Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 990 243
  • 12 244

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Se poliisin puumerkki tuo usein sakot. Mut ehkä mieluummin sakko kuin kusettajaa vastaan oikeudessa tappeleminen.
En nyt ihan tajunnut. Harvemmin kolaripaikalle poliisin soittaminen tuo sakkoja sille, joka on noudattanut liikennesääntöjä. Virheen tehneelle voi toki tulla sakot vaikka liikenteen vaarantamisesta.

Olin kerran kaverin kyydissä kun vastaan tulevalta kaistalta vasemmalle kääntyvä auto kääntyi eteemme ja törmäsimme kääntyvään autoon. Alueella oli 40km/h rajoitus ja vauhti oli suunnilleen sitä luokkaa. Tien poikki kääntynyt rouva halusi kuitenkin välttämättä soittaa poliisit, hänen mielestään me olimme aiheuttaneet kolarin tulemalla liian kovaa vastaan. Poliisit kirjoittivat tälle rouvalle rikesakon liikenteen vaarantamisesta. Luonnollisesti hänen liikennevakuutus korvasi myös kaikki vahingot. Olisi kannattanut olla soittamatta poliiseille.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kaikki autoilijat pitäs lattaa kapealle huonokuntoselle tielle ajamaan polkupyörää. Tänään taas reilu 5km matkalla oli kolme tilannetta, jossa takaa tuleva auto ohitti ylinopeutta n. metrin päästä. Pyöräilijää ei nähdä osana liikennettä, kun ohittivat läheltä vaikka vastaan tuli auto. Voin kertoa, että hiukan kylmää kun auto ajaa 60 alueella 80+km/h ja ohittaa peräkärryn kanssa, vaikka vastaan tulee auto.

Kusipäitä!

Tampereella pyöräilijöille voisi antaa vaikka jonkun lasten liikenneoppaan, josta voisi opiskella ainakin seuraavat asiat:

- punainen liikennevalo pyörätiellä / kävelytiellä tarkoittaa sitä, että autoilijalla on oikeus ajaa risteyksestä
- jalankulkijoita väistetään, koska en minäkään paina autossa torvea toisille autoilijoille tai pyöräilijöille toivoen heidän aina väistyvän pois tieltä
- nopeusrajoitukset koskevat myös polkupyöriä

Noista on ihan hyvä aloittaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tampereella pyöräilijöille voisi antaa vaikka jonkun lasten liikenneoppaan, josta voisi opiskella ainakin seuraavat asiat:

- punainen liikennevalo pyörätiellä / kävelytiellä tarkoittaa sitä, että autoilijalla on oikeus ajaa risteyksestä
- jalankulkijoita väistetään, koska en minäkään paina autossa torvea toisille autoilijoille tai pyöräilijöille toivoen heidän aina väistyvän pois tieltä
- nopeusrajoitukset koskevat myös polkupyöriä

Noista on ihan hyvä aloittaa.
Siis tuo on tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikemteenväylää erikseen. Tie on myös niin huonokuntoinen, että ihan laidassa on käytännössä mahdotonta ajaa. On oikeasti välillä aika pelottavaa, kun sieltä tullaan ylinopeudella läheltä ohi.

Se on totta, että monet pyöräilijät ajaa ihan törkeästi tuolla. Muun liikenteen seuraaminen/huomioonottaminen on olematonta.

Enkä todellakaan ymmärrä, miten vou ajaa jotain 25+km tunnissa vauhtia jos kevyenliikenteenväylällä on muutakin liikennettä. Tai tienylityskohtia. Pyöräilenkin usein aika hiljaa tuollaiset osuudet.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku suojatiellä pyöräillyt näytti sarkastista peukkua kun en hänelle antanut tietä vaikka anovasti katsoikin suoraan lähestyvää autoani. Teki mieli pysähtyä ja antaa herralle opastusta liikennesäännöistä, mutta mitäpä hyötyä siitä olisi ollut.
 
- jalankulkijoita väistetään, koska en minäkään paina autossa torvea toisille autoilijoille tai pyöräilijöille toivoen heidän aina väistyvän pois tieltä
Pyörän kello on kyllä hyvä keksintö, joku on ollut kaukonäköinen ja aavistanut että hullut suomalaiset tulevat sijoittamaan 4km/h kulkevat kävelijät, poukkoilevat turistit, ja 35km/h kulkevat pyöräilijät samalle kapealle väylälle. Ihmisten vain pitäisi ymmärtää, että se kello todellakin on vain turvallisuutta lisäävä merkkiääni, eikä omaa ylivertaisuutta korostava kehoitus painua vittuun, vaikka toki se sellaisenakin toimii tilanteissa kun 4km/h etenevät kävelijät ovat päättäneet kävellä kavereidensa tai eläimiensä kanssa rinnakkain koko väylän mitalta.

Joku suojatiellä pyöräillyt näytti sarkastista peukkua kun en hänelle antanut tietä vaikka anovasti katsoikin suoraan lähestyvää autoani. Teki mieli pysähtyä ja antaa herralle opastusta liikennesäännöistä, mutta mitäpä hyötyä siitä olisi ollut.
Ainakin väärässä olijalle olisi selvinnyt asian laita viimeistään jälkikäteen kotona liikennesääntöjä googlettaessa. Tästä tekstistähän ei voi lukija päätellä tapahtumapaikkaa tietämättä kumpi teistä oli väärässä. Aika usein käy näin että molemmat luulevat olevansa oikeassa, kun ei liikennesäännöt ole aikuisilla ihmisillä hallussa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin väärässä olijalle olisi selvinnyt asian laita viimeistään jälkikäteen kotona liikennesääntöjä googlettaessa. Tästä tekstistähän ei voi lukija päätellä tapahtumapaikkaa tietämättä kumpi teistä oli väärässä. Aika usein käy näin että molemmat luulevat olevansa oikeassa, kun ei liikennesäännöt ole aikuisilla ihmisillä hallussa.
Jos olisin väärässä en tänne kirjoittaisi asiasta. Tässä tapauksessa ajoin suoraa tietä eteenpäin (ei kolmiota tai stop-merkkiä) suojatien yli. Tässä tapauksessahan molemmat luulivat olevansa oikeassa, mutta kuten aina, olin oikeasti oikeassa.

Edit: Paikka on tässä: Google Maps

Pyöräilijä tuli siis vasemmalta ja minä kamera-auton suuntaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kun liikennevalot sammuvat. Paikallisessa kaupungissa on menossa mittavahko viemäriremontti joka on sammuttanut työmatkani varrella olevan kohtuullisen ruuhkaisen risteyksen liikennevalot. Joillekin autoilijoille tämä on ollut katastrofi.

Mitä se kolmio oikein tarkoittikaan. Pitikö sen takaa tultaessa väistää jotakin? Pitääkö suojatielläkin kulkevat ottaa huomioon. Miksi? Jos valot ei pala silloin voi todellakin ajaa haluamallaan tavalla. Liikennesäännöt, kuka tarvitsee tai muistaa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mulla ei juuri kokemuksia liikenteestä ole, muistan elävästi vain kolme tapausta. Toisen Amurista kun olin ala-asteella ja toisen Hervannasta, kun olin töistä polkemassa kotio. Amurin tapauksessa tuli joku valkoinen auto aivan järjetöntä ylinopeutta Pyynikin suunnalta, ilmeisesti siis yritti ehtiä tuhannen päissään vihreisiin ja tuosta tuli melkoinen mälli jonkun vihreistä ajaneen kylkeen. Harmi etten muista enää mitä kyseisessä tapauksessa sitten lopulta kävi. Aikaa tästä on jo kauan, olin vissiin tokalla luokalla tuolloin, eli vuosi oli jota kuinkin 1988.

Toinen tapaus oli sitten joku BMW-egosankari. Hervannassa menee suojatie ennen sitä Hervannan valtaväylän alkua yli tien, josta aina menin yli ajaessani tähän Kalevaan. Vasemmalta ei näy autoja missään, oikealla näkyy tämä "bemarisankari" siellä edellisessä Hervannan AMK:n liikennepyörässä, tuosta on matkaa muistaakseni joku 100 metriä tähän risteykseen, joten luonnollisesti lähdin tien yli kun aikaa olisi ollut mennä yli vaikka kolme kertaa. Noh, tämähän ei egomiehelle käynyt. Aivan järjettömät tööttäykset ja valojen välkytykset ja perään vielä keskisormea ja nyrkkiä kun ajoin siinä ajotien vierellä menevää pyörätietä. Huvittava tapaus. Ois vissiin pitänyt odottaa että tämä tapaus ajaa sen risteyksen ohi, ennen kuin lähden yli. Vaikutin siis janarin matkan tekoon tasan en niin mitenkään.¨

Kolmas tapaus on sitten tuossa Lahdenperänkadulla ennen sitä rautatiesiltaa ja Shelliä. Tuossa oli silloin se joku katutyö, jonka takia liikenneväyliä oli tasan yksi ja siinä oli ne "liikennetyömaan liikennevalot" päästämässä aina vuoronperään jonot tyhjiksi per suunta. Noh, tämä järjestely ei jollekin sankarille käynyt. Hakkasi siis tauotta tööttöä siinä jonossa, kun itse menin ohi sieltä sivummalta muistaakseni pyörällä. En tiedä saiko janari turpaansa vai mitä, mutta itsehän en rakasta mitään muuta niin paljoa, kuin näitä janareita jotka hakkaavat tauotta torvea jossain jonossa, koska ovat omasta mielestään aivan oikeutettuja vaan ajamaan siitä kun sattuu huvittamaan ja kukaan ei saa asettua tielle.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aika törppö. Sitä minen ymmärrä, että miksi iltapäivälehdet piilottaa nuo rekkarit noista. Kyllä tuon suorituksen jälkeen ansaitsisi ihan olla "julkkis" hetken aikaa. Tai no, se someraivo saa yleensä ihan liialliset mittasuhteet, joten ihan hyvä kai tuo on.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Lisättäköön ketjun stooreihin yksi oma viimeikainen havainto kotipaikkakunnaltani.

Eli paikka: Helsinki. Aika: tyypillinen työmatkaliikenneaika arkiviikolla.
Isommalle tielle vievä kaksikaistainen liittymä, jonka kaistat sulautuvat. Edessäni ajaa kaksi X5 Bemaria, musta ja valkoinen, yksi kummallakin kaistalla. Sen sulautuvan kaistan kuski haluaisi tietysti päästä tuolle toiselle kaistalle, mutta halusi nähtävästi periaatteen vuoksi kiilata sen toisen edelle. Ja sillä toisella kuskilla näytti olevan sellainen periaate, että ketään ei päästetä eteen. Seurasi sen verran hurja kiihdytys/kiilailunäytös, että olisi naurattanut jollei olisi samalla myös kauhistuttanut. Päättyi lopulta siihen mihin toinen kaistakin ja sitä ajavan kuskin lukkojarrutukseen.

Mielessä käväisi ajatus, että junttius on kiinni korvien välistä ei niinkään asuinpaikkakunnasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suurin osa omista negatiivisista kokemuksista pyöräilijöistä liikenteessä juontaa juuri tuollaisiin tilanteisiin mistä @Tadu mainitsi, pyöräilijät luulevat olevansa jalakuljoiden oikeuksin tuolla suojateillä. Useita vaaratilanteita syntynyt kun ne kääntyy yht'äkkiä pyörätieltä eteen suojatielle kun luulevat että heille pitää antaa tietä. Kuten tuossa kuvassa jos molemmat ajaisi kuvan suuntaisesti suoraan ja fillaristi päättää kääntyä eteen. Jos nousee satulasta niin annan aina tietä, laiskoja ne suurin osa on ja siksi vittuuntuneita kun niille ei anneta tietä.

_
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
Taas on ollut liikenteessä yksi, ajoneuvotyypistä päätellen, ammattiautoilija, josta voi todeta vanhan sanalaskun mukaisesti, että jos pää olisi lasia niin näkisi kuinka kusi lainehtii ja paska tekee patoja.

Käsittämätön törttöily tallentui videolle - pakettiauto teki vaarallisen ohituksen jalkakäytävän kautta

Melkoinen temppu. Itse näin joskus vähän vastaavan, kun auto oli risteyksessä ryhmittynyt kääntymään vasemmalle, niin naisautoilija samettihameessaan vetäisi reippaalla vauhdilla oikealta ohi käyttäen ensin kevyen liikenteen väylää, sitten sen jatkona ollutta suojatietä ja paluu ajoradalle tapahtui risteyksen jälkeen kevyen liikenteen väylän kautta. Onneksi siinä ei ollut kohdalla ketään jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olen laittanut merkille, että kummasti näitä tilanteita sattuu niille, jotka ovat kojelaudalleen hommanneet tämän videokameran. Ei vastaavaa ohitusta, tai tilannetta, ole tapahtunut allekirjoittaneelle ikinä vaikka ajettua on tullut reilut parikymmentä vuotta ihan pääkaupunkiseudullakin. Luulenpa vaan, että kun kamera on hommattu, niin on kovasti myös haluja saada videolle jotain mehevää ja sitten itse provosoidaan näitä tilanteita. En tiedä, mutta luulen näin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
ajoneuvotyypistä päätellen, ammattiautoilija

Pakettiautojahan ei muilla ole kuin pullakuskeilla...

Toki rekkari sumennettu, mutta ei tuossa oranssia nälkäraamia näyttäisi olevan, joten sen perusteella kyseinen pakettiauto ei ole luvanvaraisessa ammattiliikenteessä.

Ei vastaavaa ohitusta, tai tilannetta, ole tapahtunut allekirjoittaneelle ikinä

Itselläni ei mitään kameraa ole, mutta kyllä yhdistelmän ratissa aika paljon idiootteja näkee. Ei henkilöauton ratissa ole ongelmia, kun menee itse suht samaa vauhtia valtavirran kanssa, mutta apuva, kun joutuu ajamaan hiljempaa kuin valtaväestö. Silloin näkee täysin älyvapaita suorituksia.
 
Miten vaikeaa se on hidastaa, jos näkee jalankulkijan olevan menossa suojatielle? Suomi taitaa olla ainoa maa, missä autoilijat yleisesti ajattelevat jalankulkijoiden olevan väistämisvelvollisia, toisin kuin laki sanoo. Ei tarvi mennä kuin Tallinnaan, niin huomaa eron.

Tämä siis varsinkin Helsingissä ja kantakaupungin alueella/lähistöllä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika törppö. Sitä minen ymmärrä, että miksi iltapäivälehdet piilottaa nuo rekkarit noista. Kyllä tuon suorituksen jälkeen ansaitsisi ihan olla "julkkis" hetken aikaa. Tai no, se someraivo saa yleensä ihan liialliset mittasuhteet, joten ihan hyvä kai tuo on.
Kuski ei välttämättä ole auton omistaja tai haltija, niin sikäli ihan hyvä että sumentavat. Jos vaikka autoni pöllittäisiin ja varas päätyisi tuollaiselle törttöilyvideolle, niin enpä välittäisi saada jotain loanheittokampanjaa niskaani kaiken muun vitutuksen lisäksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä siis varsinkin Helsingissä ja kantakaupungin alueella/lähistöllä.

Tästä tuli mieleen, että olen ollut huomaavinani täällä Turussa ja lähiseudulla hidasta, mutta varmaa asenteiden muuttumista parempaan suuntaan. Onhan näistä kyllä viime vuosina rummutettukin ja hyvä niin. Väitän autoilijoiden antavan suojatietä ylittävälle kävelijälle paljon paremmin tilaa, kuin vaikkapa vielä viisi vuotta sitten. Toki vieläkin näkee liian usein sitä, että suojatien eteen pysähtyneen auton ohi painetaan surutta ja jarruttamatta toista kaistaa pitkin, mutta on tuo suojatien eteen pysähtyminen ja jalankulkijan "etuajo-oikeuden" mielessä pitäminen mielestäni ihan selvästi yleistynyt viime vuosina.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen laittanut merkille, että kummasti näitä tilanteita sattuu niille, jotka ovat kojelaudalleen hommanneet tämän videokameran.
Harvinaisiahan nämä on, onneksi, mutta aika ajoin törmään vaikkei kameraa olekaan. Esim. keväällä olin Lahden moottoritiellä pohjoiseen ohittamassa hitaampia oikealla kaistalla ajavia, kun takanani ollut maasturikuski koki ohittamisnopeuteni liian hitaaksi ja ohitti minut vasemmalta penkereen puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Täälläkin on paljon asennetta, että nopeusrajoitukset olisivat jotenkin turhia. Nyt jo pelottaa usein ajaa ajokaistaa pyörällä (ei ole kevyenliikenteenväylää) kun porukka ajaa lujaa ja ohittaa läheltä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Täälläkin on paljon asennetta, että nopeusrajoitukset olisivat jotenkin turhia.

Eihän ihmisiä oikeastaan yleensä kiinnosta nuo rajoitukset, jolleivat sakkojen pelossa ala vauhtia hiljentämään. Sellainen ajattelu voi olla yleistä, että ajetaan siksi kovaa kun toinen tunailee eli ajaa rajoitusten mukaan. "Hitauteen" kyllästyneet ohittavat yleensä tieosuuksilla, joissa tapahtuu hissiliikettä väkisin, koska rajoitukset seilaavat 60 ja 80 välillä. Aina kun laskee 60 niin puskurissa roikutaan, koska takaa tulevaa ei kiinnosta hidastaa. Tietynlaista painettahan sekin luo ajamiseen, kun osa ei ymmärrä turvaväleistäkään mitään. Motarilla 100 ajavat ovat yleisesti hidasteita koska mennään molemminpuolin ohi kauheella kiireellä, vaikka se 100 olisi rajoitus.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Eihän ihmisiä oikeastaan yleensä kiinnosta nuo rajoitukset, jolleivat sakkojen pelossa ala vauhtia hiljentämään. Sellainen ajattelu voi olla yleistä, että ajetaan siksi kovaa kun toinen tunailee eli ajaa rajoitusten mukaan. "Hitauteen" kyllästyneet ohittavat yleensä tieosuuksilla, joissa tapahtuu hissiliikettä väkisin, koska rajoitukset seilaavat 60 ja 80 välillä. Aina kun laskee 60 niin puskurissa roikutaan, koska takaa tulevaa ei kiinnosta hidastaa. Tietynlaista painettahan sekin luo ajamiseen, kun osa ei ymmärrä turvaväleistäkään mitään. Motarilla 100 ajavat ovat yleisesti hidasteita koska mennään molemminpuolin ohi kauheella kiireellä, vaikka se 100 olisi rajoitus.
Eikös se Nallekun sanonut, että täällä rangaistaan menestyksestä. Mä kuvittelin, että sakkoja ei tule jos ajelee liikennesääntöjen mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös