Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 983 204
  • 12 219

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joku kauppalappu tms on vähän nihkeä ääniviestinä. Tuo speech-to-text on avaruusajan ihmisen valinta.
Tällä videolla on nähtävissä saman suuntaista toimintaa:

Twitter
Kuvamateriaalia maailman viimeisestä liittymästä. Jos ei siitä mene, kadotus tulee. Turussakin on näitä useita, kai niistä suoraa mereen joutuu ja siksi kaikin keinoin on viimetingassakin kurvattava.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Entä puheluun vastatessa, voiko sille sanoa että hylkää puhelu jos se on vaimo tai pomo?
Luulen, että saa, koska tossa on kai joku autoilutilakin. Vai olikohan se joku erillinen appi. No, itse en tekstittele ajaessa, mutta joskus jotain telkkaria olen pitänyt kännykästä päällä, että kuulee tilanteen.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vittu että mua vituttaa nää ihmiset jotka ajaa laiskuuttaan inva paikoille. Just seuraan vierestä tämmöstä. Kyllä kiehuu.

Laillisesti jos sais pieksää nuo idiootit niin en miettis sekuntiakaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vittu että mua vituttaa nää ihmiset jotka ajaa laiskuuttaan inva paikoille. Just seuraan vierestä tämmöstä. Kyllä kiehuu.

Laillisesti jos sais pieksää nuo idiootit niin en miettis sekuntiakaan.

Mannet tekevät noin aina, valitettavasti myös kantaväestönkin kusipäisimmät edustajat.

Olen joskus miettinyt, että minkä tason rikos olisi nakuttaa kumivasaralla invapaikalle väärin pysäköineen henkilöauton pakoputkeen puoli kiloa perunoita? Vahinko ei olisi korvaamaton, kumivasaralla ei tulisi edes jälkiä mutta pakoputki perunoita täynnä saattaisi saada mulkvistin miettimään toiste mihin autonsa jättää.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mannet tekevät noin aina, valitettavasti myös kantaväestönkin kusipäisimmät edustajat.

Olen joskus miettinyt, että minkä tason rikos olisi nakuttaa kumivasaralla invapaikalle väärin pysäköineen henkilöauton pakoputkeen puoli kiloa perunoita? Vahinko ei olisi korvaamaton, kumivasaralla ei tulisi edes jälkiä mutta pakoputki perunoita täynnä saattaisi saada mulkvistin miettimään toiste mihin autonsa jättää.

Näin kerran siististi pukeutuneen ja tuammahiuksisen rouvan joka ei ajanut invapaikalle vaikka oli vapaana. Hämäännyin totaalisesti ja en tajunnut edes ottaa valokuvaa todisteeksi.

Päivästä toiseen vituttaa liikenneympyrät ja ihmiset jotka eivät osaa ajaa niissä. Käyttää sitä vilkkua kun poistuu ympyrästä. Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa?

Edit. Siististi pukeutunut = näyttävästi pukeutunut
 
Viimeksi muokattu:

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä hitto siinä on, että pitää tietoisesti kiusata kanssa-autoilijoita. Eilen motarilla Tampereelta suunta kohti Helsinkiä ja jossain Iittalan kohdalla aivan liian myöhässä keski-ikänen pariskunta meikäläisen eteen ohituskaistalle ja minä jarrupolkimelle ja juuri ja juuri sain himmailtua etten ajanut kontista sisään. Oma vauhti ennen tilannetta mittarilla 135km/h. Toki hieman provosoiduin ja jatkoin siinä lähituntumassa odottaen, että pääsen jatkamaan matkaa. Noh.. Välittömästi alkoi peileihin vilkuilu ja vauhti mittarilla 130 -> 115 ja sitten seuraavat pari kilsaa ohitettiin sitä autoa, eikä ohituksen jälkeen siirryttykkään takaisin oikealle kaistalle, vaan jatkettiin vielä hetkenmatkaa siinä edessä edelleen vilkuillen peileihin. Lopulta kun ohitse pääsin, niin pitkiähän sieltä vilkuteltiin perään.. Ei vaan oma ymmärrys riitä ammattiautoilijana tuommoseen p*ska*n.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Joskus ihmetyttää kanssa-ajajien ajattelutapa. Lähiöissä on ns. kokoojakadut pikkukaduilta. Tältä kokoojakadulta päästään hieman isommalle kaksikaistaiselle tielle. Ajoin tätä kaksikaistaista tietä, ja tarkoitus kääntyä vasemmalle kokoojakadulle kotia kohti. Kokoojakadulta oli tulossa auto, joka oli kääntymässä sinne mistä tulin. Risteyksessä oli tälle autolle kolmio. Edestä tulee auto suoraa tietä, jota minä ja kokoojakadulta tuleva auto väistävät.

Mitä teki edestä tuleva auto? Pysäytti suoralla tiellä 50 km/h nopeusrajoituksella auton n. 30-40 metriä ennen kokoojakadun risteystä. En keksinyt mitään muuta syytä kuin että hänen suunnasta katsottuna oikealta puolelta tuli auto ja oikealta tulevaa pitää väistää.
Kuski näytti vanhalta ukolta, mutta faktaa ei ole kertoa kauempaa katsottuna. Olisi mielenkiintoista tietää mitä pysähtyneen auton takana olevan kuskin päässä liikkui.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä hitto siinä on, että pitää tietoisesti kiusata kanssa-autoilijoita. Toki hieman provosoiduin ja jatkoin siinä lähituntumassa odottaen, että pääsen jatkamaan matkaa.

Olennainen osa lainattu. Koittakaa nyt vittu pitää ne tunteenne kurissa liikenteessä, päästelkää ne höyryt vaikka jälkikäteen täällä keskustelupalstalla, mutta kun on tilanne päällä niin jäitä hattuun. Jos olisit rauhoittunut ja todennut, että pappa nyt ei osannut arvioida peilistä oikein sinun vauhtiasi (ei se välttämättä vittuillakseen siihen eteen tuupannut) niin olisit päässyt helpolla. Nyt kun vedit herneet sieraimeen niin vastareaktio oli odotettu. Jenkeissä näissä tilanteissa voi saada kuulan kalloonsa, meillä ei sentään mutta mielenkiintoisia tilanteita tuolla motarilla kyllä joskus näkee.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mikä hitto siinä on, että pitää tietoisesti kiusata kanssa-autoilijoita. ...jatkoin siinä lähituntumassa odottaen,... Ei vaan oma ymmärrys riitä ammattiautoilijana tuommoseen p*ska*n.

Siis sinun ymmärrys ei riitä omaan toimintaasi? Vai johonkin muuhun? Ammattiautoilijana roikut toisen takakontissa, vaikka tiedät sen olevan yksi eniten tiellä vituttavista asioista. Häpeä!
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikä hitto siinä on, että pitää tietoisesti kiusata kanssa-autoilijoita. Eilen motarilla Tampereelta suunta kohti Helsinkiä ja jossain Iittalan kohdalla aivan liian myöhässä keski-ikänen pariskunta meikäläisen eteen ohituskaistalle ja minä jarrupolkimelle ja juuri ja juuri sain himmailtua etten ajanut kontista sisään. Oma vauhti ennen tilannetta mittarilla 135km/h. Toki hieman provosoiduin ja jatkoin siinä lähituntumassa odottaen, että pääsen jatkamaan matkaa. Noh.. Välittömästi alkoi peileihin vilkuilu ja vauhti mittarilla 130 -> 115 ja sitten seuraavat pari kilsaa ohitettiin sitä autoa, eikä ohituksen jälkeen siirryttykkään takaisin oikealle kaistalle, vaan jatkettiin vielä hetkenmatkaa siinä edessä edelleen vilkuillen peileihin. Lopulta kun ohitse pääsin, niin pitkiähän sieltä vilkuteltiin perään.. Ei vaan oma ymmärrys riitä ammattiautoilijana tuommoseen p*ska*n.
Ammattiautoilijan pitäisi myös tietää, että ajoit ylinopeutta, joten olet se joka tilanteessa oli joustamisvelvollinen. Ylinopeuden ajaminen ei ole kansalaisoikeus, eikä kenelläkään muulla ole velvollisuutta joustaa omista oikeuksistaan lakeja rikkovan eduksi. Jos sen keski-ikäisen pariskunnan vauhti on ollut rajoituksen mukainen, ja he ovat ohittaneet hitaammin meneviä, minkäs teet. Taustapeiliin sopivasti katsomalla löytyy syyllinen sekä tilanteen syntymiseen, että sen kehittymiseen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ammattiautoilijan pitäisi myös tietää, että ajoit ylinopeutta, joten olet se joka tilanteessa oli joustamisvelvollinen. Ylinopeuden ajaminen ei ole kansalaisoikeus, eikä kenelläkään muulla ole velvollisuutta joustaa omista oikeuksistaan lakeja rikkovan eduksi. Jos sen keski-ikäisen pariskunnan vauhti on ollut rajoituksen mukainen, ja he ovat ohittaneet hitaammin meneviä, minkäs teet. Taustapeiliin sopivasti katsomalla löytyy syyllinen sekä tilanteen syntymiseen, että sen kehittymiseen.

Onpas idioottimaisia näkemyksiä. Kyllähän se pistää aina ihmetyttämään, kun jonkun urpon on pakko puskea joko vittumaisuuttaan taikka täydellisen pelisilmättömyyden takia suoraan eteen. Toki oikea ratkaisu ei ole siinä roikkua kontissa, mutta toisaalta, jos tämä teiden ritari oli ohittamassa yhtä autoa, ei sen ohituksen pitäisi kestää kuin 5-10 s jos osaa ajaa. Ei kyse ole mistään pitkäkestoisesta takapuskurissa roikkumisesta. Mutta miksi pitää sitten jäädä siihen kouluttamaan oman elämänsä liikennepoliisina takana tulevaa, eikä voi vaihtaa kaistaa oikealle.

99 % todennäkäisyydellä näissä ei ole kyse edes kokemattomuudesta johtuvasta virhearvioinnista kaistanvaihdon suhteen, vaan pelkästä vittuilusta. Katsotaan että takaa tulee joku lievää ylinopeutta, joten päätetäänpää suorittaa kaistanvaihto juuri sen eteen maksimaalista haittaa ja vittuilua aiheuttaen. Ei näitä mulkeroita pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei näitä mulkeroita pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
Ei noita, eikä myöskään niitä, jotka "koulutusmielessä" jäävät siihen konttiin roikkumaan.

Kaikki muita liikenteessä ajotavallaan "kouluttavat" on kusipäitä. (Minä myös, jos moiseen syyllistyn.)
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Motarilla näkee monenlaista menijää. Jos jokaisesta ärsyttävästä tyypistä ottaa herneen nenään niin siellä saa olla niska punaisena koko ajan. Alla top-4 lista moottoritietyypeistä:

1. Kello kahdeksan saalistaja. Ajaa n. 1 km/h nopeammin kuin sinä ja siirtyy vasemmalle kaistalle ohitukseen, joka kestää n. 10 kilometriä ja on suurimman ajan tästä ajasta kuolleessa kulmassa takaviistossa kello kahdeksassa. Vaikka ajaa vakionopeussäätimellä olisi kohteliasta vähän painaa sitä kaasua ja siirtyä edelle. Yleensä jos tämän kohdalla osuu rekka eteen niin pitää joko kaasuttaa ja ohittaa etupuolelta tai hidastaa ja antaa sen ohittaa. Ja yrittää muistaa, että tämä on edelleen siellä kuolleessa kulmassa.
2. Moottoritien omistaja. Pitkä autoletka ohittaa rekkaa kun tämä tapaus tulee 135 km/h peräkonttiin kiinni (nopeus satunnaisesti valittu), usein vielä koukkii vasemman puolen pientareella, vilkuttaa joko valoa ja vilkkua kun letka ei automaattisesti väistä omistajan edeltä pois. Itseä tämä tyyppi lähinnä huvittaa, mutta ymmärrän kyllä, jos jollakin palaa käämi.
3. Varmuuden vuoksi vasemmalla kaistalla. Tämä tyyppi vaihtaa vasemmalle kaistalle heti, kun horisontissa häämöttää rekan perä. Muutenhan voi käydä niin, että joku (yleensä kohdan 1. tyyppi) blokkaa ohituksen ja joudut matelemaan rekan perässä ties kuinka kauan.
4. Seilaaja. Yleensä tämä ajaa ensin ohi kauheata vauhtia, muutaman kilometrin päässä perä on taas edessä ajaen alle nopeusrajoituksen ja ohitat kunnes hetken päästä sama auto taas painaa ohi. Jostakin syystä nämä ovat melkein aina naisia?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Motarilla näkee monenlaista menijää. Jos jokaisesta ärsyttävästä tyypistä ottaa herneen nenään niin siellä saa olla niska punaisena koko ajan. Alla top-4 lista moottoritietyypeistä:

1. Kello kahdeksan saalistaja. Ajaa n. 1 km/h nopeammin kuin sinä ja siirtyy vasemmalle kaistalle ohitukseen, joka kestää n. 10 kilometriä ja on suurimman ajan tästä ajasta kuolleessa kulmassa takaviistossa kello kahdeksassa. Vaikka ajaa vakionopeussäätimellä olisi kohteliasta vähän painaa sitä kaasua ja siirtyä edelle. Yleensä jos tämän kohdalla osuu rekka eteen niin pitää joko kaasuttaa ja ohittaa etupuolelta tai hidastaa ja antaa sen ohittaa. Ja yrittää muistaa, että tämä on edelleen siellä kuolleessa kulmassa.
Menee kyllä ohi miksi tämä ärsyttää. Jos ei edessä ole ketään ohitettavia tai takanakaan, niin kummankaan ei tarvitse reagoida mitenkään vaikka siinä rauhassa ohittaakin. Jos sitten edessä on rekka, niin jomman kummanhan siinä on pakko lisätä nopeutta tai hidastaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
jos tämä teiden ritari oli ohittamassa yhtä autoa, ei sen ohituksen pitäisi kestää kuin 5-10 s jos ajaa tarpeeksi ylinopeutta

Korjasin virheen viestissäsi. Ylinopeuden ajaminen kun ei ole mitään ajamisen osaamista.

Toki ei ole mitään syytä hypätä ylinopeutta ajavan eteen, jos tietää oman ohituksen kestävän hetken. Toisaalta jos takana tulevan ylinopeus on huomattava, niin se saattaa yllättävänkin nopeasti olla siinä takapuskurissa kiinni vaikka yrittäisikin ennakoida takapeilin avulla.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Menee kyllä ohi miksi tämä ärsyttää. Jos ei edessä ole ketään ohitettavia tai takanakaan, niin kummankaan ei tarvitse reagoida mitenkään vaikka siinä rauhassa ohittaakin. Jos sitten edessä on rekka, niin jomman kummanhan siinä on pakko lisätä nopeutta tai hidastaa.

No silloin se ei haittaa, mutta yleensä tuon slow-motion ohituksen aikana tulee aina perä edellä vastaan se rekka tai muuten ohitettava, sen verran tasaiseen niitä liikkuu kun puhutaan normaalista liikenteestä eikä mistään yöajasta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
2. Moottoritien omistaja. Pitkä autoletka ohittaa rekkaa kun tämä tapaus tulee 135 km/h peräkonttiin kiinni (nopeus satunnaisesti valittu), usein vielä koukkii vasemman puolen pientareella, vilkuttaa joko valoa ja vilkkua kun letka ei automaattisesti väistä omistajan edeltä pois. Itseä tämä tyyppi lähinnä huvittaa, mutta ymmärrän kyllä, jos jollakin palaa käämi.
Jaa minusta ne kuvittelee enemmän omistavansa sen moottoritien jotka puskee siinä ruuhkassa sinne vasemmalle kaistalle ja pysyy siellä jurnuttamassa sitä 115km/h ja perässä 100 autoa yrittäisi päästä ohitse, mutta tämä moottoritien omistaja ei omaa kiirettä, eikä siinä oikealla ole sitä kaasupoljinta, vaan hän ennemmin haittaa kaikkien muiden satojen matkantekoa, koska hänhän nyt on aina oikeassa ja ajaa juuri oikeaa nopeutta. Nämä sankarit sitten parhaimmillaan jää sinne vasemmalle jos vaikka edessä on kaksi rekkaa ja väliä on se 50-100m niillä rekoilla, koska se pieni koukkaus olisi liikaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos takaa 135 km/h tulevalla autolla ei ole vilkkuvalot päällä, niin perkele en kyyristä sinne rekkojen väliseen 50 metrin loukkoon, vaan tietysti ohitan molemmat rekat ja sitten vapautan ohituskaistan speedy gonzalesille. Ei siihen luulisi kuolevan, että joutuu 135 km/h vauhdista hiljentämään 3 sekunnin ajaksi 115 km/h vauhtiin. Vaikka olisikin moottoritien omistaja.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Liikenteessähän on kahdenlaisia idiootteja. Niitä jotka ajavat minua hitaammin ja niitä jotka ajavat minua nopeammin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Liikenteessähän on kahdenlaisia idiootteja. Niitä jotka ajavat minua hitaammin ja niitä jotka ajavat minua nopeammin.
Tämähän se on liikenteen suurin ongelma, itse kunkin kannalta. Voi kun olisikin joku tapa tai instanssi, joka voisi määrittää jokaiselle tienpätkälle sopivan nopeuden, josta poikettaisiin vain ajoneuvotyypin, kelin tai ruuhkan aiheuttaman pakon edessä alaspäin. Se voitaisiin vaikka merkitä kylteillä tien poskeen. Nykyäänhän siellä on vain jotain tyhjänpäiväisiä numerotauluja näkökentässä viuhumassa.

Olisi niin helppoa...
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis sinun ymmärrys ei riitä omaan toimintaasi? Vai johonkin muuhun? Ammattiautoilijana roikut toisen takakontissa, vaikka tiedät sen olevan yksi eniten tiellä vituttavista asioista. Häpeä!

Mulla jäi alunperinkin n. 3-4 metriä varaa tämän sankarin takalootaan, kun ladoin jarrut pohjaan.. Toki hieman kauemmas tiputinkin, kun ei rohkeus kestä noin lähellä ajaa, kun saattaa sankari tiputtaa jarrupolkimelle opetusmielessä koska tahansa. Pääpointti tässä oli se, että tiesi lähtevänsä suoraan eteen. Sen todistaa se fakta, että liikennettä kokoajan jopa korostetun aktiivisesti seuraavana huomasin tämän "kahden auton letkan" jo kauempaa ja ajoivat perätysten, kunnes minun ollessa lähes takakulman kohdalla, tuli pikainen tarve suorittaa ohitus, jossa ei keskitytty itse siihen ohittamiseen niinkään...
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun nyt näitä ärsytyksen aiheita ruvettiin listaamaan, niin toinen sellainen on tämä: Huomaat motarilla, että nopeampi auto tulossa takaa ja vaikka olen itsekkin aikeissa ohittaa useamman n. 100 metrin välein liikkuvan auton, väistän siihen väliin päästääkseni kiireisemmän ohi. Näinpä sitten se ohitus suoritetaankin lopulta kuin hidastetussa filmissä ja joudut itse seisomaan jarrulla hetken päästä, kun ohituskaistalle väylä tukittu.

Pelisilmää ei voi kaikilta vaatia tuollaisiin tilanteisiin, mutta silti...
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itsellä sattui maanantaina seuraava tilanne. Ajoin kapeaa tietä, jossa oli autoja parkkeerattu oikealle puolen siten, että kahden auton ajaminen vierekkäin olisi äärimmäisen ahdasta, mutta mahdollista suorittaa. Ajan oikeaa puolta eli mikäli vastaan ajaa auto, tulee minun väistää tilanteessa. Tie on mutkalla ja puita on edessä, joten toiselle puolelle näkeminen, että tuleeko autoa vastaan, ei ole mahdollista.

Lähden ajamaan tietä ja huomaan, että vastaan tulee auto. Oikealla edessä on autojen välissä rako, johon voin autoni heittää, tämä vaatii vaan vastaantulijalta sen, että hiljentää merkittävästi vauhtia. No, näin ei käy, vaan vastaantulija jatkaa samalla nopeudella, jolloin alan itse hiljentämään, koska tie on tosiaan kapea. Hiljentämisellä varmistuu myös se, että en ehdi siihen väliin, johon ajattelin autoni ajaa. Kohtaamiskohdassa mennään läheltä toisia ja toisessa autossa ajava henkilö osoittelee ja raivoaa.

En ole täydellinen kuski ja aiemmin tässä ketjussa raportoimani asia meni omaan piikkiin. Mutta tässä tapauksessa en mielestäni vaatinut kuin vähän pelisilmää, jotta molemmat olisi päässyt helpommalla. Vai olettiko vastaan ajava auto tosiaan, että lähden peruuttamaan hänen edestään 50 metrin matkalta, jotta pääsee parkkeerattujen autojen taakse?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni ainakin ajoit järkevästi. Olisin itsekin ajanut samoin. Eihän sille mitään voi jos ei mutkan takia näe tuleeko vastaan muita.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vittu että mua vituttaa nää ihmiset jotka ajaa laiskuuttaan inva paikoille. Just seuraan vierestä tämmöstä. Kyllä kiehuu.

Laillisesti jos sais pieksää nuo idiootit niin en miettis sekuntiakaan.

Viime talvena kun kävin lähikaupassa niin kaupan ainoiden kahden invapaikan ruutujen päällä oli POLIISI-auto POIKITTAIN. Eikä ollut edes niin ruuhka päivä että parkkipaikka olisi ollut täysi ja olisihan siihen ulko ovenkin viereen vielä lähemmäksikin mahtunut, jos pillit päällä oli keikalle tullut. No mutta oli päättänyt parkkeerata poikittain juuri invapaikkojen päälle.

Lähdin siitä sitten kauppaan ja etsimään kavereita hyllyjen välistä, samalla kun tein ostoksia. Itseäkin kun nuo turhat tukkijat vituttavat kun tytön kanssa joutuu noita ruutuja käyttämään, mutta eipä löytynyt. Olivat vissiin takahuoneessa. Sanoin kuitenkin tutulle myyjälle kassalla että jos välittää terveiset pollareille pyörätuolissa istuvan tytön isältä. Että oli ihan törkeän huonosti pysäköity.

Seuraavalla kerralla, viikkoa myöhemmin, tuli sitten myyjä kertomaan että poliiseilla oli kuulema "hyvä syy" jättää auto siihen. Vieläkin harmittaa etten itse päässyt kysymään mikäköhän se hyvä syy mahtoi olla. Enemmän melkein vituttaa yleisesti elämässä ne jotka rupeavat selkeissäkin asioissa selittelemään kuin ne jotka sanovat suoraan pahoitellen että sori, nyt tuli mokattua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös