Lainaus toisesta threadista.
Jokainen Suomeen muuttanut henkilö on yksilö, joten jokaisen kielenoppiminen on yksilöllistä yhtä lailla.
Vaikka me suomalaisetkin näytämme omaksuneen lähes mystifioidun suomen kielen vaikeuden, kyllähän varmasti yhä useamman meistä lähipiirissä on henkilöitä, jotka ovat oppineet suomen kielen hyvinkin sujuvasti aikuisenakin.
Varmaan kertonutkin tarinan aiemmin, mutta menköön taas.
Joskus lukiossa 1990-luvun loppuvuosina luokallani oli australialainen vaihtari, jota tutoroin, koska olin itse ollut niin ikään vuoden oppilasvaihdossa.
Kaveri sanoi heti alkuun opettelevansa suomen kielen vaihtarivuotensa aikana. En antanut kovin paljoa toivoa, koska olin itse tuolloin vielä sitä mieltä, että kielemme olisi jotenkin mahdoton opittava vieraana kielenä.
Onneksi kundi ei välittänyt mun puheista, vaan opetteli kielen. Viimeisten kuukausien aikana puhuttiin vain suomea.
Sain hyvän opetuksen. Sen jälkeen olen ymmärtänyt kannustaa aina, jos joku on sanonut haluavansa opiskella suomen kieltä.
Teininä toki omaksuu kielet paremmin kuin aikuisena, mutta kuten sanoit, niin myös aikuisena oppii vielä oikein hyvin. Eikä tarvitse olla edes luonnonlahjakkuus.