Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 551
  • 13 185

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Tuosta kännykkään puhumisesta ajaessa. On keksitty sellainen laite kuin hands-free tai korvanappi, miten sitä nyt halutaankaan nimittää. Myös langattomia ja monenlaisiin korviin istuvia löytyy. Miksi, oi miksi ihmiset eivät voi nöyrtyä ja hankkia tällaista vempainta? Tällaista näin, joka minullakin on korvalla, tässä näin. Todella kätevä laite ja siihen tottuu erittäin nopeasti. Se saattaa jopa ilmoittaa kuka soittaa jolloin puhelinta ei tarvitse hapuilla ollenkaan.

Siihen ei minullakaan ole ratkaisua tai laitetta joka maalaisi naisen naamion ajon aikana. Näitä meikkaavia matamejakin kun näkyy liikenteessä liian usein.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Moternit autot osaa jopa napata kulloisenkin kuskin puhelimen sinihampaalla ajotietokoneeseen. Ei tarvitse edes pitää nappuloita korvissa tai sählätä piuhojen kanssa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakumiehet eivät kestäneet Porschea - Järkyttävä liikenneraivo tallentui kameraan | IL-TV Uutiset | Iltalehti.fi

Tätä se on nykyään tien päällä, kiusaa tehdään ja "kostotoimia" suoritetaan. Miksi? Olisi mielenkiintoista kuulla pakukuskin versio tapahtumien kulusta ja syystä, miksi hermot meni. Pelkkä kateus voi tietysti olla syynä, mutta ei noi Porschet niin harvinaisia ole varsinkaan pääkaupunkiseudulla, että sen takia täytyisi ruveta riehumaan.
Ilmeisesti Porsche kuski olisi vilautellut jarruvaloja kun paku puskurissa kiinni ja tästä pakussa olevat amikset olisi ottanut nokkiinsa. Kortti pois suoraan noilta luusereilta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Koska rahastus on kaiken suomalaisen liikennepolitiikan a ja o, niin eikö vilkuttomuudesta voisi jakaa enemmän sakkoja?
Miun puolesta kytät voisivat vaikka sakottaa joka kerta, kun näkevät, ettei joku kääntyessään käytä vilkkua. Mikään ei vituta enemmän kuin odotella risteyksessä, että joku hinuri lipuu ohi, mutta lopulta kääntyykin nenän edestä. Ja vielä parhaimmillaan kuin vittuillakeen laittaa sen vilkun suunnilleen sen jälkeen, kun on jo kääntynyt.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tätä se on nykyään tien päällä, kiusaa tehdään ja "kostotoimia" suoritetaan. Miksi?
Kerkesin kirjoittaa tästä tilanteesta jo Mille naurat nyt-ketjuun, mutta menkööt lyhyet kommentit tännekin. Vaikka Porsche-kuski olisi käynyt laittamassa videolla näkyvän urpon vaimoa, niin onhan tuo käytös ihan saatanan lapsellista ja junttia. Eikö noita asioita voida selvittää muuten kuin jossain liikenneympyrässä koko liikenteen tukkien, ja "asioiden selvittäminenkin" tarkoittaa että tullaan huutamaan toiselle vitunhomoa ja sylkemään päälle. Mun mielestä ihan vitun oikein tämä "kostotoimi" ja tämä on niitä harvoja hyviä puolia nykyisen sosiaalisen median aikakautena. Ei kannata olla ihan täysi kusipää, tai päätyy pian meemeiksi internettiin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kaikenlaisia toopeja sitä tien päällä liikkuu. Ajoin tänään tietyömaa-alueella rajoituksen mukaan. Takanani ollutta ilmeisesti häiritsi, kun joutui ajamaan perässäni n. 100 m eikä saanut vapaasti ajaa ylinopeutta, joten hän ohitti minut, yhä tietyömaan alueella, ja kaahasi eteenpäin. Kuten arvata saattaa, seuraavissa valoissa olimme jonossa peräkkäin odottamassa pääsyä moottoritielle. Vihreän valon vaihduttua jamppa ei kuitenkaan lähtenyt liikkeelle, vaan pysyi paikoillaan ainakin viisi sekuntia. Tuon olisi vielä voinut laittaa vahingon piikkiin, mutta rampille siirryttyään ei hän kiihdyttänyt vaan körötteli menemään jotain kolmekymppiä motarille asti. Ilmeisesti yritti tällä minua häiritä ja hankkia mulle mahdollisimman huonoa liittymispaikkaa motarille kun vilkuili niin paljon olan yli. No, liikenne ei ollut kovin tiuhaa ja lopulta sen oli pakko luovuttaa ja kiihdyttää menemään ja niin tein minäkin. Sitten jamppa jatkoi ylinopeuden ajoa ja katosi näkyvistä. Että sellaisen pituinen se.

Jos valkoisen Corollan kuski luet tätä, niin menehän nurkkaan häpeämään. Aikuinen ihminen ja käyttäytyy kuin pahainen kakara liikenteessä.
 
Äsken kruisaili Jaguar-kuski reteästi päin punaisia, pitkiä vilkutellen ja keskisormea heristellen kanssa-autoilijalleen, joka suvaitsi kääntyä vasemmalle hänen eteensä vihreällä nuolella. Olisi tehnyt mieli heittää kivellä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tulin haukkumaan ison osan kevyttä liikennettä.
-Mikä on niin vaikeaa siinä, että polkupyörällä suhatessaan kilkuttelisi sitä kelloa kun lähestyy jalankulkijaa takaa etenkin ahtaissa paikoissa? Jos bemarikuskit olisivat juntteja samalla prosentilla kuin fillaristit, raivohuuto kuuluisi pohjoisnavalle.
-jalankulkija: saat valita reunan jota kuljet. Mutta miksi et valitsisi sitä reunaa jossa se 15 metriä edelläsi kulkeva kävelee? On jotenkin mahtavaa järjestää kelloa soittamattomille fillaristeille slalomrata?

Posiakin: lastenvaunujen työntäjät ennakoivat ja huomioivat yleensä muut väylän käyttäjät. Lasta suojeleva siis tiedostaa jotain, mitä valtaosa muista lihasvoimin liikkuvista ei.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoilija ohitti suojatien eteen pysähtyneen auton - polkupyöräilijä jäi alle ja kuoli

"Polkupyöräilijä oli ylittämässä Alhaistentietä suojatietä pitkin. Suojatien eteen pysähtyi henkilöauto ja kuljettaja päästi pyöräilijän ylittämään tietä.

Paikalle tuli myös toinen henkilöauto, joka kuljettaja pysähtyi ensiksi suojatien edessä olleen auton taakse, mutta lähti sitten kuitenkin ohittamaan autoa. Tämän auton kuljettaja törmäsi suojatietä ylittäneeseen pyöräilijään.

Poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuoleman tuottamuksena."

Taas ollut aivan helvetin kiire jollain sankarilla ja siitä maksetaan iso hinta. Ei voi ymmärtää.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Autoilija ohitti suojatien eteen pysähtyneen auton - polkupyöräilijä jäi alle ja kuoli

"Polkupyöräilijä oli ylittämässä Alhaistentietä suojatietä pitkin. Suojatien eteen pysähtyi henkilöauto ja kuljettaja päästi pyöräilijän ylittämään tietä.

Paikalle tuli myös toinen henkilöauto, joka kuljettaja pysähtyi ensiksi suojatien edessä olleen auton taakse, mutta lähti sitten kuitenkin ohittamaan autoa. Tämän auton kuljettaja törmäsi suojatietä ylittäneeseen pyöräilijään.

Poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuoleman tuottamuksena."

Taas ollut aivan helvetin kiire jollain sankarilla ja siitä maksetaan iso hinta. Ei voi ymmärtää.

Ette muuten ikinä usko minkälainen vittuilu, ja muu henkilöön käyvä sanallinen hyökkäys tulee kortin pois ottaville virkamiehille tapauksissa, joissa suojatie -tapauksissa henkilövahingoilta vältytään?

Usko ihmiskuntaan katoaa aika nopeasti...
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Ette muuten ikinä usko minkälainen vittuilu, ja muu henkilöön käyvä sanallinen hyökkäys tulee kortin pois ottaville virkamiehille tapauksissa, joissa suojatie -tapauksissa henkilövahingoilta vältytään?

Usko ihmiskuntaan katoaa aika nopeasti...

Ihmismielen kummallisuuksia. Kykenemättömyys myöntää omia virheitä ja kestää mokansa seuraukset.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ihmismielen kummallisuuksia. Kykenemättömyys myöntää omia virheitä ja kestää mokansa seuraukset.

Niin tai siis, seurauksiahan ei noissa fyysisesti ole. Liikennepuolihan on muutenkin jotenkin abstrakti alue, koska siellä pääsääntöisesti rangaistaan siitä, että jotain jossain joskus voisi jollekin jossain joskus tapahtua, ja tapaukset ovat pääsääntöisesti uhrittomia rikoksia, tai " rikoksia ".

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ylinopeuksista ei pitäisi rangaista, ja kolarit kuuluu pelkästään vakuutusyhtiöille, kuten ne oikestaan jo nykyään kuuluvat, koska vakuutusyhtiöt eivät ole millään tavalla riippuvaisia poliisin tekemistä ratkaisuista kolaripaikoilla. Turha sinne on poliisipartiota mukaan sotkea.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin tai siis, seurauksiahan ei noissa fyysisesti ole. Liikennepuolihan on muutenkin jotenkin abstrakti alue, koska siellä pääsääntöisesti rangaistaan siitä, että jotain jossain joskus voisi jollekin jossain joskus tapahtua, ja tapaukset ovat pääsääntöisesti uhrittomia rikoksia, tai " rikoksia ".

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ylinopeuksista ei pitäisi rangaista, ja kolarit kuuluu pelkästään vakuutusyhtiöille, kuten ne oikestaan jo nykyään kuuluvat, koska vakuutusyhtiöt eivät ole millään tavalla riippuvaisia poliisin tekemistä ratkaisuista kolaripaikoilla. Turha sinne on poliisipartiota mukaan sotkea.

Muuhun en tartu, kuin siihen että vakuutusyhtiöiden roolia korostetaan. "Sitä varten on vakuutukset jne.. ". Bullshit!

Periaatteessa vakuutusyhtiöt ovat yksi ylimääräinen syöpä monessa kohdassa. Ihmisten oman vastuun osuus asioihin jää naurettavan pieneksi kun vakuutus korvaa. Esimerkiksi firman auton vetokoukun jonkun toisen oveen peruuttavalle ei koidu mitään taloudellista seuraamusta huolimattomuudestaan. Kyllä olisi sakko paikallaan kannustimena näissä, tai palkan väliaikainen alennus.

Pahinta on se, että poliisikin lykkää asioita vakuutusasioiksi.
Itseäni tämä riepoo siksikin, koska olen autojen "loppuunkäyttäjä", eli ajelen niillä autoilla joita ei kannata kaskovakuuttaa. Tällä on ihan varmasti vaikutusta liikenneratkaisuihin erityisesti risteysalueilla ja parkkipaikoilla. Mikä siinä riepoo? Kun juuri olen tehnyt jakopään huollon, joku kaskottaja kilkauttaa autooni 1500 euron vahingon, josta vakuutusyhtiö korvaa reilun puolet koska se on auton arvo. No, minulle se auto on kahden vuoden pääasiallinen logistiikka ratkaisu, joten on selvä että pikkaisen tuntuu epäreilulta ettei vakuutusyhtiö korjaa vahinkoa "niin kuin kuuluisi".

Ylivakuuttaminen johtaa varomattomuuteen. Varomattomuus johtaa vahinkoihin, myös henkilösellaisiin.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Niin tai siis, seurauksiahan ei noissa fyysisesti ole. Liikennepuolihan on muutenkin jotenkin abstrakti alue, koska siellä pääsääntöisesti rangaistaan siitä, että jotain jossain joskus voisi jollekin jossain joskus tapahtua, ja tapaukset ovat pääsääntöisesti uhrittomia rikoksia, tai " rikoksia ".

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ylinopeuksista ei pitäisi rangaista, ja kolarit kuuluu pelkästään vakuutusyhtiöille, kuten ne oikestaan jo nykyään kuuluvat, koska vakuutusyhtiöt eivät ole millään tavalla riippuvaisia poliisin tekemistä ratkaisuista kolaripaikoilla. Turha sinne on poliisipartiota mukaan sotkea.

Tarkoitin seurauksia joita rikoksen tehneelle seuraa omista mokistaan, eli esimerkiksi ajokieltoa. Teostahan liikennepuolella rangaistaan kuten rikoksissa on tapana.
 

godspeed

Jäsen
Minua on kummastuttanut joskus autoilijan käytös hirvialueilla, joilla toki liikkuu peuroista eteenpäin muitakin elikkoja. Muistan tapauksen jossa pimeällä huomasin tien laidalla peuraperheen, ja heti kun katsoin taas eteenpäin niin edessä oli se kuuluisa peura ajovaloissa ja piti vetää liinat kiinni. Ei käynyt kaukana että olisin kolannut sen tuulilasilleni. Mutta ei siinä mitään, vaan se miten takana tullut käyttäytyi jatkossa. Kun olin vähän aikaa kerännyt itseäni ja pääsin taas kiihdyttämään tasaiseen ajonopeuteen, niin tämä koko tilanteen varmasti nähnyt takana tullut sankari lähti samantein vetään hirveää kyytiä ohi ja vielä sulkuviivojen kohdalla loivassa ylämäessä. Melkein toivoisi että tuollaiset kolais ne peurat, jotta heräisivät vähän.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Pahinta on se, että poliisikin lykkää asioita vakuutusasioiksi.
Itseäni tämä riepoo siksikin, koska olen autojen "loppuunkäyttäjä", eli ajelen niillä autoilla joita ei kannata kaskovakuuttaa. Tällä on ihan varmasti vaikutusta liikenneratkaisuihin erityisesti risteysalueilla ja parkkipaikoilla. Mikä siinä riepoo? Kun juuri olen tehnyt jakopään huollon, joku kaskottaja kilkauttaa autooni 1500 euron vahingon, josta vakuutusyhtiö korvaa reilun puolet koska se on auton arvo. No, minulle se auto on kahden vuoden pääasiallinen logistiikka ratkaisu, joten on selvä että pikkaisen tuntuu epäreilulta ettei vakuutusyhtiö korjaa vahinkoa "niin kuin kuuluisi".

Ylivakuuttaminen johtaa varomattomuuteen. Varomattomuus johtaa vahinkoihin, myös henkilösellaisiin.

Ei poliisi lykkää tapauksia vakuutusyhtiön hoidettaviksi, vaan vakuutusyhtiö ei ole milään tavalla velvollinen noudattamaan poliisin kolaripaikalla tekemiä ratkaisuja.

Tästä syystä oma mielipiteeni on, että poliisia ei pitäisi pikkukolareilla edes vaivata. Miksi vaivata, kun muutaman tunnin työajan lopputulos on se, että ketään ei kiinnosta ja ei mitään väliä, ja vakuutusyhtiö tekee mieleisensä ratkaisun.

Yleensäkin ihmettelen ihmisiä, jotka kolareista soittavat hätäkeskukseen. Eivätkö aikuiset ihmiset ihan oikeasti pääse sopuun asioista ilman poliisia? Jos ei, niin autokoulu opiskelumäärää pitäisi lisätä vähintään neljään vuoteen.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Yleensäkin ihmettelen ihmisiä, jotka kolareista soittavat hätäkeskukseen. Eivätkö aikuiset ihmiset ihan oikeasti pääse sopuun asioista ilman poliisia?
Täysin samaa mieltä. Yleensä toinen osapuoli on kiistatta syyllinen ja hänen tulee ilmoittaa aiheuttamastaan vahingosta vakuutusyhtiölleen, mikä käy erittäin helposti. Itse olen joskus kolhinut jonkun autoa ja joskus minun autooni on törmätty. Ikinä noissa tilanteissa ei ole tarvinnut poliisia vaivata.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yleensäkin ihmettelen ihmisiä, jotka kolareista soittavat hätäkeskukseen. Eivätkö aikuiset ihmiset ihan oikeasti pääse sopuun asioista ilman poliisia? Jos ei, niin autokoulu opiskelumäärää pitäisi lisätä vähintään neljään vuoteen.
Ehkä aina kyse ei ole siitä, ettei liikennesääntöjä tunnetaisi. Sopuun kyllä pääsee, kun syyttömänä ottaa syyn niskoilleen. Ihminen kun ei monesti pysty tai halua nähdä virhettään. Vaikka syyllinen myöntäisikin kolaripaikalla syyllisyytensä, voi mieli muuttua myöhemmin. Ehkä se poliisin puumerkki tuo edes vähän turvaa jatkoon.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kaikki autoilijat pitäs lattaa kapealle huonokuntoselle tielle ajamaan polkupyörää. Tänään taas reilu 5km matkalla oli kolme tilannetta, jossa takaa tuleva auto ohitti ylinopeutta n. metrin päästä. Pyöräilijää ei nähdä osana liikennettä, kun ohittivat läheltä vaikka vastaan tuli auto. Voin kertoa, että hiukan kylmää kun auto ajaa 60 alueella 80+km/h ja ohittaa peräkärryn kanssa, vaikka vastaan tulee auto.

Kusipäitä!
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Se poliisin puumerkki tuo usein sakot. Mut ehkä mieluummin sakko kuin kusettajaa vastaan oikeudessa tappeleminen.
En nyt ihan tajunnut. Harvemmin kolaripaikalle poliisin soittaminen tuo sakkoja sille, joka on noudattanut liikennesääntöjä. Virheen tehneelle voi toki tulla sakot vaikka liikenteen vaarantamisesta.

Olin kerran kaverin kyydissä kun vastaan tulevalta kaistalta vasemmalle kääntyvä auto kääntyi eteemme ja törmäsimme kääntyvään autoon. Alueella oli 40km/h rajoitus ja vauhti oli suunnilleen sitä luokkaa. Tien poikki kääntynyt rouva halusi kuitenkin välttämättä soittaa poliisit, hänen mielestään me olimme aiheuttaneet kolarin tulemalla liian kovaa vastaan. Poliisit kirjoittivat tälle rouvalle rikesakon liikenteen vaarantamisesta. Luonnollisesti hänen liikennevakuutus korvasi myös kaikki vahingot. Olisi kannattanut olla soittamatta poliiseille.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kaikki autoilijat pitäs lattaa kapealle huonokuntoselle tielle ajamaan polkupyörää. Tänään taas reilu 5km matkalla oli kolme tilannetta, jossa takaa tuleva auto ohitti ylinopeutta n. metrin päästä. Pyöräilijää ei nähdä osana liikennettä, kun ohittivat läheltä vaikka vastaan tuli auto. Voin kertoa, että hiukan kylmää kun auto ajaa 60 alueella 80+km/h ja ohittaa peräkärryn kanssa, vaikka vastaan tulee auto.

Kusipäitä!

Tampereella pyöräilijöille voisi antaa vaikka jonkun lasten liikenneoppaan, josta voisi opiskella ainakin seuraavat asiat:

- punainen liikennevalo pyörätiellä / kävelytiellä tarkoittaa sitä, että autoilijalla on oikeus ajaa risteyksestä
- jalankulkijoita väistetään, koska en minäkään paina autossa torvea toisille autoilijoille tai pyöräilijöille toivoen heidän aina väistyvän pois tieltä
- nopeusrajoitukset koskevat myös polkupyöriä

Noista on ihan hyvä aloittaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tampereella pyöräilijöille voisi antaa vaikka jonkun lasten liikenneoppaan, josta voisi opiskella ainakin seuraavat asiat:

- punainen liikennevalo pyörätiellä / kävelytiellä tarkoittaa sitä, että autoilijalla on oikeus ajaa risteyksestä
- jalankulkijoita väistetään, koska en minäkään paina autossa torvea toisille autoilijoille tai pyöräilijöille toivoen heidän aina väistyvän pois tieltä
- nopeusrajoitukset koskevat myös polkupyöriä

Noista on ihan hyvä aloittaa.
Siis tuo on tienpätkä, jossa ei ole kevyenliikemteenväylää erikseen. Tie on myös niin huonokuntoinen, että ihan laidassa on käytännössä mahdotonta ajaa. On oikeasti välillä aika pelottavaa, kun sieltä tullaan ylinopeudella läheltä ohi.

Se on totta, että monet pyöräilijät ajaa ihan törkeästi tuolla. Muun liikenteen seuraaminen/huomioonottaminen on olematonta.

Enkä todellakaan ymmärrä, miten vou ajaa jotain 25+km tunnissa vauhtia jos kevyenliikenteenväylällä on muutakin liikennettä. Tai tienylityskohtia. Pyöräilenkin usein aika hiljaa tuollaiset osuudet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös