@mjr
Jätän ala-arvoiset vihjaukset toisten kirjoittajien tarkoitusperistä omaan arvoonsa.
(Tai oikeastaan: sen verran voin itseäni tässä kommentoida - jos viittasit minuun - ettei mun maahanmuuttopolitiikkaan liittyvät ajatukseni ole millään tavoin sidoksissa etnisyyteen tai rasismiin. Mulle koko maahanmuutto ja siihen liittyvät seikat ovat lähtökohtaisesti talousasioita. Suomen maahanmuuttopolitiikkaa tulisi ohjata siten, että tämä meidän periferia houkuttelisi osaajia, eikä hyväpalkkaisten ihmisten virta olisi ainakaan maasta ulos. Tunnen henkilökohtaisesti useamman korkeasti koulutetun Suomesta pois muuttaneen, enkä hirveästi elättele toivoa heidän palaamisestaan Suomeen, muutoin kuin lomareissuilla.)
Mun ajatteluani ohjaa sellainen "pääidea", että itse siivotaan omat sotkut ja itse maksetaan omat laskut. Eläkepommi on omatekemä, kuten aiemmin tässä ketjussa totesin. Minusta on ajatuksellisesti ja moraalisesti väärin sekä laiskaa, että itse tekemäämme ongelmaan haetaan ulkopuolelta joku helppo ratkaisu, eli itse tekemämme laskun maksaja haetaan jostain muualta. Tässä on pyramidihuijauksen maku: loputtomiin tänne ei voida tuoda ulkomailta eläkepommin maksajia, vaikka koko Telluksen tuleva väkimäärä 10 miljardia saataisiin tänne. Sen jälkeen avaruustekniikka on varmaan kehittynyt niin paljon, että saadaan jostain toiselta planeetalta lisää väkeä maksamaan meidän eläkkeet...
Edellisen kappaleen loppu oli naurettavaa, mutta kertoo hyvin siitä, kuinka logiikka tuntuu olevan näissä "maahanmuuttoa lisäämällä ongelmat ratkeavat" -ajatuksissa pielessä. Ongelmia siirretään, ja lopuksi tulee joku kummallinen pelastus, (yleensä tekniikan odotetun kehittymisen myötä), jonka seurauksena kaikilla on hyvä elintaso, eikä duuniakaan tarvitse juuri tehdä, kun robotit hoitaa meitä kehdosta hautaan. Hönteille voi tällaista tietysti myydä vaaliuurnilla, ja kai joku tuollaisenkin hölynpölyn ostaa (äänestää sanojaa), mutta hölynpölyä se on silti.
Ehkä oikea (julkisanomaton) logiikka onkin "vedenpaisumus meidän jälkeemme" -> pyramidipelissä riittää se, että itse ehtii saada täysimääräisesti kaiken ja ylikin, vaikka tuleville sukupolville jätetty perintö onkin sitten kivinen tie. Mitä väliä, ei se enää haudassa kiinnosta.
Jossain vaiheessa rakenteellinen ongelma tulee ratkaista niin, että kassa on tasapainossa. Nyt eläkejärjestelmässä on fyrkkaa suuruusluokassa 200 miljardia ja eläkejärjestelmän vastuut ovat suuruusluokassa 700 miljardia. Väestöpyramidi kertoo, että jossain vaiheessa maksajia on yksinkertaisesti liian vähän, jotta eläkkeitä voitaisiin nykyisessä mittakaavassa maksaa.
(Heitän vitsin väliin, jotta tätä olisi hauskempi lukea:
Ongelman ratkaisuksi pitää kehittää tuote, jonka käyttö on helppo aloittaa, joka addiktoi käyttäjiään paljon, tuottaa verotuloja paljon, ja lyhentää odotettavissa olevaa elinikää n. kymmenellä vuodella. Meillähän taisi jo ollakin sellainen... tupakka. Vitsi päättyi.)
Eikös se nyt käynyt ilmeiseksi tekstistä? Esimerkiksi menneiden aikojen keskimääräisellä eliniällä perustellen nykyisen eläkeiän korottamista vaativat. Missään muussa ei vaadita paluuta 1920-luvulle mutta tässä - ja silloin toivoisi tosiaan ihan rehellistä analogiaa, joku 80v olisi ihan verrattavissa noihin ääriköyhiin aikoihin.
En ymmärrä logiikkaasi. Kukaan ei ole vaatinut paluuta 1920-luvulle.
Kun olosuhteet muuttuvat, myös muutoksista johtuvat seikat on syytä ottaa huomioon päätöksenteossa. Rautalangasta:
Menneisyys: viime kuukausi oli aurinkoinen ja lämmin.
Nykyhetki: tässä kuussa sataa ja on koleaa.
-> Johtopäätös nykyhetken pukeutumisen suhteen on? a) menneisyys vai b) nykyhetki.
Pukeutuminen nykyhetken sateiseen ja koleaan päivään lämpimän ja aurinkoisen päivän vaatteilla on juuri sitä, mitä eläkejärjestelmässä kuvaat "paluulla 1920-luvulle", paitsi, ettei vaatteita koskaan vaihdettu, eikä siten "paluuta" ole tehty. On vaan jatkettu niin kuin aina ennenkin.
Ja luulisinpa että meillä on ihan hyvin varaa tähänin lisääntyneeseen vanhuuteen, jos vain poliittista tahtoa olisi.
Tämä kaipaa perusteluja. Miten se, mihin meillä on varaa, lasketaan?
Leikitäänpä ajatuksella: jos meillä on nyt
ja jatkossakin varaa 65 vuoden eläkeikään (ja lisääntyviin eläkeläisten määriin suhteessa työikäisiin), voisiko meillä olla myös varaa
alentaa eläkeikää esim. kymmenellä vuodella jonnekin 55 vuoden tienoille? Onko sekin vain poliittisesta tahdosta kiinni?