Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 263
  • 12 218

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Tiedän kyllä, että kuva ei ole sama. Valotus nyt tuskin on niin merkittävästi eronnut toisistaan, että noin selkeä ero tulisi ihon väriin. Kuvat on pakostakin otettu about samoihin aikoihin. Kyllä tuossa on rankasti jompikumpi kuvaa käsitellyt ja toki voihan se olla että nimenomaan is on käsitellyt kuvaansa niin, että ihonväri muuttui ruskeaksi. Itsekään en nimittäin tiedä tekijästä mitään.

Olettaisin kyllä että ihon väriä ennemminkin muokataan vaaleaksi ja siksi epäilen että nimenomaan maikkari on käsitellyt kuvaansa rankemmalla kävellä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tiedän kyllä, että kuva ei ole sama. Valotus nyt tuskin on niin merkittävästi eronnut toisistaan, että noin selkeä ero tulisi ihon väriin. Kuvat on pakostakin otettu about samoihin aikoihin. Kyllä tuossa on rankasti jompikumpi kuvaa käsitellyt ja toki voihan se olla että nimenomaan is on käsitellyt kuvaansa niin, että ihonväri muuttui ruskeaksi. Itsekään en nimittäin tiedä tekijästä mitään.

Tuo kuva on otettu vastavalossa jolloin usein hahmo valonlähteen edessä näyttää tummemmalta. Kuvan onnistumiseen vaikuttaa sekä laitteisto että kuvaajan tekemät asetukset.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä miten raportointipainiketta käytetään, mutta Zalmonella kirjoittaa selvästi kahdella nikillä.

Ihanko oikeasti täällä käydään tämmöistä keskustelua?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? :D
Tätä kysymystä joutuu nykyisin pyörittelemään koko ajan kun lukee mitä maailmalla ja eritoten Suomessa tapahtuu. On kyllä käsittämätöntä toimintaa. Huoh.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Eikö tuossa Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksessä ole pyörätietä autotien vieressä? Meinaan vaan, että miten tuo keissi siis oikeastaan sai alkunsa, eli missä pyöräilijä pyöräili? Ajoiko autoilija pyöräilijän päälle pyörätiellä?

Ja herkimmille tiedoksi, että en ole tässä syyllistämässä pyöräilijää, vaan pidän tuota autoilijaa täytenä mulkkuna. Kiinnostaisi vain tietää, että missä pyörä ja auto ovat ajaneet ja miksi.

EDIT: Satuinpa sitten heti katsomaan Hesarin sivuilta videon tuosta turmapaikasta. Tuon mukaan pyöräkaista alkaa vasta Mannerheiminkadulla. Seuraava kysymykseni onkin, että miksi Tukholmankadulla tuo pyörätien näköinen väylä ei ole pyörätie? Olisiko se vaarallisempaa kuin se, että pyörät ajavat autojen seassa? Varmasti vilkasliikenteisellä kadulla tulisi vaaratilanteita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kesken. Silti näkisin, että tuolla Tukholmankadun kevyenliikenteenväylällä ehkä mahtuisivat sekä pyöräilijät että jalankulkijat menemään.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seuraava kysymykseni onkin, että miksi Tukholmankadulla tuo pyörätien näköinen väylä ei ole pyörätie? Olisiko se vaarallisempaa kuin se, että pyörät ajavat autojen seassa? Varmasti vilkasliikenteisellä kadulla tulisi vaaratilanteita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kesken. Silti näkisin, että tuolla Tukholmankadun kevyenliikenteenväylällä ehkä mahtuisivat sekä pyöräilijät että jalankulkijat menemään.
On se melko kapea, varsinkin jos jaettaisiin pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Varsinkin ruuhka-aikoina siinä kulkee todella paljon jalankulkijoita. Video on kuvattu selvästi johonkin hiljaiseen aikaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niime viikolla Helsingissä menehtyneen pyöräilijan muistoajo tänään ei sujunut kovinkaan mallikkaasti.
Mielestäni oli huonoa suunnittelua sekä muistoajon järjestäjiltä että poliisilta päästää yli sadan pyöräilijän joukko ajamaan kahden kaistan (koko kadun) leveydeltä Mannerheimintietä ilman poliisin ohjausta ja saattoapua. Kai liikennevalot edes olivat keltaisella vilkulla?

kuvia tuolla: Bussi ajoi keskelle pyöräilijöiden muistokulkuetta - tönimistä, kiilaamista ja pyörä bussin alle
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tulin tänään moottoripyörällä kakkostietä porista etelään ja kahdesti jouduin vetämään valkoisen viivan yli pientareelle kun vastaan tuli kaksi autoa rinnakkain välittämättä siitä että tulin heitä vastaan. Ja molemmilla kerroilla kun vastaantuleva auto lähti ohittamaan edellä ajanutta ajoneuvoa oli näkyvyys hyvä, aurinko paistoi sivulta, tie suora ja ruuhkaa ei ollut. Että ihmettelen lähinnä sitä että luotetaanko siihen että minä sitten pienemmällä ajoneuvolla väistän?

Ensimmäisellä kerralla asuntoauto ohitti rekan ja se ei ollut lähelläkään että olisi ehtinyt ohitse rekasta ennen kuin minä olin kohdalla. Ohitus alkoi niin myöhään ja huonosti kiihtyvällä ajoneuvolla että tämä oli varmasti harkittu teko. Itse en siinä paljon muuta tehnyt kuin ajoin sivuun, vilautin pitkiä ja näytin kansainvälistä käsimerkkiä.

Jälkimmäinen tapaus oli lähes identtinen, mutta ohittajana oli uudempi volvo ja ohitettavana asuntoauto. Tämä kuski sentään oli jo puolittain takaisin omalla kaistallaan kun kohtasimme, itse toimin jälleen samoin, sivuun, pitkät ja sentteri.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todistin tänään sellaista liikenneidiotismia, että vieläkin ihmetyttää. Tulimme Kustavista kotiin päin ja kuten ainakin paikalliset ja mökkiläiset tietävät, on Raisiosta Kustaviin kulkeva tie (kustavintie) melkoisen ruuhkainen Kustavista tullessa, kun mökkiläiset palaavat viikonlopunvietosta. No kuitenkin, päästiin siinä alkumatka tulemaan suhteellisen helposti ilman ruuhkaa, mutta Mietoisten kohdalla jumituimme reilun kymmenen auton letkaan. No minkäs teet, siinä ajeltiin jonossa ihan rauhassa.

Yht'äkkiä ohitsemme painoi sininen Ford Focus. Ohitus tapahtui totta kai kohdassa jossa oli ohituskielto ja tuplakeltaiset viivat. Tämä Focus pääsi meidän ja meidän edellämme olleen auton ohi, kunnes tyrkkäsi romunsa väkisin takaisin jonoon, kun vastaan tuli liikennettä. Matkalla Raisioon tämä sankari suoritti vielä kourallisen samanlaisia vaarallisia ohituksia ihan älyttömissä paikoissa. Lopputuloksena seisottiin Raisiossa samoissa punaisissa, eli Focuksen kuljettaja voitti törkeällä piittaamattomuudellaan mitä, viisi-kuusi sekuntia?

Kymmenen vuotta sitten olisin valoissa hypännyt autosta ulos ja mennyt jututtamaan Focuksen kuljettajaa, joka oli arviolta 25-vuotias mies. Nykyään olen kuitenkin vanha, sairas ja väsynyt, joten tyydyin vain itsekseni paheksumaan hänen toimintaansa. Miksi vaarantaa oma ja sivullisten turvallisuus toimimalla tavalla, joka säästää aikaa jonossa ajamiseen verrattuna vain joitakin sekunteja?

Niin ja jottei kenenkään tarvitse kysyä, niin Focuksen rekisterinumero ja tilannekuvaus ohittelusta on poliisin tiedossa. Normaalisti en viitsi liikenteessä perseilyä todistaessani sillä viranomaisia vaivata, mutta tuosta oli jo pakko vasikoida, niin törkeää ja vaarallista se oli. Focus jatkoi Raisiosta motaria Turkuun päin, toivottavasti pääsi hengissä perille. Vielä toivottavampaa on, että poliisi on pysäyttänyt tämän kerkon ja pitänyt oppitunnin liikenneturvallisuudesta. En millään usko, että tuon kuljettajan törkeydet liikenteessä jäävät tuohon älyttömään ohitteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hävettää ja harmittaa, ei se ainakaan reissumieltä kohentanut. Ajoin porokolarin, kun oltiin kaverin kanssa ajelemassa kohti Norjaa (välipysähdysunille oli matkaa seitsemisenkymmentä kilometriä). Kahteenkin poroon itse asiassa kolautin, aamuyön haaleassa hämärässä tapahtui. Olisihan ne pitänyt varmaan huomata, kun niitä oli törmäyshetkellä tiellä varmaan viisi tai kuusi. Sieltä ne kuitenkin singahti vasemmalta puolelta ojan pohjalta niin perkeleen lujaa, etten ole moista ko. eläinlajilta ennen nähnyt. Ja siis sinne ojaan ei todellakaan nähnyt mitään.

Mikä sitten meni väärin? Nopeus oli satasen alueella 80 km/h (ehdin jarruttaa varmaan johonkin kahteen-, kolmeenkymppiin.) Tilanne ei tullut mutkan takaa, ainakaan kovin jyrkän (en muista enää ihan tarkasti). Aiemmin oli jo ollut läheltä piti -tilanne säkkipimeässä ja tihkusateessa, joten takaraivossa oli varsin keskittynyt tuntemus. Tosin kontaktia ennen jauhoin paskaa kaverin kanssa, eikä keskittyminen ollut täysin ajossa (mikä olisi toisaalta voinut alkaa väsyttää, jos siis olisi tuppisuuna tuijottanut koko ajan ojiin). Väistäminen oli mahdotonta, koska poroja tuli vasemmalta jonossa. Uskallan väittää, että nokkapelti olisi rytissyt, vaikka kuinka tarkkaan olisin keskittynyt, sillä poroja ei oikeasti nähnyt ennen kuin ne rynnistivät tielle. Mitä siis opin? Poronhoitoalueella ei kannata ajaa hämärään/pimeään aikaan, ellei ole todella harjaantunut silmä. Auton kunto oli toki murheistani vähäisin, mutta kuoppa konepeltiin ja särö vasemman etuvalon lasiin jäivät muistoiksi, eli reissu ei onneksi päättynyt, toisin kuin valitettavasti nelijalkaisten kanssakulkijoiden. Rauha heidän muistolleen ja syvimmät valittelut tunaroinnistani. Toivon ja uskon, ettei tämä tule toistumaan.

Älkäähän muutkaan suotta kehenkään/mihinkään törmäilkö, perin pahalta se tuntuu. Pala kurkussa piti elämäni ensimmäistä kertaa 112:een soittaa, sillä kyllähän tuota säikähtää.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ajoin su-iltana noin klo 23.30 Tuirasta pohjoisen suuntaan. Lahdin Tuiran ison risteyksen valoista sangen rivakasti, mutta ylinopeutta en ajanut. Valot kun vaihtuivat, niin lähdin heti, reagointiaikani oli nopea. Perässäni tuli varmaan joku amis. No se jäi aluksi selvästi, varmaan lähes 100 metriä, mutta painoi sitten hirveällä vauhdilla ohi. Juuri sillä tavalla "jee, meikä ossaa painaa kaasua" -asenteella. Kun se pääsi kaksikaistaisella ohi, niin sitten se jäi ehkä 70 metrin päähän eteeni ajamaan samalla vauhdilla kuin minä. Mikä tässä nyt oli logiikka? Olisiko minun pitänyt provosoitua ja yrittää kiihdyttää hänet kiinni? Käännyin Välivainion Shellin kohdalla oikealle, vaikka en asu sillä suunnalla, koska halusin siitä autosta eroon. Kiertelin Alppilan kautta. Olikohan se huumeissaan vaiko muuten vaan testosteronipäissään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Niime viikolla Helsingissä menehtyneen pyöräilijan muistoajo tänään ei sujunut kovinkaan mallikkaasti.
Mielestäni oli huonoa suunnittelua sekä muistoajon järjestäjiltä että poliisilta päästää yli sadan pyöräilijän joukko ajamaan kahden kaistan (koko kadun) leveydeltä Mannerheimintietä ilman poliisin ohjausta ja saattoapua. Kai liikennevalot edes olivat keltaisella vilkulla?

kuvia tuolla: Bussi ajoi keskelle pyöräilijöiden muistokulkuetta - tönimistä, kiilaamista ja pyörä bussin alle

Sen enempää en asiasta tiedä kun en ole ollut tapausta näkemässä mutta sen verran korjaisin että olen antanut itselleni kertoa että tuota saattuetta veti poliisit polkupyörällä ajaen ja samoin kulkueen perässä oli poliiseja polkupyörällä. Huonoahan tuo tietenkin on että muistokulkue menehtyneen pyöräilijän muistoksi ja pyöräilijöiden mielenilmaus liikenneraivoa vastaan johti tuollaisiin tapahtumiin mutta kyllä minä aikalailla sanoisin että linja-auton kuskilla on peiliin katsomisen paikka.
 

oxymoron

Jäsen
Ajoin su-iltana noin klo 23.30 Tuirasta pohjoisen suuntaan. Lahdin Tuiran ison risteyksen valoista sangen rivakasti, mutta ylinopeutta en ajanut. Valot kun vaihtuivat, niin lähdin heti, reagointiaikani oli nopea. Perässäni tuli varmaan joku amis. No se jäi aluksi selvästi, varmaan lähes 100 metriä, mutta painoi sitten hirveällä vauhdilla ohi. Juuri sillä tavalla "jee, meikä ossaa painaa kaasua" -asenteella. Kun se pääsi kaksikaistaisella ohi, niin sitten se jäi ehkä 70 metrin päähän eteeni ajamaan samalla vauhdilla kuin minä. Mikä tässä nyt oli logiikka? Olisiko minun pitänyt provosoitua ja yrittää kiihdyttää hänet kiinni? Käännyin Välivainion Shellin kohdalla oikealle, vaikka en asu sillä suunnalla, koska halusin siitä autosta eroon. Kiertelin Alppilan kautta. Olikohan se huumeissaan vaiko muuten vaan testosteronipäissään.
Aika yleinen asennevamma. Ei hänenlaisensa huippukuljettaja voi jäädä kenellekään valoissa noin pahasti, joten otetaan sitten kiinni ja uskotellaan itselleen, että edellä ajanut autoilija kuvittelisi hänen olleen rinnalla koko matkan. Ehkä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huonoahan tuo tietenkin on että muistokulkue menehtyneen pyöräilijän muistoksi ja pyöräilijöiden mielenilmaus liikenneraivoa vastaan johti tuollaisiin tapahtumiin mutta kyllä minä aikalailla sanoisin että linja-auton kuskilla on peiliin katsomisen paikka.
Niin on kyllä niillä provosoituneilla pyöräilijöilläkin. Niillä olisi ollut mahdollisuus osoittaa, että vaikka toinen osapuoli töhöilee liikenteessä, omista oikeuksistaan ei ole pakko pitää vimmalla kiinni (=yksi suurimpia ongelmia suomalaisessa liikennekulttuurissa). Olisivat päästäneet bussin läpi ja kuitanneet asian huumorilla, niin sanoma joustamisesta liikenteestä olisi saanut aivan eri ulottuvuuden. Nyt on peräti surkuhupaisaa, että provosoidutaan noin pahasti, mistä tuo valitettava kuolemantapauskin johtui.
 
Viimeksi muokattu:

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Olisivat päästäneet bussin läpi ja kuitanneet Asian huumorilla, niin sanoma joustamisesta liikenteestä olisi saanut avian eri ulottuvuuden.

Tässä ongelmana vain on se, että kevyttä liikennettä koskevien liikennesääntöjen noudattamattomuus on jo maantapa ja kun sen sallitaan jatkuvan, tilanne vain pahenee.

Itsekin pyöräilen aika paljon. Työmatkan varrelle sattuu 17 pyörätienjatketta. Niistä yhdessä väistämisvelvollisuus on minulla pyöräilijänä. Muista osa on valo-ohjattuja, osassa pyörätienjatketta ylittävällä autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Valo-ohjatuista valojen ollessa pois käytössä autoilla on väistämisvelvollisuus jokaisessa. Karkeasti arvoiden puolet autoilijoista ei pihasta tai kolmion takaa tullessaan katso ollenkaan ympärilleen ennen pyörätienylitystä vaan tähyilee vain seuraavalle autotielle ja usein vain toiseen suuntaan. Moni myös ajaa parkkiin keskelle pyörätienjatketta odottelemaan. Kääntyvistä väistämisvelvollisuutensa ymmärtää vielä harvempi.

On aika jännä ero ajella pyörällä ja autolla. Jos autolla-ajaessani näenm risteävää tietä lähestyvän auton ja sillä on kolmio edessään, en koskaan iske jarruja pohjaan enkä edes hidasta, vaikka yhtä hyvinhän minun kai niin pitäisi tehdä autoillessanikin kuin pyöräillessänikin joustavuuden nimissä. Tosin on myös sanottava, että tasan kerran autolla ajaessani viimeisen reilun 15 vuoden aikana joku on jättänyt noudattamatta selkeää väistämisvelvollisuuttaan ja olen ne jarrut joutunut lyömään pohjaan. Ihan vain tänä aamuna töihin pyöräillessäni kohtasin näitä ajokorttinsa netistä tilanneita yhteensä yhdeksän.

Toki keskarin näyttämistä ja torven soittoa suuremmin omia oikeuksiaan ei viitsi puolustaa, mutta kieltämättä tuntuu, että jonkun pitäisi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Niin on kyllä niillä provosoituneilla pyöräilijöilläkin. Niillä olisi ollut mahdollisuus osoittaa, että vaikka toinen osapuoli töhöilee liikenteessä, omista oikeuksistaan ei ole pakko pitää vimmalla kiinni (=yksi suurimpia ongelmia suomalaisessa liikennekulttuurissa). Olisivat päästäneet bussin läpi ja kuitanneet asian huumorilla, niin sanoma joustamisesta liikenteestä olisi saanut aivan eri ulottuvuuden. Nyt on peräti surkuhupaisaa, että provosoidutaan noin pahasti, mistä tuo valitettava kuolemantapauskin johtui.

Aika vahvasti eri mieltä peiliin katsojasta/katsojista. Toki pyöräilijät olisi voineet joustavuuden nimissä väistää "kiireistä" bussikuskia joka liikennesääntöjä rikkoen ohitti poliisin saattamaa pyöräkulkuetta raitiokiskoja pitkin ja sitten vahvemman oikeudella koitti ajaa kulkueen läpi. Ei tietenkään olisi kannattanut provosoitua (kuten ei liikenteessä yleensäkään) vaikka bussi koittaa ajaa päälle välittämättä siitä että näkee selvästi vieressä olevan polkupyöräilijöiden muodostama letka. Siitä olen samaa mieltä että liikenteen yksi suurimmista ongelmista on joustamattomuus ja kolarinkin uhalla omista oikeuksista kiinni pitäminen. Olisikohan tuo bussikuski lähtenyt samalla tapaan ajamaan väkisin autojen muodostamasta letkasta läpi ja väittänyt sitten autoilijoiden kaataneen tahallaan autoja hänen alleen? Epäilen.

Ja aika monella meistä varmaan olisi huumori vähän heikolla jos joku olisi meinannut juuri tahallaan ajaa päälle.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Karkeasti arvoiden puolet autoilijoista ei pihasta tai kolmion takaa tullessaan katso ollenkaan ympärilleen ennen pyörätienylitystä vaan tähyilee vain seuraavalle autotielle ja usein vain toiseen suuntaan.
Tämä on valitettavan totta. Liikun paljon myös pyörällä ja tätä tapahtuu jatkuvasti. Useimpien autoilijoiden kohdalla kyseessä taitaa olla enemmän heikko havainnointikyky ja ymmärrystaso liikenteestä. Näkee myös niitä, jotka painavat kännykkä korvalla ja selkeästi siksi eivät osaa huomioida muuta liikennettä.
Toki pyöräilijät olisi voineet joustavuuden nimissä väistää "kiireistä" bussikuskia joka liikennesääntöjä rikkoen ohitti poliisin saattamaa pyöräkulkuetta raitiokiskoja pitkin ja sitten vahvemman oikeudella koitti ajaa kulkueen läpi. Ei tietenkään olisi kannattanut provosoitua (kuten ei liikenteessä yleensäkään) vaikka bussi koittaa ajaa päälle välittämättä siitä että näkee selvästi vieressä olevan polkupyöräilijöiden muodostama letka.
Kyseinen bussikuski ei voinut nähdä, että letkaa johtaa poliisit. Lisäksi Sergei rehdisti myönsi virhearvionsa tilanteessa. Silti on typerää fillaristeilta olla antamatta tietä ja hakata bussin kylkeä. Olen avian varma, että bussi ei taatusti yrittänyt ajaa kenenkään päälle.
Olisikohan tuo bussikuski lähtenyt samalla tapaan ajamaan väkisin autojen muodostamasta letkasta läpi ja väittänyt sitten autoilijoiden kaataneen tahallaan autoja hänen alleen? Epäilen.
Kyllähän pk-seudun liikenteessä bussit usein runnovat esim. liikenneympyröihin väkisin, sama kaistanvaihdoissa. Ja mielestäni tämä on erityisesti ruuhka-aikaan aivan oikein - joukkoliikennevälineillä tuleekin olla tietty etuajo-oikeus näissä, mutta moni autoilija ei voi vahingossakaan päästää bussia eteen.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä ongelmana vain on se, että kevyttä liikennettä koskevien liikennesääntöjen noudattamattomuus on jo maantapa ja kun sen sallitaan jatkuvan, tilanne vain pahenee.
Yhtenä syynä tähän on jo pelkästään aiheeseen liittyvä uutisointi. Pari päivää sitten törmäsin taas netissä johonkin "Pyöräilijä, testaa osaatko nämä väistämissäännöt" -otsikkoon. Jutun tilanteista suurin osa oli sellaisia, joissa autoilija oli väistämisvelvollinen. Otsikko antoi ymmärtää, että pyöräilijöiden pitäisi kerrata sääntöjä, kun todellisuudessa suurella osalla autoilijoista on pallo ihan hukassa. Nykyisin pyöräilen valitettavan vähän, kun töissä joutuu käyttämään autoa, mutta onneksi Helsingin keskuspuiston ansiosta 16 km työmatkan pystyy ajamaan siten, että matkalla on oikeastaan vain muutama risteysalue ja niistäkin isoimmassa on liikennevalot. Näin ollen riski jäädä auton alle on mitättömän pieni.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Silti on typerää fillaristeilta olla antamatta tietä ja hakata bussin kylkeä. Olen avian varma, että bussi ei taatusti yrittänyt ajaa kenenkään päälle.

Jos vieressä on selvästi yhtenäinen polkupyöräilijöiden muodostama letka niin lähtemällä kääntymään letkan läpi on mielestäni varsin selvää että vaikkei tahallaan olisikaan ollut tarkoitus ajaa kenenkään päälle niin vahvimman ja isoimman oikeudella kuitenkin bussikuski katsoi että läpi mennään ja heikommat väistää alta, eli letka antaa tilaa kun hän nyt menee. Ja mitä tulee siihen että pyöräilijät hakkasivat bussin kylkeä niin ehkäpä sillä oli tarkoitus viestiä bussikuskille pyöräletkan olemassaolosta jos se kerran oli jäänyt kuskilta huomaamatta. Ihan vain siis ettei tulisi yhteentörmäystä. Provosoituminen molemmin puolin on silti ollut typerää. Ja varmasti molempien osapuolien, pyöräilijöiden ja autoilijoiden, asenteissa ihan noin yleisestikin on parantamisen varaa. Itse koen tosin olevani molempiin osapuoliin kuuluva (en tosin bussikuski vaan ihan henkilöautoilija).

Kyllähän pk-seudun liikenteessä bussit usein runnovat esim. liikenneympyröihin väkisin, sama kaistanvaihdoissa. Ja mielestäni tämä on erityisesti ruuhka-aikaan aivan oikein - joukkoliikennevälineillä tuleekin olla tietty etuajo-oikeus näissä, mutta moni autoilija ei voi vahingossakaan päästää bussia eteen.

Runnovat kyllä mutta liikenneruuhka on eri asia kuin kulkue, tuskin bussikuski luuli tuota polkupyöräilijä letkaa ihan normaaliksi työmatkaliikenteeksi? Ja vaikka bussit luonnollisesti kaupungissa ovatkin röyhkeitä niin ei kai ne tahallaan auton päälle tule jos henkilöauto ei väistäkään? En ainakaan itse ole autolla liikkuessani huomannut että kukaan tulisi päälle ja Helsingissä mielestäni myös saa autolla vilkkua käyttämällä itselleen hyvin tilaa kaistan vaihtamiseen/kääntymiseen myös ruuhkaisempana aikana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eihän tämä kuolleita henkiin herätä mutta hyvä uutinen kuitenkin.

Alusta asti tuntui oudolta koko homma, kun kerran silminnäkijät sanoivat tilanteen olleen täysin tahallinen. Jotenkin niin suomalaista kaivaa sitten käyttöön rikosnimike mitä ei koskaan käytetä, että ei vaan kukaan joudu linnaan.

Kyllähän tuo elämää ikävästi muuttaa, jos mitään taustaa ei ole ja yhtäkkiä kesken tavallisen päivän joutuu muutamaksi vuodeksi istumaan, mutta hyvä uutinen kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös