Viestisi lyhyesti referoituina:
- Yleissääntö: urheilussa jos et pärjää, olet nolla.
- Pärjäämisen yleinen määritelmä: missä vain lajissa huipputason kisoihin/sarjaan pääsy on "kiva jee" mutta ei riitä, vaan pärjäämiseen vaaditaan tuloksia.
- Pärjäämisen määritelmän yksittäinen sovellus: Lennart Petrell "ei-pärjää" jos on "maitojunapoika", jolloin hän pärjää, jos ei ole maitojunapoika, siis vakiinnuttaa pelipaikan NHL:ssä.
Olet yleisellä tasolla sitä mieltä, että pärjääminen edellyttää tuloksia määrätyllä kilpailutasolla, mutta Petrellin tapauksessa olet sitä mieltä, että seulan läpäiseminen määrätylle kilpailutasolle riittää. Nämä tässä ilmentämäsi kaksoistandardit toisaalta tällaisen glamourlajin ja toisaalta ynnä muut -kaatoluokan lajien arviointikriteereissä olivat alkuperäisen viestini aihe, joten ei lisättävää.
Hyvä yritys mutta unohdit sieltä aika paljon kaikkea.
Kohta 1: Tarkistapas mitä tuota lausetta ennen lukee.
Kohta 2: Jep, siinä pyrittiin kuvaamaan tämän "massan" ajatusmaailmaa.
Kohta 3: Edelleen samaa ajetaan takaa, mielestäni siellä ei lue, että minä olen sitä mieltä, että Lennart Petrell jne. Tunnet varmasti suomalaista jääkiekkokulttuuria nyt sen verran, että tuo aukeaa ihan saletisti.
Kohta 4: Edelleenkin täysin väärä tulkinta, koska en ole noin kirjoittanut. Oma tulkintasi on vain totaalisen väärä, etkä ole sitä lähtenyt sen kummemmin tarkistamaan, vaan tehnyt omat johtopäätöksesi.
Sinä itse alunperin kirjoitit, että Suomen penkkiurheilukulttuurissa tuuletellaan Petrellin NHL:ään pääsyä. Minä taas osoitin, että jos siellä ei pärjää, niin äkkiä se kultatuoli viedään alta pois (= maitojunapoika).
Tämä taas on helppo siirtää myös tähän olympialaiskeskusteluun. Urheilija pääsee kisoihin -> kiva jee, urheilija ei saa siellä tuloksia aikaan -> maitojunapoika.
En tiedä mistä sinä ja Hemingway sitten olette päässeet siihen lopputulemaan, että minä arvostaisin Petrellin voittajaksi pelkästään siksi, että hän on päässyt NHL:ään. Mutta eipä se minun ongelmani olekaan.
Kuten sanoin, niin HUIPPU-urheilufanina arvostan eniten voittajia. Se on sama lähestymistapa kuin amerikkalaisessa ammattilaisurheilussa etenkin suurten tähtien kohdalla. LeBron James on geneettinen friikki, yksi maailman parhaista urheilijoista mutta hän ei ollut vielä "mitään" ennen kuin vei Miami Heatin mestariksi.
Lennart Petrell tai Jere Bergius ovat voittajia omassa kategoriassaan päästessään NHL:ään tai kisoihin. Sen jälkeen katson asioita huippu-urheilulasieni läpi ja silloin myös kriteerit muuttuvat.