Jatkoajalla ja FF:llä on aivan erilainen perusta. Jatkoaika on yli 90%:sesti SM-liiga-ja NHL-joukkueiden fanisaitti. Täällä kommentoidaan tottakai myös maajoukkuetta. Mutta itse edustan mitä tyypillisintä JA-kirjoittajaa siinä, että oma lähtökohtani sille, että ylipäätään heilun täällä on HIFK. Kaikki muu on sivuseikkaa. Niinpä täällä ei käsittääkseni ole kovin hedelmällistä olla, jos sattuu olemaan ennenkaikkea maajoukkuefani. Miten sen nyt selittäisin: Olen äärimmäisen iloinen Suomen MM-kullasta, katsoin finaalin, kuten 2,5 miljoonaa muutakin suomalaista. Tuuletin Suomen maaleille. MUTTA rehellisesti on sanottava, että 1,5 kuukauden takainen HIFK:n mestaruus oli itselleni SE JUTTU, josta tulen tämän kevään muistamaan. Ja HIFK:n mestaruuden rinnalla Suomen MM-kulta on omassa tunneskaalassani huomattavan paljon laimeampi tapaus. Nyt on sen verran erikoinen tilanne, että nämä ei-niin-kovin-yleiset tapahtumat sattuivat herranjumala samaan kevääseen. Näin olen rakennettu, tässä ei ole mitään snobismia. 4 vuoden päästä osaan edelleen ulkoa HIFK:n mestaruuskokoonpanon, mutta Suomen MM-joukkueen suhteen on jo selkeitä muistiaukkoja. Puhuisin paskaa, jos väittäisin toisinpäin. Olen ehkä peruspersun mielestä vaarallista ainesta, kun minua lämmittää enemmän suomenruotsalaisen kiekkojoukkueen kuin Suomen maajoukkueen menestys. Sorry vaan, mutta käyn joka kausi katsomassa noin 35 kertaa livenä HIFK:ta ja siihen päälle netin tai radion kautta seuratut HIFK-matsit.
Luulen, että Suomen maajoukkueelle pyhitettyjä saittejakin on olemassa? Olen sitä mieltä, että lätkämaajoukkueen arvostus kiekkofanien hardcoreosastossa nousisi huomattavasti, jos näitä arvokisoja ei olisi niin perkeleen usein. Jokakeväisiä MM-kisoja perustellaan sillä, että ne ovat "karnevaalitapahtuma", jolla lähinnä markkinoidaan lajia. Tosiasiassa tämä markkinointi ei ole kasvattanut kiekkoperhettä ollenkaan. Lätkä ei ole levinnyt Aasiaan, Etelä-Eurooppaan...ei edes kunnolla muihin pohjoismaihin. Kyllä tämä MM-härdelli on edelleen pienen lajin jokavuotinen juhla, joka kiinnostaa yhtä ja samaa kourallista. MM-kisat ovat kuin pikkufirman pikkujoulut. Samat naamat joka vuosi samaan aikaan ja taustalla hurskas ajatus, että näin kasvatetaan yhteishenkeä ja ehkä jopa markkinoidaan (kukaan ei tiedä miten, mutta näin kuuluu sanoa) firmaa muuallekin. Mitä markkinointia ja PR-hommaa se on, että kourallinen maita kierrättää kisoja, jotka kiinnostavat vain tämän saman kourallisen asukkaita? Jos kv. jääkiekkoliitto vie MM-kisat Isoon-Britanniaan, Australiaan tai Bangkokiin, voidaan ruveta puhumaan jääkiekon markkinoinnista. Mitä jos kv. jääkiekkoliitto myöntäisi, että karnevaalit ovat jääkiekkoperheen sisäinen juttu ja päättäisi pelata MM-kullasta vain joka toinen, kolmas tai neljäs vuosi? Olympialätkä toimii siinä välissä kuitenkin. Jos nämä pelattaisiin niin kuin yleisurheilussa: 2v välein olympia- ja mm-kisat, nousisi kisahuuma nykyiseen verrattuna pomminvarmasti.