Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 373
  • 13 154

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tä? Kun sitä manuaalia on autoa ajaessa runkannut yli 30 vuotta (siis omakohtainen kokemus), niin se toimenpide on yhtä luonnollinen ja automaattinen kuin hengittäminen - ei sen kummempaa. Ja luulisi tuon manuaalin käyttämisen olevan tuoreelle inssiajon läpäisseellekin itsestäänselvyys - kyllä autolla ajamiseen liittyy monta huomattavasti vaikeampaakin "pointtia" kuin vaihdekepin vatkaaminen.

Tuskin tuo manuaalilla ajaminen kenellekään vähänkin kauemmin ajaneelle mikään ongelma on, mutta selväähän se on että automaatti on vaivattomampi. Itseä ei juurikaan häiritse se vaihdekepin vatkaaminen, vaan enemmänkin kytkimen polkeminen alkaa pidemmän päällä kaupunkiajossa varsinkin ketuttaa.

Allekirjoittanut ei myöskään enää vaihtaisi takaisin manuaaliin, jos nyt ihan säännölliseen ajoon on auto tarkoitettu. Jonkin urheilullisemman "lelun" voisi hyvinkin ostaa vaikka manuaalina.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Lisäksi nyt tänä talvena on korostunut se, eläköön, pieni ero: liikkeelle lähteminen liukkaalla liikennevaloista, pikku ylämäestä yms. hankalista paikoista on täysin vaivatonta vaikkei nelivetoa olekaan.

No juu, olen sitten kai masokisti - nimittäin manuaalivaihteen lisäksi autoni on takavetoinen. Ja tästäpä pääsenkin aasinsillan kautta kiittämään kolmea "teiden ritaria", jotka kylläkin olivat jalankulkijoita. Nimittäin eilen jälleen jäin autollani ylämäessä sutimaan, kun olin joutunut pysähtymään punaisille valoille suojatien eteen - vihreiden vaihtuessa alkoi sitten taas ns. Mersun normisudinta. Noh, suojatien vieressä seisovat kolme teinipoikkaa astuivat ajoradalle ja työnsivät ponnekkaasti autoni liikkeelle. Kiitos pojat!
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lisäksi nyt tänä talvena on korostunut se, eläköön, pieni ero: liikkeelle lähteminen liukkaalla liikennevaloista, pikku ylämäestä yms. hankalista paikoista on täysin vaivatonta vaikkei nelivetoa olekaan. Ei tarvitse kuin nostaa jalka jarrulta ja auto alkaa ryömiä hiljaa eteenpäin. Eikä sudita.

Loistava ominaisuus, jos olet yksin liikenteessä. Itsekin kiitän hyvin opettamaani kaasujalkaa, että pääsen yleensä rutinoitta risteyksistä liikkeelle. Mutta liian usein (eli lähes aina) siinä edessä on joku jolla ei samanlaisia ominaisuuksia ole (ei myöskään nelivetoa eikä ilmeisesti myöskään automaattia) jolloin joudun valitettavasti sekä ylivertaisuudestani kuljettajana että täysin ylivertaisesta autostani huolimatta odottamaan vuoroani.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lisäksi nyt tänä talvena on korostunut se, eläköön, pieni ero: liikkeelle lähteminen liukkaalla liikennevaloista, pikku ylämäestä yms. hankalista paikoista on täysin vaivatonta vaikkei nelivetoa olekaan. Ei tarvitse kuin nostaa jalka jarrulta ja auto alkaa ryömiä hiljaa eteenpäin. Eikä sudita.

Kyllä mun manuaali ryömii myös kun kytkimen oikealle kohdalle nostaa. :)

Makuasioita nämä, mutta itse taas vannoutunut manuaali vatkaamisen fani, siihen on kasvettu joten nautin jokaisesta kytkimellä ryömittämisestä, välikaasusta alaspäin vaihtaessa jotta on oikeat kierrokset mutkaan, ohittaessa pienempää sisään että kierrokset on kohdillaan. Automaatilla olen ajanut 15 vuoden autoilun aikana noin 4 vuotta sekä testaillut uutta VW:n DSG:tä, ei se vakuuta meikäläistä vieläkään. Samalla tavalla se nykii ja aina väärät kierrokset koneessa kiihdyttäessä kuin vanhemmissakin laatikoissa. Tämä vain mun mielipide, ehkä toisille tuo riittää.

Ainoa automaatti minkä sulatan on oma 35hp karting-auto. Seuraavaksi ostan senkin vaihteellisena. :)

Edit: Ettei mene ihan off-topiciksi niin kiitetään sitten vaikka teiden ritareita jotka ovat ajoa helpottaakseen valinneet automaattivaihteen...


_
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Miten on mahdollista, että entisessä autossani oli 19 vuotta vanha automaattilaatikko, eikä sekään nykinyt niin, että olisi huomannut? Itse olen pienen urani aikana ajanut manuaalilla, puoliautomaatilla sekä automaatilla, eikä minua saisi enää talvella kaupunkiliikenteeseen kytkimen kanssa millään.

Jos ainoat kokemukset automaateista on VAGinoista, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan jotain muutakin, VAG osaa harvat pienet asiat tehdä oikein. Esimerkiksi Mersun automaattilaatikot ovat taidetta.

Tästä päästäänkin niihin kytkinidiootteihin, joilla on vaihde vapaalla liikennevaloissa ja sitten paniikissa aletaan etsiä oikeaa vaihdetta, kun valo vaihtuu vihreäksi. Jos ei jaksa pitää jalkaa kytkimellä, niin hankkikaa se automaatti. Maksaa vähän enemmän, mutta on se enemmän pariutuneen heteromiehen hommaa kuin kepin vispaaminen kaiket päivät.

Manuaalin hyväksyn raskaassa kalustossa, koska Sisua ei automaatilla saa, eikä muutkaan merkit saa metsässä toimivaa automaattilaatikkoa kehitettyä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tästä päästäänkin niihin kytkinidiootteihin, joilla on vaihde vapaalla liikennevaloissa ja sitten paniikissa aletaan etsiä oikeaa vaihdetta, kun valo vaihtuu vihreäksi. Jos ei jaksa pitää jalkaa kytkimellä, niin hankkikaa se automaatti. Maksaa vähän enemmän, mutta on se enemmän pariutuneen heteromiehen hommaa kuin kepin vispaaminen kaiket päivät.

Se on taitolaji. :)

Kun on aikoinaan opetellut väistöliikkeet kytkimen kanssa jne.. Automatisointia en itse kaipaa laatikoihin. Nykyautoista kuolaan lähinnä jotain mahdollisimman pelkistettyjä "back to basics" -malleja, Lotus Elise olisi mukava kesäkiesiksi... :)

"heteromiehen hommaa..." Noh noh :) Kyllä 80-luvulla ja 90-luvulla kun suurimmat vaikutteet tähän olen saanut ja itse jälkimmäisellä jo paljon ajellut niin automaateista lähinnä vitsailtiin että se on tarvittaessa siellä ajokortissa huomautuksena...

Onneksi molempia laatikoita on saatavilla ja me saamme sieltä liikkeestä omamme.


Tämä on melkein yhtä hieno autofoorumien kestoaihe kuin kitkat/nastat-taistelu koska on taattu 50/50 kannatus(nykyään...) Mutta ei tästä enempää, pääasia että hallitaan se auto siellä liikenteessä oli siinä sitten manuaali tai tomaatti.


_
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eipä ole omassa autossa ainakaan tuo automaatti mitenkään ihmeellisesti nykinyt. Uskaltaisin väittää, että vaihto tapahtuu huomattavasti nopeammin kuin 95% manuaalilla ajavista kuskeista pystyy käsipelillä tekemään. Polttoainetalouskin on kyllä erittäin hyvin kohdallaan ja ohituksissa pienemmälle vaihto sujuu hienosti. Tarvittaessa saa sitten itse pakotettua sen pienemmän pykälän silmään, jos asian näkee tarpeelliseksi. Samat kokemukset pätevät oikeastaan kaikkiin ajamiini automaatteihin, mutta laatikkojen valmistaja onkin noissa kaikissa tainnut olla sama (Aisin, joka on saanut paljon kiitosta ainakin Lexuksen, Avensiksen ja Volvojen yhteydessä).
 

Rocco

Jäsen
Tästä päästäänkin niihin kytkinidiootteihin, joilla on vaihde vapaalla liikennevaloissa ja sitten paniikissa aletaan etsiä oikeaa vaihdetta, kun valo vaihtuu vihreäksi. Jos ei jaksa pitää jalkaa kytkimellä, niin hankkikaa se automaatti. Maksaa vähän enemmän, mutta on se enemmän pariutuneen heteromiehen hommaa kuin kepin vispaaminen kaiket päivät.
Jos joku tunnistaa tästä itsensä niin annanpa pienen vinkin: Seuratkaa sivusilmällä edessä menevän suojatien valoja, tai sivutien liikennevaloja. Kun ne vaihtuvat punaiselle, menee n. muutama sekunti niin itselle syttyy vihreä. Sinä aikana on hyvä pistää se vaihde silmään ja olla valmiina kun se vihreä syttyy.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jos joku tunnistaa tästä itsensä niin annanpa pienen vinkin: Seuratkaa sivusilmällä edessä menevän suojatien valoja, tai sivutien liikennevaloja. Kun ne vaihtuvat punaiselle, menee n. muutama sekunti niin itselle syttyy vihreä. Sinä aikana on hyvä pistää se vaihde silmään ja olla valmiina kun se vihreä syttyy.

Juuri näin. Tämä "kikka" opetettiin mulle ainakin jo autokoulussa. Monesti näkee myös sitä, että vaihde pistetään silmään vasta siinä vaiheessa, kun tulee oma vuoro lähteä liikkeelle. Eli jos auto on viidentenä jonossa liikennevaloissa, niin vaihdetta ei laiteta vielä edes silloin, kun vihreä on pylväässä vaan vasta, kun se neljäs auto nytkähtää eteenpäin.

Ehkä sivuaa autoiluketjua enemmänkin, mutta eivätkös nämä hiljalleen yleistyneet start-stop -järjestelmät (manuaaleissa) vaadi sen, että vaihde pudotetaan vapaalle, jotta auto sammuu? Tuo tuskin vähentää noita vapaalle vaihtajia liikennevaloissa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Automaattivaihteisto vs manuaali on aika typerää vastakkainasettelua, enkä sitä varten edes ottanut koko asiaa puheeksi. Halusin vain tuoda esiin tuon pienen mutta hyvän asian mikä liittyy talviautoiluun. Kyse on vain mukavuudesta, ei tarvitse kytkintä kuumentaa luistattamalla vaikka sen kyllä osaankin. Miksi esim. Pohjois-Amerikassa ajetaan 95% -automaateilla? Vain roadsterit ja muut erikoisautot varustetaan siellä manuaalilla.

Automaatti vaatii hiukan perehtymistä alkuun, jotta sen parhaita ominaisuuksia voi käyttää eduksi, mutta en minä enää ikinä vaihda manuaaliin. Viperinkin otan mieluummin automaatilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkä ihmeen takia kaikkien taksikuskien täytyy ihan aina roikkua kiinni takapuskurissa? Opetetaanko se jossain taksikurssilla jo että ajonopeudesta riippumatta etäisyys edelläajavan takapuskuriin on oltava alle metrin?


EDIT: Ja mitä tulee tähän iänikuiseen automaatti vs. manuaali -keskusteluun, niin totean vain että se on kuljettajan taitamattomuutta mikäli automaatti nykii tai heittelee vääriä pykäliä sisään (poikkeuksena ne muutamat autot joissa automaatit toimivat ihan oikeasti päin vittua). Mutta yleensä hyvällä automaatilla varustetussa autossa kuljettaja pystyy kyllä hyvin pitkälti vaikuttamaan siihen mikä pykälä pesässä on, kaasun käytöllä sitä laatikkoa "ohjataan".

Joku tuossa kirjoittelikin että Mersun automaattilaatikot ovat taidetta, niin kyllä se tavallaan on totta. Ei ne Mersun laatikot (ainakaan vanhemmat) mitenkään nätisti ja pehmeästi vaihda mutta erittäin tarkasti ja älykkäästi.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Minkä ihmeen takia kaikkien taksikuskien täytyy ihan aina roikkua kiinni takapuskurissa? Opetetaanko se jossain taksikurssilla jo että ajonopeudesta riippumatta etäisyys edelläajavan takapuskuriin on oltava alle metrin?
Niin totta. Joka kerta kun takalasissa on jonkun etuvalot kiinni niin sepä on taksikuski. Ihan järjettömästi ärsyttää toi koko ammattikunta. Useimmiten jututkin ovat macho/rasisti/idioottiuhoamista jota en jaksa sitten ollenkaan. Mä menen taksiin istumaan enkä juttelemaan tai kuuntelemaan kuskin horinoita.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ainoa oikea, järkevä syy valita manuaalivaihteinen auto on 200 euron hintaero viikon autovuokrassa. VW Touran tai vastaava (no, oli Citroën Berlingo, en voi Focuksen jämäkämpään alustaan tottuneena suositella kyseistä autoa matka-autoksi, ihme vatkaaja), manuaalilla 292 euroa viikko, automaattilaatikolla 500 euroa. Neljä kymppiä per nassu, sillä rahalla syötiin ihan hyvin...
 

Nekroman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun palloseura
Kyllä osaa olla ihmisillä kova halu päästä hengestään teiden päällä näillä keleillä. Ilma jo valmiiksi valkoisena tuon puuterilumen takia, niin ei kun nyt pitää päästä äkkiä ohi ja jäädä sitten 3 metrin päähän puskurista roikkumaan kun eihän tässä näekään yhtään sen paremmin...

EI VOi olla niin järkyttävän pelottavaa pitää sitä turvaväliä! Jos et näe mitään, ni ei kai nyt jumalauta se näköala yhtään ainakaan parane jos tuuppaat ihan edessä ajavan hanuriin kiinni.

Saatanan apinat! Onneksi oli edes iltapäivä vielä niin ei tarvinnut pimeässä umpisokkona ajaa.

Kiitos & anteeksi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
EDIT: Ja mitä tulee tähän iänikuiseen automaatti vs. manuaali -keskusteluun, niin totean vain että se on kuljettajan taitamattomuutta mikäli automaatti nykii tai heittelee vääriä pykäliä sisään (poikkeuksena ne muutamat autot joissa automaatit toimivat ihan oikeasti päin vittua). Mutta yleensä hyvällä automaatilla varustetussa autossa kuljettaja pystyy kyllä hyvin pitkälti vaikuttamaan siihen mikä pykälä pesässä on, kaasun käytöllä sitä laatikkoa "ohjataan".

Oma automaattilaatikko on ainakin liian hidas reagoimaan kaasun käyttöön esim. ohitustilanteissa. Vaihdekepissä on kuitenkin tuollainen "Overdrive" nappi, jolla saa heitettyä pykälää alemmas ja ohitukset sujuvat mukavasti.

Myönnettäköön että kyseessä on vain nelipykäläinen museoloota ja nuhainen 1.8 lohko.

Edelleen olen viiden vuoden automaatin käytön jälkeen sitä mieltä, että PK-seudulla aivan ylivoimainen manuaaliin nähden. Ajan paljon kaupunki/Kehä I ruuhka-ajoa ja ei tulisi mieleenkään polttaa hermoja jatkuvalla vatkaamisella noissa nihkeissä jonoissa. Motarilla/sujuvissä liikenneoloissa ei ole juurikaan väliä minkälainen loota autossa on.

Myös nuo liikennevalolähdöt ovat todella juhlaa ja tosiaan joskus ärsyttää manuaalikuskien vaihteiden arpominen vihreiden syttyessä, kun omat ajoreitit ovat niin tuttuja, että vihreiden vaihtumista voi ennakoida jonon kärjessä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ei välttämättä oikea ketju, mutta kirjoitan tänne kun en parempaa löytänyt.
Sain ylinopeussakot Laukaan Vehniällä nelostiellä tänään. Syyllistyin ylinopeuteen - sitä en kiellä. Sen sijaan kerron tilanteessa tapahtuneesta poliisin provosoivasta toiminnasta.

Jyväskylän LP:lla oli käytössä siviilipakettiauto jossa peräkärry. Tämä auto ajoi aivan sallitun nopeuden tuntumassa, paikoitellen jopa hieman sen alle vauhtia pumpaten. Autoa oli mahdotonta turvallisesti ohittaa ilman hetkellistä ylinopeutta. Tällaiselle tarkoitukselliselle hidastelulle ja tahalliselle ärsyttämiselle hiihtolomaliikenteessä on vaikea löytää ymmärrystä. Poliisi omalla toiminnallaan halusi aiheuttaa ylinopeustilanteita ja vaarantaa liikenneturvallisuuden. Poliisin tulisi valvoa liikennettä ja nopeusrajoitusten noudattamista, eikä omalla toiminnallaan yllyttää turvallisuuden vaarantamiseen. On oikein valvoa liikennettä järjestämällä ratsioita tai mittaamalla nopeuksia. Poliisin virka-autolla ajaminen liikenteen seassa rauhoittaa liikennettä ja ennalta ehkäisee vaaratilanteita. Tämä omalle kohdalleni osunut LP:n toiminta sunnuntaina oli vaikutukseltaan täysin päinvastaista. Mitä ja ketä palvelee tällainen siviiliautolla hidastelu ja alinopeudella kiusaaminen vilkkaassa liikenteessä?

Lisäksi ihmettelen oman tilanteeni jälkeen tapahtunutta kyseisen poliisin siviilipakettiauton kuskin toimintaa. Ajoin heidän perässään Oulun suuntaan noin 5-10 min ajan. Jossain vaiheessa nopeusrajoitus putosi 80:stä 60:een jonka noteerasivat ja vauhtia hiljensivät pakettiauton perässä ajaneet mainittujen poliisien jatkaessa ajamistaan vauhtia hiljentämättä, vaikka eivät olleet hälytysajossa. Tällä kertaa jäi viranomaisilta itseltään muuttunut nopeusrajoitus huomaamatta. Hyvää toki se, että saivat vetämäänsä letkaan vähän välimatkaa.

Huomasin myös, että sakkolapussani ei ollut mitään mainintaa ohituksesta vaikka ylinopeuteni mitattiin ohitustilanteessa, siirtyessäni ohituksen jälkeen poliisiauton eteen. Aivan kuin poliisi haluaisi piilotella tilanteessa tapahtunutta omaa toimintaansa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kyseisessä kohdassa ei allekirjoittaneella ole koskaan ollut mitään vaaratilanteita, jos nyt oikein käsitin kohdan (Kehä 1:n liittymästä Helsingin suuntaan?).
Käsitit liittymän väärinpäin. Kyse on TKU-HKI suunnasta Kehä 1:lle. Se on vaarallinen paikka. Keskustelua löytyy tästä ketjusta.
Joka tapauksessa tuo ennakointi on liikennesäännöissä kielletty ja väistämisvelvollisuus on aina niillä moottoritielle liittyvillä. Liittyminen on suoritettava liikennevirtaa häiritsemättä, mikä tuntuu tosiaan olevan monelle ylivoimainen suoritus.
Ennakointi ei todellakaan ole kielletty liikennesäännöissä. Motarille liittyvien väistäminen sen sijaan on. Jos olet kuitenkin oikeasti liikkunut yhtään ruuhka-aikaan pk-seudun väylillä, niin ymmärrät, että koko seudun liikenne pysähtyisi sillä sekunnilla, jos kaikki pitäisivät yhtäkkiä oikeuksistaan kiinni eri väylien liittymissä. Nopea esimerkki: Jos joinain iltapäivinä Turunväylällä kehä 2:n kohdalla kävelyvauhtia puskuri puskurissa Turun suuntaan valuvat liikennevälineet eivät antaisi tilaa kehä 2:lta ja Kauniaisista liittyville, niin siellä seisoisivat saatana kaikki kaikki klo 15-17 ja jono ruuhkauttaisi Länsiväylänkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Oma automaattilaatikko on ainakin liian hidas reagoimaan kaasun käyttöön esim. ohitustilanteissa.

Eiköhän se riipu täysin laatikosta, itselläni lyö heti pienemmälle, kun polkaisee kaasua. Toimii paremmin kuin ajatukseni, joka on usein myöhässä. Saa olla aika tekijä manuaalia möyhentämässä, että kykenee pysymään kunnon automaatin mukana millään mittarilla mitattuna.

Nuo provosoivat poliisit on liiankin tuttu näky. Kaveria olivat siviili-Octavialla provosoineet kiihdyttelemällä taajamassa rinnalla, mutta sen verran oli musta Ocu epäilyttänyt, että oli poika tajunnut ajaa nätisti. Kyttiksellehän se Octavia oli sitten vähän päästä kääntynyt.
 

12961

Jäsen
Sen sijaan kerron tilanteessa tapahtuneesta poliisin provosoivasta toiminnasta.

Eihän tuossa auta oikein mikään. Poliisi ei edes varsinisesti tehnyt mitään kiellettyä.

Minä olen kerran saanut sakot kun siviilioctavia liimaantui ihan takapuskuriin kiinni ja ajoi siinä noin 10km matkan. Näytin vilkulla ohituspaikkaakin, mutta puskurissa oli kiinni ja pysyi. Alkoi ärsyttää ja pari pykälää kovempi nopeus vakionopeudensäätimestä - valoshow oli valmis.

Tuossa olisi pitänyt olla videokamera, jotta mitään vastustusta olisi voinut saada aikaiseksi. Silti täysin käsittämätöntä toimintaa. Tuostahan tekee käsittämätöntä se, ettei poliisilla ollut edes asianmukaista turvaväliä.


Selvisin rikesakolla tuosta, en ole jaksanut enempää kitistä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Edelleen olen viiden vuoden automaatin käytön jälkeen sitä mieltä, että PK-seudulla aivan ylivoimainen manuaaliin nähden. Ajan paljon kaupunki/Kehä I ruuhka-ajoa ja ei tulisi mieleenkään polttaa hermoja jatkuvalla vatkaamisella noissa nihkeissä jonoissa. Motarilla/sujuvissä liikenneoloissa ei ole juurikaan väliä minkälainen loota autossa on.
Itseä taas vituttaa yli kaiken ajaa automaatilla. Kaupungin pysähtelyruuhkissa ihan ok, mutta kehillä manuaali on täydellinen, koska vaihteen valinnalla saa kulkemaan juuri sopivaa nopeutta ja voi mennä pitkiä matkoja ilman mitään polkimia. Lisäksi automaattien esiintymistiheyden kasvu on vaikeuttanut jonon liikkumisen ennakointia, koska jarruvalot palaa koko ajan. 10v. vanha laatikko on vähän hidas ohituksissa, mikä periaatteessa häiritsee, koska ei voi valita auton nopeutta niin vapaasti, mutta ennakoimalla saa minimoitua haitan. Esikaupunkiajo taas on nihkeämpää, koska ei saa käytettyä moottorijarrutusta käännöksiin ajaessa. Kuluttaakin kai enemmän. Jos jaksaisin, niin vaihtaisin.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei helvetti, itseäni on aina "siunattu" sillä ettei ole tarvinnut vanhoilla autoilla ajella.

Nyt tällä hetkellä oma auto on Toyotan raaka nelonen vuodelta 06. Helvetin näppärä omaan käyttööni, menee hyvin hankalissa oloissa ja ei ole hirveä bensasyöppö.

No oli mulla asiaakin eli tuli tuossa pari viikkoa sitten kolaroitua, kuskin ovi meni vähän sisään kun tulin lumikasan takaa tielle vähän liian reippaasti ja mazda tuli kylkeen. Minun syyni, ei siinä mitään.

Nyt vihdoin kerkesin viemään tänään auton korjaamolla ja päätin sitten ottaa broidilta hänen työautonsa lainaan. No tämähän on corolla vuodelta nakki. Ei siinä mitään hyvä auto ja näin mutta kyllä tänään on oppinut arvostamaan hyviä autoja joissa on kaikki mukavat nykyajan ajoa helpommaksi tekevät mukavuudet.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kyllä se vilkun mulauttelu tuntuu olevan osalle autoilijoista mahottoman suuri este ja hidaste, vielä kun tätä voi todistaa niin monissa tilanteissa ja paikoissa tuolla ajellessaan. Ensin ollaan tien reunaan parkissa ilman vilkkua tyhjäkäynnillä, jättäen tienkäyttäjille tosi selkeän kuvan omista aikeistaan. Ihan mahdollista vielä, että siitä sitten lähdetään tielle ilman taakse vilkuilemista suoraan kaikkien eteen. Kaistanvaihdossa on toinen paikka, jossa soisi sitä vasenta "viikseä" käytettävän. Selkeyttäisi kummasti, jos laittaisi vilkun ajoissa merkiksi siitä, että tahtoisi tulla samalle kaistalle. Ilman vilkkua samaa aikovat joutuvat venyttämään sitä aivan viimeiseen asti, kunnes on pakko ampaista suoraan sokkona eteen.

Väistämissäännöt tuntuvat myös unohtuvan monilta. Esim. täällä Kuopiossa paljon autoilevat varmasti muistavat suuren osan tasa-arvoisista risteyksistä keskustan alueella, joten luulisi niihin osaavan varautua ajoissa. Yhtään ei voi luottaa kanssa-autoilijoihin, että väistävätkö sääntöjen mukaisesti. Aina saa olla pelko perseessä risteykseen tultaessa, että joku tauno sieltä ajaa kylkeen vitutuspäissään. Kiva vetää muutenkin risteyksessä liinat kiinni jonkun maanteiden kuninkaan oman käden oikeuksien takia. Tottakai on ymmärrettävää, jos joskus ajatuksissaan laskettelee menemään vilkuilematta, mutta sitä tuntuu sattuvan kohdalle ihan monta kertaa päivässä, joten tuskin se enää on ajatuskatkos?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varsinaiset sankarit taas ollu liikenteessä Jyväskylän lähistöllä, kun papan itsetunto ei näköjään ole antanut periksi päästää naista ohitse. Kortti veks tuollaisilta liikenneterroristeilta.

Toi kaveri on varmaan sen oululaisen Sepon kaveri, joka parhaansa mukaan aina estää rekkoja ohittamasta, koska itse ajaa alinopeutta maanteillä.

HS:n juttu idiooteista liikenteessä.

Otan varmaan asian liian vakavasti, mutta itseä suuresti raivostuttaa tuollainen pelleily jossa tälläkin kertaa tuli loukkaantuminen. Antakaa Poliisin hoitaa se liikennevalvonta, ei teidän itse tarvitse ruveta muiden ylinopeuksia estämään.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pääsääntöisesti liikenne Stadissa toimii hyvin, mutta kyllähän joka paikasta myös idiootteja löytyy. Viime aikoina eniten on ketuttanut sään ja liukkauden vaikutus autoilijoiden käyttäytymiseen liikennevaloja lähestyttäessä. Stadissa ajellaan muutenkin liikaa päin punaisia ja jotenkin näin työmatkalaisena tuntuu, että nyt liukkailla talvikeleillä tuo punaisia päin ajaminen on kymmenkertaistunut.

Ymmärrän kyllä sen, että liukkaalla vaatii pidempään saada auto pysäytettyä, mutta pelisilmää on nimenomaan se, että huomio tämän kun lähestyy liikennevaloja. Nyt tuntuu siltä, että kun itse pysähtyy selkeästi punaisiin valoihin niin vierestä suhahtaa todella usein vielä joku urpo, jolle jalankulkijoiden/pyöräilijöiden henki ei tunnu olevan kovinkaan kallis. Yhteinen piirre näille urpoille on usein se, että auto on vanha ja huonokuntoinen ja usein läpikotaisin jäässä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Joku saatanan idiootti veti kolmion takaa Länsikeskuksen cittarin parkkihallista suoraan eteen sivuilleen vilkaisematta, kun olin tulossa parkkipaikalle. Ja torvikonsertin jälkeen apina näytti vielä keskisormea. Autokoulu 3 vuotiseksi!
Laitetaan vielä tarkennukseksi kuvalinkki tapahtumapaikkaan. Minä siis menossa tuosta rakennuksen edustalta (lasien kohdalta kohti citymarket-kylttiä) ylöspäin ulkoparkkipaikalle ja apina tulee minusta nähden oikealta kolmion takaa suoraan eteen. Jäi senteistä kiinni, ettei pösön keula kärsinyt. Taisi kaveri luottaa siihen, että oikealta tulevana on etuajo oikeutettu, eikä vaivautunut huomioimaan kolmiota.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös