Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 850
  • 12 219

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alkanut ihmetyttää pyöräilijät, jotka kevyen liikenteen väylällä tai autotien reunalla ajaessaan viittovat vasemmalla kädellään, että ovat kääntymässä suojatielle ylittämään tietä. Väistämisvelvollisia ovat joka tapauksessa.

Tietty parempi sekin kuin kääntyä täysin yllättäen kuten tämä klassinen idiootti.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkanut ihmetyttää pyöräilijät, jotka kevyen liikenteen väylällä tai autotien reunalla ajaessaan viittovat vasemmalla kädellään, että ovat kääntymässä suojatielle ylittämään tietä. Väistämisvelvollisia ovat joka tapauksessa.

Tietty parempi sekin kuin kääntyä täysin yllättäen kuten tämä klassinen idiootti.

Käyttäähön autoilijatkin vilkkua, vaikka ovat väistämisvelvollisia. Tai siis jotkut autoilijat käyttää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Alkanut ihmetyttää pyöräilijät, jotka kevyen liikenteen väylällä tai autotien reunalla ajaessaan viittovat vasemmalla kädellään, että ovat kääntymässä suojatielle ylittämään tietä. Väistämisvelvollisia ovat joka tapauksessa.

Alkanut ihmetyttää pyöräilijät, jotka toimivat tieliikennelain mukaisesti?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi viittoa? Miksei voin vain pysähtyä ja sitten kiltisti taluttaa suojatien yli?
Siksi että takana tuleva toinen pyöräilijä osaa varautua tulevaan tilanteeseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viittaan tilanteisiin, joissa takana ei ole pyöräilijää, ainoastaan auto.
En usko että pyöräilijänä voi luottaa siihen ettei takana olisi toinen pyöräilijä. Aika harvalla on pyörässään peilit.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi viittoa? Miksei voin vain pysähtyä ja sitten kiltisti taluttaa suojatien yli?
Kun sen suojatien yli voi myös ajaa, väistämisvelvollisuus toki huomioiden. En nyt mitenkään näe huonona asiana sitä, että liikenteessä käytetään suuntavilkkua tai muulla tavoin indikoidaan omat aikeet, oli väistämisvelvollisuus kenellä hyvänsä, vaikka tokihan vanha maakuntien laki sen jo kertoo, että onnistunut kaistanvaihto perustuu täydelliseen yllätykseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Käsittääkseni vilkku tai käden heiluttelu ei silti anna lupaa, vaan se on vasta pyyntö/ilmoitus muille mitä aikoo tehdä kohta.

kun itse ajelen kaksipyöräisellä (fillaril tai prätkällä) ei tule pieneen mieleenkään, että alan kilpailla autojen kanssa siitä kumpi on oikeassa. Ihan sama kenelle väistämisvalvollisuus laissa on määrätty.
Varmistan aina, että mut on huomattu.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Viittaan tilanteisiin, joissa takana ei ole pyöräilijää, ainoastaan auto.

Ei liikenteessä kannata kuikuilla ensin onko sielä ketään jonka vuoksi suuntamerkki kannattaa antaa, ei yhtään millään välineellä liikkuessa. Suuntamerkin antaminen pitää olla rutiini joka suoritetaan aina ja mahdollisimman hyvissä ajoin kun liikenteessä tulee vastaan tilanne jossa suuntamerkki on tarpeen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi viittoa? Miksei voin vain pysähtyä ja sitten kiltisti taluttaa suojatien yli?

Pyörää ei tarvitse taluttaa suojatien yli, vaan sen yli voi pyöräillä. Olettaen että suojatie on myös pyörätien jatke, eli kevyen liikenteen väylä jatkuu suojatien toisella puolella (arviolta 100 % tapauksista).

Autoilija voi myös olla väistämisvelvollinen suojatieta ylittävään pyöräilijään nähden. Tämä silloin jos autoilija on kääntyvä ja pyöräilijä suoraan jatkava. Tai jos autoilijalle on kolmio. Jompi kumpi ehto täyttyy arviolta >50 % tilanteista.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Pyörää ei tarvitse taluttaa suojatien yli, vaan sen yli voi pyöräillä. Olettaen että suojatie on myös pyörätien jatke, eli kevyen liikenteen väylä jatkuu suojatien toisella puolella (arviolta 100 % tapauksista).

Autoilija voi myös olla väistämisvelvollinen suojatieta ylittävään pyöräilijään nähden. Tämä silloin jos autoilija on kääntyvä ja pyöräilijä suoraan jatkava. Tai jos autoilijalle on kolmio. Jompi kumpi ehto täyttyy arviolta >50 % tilanteista.

Se mistä juttu lähti (taas), ei vissiin suoranaisesti liittyny näihin perustapauksiin, varma en ole.
Iso ongelma mun mielestä on se, että suuri osa pyöräilijöistä luulee, että kaikki väistää heitä. Aina ja kaikkialla.
Itse liikun fillarilla, autolla ja prätkällä, eli oma kokemus on eri näkökulmista.
Silti en koita prätkällä tai fillarilla onneani, että: Kyllä toi autoilija väistää, koska sen täytyy.
Tolla ajattelulla henki ois menny 2 kertaa. Kakspyöräsellä oletan aina, ettei mua nähdä.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Pyörää ei tarvitse taluttaa suojatien yli, vaan sen yli voi pyöräillä. Olettaen että suojatie on myös pyörätien jatke, eli kevyen liikenteen väylä jatkuu suojatien toisella puolella (arviolta 100 % tapauksista).

Autoilija voi myös olla väistämisvelvollinen suojatieta ylittävään pyöräilijään nähden. Tämä silloin jos autoilija on kääntyvä ja pyöräilijä suoraan jatkava. Tai jos autoilijalle on kolmio. Jompi kumpi ehto täyttyy arviolta >50 % tilanteista.

Itse laittaisin, että 100 % tapauksista. Muistaakseni oli ihan oikeudenkin tulkinta, että suojatie on myös pyörätien jatke, jos sille pääsi pyörätietä jostain suunnasta, riippumatta siis jatkuuko pyörätie toisella puolella. Nykyinen merkintäkäytäntö on sellainen, että jatke merkitään vain kun muulla liikenteellä on väistämisvelvollisuus ylityskohdassa.


Tuohon menee mukaan myös STOP-merkki ja nyt tieliikennelain uudistuksessa tullut pyöräilijän tienylityspaikka. Tuo tosin vaatii (muistaakseni) vielä hidasteen.

Se mistä juttu lähti (taas), ei vissiin suoranaisesti liittyny näihin perustapauksiin, varma en ole.
Iso ongelma mun mielestä on se, että suuri osa pyöräilijöistä luulee, että kaikki väistää heitä. Aina ja kaikkialla.
Itse liikun fillarilla, autolla ja prätkällä, eli oma kokemus on eri näkökulmista.
Silti en koita prätkällä tai fillarilla onneani, että: Kyllä toi autoilija väistää, koska sen täytyy.
Tolla ajattelulla henki ois menny 2 kertaa. Kakspyöräsellä oletan aina, ettei mua nähdä.

Tuohan se suurin ongelma taitaa olla. Ja sama päinvastoin, eli melko suuri osa autoilijoista luulee, että heidän ei tarvitse väistää pyöräilijöitä. Ja molemmilla tuntuu olevan ongelmia väistää jalankulkijoita.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajelin tänään Lahteen Tampereen suunnasta, ehkä 40-50km ennen Lahtea minut ohitti Volvo. Oli ajanut nätisti perässä ehkä sellaisen 30km ja varmasti oli havainnut, että edessämme meni autoletka varmaan sellainen 30-40 autoa ja todennäköisesti hetken matkan päässä olisi ollut toinen samanlainen. Mutta kaikesta huolimatta kuski päätti ohittaa vielä muutaman muun kulkuneuvon ja lähti ohittamaan näitä vähän huonolla näkyvyydellä ja autohan sieltä vastaan tuli. Ei tapahtunut sitä pahinta, mutta varmasti vastaan tuleva joutui jarruttamaan ja tämä ohittamaan lähtenyt joutui änkemään pieneen väliin. Olinkin jo tielle 12 kääntyvällä rampilla tämän perässä ja ihan vituttaani ajoin tuolla kakskaistaisella tiellä ohi. Ihan vain näyttääkseni että kuinka paljon tuolla ohittamisella voititkaan.

Mikä vittu saa ihmiset ohittelemaan vaikka letkaa on edessä ja varmasti ei saa ajallista hyötyä. Ihan turhia riskejä ottavat nämä järjettömät kuskit.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se mistä juttu lähti (taas), ei vissiin suoranaisesti liittyny näihin perustapauksiin, varma en ole.
Iso ongelma mun mielestä on se, että suuri osa pyöräilijöistä luulee, että kaikki väistää heitä. Aina ja kaikkialla.

Juuri tämä oli pointtini. Olisin tappanut ehkä pari pyöräilijää, jos olisin autoilijana pitänyt tiukasti kiinni oikeuksistani. Valitettavan moni pyöräilijä kuvittelee, että autoilija on aina väistämisvelvollinen, kun pyöräilijä ajaa suojatiellä.

Vajaa vuosi sitten yksi (spandex-)sankari kävi aivan hiilenä ja uhkasi rikosilmoituksella. Kysyin sitten, että etkö liikennesääntöjä tunne, niin tyyppi alkoi inttää, että "tällainen sääntö ollut jo 20 vuotta". Siis suoralla tiellä ylitti suojatietä ja pannutti, kun löi jarrut lukkoon viime hetkellä, kun tajusi, että en hiljennä. Pysähdyin katsomaan, onko kaikki ok, niin kaveri aloitti rähjäämisen, jolloin ajelin pois, tyyppi lähti perään ja lopulta tuli ottamaan kuvia autosta "todisteeksi". Toivottavasti tyyppi on vielä elossa ja ehkä jopa oppinut väistämisvelvollisuuden eri tilanteissa.

Frendi joka on poliisi totesi, että jos olisi törmätty, pyöräilijä olisi tod.näk. saanut 8 päiväsakkoa liikenteen vaarantamisesta plus tietty korvaukset maksettavaksi auton vahingoista.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kärkölän onnettomuus on äärimmäisen valitettava ja osanotto kaikille menehtyneiden omaisille. Turhaa on tietysti syyllistäminen tässä vaiheessa, mutta silti kysymys, mitä pitäisi tehdä, jotta nuorten mopoilijoiden liikennekäyttäytyminen saataisiin kuriin?

Oma kokemus omalta asuinalueeltani on, että vanhemmat eivät puutu tähän ja korostaisin vanhempien vastuuta. Toisaalta poliisia näkee 1-2 kertaa kesässä ja ovat silloin niin näkyvästi liikenteessä, että nuoriso painuu maan alle.

Kaahailu on ajoittain aivan järjetöntä ja olenkin sanonut, että jossain vaiheessa osuu rumasti, mutta nuoret eivät opi kuin kantapään kautta. Tämän vuoksi tuo vanhempien ja poliisin vastuu korostuu.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Moottoripyöräilykokemus on merkittävästi vaikuttanut omaan autolla ajamiseeni. Kun kaksipyöräisellä on aina hengenvaarassa kohtaamistilanteissa, oppii kyllä luotaamaan jatkuvasti eteenpäin, sivulle, jättämään riittävää "space cushionia" ajolinjalleen ja olettamaan että kaikki muut liikenteessä liikkuvat ovat kuurosokeita idiootteja (joita on syytä varoa). Sama mentaliteetti on näemmä jäänyt pysyväksi myös rattiin siirryttyä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Moottoripyöräilykokemus on merkittävästi vaikuttanut omaan autolla ajamiseeni. Kun kaksipyöräisellä on aina hengenvaarassa kohtaamistilanteissa, oppii kyllä luotaamaan jatkuvasti eteenpäin, sivulle, jättämään riittävää "space cushionia" ajolinjalleen ja olettamaan että kaikki muut liikenteessä liikkuvat ovat kuurosokeita idiootteja (joita on syytä varoa). Sama mentaliteetti on näemmä jäänyt pysyväksi myös rattiin siirryttyä.
Moottoripyöräillessä kyllä huomaa olevansa paljon paljon varovaisempi. Ainakin tilanteet, missä ajat itse suoraan ja risteävän tien risteyksessä auto odottaa kolmion takana, saa mut aina katsomaan kuskia suoraan silmiin ja olemaan valmiina siihen, että auto tulee sieltä kolmion takaa eteen. Eli katson siis kuskia niin kauan, että nään hänen katseestaan, että hän näkee minut.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tuskin liittyy Kärkölän tapaukseen, mutta mitä hauskaa on ajaa moottoripyörällä aivan keskiviivan tuntumassa ja jopa taustapeilit vastaantulevien puolella? Tien päällä tähän törmää päivittäin.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Eipä siinä mitään erityisen hauskaa ole, mutta siinä on todennäköisesti tien paraskuntoinen asfaltti. Ei se urissa ajaminen kaksipyöräisellä mitään herkkua ole ja jos sattuu kaistan keskiosassa vielä olemaan kuoppaa tms. niin aika vähän jää tilaa missä ajaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kärkölän onnettomuus on äärimmäisen valitettava ja osanotto kaikille menehtyneiden omaisille. Turhaa on tietysti syyllistäminen tässä vaiheessa, mutta silti kysymys, mitä pitäisi tehdä, jotta nuorten mopoilijoiden liikennekäyttäytyminen saataisiin kuriin?

Oma kokemus omalta asuinalueeltani on, että vanhemmat eivät puutu tähän ja korostaisin vanhempien vastuuta. Toisaalta poliisia näkee 1-2 kertaa kesässä ja ovat silloin niin näkyvästi liikenteessä, että nuoriso painuu maan alle.

Kaahailu on ajoittain aivan järjetöntä ja olenkin sanonut, että jossain vaiheessa osuu rumasti, mutta nuoret eivät opi kuin kantapään kautta. Tämän vuoksi tuo vanhempien ja poliisin vastuu korostuu.

Kaikkihan mekin olemme olleet nuoria, mutta tuntuu että se tyhmyys siirryy aina tulevillekkin sukupolville...

Tossa jo useamman vuoden 'saanut' seurata työn ohessa paikallisten Wanna Bee Valentino Rossien suorituksia mopoilla ja kevareilla...
Aivan tajutonta menoa lähes joka viikonloppu. Ensinäkään yksikään mopo ei ole vakio, sen kuulee jo äänestä ja silmällä näkee, että vauhtiakin on. Parhaimmat mestarit vetää monttupyörillä, ei valoja, ei kilpeä jne. Keula pystyssä vedetään varmaan 90 km/h 40 km alueella, keskellä kylää. Ihan sama onko kesä vai syksy. Vain ihme on pelastanut nää mestarit, jopa kuolemalta?
Poliisia näkyy vain harvoin ja silloinkin kun kylälle ilmestyvät, watsup ryhmässä liikkuu varoitus...

Kyllähän se asennekasvatus lähtee ihan kotoa? Ilmeisesti jengiä ei kiinnosta missä omat kusimutterit menee ja miten ne kylällä ajaa? Ehkä sitten alkaa kiinnostaan kun se miekkataksi tulee siihen pihaan ja kertoo et Teidän Pertti on nyt menossa Medihelin kyydissä kohti sairaalaa... Me kaavittiin sitä tuolta puun ympäriltä palokunnan kanssa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös