Nyt täytyy tunnustaa, etten muista sääntöä. Pitääkö raitiovaunun väistää oikealta tulevaa autoa, jolla ei ole kolmiota? Eilen Snellmaninkadulla raitsikka tööttäsi pitkään, kun auto paineli niukasti sen edestä tullessaan oikealta.
Nyt täytyy tunnustaa, etten muista sääntöä. Pitääkö raitiovaunun väistää oikealta tulevaa autoa, jolla ei ole kolmiota? Eilen Snellmaninkadulla raitsikka tööttäsi pitkään, kun auto paineli niukasti sen edestä tullessaan oikealta.
Kiitos tästä tiedosta ja näin vähän epäilinkin. Lähellä oli rysäys siinä.Tasa-arvoisessa risteyksessä raitiovaunua väistetään riippumatta sen tulosuunnasta. Tässä vielä linkki liikenneturvan sivuille, jossa kerrotaan lisää aiheesta.
Tasa-arvoisessa risteyksessä raitiovaunua väistetään riippumatta sen tulosuunnasta. Tässä vielä linkki liikenneturvan sivuille, jossa kerrotaan lisää aiheesta.
Minun puolestani noille mopoileville idiooteille kunnon sanktiot. Tuossa edellämainitussa tilanteessakaan ei teinipoika osoita minkäänlaista piittaamista liikennesäännöistä.
Poliisit-sarjassa viimeisimmällä kaudella osui tv-lähetykseen eräs mopo- vai kevarikolari. Siinä poikaa nosteltiin ambulanssiin ja oli ilmeisesti oikeasti loukkaantunut eikä mihinkään pelkkään tarkastukseen menossa. Poliisit sitten alkoivat haastatella silminnäkijöitä joista joku totesi mopon tulleen isolle tielle jostain taloyhtiön pikkutieltä kahden talon välistä, jossa ei ole mitään näkyvyyttä. Tämän lisäksi mopo tuli sieltä jotain noin neljää-viittäkymppiä. Siis sokkona ja "kolmion takaa" ylinopeudella tielle. Eikä tässä vielä kaikki, mopo tuli sieltä keulien. Kolaroidussa autossa takaovien yläreunassa näkyi mopedin pohjapanssarin jättämä lommo, sekä renkaanjälkiä.
Erittäin merkittävä osa tuossa Liikenneturvan ohjeessa on tämä: "Myös takaa tulevaa raitiovaunua tulee muistaa väistää käännyttäessä."Tasa-arvoisessa risteyksessä raitiovaunua väistetään riippumatta sen tulosuunnasta. Tässä vielä linkki liikenneturvan sivuille, jossa kerrotaan lisää aiheesta.
Autojonon ohittaminen valoissa on toki ihan fiksua, esim. Sammon valtatiellä Jäähovin risteyksessä itäänpäin.
Tuossa näkee aivan huikeita suorituksia välillä. Ja ymmärtäähän sen, kun kuitenkin panoksena on mahdollisimman hyvä sijoitus siinä jonossa, joka pysähtyy muutaman sadan metrin päässä odottaviin punaisiin.
Toisaalta siinä ei periaatteessa ole mitään väärää ja niistä valoista pääsee sitten ainakin se yksi auto enemmän. Juuri mitäänhän tuollaisella ei ajallisesti voita, toki.
Erittäin merkittävä osa tuossa Liikenneturvan ohjeessa on tämä: "Myös takaa tulevaa raitiovaunua tulee muistaa väistää käännyttäessä."
Eli esimerkkinä Nordenskiödinkadulta (Jäähallin ohi ajettua) vasemmalle Urheilukadulle käännyttäessä pitää väistää paitsi vastaantulevaa liikennettä (ja Urheilukatua ylittäviä jalankulkijoita tietysti) myös mahdollisesti takaa tulevaa spåraa.
Yksi syy on se, että ne muut kuljettajat ovat rutinoituneempia, eli ajatus on jossain ihan muissa asioissa kuin siinä auton ajamisessa ja liikenteen sujuvuudessa. Siinä missä sinä kelaat mitä liikenteessä tapahtuu, nämä muut ajelevat enemmän tai vähemmän zombeina ja se ajaminen hoituu "vasemmalla kädellä".Toisaalta huomaan aina päivitteleväni muiden ratkaisuja esim. ajaa puskurissa, vaikka menisin ylinopeutta, tai sitten kiihdytellä kaupungissa, missä valot kuitenkin pakkaavat porukkaa.
Kyllä minä ainakin kehtaan. Juhannusliikenteen kun otit puheeksi, niin muistan vallan hyvin kuinka täällä brassailin viime juhannuksen reissullani, jossa ajelin tuhatkunta kilsaa noin 80 km/h +-5km/h, oli rajoitus sitten 80 tai 100. Ohittelijoita toki riitti, mutta vähänpä sen perusteella juhlapyhäliikenneruuhkien sielunelämästä ymmärtävät. Suurimman osan ohittajista kun sain uudestaan kiinni sillä aivan täyteen lastatulle 100 hp autolle järkevällä matkavauhdillani.Ylipäätään suurin osa kuskeista ajaa selkeää ylinopeutta. Itsekin olen nyt sitten luistanut vähän tuohon suuntaan, jotten erottuisi porukasta. Et sää kehtaa körötellä, kun taunusta ja mannemersua painaa ohitse.
Pitäisikö lopettaa luimistelu ja keskittyä vaan omaan tekemiseen? Lopettaa muiden kuskien nostaminen jalustalle?
Itse olen kanssa vanhentuessa jättänyt reippaan ylinopeuden ajamisen selvästi muille. Ei sitä enää jaksa koko ajan olla menossa ohi ja kytätä kameroita. Helpompaa on vain iskeä vakkari vähän (2-5 km ) yli ja lasketella sillä menemään. On paljon rennompaakin ja matka ei pitene niin paljoa että haittaisi..
Ylipäätään suurin osa kuskeista ajaa selkeää ylinopeutta. Itsekin olen nyt sitten luistanut vähän tuohon suuntaan, jotten erottuisi porukasta. Et sää kehtaa körötellä, kun taunusta ja mannemersua painaa ohitse.
Se nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei mikään ohjenopeus. Alittakoot tai ylittäkööt kuka hyvänsä minun puolestani niin paljon kuin sielu sietää. Traktoristillakin on ihan yhtäläinen oikeus ajaa maantiellä kuin kenellä tahansa. Ja toisaalta välillä tulee itsekin kaahattua, jos huvittaa.
Mahtavaa, kerrassaan mahtavaa. Kuinka kusipäinen sitä voikaan ihminen olla.Turussa on eilen käyttäydytty liikenteessä erikoisen mallikaasti. Mitä tuosta nyt sanoisi... varmaan parempi olla sanomatta mitään.
Keskisormen osoitus liikennevaloissa johti vaaralliseen kiilaukseen - Lähialue - Turun Sanomat
Niin, kyllähän sen tavallaan tietää, että hitaammin kun ajaa, niin siitä aiheutuu vitutusta ja riskinottoa. Se, että hitaammasta autosta muodostuu tulppa, ei kuitenkaan ole niiden hitaammin ajavien syy, vaan sen seuraus, etteivät ihmiset pidä turvavälejä. Näinollen ei minusta voida suoranaisesti sanoa, että hitaammin ajaminen aiheuttaa vitutusta ja riskinottoa, vaan kyllä varsinainen aiheuttaja on se, että suurin osa liikennevirran autoilijoista roikkuu edellisen perseessä.Jos ei sulla mitään varsinaista syytä ole ajella 100:n rajoitusalueella 80, niin varmaan yöaikaan kannatta harrastaa autoilua. Tuolla asenteella aiheuttaa aika monelle sen vitutuksen ja sen myötä niitä hasardiohituksia, joista saa siiten lukea lehdistä. Itse en ymmärrä miksi pitää ajaa alle niiden nopeusrajoitusten, ja varsinkin lomaruuhkissa? Aiheuttaako erektion, kun on varma "oikeudestaan" ajaa reilusti alle rajoitusten ja kerätä kilometrien jono taakseen?
Tuollainen asenne kertoo juurikin määrätynlaisesta "minä itse"asenteesta muita liikkujia kohtaan tuolla liikenteessä.
Niin, tähän yksinkertaiseen kysymykseen jäi vastaamatta. Koska kyseisenlaisella sataheppaisella autolla jossa on viisi ihmistä ja viiden ihmisen juhannuskamat on niin epämiellyttävää kiihdytellä ja jarrutella liikennevirran mukana, että mieluummin sitä ajaa sellaista tasaista nopeutta että pärjää kaasua pohjaan polkematta tai vaihteita vekslaamatta. Muiden ei tästä kuitenkaan pitäisi vittuuntua, vaan ymmärtää että liikenteessä tätä tapahtuu, ja se, ettei liikennevirta voi liikkua tasaista suurinta sallittua nopeutta on sen perusominaisuus varsinkin tuollaisina päivinä.Etkö nyt oikeasti ymmärtänyt pointtia, eli miksi pitää tahallaan aiheuttaa omalla käytöksellään muille sitä vitutusta?
Että tuota noin täh? Jos ajat juhannusruuhkassa vaikka nelostietä kohti pohjoista, kuten niin monet tekevät, niin etkö kerta kaikkiaan koe 80km/h keskinopeuttasi liikennettä muulle liikenteelle häiritseväksi tekijäksi, kun muu satasta ajava sakki pyrkii ohitsesi keinoja kaihtamatta? Minua henkilökohtaisesti vituttavat ennen kaikkea autoilijat, jotka hyvässä kelissä, kelvollisella autolla alittavat nopeusrajoitukset tuntuvasti ja siten aiheuttavat haitariliikettä pitkässäkin jonossa, joka tuntuu nopeuden vaihteluna 50-100 km/h välillä ja aiheuttaa kaikkea muuta hauskaa kivaa liikenteessä.Niin, tähän yksinkertaiseen kysymykseen jäi vastaamatta. Koska kyseisenlaisella sataheppaisella autolla jossa on viisi ihmistä ja viiden ihmisen juhannuskamat on niin epämiellyttävää kiihdytellä ja jarrutella liikennevirran mukana, että mieluummin sitä ajaa sellaista tasaista nopeutta että pärjää kaasua pohjaan polkematta tai vaihteita vekslaamatta.
Niin, kyllähän tahallaan selkeätä alinopeutta ajavilta runkkareilta pitäisi ottaa kortti pois, mieluiten pysyvästi. Toivon ihan oikeasti kaikkea pahaa kyseisille ihmisille, jotka vittuillessaan hankaloittavat pahimmillaan usean kymmenen ihmisen mökki/tms matkaa.