Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 272
  • 13 118

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli kännissä poikamiesboksissa baariin halajava 22-vuotias autonomistaja siis murtautuu naapurin autoon ja käynnistää sen leffatyyliin johdoista?

Alkolukkojen tarkoitus on vaikeuttaa rattijuopon mahdollisuutta saada autoa kun ovat kännissä. Mielestäni kuvailemassani tilanteessa rattijuopolla on aika vaikeaa päästä auton rattiin.

Kerrostalolähiön parkkipaikalta otetaan luvattomasti käyttöön Toyota/Datsun vm-82. Ovet ja virtalukko toimii vaikka saksenkärjillä.

Mielestäni ei rattijuoppoja ei pidä pois ratista millään muutoin kuin kaltereilla.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kerrostalolähiön parkkipaikalta otetaan luvattomasti käyttöön Toyota/Datsun vm-82. Ovet ja virtalukko toimii vaikka saksenkärjillä.
Heitäppä ihan sellainen perstuntuma, että moniko rattijuoppo alkaisi juottamaan noita Datsunin starttipiuhoja päästäkseen sinne baariin? Vaikkapa kuinka monta sadasta.

Haluan vain saada käsityksen miten vakavana ongelma mjarkko pitää tätä.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Heitäppä ihan sellainen perstuntuma, että moniko rattijuoppo alkaisi juottamaan noita Datsunin starttipiuhoja päästäkseen sinne baariin? Vaikkapa kuinka monta sadasta.

Haluan vain saada käsityksen miten vakavana ongelma mjarkko pitää tätä.

0% varmaan, ei ole kokemusta eikä tietoa.

Mikä on se ongelma?

Mielestäni se ongelma on rattijuoppo tappajat liikenteessä.
Sinisilmäistä on uskoa, että alkolukolla ne ongelmat katoavat.
 

Rocco

Jäsen
Rattijuopoista jää isompi osa kiinni ilmiantojen ja onnettomuuksien seurauksena, kuin normaalien puhallusratsioiden kohdalla (poikkeuksena joidenkin festareiden paluuliikenne alueen porteilla).

Kertoo aika paljon siitä miten vähäistä Suomessa on valvonta. Kun ei ole käytännössä mitään riskiä jäädä kiinni normaalissa ajossa, ei pienessä nousuhumalassa uskota siihen että jäädään kiinni. Suomessa on valitettavasti vain niin naurettavan helppoa ottaa avaimet ja lähteä ajelemaan kännissä. Varsinkin jossakin maakunnassa missä poliisia ei näy tuntiin vaikka olisit hätäkeskukseen soittanut rikoksesta.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rattijuopoista jää isompi osa kiinni ilmiantojen ja onnettomuuksien seurauksena, kuin normaalien puhallusratsioiden kohdalla (poikkeuksena joidenkin festareiden paluuliikenne alueen porteilla).

Kertoo aika paljon siitä miten vähäistä Suomessa on valvonta. Kun ei ole käytännössä mitään riskiä jäädä kiinni normaalissa ajossa, ei pienessä nousuhumalassa uskota siihen että jäädään kiinni. Suomessa on valitettavasti vain niin naurettavan helppoa ottaa avaimet ja lähteä ajelemaan kännissä. Varsinkin jossakin maakunnassa missä poliisia ei näy tuntiin vaikka olisit hätäkeskukseen soittanut rikoksesta.

Näinhän se on. Siksi olenkin koittanut tässä ketjussa koittanut kuuluttaa kansalaisten oma-aloitteisuutta näissä tapauksissa, eli sitä, että jokainen meistä omalta osaltamme tekisimme parhaamme rattijuoppojen liikkeelle lähdön estämiseksi ja jos emme sitä pysty tekemään niin soittaisimme juopon henkilöllisyydestä riippumatta poliisille.

Tällainen toiminta ei ole saanut täällä kovinkaan voimakasta kannatusta, vaan on mietitty vain, kuinka kovat rapsut niille harvalle kärähtäneelle annetaan. Itse olen edelleen sitä mieltä, että mikäli tällainen hiljainen hyväsyntä jatkuu, niin ongelma ei poistu.

Minä lupaan käräyttää jokaisen rattijuopon, jonka kohtaan. Kuinka moni muu lähtee talkoisiin?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bmw:n kuskille perustettu oikein omat 'sivut'. Bongattu ffp:n sivuilta. Kehtaavat vielä jossain pyytää edes pientä ymmärtystä koska kyseessä ei ollut tahallinen tai harkittu teko. Ei se auto kyllä paikaltaan ilman kuskia lähde kulkemaan 200 km/h. Toivottavasti tuosta tulee matkustajillekin sanktiota koska ovat päästäneet kuskin rattiin tuossa kunnossa.
 

scholl

Jäsen
Tätä poliisin yliajoa ja sitä lätkämatsin juhlimis -yliajoa yhdistää neljä asiaa: nuori kuski, romuauto, lande ja hirveä jurri. Ei tuollaista rangaistuksilla kuriin saada, vaan asennekasvatuksella. Vanhemmilla on nyt työsarkaa saada landenuoriso luopumaan tuollaisesta ajanvietteestä.

Sinänsä erittäin ikävä tapahtuma. Tietyllä tavalla tosin älytöntä, että se, mistä syytetään poikkeaa yleensä melko lailla sen mukaan jääkö auton alle poliisi vai siviili. Ei mene ihan jakeluun.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lisää samanlaisia järjen jättiläisiä. Tällä kertaa sekä kuski ja matkustaja jäivät sentään henkiin mutta matkustaja ilmeisesti melko heikossa hapessa.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinänsä erittäin ikävä tapahtuma. Tietyllä tavalla tosin älytöntä, että se, mistä syytetään poikkeaa yleensä melko lailla sen mukaan jääkö auton alle poliisi vai siviili. Ei mene ihan jakeluun.

Tätä olen itsekin ihmetellyt, että onko ihmishenget eriarvoisia. Mielestäni kaikissa tapauksissa, joissa rattijuoppo ihmisen päälle ajaa voisi syyte olla sama eli murhasta syytettäisiin.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä olen itsekin ihmetellyt, että onko ihmishenget eriarvoisia. Mielestäni kaikissa tapauksissa, joissa rattijuoppo ihmisen päälle ajaa voisi syyte olla sama eli murhasta syytettäisiin.

Eikö se nyt mene jakeluun että tuon pykälän tarkoituksena on estää poliisien ja muiden virkamiesten harkittu listiminen ja se on ihan tarkoituksen mukaista mielestäni.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se nyt mene jakeluun että tuon pykälän tarkoituksena on estää poliisien ja muiden virkamiesten harkittu listiminen ja se on ihan tarkoituksen mukaista mielestäni.

Eiköhän se nyt jakeluun mene. Ihmetyttää se silti, että siitä riippuen kenen päälle ajat riippuu myös tuomiosi.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän se nyt jakeluun mene. Ihmetyttää se silti, että siitä riippuen kenen päälle ajat riippuu myös tuomiosi.

Noinhan siinä käy sitten toiseen suuntaan. Mutta tuossahan ei ikäänkuin ajettu ihmisen päälle, vaan vastustettiin työtään suorittavaa virkamiestä. Siinä on eroa.
Ihan samalla tavalla jos lyön jotakuta nakkikioskilla tai sitten työtään tekevää haastemiestä niin jälkimmäisestä tulee kovemmat rapsut. Olettaen että seuraukset ovat muuten samat.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tätä poliisin yliajoa ja sitä lätkämatsin juhlimis -yliajoa yhdistää neljä asiaa: nuori kuski, romuauto, lande ja hirveä jurri. Ei tuollaista rangaistuksilla kuriin saada, vaan asennekasvatuksella. Vanhemmilla on nyt työsarkaa saada landenuoriso luopumaan tuollaisesta ajanvietteestä.

Sinänsä erittäin ikävä tapahtuma. Tietyllä tavalla tosin älytöntä, että se, mistä syytetään poikkeaa yleensä melko lailla sen mukaan jääkö auton alle poliisi vai siviili. Ei mene ihan jakeluun.

Sen verran tarkennusta, että nyt ei käsittääkseni ollut todellakaan kyseessä mikään romuauto, vaan suurella vaivalla tuunattu vanha auto. Landekin voidaan tulkita toki vähän eri lailla pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Olen täysin samaa mieltä, että rangaistuksilla näitä ei pois saada, vaan vahvalla asennekasvatuksella, jota pitää tapahtua, kotona, koulussa ja ihan joka paikassa. Itse asiassa luettuani tämänpäiväisen Iltiksen jutun, niin rangaistuksen pelko saattoi hyvinkin olla syynä tähän järjettömään pakenemiseen. Mikä ihme saa näitä lahopäitä kuvittelemaan, että pystyvät oikeasti kännissä karkaamaan selvin päin olevia poliiseita. Näitä yritysiä on tänä vuonna ollut tolkuttoman paljon ja muutama niistä on päättynyt todella ikävästi, eli hengen menetyksiin.

Tuosta murhasyytteestä sen verran, että laki on tehty suojaamaan virkatehtävissä olevaa poliisia ja on siis eräänlainen "työsujelupykälä".

Tätä asennejuttua olen täällä koittanut kuuluttaa aiemmissakin viesteissäni ja on hienoa huomata, että samankaltaisia ajatuksia löytyy muiltakin.
 

scholl

Jäsen
Sen verran tarkennusta, että nyt ei käsittääkseni ollut todellakaan kyseessä mikään romuauto, vaan suurella vaivalla tuunattu vanha auto.

Itse pidän tuollaista kyllä romuautona. Ensinnäkään kolariturvallisuus ei ole sitä luokkaa, että sillä voisi ajaa tuollaisia nopeuksia. Sama koskee ajo-ominaisuuksia. Sitä paitsi usein tuollainen amistuunaus on pelkkää kosmeettista toimintaa. Auton tekniikkaa ei nykyaikaisteta, itseasiassa ei välttämättä edes pidetä huoli siitä, että ne osat olisivat uusittu edes samanlaisiksi kuin olivat aikoinaan, vaan ajellaan hieman huonoilla renkailla etc. Vanhempien vikahan se on osittain. Oikeanlaista asennekasvatusta olisi se, että 18v kuljettaja saisi alleen vaikkapa mielummin 1,4 litraisella koneella varustetun Golfin, jolla pitää ajaa hiljaa ja sitten kun ajokokemusta on riittävästi ja ajotapa on mukautunut asialliseksi, voi sitten ostaa kalliimman auton, joka menee sen 250km/h.

Museoautoilla on tarkoitus kruisata rauhallisesti, eikä räpätä hullunlailla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Samoilla linjoilla schollin kanssa. Nuo -90 luvun Saksasta käytettynä uitetut isokoneiset Bemarit on ennen kaikkea romuja. Alkuperäinen alusta usein vielä madalletaan, laitetaan matalaprofiiliset renkaat ja ratiksi vaihdetaan joku sormuksen kokoinen sporttiratti. Sitten tuolla 15-vuotta vanhalla tehokkaalla romulla kaahataan (kännissä) 200km/h ja ihmetellään, kun ei pysy kännissä.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Bmw:n kuskille perustettu oikein omat 'sivut'. Bongattu ffp:n sivuilta. Kehtaavat vielä jossain pyytää edes pientä ymmärtystä koska kyseessä ei ollut tahallinen tai harkittu teko.
Joo, varmaan kaasu hirtti kiinni ja loppupelissä piti kumota kossupullo lennossa kun alkoi pelottaa tuo meno. Ja sitte joku tuli ihan naapurikaistalla eteen.

Kyllähän näissä rangaistusasteikon selkeä koventaminen toisi lisää ennakkopelotetta. Täälä Keski-Suomessa olikohan reipas kymmenen vuotta sitten kaahasi rattijuoppo hengiltä kaksi tyttölasta isänsä silmien alla Keuruun tiellä. Taisi saada pari-kolme vuotta kuolemantuottamuksesta ja rattijuopumuksesta. Olikohan nekin ehdollisena. Parempimuistiset korjatkoon. Sakot tuli päälle ja jonkinlaiset korvaukset uhrien omaisille mutta ei nekään mitään valtavia summia olleet.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Omien kokemusteni mukaan myös 80-90 lukujen bemareissa on säädeltävä kaasu polkimen asento. Myös omiin kokemuksiin pohjaten 1.4 litraisella Golfilla pystyisi ajamaan niin kovaa, että sillä hengen saisi itseltä tai joltain toiselta riistettyä.
 

scholl

Jäsen
Samoilla linjoilla schollin kanssa. Nuo -90 luvun Saksasta käytettynä uitetut isokoneiset Bemarit on ennen kaikkea romuja.

90 luvun? Saksasta uitetun?
Katsopa vähän auton mallia ja ennen kaikkea rekisterinumeroa. Vaikka muisti voi olla vähän huono kun puhutaan 25v vanhoista asioista niin en ihan tarkkaan muista, milloin tuollainen rekisteri olisi annettu, mutta veikkaisin auton ensirekisteriajankohdaksi vuotta 1983 (ehkä 1984). H meni vähän A:ta jäljessä, mutta tosiaan Hämeessä tuo on rekisteröity kuitenkin lähemmäs 25 vuotta sitten.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Empä ole nähnyt, kuin tuo romuksi menneen kuvan, josta oletin sen olevan jostain 80-90 luvun taitteesta. No pahemmaksi vaan menee.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse pidän tuollaista kyllä romuautona. Ensinnäkään kolariturvallisuus ei ole sitä luokkaa, että sillä voisi ajaa tuollaisia nopeuksia. Sama koskee ajo-ominaisuuksia. Sitä paitsi usein tuollainen amistuunaus on pelkkää kosmeettista toimintaa. Auton tekniikkaa ei nykyaikaisteta, itseasiassa ei välttämättä edes pidetä huoli siitä, että ne osat olisivat uusittu edes samanlaisiksi kuin olivat aikoinaan, vaan ajellaan hieman huonoilla renkailla etc. Vanhempien vikahan se on osittain. Oikeanlaista asennekasvatusta olisi se, että 18v kuljettaja saisi alleen vaikkapa mielummin 1,4 litraisella koneella varustetun Golfin, jolla pitää ajaa hiljaa ja sitten kun ajokokemusta on riittävästi ja ajotapa on mukautunut asialliseksi, voi sitten ostaa kalliimman auton, joka menee sen 250km/h.

Museoautoilla on tarkoitus kruisata rauhallisesti, eikä räpätä hullunlailla.


Voit minun puolestani pitää tuota romuautona aivan vapaasti, mutta minun näkemykseni mukaan se ei sitä ole ja tätä Bemaria ei voi edes verrata tuohon toiseen mainitsemaasi autoon. Tunnen katsastusmiehiä ja tiedän, että tällaiset tuunatut autot syynätään paljon tiukemmin katsastuksessa, kuin "vakioautot". Sekin, että tuossa humalatilassa on tällä autolla pystynyt ajelemaan kymmeniä kilometreja tuollaisilla nopeuksiaa, todistaa, että auton pitää olla teknisesti varsin hyvässä kunnossa.

Tämän väittelyn lopetan tähän, koska se johtaa vain tätä keskustelua sivuraiteille ja näillä seikoilla ei itse tapauksen kohdalla ollut mielestäni olennaista merkitystä.

Vanhempien mahdollisuudet vaikuttaa 20 vuotiaan tekemisiin ovat aika rajalliset ja todennäköisesti tämäkin kaveri on autonsa ostanut omilla rahoillaan ja tuunaaminen on paljon parempi harrastus, kuin kartsalla kännissä pyöriminen, joten sitäkään hommaa ei pidä "kriminalisoida". Jotkut arvot ovat vaan tällä hetkellä menneet yhteiskunnassa täysin perseelleen.

Itse en pitänyt ollenkaan huonona sitä 80 lätkää, joka minun nuoruudessani edellytettiin ensimmäisen vuoden kuljettajalta. En edes kyllä muista, miksi siittä käytännöstä aikanaan luovuttiin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Varmaan saattanut olla pojalla pieni morkkis seuraavana aamuna.

Järetöntä touhua. Ei minkään näköistä vastuuta oteta toisista ihmisistä vaikka omalla hengellä haluaisikin leikkiä. Pelaisivat mieluummin vaikka venäläistä rulettia jos siltä tuntuu. Kyllähän tuon ikäiset autot on aikamoisia pommeja tuollaisissa vauheissa kolarin sattuessa. Ihme kun kukaan autossa olleista ei kuollut.

Millä sitten saisi kytkettyä rattijuoppoja pois liikenteestä? Kovemmilla rangaistuksilla? Tuskin. Auto valtiolle? Tuskin. Kasvatus kotona? NO DAA! Jos se rattijuoppo on päättänyt lähteä ajamaan niin kyllähän se todennäköisesti myös saa auton jostain ja ei varmaan kolmen promillen känneissä mieti et tuleeko ehdollista vai ehdotonta ja minkä verran. Veikkaan et mielessä on lähinnä "tottakai mä pystyn vielä ajamaan" ja "en mä kuitenkaan kiinni jää".
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Itse en pitänyt ollenkaan huonona sitä 80 lätkää, joka minun nuoruudessani edellytettiin ensimmäisen vuoden kuljettajalta. En edes kyllä muista, miksi siittä käytännöstä aikanaan luovuttiin.

Muistaakseni kasikympin kerholaiset kokivat ainakin jonkinlaista terrorisointia maanteillä lujempaa ajavien toimesta. Tiedä sitten, mikä virallinen syy oli.

Esim. satasen lätkä tulokkaille ei olisi minustakaan huono idea, vaikka tällaisissa tilanteissa ei paljon lätkät autakaan. Omatkin vanhempani ehdottivat 105 km/h rajoitukseksi ensimmäisen vuoteni ajaksi, eikä neuvon noudattaminen kaduttanut jälkikäteen lainkaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
On aivan sama mitä 80km/h lätkiä tai matkailutojen nopeuksia pudotetaan takaisin 80km/h tasolle.

Yhtäkään kännissä ajettua kuolonkolaria ei estetä lätkillä tai nopeusrajoituksilla.

Juhannuksen jälkeen joku virkamies jo ehdotteli rekan ja matkailuauton törmäyksen jälkeen, että matkailuautojen nopeudet pitäisi pudottaa takaisin 80km/h tasolle. HEI HALOO pösilöt - sillä ei ole tasan tarkkaan mitään merkitystä millä autolla jaa säiliörekkaa päin ja kuinka kovaa, niin henki siinä lähtee. Välillä ihmisten tyhmyys kyllä ihmetyttää/korpeaa oikein huolella.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On aivan sama mitä 80km/h lätkiä tai matkailutojen nopeuksia pudotetaan takaisin 80km/h tasolle.

Yhtäkään kännissä ajettua kuolonkolaria ei estetä lätkillä tai nopeusrajoituksilla.

Juhannuksen jälkeen joku virkamies jo ehdotteli rekan ja matkailuauton törmäyksen jälkeen, että matkailuautojen nopeudet pitäisi pudottaa takaisin 80km/h tasolle. HEI HALOO pösilöt - sillä ei ole tasan tarkkaan mitään merkitystä millä autolla jaa säiliörekkaa päin ja kuinka kovaa, niin henki siinä lähtee. Välillä ihmisten tyhmyys kyllä ihmetyttää/korpeaa oikein huolella.

Kun joskus koitat ajaa kevyttä matkailuatoa, jonka painopiste on erittäin korkealla, niin tiedostat kyllä hyvin äkkiä miten hankala se on poikkeustilanteessa ohjata. Nopeuden nosto nimen omaan aiheuttaa hyvin herkästi tuollaisia kolarin kaltaisia "heijausilmiöitä".
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Viime viikonlopun ikävä taphtuma on jälleen nostanut esiin keskustelun kännissä ajamisesta myös tällä keskustelupalstalla. Omasta mielestäni kännissä ajaminen voidaan luokitella sairaudeksi, ainakin niillä henkilöillä jotka kerta toisensa jälkeen hyppäävät rattiin laitamyötäisessä. "Paatuneet" kännissä ajavat ovat suuri joukko, joihin suurimpaan osaan eivät auta mitkään keinot. Auton rattiin pitää päästä, oli sitten kuinka päissään tahansa.

Heinäkuun Moottori -lehti kirjoitti pääkirjoituksessaan "karua" tekstiä. Tässä on muutamia tärkeäitä kohtia ko. kirjoituksesta:

- Viime vuonna joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa kuljettaja oli humalassa ! Viimeksi näin suuri osuus oli 1990-luvun alussa
- Vuonna 2006 oli yhteensä 77 kuolemaan johtanutta alkoholionnettomuutta. Kahtena edellisvuotana niitä oli 70.
- 88 % verenalkoholipitoisuus oli yli törkeänrajan !
- Onnettomuuden aiheuttajista kuljettajista 23 % oli alle 22-vuotiaita ja 53 % alle 32-vuotiaita.
- Joka kolmas kuolonkolarin aiheuttanut rattijuoppo oli tuomittu ja aiemin rattijuoppouduesta !

Pitäisiköhän jatkossa tehdä jotain, jotta kyseiset luvut saataisi alhaisemmiksi ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös