Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 884
  • 13 193

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sellaista olen kummastellut, että mitä liikkuu sellaisen henkilön pääkopassa, joka lähtee kiihdyttämään henkilöautoaan kovaan vauhtiin, vaikka näkee oikeasti hyvän matkan päästä linja-auton vilkuttavan jo pysäkillä sen merkiksi, että olisi valmis tulemaan takaisin tielle? Tämä siis ihan sellaisessa taajamaliikenteessä esim. pääkaupunkiseudulla. Eikö sellainen tolvana esim. tajua, että siinä on todennäköisesti seuraava pysäkki parinsadan metrin päässä ja että silloin siitä dösästä pääsisi sitten helposti ohi? Onko siinä ihan vaan joku kilpailu mielessä vai mitähän vittua? Itse en viitsisi lähteä omalla autollani siihen rysäyttämään, mutta on kai sitä ihmisillä vaarallisempiakin harrastuksia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en viitsisi lähteä omalla autollani siihen rysäyttämään, mutta on kai sitä ihmisillä vaarallisempiakin harrastuksia.
Onhan tuo vaarallinen harrastus, living on the edge joku voisi sanoa. Kusipäistä touhua.
Vähän vastaavanlainen vaaratilanne tapahtui mulla noin kymmenen vuotta sitten kun talviliukkailla tulin rajoitusten mukaan noin 60kmh ja dösä oli pysäkillä. Kaistoja oli yksi molempiin suuntiin ja keskellä heti pysäkin jälkeen alkoi korokealue missä liikenteenjakaja koska risteys siinä vähän eteenpäin. Dösä heitti vilkun ja samalla käänsi ratista niin että jouduin väistää vasemmalle ja olinkin vastaantulevien kaistalla ja tuon korokkeen toisella puolella, hirveä tsägä ettei siellä ketään ajellut, joutu nimittäin ajamaan yli 50m siellä puolen ja ei olisi ollut mukva täräyttää siihen jakajaankaan. Tuon jälkeen ei hirveästi ole ollut luottoa dösäkuskeihin kun näkee pysäkillä dösän pysähtyneenä eikä ihmisiä menossa sisään ulos enää. Eikös 60kmh alueella heidän kuulu aina väistää ja taajama-alueella alle 60kmh rajoituksilla toisinpäin.

_
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tuon jälkeen ei hirveästi ole ollut luottoa dösäkuskeihin kun näkee pysäkillä dösän pysähtyneenä eikä ihmisiä menossa sisään ulos enää. Eikös 60kmh alueella heidän kuulu aina väistää ja taajama-alueella alle 60kmh rajoituksilla toisinpäin.
Juu, kyllä dösäkuskitkin tekee virheitä ja tiedän kyllä, että meitäkin on moneen lähtöön. Jos oikein huonosti käy, niin henkilöauto menee hienosti sellaiseen pimeään kulmaan, että sitä ei ihan normivilauksella peilistä havaitse, ihan vaan tiedoksi. Hyvä että ei käynyt pahasti silloin kymmenen vuotta sitten. Kuvailemani kaltaisia tilanteita tulee itselle eteen joka päivä liioittelematta kymmeniä ja niihin osaa tietenkin varautua, jos ei ihan härskeimpiä kiihdytyksiä lasketa, mutta kyllä se vituttamaan pistää aika kovasti.

Autoilija on velvollinen vähentämään nopeuttaan ja tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa, jotta linja-auto voi esteettä lähteä ajoradan reunassa sijaitsevalta pysäkiltä. Tämä velvollisuus koskee kuitenkin vain tieosuuksia, joilla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h. Linja-auton kuljettajan tulee kuitenkin noudattaa tilanteessa erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Linja-auton kuljettajan tulee kuitenkin noudattaa tilanteessa erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi.
Lisäksi suuntamerkki tulisi antaa hyvissä ajoin, mikä tietysti pätee suuntamerkin kohdalla yleensäkin. Minun kokemukseni tästä on se, että kuljettajista osa toimii kuten @Jupe kuvasi ja osa taas malttaa odottaa pienen hetken ennen liikkeellelähtöä. Eli hyvin samaan tapaan kuin autoilijat muutenkin käyttävät vilkkua; osa hyvissä ajoin ja osa vasta, kun toimenpide, josta pitäisi varoittaa on jo alkamassa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Lisäksi suuntamerkki tulisi antaa hyvissä ajoin, mikä tietysti pätee suuntamerkin kohdalla yleensäkin. Minun kokemukseni tästä on se, että kuljettajista osa toimii kuten @Jupe kuvasi ja osa taas malttaa odottaa pienen hetken ennen liikkeellelähtöä. Eli hyvin samaan tapaan kuin autoilijat muutenkin käyttävät vilkkua; osa hyvissä ajoin ja osa vasta, kun toimenpide, josta pitäisi varoittaa on jo alkamassa.
Kylläkyllä, linja-auto ei kylläkään lähde liikkeelle kovin äkäisesti, mutta toki silläkin helvetin vaarallisia tilanteita saa aikaiseksi, jos sitä vilkkua ei käytetä järkevästi. Kannattaa muistaa, että dösäkuski saattaa olla just siinä iltapäiväruuhkassa painanut jo 10 tuntia liikenteessä ja voi olla, että ei ole enää ihan terävimmillään siellä. Näin itse ajattelen, kun henkilöautolla kurvailen vaikka se dösäkuskille huono selitys onkin siinä kohtaa, kun jotain sattuu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sellaista olen kummastellut, että mitä liikkuu sellaisen henkilön pääkopassa, joka lähtee kiihdyttämään henkilöautoaan kovaan vauhtiin, vaikka näkee oikeasti hyvän matkan päästä linja-auton vilkuttavan jo pysäkillä sen merkiksi, että olisi valmis tulemaan takaisin tielle? Tämä siis ihan sellaisessa taajamaliikenteessä esim. pääkaupunkiseudulla. Eikö sellainen tolvana esim. tajua, että siinä on todennäköisesti seuraava pysäkki parinsadan metrin päässä ja että silloin siitä dösästä pääsisi sitten helposti ohi? Onko siinä ihan vaan joku kilpailu mielessä vai mitähän vittua? Itse en viitsisi lähteä omalla autollani siihen rysäyttämään, mutta on kai sitä ihmisillä vaarallisempiakin harrastuksia.

Olen samaa mieltä siitä, että henkilöautojen kiihdyttely tuollaisessa tilanteessa on vaarallista ja ajattelematonta. Jos pysäkillä oleva bussi ei vielä vilkuta vasemmalle, en jää sitä odottamaan, vaan jatkan ajokaistaa normaalisti. Jos bussi panee vilkun päälle juuri, kun olen sen rinnalla, kiihdytän kevyesti alta pois. Jos lähestyn pysäkkiä, jossa bussi jo vilkuttaa vasemmalle, annan sille esteettömän kulun.
Valitettavasti muutamat pääkaupunkiseudun bussikuskit panevat vilkun vasemmalle välittömästi pysäkille pysähdyttyään, riippumatta kyytiin tulossa olevien matkustajien määrästä. Ei erityisesti kohenna haluja saumattomaan yhteispeliin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Valitettavasti muutamat pääkaupunkiseudun bussikuskit panevat vilkun vasemmalle välittömästi pysäkille pysähdyttyään, riippumatta kyytiin tulossa olevien matkustajien määrästä. Ei erityisesti kohenna haluja saumattomaan yhteispeliin.
Juu, tätä tapahtuu ja siihen on syynsä. Ei varmaan kohenna.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valitettavasti muutamat pääkaupunkiseudun bussikuskit panevat vilkun vasemmalle välittömästi pysäkille pysähdyttyään
Tässä tapauksessa voidaan ammattikuski pistää lainausmerkkeihin.

Dösäkuskit on armottomasti riistettyjä, ikävä fakta. Homman kannattavuus revitään palkoista ja rikkomalla sopimuksia. Kun tulee ekan ikälisän paikka, niin kuski pihalle ja seuraava koulutetaan yhteiskunnan varoilla tilalle...ja taas uudestaan. Koska suuri osa näistä on mamuja, niin eivät edes tiedä oikeuksiaan ja siksi lakien rikkominen on yleistä.

Niin että kun näät sen bussin liikenteessä, niin sen ratissa on todennäköisemmin aloittelija joka saa potkut kun alkaa olemaan homma hallussa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni paras tapa bussien vilkkujen käytölle pysäkillä on se, mitä onneksi ehkäpä suurin osa käyttääkin. Eli kun ollaan vielä selkeästi paikallaan, vilkku oikealle. Ennen lähtöä pariksi sekunniksi vilkut kokonaan pois - ja kun lähdetään liikkeelle, vilkku vasemmalle. Vastaavat siis tavallaan vihreää, keltaista ja punaista liikennevaloa takaatulevan näkökulmasta.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kyllä siinä jos jossakin vahingonilo pääsi valloilleen!

Pieni tarina lievästä vahingonilosta.

Ajelin muutama viikko sitten kohti Lahden keskustaa vanhaa nelostietä. Perääni ilmestyi aiemmin jokseenkin kaukana ollut henkilöauto kytäten ohituspaikkaa 60 km/h alueella vaikka oma mittarinopeutenikin oli vähän alle 70 km/h. Holman liikenneympyrän jälkeen tie muuttuu Lahden keskustan suuntaan kaksikaistaiseksi, jolloin tämä nuorehko henkilö aloitti raivoisan kaistapujottelun.

Meidän molempien edessä oli molemmilla kaistoilla noin viisi autoa. Vaihtoi noin kilometrin matkalla kaistaa vähintään kymmenen kertaa ihan autojen keuloja viistäen ja raivopäisesti kiihdytellen. Lopputulemana noin kilometrin päässä liikenneympyrästä olevissa punaisissa liikennevaloissa kaveri oli taas kuitenkin ihan koko joukon hännillä. Juuttui sitten ilmeisesti hitaimman auton perään eikä ollut enää tilaa tehdä sitä ratkaisevaa kaistan vaihtoa kärkiautoksi. Taustapeilistä sen verran vilkaisin että hölmistyneenä kuikuili että miten tässä näin kävi.

Ja ettei jäisi väärää käsitystä minä en estellyt matkaansa millään tavoin eikä tahallisesti kukaan muukaan.
 

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Eilen joku Viron kilvissä oleva teiden ritari liimautui puskuriini kiinni Kehä ykkösellä Hämeenlinnanväylän jälkeen länteen päin kuljettaessa. Niille jotka eivät täällä päin autoile, niin kyseinen paikka on täynnä tietöitä ja rajoitus vaihtelee 50-60km/h välillä. Valehtelematta kaveri ajoi n. 2-3 metrin päässä omasta takapuskurista. Itse ajoin siis vasenta kaistaa 60 kohdalla mittarin mukaan n. 68km/h ja 50 kohdalla n. 58km/h ja sillä pääsin oikean puolen jonosta hyvin ohi. Jotta sitten takana oleva tajuaisi jättää pientä turvaväliä käytin ensin jarrua, jotta jarruvalot näkyvät. Tällä ei ollut vaikutusta joten suihkautin pienen satsin pissapoikaa, joka tietysti lensi myös takana olevan lasille. Tästäkös kaverilla lähti kaikki mutterit irti ja painoi saman tien kaasun pohjaan ja lähti oikealta ohi. Oikealla kaistalla oli auto vain parin metriä edelläni, mutta niin vain tämä sankari leikkasi siitä välistä. Jos en olisi ollut hereillä ja arvannut että kaveri tulee taatusti leikkaamaan tuohon väliin, en olisi ehtinyt jarruttaa ja etupuskuri olisi ottanut osumaa. Tämän jälkeen vielä ohituksen tehnyt kaveri avasi autonsa ikkunan ja nosti keskisormen pystyyn hienon ohituksen merkiksi.

Noin kahden sekunnin kuluttua oli hän jälleen n. 2-3 metriä seuraavan autoilijan puskurista. Tärkeä ohitus ja selvästi turvaväli kunniassa tällä sankarilla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Noin kahden sekunnin kuluttua oli hän jälleen n. 2-3 metriä seuraavan autoilijan puskurista. Tärkeä ohitus ja selvästi turvaväli kunniassa tällä sankarilla.

Vähän niin kuin äsken jollain keskivertoläskillä Skodassaan oli suuria hankaluuksia tajuta turvaväliä. Kahdeksankympin alueella selkeää ylinopeutta perseeseen roikkumaan, keltaisilla viivoilla ohi ja rajoituksen vaihduttua sataseksi ei enää uskallettukaan ajaa, joten lopputulemana jouduin sitten tämän urpon ohittamaan, että pääsi itse ajamaan sitä normaalia maantienopeutta.

Ilmeisesti noilla Skodilla ja muilla keskitason pirsseillä ajetaan 95km/h, oli sitten kahdeksankympin tai satasen alue. Vitun ääliö.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä liikennemerkkejä oletetaan jalankulkijoiden tuntevan? Punainen ja vihreä ukko liikennevaloissa nyt tietysti tunnetaan, suojatie on vähän niin ja näin, mutta oletetaanko jalankulkijoiden esimerkiksi tietävän mitä tarkoittaa tämä liikennemerkki
323: Jalankulku kielletty | Gångtrafik förbjuden No entry fo… | Flickr
Näitä on juuri nyt paljon Helsingissä erilaisten tietöiden takia, eikä niistä tunnu monikaan piittaavan. Tai ehkä ko. merkin tarkoitus on viestiä autonkuljettajille, että he ovat oikeassa, ja torvea saa soittaa jos uskaltaa olla kusipää besserwisser.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuohon pätee sama kuin monilla autoilijoilla - on liikennesääntöjä joita ei taevitse noudattaa, kun niiden tarpeen osaa arvoida liikkuja itse. Moni autoilija ei välitä suojatien väistämissäännöistä ja osa (tässäkin ketjussa) vielä perustelee sitä enemmän ja vähemmän taiten. Osalle nopeusrajoitukset, osalle turvavälit jne. ovat vain viitteellisiä sääntöjä, joita ei tarvi noudattaa, kun on niin hyvä kuski, jota ei koske edes fysiikan lait tms.

Tähän samaan porukkaan kuuluvat sitten jalankulkijat, jotka vähät välittävät kieltomerkeistä.

Paitsi että, Helsingin tietyöt tehdään aina niin, että kaikki tai lähes kaikki haitta siitä tietyömaasta aiheutuu kevyelle liikenteelle ja autoilijoiden sujuva kulku turvataan kaikin mahdollisin keinoin. Siinä mielessä jollain tapaa ymmärrän jalankulkijoita, jotka eivät hillittömille kiertoreiteille suostu lähtemään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin eilen kutostietä Joensuusta Helsinkiin saakka ja melko lähellä kyllä kävi ettei matka olisi enää jatkunut kuin ruumishuoneelle. Karjalassa ajelin 100 km/h alueella hieman yli rajoituksen kun edessä olevan nyppylän takaa ilmestyy vastaantulijoiden valot molemmilla kaistoilla. Siinä joku teiden sankari ohitti rekkaa vaikka ei nähnyt mitä mäen takana tulee vastaan. Jarrua ja oma auto pientareelle kun vastaantulija kerkeää juuri ja juuri saada oman autonsa käännettyä rekan eteen. Oli siinä nyt varmaan enemmän kuin pari metriä väliä, mutta kun vauhtia oli todennäköisesti molemmilla hieman yli 100 km/h niin ei siinä hirveästi mitään kerennyt ajatella. Vähän hikeä pukkasi tuon jälkeen.

Aikaisemmin joku toinen sankari ajeli perseessä kiinni yli 10 kilometriä eikä mennyt ohi vaikka ohituspaikkoja oli. Lopulta paineli sitten ohi risteysalueella keltaisten viivojen päältä.
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin näin talvilomalla lähdin mökillä käymään. Satasen rajoitus ja ajelin siinä sitten mittarin mukaan n. 105 km/h. Otin siinä sitten kiinni edellä ajavan auton joka ajoi n. 102 km/h. Suhteellisen mäkinen ja mutkainen tuo tiekin (kantatie 65) ja edellä ajavalla kuitenkin suunnileen sama nopeus millä olisi itsekin ajanut ns. tyhjällä tiellä. En lähtenyt ohitusta kyttäilemään vaan ajeltiin siinä peräkkäin kymmenisen kilometriä. Eteen aukesi kuitenkin pitkä suora, niin ajattelin sitten painella ohi. Kiihdytän, vilkku päälle ja vaihto viereiselle kaistalle. Tässä vaiheessa kuitenkn tuo edellä oleva lähti myös kiihdyttämään. Rinnakkain siinä sitten ajellaan 120 kilsaa tunnissa. 140km/h piti kiihdyttää että pääsi ohi.

Suoran päässä tuo tie lähti kaartumaan oikealle, mutta ei ollut puita edessä niin näki, että kaarteesta ei tule ketään vastaan. Mitään vaaratilannetta nyt ei aiheutunut, mutta pistää miettimään, että mikä vittu ihmisiä vaivaa.

Jos sinä sinisen Nissanin kuljettaja, joka ajoit kantatie 65 keskiviikkona Virtojen suuntaan luet tätä niin haista vittu.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itsekin näin talvilomalla lähdin mökillä käymään. Satasen rajoitus ja ajelin siinä sitten mittarin mukaan n. 105 km/h. Otin siinä sitten kiinni edellä ajavan auton joka ajoi n. 102 km/h. Suhteellisen mäkinen ja mutkainen tuo tiekin (kantatie 65) ja edellä ajavalla kuitenkin suunnileen sama nopeus millä olisi itsekin ajanut ns. tyhjällä tiellä. En lähtenyt ohitusta kyttäilemään vaan ajeltiin siinä peräkkäin kymmenisen kilometriä. Eteen aukesi kuitenkin pitkä suora, niin ajattelin sitten painella ohi. Kiihdytän, vilkku päälle ja vaihto viereiselle kaistalle. Tässä vaiheessa kuitenkn tuo edellä oleva lähti myös kiihdyttämään. Rinnakkain siinä sitten ajellaan 120 kilsaa tunnissa. 140km/h piti kiihdyttää että pääsi ohi.

Suoran päässä tuo tie lähti kaartumaan oikealle, mutta ei ollut puita edessä niin näki, että kaarteesta ei tule ketään vastaan. Mitään vaaratilannetta nyt ei aiheutunut, mutta pistää miettimään, että mikä vittu ihmisiä vaivaa.

Jos sinä sinisen Nissanin kuljettaja, joka ajoit kantatie 65 keskiviikkona Virtojen suuntaan luet tätä niin haista vittu.

Onko sinulla kenties saksalainen premium luokan auto, kuten BMW, Audi tai MB? Jos on, niin olet sinisen Nissanin kuljettajan mielestä öykkäri eikä sinua pidä päästää ohi, kun ainoa tarkoitus on näyttää Nissanille perävalojasi ja osoittaa hänelle paremmuuttasi kuljettajana.

Ihan täydellinen tarinasi ei kuitenkaan ole, koska et maininnut Nissan kuljettajan keskisormesta ohitustilanteessa mitään.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jos sinä sinisen Nissanin kuljettaja, joka ajoit kantatie 65 keskiviikkona Virtojen suuntaan luet tätä niin haista vittu.
Tyypillinen suomalainen autonkuljettaja tiivistyy hyvin tähän juttuun, tarkoitan siis tätä Nissan-kuskia. Ei voi kuin ihmetellä mitä noiden ihmisten päässä liikkuu, vai liikkuuko mitään?

Itselläni kävi melkoinen läheltä piti-tilanne tällä viikolla, kun meinasin ajattaa autoni jonkun pinkin maasturi-Toyotan eteen (kyllä, luit ihan oikein). Olin kääntymässä risteyksestä ja tällä Toyotalla oli jostain syystä vilkku päällä siihen suuntaan josta olin tulossa, joten olin tietenkin lähdössä liikkeelle. Yllätyksekseni tämä Toyota jatkoikin matkaansa suoraan ja sitten pitikin lyödä jarrut pohjaan, ettei kontaktia tapahdu. Toyotassa ratin takana istunut naispuolinen henkilö rupesi näyttämään kaikenlaisia käsimerkkejä, mutta itse tyynesti näytin vaan että jatka matkaasi, koska jäi keskelle risteystä seisomaan. Oma vikahan tuo periaatteessa oli, kun luotin liikaa toisen auton vilkkuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni kävi melkoinen läheltä piti-tilanne tällä viikolla, kun meinasin ajattaa autoni jonkun pinkin maasturi-Toyotan eteen (kyllä, luit ihan oikein). Olin kääntymässä risteyksestä ja tällä Toyotalla oli jostain syystä vilkku päällä siihen suuntaan josta olin tulossa, joten olin tietenkin lähdössä liikkeelle. Yllätyksekseni tämä Toyota jatkoikin matkaansa suoraan ja sitten pitikin lyödä jarrut pohjaan, ettei kontaktia tapahdu. Toyotassa ratin takana istunut naispuolinen henkilö rupesi näyttämään kaikenlaisia käsimerkkejä, mutta itse tyynesti näytin vaan että jatka matkaasi, koska jäi keskelle risteystä seisomaan. Oma vikahan tuo periaatteessa oli, kun luotin liikaa toisen auton vilkkuun.
Itselle käynyt samalla tavalla liikenneympyrässä kerran. Toinen auto tuli vauhdilla minusta katsottuna vasemmalta vilkku oikealle päällä ympyrään ja vauhdista päättelin, että vilkutuksesta huolimatta ei ole kääntymässä minuun suuntaani, joten en mennyt alle. Heitin sitten tööttiä perään ja keski-ikäinen mies pysähtyi ja alkoi keskusteluhetken aikana ihmettelemään mitä on tehnyt väärin kun kerran vilkkuakin käytti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös