Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 453
  • 13 154

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Meinasipa lähteä henki tuossa pari tuntia sitten, kun nelostiellä vastaan tuli auto asuntovaunuineen poikittain. Ehdin onneksi nähdä, että rekkaa ohittava karavaanari oli unohtanut raahavansa jäähallia perässään ja teki sähäkän paluun kaistalleen sillä seurauksella, että jäähalli alkoi heittelehtiä rajusti puolelta toiselle. Hetken päästä asuntoauto iski pari viikatetta vastaantulevan kaistalle ennenkuin kun koko paska lensi vastakkaiseen ojaan.

Karavaani-kusipäät jäivät ilmeisesti henkiin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Meinasipa lähteä henki tuossa pari tuntia sitten, kun nelostiellä vastaan tuli auto asuntovaunuineen poikittain. Ehdin onneksi nähdä, että rekkaa ohittava karavaanari oli unohtanut raahavansa jäähallia perässään ja teki sähäkän paluun kaistalleen sillä seurauksella, että jäähalli alkoi heittelehtiä rajusti puolelta toiselle. Hetken päästä asuntoauto iski pari viikatetta vastaantulevan kaistalle ennenkuin kun koko paska lensi vastakkaiseen ojaan.

Karavaani-kusipäät jäivät ilmeisesti henkiin.
Lyön kympin vetoa, että kyseessä olivat vuosittaiseen lestadiolaisten suureen hihhulitapahtumaan matkalla ollut perhe (19 lasta).

Ja kärryn on saanut ajettavakseen juuri kortin saanut Johannes 18-v, jolla tunnetusti ensimmäisellä ajoviikollaan on kaasussa kaksi asentoa (off/on) ja ratissa kolme (täysi vasen/täysi oikea/suoraan).

Ei muuten, mutta täälläpäin näin vastaavia yhdistelmiä tänään useita kymmeniä...
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään hieman jännitti kehän rampissa kun edellä meni fazerin paku takalauta auki ja laatikkopinot hieman tuppasivat heilumaan siinä kyydissä. Tuli kerrankin pidettyä oikea turvaväli edellä menevään. Olisi kiva tietää oliko kuski tietoinen kuljetustavastan. Toivottavasti.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meinasipa lähteä henki tuossa pari tuntia sitten, kun nelostiellä vastaan tuli auto asuntovaunuineen poikittain. Ehdin onneksi nähdä, että rekkaa ohittava karavaanari oli unohtanut raahavansa jäähallia perässään ja teki sähäkän paluun kaistalleen sillä seurauksella, että jäähalli alkoi heittelehtiä rajusti puolelta toiselle. Hetken päästä asuntoauto iski pari viikatetta vastaantulevan kaistalle ennenkuin kun koko paska lensi vastakkaiseen ojaan.

Karavaani-kusipäät jäivät ilmeisesti henkiin.

Et kuitenkaan jäänyt katsomaan mitä kusipäille kävi?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Et kuitenkaan jäänyt katsomaan mitä kusipäille kävi?
Kuten alkuperäisessä viestissä totesin, niin jäin. Olivat hengissä, sillä auto ei asuntovaunusta poiketen heittänyt volttia. Asuntoautossa ajon aikana oleminen on kielletty, joten kaikkien autossaolijoiden noustua autosta totesin kusipäiden olevan harmikseni kunnossa ja jatkoin matkaa. Se miten kusipäät saivat sen rusinaksi menneen asuntoautonsa ojasta ja mitä he sillä tekivät ei voisi vähempää kiinnostaa.

Terapiaako noille olisi pitänyt mennä tarjoamaan? Tyypeille jotka koettivat sekuntti sitten tappaa minut ja vaimoni?

Niin ja asiaan vihkiytymättömille niin nelostie on tuossa kohtaa aivan viivasuora kilometrien ajan. Siitä on kaksi seurausta a) osittain tiellä oleva auto ei aiheuta vaaraa kenellekkään vasta kun lokakuussa kun tulee pimeä. b) kusipään riskiohitus oli täysin järjetön, sillä paitsi viiden kilsan välein tulevia ohituskaistoja tuo tie tarjoaa vaikka asuntovaunua kiskovalle Micralle ohitusmahdollisuuksia suoruutensa ja vähäisen liikenteensä takia lähes koko ajan.

Mutta kai Jesus-boyllä ei ollut kiire pelkästään herätysjuhlille, vaan myös taivaaseen.
 

Tuzzi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä tarinassa ei ritaria eikä idioottia löydy ellei säiden herraa lasketa mukaan mutta pistetään nyt tähän ketjuun. Tulipa elämäni pelottavin hetki auton kanssa, kun ajelin tuossa moottoritiellä kohti Oulua ja vauhtia luonnollisesti yli 100. Yhtäkkiä hirveä sade kuuro iskee kuin tyhjästä, kaikki näkyvyys häviää joka suunnasta eikä tien reunaviivoja edes näe. Muistin että takana ei välittömästi onneksi ollut autoa joten jarruttelin vähäsen ja samassa edessä päin näkyi myös jarruvalo. Hieman ruuhkaisemmalla tiellä olisi voinut alkaa pelti kolista kunnolla, mutta selvisin hengissä vaikka paskat oli housussa koko kuuron ajan 2-3 minuuttia kun ei nähnyt muuta kuin edessä ajavan takavalot ja vettäkin ilmestyi tielle niinkuin olisi pienessä purossa ajellut.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuten alkuperäisessä viestissä totesin, niin jäin. Olivat hengissä, sillä auto ei asuntovaunusta poiketen heittänyt volttia. Asuntoautossa ajon aikana oleminen on kielletty, joten kaikkien autossaolijoiden noustua autosta totesin kusipäiden olevan harmikseni kunnossa ja jatkoin matkaa. Se miten kusipäät saivat sen rusinaksi menneen asuntoautonsa ojasta ja mitä he sillä tekivät ei voisi vähempää kiinnostaa.

Terapiaako noille olisi pitänyt mennä tarjoamaan? Tyypeille jotka koettivat sekuntti sitten tappaa minut ja vaimoni?

Niin ja asiaan vihkiytymättömille niin nelostie on tuossa kohtaa aivan viivasuora kilometrien ajan. Siitä on kaksi seurausta a) osittain tiellä oleva auto ei aiheuta vaaraa kenellekkään vasta kun lokakuussa kun tulee pimeä. b) kusipään riskiohitus oli täysin järjetön, sillä paitsi viiden kilsan välein tulevia ohituskaistoja tuo tie tarjoaa vaikka asuntovaunua kiskovalle Micralle ohitusmahdollisuuksia suoruutensa ja vähäisen liikenteensä takia lähes koko ajan.

Mutta kai Jesus-boyllä ei ollut kiire pelkästään herätysjuhlille, vaan myös taivaaseen.

Joo, ihan varmaan oli harmittava kokemus ja varmaan olisi itseänikin suututtanut, mutta en vaan osannut tuosta lauseesta:"Karavaani-kusipäät jäivät ilmeisesti henkiin." päätellä, että olisit käynyt asian varmistamassa. Ilmeisesti-sana vaikkapa lihavoinnin kera tässä yhteydessä.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta kai Jesus-boyllä ei ollut kiire pelkästään herätysjuhlille, vaan myös taivaaseen.
Niinpä, et tullut kysyneeksi harmittiko henkiinjääminen häntä?

Mutta erääseen teiden ritariin ja hänen epäselviin aikomuksiinsa tutustuin tuossa päivänä muutamana ajellessani Mitsubishi Pajerolla pitkin pienehköä, kaksikaistaista asfalttitietä täällä kotiseudullani. Kyydissäni istui tyttöystäväni lisäksi hänen viisi nuorempaa sisarustaan. Edessäni ajeli uudehko Volvo, joka ilmoitti vilkulla kääntyvänsä oikealle, pienelle peltotielle. Volvo lähes pysähtyi risteykseen ja minä lähdin ohittamaan autoa vasemmalta. Kun olimme lähes rinnakkain (olin Volvosta katsottuna juuri "kuolleen kulman" tietämillä), Volvokuski vaihtoikin suunnitelmaansa ja räpäytti suuntamerkin vilkuttamaan vasemmalle. Siinä jo säikähti että onko kuljettaja huomannut ollenkaan että minä olin ohittamassa häntä ja kääntyykö hän suoraan eteeni. Vauhtia minulla oli n. 80 km/h, rumaa jälkeä olisi tullut.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stadissa on uskomattoman paljon autoilijoita, jotka eivät osaa ajaa Bulevardin suunnasta Eteläespalle. Lähes äivittäin näen tapauksia, jotka tunkevat Bulevardilta suoraan Espalle. Eivät edes tajua ihmetellä, kun samaan aikaan Erottajaa pitkin puskee autoja vihreillä. Ja toisinaan jalankulkijoita. Opettelisivat nyt saatana kääntymään Bulevardilta parin mutkan kautta Erottajalle ja siitä Eteläespalle. Ja jos ovat turisteja, näkeehän sen nyt dorkempikin, ettei noin voi ajaa, vaikka fyysisesti se juuri onkin mahdollista.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Sama perkeleen muija on kaksi kertaa tullut hml:n prisman pihassa jakajan väärältä puolelta vastaan, eipä paljon päätä pakota. Sitten vielä ihmettelee kun joku kattelee vähän vihasesti ja näyttää centteriä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tässä kun tuota ratikkaa ajelee, niin tulee nähtyä jos jonkinlaista idiotismia.

Eräs hyvä esimerkki oli tänään kun ajelin linjaa 8 Salmisaaresta päin. Olin juuri ohittanut Ruoholahden Metro-aseman pysäkin kun päätin antaa eräälle jalankulkijanaiselle tietä, vielä kun aikataulukin antoi myöten.

No, pysähdyin sitten hyvän matkan päähän suojatiestä(n. 20m), ja näytin naiselle, että ole hyvä vaan. Huomasin peilistä takaa lähestyvän Golffin, jonka oletin tietysti myös pysähtyvän, suojatien edessä kun olin. Vielä mitä! Nainen oli juuri astumassa suojatielle, kun tämä Golf-kusipää kiihdyttää vauhtia entisestään ja hirveellä kiireellä kaikenlisäksi punaisia päin. Hyvä ettei jäänyt nainen alle. No, nainen pääsi kuitenkin turvallisesti yli ja minä pääsin jatkamaan matkaa.

Mikä helvetti siinä on, ettei Suomessa päästetä jalankulkijoita millään yli tien. Ei siinä mene helvetti kun 2 sekuntia kun jalankulkija on sut ohittanut ja pääset jatkamaan matkaa. Esimerkiksi Saksassa ei tarvitse kuin koskettaa varpailla suojatien kohdalta tietä, niin johan rupee autoja pysähtelee.
 
Mikä helvetti siinä on, ettei Suomessa päästetä jalankulkijoita millään yli tien. Ei siinä mene helvetti kun 2 sekuntia kun jalankulkija on sut ohittanut ja pääset jatkamaan matkaa. Esimerkiksi Saksassa ei tarvitse kuin koskettaa varpailla suojatien kohdalta tietä, niin johan rupee autoja pysähtelee.
En kyllä tiedä. Se myös kummastuttaa, että kun kolmion tai stopin takaa tulevat autoilijat jäävät odottamaan omaa menovuoroaan, niin auto on aina suojatien päällä. Sen auton voi kuitenkin yleensä pysäyttää sekä suojatien eteen että taakse.

Varmaan jonkin sortin asennekasvatus tekisi terää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No, pysähdyin sitten hyvän matkan päähän suojatiestä(n. 20m), ja näytin naiselle, että ole hyvä vaan. Huomasin peilistä takaa lähestyvän Golffin, jonka oletin tietysti myös pysähtyvän, suojatien edessä kun olin. Vielä mitä! Nainen oli juuri astumassa suojatielle, kun tämä Golf-kusipää kiihdyttää vauhtia entisestään ja hirveellä kiireellä kaikenlisäksi punaisia päin. Hyvä ettei jäänyt nainen alle.

Mikä helvetti siinä on, ettei Suomessa päästetä jalankulkijoita millään yli tien. Ei siinä mene helvetti kun 2 sekuntia kun jalankulkija on sut ohittanut ja pääset jatkamaan matkaa.

Osaltaan vastaus kysymykseesi on ensimmäisessä kappaleessasi. Itse en ainakaan mielellään laske jalankulkijaa kaksikaistaisen tien yli kun kuitenkaan siinä toisella kaistalla tuleva ei välttämättä huomaa pysähtyä ja voi näin aiheuttaa vaaratilanteen jalankulkijalle.
 

Rocco

Jäsen
No, pysähdyin sitten hyvän matkan päähän suojatiestä(n. 20m), ja näytin naiselle, että ole hyvä vaan. Huomasin peilistä takaa lähestyvän Golffin, jonka oletin tietysti myös pysähtyvän, suojatien edessä kun olin. Vielä mitä! Nainen oli juuri astumassa suojatielle, kun tämä Golf-kusipää kiihdyttää vauhtia entisestään ja hirveellä kiireellä kaikenlisäksi punaisia päin. Hyvä ettei jäänyt nainen alle. No, nainen pääsi kuitenkin turvallisesti yli ja minä pääsin jatkamaan matkaa.
No ainakin siksi se ei pysähtynyt koska olit 20m päässä suojatiestä pysähtyneenä. Se ei lain mukaan velvoita pysähtymään. Raja on viisi metriä. Tosin, jos tapaus oli tällainen niin vaikka olisit ollut sen 5m tai lähempänä, olisiko sittenkään pysähtynyt. Epäilen, että ei...
 
Mikä siinä on kun ei voi käyttää sitä vilkkua liikenneympyrästä poistuttaessa? 2 viikkoa olen kortilla ajanut mutta noin parikymmentä kertaa turhaa joutunut pysähtymään, koska liikenneympyrästä poistuva ei osaa käyttää vilkkua päällä.
Tuo ei hirveästi ärsytä mutta eniten ärsyttää nämä kaistaseikkailijat jotka eivät missään tilanteessä käytä vilkkua tai vilkaise peilistä vaihtaessaan kaistaa. Sulkuviivojen yli mennään kun halutaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No ainakin siksi se ei pysähtynyt koska olit 20m päässä suojatiestä pysähtyneenä. Se ei lain mukaan velvoita pysähtymään. Raja on viisi metriä. Tosin, jos tapaus oli tällainen niin vaikka olisit ollut sen 5m tai lähempänä, olisiko sittenkään pysähtynyt. Epäilen, että ei...

Tämä 20m sen takia, että mm. Mannerheimin tiellä on niin monta kertaa meinannut jäädä jalankulkija auton alle, kun ratikka on pysähtynyt aivan suojatien eteen. Ja kun jalankulkija on lähtenyt ylittämään tietä, on ratikan vierestä ajanut auto meinannut teilata tien ylittäjän kun ei ratikan takaa ole tätä huomannut. Sen takia jätän siis RATIKALLA hyvän matkaa suojatiehen, että autoilija ja jalankulkija huomaavat toisensa tarpeeksi ajoissa.

Autolla jätän sitten sen max. 5m.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ei mun mielestä keskustassa päästetä ihmisiä, paitsi ehkä juhannuksena.
Menkööt valojen mukaan yli. Kuitenkin liikennettä on kokoajan niin paljon ja vantaalaisia jotka eivät varmasti pysähdy kun itse pysähdyt suojatien eteen.
 
http://www.keskipohjanmaa.net/gen/446352.asp

Jatketaanpa Kälviän murhatapauksen jälkiselvittelyä vaikka tässä ketjussa. Juoppo siis ajoi 3 promillen kännissä 190km tuntinopeudella päin poliisia, ja auto meni tämän näköiseksi. Kiva kuulla, että meikäläisellekin niin tutulla reitillä riittää vuodesta toiseen näitä köyhänmiehen tommimäkisiä.

8-tiellä taitaa joka kesä muutama sankari pommittaa kahtasataa kameraan, onneksi seuraukset ovat yleensä olleet tätä tapausta lievempiä.
 

Rocco

Jäsen
...RATIKALLA...
Niin siis oikoluku olisi tarpeen. En lukenut tarkasti viestiä että olet ratikkakuski...

Tänään taas kerran ihmettelin oikein urakalla vaasalaisten ajoa risteyksissä. Vaasassa on paljon puistikoita missä on kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Siellä ihmiset kääntyilevät oikealta kaistalta vasemmalle ja toisinpäin, ja kääntyessään loikkivat kaistojen yli eli siis oikealle kääntyessään käännytään suoraan vasemmalle kaistalle yms. Ja jatkuvasti vielä melkein keskellä risteystä vaihdetaan kaistaa ja ajetaankin eri suuntaan minne kaistalta saa ajaa.

Jos olisin liikkuvan poliisin kesätöissä puhtaasti provikkapalkalla, olisin miljonääri kesän jälkeen..
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Onnittelut TJS-Linen TAKSIKUSKILLE joka ajoi yksisuuntaista Unioninkatua siihen toiseen suuntaan. Ryssäturisteilta toi on jokaviikkoista touhua, mutta luulis että autotyöläiseltä löytyy ymmärrystä 1) kääntyminen kielletty 2) kielletty ajosuunta -liikennemerkeille.

Punaisia päin ajavia näkyy useampia päivässä. Kaksi jonoa seisoo valoissa, kunnes 400m päässä siintävässä risteyksessä joku valo vilahtaa vihreänä. Eiköhän ensimmäinen tempaise suojatien käyttäjien varpaita hipoen matkaan ja vetää pari seuraavaakin autoa mukaan pujotteluun.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
3 promillen kännissä 190km tuntinopeudella päin poliisia, ja auto meni tämän näköiseksi.
Tältä tuo sama auto näytti keväämmällä.
...kääntyilevät oikealta kaistalta vasemmalle ja toisinpäin, ja kääntyessään loikkivat kaistojen yli ...
Kuulostaa ihan Manhattanilta. Siellä kun ei monessa paikassa ryhmitytä käytännössä lainkaan, vaan kääntyessä leikataan kaistojen yli, vaikka vieressä joku olisi menossa suoraan. Suoraan menijät vieläpä väistävät ja homma toimii, ihme kyllä. Tosin takseja ne suurin osa ovat ja ratissa intialainen, niin ihmekkös tuo.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
http://www.keskipohjanmaa.net/gen/446352.asp

Jatketaanpa Kälviän murhatapauksen jälkiselvittelyä vaikka tässä ketjussa. Juoppo siis ajoi 3 promillen kännissä 190km tuntinopeudella päin poliisia, ja auto meni tämän näköiseksi. Kiva kuulla, että meikäläisellekin niin tutulla reitillä riittää vuodesta toiseen näitä köyhänmiehen tommimäkisiä.

8-tiellä taitaa joka kesä muutama sankari pommittaa kahtasataa kameraan, onneksi seuraukset ovat yleensä olleet tätä tapausta lievempiä.

Piti kopsata tämä viestini tännekkin, kun pistää nämä rattijuopot ja heidän tukiryhmänsä niin vihaksi:


Lainaus: Tanskanen kirjoitti:

Kaveri oli päättänyt ottaa isänsä auton. Oli lähössä ajelee, mutta pääsikin max 50m tietä eteenpäin kunnes auto oli penkassa. Noh, mä tulin sattumalta paikalla(vaikka kello olikin kolme yöllä). Olisiki pitänyt olla auttamatta kaveriaan, joka olisi aiheuttanut kiinnijäämisen, kun autokin oli puolittain tiellä? Ei koskaan, sillä kaveria ei jätetä. Olisiko pitänyt soittaa poliisi paikalla. Ei, sillä kaveria ei vaan jätetä.



Taas kerran, kun tänään kuulin uutisista rattijuopon surmanneen poliisin, minulle tuli mieleen, että juuri tällainen asenne on se, jonka vuoksi rattijuopot kylvävät Suomen teillä niin paljon kuolemaa. Miksi me vain katsomme vierestä, ku joku lähtee ajamaan kännissä? Me olemme vastuuttomia. Tai siis minä en ole, sillä olen kerran estänyt voimakeinoin yhden hyvän ystäväni lähdön kännissä ajamaan ja soittaisin poliisin, ellen muuten pystyisi estämään. Minä vihaan rattijuoppoja ja taas tämän päiväisen uutisen jälkeen entistä enemmän. Yhtä paljon vihaan niitä kavereita, jotka siellä autossa istuivat ja antoivat sen hullun ajaa melkein kahtasataa siinä kunnossa.

On turha syyttää, ettei kaveri tajua olevansa riski täysin syyttömille ihmisille, jos pystyy ajamaan autoa tuolla tavalla. Kyse on vain ja ainoastaa törkeästä piittaamattomuudesta. Täällä on vaadittuu raikaajilta munat valtiolle, mutta saman aikaisesti hyväksymme kaveriemme (ja jotkun itsensä) ajavan kännissä ja tappavan ihmisiä. Missä on logiikka? Rattijuopot tappavat ja vahingoittavat satoja ihmisiä vuosittain.
 
Joskus olen kierossa päässäni miettinyt, että mitäs jos jokaiselle rattijuopolle mätkäistäisiin saman tien syyte tapon-, tai vaikka murhan yrityksestä? Olisi sen jälkeen varmasti ainakin jolla kulla hiukan suurempi kynnys lähteä jurrissa tielle.

Tuossa vielä juttua siitä, kun rattijuopot kerääntyvät autoilemaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Joskus olen kierossa päässäni miettinyt, että mitäs jos jokaiselle rattijuopolle mätkäistäisiin saman tien syyte tapon-, tai vaikka murhan yrityksestä? Olisi sen jälkeen varmasti ainakin jolla kulla hiukan suurempi kynnys lähteä jurrissa tielle.

Itselleni sopisi hyvin tuo rangaistus, mutta taitaa olla hiukan ylimitoitettu ehkä kuitenkin. Tuli äärimmäisen paha olo, kun luki tapahtuneesta, mutta yllättävää tuo ei sinällään ollut. Nuorten kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä menee jatkuvasti huonommaksi (samoin vanhempien) ja alkoholin lisääntynyt käyttö tähän yhdistettynä on ongelma, johon pitäisi puuttua raskaalla kädellä.

Auton menetys valtiolle on ainakin yksi rangaistus, joka tulisi seurata välittömästi ja mikäli auton arvo on mitätön, niin silloin pitäisi seurata vielä erillinen "autovero". Myös valvontaa pitää lisätä ja poliisin pitäisikin puuttua ns. häirikkökuljettajiin, joita on liikenteessä riittävästi, jokaisella työmatkalla jokaisena aamuna liikenteen seassa on näitä ja heidät pitäisi saada pois liikenteestä tai ainakin muuttaa tuntuvien sanktioiden avulla heidän asenteensa.

Autoilu voi olla hauskaa, mutta se vaatisi kaikilta asennemuutoksen ja valvovalta instanssilta järeämmät toimet, joihin löytyy kyllä keinoja, mutta halut tuntuvat olevan vähissä tai sitten eivät taidot riitä. Toivottavasti jokainen meistä lukijoista ilmoittaa humalaisen kuskin aina poliisille, vaikka olisi kyseessä kuinka läheinen ihminen, itse teen niin ainakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös