Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 144
  • 12 219

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihan nyt mielenkiinnosta tätäkin keskustelua lukiessani on kysyttävä, riisutko takin aina ajaessasi autoa?

Luulin nimittäin kuuluvani harvinaiseen porukkaan, kun minä tätä talvellakin harrastan. Ja ihan niillä parinkympin pakkasillakin. Syynä tosin ei ole sisätilat, vaan ajomukavuus, koska paksun takin kanssa on mielestäni niin ärsyttävä ajaa. Ja varsinkin yövuorojen jälkeen siitä ei ole yhtään haittaa, että alkuun on vähän viileä. Eipä ainakaan iske väsymys työmatkalla.

Nimittäin jos et riisu, niin en näe mitään järkeä hattupäille saarnaamisesta, koska eihän kukaan pidä takkiakaan sisätiloissa. Eli siinä tapauksessa joko et pidä autoa sisätilana vaikka niin väitit, tai olet yksinkertaisesti käytöstavoiltasi moukka. Moukka, joka saarnaa moukille, ei kyllä kuulosta hirveän vakuuttavalta sen kannalta, että se viesti niille hattupäille joskus menisi perille.

Jos taasen riisut sen takkisi, niin meitä on ainakin kaksi outoa jätkää olemassa. Toisaalta minä ajan kengät jalassa autoa, ja näin Suomen kulttuurista katsottuna, aika moni varmaan mieluummin päästää vieraansa sisälle hattu päässä, kuin kengät jalassa. Joten edelleen tulee väkisinkin mieleen, että herralla ei ole olemassa minkäänlaisia käytöstapoja.
Se riippuu matkan pituudesta. Kyllähän kotonakin voidaan hetki olla kengät jalassa tai takki päällä. Miksi ei myös lippis päässä, sitten kun pidempiä aikoja oleillaan sisätiloissa niin ihan oman mukavuuden takiahan se takki otetaan pois. Hattu taas liittyy tapakulttuuriin ja hyvään käytökseen. Ja kyllä minä olen moukka ja saarnaan mielelläni moukille, enkä omaa käytöstapoja.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Hys hys, älä nyt pilaa faktoilla hyvää tarinaa, kun palstan lippispäiset jonnet on lähteneet barrikaadeille, kun heidän kunniaansa loukattiin ja he tunsivat piston syvällä sydämessään. Eiväthän he voi olla huonoja kuskeja, hehän ovat vähintään keskivertoa parempia, vaikka kuinka olisi hattu päässä.
Jos havaintonne pitää kutinsa, lakit on välittömästi kiellettävä ajaessa siinä missä kännykätkin jo on.

Siten siinä sivussa avautuisi myös valtavan hyvä bisniss, kun alkaisi myydä hatullisille kuskeille autoihin heads-free hattutelineitä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Hys hys, älä nyt pilaa faktoilla hyvää tarinaa, kun palstan lippispäiset jonnet on lähteneet barrikaadeille, kun heidän kunniaansa loukattiin ja he tunsivat piston syvällä sydämessään. Eiväthän he voi olla huonoja kuskeja, hehän ovat vähintään keskivertoa parempia, vaikka kuinka olisi hattu päässä.

Mitä faktoja lainaamassasi viestissä esitettiin?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy sanoa, että omatkin empiiriset havainnot tukevat tätä olettamusta, että lakilla on vaikutus ajotaitoon tai liikennekäyttäytymiseen. Esimerkiksi tilanteissa, joissa ajellaan 80km/h alueella hieman vajaa 65km/h. Voit olla melko varma, että ohituksen jälkeen siellä ratin takana näkyy vanhempi herrasmies puristamassa rattia.
Kyllä se on juurikin näin. Jos taas ajovauhti heittelehtii rajusti, on aina päivänselvä asia, että kuski puhuu kännykkään. Oma empiiritinen havaintoni muuten osoittaa, että ne jotka eivät osaa käyttää auron Bluetooth-toimintoa, ovat keskimääräistä huomattavasti huonompia autoilijoita.
Erityisesti pappa-autoiksi on minusta profiloitunut Ford Focuksen sedan-malli, onko joku nähnyt alle 60-vuotiaan tällaisen ratissa?
Ei taatusti ole. Valmistetaanko porrasperäistä Focusta muuten pelkästään harmaana? En ole ainakaan muita värejä nähnyt, harmaan eri sävyjä sentään useita. Uskoisin, että Ford-liikkeessä saa myös porrasperä-Focukseen aina lippalakin kylkiäisenä, koska kukaan on tuskin nähnyt tuollaisen auton kuskia ikinä ilman lippalakkia. Tai no kerran näin kovilla pakkasilla Focus-kuskilla jonkun karvareuhkan ilman lippaa.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kuvittelenko vai hölöttävätkö naiset lähes poikkeuksetta kännykkään autolla ajaessaan. Miehiillä en tätä ongelmaa ole kovin yleisesti havainnut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuvittelenko vai hölöttävätkö naiset lähes poikkeuksetta kännykkään autolla ajaessaan. Miehiillä en tätä ongelmaa ole kovin yleisesti havainnut.
Minä taas töihin ja muuten vaan kävellessäni olen tehnyt täsmälleen päinvastaisen havainnon. Kyllä ne äijät ovat niin hyviä kuskeja, että osaavat tehdä kahta asiaa yhtä aikaa. Kovinkaan moni naiskuski ei ole räplännyt kännykkää ajaessaan minun nähteni. Yleensä en kyllä kyttää kuskeja, mutta jos joku uunoilee liikenteessä, on pakko katsoa, mikä urpo se siellä ratin takana on. Tästä voi siis rivien välistä lukea, ettei se olekaan niin helppoa keskittyä ajamiseen kännykkään puhuessaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuttavapiirissä on muutamia kuskeja, jotka eivät osaa keskittyä ajamiseen edes matkustajien kanssa puhuessaan. On vaan pakko kääntyä katsomaan sinne vieruskaverin tai takapenkkiläisten suuntaan, kun niille jotain sanoo. Eivät opi, vaikka kuinka karjutaan pitämään nenä kohti ajosuuntaa.

Ennen vanhaan oli helpompaa puhua ajaessa kännykkään, (nokialaiseen) kun ne näppäimet löytyivät tuntoaistin perusteella. Ei näitä älyvenkuloita voi sokkona käyttää, eivät pysy korvalla ja niistä kuuluukin huonommin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Se hattupäisyyden ja huonon ajotaidon yhteys on täysin selvä, se mistä se johtuu niin siihen en osaa ottaa kantaa. Täytyy johtua hatun aiheuttamasta lämmönoususta pääkopassa, tai jostain muusta yhtä mystisestä syystä. Silti se yhteys on täysin ilmiselvä, katso vain siellä liikenteessä, niin huomaat sinäkin. Mitä tulee sisätilaan niin lähtökohtaisesti se sisätila on mikä tahansa sellainen tila mikä on lämmitetty ja missä oleskellaan pidempiä aikoja. Ei siellä autossa päälle kylmä tule edes kovimmilla pakkasilla, siksi meillä on ne lämmitystolpat ja eeberit. Siellä autossa ei viima iske, niin kyllä se pääkin tarkenee ilman pipoa. Kuten sanoin, ota se hattu pois, niin olet ottanut askelen kohti älykkyyttä. Sitäpaitsi siinä autossa on se aurinkolippa ihan syystä, joka autossa.

Mihin ajotaitolokeroon minä sijoitun, kun välillä ajelen päähine päässä, välillä paljain päin? Onko kalju kenties hiuspäätä parempi liikenneaivojen säilytin?

Minun mielestäni hattua on usein helpointa ja näppäintä säilyttää päässä. Herrasmies toki kävisi sen asettamassa takakontissa sijaitsevaan hattukoteloon.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ajelin tuossa vähän aikaa sitten hakemaan poikaa kaverinsa luota leikkimästä kotiin ja huomasin taustapeiliin vilkaistessani, että takana olevan auton kuski tuntui tekstailevan / whatsappailevan melko intensiivisesti aikansa kuluksi.

Pari kertaa hänen autonsa lipuikin melko lähelle ja sitten hän painoikin jarrua kun vaivautui vilkaisemaan eteenpäin. Rajoitus tuossa oli 60km/h ja tie oli aivan suora, mutta silti melkoisen vastuutonta meininkiä. Todettakoon lopuksi että kuski oli noin 30-vuotias nainen.

Teki mieli väläyttäää muutaman kerran jarruvaloja - en kuitenkaan väläyttänyt sillä piruparka olisi varmasti polkenut jarrut pohjaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennen vanhaan oli helpompaa puhua ajaessa kännykkään, (nokialaiseen) kun ne näppäimet löytyivät tuntoaistin perusteella.
Tästä päästään itseasiassa toiseenkin aiheeseen.
Uusissa autoissa alkaa menemään lähes kaikki toiminnot erilaisten kosketusnäyttöjen taakse. Tämähän nyt on ihan ilmiselvä turvallisuusriski, kun et saatana voi laittaa edes penkinlämmitystä päälle/pois ilman, että näpytät ensin kolme eri alavalikkoa siinä näytössä mistä pääset siihen asetukseen.
Vähän ehkä kärjistetysti ja riippuu toki paljon myös autosta ja merkistä, että minkälailla on käyttöjärjestelmät yms. suunniteltu, mutta kyllähän sekin varmasti vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, jos ihmiset joutuu ihan perussäätöjäkin tekemään erilaisia näyttöjä selatessaan vs. fyysinen nappula keskikonsolissa tai muualla, johon toki siihenkin tulee sekunnin murto-osan vilkaistua sitä säätäessä.

Ja jos vielä mennään enemmän ohi aiheen, niin omasta mielestäni ne ratkaisut on ihan helvetin rumia, missä ne näyttö on liimattu keskikonsolin yläpuolelle ja näyttää ihan joltain omistajan omalta jälkiasennukselta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mihin ajotaitolokeroon minä sijoitun, kun välillä ajelen päähine päässä, välillä paljain päin? Onko kalju kenties hiuspäätä parempi liikenneaivojen säilytin?

Minun mielestäni hattua on usein helpointa ja näppäintä säilyttää päässä. Herrasmies toki kävisi sen asettamassa takakontissa sijaitsevaan hattukoteloon.
Sehän riippuu ihan siitä miten ajat. En minä voi etänä ottaa ajotaitoihisi sen suuremmin kantaa. Eikä minulla ole edes mitään halua moiseen ryhtyä. Tuo hattu homma oli/on yksi huvittava yleistys ja vieläpä paikkaansa pitävä, toki siis subjektiivisesti tutkittuna. Se että niin monella on mennyt asia tunteisiin on äärimmäisen huvittavaa.

Kertooko se sitten enemmän minusta vai niistä joille se hattu on niin äärimmäisen rakas, en tiedä. Vaikea kuvitella että samanlainen älämölö alkaisi jos olisin todennut että minihameet tai farkut voi yhdistää huonoon ajamiseen.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tuttavapiirissä on muutamia kuskeja, jotka eivät osaa keskittyä ajamiseen edes matkustajien kanssa puhuessaan. On vaan pakko kääntyä katsomaan sinne vieruskaverin tai takapenkkiläisten suuntaan, kun niille jotain sanoo. Eivät opi, vaikka kuinka karjutaan pitämään nenä kohti ajosuuntaa.
Tämä on kyllä rasittavaa. En käsitä mikä siinä on niin vaikeaa katsoa eteenpäin, vaikka keskustelisi. Haluaisin myös tutkimuksen tekevätkö hattupäiset myös tätä muita useammin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sehän riippuu ihan siitä miten ajat. En minä voi etänä ottaa ajotaitoihisi sen suuremmin kantaa. Eikä minulla ole edes mitään halua moiseen ryhtyä. Tuo hattu homma oli/on yksi huvittava yleistys ja vieläpä paikkaansa pitävä, toki siis subjektiivisesti tutkittuna. Se että niin monella on mennyt asia tunteisiin on äärimmäisen huvittavaa.

Kertooko se sitten enemmän minusta vai niistä joille se hattu on niin äärimmäisen rakas, en tiedä. Vaikea kuvitella että samanlainen älämölö alkaisi jos olisin todennut että minihameet tai farkut voi yhdistää huonoon ajamiseen.

Ajotapa lienee ulkopuolelta katsottuna joko hyvä tai huono. Uskoisin, että vakuutusyhtiön korvauskassan ikkunasta katsoen hyvä, koska en ikinä ole aiheuttanut liikennevakuuttajalleni kuluja. Kaskovakuutusten myyntiosastolta katsottuna se on huono, koska olen päättänyt olla tarvitsematta osakaskoa laajempaa turvaa.

Totta puhuakseni oma liikennekäyttäytymiseni vaihtelee suuresti. Kiilari tai jalankulkijantappaja, saati puskurissa roikkuja (eli potentiaalinen peräänajaja) en ole koskaan, mutta kaahari tai matelija satunnaisesti. Hatun käytön kanssa tällä ei ole mitään korrelaatiota.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Ennen vanhaan oli helpompaa puhua ajaessa kännykkään, (nokialaiseen) kun ne näppäimet löytyivät tuntoaistin perusteella. Ei näitä älyvenkuloita voi sokkona käyttää, eivät pysy korvalla ja niistä kuuluukin huonommin.
Nykyään voi sanoa puhelimelle, että soitahan vaimolle, niin se soittaa. Itsellä on samsung, mutta eiköhän tuo tomi kaikissa androideissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nykyään voi sanoa puhelimelle, että soitahan vaimolle, niin se soittaa. Itsellä on samsung, mutta eiköhän tuo tomi kaikissa androideissa.
Niin siis jos me tarkkoja ollaan, niin muistaakseni T28 siis vanha Eeriksinsonni osasi jo soittaa nimelle kun vain sille kertoi. Tuo puhelin on kohta 20v vanha.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin siis jos me tarkkoja ollaan, niin muistaakseni T28 siis vanha Eeriksinsonni osasi jo soittaa nimelle kun vain sille kertoi. Tuo puhelin on kohta 20v vanha.
Juu, T28s oli minulla (2000->) ja oli siinä voice control. Ja tietysti tetris ja pasianssi, itse sävelletyt soittoäänet (tai siis netistä kopioidut nuotit). Lyhemmällä antennilla ja isommalla akulla. Hieno puhelin. Olihan siinäkin omat ongelmansa, ainakin se läpän avausmekanismi kului ja akkukin taisi olla teipillä kiinni loppuvaiheessa kun siinä salvassa oli turhan paljon liikkuvia osia tavallaan.
Kai tuo vieläkin on tallessa (laturia tuskin, kun ne muistaakseni rikkoontui herkästi ukkosella).

Ehkä lievä ot, pahoittelen kamalan paljon.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kännykäm räplääminen on liikenteessä ikävän yleistä. 1500kg projektiili on vaarallinen, kun sitä ohjastaa katse online. Vastaa varomatonta aseen käyttöä mun arvomaailmassa. Yhtä vaarallista, mutta paljon yleisempää...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itselleni jonkilainen herätys oli, kun huomasin työmatka-autoillessa lukevani sanomalehteä. Ei siis kännykästä, vaan ihan paperista hesaria 100km/h nopeudessa. Varmaan jatkuva kännykän käyttö oli myötävaikuttanut tuohon, että sanomalehden lukeminen ajaessa oli jonkinlainen automaatio. Välttämättä ei ole keskittyminen ajoon aivan sataprosenttista tuolloin. Usein ei ollutkaan mitään muistikuvaa siitä mitä tiellä mahdollisesti on tapahtunut.

Olen parantanut tapani ja onneksi mitään ei sattunut, tai mistä minä sen tiedän kun luin vaan lehteä. Jotain yksittäisiä WA-viestejä tulee läheteltyä ajaessa, mutta siinäkin varsin näppärä on puheentunnistus, eli viestin voi sanella ja WA muuttaa sen tekstiksi automaattisesti aika pätevästi. Joskus jopa muunsi autoradiosta tullutta kiekkokierrosta tekstiksi.

Edit: No ei se ihan virheettömästi mennyt tuo kiekkokierroksen muunto. Tässä välähdys Raumalta kun Lukko mennyt 2-0 johtoon:
Rannelaukaus vasempaan alakulmaan tilanteen olla hyvä työtuoli molemmat laiturit ja Trump eli 117 Toni Koivisto Koivisto jalkapohjan pituuden vuonna oli myös toisessa syötäisiin viikkoina Kun silmäni se osoitti aikaisemminkin mutta viikolla sitten voisin voisin syödä banaaneja Koivisto siihen oikeasti saa merkinnän Vesa avausmaali syöttöpisteen joten Kuka johtaa täällä 20.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös teiden reunoihin ja keskiviivalle ole jyrsitty niitä kännykkäraitoja juuri sitä varten, että pysyy paremmin tiellä kun räplää puhelinta?

I'll get my coat...
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Jotain yksittäisiä WA-viestejä tulee läheteltyä ajaessa, mutta siinäkin varsin näppärä on puheentunnistus, eli viestin voi sanella ja WA muuttaa sen tekstiksi automaattisesti aika pätevästi.

Joskus tulevaisuudessa, ehkäpä 2100-luvulla, kun Whatsappissa voi lähettää ihan vaan ääniviestejä, eikä kikkailla moisten tekstiksi muuttamisten kanssa, niin kaikki tulee olemaan paremmin. Paitsi kuuroilla ja saamelaisilla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kertokaa viisaammat, mitä pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa...

Tällä videolla on nähtävissä saman suuntaista toimintaa:

Twitter

Jos joku päättää viime hetkellä lähteäkin liittymästä oikealle ja ryhtyy siirtymään sinne yli sulkuviivojen, kannattaako siellä oikealla ajavan pysähtyä? Niin minä tein mutta kaveri pysähtyikin sulkuviivojen päälle ja jäi kiltisti odottamaan vuoroaan. Sitten olimme kummatkin pysähtyneinä ja takanani alkoivat töötit huutaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös