Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 987 127
  • 12 228

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Seuraavaksi varmaan väität että tämä muka toimii.

Toimii se. :-D Tosin pari kertaa olen joutunut vinkkaamaan, että väylä on vapaa, en aio ajaa yli.

Profiilin mukaan 46-vuotias ambulanssikuski. Ehkäpä juuri siksi puutuin tähän kommenttiin, juuri kortin saaneelta tämä olisi ollut ihan hyvä ja hyvää asennetta osoittava huomio, mutta työkseen mahdollsiesti ajavalta ja kortin mahdollisesti lähes 20 vuotta omistaneelta tällainen uusi havainto oli lähinnä huolestuttava.

Oikeastaan kouluttaja kehoitti aloittamaan sen hidastamisen hieman aikaisemmin, kuin aiemmin olin tehnyt. Enkä ole kenenkään päälle ajannut niin suojatiellä kuin sen ulkopuolellakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toimii se. :-D Tosin pari kertaa olen joutunut vinkkaamaan, että väylä on vapaa, en aio ajaa yli.
Aika hyvin ihmiset ymmärtävät, jos vilkauttaa valoilla. Sellainen, joka itse ajaa paljon, osaa toki nähdä tilanteet eri tavalla myös jalankulkijana. Jos taas ei ole ikinä ajanut autolla, ei välttämättä ymmärrä mitä autoilija voi milloinkin ajatella.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
No jaa. Ne merkit ovat usein jonkin jumalattoman ison mainoksen takana ja meillä Suomessa on usein talvisin lunta tiellä, jolloin ajoratamaalauksia ei liiemmin näy.

Sitten varmaan ajetaan varovaisemmin, mikäli ei olla varmoja, että reitti on vapaa, vai kuinka? Suojatiet pysyvät aika hyvin paikoillaan, joten niiden sijainnit oppii kyllä nopeasti seuduilla joissa liikkuu. Vähemmän tutuilla teillä voi kyllä ajaa rohkeasti hitaammin, suosittelen.

Minäkin tunnustan kerran ohittaneeni auton joka oli pysähtynyt suojatien eteen.... Tätä näkee kumminkin niin paljon että ei voi kuin ihmetellä.

Virheitä sattuu kaikille. Lasken joskus huvikseni autot, jotka ohittavat pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton. Ennätys on tällä hetkellä 10 kpl. Tämä tapahtui Lappeenrannassa Kauppakadulla Kannelkadun / Pikku-Peten suojatiellä rautatieasemalta tultaessa. Viiteen autoon pääse usein, mutta tuo 10 on jo aika säälittävä suoritus autoilijoilta.

Jos taas olen selkeästi jo menossa tielle ja joku dorka ei ala jarruttamaan vaikka tulee kauempaa, olen sen verran "mulkku" ja ilman itsesuojeluvaistoa että menen kyllä sinne vaan rohkeasti sekaan. Tähän asti on aina jarrut löytynyt autoista.

Sama vika allekirjoittaneella. Ihan sumeilematta ja ilman itsesuojeluvaistoa suojatielle, sitä vartenhan ne ovat. Mikäli kadun ylitystä on odottamassa pikkulapsia tms. silloin jään kyllä odottamaan kiltisti.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seuraavaksi varmaan väität että tämä muka toimii.

Eniten jalankulkijoissa ottaa päähän juuri se, että vaikka kuinka aikaisin alat hiljentää vauhtia sen merkiksi että aiot päästää suojatietä pitkin yli, niin siihen suojatien eteen on vittu pakko jäädä arpomaan niin pitkäksi aikaa että ehdin pysähtyä kokonaan. Sen hiljentämisen aikana olisi kuitenkin ehtinyt hyvin yli ja vielä vaikka takaisinkin.

Jeps. Justkin näin... Minun mielestäni ei pidä ainakaan nelikaistaisellatiellä hiljennellä tuolla tavoin. Sain melkoisen shokin kaltaiseltasi sääntöjenvenyttäjältä Helsingin Tukholmankadulla viime viikolla. Joku helvetin veijari yritti olla kohtelias ja vihreän palaessa meinasi olla kohtelias. Itse ajelin sitä vapaata kaistaa ja pari naista meinasi jäädä alle kävellessään punaisia päin.

Eniten vitutti se urpo, joka rullaili auto liikkeessä ja oli ns. kohtelias. Vihreillä valoilla ei pysähdellä, eikä anneta toisille tietä. Ei koskaan. Pysähdy kokonaan, jos meinaat antaa tietä, niin muutkin sen voivat huomata.

-duud-
 

esse25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mikä helvetti siinä on, että liikennevaloissa pitää jättää reilun auton verran tyhjää väliä edessäolevaan? Ainakin täällä keskisessä suomessa näyttää olevan se tapana, sitten vielä ihmetellään että, "olipahan taas pitkät ruuhkajonot aamulla" !

Sitten toinen asia. Opetellaan tuntemaan auton kulmat, jotta parkkihallissa ei tarvitse edestakaisin runkata sitä koslaa, jotta pääsee hallista pois.

Että sellaista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä helvetti siinä on, että liikennevaloissa pitää jättää reilun auton verran tyhjää väliä edessäolevaan? Ainakin täällä keskisessä suomessa näyttää olevan se tapana, sitten vielä ihmetellään että, "olipahan taas pitkät ruuhkajonot aamulla" !

Samaa asiaa minäkin joskus ihmettelin tässä ketjussa. Sitten kun nämä samat valopäät vielä jättävät sen reilun autonmitan matkaa pysähtymisviivaankin jos sattuvat olemaan jonon keulilla. Joissakin risteyksissä kun on tämä kääntyvien kaista aika lyhyt niin tällä toiminnalla saadaan tukittua hyvin tehokkaasti se risteys. Kai siinä on joku sellainen takana että halutaan varmistella jos joku tinttaa perään ettei samalla lennähdä edelläolevan hanuriin?

Ja tuosta parkkihallissa "runkkaamisesta". Yleistäminen on aina ikävää mutta kyllä aika luvattoman monella naiskuljettajalla on juuri tätä ongelmaa että väljästäkään parkkiruudusta ei saada millään sitä autoa pois. Siinä sitten jono perässä odottelee kun täti yrittää vääntää sitä Fiat Puntoaan pois parkkiruudusta ja kun sivusta katsoo niin koko ajan pyörät osoittaa eri suuntaan kuin mitä ne siinä tilanteessa pitäisi.
 

scholl

Jäsen
Viime perjantaiaamuna tapahtui ihmeellinen juttu. Ajoin n. klo 7.10 tietä numero 25 ja olin lähestymässä Tammisaarta. Satoi vettä ja oli pimeätä. Joku 7-8 km ennen Tammisaarta on 100km/h alueella kamera. Sen jälkeen tie taitaa tehdä jonkinlaisen mutkan ja yht'äkkiä havaitsin, että tie on poikki. Äkkijarrutus kehiin ja ihmettelemään, mistä on kyse. Luulin, että edessä paloauto kaistalla, mutta lopulta se paljastuikin Amper-yhtiön bussiksi. Se oli bussipysäkin vieressä parkissa kaistalla. Tie on kyseisessä paikassa kapea ja mutkikas, siinä on keltaiset viivat, satoi, oli pimeää ja huono näkyvyys. Ko. paikkaa ei voinut siis ohittaa. En voi käsittää, minkä takia bussi ei pidä taukoansa bussipysäkillä, vaan keskellä tietä. Kukaan ei tullut kyytiin tai jäänyt pois, joten se oli vain jonkinlainen "vittuillakseni pysäköin" -henkinen sessio. Tai sitten murhayritys viitaten juuri olosuhteisiin.

Jossain vaiheessa äijä lähti sitten liikkeelle, mutta ajoi pitkään vain jotain 40km/h nopeutta (siinä vaiheessa rajoitukseksi oli muuttunut 80km/h). Tammisaaren siltaa lähestyttäessä äijä ajoi tosin taas sitten 60km/h alueella arviolta 80km/h ja hävisi horisonttiin tai itseasiassa näin hänen kääntyvät Tammisaaren risteyksestä. Itse jatkoin Espooseen, vein auton Olariin huoltoon, hyppäsin johonkin Kamppiin menemään paikallisdösään ja yksi pysäkki ennen tunnelia paikallisdösä pysähtyi ja sama Amperin dösä ohitti sen. Rekkarihan oli toki jo minulla muistissa siinä vaiheessa. Se kääntyi oikealle ennen tunnelia ja jäin miettimään, että kuinkakohan monta onnettomuutta äijä yrittää saada vielä sinä päivänä aikaiseksi. Nauraa varmaan kippurassa, kun parkkeeraa autonsa mahdollisimman hankalaan paikkaan, jolloin yllättynyt autokuski täräyttää satasta bussin perään. Erikoiset harrastukset ja melkoinen veijari tosiaan kyseessä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Miksi suojatiehen pitää jättää parin metrin väli kun päästää jalankulkijat tien ylitse? Kun tällainen Teiden Ritari on kääntymässä, pysäyttää se hyvässä tapauksessa koko liikenteen. Ohihan kyllä yleensä pääsee, mutta ei aina kun on liikenteenjakaja estämässä sitä. Eli miksi ei voi ajaa lähelle sitä suojatietä?

Onneksi on tulossa talvi. Ehkä ainakin jotkut kesäautoilijat laittavat auton talviunille.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mikä helvetti siinä on, että liikennevaloissa pitää jättää reilun auton verran tyhjää väliä edessäolevaan? Ainakin täällä keskisessä suomessa näyttää olevan se tapana, sitten vielä ihmetellään että, "olipahan taas pitkät ruuhkajonot aamulla" !

Itse muistelisin, että minulle sanottiin autokoulussa, että ko. tilanteessa pitäisi nähdä edessä olevan auton takarenkaat. Itsehän olen tämän neuvon autuaasti unohtranut.
 
Viime perjantaiaamuna tapahtui ihmeellinen juttu.

Tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Ne bussit kun tuppaa hajoamaan ties minne ja viat ovat mitä oudompia. Eikä ne hajoamiset tosiaankaan osu yleensä niin että saisi pysäkille ajettua. Joskus vika korjaantuu kun kääntää päävirrat hetkeksi pois, joskus ei. Joskus vika korjaantuu itsestäänkin. Hyytymisiä on pariin otteeseen tapahtunut, auto ei vaan kulje kuin sen 40km/h siinä maantiellä, kunnes hetken päästä se taas kenties kulkeekin normaalisti. Ja veikkaan ettei kyseistä kuskia naurattanut tippaakaan. Itseä ainakin vituttaa kun aikataulut kusee sen jälkeen totaalisesti. Ja vaikka niihin autoihin joku ihme vika iskeekin, on se vaan yritettävä saada ajamalla sieltä pois. Hinausauto on se viimeinen vaihtoehto.

Parina aamuna on saanut nauttia talvikeleistä, toisin sanoen on ollut pirun liukasta. Eilen aamuna muutamaan otteeseen perä lähti alta ja sai aika varovasti ajaa. Onneksi ei tarvinnut ajaa saksalaisvalmisteisella ajokilla, ne ei ole sitten yhtään talviajoon suunniteltuja. Muutenkaan kukaan ei tykkää ajaa mersulla tai setralla.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Itse muistelisin, että minulle sanottiin autokoulussa, että ko. tilanteessa pitäisi nähdä edessä olevan auton takarenkaat. Itsehän olen tämän neuvon autuaasti unohtranut.

Firmassa, jossa olen töissä kuljettajat koulutetaan ajamaan juuri noin. Takarenkaat näkyvät/ autonmitta välissä. Ajatellaanpa että joku valopää ajaa jonon perään aiheuttaen kolarin, silloin tietysti auto johon on törmätty, siirtyy eteenpäin ja törmää seuraavaan autoon jne... No vakuutukset hoitavat, mutta jos vain sinuun törmätään etkä osu seuraavaan autoon, ei sinun vakuutuksillesi käy kuinkaan. Sama suojatien kanssa: jos pidät vähän väliä siihen, et sirrry suojatiellä nenää kaivavan Pikku-Petterin varpaiden päälle.

Samoin meillä neuvotaan vaihtamaan vaihde vapaalle ja käsijarru päälle odotellessa: Mikäli sinuun törmätään kun sinulla on vaihde päällä, lähes aina tapahtuu kaksi asiaa: jalka lipsahtaa kytkin- ja/tai jarrupolkimelta. Jos edessäsi on joku, siihen osut.

Nippelöintiä ja pidentää jonoja, mutta myös mahdollistaa ohi ajamisen, mikäli edessäsi oleva auto on sammunut eikä lähde käyntiin. Pysähtymisviivassa voisi olla sama juttu, mutta sen olemme jättäneet oman harkinnan varaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mikä helvetti siinä on, että liikennevaloissa pitää jättää reilun auton verran tyhjää väliä edessäolevaan? Ainakin täällä keskisessä suomessa näyttää olevan se tapana, sitten vielä ihmetellään että, "olipahan taas pitkät ruuhkajonot aamulla" !

Kyllähän se ihan järkevää on jättää ainakin lähes auton mitta väliä valoissa, ihan ketjukolarin tai edellä olevan auton hajoamisen takia. Mua vituttaa suunnattomasti autoilijat, jotka liikennevaloissa tuuppaavat sen ajokkinsa melkein takapuskuriin kiinni.
Ja mikä vittu siinä on, että sitä vilkkua ei voi käyttää kaistanvaihdoissa, ainakaan täällä Turussa!?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän se ihan järkevää on jättää ainakin lähes auton mitta väliä valoissa, ihan ketjukolarin tai edellä olevan auton hajoamisen takia.

Autoja hajoaakin liikennevaloissa oman auton eteen lähes päivittäin. Mahdollisen peräänajon varalta jonkinlaisen välin jättäminen on ihan järkevää, mutta ei kuitenkaan missään Helsingin keskustassa. Järjettömien välien jättäminen johtaa väistämättä risteysalueiden tukkiutumiseen ja muutenkin hankaloittaa liikenteen sujuvuutta. Toki paljon pahempia liikenteen sujuvuuden hankaloittajia ovat nämä, jotka kääntyessään ja antaessaan tietä esim. jalankulkijoille eivät voi reilusti ajaa lähelle suojatietä ja pois suoraan menevältä kaistalta tukkimasta koko liikennettä. Jotenkin ei ihan aukene, miten joiltakin puuttuu totaalisesti kyky hahmottaa mitä ympärillä tapahtuu, eikä se taustapeiliinkään katsominen yleensä pahitteeksi ole.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Firmassa, jossa olen töissä kuljettajat koulutetaan ajamaan juuri noin. Takarenkaat näkyvät/ autonmitta välissä. Ajatellaanpa että joku valopää ajaa jonon perään aiheuttaen kolarin, silloin tietysti auto johon on törmätty, siirtyy eteenpäin ja törmää seuraavaan autoon jne... No vakuutukset hoitavat, mutta jos vain sinuun törmätään etkä osu seuraavaan autoon, ei sinun vakuutuksillesi käy kuinkaan.
Olin jokin aika sitten pysähtyneenä liikennevaloihin toisena ja väliä oli alle puolimetriä. Takaa tuli auto 50-60 kmh vauhdilla perään ja vaikka jarru oli päällä törmäsin edellä olleeseen autoon. Vakuutus tottakai korvasi ja koko säätö meni täysin törmänneen auton piikkiin. Jos et mitenkään ole osallisena kolarin aiheuttamiseen et voi olla korvausvelvollinen.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Olin jokin aika sitten pysähtyneenä liikennevaloihin toisena ja väliä oli alle puolimetriä. Takaa tuli auto 50-60 kmh vauhdilla perään ja vaikka jarru oli päällä törmäsin edellä olleeseen autoon. Vakuutus tottakai korvasi ja koko säätö meni täysin törmänneen auton piikkiin. Jos et mitenkään ole osallisena kolarin aiheuttamiseen et voi olla korvausvelvollinen.

Niin joo, no meidän firma hoitaa itse oman vakuuttamisensa, eli meillä on oma vakuutusyhtiö. Sillioin se on emoyhtiön tuloksesta poies. En tosiaan muistanut tuota, jokatapuksessa saattaapi vaikka matka jatkua mukavammin kun on "vain" perä rutussa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jeps. Justkin näin... Minun mielestäni ei pidä ainakaan nelikaistaisellatiellä hiljennellä tuolla tavoin. Sain melkoisen shokin kaltaiseltasi sääntöjenvenyttäjältä Helsingin Tukholmankadulla viime viikolla. Joku helvetin veijari yritti olla kohtelias ja vihreän palaessa meinasi olla kohtelias. Itse ajelin sitä vapaata kaistaa ja pari naista meinasi jäädä alle kävellessään punaisia päin.

Eniten vitutti se urpo, joka rullaili auto liikkeessä ja oli ns. kohtelias. Vihreillä valoilla ei pysähdellä, eikä anneta toisille tietä. Ei koskaan. Pysähdy kokonaan, jos meinaat antaa tietä, niin muutkin sen voivat huomata.

-duud-
Olet väärässä, et saanut mitään shokkia miltään kaltaiseltani sääntöjenvenyttäjältä. Ensinnäkin, en todellakaan hiljennä jos jalankulkijoille on punaiset valot, mistä helvetistä sinä tällaisen kuvan sait. Liian vilkas mielikuvitus kenties? Toiseksi, se hiljennänkö yleensä koskaan aikaisemmin vai en, on paljolti kiinni siitä ajaako perässäni joku vai ei. Osaan kyllä soveltaa liikennekäyttäytymiseni tilanteen mukaan, mikä taas mitä ilmeisimmin ei sinulta onnistu.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mikä helvetti siinä on, että liikennevaloissa pitää jättää reilun auton verran tyhjää väliä edessäolevaan? Ainakin täällä keskisessä suomessa näyttää olevan se tapana, sitten vielä ihmetellään että, "olipahan taas pitkät ruuhkajonot aamulla" !

Itse olen joskus ajatellut, että jonon lähteminen liikkeelle nopeutuisi mikäli siinä autojen välissä on tilaa. Jos ollaan ihan puskuri puskurissa kiinni, kun valot vaihtuvat vihreäksi, niin silloin joutuu aina odottamaan, että se edellä oleva liikahtaa ennen kuin voi itse lähteä liikkeelle. Jos autoilla on enemmän väliä, niin teoriassa kaikki voivat lähteä liikkeelle samalla hetkellä kuin vihreä syttyy.

Tämä on ihan mutu-osastoa ja joku fiksumpi voi varmaan kertoa onko tuo lähteminen nopeampaa vai ei. Itse tulee ajettua yleensä ihan puskuriin kiinni.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tuosta parkkihallissa "runkkaamisesta". Yleistäminen on aina ikävää mutta kyllä aika luvattoman monella naiskuljettajalla on juuri tätä ongelmaa että väljästäkään parkkiruudusta ei saada millään sitä autoa pois.

Onko tuo loppujen lopuksi kovinkaan kummallista, sillä naisethan usein ajavat autolla miehiä vähemmän. Itse asun Helsingissä, jossa ei autoa tarvitse kuin ehkä kerran, pari vuodessa. Silloin käy juuri noin, kun sitä autoilee niin äärettömän harvoin.
 

12961

Jäsen
Minkä helvetin ketjukolarin takia jos ollaan paikoillaan liikennevaloissa? Ymmärän toki turvavälin pitämisen liikkuessa.

Itse olen ollut osallisena ketjukolarissa, jossa risteyksessä seisoi punaisissa yhteensä 5 autoa, ja vanhempi naisihminen täräytti sitten sen verran kovaa tuota seisovaa letkaa perseeseen, että kaikki autot osuivat toisiinsa. Ei mitenkään dramaattisesti, mutta osuivatpa kuitenkin. Ilmeisesti oli sen verran liukasta ja huonot renkaat alla, ettei ehtinyt pysähtyä. Toisaalta, mikäli joka auton välissä olisi ollut kunnon hajurako, ainakin letkan ensimmäiset autot olisivat päässeet jatkamaan matkaa ilman vaurioita ja turhaa ajanhukkaa. (poliisin odottelu paikalle ja haastattelut yms.)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on ihan mutu-osastoa ja joku fiksumpi voi varmaan kertoa onko tuo lähteminen nopeampaa vai ei. Itse tulee ajettua yleensä ihan puskuriin kiinni.

Teoriassa kaunis idea, mutta käytännössä ainakaan Helsingissä ei toimi lainkaan, koska suurin osa näistä "autoilijoista" tuijottaa rattia tai naapuriaan risteyksissä siinä kohtaa, kun pitäisi keskittyä seuraamaan liikennevalojen vaihtumista. Itseä ärsyttää se, kun ihmiset eivät osaa yhtään seurata missä kohtaa se vihreävalo vaihtuu ja tästä johtuen aina vihreän vaihtuessa seistään 5-10sekuntia niistä vihreistä paikoillaan, koska ei osata seurata tai ennakoida tulevaa.

Jos taas nämä autoilijat keskittyisivät liikenteen seuraamiseen, pitäisivät 1,5metriä väliä edellä ajavaan, niin liikenne olisi todennäköisesti hyvin sujuvaa, koska tällöin kaikki pääsisivät ajallaan lähtemään liikkeelle valoista.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Minkä helvetin ketjukolarin takia jos ollaan paikoillaan liikennevaloissa? Ymmärän toki turvavälin pitämisen liikkuessa.

On tullut pariinkin kertaan nähtyä, kun liikennevaloissa punaisissa seisovan letkan perään paukattaa auto. Aika reippaasti tuossa menee peltiä solmuun, jos ollaan puskuri kiinni seuraavassa, vaikka pysähdyksissä ollaankin, kun letkan perään ajajalla on 50km/h vauhtia.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Autoja hajoaakin liikennevaloissa oman auton eteen lähes päivittäin. Mahdollisen peräänajon varalta jonkinlaisen välin jättäminen on ihan järkevää, mutta ei kuitenkaan missään Helsingin keskustassa. Järjettömien välien jättäminen johtaa väistämättä risteysalueiden tukkiutumiseen ja muutenkin hankaloittaa liikenteen sujuvuutta.
Tästä aivan samaa mieltä.

Ja lisäksi voi mainita että jos/kun jätät sen 1½-2 metriä eteesi tilaa niin satavarmasti kohta joku urpo kaistapujottelija tunkee kinnerinsä keulan siihen reikään ja tukkii onnistuneesti kaksi kaistaa kerralla.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi suojatiehen pitää jättää parin metrin väli kun päästää jalankulkijat tien ylitse? Kun tällainen Teiden Ritari on kääntymässä, pysäyttää se hyvässä tapauksessa koko liikenteen. Ohihan kyllä yleensä pääsee, mutta ei aina kun on liikenteenjakaja estämässä sitä. Eli miksi ei voi ajaa lähelle sitä suojatietä?.

Millä tavalla se estää kääntymisen? Jos vaikka suoralla pätkällä on kaksi kaistaa molempiin suuntaan ja keskellä jakaja ja annan tietä niin jätän tuon pari metriä enkä varmasti estä kenenkään kääntymistä. Oikeastaan ruuhkassa tämä on varsin hyvä kanssa, en jätä autoani suojatielle, enkä edes ihan sen eteen. Näin jos viereinen kaista vetääkin näkee sitä ajavat paremmin suojatielle, ja samoin suojatietä kävelevä mahdolliset autot toiselta kaistalta ilman kurkkimista.

Eikä auheuta varmasti ruuhkia, enemmän aiheuttaa se kun työnnytään keskelle risteystä ja huomataan ettei jono liikukaan ja tukitaan sitten poikittaisliikenne. Tämä nostaa kanssa otsuonet pullolleen, kuinka vaikea se on katsoa vähän eteen päin edellisen auton perästä ja arvioida ehtiikö varmasti niillä vihreillä yli.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Millä tavalla se estää kääntymisen? Jos vaikka suoralla pätkällä on kaksi kaistaa molempiin suuntaan ja keskellä jakaja ja annan tietä niin jätän tuon pari metriä enkä varmasti estä kenenkään kääntymistä. Oikeastaan ruuhkassa tämä on varsin hyvä kanssa, en jätä autoani suojatielle, enkä edes ihan sen eteen. Näin jos viereinen kaista vetääkin näkee sitä ajavat paremmin suojatielle, ja samoin suojatietä kävelevä mahdolliset autot toiselta kaistalta ilman kurkkimista.

Eikä auheuta varmasti ruuhkia, enemmän aiheuttaa se kun työnnytään keskelle risteystä ja huomataan ettei jono liikukaan ja tukitaan sitten poikittaisliikenne. Tämä nostaa kanssa otsuonet pullolleen, kuinka vaikea se on katsoa vähän eteen päin edellisen auton perästä ja arvioida ehtiikö varmasti niillä vihreillä yli.
Ehkä olisi peruskoulun uudelleenkäyminen paikallaan. Lue uudelleen kirjoittamani viesti ja sitten Jermun viesti. Ei se voi olla niin vaikeaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös