Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 987 613
  • 12 233

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Miksi vitussa pitää jäädä tukoksi.
On muuten rasittavaa. Jokusen keskarin saannu näyttää tossa kun kämpän lähellä tälläinen risteys mistä pääsis kääntyyn Teboilin pihaan tai sitten toiseen suuntaan kotiin jossa palaa vihreät 20-30sec ennenkuin suoraan menijöille tulee vihreät. Ei siinä muuten olisi mitään muttakun siinä on jakaja joka estää "ohittamasta" hidastelijan kunnes alkaa se oma kääntyvä kaista.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Olen tästä marissut jo aiemmin.

Joillakin on tapana lirutella tai lähes pysähtyä kun lähestyvät liikennevaloristeystä joissa suoraan menijöille palaa punainen. Mutta kun samasta risteyksestä erkanee pääsy oikealle jonne palaa vihreä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Miksi vitussa pitää jäädä tukoksi.

@Jari66; eihän maailmassa ole muita autoilijoita, joten heihin ei tarvitse reagoida millään tavalla. Osa suomalaisista ajaa sellaisissa kuplissa koko ajan, etteivät he kiinnitä huomiota mihinkään muuhun kuin omaan napaansa/kännykkäänsä. Yleensäkin liikennevaloihin "ryömijät" ja liikennevaloista ryömien lähtevät pitäisi poistaa liikenteestä poliisin toimesta, varsinkin ruuhkaliikenteestä. Autokouluissa pitäisi opettaa kaikkia etenemään muun liikennevirran tahdissa ja siten, että mahdollisimman moni ehtii jokaisen liikennevalon osoittaman ajan puitteissa tolpan ohitsekin.

Toinen, pääkaupunkiseudulla jatkuvasti toistuva ilmiö, ovat tukossa olevan risteyksen keskelle vanhoilla keltaisilla tai "uusilla punaisilla" ajavat urpot ja allit.
 

keijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, C.Coyle
On muuten rasittavaa. Jokusen keskarin saannu näyttää tossa kun kämpän lähellä tälläinen risteys mistä pääsis kääntyyn Teboilin pihaan tai sitten toiseen suuntaan kotiin jossa palaa vihreät 20-30sec ennenkuin suoraan menijöille tulee vihreät. Ei siinä muuten olisi mitään muttakun siinä on jakaja joka estää "ohittamasta" hidastelijan kunnes alkaa se oma kääntyvä kaista.

Mihinkä helevettiin teillä on niin kiirte että ei voi yhtiä valoja oottaa. Ärsyttää suunnattomasti tuommoset muka kiireiset ihmiset jotka sitten vinkuu kun hän ei päässyt 30 sekunttia aikasemmin jostain kohtaa autolla.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen, pääkaupunkiseudulla jatkuvasti toistuva ilmiö, ovat tukossa olevan risteyksen keskelle vanhoilla keltaisilla tai "uusilla punaisilla" ajavat urpot ja allit.
Aivan käsittämätön ilmiö. Eikä noita älykääpiöitä edes näytä hävettävän tuo liikenteessä ryssiminen. Kerran oli risteys tukittu noiden urpojen toimesta ja takana yks rupes huudattaan torvea, kun en ajanut poikittaisista autoista läpi, niin rupes jo pinna kiristymään. Onkohan Helsingin vesijohtovedessä jotain tyhmentävää ainetta?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä pääsääntöisesti kuitenkin tuolla liikenteessä on hyviä kuskeja. Itsekeskeisyys ja toisista piittaamattomuus on ainut joka minua ihan todella rassaa, joka ilmenee esimerkiksi siinä että vetoketjuilmiö ei toimi liittymissä tai roikutaan puskurissa. Ihan varmasti yli 90% kuskeista ajaa kuitenkin hyvin ja tuleehan sitä itsekkin aina silloin tällöin töpeksittyä. Eilen taisi olla vasta kun jarrutus pysähtyi vasta lähes keskelle risteystä. Siinäkin rupesin jo ensin mielessäni syyttämään sitä että oikealta tulleen edessä oli auto parkkeerattu muka suoraan suojatien taakse jolloin se peitti näkökenttää sinne suuntaan. Mutta ihan hyvinhän se auto oli parkkeerattu ja se oikealta tullutkaan ei tehnyt mitään väärää. Itse vain en valmistautunut tarpeeksi ajoissa jarruttamaan ja kiinnitin liian vähän huomiota sinne suuntaan.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Tosta risteyksen tukkoonajmisesta. Olin tossa iltapäiväruuhkassa Turus ja oli tämmöinen tilanne, että kahdesta kaistasta toinen päättyi liikennevalojen jälkeen. Mää sit jäin odottelemaan siihen valojen kohdalle vihreillä kylläkin, että risteyksen toiselle puolelle tulisi tilaa ettei risteys mene tukkoon. Niin kaikki sankarit viereiseltä, päättyvältä kaistalta ajoivat musta ohi ja siihen mun jättämään väliin niin, että se risteys meni aivan tukoon ja punaisten tullessa ne keille vaihtui vihreät eivät päässeet liikkumaan mihinkään.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Olen tästä marissut jo aiemmin.

Joillakin on tapana lirutella tai lähes pysähtyä kun lähestyvät liikennevaloristeystä joissa suoraan menijöille palaa punainen. Mutta kun samasta risteyksestä erkanee pääsy oikealle jonne palaa vihreä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Miksi vitussa pitää jäädä tukoksi.

Tajuatko sinä hätäinen teiden sankari, että tuo liikennevalohin liruttelu johtuu siitä, että kyseinen kuski todennäköisesti harjoittaa taloudellista ajotapaa? Kyllähän se autokoulussakin opetetaan että punaisiin valoihin on järkevää lirutella rauhassa niin säästyy jarruja ja polttoainetta. Pitäisiköhän sinun siirtyä joukkoliikenteen asiakkaaksi jos tuollainen saa veren kiehahtamaan?
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Mihinkä helevettiin teillä on niin kiirte että ei voi yhtiä valoja oottaa. Ärsyttää suunnattomasti tuommoset muka kiireiset ihmiset jotka sitten vinkuu kun hän ei päässyt 30 sekunttia aikasemmin jostain kohtaa autolla.

Ainakin allekirjoittanut istuu työmatkalla vuositasolla autossaan ihan riittävästi ilman että jonkun ryömijäfetissin tarvitsee sitä lisätä. Kyllä se sujuva liikennekäyttäytyminen on kaikkien etu. Tässä ei nyt ole kyseessä mikään ylinopeuden ihannoiminen, pelkkä ymmärrys siitä että liikenteessä on lisäksesi myös muita.

Ja kyllä nämä samat suolitukokset perseilee keskimäärin liikenteessä myös muutoinkin. Ovat priorisoineet liikennekäyttäytymisensä pelkästään omien tarpeidensa mukaisiksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tajuatko sinä hätäinen teiden sankari, että tuo liikennevalohin liruttelu johtuu siitä, että kyseinen kuski todennäköisesti harjoittaa taloudellista ajotapaa? Kyllähän se autokoulussakin opetetaan että punaisiin valoihin on järkevää lirutella rauhassa niin säästyy jarruja ja polttoainetta. Pitäisiköhän sinun siirtyä joukkoliikenteen asiakkaaksi jos tuollainen saa veren kiehahtamaan?

Joo jossain Pihtiputaalla toimii kivasti, mutta ruuhkaisilla teillä tuolla liruttamisella saadaan aikaiseksi vain ruuhkan lisäytyminen.

Joku viisaampi voi vielä kommentoida mikä on oikea tapa nykyisillä start&stop autoilla?
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tajuatko sinä hätäinen teiden sankari, että tuo liikennevalohin liruttelu johtuu siitä, että kyseinen kuski todennäköisesti harjoittaa taloudellista ajotapaa? Kyllähän se autokoulussakin opetetaan että punaisiin valoihin on järkevää lirutella rauhassa niin säästyy jarruja ja polttoainetta. Pitäisiköhän sinun siirtyä joukkoliikenteen asiakkaaksi jos tuollainen saa veren kiehahtamaan?

Tajuanhan minä. Kaikenlainen liruttelu muutoinkin elämässä on järkevää. Jarrujen ja polttoaineen säästäminen toki tärkeysjärjestyksessä tärkeimpiä liruttelun syitä :).
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
30 sekunttia aikasemmin jostain kohtaa autolla.
Tuossa kun jää tohon valojen eestä ni ruuhka-aikana saat sit useamman minuutin odotella ja vain sen takia että joku päätti et hyvä madella 1-vaihteella eteepäin. Ihan sama jos jollain on aikaa tuolla madella, mua ei kiinnostais.

Edit. muutenkin tuo risteys ruuhka-aikana ihan tukossa niin tollaset liruttelijat yms. voisivat miettiä muutakin kuin sen oman millilitra bensasäästönsä siinä että matelevat paikalleen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo jossain Pihtiputaalla toimii kivasti, mutta ruuhkaisilla teillä tuolla liruttamisella saadaan aikaiseksi vain ruuhkan lisäytyminen.

Joku viisaampi voi vielä kommentoida mikä on oikea tapa nykyisillä start&stop autoilla?

Käänteisesti yhtä suuri ongelma on lyhyistä liikennevaloista lähteminen liruttamalla, joka aamu näkee liikenteessä jamppoja jotka herää siellä autossa vasta kuin edellä oleva auto on jo 30 metrin päässä ja näistä teiden ritareista johtuen valoista pääsee 3 autoa sen 8 sijaan, koska näitä on valitettavan paljon liikenteessä.

Start Stopille oikea tapa on kytkeä se pois samalla kuin starttaa auton. Turha järjestelmä joka vain aiheuttaa akkumurheita varsinkin talvella.

_
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Käänteisesti yhtä suuri ongelma on lyhyistä liikennevaloista lähteminen liruttamalla, joka aamu näkee liikenteessä jamppoja jotka herää siellä autossa vasta kuin edellä oleva auto on jo 30 metrin päässä ja näistä teiden ritareista johtuen valoista pääsee 3 autoa sen 8 sijaan, koska näitä on valitettavan paljon liikenteessä.
Osa näpyttää sitä saatanan luuria. Luurista pitäis saada vähintää rikesakko, ei haittais vaikka sais päiväsakkoja. Vois verrata sen näpyttämisen rattijuoppouteen kun näkee motarilla kun mennään kaistalla vasemmalta oikealle ja pää munissa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin eihän punaisiin valoihin valuminen vaikuta ruuhkiin koska ei niistä valoista pääse eteenpäin ennen vaihtumista. Olen toki huomannut että @Jari66 on kiireinen mies mutta tämä ei vaikuta matkantekoon.

Liikkeellelähtö kyllä ärsyttää. Kun euroopassa valojen vaihtuessa kaikki lähtevät samaan aikaan liikkeelle, täällä pitää odottaa että edessäoleva lähtee, sen jälkeen laittaa puhelin pois, säätää vähän vaihdelaatikon kanssa ja sitten voidaankin lähteä. Jos on jonossa viidentenä ehtii käydä kaupassa ennen kuin autot edestä on lähteneet...

Jos autossa istuminen vituttaa, kannattaa lopettaa ajaminen.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On muuten rasittavaa. Jokusen keskarin saannu näyttää tossa kun kämpän lähellä tälläinen risteys mistä pääsis kääntyyn Teboilin pihaan tai sitten toiseen suuntaan kotiin jossa palaa vihreät 20-30sec ennenkuin suoraan menijöille tulee vihreät. Ei siinä muuten olisi mitään muttakun siinä on jakaja joka estää "ohittamasta" hidastelijan kunnes alkaa se oma kääntyvä kaista.

Tuossa kun jää tohon valojen eestä ni ruuhka-aikana saat sit useamman minuutin odotella ja vain sen takia että joku päätti et hyvä madella 1-vaihteella eteepäin. Ihan sama jos jollain on aikaa tuolla madella, mua ei kiinnostais.

Edit. muutenkin tuo risteys ruuhka-aikana ihan tukossa niin tollaset liruttelijat yms. voisivat miettiä muutakin kuin sen oman millilitra bensasäästönsä siinä että matelevat paikalleen.

Tässähän on oikein teiden ritari taas. Minne teillä on oikeasti niin perkeleen kiire? Enkä nyt ihan täysin niele tuotakaan, että jäisi useammaksi minuutiksi valoihin seisomaan.
Onko siis asia niin, että muiden pitäisi aina tehdä tietä sekä ajaa punaisiin valoihin ja tehdä äkkijarrutus vain sen takia, että sinun kaltaisesi pääsee sen minutin aikaisemmin kotiin tekemään ei mitään.
 
Se vauhdin hiljentäminen ennen punaisia voi myös vähentää sitä ruuhkaa jos valo ehtii vaihtua vihreäksi ennen kuin auto pysähtyy. Se jono liikkuu paljon nopeampaa jos se on jatkuvasti edes jonkunlaisessa liikkeessä.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Niin eihän punaisiin valoihin valuminen vaikuta ruuhkiin koska ei niistä valoista pääse eteenpäin ennen vaihtumista. Olen toki huomannut että @Jari66 on kiireinen mies mutta tämä ei vaikuta matkantekoon.

Et tainnut haluta ymmärtää mihin alkuperäisessä viestissäni viittasin. Minulle oikealle kääntyvänä palaisi vihreä mutta en pääse etenemään kun suoraan menijä jolle siis palaa punainen valo blokkaa pääsyn liruttamalla.

Autossa istuminen ei nyt keskimäärin ole harrastukseni siksi olen sujuvan ajotavan kannattaja. Liruttaminen ei edusta sujuvaa ajokäyttäytymistä. Jos tämä on kovin vaikea ymmärtää ja hahmottaa en osaa auttaa.
 

teppana

Jäsen
@Jari66; eihän maailmassa ole muita autoilijoita, joten heihin ei tarvitse reagoida millään tavalla. Osa suomalaisista ajaa sellaisissa kuplissa koko ajan, etteivät he kiinnitä huomiota mihinkään muuhun kuin omaan napaansa/kännykkäänsä. Yleensäkin liikennevaloihin "ryömijät" ja liikennevaloista ryömien lähtevät pitäisi poistaa liikenteestä poliisin toimesta, varsinkin ruuhkaliikenteestä. Autokouluissa pitäisi opettaa kaikkia etenemään muun liikennevirran tahdissa ja siten, että mahdollisimman moni ehtii jokaisen liikennevalon osoittaman ajan puitteissa tolpan ohitsekin.

Toinen, pääkaupunkiseudulla jatkuvasti toistuva ilmiö, ovat tukossa olevan risteyksen keskelle vanhoilla keltaisilla tai "uusilla punaisilla" ajavat urpot ja allit.

Ehdottomasti yksi raivostuttavimpia asioita liikenteessä. Sekä niin vitun yleistä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suomessa on ollut jo kauan sitten (10v+) kokeilussa kuperia kolmioita ja niistä oli hyviä kokemuksia.
Totta, itsekin muutamia bongannut eri kaupungeista ja nuo kuperat kolmiot kyllä sujuvoittavat liikennettä. Toki paikkakuntalaiset tietävätkin missä niitä kolmioita on, mutta turistit ja muut satunnaiset kävijät eivät niinkään.

Sijoituspaikkana on useimmin vilkkaasti liikennöityjä sivukatuja, ja ihan ymmärrettävästi. Halutaan kertoa valtaväylällä ajaville, että nuo odottavat vaikka heitä on aina jonoksi asti.
 

teppana

Jäsen
Ei se yksissä valoissa "tuplana" istuminen nyt maailmanloppu ole. Mutta kyllä se alkaa veetuttamaan kun kaksi matkaa päivässä ajat ja molemmilla kerroilla 1-5 valot menee tuplana kun on näitä "liruttelijoita". Sinänsä pieni asia, mutta erittäin raivostuttava. Tunteena verrattavissa siihen kun on kiire ja jonotat ärrän kassalle ja herrasmies/-nainen ennen sinua alkaa siinä kassalla arpomaan että ottaisko sitä ässä-arvan, kenon vai tekiskö tässä pari riviä lottoa. Sitten tietysti vielä eri rahoilla maksetaan tupakkaostokset sekä kolmansilla hiluilla kimppalotot.

Kumpikaan esimerkeistä ei ole laitonta, mutta ihan jumalattoman rasittavaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässähän on oikein teiden ritari taas. Minne teillä on oikeasti niin perkeleen kiire? Enkä nyt ihan täysin niele tuotakaan, että jäisi useammaksi minuutiksi valoihin seisomaan.
Onko siis asia niin, että muiden pitäisi aina tehdä tietä sekä ajaa punaisiin valoihin ja tehdä äkkijarrutus vain sen takia, että sinun kaltaisesi pääsee sen minutin aikaisemmin kotiin tekemään ei mitään.

Tämä porukka on ilmeisesti ihan tosissaan. Valitettavasti tätä näkee tien päällä valitettavan monen toiminnassa, että muiden huomioon ottaminen sekä liikenteen yleinen sujuvuus ei kiinnosta pätkääkään. Siinä lienee myös joitain muita välimallin vaihtoehtoja kuin että ajaa täysiä valoihin ja tekee äkkijarrutuksen, jotta joku muu pääsisi kääntymään sujuvammin, tai että liruttelee hiljalleen, kun näkee, että 500 metrin päässä on punaiset valot, ja blokkaa samalla kaiken muunkin liikkumisen. Kun eihän kenelläkään voi olla niin kiire ja kun olen yksin tässä Nissanissani niin eipä minua kiinnosta mitä tämän Primeran ulkopuolella tapahtuu.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Tässähän on oikein teiden ritari taas. Minne teillä on oikeasti niin perkeleen kiire? Enkä nyt ihan täysin niele tuotakaan, että jäisi useammaksi minuutiksi valoihin seisomaan.
Mulle on ihan sama mitä sä nielet ja milloinkin.
Autossa istuminen ei ole harrastukseni vaan pakollinen paha töitten takia.
Se että joku päättää heittää moottorijarrutuksen 100m ennen risteystä pistää vaan vituttamaan(kärjistetty 100m,en oo tarkkaan koskaan mitannut). Mene sinne jonoon jotta muut pääsee ohi kääntyville kaistoille, ja älä näppää sitä saatanan luuria.
Joku jo tuolla vertasikin hyvin lottoon sun muun arpomiseen kassalla.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et tainnut haluta ymmärtää mihin alkuperäisessä viestissäni viittasin. Minulle oikealle kääntyvänä palaisi vihreä mutta en pääse etenemään kun suoraan menijä jolle siis palaa punainen valo blokkaa pääsyn liruttamalla.

Autossa istuminen ei nyt keskimäärin ole harrastukseni siksi olen sujuvan ajotavan kannattaja. Liruttaminen ei edusta sujuvaa ajokäyttäytymistä. Jos tämä on kovin vaikea ymmärtää ja hahmottaa en osaa auttaa.
Kas, tulipa tosiaan luettua huonosti. Tai lähinnä keskityttyä myöhempään vääntöön. Tosin odotus on silti loppupeleissä todella vähäinen. Usein jos heittää vilkun päälle, huomataan halu kääntyä ja tehdään tilaa. Mutta minne kaikilla on "kiire"? Tämä kun ei oikein aukea kun puhutaan silti oikeasti vähäisestä ajasta.

Suosittelen julkisia jos hermo ei kestä autoilua. Kun ei tarvitse keskittyä ajamiseen, voi tehdä jotain muuta. Ja jos ei siedä julkisia niin taxi on keksitty.
 

teppana

Jäsen
Kas, tulipa tosiaan luettua huonosti. Tai lähinnä keskityttyä myöhempään vääntöön. Tosin odotus on silti loppupeleissä todella vähäinen. Usein jos heittää vilkun päälle, huomataan halu kääntyä ja tehdään tilaa. Mutta minne kaikilla on "kiire"? Tämä kun ei oikein aukea kun puhutaan silti oikeasti vähäisestä ajasta.

Suosittelen julkisia jos hermo ei kestä autoilua. Kun ei tarvitse keskittyä ajamiseen, voi tehdä jotain muuta. Ja jos ei siedä julkisia niin taxi on keksitty.

Kyllähän se pää nyt kuitenkin kestää. Tuskin kukaan on autoilua jättämässä sen takia kun jotkut liruttelijat blokkaa liikennevaloissa semi-säännöllisesti. Mutta ei se tarkoita etteikö se vituttaisi. Mutta sen verran täytyy kyllä vetää "kotiinpäin" tässä suomalaisessa liikennekulttuurissa, että se on kaikessa rauhallisuudessaan kyllä turvallista.

Oltiin Losissa muutama vuosi takaperin ja siellä autolla ajo oli kyllä jo sellaista arpomista ja puolissa autoista oli peltivaurioita useassa nurkassa. Vaikka se hidastelu joskus pistää verenpaineet nousemaan, niin kyllä tällainen peruspihi suomalainen luonne näkee monin kerroin enemmän punaista kun joku vatipää vetää kaistaa vaihtaessa etuvilkkuun. Mikä oli melko yleinen tapa Losissa.

Puhumattakaan Dominikaanisen tasavallan autoilusta. Siellä ei perkele uskaltanut rattiin ite hypätä vaikka mikä oli. Ainahan saa (ja välillä pitääkin) valittaa, mutta kokonaisuudessaa suomalainen liikennekulttuuri on kyllä moitteetonta kun verrataan isompaan otantaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kas, tulipa tosiaan luettua huonosti. Tai lähinnä keskityttyä myöhempään vääntöön. Tosin odotus on silti loppupeleissä todella vähäinen. Usein jos heittää vilkun päälle, huomataan halu kääntyä ja tehdään tilaa. Mutta minne kaikilla on "kiire"? Tämä kun ei oikein aukea kun puhutaan silti oikeasti vähäisestä ajasta.

Ruuhkissa on monellakin kiire. Tämä ei tosin ole niinkään liikenteen kuin suomalaisen työaikajärjestelyn ongelma. Helsingissä on valtavat ruuhkat noin tunnin pätkän aamulla ja tunnin pätkän illalla. Muuna aikana liikenne on pääosin hyvin sujuvaa, mutta se 8-9 ja 16-17 mennään kyllä ihan mannermaisin ruuhkin. Sen ulkopuolella mainittu "liruttelu" ei keneltäkään juuri aikaa vie, mutta ruuhkassahan kaikki tuollainen toiminta kertautuu ja puhutaankin ihan merkittävästä ajanmenosta. Menemättä nyt niihin vaihtoehtoisiin kulkuneuvoihin (joista bussit seisovat usein samoissa ruuhkissa, vaikka onkin osittain omia kaistoja).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös