Tämä lainaus on uudenvuodenpäivältä puolilta päivin. Olisiko Mogilnilla ollut kova krapula päällä tai jotain muuta paha oloa havaittavissa?
Vituttaa itseopiskelleet maanteiden sheriffit jotka vetää pitkät päälle heti ohitetuksi tulemisen jälkeen.
Vituttaa ohittajat jotka etupuskuriani nuollen palaavat omalle kaistalleen, varsinkin kurapaskakelillä kun ei ole noita lampun pesureitakaan paskassa autossani.
Näitä kahta kun katsotaan, niin sinuahan vituttaa sekä ohitetuksi tuleminen, että itse ohittaminen. Ja vielä niin, että teet itse vastaavan virheen, joka sitten vituttaa sinua, kun sen tekee joku muu sinua kohtaan.
Tuo valojen sytyttäminen takana johtuu siitä, että olet joko palannut takaisin omalle kaistallesi liian nopeasti, tai sitten teet jonkun uhkarohkean ohituksen ahtaaseen väliin, tai ylämäkeen jossa näkemä eteenpäin on pieni.
Suomalainen ohituskäytäntö ei paljon päänsilitteyä kaipaa, sen verran siinä on todellakin sanomista. Kun sen paluun sinne omalle kaistalle jättää hieman myöhempään, ja ohittaa turvallisessa paikassa, niin harvemmin jos koskaan saa mitään pitkiä valoja peräänsä.
Vituttaa kuljettajat jotka löytävät 10-20km/h nopeutta lisää ohituskaistojen kohdalla mutta kadottavat sen taas ohituskiellon alueella tai kun vastaan tulee autoja.
Tämä on kyllä jotain käsittämätöntä ajokulttuuria Suomessa, joka toimii kuin se junan vessa lähes joka paikassa. Vaikka nopeusrajoituskin pysyisi samana ohituskaistan aikana, niin lähes kaikki nostavat nopeuttaan sen ajaksi, ja sitten palataan taas siihen vanhaan nopeuteen. Käsittämätön pakkomielle näissä paikoissa ihmisillä on, ikäänkuin sitää takaa tulevaa ei saisi päästää ohi.
Vituttaa vähän lyhyemmässä välissä ohitettaessa kun vastaantuleva itseopiskellut sheriffi pistää pitkät päälle merkiksi typerästä teosta. Sehän se mukavasti pimeässä auttaakin muutenkin tiukkaa tilannetta kun vastaantulija polttaa verkkokalvot.
Tämä on kyllä totta. Jos se virhe on jo tullut tehtyä, että on lähdetty liian ahtaaseen väliin ohittamaan, niin entistä vaarallisemmaksi se ohitus muodostuu, kun sitä vielä yritetään hankaloittaa tahallisesti. Oikeampi tapa olisi tietysti hiljentää sitä nopeutta, ja päästää se ohittaja palaamaan turvallisesti takaisin omalle kaistalleen.
Itselläni on onneksi sen verran tehokas kulkuneuvo, että näitä tilanteita ei pääse syntymään, vaan saan hoidettua sen ohituksen nopeasti ja turvallisesti. Kaikki eivät osaa arvostaa auton hyvää suorituskykyä, mutta itse näen sen tärkeäksi osaksi liikenneturvallisuutta.