Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 017
  • 13 150

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kuinka monelle on tänä talvena tyrkännyt naista miestä pappaa mummoa tyttöä poikaa yllättäen eteen lumikasan takaa?


Meikäläiselle meinasi käydä juurikin näin viime viikon perjantaina. Ajoin kaupungilla, kun ostoskeskuksen parkkipaikalta lähtenyt auto tuli kolmion takaa minusta katsottuna vasemmalta puolelta risteyksestä. Onneksi tienvarrella oli sillä kohdalla useampikin tyhjä parkkiruutu ja pääsin sinne kurvaamaan, kun risteyksestä tulleen auton jarrut lukkiutuivat ja työntyi kaistalleni. siinä olisi meikäläisen nissanin keula tullut vauhdilla toisen kylkeen/etulokariin jos tilaa ei olisi tien reunalla ollut tehdä paniikkiväistöä. Kiitoksia vaan kaupungin lumimiehille, jotka kasaavat auraamansa lumet erittäin viisaasti keskustan vilkkaiden risteysten laidoille! Ja näin vain huomautukseksi, ajoin keskustan 40km/h alueella reilua alinopeutta.
 
Miksi olen antanut itseni ymmärtää, että moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta, mutta esim. Tampereella Kekkosentiellä saa? Sitä en tiedä millä tiellä Toyota-Saab matsi on otettu, mutta sain sellaisen kuvan, että tämä ei moottoritiellä tapahtunut. Eipä silti, itseänikin vituttaa oikealta ohittavat sekä siellä Kekkosen/Paasikiventiellä puolelta toiselle puikkelehtivat, jotka voittavat näin ehkä 5 sekuntia.

Näinhän se on. Moottoritiellä ei saa(paitsi juuri ruuhkassa) mutta ns normaaleilla teillä saa. En tiedä tuosta tampereen tiestä, mutta pääkaupunkiseudulla esim kehätiet ovat tätä "ohitus oikealta sallittu"-teitä. Näillä voit ajella periaatteessa kumpaa kaistaa haluat. Ja ohi voit mennä myös kummalta parhaaksi näet.
Pitkän pätkän joka aamu ykköstä suhaillessa tulee hymyiltyä näille "kiireisille" valonvilkuttajille. Itse ajan n90-100km/h itään päin yleensä koko matkan vasemmalla kaistalla, oikea menee hitaammin.
Sitten tulee näitä räikkösiä imuun ja puskee milloin oikealta milloin vasemmalta ohi, tätä jatkuu aina Itäkeskukseen asti. Yleensä olen samoissa valoissa joko parin auton päässä tai jopa pari autoa edellä.
Eli olipa hyötyä tuostakin pujottelusta. Kehä 1:n on muutenkin oiva paikka nähdä huikeita suorituksia. Mm. edes jonkinlaisen turvavälin pitäminen on täysi mahdottomuus.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Paha tässä keskustelupalstalla mennä asiaa selittämään, mutta uskon, että ymmärtäisit, jos olisit itse ollut tilanteessa mukana/näkemässä.
Pahin juttu tässä on, että olet nimenomaan "Idiootti liikenteessä". Olet klassinen opettaja-tapaus. Sinun mielestäsi on Ok ajaa selvää ylinopeutta - tässä tapauksessa 95 km/h. Mutta sinun mielestäsi tuon nopeuden pienikin ylittäminen on jo täysin edesvastuutonta.

Jos joku ajaa sinua nopeammin, sinä et anna tietä. Jos joku ajaa sinua hitaammin on hänen luonnollisesti annettava tietä välittömästi. Jos joku uskaltaa yrittää sinun ohittamistasi oikealta, koska sinä kieltäydyt antamasta tietä, on se sen toisen syy.

Jos ihan oikeasti olisi ollut mahdollista ohittaa sinut oikealta, niin olisi ollut mahdollista sinullekkin erittäin helposti väistää oikealle kaistalle, höllätä pikkuisen vauhtia ja päästää kiireinen ohi. Mutta sinullehan tämä ei käy, koska olet päättänyt itse mitä vauhtia kyseisellä tiellä saa ajaa.

Oikeasti, juuri sinunkaltaisesi ovat pahimpia idiootteja liikenteessä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jos ihan oikeasti olisi ollut mahdollista ohittaa sinut oikealta, niin olisi ollut mahdollista sinullekkin erittäin helposti väistää oikealle kaistalle, höllätä pikkuisen vauhtia ja päästää kiireinen ohi. Mutta sinullehan tämä ei käy, koska olet päättänyt itse mitä vauhtia kyseisellä tiellä saa ajaa.

Oikeasti, juuri sinunkaltaisesi ovat pahimpia idiootteja liikenteessä.
Eiköhän koko jutun pointti ollut juuri siinä, että oikealta ohittaminen ei turvallisesti/järkevästi ollut mitenkään mahdollista. Miten ihmeessä tuo ei ole vieläkään mennyt jakeluun?

Kuulutko itse niihin, jotka autojonoa ohittaessa kiilaavat oikealla kaistalle keskelle jonoa heti kun perään ilmestyy joku nopeampi?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ooh, ensimmäinen, joka sisäistää lukemansa! Kiitos Mikke!

Minä en puuttunut kyseisen hemmon nopeuteen, ei ole minun asiani, että kuinka lujaa te muut ajatte, kunhan ette tölvi minua siellä liikenteessä. Minä päätän siellä tasan oman ajonopeuteni ja jos joku ajaa lujempaa niin menee ohi, jos joku ajaa hitaampaa niin minä menen ohi. Helppoa ja vaivatonta.

Minä annan tilaa, kun se on mahdollista, tuossa tilanteessa olisi toki ollut mahdollista, mutta sitten olisin joutunut jarruttelemaan, etten olisi mennyt oikealla ajavan auton perseeseen. Eli eipä käynyt edes mielessä alkaa hölläämään vakkaria pois päältä sen vuoksi, että joku roikkuu takapuskurissa kiinni. Herra pääsi heti ohi, kun se oli

a) turvallista
b) helppoa
c) ennen kaikkea siinä oikealla kaistalla oli kunnolla tilaa siirtyä pois edestä.

Kiitos ja hei.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Ooh, ensimmäinen, joka sisäistää lukemansa!

Kyllä täällä moni muukin on varmasti ymmärtänyt pointtisi. Se sinun reaktionomainen kiihdyttämisesi tässä varmaan monia hiertää. Se on ehkä nopeana ratkaisuna jollain lailla ymmärrettävää, mutta kuitenkin väärin toimittu. Niin kuin jo aiemmin kirjoitin, törmäyksen olisi varmaankin pystynyt välttämään myös jarruttamalla, jos se japanilaista ajanut setä tosiaankin olisi ollut niin tyhmä, että olisi liian lyhyellä matkalla pyrkinyt oikealta ohi.

Minun mielestäni Designerinkin mahdollisena pitämä kaistanvaihtoesimerkin näyttäminen on täysin mahdollinen kaistanvaihdon syy. Harva sitä kuitenkaan lähtee väkisin kolaria hakemaan, vaikka kiire olisikin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun mielestäni Designerinkin mahdollisena pitämä kaistanvaihtoesimerkin näyttäminen on täysin mahdollinen kaistanvaihdon syy. Harva sitä kuitenkaan lähtee väkisin kolaria hakemaan, vaikka kiire olisikin.

Toisaalta niitäkin idiootteja löytyy joilla on jokin "hätä" ja ne tekevät juuri noita todellisia riskiohituksia oikean kaistan kautta. Ja pahimmillaan ne välit, joista nämä idiootit autollansa menevät, ovat niin pieniä, että ymmärrän hyvin Graingerin halun estää tuollainen riskiohitus. Etenkin jos on raskaana oleva puoliso mukana. Vaikeahan täällä on kenenkään varmaa oikeaa vastausta Graingerin tilanteesta sanoa, kun kukaan ei ole tilanteessa hänen lisäksi mukana ollut.

Itsellä on ollut vähän samankaltainen tilanne muutama vuosi sitten Kehä 3:lla ja itse en siis nostanut nopeutta Graingerin tyyliin ja kyseinen sankari tuli oikealta kaistalta siten, että meni noin 10 sentin päästä omasta autostani ja myös siitä oikealla kaistalla edellä menevästä autosta. Jos se olisi osunut omaan autooni, niin oletettavasti molemmat autot olisivat vähintäänkin pyörähtäneet lähes 100 kilometrin nopeudessa ja jälki olisi saattanut olla hyvin rumaa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän liikenteessä valitettavasti välillä näkee niin sekopäisiä suorituksia, että niiden uskottava kuvaileminen voi olla vaikeaa. Mutta näkee myös liikaa niitä, jotka eivät viitsi antaa tietä nopeammalle, koska:

a) oikealla kaistalla on tasainen jono ja olisi liian vaivalloista mennä johonkin väliin, vaikka se olisi täysin mahdollista;

b) ei viitsitä ottaa vakionopeudensäädintä hetkeksi pois.

Puhumattakaan tietysti niistä, joiden mielestä muilla ei ole oikeutta liikkua itseä nopeammin.

Jos vakionopeudensäädin alkaa vaikuttaa omaan ohittamiseen, ohittamisten sallimiseen tai kaistanvaihtoon, on kuskilla perustavanlaatuinen asennevamma.

Kohtaan a) vaikuttaa toki myös se, että jopa motarilla 120 km/h:n rajoitusalueella ajetaan niin lähellä toisiaan, että sellaiseen väliin ei vaan voi helposti mennä ilman jarruttelua. Välillä kyllä jossain kehällä ihan vittuillakseni vedän pienempäänkin väliin (liikenneturvallisuutta vaarantamatta).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Valtateiden vittupää täällä, terve!

Tänä aamuna kurvailin poikkeuksellisesti Turun moottoritietä Helsinkiä kohti ja olin jo ehtinyt unohtaa, miten turhauttavaa ja verenpainetta nostattavaa on ajella motaria aamuruuhkassa. Miten voikin olla niin helvetisti arkajalkaköröttelijöitä samaan aikaan tien päällä? Tai miten monta siihen nyt tarvitaankaan, että ohituskaista mataa, eikä olekaan enää minkään sortin ohituskaista. No, Kehä 3:n liittymän jälkeen homma helpottui hetkeksi ja sai jonkin aikaa painaa jopa kaasua ja ajaa rajoituksen (100 km/h) mukaisesti. Käytännössä sitä kesti vain sen hetkisen, eli siihen Ikean kohdalle, jolloin ohituskaista jumiutui taas, mutta jostain syystä oikea kaista kumisi tyhjyyttään. Ja ohituskaistalla köröteltiin n. kahdeksaakymppiä. Siispä olin oma itseni, vaihdoin oikealle kaistalle ja ohitin satasen vauhdilla toistakymmentä autoa. En huomannut oikealla kaistalla mitään pelottavaa, enkä muutakaan sellaista, minkä takia olisin mieluummin madellut vasemmalla kaistalla.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänä aamuna kurvailin poikkeuksellisesti Turun moottoritietä Helsinkiä kohti ja olin jo ehtinyt unohtaa, miten turhauttavaa ja verenpainetta nostattavaa on ajella motaria aamuruuhkassa. Miten voikin olla niin helvetisti arkajalkaköröttelijöitä samaan aikaan tien päällä? Tai miten monta siihen nyt tarvitaankaan, että ohituskaista mataa, eikä olekaan enää minkään sortin ohituskaista. No, Kehä 3:n liittymän jälkeen homma helpottui hetkeksi ja sai jonkin aikaa painaa jopa kaasua ja ajaa rajoituksen (100 km/h) mukaisesti. Käytännössä sitä kesti vain sen hetkisen, eli siihen Ikean kohdalle, jolloin ohituskaista jumiutui taas, mutta jostain syystä oikea kaista kumisi tyhjyyttään. Ja ohituskaistalla köröteltiin n. kahdeksaakymppiä. Siispä olin oma itseni, vaihdoin oikealle kaistalle ja ohitin satasen vauhdilla toistakymmentä autoa. En huomannut oikealla kaistalla mitään pelottavaa, enkä muutakaan sellaista, minkä takia olisin mieluummin madellut vasemmalla kaistalla.
Ohituskaistan ruuhkautuminen johtuu siitä, että liittymien kohdalla porukka väistää liittyviä autoja ja aiheuttaa tällöin haitariliikettä ohituskaistalle. Oikealtahan saa ohittaa myös motarilla, jos molemmilla kaistoilla on tasainen liikennevirta tai jono. Samoin kehätiellä oikealta ohittaminen on ihan sallittua, kun siellä ei varsinaisesti ole ohituskaistoja - ainakaan siis samassa merkityksessä kuin motareilla.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
No, Kehä 3:n liittymän jälkeen homma helpottui hetkeksi ja sai jonkin aikaa painaa jopa kaasua ja ajaa rajoituksen (100 km/h) mukaisesti. Käytännössä sitä kesti vain sen hetkisen, eli siihen Ikean kohdalle,
Ehkä jengi ennakoi sitä, että tuossa kohdassa tulee seuraavaksi mutkan takaa monelle yllätyksenä liittymä, josta tulee aamuisin jatkuva jono, kun sieltä tunkee autot Espoon Keskuksesta, Suvelasta, Ymmerstasta ja Kauniaisistakin. Parin vuoden sisään ollut pahojakin kolareita. Sitten rauhoittuu hetkeksi, kunnes tulee kehä 1:n liittymä kilometrin mittaisine jonotuskaistoineen. Siinäkin useimmat pysyttelevät vasemmalla, koska eivät halua kuolla. Siinäkin meinaan kolisee pahasti vähän väliä. Kehä 1:n liittymää käsitelty tässäkin ketjussa pariin otteeseen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ajettuani München-Mayrhofen-München välin tuossa, en enää ikinä kritisoi suomalaista jonokäyttäytymistä.. ainakaan kovin kovaan ääneen. Keskinopeus autobaanalla 40km/h. STAU STAU STAU! Jokaisen liittymän kohdalla liikenne seisahtuu, koska turvaväleistä ja joustavuudesta ei ole tietoakaan.

Olisi pitänyt vuokrata automaattivaihteinen auto...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohituskaistan ruuhkautuminen johtuu siitä, että liittymien kohdalla porukka väistää liittyviä autoja ja aiheuttaa tällöin haitariliikettä ohituskaistalle.
Ehkä jengi ennakoi sitä, että tuossa kohdassa tulee seuraavaksi mutkan takaa monelle yllätyksenä liittymä, josta tulee aamuisin jatkuva jono, kun sieltä tunkee autot Espoon Keskuksesta, Suvelasta, Ymmerstasta ja Kauniaisistakin.
Kiitoksia kommenteista. Tosin ei siellä liittymissä järin isoa liikennöintiä ollut ko. aikaan, siksi juuri ihmettelin, miksei kukaan aja oikealla kaistalla, kun siinä oli tilaa temmeltää. Moottoritien ohituskaistan ruuhkautuminen on kyllä sellainen mysteeri meikäläiselle, että pää räjähtää, jos yrittää liikaa pohtia syitä asiaan. Kun ei voi tajuta, miten niin moni jättää katsomatta peileihin, puhuu kännykkään, runkkaa tai tekee mitä tahansa muuta kuin keskittyy liikenteen sujuvuuteen. Ja toki joukkoon mahtuu myös mulkkuja, jotka haluavat vain aiheuttaa aggressioita kanssa-autoilijoille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
b) ei viitsitä ottaa vakionopeudensäädintä hetkeksi pois.

Itsekin ajelen tuota Simonin mainitsemaa Turun moottoritietä usein ja juuri tuolla kohdalla. Tosiaan itsekin tulkitsen vasemmankaistan käytön ainakin ruuhkassa ajavien tavaksi vältellä kilometrin välein liittymistä väliin tulevia massoja.

Mutta VT:n viestistä tuli mieleen, johtuuko tästä että samaisella tiellä jostain Nihtisillan kohdalta aina Munkkaan saakka moni vetää tasan 85-90kmh koko matkan. Nämä on pikkujuttuja ja ei tarvitse vetää hernettä nenään, mutta ihmettelen kun 60kmh tietyömaa alueella sama kaveri posottaa ohi joka satasen alueella ajaa alle rajoituksen. Näitä näkee yleensä vielä useita. Ainakaan rajoituksista ei piitata mutta ehkä tuo on sitten taloudellista olla jarruttamatta ja kiihdyttämättä, sehän sen selittää...


_
 
Suosikkijoukkue
JYP
Teiden idiootti

Tunnustan olevani teiden idiootti. Tunnustan että pyrin ottamaan toiset huomioon kulkiessani työmatkaa Pirkanmaalla. Tunnustan että väistän nopeampia, jotka tulevat takaa puskuriin kiinni. Tunnustan myös, että ajan välillä nopeusrajoitusta suurempaa nopeutta ja toisaalta myös hitaampaa. Tunnustan myös sen, että ajan autolla joka monen tiellä liikkujan mielestä on kaiken pahan alku ja juuri. Tunnustan että en ole keskivertoa parempi kuljettaja, vaikka nautinkin autolla ajamisesta. Tunnustan haittaavani nopeampien liikkumista. Tunnustan roikkuvani hitaampien puskurissa. Tai siis, arvon palstaveljet, yritetään ymmärtää toisiamme myös liikenteessä :)
Nimim. Bemari-tollo
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ei nyt liity autoiluun vaan autoihin, mutta sanokaa te viisaammat mitä on tehtävissä kun joku valopää on päättänyt jättää autonsa allekirjoittaneen autopaikalle? Henkilön nimen löysin hakupalvelulla, samoin puhelinnumeron, mutta puhelin ei ole päällä. Yöksi on näes luvattu kolmisenkymmentä pakkasta näille leveyksille, enkä juuri tällä hetkellä löydä jatkojohtoa, jolla saisin vedettyä virran hieman kauempaa. Aamullahan auto todennäköisesti ei käynnisty, mikäli en saa sitä virtaan yöksi. Vituttaa kyllä moinen, renkaat tekisi mieli puhkoa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei nyt liity autoiluun vaan autoihin, mutta sanokaa te viisaammat mitä on tehtävissä kun joku valopää on päättänyt jättää autonsa allekirjoittaneen autopaikalle? Henkilön nimen löysin hakupalvelulla, samoin puhelinnumeron, mutta puhelin ei ole päällä. Yöksi on näes luvattu kolmisenkymmentä pakkasta näille leveyksille, enkä juuri tällä hetkellä löydä jatkojohtoa, jolla saisin vedettyä virran hieman kauempaa. Aamullahan auto todennäköisesti ei käynnisty, mikäli en saa sitä virtaan yöksi. Vituttaa kyllä moinen, renkaat tekisi mieli puhkoa.
En tiedä olenko viisaampi, mutta tänään taloyhtiön hallituksen kokouksessa keskusteltiin samasta asiasta. Meillä kaupunki valvoo pysäköimistä tontilla ensi kuun alusta lähtien, ja isännöitsijä neuvoi tällaisessa tilanteessa ottamaan yhteyttä häneen ja hän soittaa lappuliisat paikalle. Mitään ratkaisuahan se ei ongelmaasi tuo, etkä varsinkaan tähän aikaan saa edes isännöitsijää kiinni. Kannattaa kuitenkin ilmoittaa tapauksesta heti huomenna.

Yksi vaihtoehto on, mikäli tilaa löytyy, parkkeerata tuon auton perään. Silloin ainakin saa tehtyä sopivasti kiusaa sellaiselle ääliölle, joka ei tajua, että parkkeeraa toisen ruutuun. Harvoin tilaa tähän kuitenkaan löytyy. Ainoa vaihtoehto lienee siis selvittää, missä jamppa asuu ja soittaa ovikelloa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olisi pitänyt vuokrata automaattivaihteinen auto...

Ei täällä Helsingissäkään tule mieleen ajaa ruuhkissa ilman automaattia. Pientä helpotusta/rentoutusta vitutukseen. En tajua miten jengi jaksaa tuolla massan keskellä runkata manuaalia. Huvinsa kullakin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Yksi vaihtoehto on, mikäli tilaa löytyy, parkkeerata tuon auton perään.

Tämä olikin seuraavana vaihtoehtona mielessä, mutta auto olikin kadonnut jo. Harmi sinänsä, sillä olisin kyllä mielelläni halunnut vaihtaa pari sanaa kuljettajan kanssa. Eniten tässä oikeastaan vitutti se, etten voinut juoda kaljaa UrhoTV-pelin aikana, koska todennäköisesti olisin jokatapauksessa joutunut vielä siirtämään autoni johonkin väliin illan aikana :)
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuosta moottoritiellä ohittelusta sen verran, että käsittääkseni turhia kaistanvaihtoja tulee välttää. Eli edellä ajavan ei todellakaan tarvitse väistää ohittaessaan takaa tulevaa ohittajaa, jos oikealla kaistalla ei ole ihan oikeasti reilusti tilaa. Kyllä ne ohitukset hoidetaan ensin alta pois ja sitten vasta siirrytään sinne oikealle kaistalle. Mielestäni Grainger toimi tilanteessa täysin oikein, jos nyt asian totuuden mukaisesti selitti. Tuon väistämisen voisi nähdä järkevänä ainoastaan tilanteessa, jossa ohittava autokin ajaa alinopeutta ja oikealla sattuisi olemaan hyvä sauma piipahtaa.

Sitä vasenta kaistaa ei muuten normaalissa tilanteessa saa ajaa "varmuuden vuoksi", jos vaikka eteen olisi tulossa seuraavista liittymistä muita autoja. Itse asiassa tuo tilan antaminen liittymän kohdalla on kiellettyä. Väistämisvelvollisuus on moottoritiellä aina sillä tielle liittyvällä autolla, vaikka varsinkin pääkaupunkiseudulla monet kokemukseni mukaan niin tuntuvatkin kuvittelevan. Vasenta kaistaa saa käyttää siis normaaleissa ohitustilanteissa, ruuhka-aikana sekä siinä tapauksessa että kaistalla on opastus jonnekin. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa ohitus on sallittua myös oikealta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ehkä jengi ennakoi sitä, että tuossa kohdassa tulee seuraavaksi mutkan takaa monelle yllätyksenä liittymä, josta tulee aamuisin jatkuva jono, kun sieltä tunkee autot Espoon Keskuksesta, Suvelasta, Ymmerstasta ja Kauniaisistakin. Parin vuoden sisään ollut pahojakin kolareita. Sitten rauhoittuu hetkeksi, kunnes tulee kehä 1:n liittymä kilometrin mittaisine jonotuskaistoineen. Siinäkin useimmat pysyttelevät vasemmalla, koska eivät halua kuolla. Siinäkin meinaan kolisee pahasti vähän väliä. Kehä 1:n liittymää käsitelty tässäkin ketjussa pariin otteeseen.

Kyseisessä kohdassa ei allekirjoittaneella ole koskaan ollut mitään vaaratilanteita, jos nyt oikein käsitin kohdan (Kehä 1:n liittymästä Helsingin suuntaan?). Joka tapauksessa tuo ennakointi on liikennesäännöissä kielletty ja väistämisvelvollisuus on aina niillä moottoritielle liittyvillä. Liittyminen on suoritettava liikennevirtaa häiritsemättä, mikä tuntuu tosiaan olevan monelle ylivoimainen suoritus.
 

cubicman

Jäsen
Noista sumuvaloista, monessa autossa ei saa takasumuvaloja päälle, ellei ole etusumuvalot päällä myös. Ainakin mulla Peugeotissa (307) ja faijan Mondeossa on näin.

307:ssa saa pelkän takasumarin päälle pienellä kikkailulla,

ELI laitat pitkät päälle ja sen jälkeen kierrät sumuvaloja päälle, etusumarit ei syty pitkienvalojen takia mutta takasumari syttyy. Tämän jälkeen sammutat pitkät ja näin sinulla palaa lyhyet ajovalot ja takasumuvalo.

Oikealta ohittaminen on kuitenkin sallittu ajokaistaa vaihtamatta näissä tapauksissa.
Kun ajoneuvot ajavat jonossa.
Kun ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja.
Kun ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa. (TLA 7:3)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ei nyt liity autoiluun vaan autoihin, mutta sanokaa te viisaammat mitä on tehtävissä kun joku valopää on päättänyt jättää autonsa allekirjoittaneen autopaikalle?

Minulla oli aikanaan autopaikka isohkolla parkkialueella Tampereen suuressa eteläisessä lähiössä, ja silloin kävi kolme kertaa noin. Kaksi kertaa sain vieraan auton omistajan puhelinnumeron samalla keinolla kuin sinäkin, ja molemmilla kerroilla auton omistaja tuli saman tien siirtämään autonsa pois pyydellen samalla anteeksi. Vahinkoja, siis. Kolmannella kerralla auto oli Viron rekisterissä, joten omistajan puhelinnumeroa ei voinut selvittää. Koitin kurkkia autoon sisään, jolloin tönäisin autoa vahingossa sen verran, että sen varashälytin meni päälle (ei oikeasti ollut iso tönäisy, mutta sen verran iso kuitenkin, että auto heilahti). Muutaman minuutin kun huudatin varashälytintä tällä tavoin tuli paikalle äärimmäisen vihainen mieshenkilö. Ei meinannut millään uskoa, etten ollut murtautumassa hänen autoonsa, eikä meinannut millään siirtää autoaan pois ruudustani senkään jälkeen, kun hän kykeni tilanteen ymmärtämään. Siirsi kuitenkin kun selitin, miten kalliiksi lähisiirto tulee auton omistajalle.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
En tajua miten jengi jaksaa tuolla massan keskellä runkata manuaalia.

Tä? Kun sitä manuaalia on autoa ajaessa runkannut yli 30 vuotta (siis omakohtainen kokemus), niin se toimenpide on yhtä luonnollinen ja automaattinen kuin hengittäminen - ei sen kummempaa. Ja luulisi tuon manuaalin käyttämisen olevan tuoreelle inssiajon läpäisseellekin itsestäänselvyys - kyllä autolla ajamiseen liittyy monta huomattavasti vaikeampaakin "pointtia" kuin vaihdekepin vatkaaminen.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tä? Kun sitä manuaalia on autoa ajaessa runkannut yli 30 vuotta (siis omakohtainen kokemus), niin se toimenpide on yhtä luonnollinen ja automaattinen kuin hengittäminen - ei sen kummempaa. Ja luulisi tuon manuaalin käyttämisen olevan tuoreelle inssiajon läpäisseellekin itsestäänselvyys - kyllä autolla ajamiseen liittyy monta huomattavasti vaikeampaakin "pointtia" kuin vaihdekepin vatkaaminen.

Nyt lähes kymmenen vuotta automaatilla ajaneena en sitten millään voisi edes kuvitella vaihtavani takaisin manuaaliin. Melkeinpä olen mieluummin sitten ilman autoa.

Omassa tapauksessani automaatti tuli alle puolivahingossa kun polvileikkauksen jälkeen vaihtaminen oli varsin kivuliasta. Manuaalilla tuli kuitenkin ajettua yli 20 vuotta ja yli miljoona kilometriä. Nykyisin tulee kilometrejä vähemmän, mutta huomattavasti mukavammin, varsinkin pk-seudun ruuhkissa automaatti on aivan mahdottoman hyvä peli.

Lisäksi nyt tänä talvena on korostunut se, eläköön, pieni ero: liikkeelle lähteminen liukkaalla liikennevaloista, pikku ylämäestä yms. hankalista paikoista on täysin vaivatonta vaikkei nelivetoa olekaan. Ei tarvitse kuin nostaa jalka jarrulta ja auto alkaa ryömiä hiljaa eteenpäin. Eikä sudita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös