Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 056
  • 12 249

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kaksikaistaisella tiellä aiheuttaa aina vaaratilanteen, jos pysähtyy päästämään jalankulkijoita yli. Yleensä toista kaistaa tulevat eivät osaa varoa ja vetävät surutta ohi, jolloin näitä tilanteita tulee. Jalankulkijoiden turvallisuuden takia en yleensä ikinä pysähdy vastaavissa tilanteissa antamaan tietä.

Ymmärrän tämän ajatusmallin, mutta on silti melkoisen perseestä, että näin on järkevää toimia vain sen takia, koska autokuskien joukossa on osa näitä urpoja, jotka eivät osaa perusasioita liikenteessä.

Mikähän näihin sankareihin oikein auttaisi? Asenne ainakin tuntuu liian monella olevan sellainen, että minä menen nyt tästä. Jalan kulkiessani olen pari kertaa myös ollut vähällä joutua vastaavaan turmaan, mutta nopea reagointi on pelastanut tilanteen. Tosin pysähtyneen takaa yllättäen toiselle kaistalle vaihtavan auton liikkeisiin reagointi oli lähinnä tuuria. Harmi kyllä nämä touhot ovat myös ajaneet saman tien karkuun, eikä ole päässyt edes luunappia vetäisemään kuskille.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Ymmärrän tämän ajatusmallin, mutta on silti melkoisen perseestä, että näin on järkevää toimia vain sen takia, koska autokuskien joukossa on osa näitä urpoja, jotka eivät osaa perusasioita liikenteessä.

Mulle tuossa pari viikkoa sitten neuvottiin seuraava taktiikka: jos mahdollista on ja näen jalankulkijan aikeissa astua suojatielle, aloitan hiljentämään hyvissä ajoin - usein jalankulkija tämän jo huomaa ja ylittää kadun. Näin on viereistä kaistaakin ajavan helppo nähdä jo kaukaakin em. kulkija. Eikä edes tarvitse pysähtyä.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Ymmärrän tämän ajatusmallin, mutta on silti melkoisen perseestä, että näin on järkevää toimia vain sen takia, koska autokuskien joukossa on osa näitä urpoja, jotka eivät osaa perusasioita liikenteessä.

Mikähän näihin sankareihin oikein auttaisi? .

Itse en myöskään pysähdy koskaan kaksikaistaisella tiellä päästämään jalankulkijoita ylitse. Ja johtuu juurikin esille tulleesta jalankulkijoiden turvallisuudesta. Eikä sillä toisella kaistalla ajavan autoilijan tarvitse välttämättä mikään sanakari olla vaikka ei pysähtyisikään. Autoilija saattaa ajaa ihan epähuomiossaan pysähtyneen auton ohitse ilman, että tajuaa auton pysähtyneen suojatien vuoksi.

Kauhulla itsekin aina seuraan näitä tilanteita kun joku pysähtyy päästämään ylitse, koska ei voi olla varma mikä lopputulos on. Monestihan jalankulkijat eivät edes uskalla lähteä ylittämään kun huomavat toisellakin kaistalla menevän liikenteen. Mielestäni tämä on ihan hyvää varovaisuutta suojatien käyttäjiltä. En siis itse suosi suojatien eteen pysähtymistä kaksikaistaisella tiellä enkä soisi muidenkaan autoilijoiden tätä harrastavan mikäli muutakin liikennettä on havaittavissa. Syynä ihan vain jalankulkijoiden turvallisuus ja varsinkin jos sattuvat olemaan lapsia, jotka eivät monesti hoksaa tarkastaa
toisen kaistan liikennettä.

Tämä nyt kuitenkaan ei tarkoita sitä, että kaasu pohjaan ja yli ennen kuin suojatienkulkijat ehtivät tielle astumaan. Pysähtyä tietenkin pitää jos huomaa jalankulkijoiden pyrkivän suojatielle, mutta samalla toivoen naapurikaistankin uunon hoksaavan pysähtyä.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Mulle tuossa pari viikkoa sitten neuvottiin seuraava taktiikka: jos mahdollista on ja näen jalankulkijan aikeissa astua suojatielle, aloitan hiljentämään hyvissä ajoin - usein jalankulkija tämän jo huomaa ja ylittää kadun. .

Tämä on hieman eri asia kuin se, että pysähdytään suojatien eteen päästämään suojatienkäyttäjät yli.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Autoilija saattaa ajaa ihan epähuomiossaan pysähtyneen auton ohitse ilman, että tajuaa auton pysähtyneen suojatien vuoksi.

Suosittelen pidättäytymistä autoilusta, mikäli näin tapahtuu usein. Suomessa suojatiet on merkitty kuitenkin suht näkyvästi sekä liikennemerkeillä, että ajoratamaalauksilla. Omasta mielestäni sujuva liikenne lähtee siitä, että pitää voida luottaa siihen, että kaikki liikenteessä liikkuvat (etenkin moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajat) osaavat liikennesäännöt ja noudattavat niitä.

Liikennesäännöt ovat pohjimmiltaan aika yksinkertaiset, sääntöjä noudattamalla, ja omista velvollisuuksista ja oikeuksista kiinnipitämällä saadaan aikaan sujuvaa liikennettä niin taajamissa, kuin niiden ulkopuolellakin.

Vielä ei ole kolissut, vaikka aika röyhkeästi on tullut liikuttua niin kävellen, polkupyörällä, kuin henkilöautollakin. Toivottavasti ei kolise jatkossakaan.
 

Fiiu

Jäsen
Nyt kun kerran jalankulkijoiden tien ylitys on noussut puheenaiheeksi niin voisinpa heittää omaakin mielipidettä tähän soppaan. On onni että on päässyt näkemään liikennekulttuuria muuallakin, lähes kaikkialla muualla kunnioitetaan jalankulkijoita.

Täällä kotoisessa Suomessa välillä kyllä naurattaa kun jalankulkijat kiittävät autoilijoita siitä että malttoivat noudattaa lakia. Muuallahan autoilijat pysähtyvät jo silloin kun vain näytät siltä että olisit menossa tien yli. Siitä taitavat muuten ulkomailla tunnistaa suomalaisen kun jää siihen tien viereen seisomaan ja odottelemaan että autot menisivät ohi. Itsellenikin on monesti käynyt sama ilmiö, jälkeenpäin on hitusen kyllä hymyilyttänyt kun tajunnut minkälaisen aasin tekee itsestään, itselleen.

Harmi että tähänkin on niin vaikea saada muutosta. Täällä vain on se minäminäminä-meininki niin vahvasti iskostunut autoilijoihin että sitä tuskin saadaan pois kitkettyä. Ehkä kuitenkin vielä joskus tulevaisuudessa jalankulkijatkin voisivat ylittää tien turvallisesti joutumatta pohtimaan että mikä suhari sieltä nyt yrittää ajaa yli.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Harmi että tähänkin on niin vaikea saada muutosta. Täällä vain on se minäminäminä-meininki niin vahvasti iskostunut autoilijoihin että sitä tuskin saadaan pois kitkettyä. Ehkä kuitenkin vielä joskus tulevaisuudessa jalankulkijatkin voisivat ylittää tien turvallisesti joutumatta pohtimaan että mikä suhari sieltä nyt yrittää ajaa yli.

Ensin on pakko todeta, että kunnioitan ja pyrin noudattamaan liikennesääntöjä, ja pidän jalankulkijoiden turvallisuutta tärkeänä. Mutta. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, ei ole kauheasti järkeä siinä, että yksi jalankulkija pysäyttää vaikka viiden auton letkan (tai vaikka yhdenkin auton), vain koska se jalankulkija ei voi joustaa ja odottaa sitä kymmentä sekuntia liikenteen sujuvuuden nimissä. Pidän Suomen "systeemiä", jossa suojatiellä olevaa jalankulkijaa aina ehdottomasti väistetään/pysähdytään, mutta suojatien reunassa kyttäävää saa odottaa vuoroaan, itseasiassa aika hyvänä ja toimivana. Poikkeuksena tietysti nämä nelikaistaisella tiellä pysähtymättä jättämiset sun muut töppäykset.
Itse pyrin jalankulkijana antamaan autoille tietä, usein viittilöinkin että "mene mene", varsinkin jos tulossa on vain yksi auto tai tiivis letka. Onhan se ekologisempaakin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Viime perjantaina tässä kapisessa pikkukaupungissa, jossa asun...kolme autoilijaa aiheuttivat ns "läheltä piti"- kolarin. Kaikki tulivat keskustassa kolmion takaa suoraa eteen ja nämä tapahtuivat 15 minuutin sisällä. Kuskeista kaksi oli papparaisia ja yksi ehkä noin 20-vuotias nuorimies. Olin kovassa flunssassa ja ainoastaan tämä esti lähtemästä perään kaupan parkkipaikalle ja ripittämästä näitä vitun idiootteja.

Teen liikenteessä itsekin virheitä. Ajanhan vuodessa noin 25 000 km. Kyllä sinne niitä mahtuu ja lähinnä nämä pöljäilyt ovat 10-15 km/h ylinopeuksia ja vaikkapa traktorien ohituksia osuudella, jolla on keltainen sulkuviiva. Toisinaan huomaan ajavani liian lähellä toista autoa mutta tämän tajuttuani kerrytän välimatkaa. Kolmion tai Stopin takaa en koskaan tule huolimattomasti. Onneksi oli kuiva keli perjantaina...muuten olisi jo ekassa tilanteessa ollut pelti halpaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Suomessa suojatiet on merkitty kuitenkin suht näkyvästi sekä liikennemerkeillä, että ajoratamaalauksilla.

No jaa. Ne merkit ovat usein jonkin jumalattoman ison mainoksen takana ja meillä Suomessa on usein talvisin lunta tiellä, jolloin ajoratamaalauksia ei liiemmin näy.

Hyvä kuitenkin, että pääsit pätemään dodille.

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, ei ole kauheasti järkeä siinä, että yksi jalankulkija pysäyttää vaikka viiden auton letkan (tai vaikka yhdenkin auton), vain koska se jalankulkija ei voi joustaa ja odottaa sitä kymmentä sekuntia liikenteen sujuvuuden nimissä.

Nimenomaan tai parhaimmillaan siinä pysähtyy rekka, kaksi kuorma-autoa ja bussi, jotta yksi jalankulkija pääsee kipittämään joutuisasti tien yli. Onko tämä sitä ekologista ajattelutapaa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jaa. Ne merkit ovat usein jonkin jumalattoman ison mainoksen takana ja meillä Suomessa on usein talvisin lunta tiellä, jolloin ajoratamaalauksia ei liiemmin näy.

Hyvä kuitenkin, että pääsit pätemään dodille.

Nimenomaan tai parhaimmillaan siinä pysähtyy rekka, kaksi kuorma-autoa ja bussi, jotta yksi jalankulkija pääsee kipittämään joutuisasti tien yli. Onko tämä sitä ekologista ajattelutapaa?

Näillä urpoilla, jotka eivät osaa antaa tietä jalankulkijoille suojatiellä, on mitä moninaisimpia selityksiä. Ai että suojatiet on huonosti merkitty ja on vielä luntakin peittämässä merkintöjä, ja lisäksi oman itsekkään ajotyylin taustalla on vain ekologisuus ja oman hiilijalanjäljen pienentäminen. Just. Unohtamatta tietenkään sitä, ettei halua pysähtyä, koska se olisi vaarallista jalankulkijoille.

No, luonnollisesti jalankulkijoissakin on vikaa. Sitä pelisilmää saa tosiaan käyttää, oli sitten ratin takana tai astumassa suojatielle.

Mulle tuossa pari viikkoa sitten neuvottiin seuraava taktiikka: jos mahdollista on ja näen jalankulkijan aikeissa astua suojatielle, aloitan hiljentämään hyvissä ajoin - usein jalankulkija tämän jo huomaa ja ylittää kadun. Näin on viereistä kaistaakin ajavan helppo nähdä jo kaukaakin em. kulkija. Eikä edes tarvitse pysähtyä.

Herranjestas, kaikkea sitä oppiikin. Luulin, että ainoa tapa on hirveä kiihdytys ja sitten lukkojarrutus juuri ennen suojatietä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Herranjestas, kaikkea sitä oppiikin. Luulin, että ainoa tapa on hirveä kiihdytys ja sitten lukkojarrutus juuri ennen suojatietä.

Melko aikuismainen kommentti kaverille joka...ehkäpä juuri kortin saaneena kommentoi liikennekäyttäytymistä. Olet täydellinen kuski?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ai että suojatiet on huonosti merkitty ja on vielä luntakin peittämässä merkintöjä

No jaa, kyllä se aika usein näin on ainakin alueella, jossa lunta sataa. Ymmärrän, ettei teillä pk-seudulla ole ongelmaa, kun lumi tulee vetenä, mutta Suomessa on sellaisiakin kolkkia, jossa sataa ihan valkoista lunta. Minä kyllä pysähdyn suojatien eteen silloin harvoin, kun autolla olen liikenteessä. Pääasiassa liikun jalkaisin, enkä edes oleta, että autoletka pysähtyisi minun vuokseni. Ehdin kyllä kävellä yli, kun autot ovat ohi menneet.

Tiedän useammankin paikan, jossa suojatietä osoittavat merkit ovat juurikin mainosten takana. Asiasta oli kova poru, kun kyseiset mainokset viritettiin paikoilleen ja tapahtumapaikalla sattui pian tämän jälkeen onnettomuus, jossa ala-astelainen jäi auton alle pyöräiltyään suojatien yli. Vaikea sanoa, että oliko mainokset syynä, mutta ainakin ne merkkien näkymistä huomattavasti heikentävät toisesta suunnasta tultaessa. Paikalliset toki tietävät, että siinä on suojatie, kun se on sodan jälkeisistä ajoista lähtien ollut, mutta ulkopaikkakuntalaiset kenties eivät.

Mutta mitäpä sinulle vastailemaan, kun ainoat ulosantisi ovat yleensäkin olleet henkilökohtaisuudet. Jokainen voi itse päätellä, että mikä on urpoa.

Olet täydellinen kuski?

Ei, vaan Jermu on trolli. Tällainen perussuippari, joka ajaa 4000 kilometriä vuodessa ja pitää itseään maailman täydellisimpänä kuljettajana. Niitä on valitettavan paljon tässä maassa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Haukun idiootit liikenteessä jälleen kerran. Onko se niin saatanan vaikeaa hankkia se heijastin? Muutenkin kun pimeään vuodenaikaan ollaan varomattomia asenteella "minä näen tuon auton, joten toki sen kuski minut näkee". Tiedän ettei minulle käy kuinkaan jos ajan autolla jalankulkijan päälle mutta ei se silti yhtään helpota sitä säikähdystä kun nämä rambot tekevät ikimuistoisia ilmestymisiä tyhjästä eteen. Nimenomaan kaupunkialueella, ja kaikkialla muualla paitsi suojateiden kohdalla. Saatanan savolaiset.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mulle tuossa pari viikkoa sitten neuvottiin seuraava taktiikka: jos mahdollista on ja näen jalankulkijan aikeissa astua suojatielle, aloitan hiljentämään hyvissä ajoin - usein jalankulkija tämän jo huomaa ja ylittää kadun. Näin on viereistä kaistaakin ajavan helppo nähdä jo kaukaakin em. kulkija. Eikä edes tarvitse pysähtyä.
Seuraavaksi varmaan väität että tämä muka toimii.

Eniten jalankulkijoissa ottaa päähän juuri se, että vaikka kuinka aikaisin alat hiljentää vauhtia sen merkiksi että aiot päästää suojatietä pitkin yli, niin siihen suojatien eteen on vittu pakko jäädä arpomaan niin pitkäksi aikaa että ehdin pysähtyä kokonaan. Sen hiljentämisen aikana olisi kuitenkin ehtinyt hyvin yli ja vielä vaikka takaisinkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eniten jalankulkijoissa ottaa päähän juuri se, että vaikka kuinka aikaisin alat hiljentää vauhtia sen merkiksi että aiot päästää suojatietä pitkin yli, niin siihen suojatien eteen on vittu pakko jäädä arpomaan niin pitkäksi aikaa että ehdin pysähtyä kokonaan. Sen hiljentämisen aikana olisi kuitenkin ehtinyt hyvin yli ja vielä vaikka takaisinkin.

Toisaalta taas jos kyseinen jalankulkija ei itse ole ajanut autoa, niin ei välttämättä ymmärrä tai osaa ennakoida sen vertaa, että uskaltaisi lähteä ylittämään tietä.

Helsingissä, kun jäät ruuhka-aikaan odottamaan sitä hetkeä, ettei autoja esim. mäkelänkatua tai mannerheimintietä pitkin tule, niin aika kauan saattaa kotimatka tai työmatka kestää. Voi olla, että jossain Savitaipaleella kävelijän kannattaa kaikki autoilijat päästää ensin, mutta ei se pk-seudulla toimi. Täällä pitää olla tarpeeksi röyhkeä jalankulkija, jotta pääset valottomasta risteyksestä ruuhka-aikana yli. Toki ymmärrän, että pienemmillä paikkakunnilla se odottaminen käy helpommin.

Ja itse olen sen oppinut, että tuollaista kaksikaistaista tietä ylittäessä kannattaa sen ensimmäisen tietä antavan auton kohdalla vilkaista sinne toiselle kaistalle ennen kuin lähtee suoraan ylittämään, jos haluaa hengissä selvitä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko aikuismainen kommentti kaverille joka...ehkäpä juuri kortin saaneena kommentoi liikennekäyttäytymistä. Olet täydellinen kuski?

Profiilin mukaan 46-vuotias ambulanssikuski. Ehkäpä juuri siksi puutuin tähän kommenttiin, juuri kortin saaneelta tämä olisi ollut ihan hyvä ja hyvää asennetta osoittava huomio, mutta työkseen mahdollsiesti ajavalta ja kortin mahdollisesti lähes 20 vuotta omistaneelta tällainen uusi havainto oli lähinnä huolestuttava.

Tällainen perussuippari, joka ajaa 4000 kilometriä vuodessa ja pitää itseään maailman täydellisimpänä kuljettajana. Niitä on valitettavan paljon tässä maassa.

Siis on valitettavan paljon sellaisia kuskeja, jotka osaavat liikennesäännöt ja joilla on oikea asennoituminen liikenteeseen? Mielenkiintoista. Mielestäni tässä(kin) maassa on valitettavan paljon kuskeja, joilla ei ole liikennesäännöistä mitään hajua, ja kuvittelevat hallitsevansa autonsa vähintään yhtä hyvin kuin Sebastian Loeb, eivätkä osaa sopeuttaa ajamistaan vallitseviin olosuhteisiin. Ja ennenkaikkea, eivät osaa ennakoida liikenteessä. Puhumattakaan niistä, jotka ylpeänä kehuskelevat sillä, että ovat taas turbo-Saabillaan kouluttaneet jotain amispelleä.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minäkin tunnustan kerran ohittaneeni auton joka oli pysähtynyt suojatien eteen, ja vaikka ei tullut edes "läheltäpiti"-tilannetta niin säikäytti ja vitutti sen verran että siitä eteen päin olen ollut tarkkana. Ei ollut mitään kaahausta, ei vain ollut aivot messissä. Tätä näkee kumminkin niin paljon että ei voi kuin ihmetellä.

Ulkomailla toimii, ja autossa kun lämpimässä istuu niin ei pitäisi olla niin suuri vaiva sitä autoa pysäyttää hetkeksi. Ja minä pyrin aina jättämään kunnon hajuraon suojatiehen, jos vaikka joutuu ruuhkassa pysähtymään autojen takia lähelle suojatietä, pyrin jättämään siihen auton ja suojatien väliin kunnon raon jotta sekä jalankulkija että viereistä kaistaa ajavat näkevät ilman kurkkimista onko joku tulossa vai ei, sujuvoittaa kummasti menoa. Ja kun jalankulkijoille näyttää vielä reippaasti kädellä merkkiä että olkaa hyvä, nyt voitte mennä niin ei heidänkään tarvitse arpoa tuleeko se päälle vai ei.

Joka päivä tulee autoiltua että käveltyä tässä ihan ydinkeskustassa joten molemmista löytyy näkökantaa. Jos selkeästi joku auto ehtii nopeammin ennen minua, en mene suojatielle kärkkymään vaan jään muutaman askeleen päähän ja ylitän tien vasta kun auto on ohi. Jos taas olen selkeästi jo menossa tielle ja joku dorka ei ala jarruttamaan vaikka tulee kauempaa, olen sen verran "mulkku" ja ilman itsesuojeluvaistoa että menen kyllä sinne vaan rohkeasti sekaan. Tähän asti on aina jarrut löytynyt autoista.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siis on valitettavan paljon sellaisia kuskeja, jotka osaavat liikennesäännöt ja joilla on oikea asennoituminen liikenteeseen?

Ei, olisi hyvä, jos sellaisia olisi. Valitettavasti ainoat, jotka tässä maassa osaavat ajaa ja nimenomaan osavat ennakoida ovat ammattikuljettajia. Taksisuhareita ei kiinnosta noudattaa sääntöjä, raskaalla liikenteellä on käytännössä omat pelissäännöt kaluston koon vuoksi, joten jäljelle jäävät poliisit ja ambulanssikuljettajat.

Toki on näitä autokoulun pohjalta ajavia, joilla ei ole mitään havaintoa miten liikennesääntöjä voi noudattaa joustavasti. Enkä tarkoita tällä mitään tahallista sääntöjen rikkomista, vaan sitä, että ei välttämättä ihan aina kannata pysähtyä suojatien eteen päästämään jalankulkijaa yli, koska silloin voi saattaa kyseisen jalankulkijan hengenvaaraan jonkun törpön ajotottumusten takia.

Kaikista pahin ryhmä ovat vanhat jermut jotka luulevat osaavansa ajaa ja luulevat, että vain muut tekevät virheitä. Yleensä nämä ovat jollain VAG:n farmarimallisella turbodieselillä matkassa. Lähipiiristä löytyy heti yksi kappale näitä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itselleni teki kerran idiootti suojatieansan liikenteessä. Ohessa kuva kulkemastani kadusta: http://www.hyvinkaakuvat.com/paikkakuvat/images/Suokatua 16.6.2007 1.jpg jossa näkyy noin 150 metrin päässä suojatie ryhmittymistä ohjaavien taivasmerkkien jälkeen. Aivan normaali suora katuosuus jossa vastakkaisten kaistojen välillä kulkee istutuksia liikenteenjakajana.

Kuljen katua kameran osoittamaan suuntaan, ja vasemmalla Prisma-kauppakeskuksen edessä kulkee polkupyöräilijä. Vasemmalla puolellani, noin autonmitan verran kulkee toinen autoilija kanssani samaan suuntaan. Pyöräilijä kääntyy ylittämään katua suojatietä pitkin, edeten tyhjien vastustajien kaistojen yli keskikorokkeelle. Tässä vaiheessa edelläni kulkenut autoilija muistaa olevansa idiootti ja laittaa jarrupolkimen pohjaan. Itse päästän vierestä neljää kymppiä suoraan suojatien yli, sillä en ehtinyt tajuta naapurin jarruttavan ja väistävän henkilöä jota kohtaan hänellä ei ole väistämisvelvollisuutta eli tuota pyöräilijää. Minun olisi kuitenkin pitänyt pysähtyä, kun naapurikin pysähtyi ja toki jalankulkijan ollessa kyseessä olisinkin osannut varautua siihen. Toivottavasti saan kuitenkin synninpäästön palstan erinomaisilta suojatiekäyttäytyjiltä, joille kaikki on aina mustaa ja valkoista. Näkyvyys oli kesäisen erinomainen eikä muita ihmisiä ollut liikenteessä kuin pyöräilijä ja me kaksi autoilijaa, joten pysähtyminen ei ollut jalankulkijan aiheuttama.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Teen liikenteessä itsekin virheitä. Ajanhan vuodessa noin 25 000 km. Kyllä sinne niitä mahtuu ja lähinnä nämä pöljäilyt ovat 10-15 km/h ylinopeuksia ja vaikkapa traktorien ohituksia osuudella, jolla on keltainen sulkuviiva. Toisinaan huomaan ajavani liian lähellä toista autoa mutta tämän tajuttuani kerrytän välimatkaa. Kolmion tai Stopin takaa en koskaan tule huolimattomasti. Onneksi oli kuiva keli perjantaina...muuten olisi jo ekassa tilanteessa ollut pelti halpaa.

Mitä olen Suomen liikennettä katsellut, niin kertomasi perusteella olet keskimääräistä vähemmän töpeksivä kuski. Mikään kertomasi ei nimittän tunnu olevan kokemukseni perusteella mikään erikoisuus, näitä näkee joka viikko kymmenittäin. Tämäntyyliseen ajotapaan olemme valitettavasti menossa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No jaa. Ne merkit ovat usein jonkin jumalattoman ison mainoksen takana ja meillä Suomessa on usein talvisin lunta tiellä, jolloin ajoratamaalauksia ei liiemmin näy.

Tiedät itsekin, ettei tämä pidä paikkaansa. Nimenomaan USEIN näin ei ole. Itse olen aina onnistunut löytämään suojatiet missä ikinä olenkaan ajellut, ja lähinnä siinä tulee tarkastettua, ettei kukaan ole astunut tai astumassa tielle suojatietä ohittaessani. Tienanto riippuu vähän tilanteesta, jos takanani ei ole ketään, niin pääseehän se jalankulkija ½sekuntia ohittamiseni jälkeenkin menemään, jos taas takanani on jono autoja, päästän jalankulkijat, koska muuten he joutuisivat seisoskelemaan kenties pitkäänkin.

Tulee mieleen, onko ihmisiltä pelisilmä liikenteessä kadoksissa, vai onko sitä jo liikaakin?
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itseäni vituttaa päivittäin ihmiset, jotka eivät tajua vilkun merkitystä.

Ei niitä vilkkuja ole asennettu siihen autoon siksi, että sillä näytettäisiin kääntymis suunta jo kääntymisen alettua, vaan siksi, että sillä viestitetään muille liikenteessä oleville, mitä ON AIKOMUKSENA tehdä.

Tämän harhaluulon/piittaamattomuuden takia monesti joutuu seisomaan jopa minuutteja samassa risteyksessä kun nämä idiootit ei tajua näyttää vilkkua ajoissa ja siten antaa mahdollisuuden hypätä sekaan mukaan sieltä vähän pienemmältä tieltä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itseäni vituttaa päivittäin ihmiset, jotka eivät tajua vilkun merkitystä.

Näinpä, ja liikenteessä on tosiaan monia muitakin tilanteita kuin tuo tielle liittyminen, joissa vilkun käyttö lisäisi sujuvuutta, mutta vaikeaa se tuntuu porukalle olevan.

Vilkku - kääntymisen muistomerkki.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onpa agressiivista keskustelua suojatien käyttämisestä ja pysähtymisestä. Ei ihme, että liikenteessä ollaan myös niin agressiivisia. Joustoa tarvitaan ja muiden huomioon ottamista, eikä jokaiseen asiaan suhtautua täysin mustavalkoiseksi. Liikenteessä tulee paljon tilanteita, jossa omasta mielestä tulee toimittua järkevästi, mutta toisen mielestä tyhmästi. Tässä pari esimerkkiä:

1) Tuusulanväylä kehä I:n jälkeen pohjoiseen mennessä. Veräjänmäen liittymän jälkeen kolme kaistaa muuttuu kahdeksi. Oikeanpuoleinen kaista loppuu, joten autot eivät ryhmity sille. Liikenne etenee kahdella kaistalla ennen yhdistymistä vauhtia 20 km/h (rajoitus 80 km/h), mutta BMW:n katumaasturi ajaa oikeanpuoleista kaistaa noin 80 km/h letkasta ohi niin pitkään kuin mahdollista, ja liittyy vilkkua käyttämällä jonoon kaistan päätyttyä. Mielestäni tyhmästi tehty, eikä edistä liikennettä.

2) Sama tie, mutta liikenne kulkee noin 70 km/h tunnissa vasemmanpuoleisella kaistalla ja noin 50 km/h oikeanpuoleisella. Olen vasemmanpuoleisella kaistalla ja tarkoituksena kääntyä Tammiston liittymästä pois. Ajan liikennevirran mukana ja kun liittymä lähestyy, katson paikan jossa voin vaihtaa kaistaa ja poistua liittymästä. Sopivaa paikkaa ei tule, joten ohitan koko ajan autoja. Kun matkaa liittymään on n. 500 m, laitan vilkun päälle ja vaihdan kaistaa väliin, joka on riittävä, mutta normaalia lyhyempi rako vaihtaa kaistaa tuossa vauhdissa. Toimin mielestäni oikein, vaikka ohitinkin monta autoa ja sitten poistuin liittymästä. Jonkun mielestä toimin väärin.

Kun näissä tilanteissa ihmiset ajattelevat eri tavalla ja heti toinen on mulkku kun tekee vastaavaa, ei ole ihme, että ihmiset ovat agressiivisia.

Tänään oli muuten erikoinen tilanne Mäkelänkadulla. Jätin epähuomiossa melkein 1,5 auton mittaa väliä edellä menevään, ja heti väliin vaihtoi ryssän kilvissä oleva katumaasturi. Vilkun vilkautus kääntöhetkellä oli nopea, mutta ehdin sen nähdä ja nopealla jarrutuksella vältin kolarin. 100 metriä edempänä tultiin valoihin ja vasemmanpuoleinen kaista, jolla olimme, ei vetänytkään niin nopeasti kuin keskimmäinen. Maasturi vaihtoi kaistaa takaisin, koska pääsi sillä kolme autoa edemmäs. Kun valot vaihtuivat, maasturin edessä ollut autokoulun auto sammutti, ja ilmeisesti maasturi vetäisi suoraan perään. Näin vain nopean pysähdyksen ja peilistä näin, kuinka venäläinen nousi autostaan ja lähti kohti autokoulun autoa. Tuskin oli pelkästään ohjeita menossa antamaan, vaan alkoi selvitellä kolaria.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään oli muuten erikoinen tilanne Mäkelänkadulla. Jätin epähuomiossa melkein 1,5 auton mittaa väliä edellä menevään, ja heti väliin vaihtoi ryssän kilvissä oleva katumaasturi. Vilkun vilkautus kääntöhetkellä oli nopea, mutta ehdin sen nähdä ja nopealla jarrutuksella vältin kolarin. 100 metriä edempänä tultiin valoihin ja vasemmanpuoleinen kaista, jolla olimme, ei vetänytkään niin nopeasti kuin keskimmäinen. Maasturi vaihtoi kaistaa takaisin, koska pääsi sillä kolme autoa edemmäs. Kun valot vaihtuivat, maasturin edessä ollut autokoulun auto sammutti, ja ilmeisesti maasturi vetäisi suoraan perään. Näin vain nopean pysähdyksen ja peilistä näin, kuinka venäläinen nousi autostaan ja lähti kohti autokoulun autoa. Tuskin oli pelkästään ohjeita menossa antamaan, vaan alkoi selvitellä kolaria.

Kiitos hyvistä nauruista. Toivottavasti venäläinen rikkoi maasturinsa kunnolla. Itse näen nämä liikenteen siat päivittäin, koska asun Mäkelänkadulla alkupäässä ja autoilijat sekoilevat usein kääntyessään Teollisuuskadulle. Ja voitte kuvitella jos Mäkelänkadun ja Päijänteentien risteyksen valot ovat pois päältä, että kuinka vaikea sitä on ylittää ilman jalankulkijan agressiivisuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös