Tänään oli MTV3:lla uutinen, jossa kaupunkitalouden professori kertoi mm. Ruotsissa tehdyistä tutkimuksista kuntaliitosten säästöistä.
Ruotsissa kuntarakenne on ihan erilainen kuin Suomessa. Vaikka kuntayhdistymisellä säästettäs Ruotsissa 100% toisen kunnan menoista, olisi säästöt euroissa aika pieniä, nimittäin 60% Suomen kuntataloudesta menee sosiaali- ja terveystoimeen, joka on Ruotsissa maakäräjätason toimintaa.
JA kyllä, kuntaliitos maksaa, mutta se ideahan on saada isompia yksiköitä, jotka on taloudellisen toimeliaisuuden kannalta isompia jatkossa.
Yhdistymiskustannuksissa kunnat laskevat vain OMAn kuntabudjettinsa kautta asioita, joa on tiety tarkotuksenhakusta ja väärin. Pääasiassa keskisuuren kaupunkien viljelemä kuntatalouden tehokkuusmantra on totta kunnantalouden(budjettitalouden) osalta. Mutta Kunna
N talous on muutakin. Se on kuntatalous(budjettitalous), yritykset, kolmas sektori ja valtion toiminta.
Kuntatalous(budjettitalous) on kuitenkin selkeästi alle 1/4 osa kunna
N taloudesta. Tuloverot alle 20%, osuus yhteisötuloveroissa 5%, kiinteistöveroa ja palvelumaksuja.. koko loppu muu raha joka kuntalaisilla ja yrityksillä on, menee muuhun toimintaan.
Siis suurin osa.
Kuntakoon kasvattaminen kasvattaa kokonaistalouden osuutta. Kuten ketjussa aikasmmein olen linkittänyt, niin Geoffrey West on osoittanut ”The surprising math of cities” että varallisuus ja toimeliaisuus kasvaa 15% aina kaupungin koon kaksinkertaistuessa (maalla, maanosalla tai hajotetulla politiikalla ei ole tähän vaikutusta). Samoin infran tarve pienenee sen saman 15%.. Toki ongelmatkin, syrjäytyneisyys ja rikollisuus jne kasvaa 15%.
..Joten pitkällä tähtäimellä se, että Suomi kaupungistuu näillä keskusalueillaan on talouden kasvattamiskysymys. Ja se, että YK tilaston mukaan Suomen kaupungistumisaste on vain 62%, kun Ruotsissa 84%, Tanskassa 79% ja Norjassa 77%. Tarkoittaa että meillä asuu enemmän ihmisiä haja-asutusalueilla, joten meillä on reaalikalliimpaa huolehtia heidän palveluistaan (heitä on enemmän).