Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 988 470
  • 12 235

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Suojateistä ja suomalaisista... missä muussa maassa "yleinen käytäntö" on sellainen, että väistämisvelvollinen haluaa itse päättää, väistääkö vaiko ei, ja väistetyn oletetaan osoittavan suurta kiitollisuutta mikäli väistämisvelvollinen noudattaa velvollisuuttaan? Niinpä.

Ei kai monessakaan Länsi-Euroopan maassa kokemukseni mukaan, muualta en niin tiedä. Aasiassa mitään väistämisvelvollisuutta ei taida olla ainakaan käytännössä olemassakaan. Kanarialla esimerkiksi autoilijat antavat ihan aina tietä, ja usein tuntenut itseni siellä idiootiksi, kun himmailen pelokkaana kadun reunassa, ja kuski viittoo kiukkuisena, että antaa mennä nyt;)

Sitä mieltä tosin, että jalankulkija voi tehdä osansa ja ylittää kadun reippaasti, jos on siihen kykenevä.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
Tuo pakujuttu toi mieleen vanhan kokemuksen. Tästä on jo n25v aikaa kun mulle kävi tämmöinen tapaus. Asustelin tuolloin Joensuussa ja olin ajelemassa aamuvarhaisella kotiin yöreissulta. Liikennettä oli vähän, mutta saavutin kaksi edellä ajavaa autoa. Pian tämän jälkeen etummaisin hidasti ja laittoi vilkun vasemmalle, aikeenaan kääntyä pikkutielle. Toisena ajellut paku hidasti ja jäi taakse odottelemaan, vaikka oikealla olisi ollut tilaa mennä ohi. Jotenkin ehkä käsitin että tämäkin auto olisi ehkä kääntymässä vasempaan, joten pyyhkäisin sitten itse molemmista ohi oikealta vähän ehkä pientaretta käyttäen. Joo, vähän hölmö temppu, mutta en viitsinyt jäädä siihen ihmettelemään, kun sen kääntyvän sai kuitenkin oikealta ohittaa enkä ymmärtänyt miksei tuo paku sitä tehnyt.

No, paku ei sitten kääntynytkään vaan lähti ajamaan perääni. Ei vilkutellut eikä näytellyt käsimerkkejä vaan tuli perässä kohti keskustaa. Käännyin jonkun ajan päästä tielle jossa asuin. Auto tulee perässä edelleen. Nyt alkoi tuntua että tämä ei voi olla sattumaa, vaan kuski haluaa tulla juttelemaan tai vielä pahempaa: tulee pataan. Asian varmistaakseni ajelin sitten kotitalon ohi, kiersin lähikorttelin ja kas kummaa, auto tulee perässä edelleen. Itsellä ei kauheasti juttuseuraa tehnyt mieli, joten päätin yrittää eksyttää seuraajan. Ajoin keskustaan, kiersin pari korttelia, mutta eipä paku vaan kyllästynyt seuraamaan. Sitten lopulta ajelin poliisilaitosta kohti. Laitoksen kohdalla oli liikennevalot vaihtumassa punaiseksi. Poliiseja ei näkynyt missään. Ryhmityin kääntymään vasemmalle, laitoin vilkun vasempaan ja pysähdyin. Ennenkuin valo vaihtui vihreäksi pistin kaasun pohjaan ja painoin karkuun minkä pääsin oikealle. Liikennehän oli aamuvarhaisella lähes olematonta. Pakukuskilla ei kantti kestänyt tehdä samaa, joten ajoin nopeasti parin kulman ympäri ja läheisen kerrostalon pihaan suojaan. Hetken päästä näin kun paku ajeli ohi ilmeisesti edelleen minua etsien. Annoin sen hävitä näkyvistä ja lähdin vastakkaiseen suuntaan ja sieltä vähän kierrellen kotiin.

On se kumma että joku viitsiikin nähdä vaivaa ja jahdata aamukuudelta toista autoilijaa. Onneksi tuohon aikaan kännykät ei olleet kauhean yleisiä. Muutenhan tuo olisi varmaan rekkarin avulla selvittänyt osoitteeni ja mennyt kotipihaani odottelemaan...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tilannenopeudet ovat usein sen verran reippaita, että terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu jalankulkija antaa auton mieluummin mennä menojaan ja astuu vasta sitten suojatielle. Tästä on sitten muodostunut takaperoinen kulttuuri, jossa jalankulkija odottaa usein vuoroaan siihen asti, että auto "päästää" hänet ylittämään.

Hyvin kuvattu. Tarvitaan siis muutosta siihen, miten autoilijat suojatiehen suhtautuvat, sekä siihen, miten jalankulkijat toimivat autoilijan antaessa tilaa. Onneksi jokainen voi kantaa kortensa kekoon. Vaan täytyypä sanoa, että tilanne on nykyään selvästi parempi kuin vaikka kymmenen vuotta sitten.
 
Suojatiekulttuureissa on aika valtavia paikkakuntakohtaisia eroja - kaupungeissa suojateitä kunnioitetaan, kun taas mitä pienemmälle paikkakunnalle mennään, sitä vähemmän autoilijat pysähtyvät.

En ole koskaan autolla kokenut jalankulkijoita ongelmaksi, ainoa "tilanne" tapahtui aikanaan autokoulun penkillä kouluttajan painaessa apujarrun pohjaan jalankulkijan talsiessa kiertoliittymän suojatiellä jakajan toisella puolella. Ajattelin että ehdin normaalisti autolla alta ennen kuin jalankulkija edes saapuu jakajalle, ja jättäisin vastaavassa tilanteessa vieläkin sata kertaa sadasta jarruttamatta.

Sen sijaan joskus harvoin jalankulkijana koen autoilijat ongelmaksi. Tämä johtuu lähinnä joidenkin harvojen autoilijoiden töksähtelevästä ajotyylistä, jossa punaisia valojakin lähestytään varsin lähelle matkanopeudella ja vasta viime hetkellä jarrutetaan reippaasti. Ehkä viikoittain on valo-ohjatussa lähiristeyksessä tällainen tilanne, kun vihreillä ylittäessä joutuu hakemaan katsekontaktia ja ihmettelemään, että uskaltaakohan tuohon alle nyt hypätä vai ei.

Peräänkuuluttaisin ennakointia molemmille osapuolille, sekä jalankulkija että autoilija voi nopeutensa sovittamalla viestittää aikeistaan suojatietä lähestyessä. Uskon, että juuri tämän ennakoinnin takia kohtaan suojatieongelmia niin harvoin.

Edellä @Trenchtown pohti myönteisten kokemusten itseään ruokkivaa vaikutusta, sanoisin että kyllä tässä on perää. Esim. Venäjällä suojatiekulttuuri kehittyy tällä hetkellä todella kovaa vauhtia.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jumalauta, mutta oli lähellä lopettaa fillaristin elämä.
Kuudenkympin alueella ajelin ja oikealla on pientareen takana kävely/pyörätie. Siinä sitten fillaristi menee sitä pitkin edellä ja noin kymmenen metriä auton keulasta on suojatie. Siihen kun päästään lähemmäksi, niin tämähän sitten vittu koukkaakin vasemmalle ja suojatietä yli.
Liinat kiinni ooppelista ja torvi pohjaan, just vältyttiin törmäykseltä. Ja fillaristi näyttää keskisormea matkaa jatkaen.
Perkele jos ois ollut aikaa heittää ympäri, niin olisin käynyt repimässä sormen irti.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Seinäjoella ainakin ollaan todella huonoja päästämään jalankulkijoita suojatien yli. Itse jyväskyläläisen liikennekulttuurin oppineena päästän huomattavasti helpommin tenavat tien yli. Todella usein on vain käynyt niin, että kun pysähdyn suojatien eteen päästääkseni jalankulkijoita yli, niin minusta katsoen vastaantuleva liikenne ei välttämättä sitten pysähdykään suojatielle! Eikös tuo ole kortin menettämisen paikka jo? Melko yleistä on, että olen pysähdyksissä suojatien edessä ja jalankulkija ei uskalla astua suojatielle koska toisesta suunnasta autot jatkavat ajamista siitä huolimatta että minä annan tilaa jalankulkijalle. Sitten siinä odotellaan kaikki, jalankulkija, minä ja minun takana olevani jono että josko se neljäs tai viides auto päättäisi pysähtyä niin päästään jatkamaan matkaa. Se mikä minua oksettaa ehkä eniten tässä on, että yleisin paikka missä tämä käy on päiväkodin edessä, missä usein menee jotain vaahtosammuttimen kokoisia tenavia huomioliivit päällä kohti päiväkotia.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Jumalauta, mutta oli lähellä lopettaa fillaristin elämä.
Kuudenkympin alueella ajelin ja oikealla on pientareen takana kävely/pyörätie. Siinä sitten fillaristi menee sitä pitkin edellä ja noin kymmenen metriä auton keulasta on suojatie. Siihen kun päästään lähemmäksi, niin tämähän sitten vittu koukkaakin vasemmalle ja suojatietä yli.
Liinat kiinni ooppelista ja torvi pohjaan, just vältyttiin törmäykseltä. Ja fillaristi näyttää keskisormea matkaa jatkaen.
Perkele jos ois ollut aikaa heittää ympäri, niin olisin käynyt repimässä sormen irti.
Se on kummallista ettei eräät saa yksinkertaisesti sitä kättä ojoon ennen kääntymistä. Jossakin vaiheessa ei välttämättä autoilija ole skarppina ja keskisormea pääsee näyttelemään paareilta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Se on kummallista ettei eräät saa yksinkertaisesti sitä kättä ojoon ennen kääntymistä. Jossakin vaiheessa ei välttämättä autoilija ole skarppina ja keskisormea pääsee näyttelemään paareilta.
Nimenomaan.
Ja kun se fillaristi vielä on väistämisvelvollinen autoilijaa kohtaan, mikäli ei taluta sitä pyörää yli.
Sama se on jossain valoristeyksessä, missä kääntyvälle liikenteelle ja jalankulkijoilla on yht'aikaa vihreät. On mahdottoman vaikeeta näyttää fillarin päältä merkkiä, ettei tule yli vaan kääntyy.
 
Nimenomaan.
Ja kun se fillaristi vielä on väistämisvelvollinen autoilijaa kohtaan, mikäli ei taluta sitä pyörää yli.
Sama se on jossain valoristeyksessä, missä kääntyvälle liikenteelle ja jalankulkijoilla on yht'aikaa vihreät. On mahdottoman vaikeeta näyttää fillarin päältä merkkiä, ettei tule yli vaan kääntyy.
Juuri tätä ihmettelinkin, että ainakin kuvauksen perusteella tuohan kuulostaa paikalta jossa pyöräilijä voi kyllä ajaa suojatielle, mutta ei etuoikeutetusti.

Parhaita liikennekäyttäytyjiähän ovat juuri nämä jotka alkavat opettaa muille omaa virheellistä käsitystään säännöistä. Kuten tämän kehävideon pakumies ja tämän päiväinen keskisormipyöräilijä.

Kerran tuli pyöräiltyä vihreillä valoilla pyörätien jatkeena jatkuvalla suojatiellä, kun joku tämän suojatien yli kääntymässä oleva vanha herra bemarillaan koukkasi teatraalisesti kaasuttaen vain senttien päästä edelläni ajavasta vaimostani joka joutui paniikissa jarruttamaan. (Tilanne siis vastasi kohtaa 5 C). Polkaisin kiihtyneenä bemarin rinnalle ja kysäisin, että mikäköhän vittu herraa oikein vaivaa, niin kuulemma "polkupyörällä ei ole mitään asiaa suojatielle". Kehotin tarkistamaan faktat, mutta vieläkin harmittaa, ettei siinä rytäkässä tajunnut pyytää yhteystietoja, varmaan luulee äijä vieläkin olevansa oikeassa ja jatkaa toimintaansa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Seinäjoella ainakin ollaan todella huonoja päästämään jalankulkijoita suojatien yli. Itse jyväskyläläisen liikennekulttuurin oppineena päästän huomattavasti helpommin tenavat tien yli. Todella usein on vain käynyt niin, että kun pysähdyn suojatien eteen päästääkseni jalankulkijoita yli, niin minusta katsoen vastaantuleva liikenne ei välttämättä sitten pysähdykään suojatielle! Eikös tuo ole kortin menettämisen paikka jo? Melko yleistä on, että olen pysähdyksissä suojatien edessä ja jalankulkija ei uskalla astua suojatielle koska toisesta suunnasta autot jatkavat ajamista siitä huolimatta että minä annan tilaa jalankulkijalle. Sitten siinä odotellaan kaikki, jalankulkija, minä ja minun takana olevani jono että josko se neljäs tai viides auto päättäisi pysähtyä niin päästään jatkamaan matkaa. Se mikä minua oksettaa ehkä eniten tässä on, että yleisin paikka missä tämä käy on päiväkodin edessä, missä usein menee jotain vaahtosammuttimen kokoisia tenavia huomioliivit päällä kohti päiväkotia.

vastakkaiseen suuntaan menevä auto saa jatkaa pysähtymättä, jos kyse on vain siitä, että vastaantuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen.

Kuitenkin, jos se vastaantuleva autoilija näkee suojatielle astuneen tai astumassa olevan jalankulkijan, hänenkin on pakko pysähtyä. Eli se ei pysähdy toisen auton takia, vaan jalankulkijan takia.

Samaan suuntaan menevän auton on pakko pysähtyä aina jos auto viereisellä kaistalla on pysähtynyt suojatien eteen, vaikka ei jalankulkijaa olisi tulossa. Paitsi jos kaistojen välissä on liikenteenjakaja.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaan suuntaan menevän auton on pakko pysähtyä aina jos auto viereisellä kaistalla on pysähtynyt suojatien eteen, vaikka ei jalankulkijaa olisi tulossa. Paitsi jos kaistojen välissä on liikenteenjakaja.

Eipä tarvitse jos ko. suojatiellä on liikennevalot.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Nuo on tosiaan aika pahoja nuo "ammattifillaristit" jotka lähes auton nopeudella vispaavat menemään ja vauhti ei juuri hidastu suojatien kohdalla. Siis kilpapyörä, oikein aerodynaaminen kypärä ja eeerittäin tiukat, mustat ja lyhyet housut jalassa (joista voi ikävän selvästi nähdä miehisten avujen koon). Siinä tuntomerkkejä. Heitä kannattaa varoa muuallakin kuin suojateiden lähettyvillä, heillä on yleensä näkymättömät laput silmillä.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Jumalauta, mutta oli lähellä lopettaa fillaristin elämä.
Ajattelin nähneeni vastaavan tapauksen tässä vuoden sisään ja nopealla googletuksella löytyikin video Iltalehden sivuilta: Pyöräilijä törttöili Helsingissä - ei välittänyt turvallisuudesta. Kohtalaisen samanlainen tilannehan tuossa on kyseessä. Pyöräilijä taitaa heilauttaa hetkellisesti kättään merkiksi kääntymisestään, mutta aika laput silmillä tulee suojatielle. Etuajo-oikeutettuhan hän ei ole. Lopun tuijotus ja keskisormen näyttäminen on malliesimerkki juuri tuosta "toitotetaan väärää sääntöä muille totuutena" -hommasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samaan suuntaan menevän auton on pakko pysähtyä aina jos auto viereisellä kaistalla on pysähtynyt suojatien eteen, vaikka ei jalankulkijaa olisi tulossa. Paitsi jos kaistojen välissä on liikenteenjakaja.

Pysähdyttekö myös silloin jos kaistoja on kolme samaansuuntaan ja ei liikennevaloja? Toisessa laidassa sinä ja toisessa jono, välillä tyhjää.

_
 

Morgoth

Jäsen
Nuo on tosiaan aika pahoja nuo "ammattifillaristit" jotka lähes auton nopeudella vispaavat menemään ja vauhti ei juuri hidastu suojatien kohdalla. Siis kilpapyörä, oikein aerodynaaminen kypärä ja eeerittäin tiukat, mustat ja lyhyet housut jalassa (joista voi ikävän selvästi nähdä miehisten avujen koon). Siinä tuntomerkkejä. Heitä kannattaa varoa muuallakin kuin suojateiden lähettyvillä, heillä on yleensä näkymättömät laput silmillä.

Tämä on todellakin se ryhmä jolla tilannenopeutta on lähes aina aivan liikaa, liikennesääntöjen olematon osaaminen ja kyky liikkua täysin odottamattomasti ja ennalta arvaamatta muun liikenteen seassa. Toki autoilessa tietää, että lähes mitä vain voi tapahtua nähdessään tuollaisen "ammattifillaristin". Olen monasti ihmetellyt, että onko näillä ihmisillä ajokorttia tai ajavatko yleensä milloinkaan autoa vai katoaako se järki fillaroidessa? Luulisi, että omasta terveydestään (siis muutenkin kuin että pitää saada helvetin hyvä fyysinen kunto) ja turvallisuudesta olisivat kiinnostuneita. Vaarallisempia juuri Helsingin keskustassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osuva uutinen.
Poliisi huolestui autoilijoiden yleisestä tavasta – tällaiset kuskit halutaan kuriin | Kotimaa | Kaleva.fi

Käytännössä katsoen joka päivä törmään helsingissä/espoossa autoihin jotka pitää ruuhkassa 30m turvaväliä, löytävät vaihteet vasta 10s valojen vaihduttua, seilaavat kaistan laidasta laitaan. Yhtenevän tekijän voi lukea artikkelista. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä, vaikka ajaa vierelle ja ihmettelee niin toiminta vaan jatkuu ja älypuhelimen hiplaamista ajon aikana niin ruuhkassa kuin motarilla pidetään ihan normaalina joissain piireissä.

_
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osuva uutinen. ...

Onhan se hienoa lähettää muodikas selfie siitä, kuinka on juuri lähdössä ohittamaan edellä ajavaa rekkaa. Kuvasta voi omaiset jopa nähdä vastaan tulevan toisen rekan rekisterinumeron.

Minä olen täällä maaseudulla nähnyt vastaavaa toimintaa myös mopo-autojen kuljettajilta. Älykännykkä kiinnostaa enemmän kuin omalla kaistalla pysyminen.
 

Nick Neim

Jäsen
Mites, ajelin tuossa 40km/h alueella suunnilleen neljääkymppiä, ja edellä oleva (X) kääntyi vasemmalle. Kyseessä siis neljän suunnan risteys. Edessä ollut ryhmittyi ihan kaistan vasempaan laitaan (kiitos hänelle siitä), ja mä jatkoin matkaani suoraan. Jouduin ehkä hieman koukkaamaan oikealta, mutta ainakin aika lähelle kaistan sisäpuolella pysyin.

Samaan aikaan meitä vastaan tuli auto, joka oli kääntymässä vasemmalle (Y), ts. minun vasempaan kylkeeni kun matkaani olin jatkamassa suoraan. Edelläni ollut auto (X) jäi odottamaan vastaantulevaa liikennettä, ja saattoi siis peittää näkyvyyden tälle toiselle (Y) autolle, joka ei kunnolla havainnut minua, ja oli aika lähellä osua minuun.

Mitään kolaria ei sattunut, mutta olisiko vika ollut minun, vaiko tuon Y:n? Aika itsestäänselvä asia, mutta toisaalta koukkasin hieman oikealta ohittaakseni risteysalueella pois kaistalta kääntyvän auton. Olisiko kuulunut jäädä odottamaan, vai onko vastuu aina kylkeen kääntäneellä?

Oli kyllä helvetin vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti joku ymmärsi.
 

rpeez

Jäsen
Mitään kolaria ei sattunut, mutta olisiko vika ollut minun, vaiko tuon Y:n? Aika itsestäänselvä asia, mutta toisaalta koukkasin hieman oikealta ohittaakseni risteysalueella pois kaistalta kääntyvän auton. Olisiko kuulunut jäädä odottamaan, vai onko vastuu aina kylkeen kääntäneellä?

Y:n vika kun ei väistänyt suoraan ajavaa eli sinua.
Pikku koukkaus oikealle tuskin mitään vaikuttaa jos ja kun et poistunut kaistalta. Ja vaikka olisit jopa kääntynyt oikealle olisi se ollut Y:n vika.
Edit. Ja oli itseasiassa harvinaisen hyvin selitetty tilanne sanalliseksi liikennetilanteeksi.
 
On täysin ymmärrettävää, että välillä meinaa ajaa liittymästä/rampista ohi, mutta olisiko ihan liikaa vaadittu, että katsoo, kunnolla, ettei siellä takana ole moottoripyörä vetämässä ramppiin ennen kun vetää liinat kiinni ja kokovalkoisen yli rampille ?

Ihan vaan sillä, että välillä meinataan tulla kylkeen tai eteen.

Toinen ihan vastaava on, että älä helvetti lähde ohittamaan sitä edellä ajavaa sieltä oikealta liittymissä. Parikin kertaa meinannannut auto ängetä väliin vaikka vilkku on pärrässä päällä. Toki tässä on omaa virhettä sen verran, että pitäis aina ottaa "koko kaista haltuun" liittymässä, eikä ajaa enemmän siellä vasemmalla kuten tulee välillä tehtyä.

Joskus ajoin myös pitkässä letkassa (joka liikkui hitaasti) todella oikealla kun oli "ralliraidat" tiessä ja tyttö kyydissä, suora tie ja pitkä matka niin piti jotain viihdykettä keksiä... no eikös siihen auto ängennyt moottoripyörän viereen... Kiitos sillekkin välkylle.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä kävi eilen vituttamaan taas oikein urakalla. Kävin illalla kaupassa ruokaostoksilla ja samalla reissulla huomasin kuinka, jälleen kerran, paikallinen nuoriso ajelee moottoripyörillä ja mopoilla kirkonkylän keskustassa juurikaan liikennesäännöistä piittaamatta. Nyt huvipaikkana oli paikallisen lukion ja yläasteen ohi ja ala-asteelle vievä tie. (Tässä linkki Googlen streetviewin kuvaan tiestä.) Tuossa kuvassa näkyy oikealla matkakeskuksen parkkipaikka jota nämä teiden ritarit pitävät kokoontumispaikkanaan ja siitä sitten lähtevät ajamaan tuota Saralinnan tietä kohti ala-astetta. Nopeudet eivät todellakaan ole tuota rajoituksen mukaista 30km/h:ia, vaan moottoripyörät ottavat monikertaisestikin tuon yli vauhtia ja mopojenkin vauhdeista voi päätellä, että eivät taida kaikki olla vakioita. Luonnollisestikaan näiden kulkineiden etupyörä ei juurikaan kosketa maata tuon pelleilyn aikana. Tuossa kuvassa ei näy, mutta kun paikan päällä käy katsomassa, niin myös kumin poltto on kovassa huudossa tällä kadun pätkällä. Se mikä tuossa toiminnassa vituttaa eniten, on se että tuon tien päässä on myös kylän urheilukenttä, jossa eilenkin iltana oli paljon junnuja pelaamassa jalkapalloa tai muuten jossa urheilukerhossa tai -harjoituksissa. Satuin paikalle juuri yhden junnujoukkueen harjoitusten päättyessä ja nämä teiden ritarit vähät välittivät jalkakäytävillä kulkevista lapsista. Ennen kuin kukaan ehtii sanomaan niin, kyllä, soitin myös hätäkeskukseen asiasta. Minulla oli kauppareissullani sen verran aikaa, että ajelin tuon kadun päähän kääntöpaikalle parkkiin ja siinä puhelun aikana luettelin häken päivystäjälle kaikkien näkemieni hurjastelijoiden tuntomerkit rekisterinumerosta lähtien. Häken päivystäjä oli kiitollinen tarkoista tuntomerkeistä ja kertoi, että poliisi saattaa soittaa minulle vielä illan aikana uudelleen. Kiitin ja samalla kerroin päivystäjälle, että minulta löytyy hieman videomateriaalia (en laita youtubeen) tuosta touhusta, jos haluavat sen saada käyttöönsä. Videolta näkyy selvästi mm. yhden pyörän rekisterinumero.

Menin tämän jälkeen kotiin ja ehdin olla noin tunnin kotona, käydä saunassa ja istuskella parvekkeella, kun huomaisn poliisiauton ajavan talomme ohi kohti keskustaa. Illan aikana ei puhelin soinut, joten uskon sankareiden jääneen illan aikana vaille viranomaisen asiaan kuuluvaa huomiota. Eilinen ei ollut ensimäinen kerta kun asiasta poliisille soitin tämän kevään aikana. Edellisen kerran pari viikkoa sitten voitin samasta aiheesta, tosin eri paikassa tuossa kylällä. Silloin yksi paikallinen mikakallio testaili pyöräänsä liikennesääntöjen vastaisesti ja oli jopa kiinnijäämisen pelossa peittänyt rekisterikilpensä mustalla muovilla. Otan tämän kesän tehtäväkseni soittaa joka ainoa kerta poliisille kun näen tuon touhun jatkuvan tässä kylällä. Olisi hienoa, että poliisilla olisi enemmän resursseja valvoa näitä pienempiäkin paikkoja hieman enemmän. Tuo sama touhu oli muotia jo viime kesänä ja silloin näiden hurjapäiden kaahailun seuraksena tuli ruumiitakin. Mitään ei siis ole opittu talven aikana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
15 minuuttia sitten auto kääntyi Helsingissä Hämeentiellä vasemmalle suoraan 40 - 50 km/h tunnissa ajaneen raitiovaunun eteen. Onneksi ei näköjään tullut muuta kuin materiaalivahinkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös