Nostetaan tämä topic ylös, kun tuli akuutti tarve aiheelle....
Olin tänään ajelemassa huviajelulla ihan. Ajelin 60 km/h nopeusrajoitus alueelle jotakin reilut 10 km/h ylinopeutta(mittarin mukaan...eli miinustettuna mittarivirhe, niin ehkä jotakin 5-6 km/h ylinopeutta) ja perässä roikkui eräs pakettiauto ihan perseessä kiinni. Aina kun lisäsin vähän enemmän kaasua, niin johan tuo kusipää lisäsi samalla sen verta taas, että pääsi ihan takapuskuriin kiinni roikkumaan.
No sitten samalla tiellä alkoi alkoi 40 km/h nopeusrajotus ja ajelin siinäkin reilut 10 km/h ylinopeutta mittarin mukaan ja tuo sama helvetin pakettiauto roikkui edelleen aivan oman autoni takapuskurissani kiinni...väli taisi olla jotakin ½ metriä....voiko sitä turvaväliä olla oikeasti noin vaikeaa pitää tarpeeksi pitkänä? Mikä ihme tarve joillakin kuskeilla on ajaa aivan toisen perässä kiinni niin, että esim. en edes pystyisi pysähtymään ja väistämään jalankulkijoita, jotka ylittävät suojatietä ilman, että tuo pakettiauto ei tulisi autoni takakontistani sisään. Varsinkin kun ajaessani tiellä ei ollut minkäänlaista ruuhkaa, vaan tilaa yllin kyllin.
Eikä edes turvavälin tarvitsisi olla autokoulussa määrittelemä ylipitkä turvaväli(eli esim. 80 km/h alueella 80 metriä, 120 km/h alueella 120 metriä...jne), ihan reilu 30-60 metriä varmaan riittäisi suht koht turvalliseen ajoon, jolloin ihan oikeasti edessä olevaan liikenteeseen se edellä ajava pystyy reagoimaan pelkäämättä, ettei takana tuleva tule penkin selkänojan takaata läpi.
Niin ja jos oikeasti on tarve ajaa mielestäni jo tarpeettoman kovaa ylinopeutta(kyseinen tilanne tapahtui kuitenkin aika kapealla kaksisuuntaisella mutkittelevalla tiellä, jonka asfalttipinta oli aika epätasainen), niin menisi sitten ohitse turvallisessa paikassa, eikä jää roikkumaan edessäajavan taakse tarpeettoman kauaksi aikaa.
Että pistää vituttamaan tuollaiset mulkut, joille sana liikenneturvallisuus tuntuu olevan tuntematon käsite :/ .