Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 850
  • 13 193

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten kun vihdoin huomasin että yli saa mennä, niin eiköpä TKL:n bussi sujahda edestä, ei voisi tuon törkeämmin päin punaisia ajaakaan ja vauhtiakin oli ihan mukavasti, olisiko tuolla jarrut ollut rikki. Jos olisin ollut valppaana menemään yli heti kun vihreät vaihtuu, olisi hyvinkin otettu bussin kanssa yhteen enkä sitä taistoa olisi voittanut.

TKL:n busseja kannattaakin varoa, niille punaiset valot on enemmänkin suositus pysähtyä. Joskus katselin, kun Itsenäisyydenkadulla Tammelan puistotien risteyksen suojatieltä kaavittiin jotakin onnetonta ambulanssiin ja TKL:n bussi siinäkin oli parkissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sanktiot on kovemmat ja poliisit puuttuvat näihin hyvin pienellä kynnyksellä, mutta ei se varmasti rangaistuksen pelon vuoksi näin ole, vaan asia on juurtunut syvälle täkäläiseen kulttuuriin, ja hyvä niin.
Varmasti on juurtunut, mutta kyllä ne linnatuomiot yms. alkaa aika nopeasti vaikuttamaan myös vallitsevaan liikennekulttuuriin. Se vaan vaatii kymmenien vuosien opettelun sen jälkeen kun se systeemi kiristyy. Se tuomioiden pituus ja kovuus auttanee huomattavasti enemmän tuolla lähempänä sitä nolla rajaa, kuin siellä murha ja tappo asteella sen ehkäisyn suhteen, kun siellä ne ihmiset on keskimäärin lakia noudattavampia jolloin kiristyneet rangaistukset varmasti vaikuttaa siihen käyttäytymiseenkin kiristävästi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laki kuitenkin sanoo, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, se ei sano, että jos jalankulkija seisoo suojatien vieressä tumput suorana.
Lakihan muuttui kesäkuun alussa:

"– Vanhassa laissa oli kirjaus, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Uudessa laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Tässä on selkeä sävyero ja tämä vaatii autoilijoilta ennakointia, Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa."

Suojatien vieressä tumput suorana seisominen kaiketi tulkitaan valmistautumiseksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lakihan muuttui kesäkuun alussa:

"– Vanhassa laissa oli kirjaus, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Uudessa laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Tässä on selkeä sävyero ja tämä vaatii autoilijoilta ennakointia, Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa."

Suojatien vieressä tumput suorana seisominen kaiketi tulkitaan valmistautumiseksi.
Olisi varmasti pitänyt sinulle tähdentää tahallista väärinymmärtämistä varten, että minun kokemukseni ovat kertyneet viimeisten 20 vuoden aikana auton ratissa, eivätkä liity siis 29 päivää voimassa olleeseen uuteen lakiin, vai pitääkö tähdentää, että 28 ja osia, koska 29 päivä ei ole vielä täynnä, että et voisi tahallaan väärinymmärtää sitäkin?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi varmasti pitänyt sinulle tähdentää tahallista väärinymmärtämistä varten, että minun kokemukseni ovat kertyneet viimeisten 20 vuoden aikana auton ratissa, eivätkä liity siis 29 päivää voimassa olleeseen uuteen lakiin, vai pitääkö tähdentää, että 28 ja osia, koska 29 päivä ei ole vielä täynnä, että et voisi tahallaan väärinymmärtää sitäkin?
Viestisi kertoo sinun ajatusmaailmasta, ei minun toiminnastani. Minä kirjoitin viestini vilpittömästi. Meistä kahdesta vain sinulla on taipumusta tahallisiin väärinymmärtämisiin. Terveisin nimimerkki "särkkä on särkänniemen lempinimi".
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lakihan muuttui kesäkuun alussa:

"– Vanhassa laissa oli kirjaus, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Uudessa laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Tässä on selkeä sävyero ja tämä vaatii autoilijoilta ennakointia, Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa."

Suojatien vieressä tumput suorana seisominen kaiketi tulkitaan valmistautumiseksi.

Näissäkin on sitten paikkakunnallisia eroja ja ihan vitusti. Jossain tyyliin painetaan kaasua kun joku on tulossa suojatielle kun toisella paikkakunnalla voit todellakin huoleti astella sinne suojatielle kun tiedät että autot antavat sinulle tilaa.
Tosin voihan siellä olla ulkopaikkakuntalainen ratissa joka ei tiedä että täällä todellakin jalankulkija on kuningas...

Ja sit on niitä jalankulkijoita jotka ei mene vaikka saisi mennä....

Mielenkiintonen muuten tuo uudistus että jos vastakkaisella kaistalla oleva auton perse on ajosuuntaasi nähden suojatien edessä, tulee sinun pysähtyä eikä vaan vetää sukkana yli.
Olikohan riittävän sekavasti sanottu
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintonen muuten tuo uudistus että jos vastakkaisella kaistalla oleva auton perse on ajosuuntaasi nähden suojatien edessä, tulee sinun pysähtyä eikä vaan vetää sukkana yli.
Olikohan riittävän sekavasti sanottu
Voisin vaikka vannoa, että aina on pitänyt pysähtyä jos näköyhteys suojatielle on ollut peitetty. Nyt se on vaan selvemmin ilmaistu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen moottoritietä "paluuruuhkassa" taas ajaneena pitää kyllä ihmetellä kuinka aikaisin sinne vasemmalle kaistalle pitää mennä, jos nopeusero ohitettavaan on vain muutama kilometri. Ei se kiellettyä ole, mutta ei siinä muita paljon huomioida, vaikka hieman ylinopeutta ajetaankin...

Jep. Toinen todella megaärsyttävä asia on se, että siihen vasemmalle kaistalle jäädään köröttelemään, mielellään vielä vähän alle maksiminopeusrajoituksen. Yhtään ei katsota peileistä, onko takana muita autoja, vaan ajellaan kuin koko tiestö olisi ihan vain omaa tarkoitusta varten. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että ohitat ja menet takaisin oikealle kaistalle, kun olet tarvittavat ohitukset tehnyt ja sitten taas aikanaan sama homma uudelleen ja uudelleen? Ilmeisesti se vain on todella vaikeaa, koska tämä on ihan törkeän yleistä. Jos joku haluaa ajaa ylinopeutta, siitä vain. Pienempi paha se on päästä hurjastelijoista eroon siirtymällä pois edestä kuin nostattaa heidän verenpainettaan ja aiheuttaa sillä vaaratilanteita. Joku päätyy yleensä aina hermostuessaan tekemään jotain tyhmää myös liikenteessä ja kovassa vauhdissa riittää, että jokin menee vikaan ”vain vähän” ja lopputuloksena voi olla jopa kuolonuhreja.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse tykkään eniten siitä, kun moottoritiellä vakionopeudensäädin päällä lähden ohittamaan edessä hieman hitaammin ajavaa ja päästessäni vasemmalla kaistalla rinnalle ohitettava auto keksii painaa lisää kaasua.

Viime viikolla meinasin ajaa papan päälle, kun pappa yllättäen kääntyi pyörällä suojatielle. Pappa kääntyi katsomaan, tööttösin pitkään, pappa näytti keskaria, nousin autosta (kun takaa ei ketään tullut) ja huusin jotain tyyliin "tajuutko että pyöräilijä väistää vai tarviiko sua vetää päähän vitun pässi", jolloin pappa polki rivakasti helvettiin.

[Edit. Myönnetään että oli hermot kireällä, kun piti lähteä hakemaan poikaa päiväkodista kuumeen vuoksi tietäen edessä olevan koronatesti ja pieni vaara, että menee lomat vituiksi koronan ja kotikaranteenin vuoksi. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut.]

Vituttaa myös pyöräilijät, jotka ajavat autotiellä, vaikka olisi kevyen liikenteen väylä käytössä. Useamman kerran tullut tööttäyksen saattelemana huudettua spandex-sankareille avoimesta ikkunasta "vittuun autotieltä".
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse tykkään eniten siitä, kun moottoritiellä vakionopeudensäädin päällä lähden ohittamaan edessä hieman hitaammin ajavaa ja päästessäni vasemmalla kaistalla rinnalle ohitettava auto keksii painaa lisää kaasua

Lienee samasta asiasta kyse kuin ohituskaistojen kohdalla oikealla kaistalla joidenkin kuljettajien yhtäkkinen tarve lisätä nopeutta. Ohituskaistan jälkeen voikin sitten laskea nopeutta siihen, mitä se oli ennen ohituskaistoja. Kiusa se on pienikin kiusa
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lienee samasta asiasta kyse kuin ohituskaistojen kohdalla oikealla kaistalla joidenkin kuljettajien yhtäkkinen tarve lisätä nopeutta. Ohituskaistan jälkeen voikin sitten laskea nopeutta siihen, mitä se oli ennen ohituskaistoja. Kiusa se on pienikin kiusa

Tästä juuri juteltiin viikonloppuna vaimon kanssa, kun pitkästä aikaa ajettiin tuollaisella tiellä.

Vaikka toki tavallaan ymmärrän, että Audia/Bemaria ajava mies, jolla on pienet lihakset, pieni penis ja/tai huono itsetunto voi ottaa aika henkilökohtaisesti sen, kun meikäläinen ajaa Skodalla ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lienee samasta asiasta kyse kuin ohituskaistojen kohdalla oikealla kaistalla joidenkin kuljettajien yhtäkkinen tarve lisätä nopeutta. Ohituskaistan jälkeen voikin sitten laskea nopeutta siihen, mitä se oli ennen ohituskaistoja. Kiusa se on pienikin kiusa
Tämähän toki ok jos ohituskaistan aikana rajoitus nousee esimerkiksi 80:sta sataseen, mutta muutenkin joo yllättävän yleistä. Vakkarit taitavat olla harvinaisia Suomessa tai sitten niitä ei osata käyttää.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä juuri juteltiin viikonloppuna vaimon kanssa, kun pitkästä aikaa ajettiin tuollaisella tiellä.

Vaikka toki tavallaan ymmärrän, että Audia/Bemaria ajava mies, jolla on pienet lihakset, pieni penis ja/tai huono itsetunto voi ottaa aika henkilökohtaisesti sen, kun meikäläinen ajaa Skodalla ohi.

Mä kiusaan näitä kavereita mun Daewoo Matizilla. Joka helvetin kerta niillä palaa käämi kun alan tykittää vasemmalta ohi. Ne vaan tuppaa yleensä olemaan aika huonoja kuljettajia eivätkä esimerkiksi osaa vaihtaa sitä vaihdetta pienemmälle. Matizissa kun lyö kuuden kympin vauhdissa kakkosen silmään niin sehän lähtee kuin raketti.

Aina nämä sällit kuitenkin painavat seuraavalla suoralla ohi niin saatanasti. Yleensä kuitenkin juuttuvat seuraaviin valoihin, joten voin aina linkuttaa perään ja puhallella röökinsavut ikkunasta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä juuri juteltiin viikonloppuna vaimon kanssa, kun pitkästä aikaa ajettiin tuollaisella tiellä.

Vaikka toki tavallaan ymmärrän, että Audia/Bemaria ajava mies, jolla on pienet lihakset, pieni penis ja/tai huono itsetunto voi ottaa aika henkilökohtaisesti sen, kun meikäläinen ajaa Skodalla ohi.

Kyllä käy sen premium- merkin ohittamaksi jääminenkin monen luonnon päälle, oli ratissa sitten mies tai nainen.

Joillekin se, että joku asiallisesti ohittaa hitaamman kulkijan on jonkinlaista vittuilua niin siinä pitää alkaa vittuilla takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Ovatkos ryhmityssäännöt muttuneet? Tarkoitan tilannetta, jossa käännytään esim. vasemmalle nelikaistaiselle tielle ja risteyksestä ajetaan suoraan vasemman kaistan yli oikealle kaistalle. Mut on opetettu ryhmittymään siihen vasemmalle ja sitten hetken kuluttua kaistanvaihto oikealle. Ja entäpä jos tämä johtaa onnettomuuteen? Tiedän ja ymmärrän toki ettei sitä kaistaa pudä vaihtaa jos ei tiedä sen varmasti olevan vapaa mutta onko sillä mun tiedon mukaan päin persettä ajaneella jokin vastuu tilanteesta? Tietenkin jos sääntö on muuttunut niin kysymys on aiheeton.
Toinen mikä vituttaa päivästä ja vuodesta toiseen on vilkun käyttämättömyys. Aina saa arpoa risteyksissä, että mitähän nämä nyt meinaa. Etenkään jalankulkijoille on turha mitään näytellä. Olen tullut siihen tulokseen, että se vilkkuviiksi saapuu postissa viimeisen osamaksun saavuttua autoliikkeen tilille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ovatkos ryhmityssäännöt muttuneet? Tarkoitan tilannetta, jossa käännytään esim. vasemmalle nelikaistaiselle tielle ja risteyksestä ajetaan suoraan vasemman kaistan yli oikealle kaistalle. Mut on opetettu ryhmittymään siihen vasemmalle ja sitten hetken kuluttua kaistanvaihto oikealle. Ja entäpä jos tämä johtaa onnettomuuteen? Tiedän ja ymmärrän toki ettei sitä kaistaa pudä vaihtaa jos ei tiedä sen varmasti olevan vapaa mutta onko sillä mun tiedon mukaan päin persettä ajaneella jokin vastuu tilanteesta? Tietenkin jos sääntö on muuttunut niin kysymys on aiheeton.
Toinen mikä vituttaa päivästä ja vuodesta toiseen on vilkun käyttämättömyys. Aina saa arpoa risteyksissä, että mitähän nämä nyt meinaa. Etenkään jalankulkijoille on turha mitään näytellä. Olen tullut siihen tulokseen, että se vilkkuviiksi saapuu postissa viimeisen osamaksun saavuttua autoliikkeen tilille.
Noin ne ryhmityssäännöt menevät, mutta en tiedä miten onnettomuustilanteessa: Jos nelikaistaiselle tielle kääntyvät samanaikaisesti autot vastakkaisesta suunnasta ja oikealle kääntyvä ottaakin suoraan vasemman kaistan ja autot osuvat yhteen. Onko syyllinen tässä vasemmalle kääntyvä, jonka pitäisi väistää oikealle kääntyvää, vai oikealle kääntyvä, joka ei osaa ryhmittyä?
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
"Ovatkos ryhmityssäännöt muttuneet? " Käsittääkseni muuttuivat juuri kesäkuun alussa niin, että vasemmalle käännyttäessä saa mennä suoraan oikealle kaistalle. Jos joku tietää paremmin, valaiskaa ihmeessä...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Toinen todella megaärsyttävä asia on se, että siihen vasemmalle kaistalle jäädään köröttelemään, mielellään vielä vähän alle maksiminopeusrajoituksen. Yhtään ei katsota peileistä, onko takana muita autoja, vaan ajellaan kuin koko tiestö olisi ihan vain omaa tarkoitusta varten.

Mutta siellä horisontissa voi siintää jo se seuraava mahdollisesti hieman hitaammin ajava auto. Joten hyvä jäädä varmuuden vuoksi siihen vasemmalle kaistalle, vaikka matkaa seuraavana ohitettavaan olisikin vielä 1-2 km. Muutenhan tuossa on isona riskinä, että jos palaa välillä oikealle niin vasen kaista voi olla koko loppumatkan niin jumissa, ettei kaistanvaihto takaisin vasemmalle enää millään onnistu.

Mutta joo, uskoisin, että vasemman kaista jumittajia on pääosin kolmea tyyppiä:
1. Yllä kuvaamani kuski, joka pelkää kaistanvaihtoa / oikealle kaistalle jumittumista hamaan tappiin asti, eikä siksi halua luopua saavuttamastaan paikasta vasemmalla kaistalla
2. Tauno Tasavauhti / Kalle Kansalaispoliisi, jolla on 120 km/h mittarissa, ja siksi kokee olevansa oikeutettu ajamaan vasemmalla vaikka koko matkan, sillä eihän kenellekään "kaahaajalle" pidä antaa tilaa
3. Muut itsekkäät urpot, jotka eivät osaa katsoa peileihin, eivät osaa liikennesääntöjä eivätkä muutenkaan välitä muista eikä liikenteen sujuvuudesta
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kauppalehti 1.5. 2020

”Uusi laki tuo kuitenkin yhden poikkeuksen pääsääntöön. Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja, saa uuden lain mukaan kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.

”Tuo muun liikenteen huomioon ottaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että pääsäännöstä poikkeavalla tavalla kääntyvä on vastuussa turvallisesta kääntymisestä suhteessa muuhun liikenteeseen”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Tämä on uusi liikennesääntö, joten sen soveltamisesta ole oikeuskäytäntöä.”
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Tuo muun liikenteen huomioon ottaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että pääsäännöstä poikkeavalla tavalla kääntyvä on vastuussa turvallisesta kääntymisestä suhteessa muuhun liikenteeseen”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Tämä on uusi liikennesääntö, joten sen soveltamisesta ole oikeuskäytäntöä.”
Kappas vaan. Tosin tuossakin jätetään mukavasti auki, että kenen vika on, jos se oikealle kääntyvä ottaa vasemman kaistan ja vasemmalle kääntyvä saman vasemman kaistan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kappas vaan. Tosin tuossakin jätetään mukavasti auki, että kenen vika on, jos se oikealle kääntyvä ottaa vasemman kaistan ja vasemmalle kääntyvä saman vasemman kaistan.

Satakunnan Kansassa käsiteltiin Porin ongelmaristeyksiä ja ulvilainen ylikomisario Tuomo Katajisto, joka on kouluttanut poliisilaitoksia uuteen tieliikennelakiin liittyen, ei pystynyt sanomaan, kuka olisi syyllinen nykyisen lain aikana kuvitteellisessa kolarissa, jossa syyllinen oli ennen lakimuutosta selvä.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Vituttaa myös pyöräilijät, jotka ajavat autotiellä, vaikka olisi kevyen liikenteen väylä käytössä. Useamman kerran tullut tööttäyksen saattelemana huudettua spandex-sankareille avoimesta ikkunasta "vittuun autotieltä".

Muakin ne vituttaa, mutta viilaan nyt muilta osin pilkkua, sillä ei se millä ajat ole autotie, vaan ajorata. Ei se pelkästään autoille ole tarkoitettu, kuten käyttämäsi termi helposti antaa ymmärtää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Satakunnan Kansassa käsiteltiin Porin ongelmaristeyksiä ja ulvilainen ylikomisario Tuomo Katajisto, joka on kouluttanut poliilaitoksia uuteen tieliikennelakiin liittyen, ei pystynyt sanomaan, kuka olisi syyllinen nykyisen lain aikana kuvitteellisessa kolarissa, jossa syyllinen oli ennen lakimuutosta selvä.
Hienoa kyllä kun tieliikennelakia ei saada niin selväksi, että edes Poliisi sitä ymmärtäisi. Uusi tieliikennelakihan ei tainnut selventää myöskään yhtään pyöräilijän väistämissääntöä? Se kun ei ole tiedossa oman kokemukseni mukaan valtaosalla autoilijoista eikä pyöräilijöistä.

Autoilijana kun pitää kiinni omasta etuajo-oikeudesta saa keskisormea, ja pyöräilijänä kun pysähtyy antamaan etuajo-oikeutetulla autolle tietä, niin silloin autoilijat toki pysähtyvät antamaan tietä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viime viikolla meinasin ajaa papan päälle, kun pappa yllättäen kääntyi pyörällä suojatielle. Pappa kääntyi katsomaan, tööttösin pitkään, pappa näytti keskaria, nousin autosta (kun takaa ei ketään tullut) ja huusin jotain tyyliin "tajuutko että pyöräilijä väistää vai tarviiko sua vetää päähän vitun pässi", jolloin pappa polki rivakasti helvettiin.

Jos yhtään missään oloissa tekee edes mieli reagoida liikenteessä näin, kannattaa pysyä lähipäivät aika tiiviisti kotona rauhoittumassa. Huh huh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös