Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 220
  • 13 118
Mielestäni kaikkiin peräänajoihin pätee sama kysymys: "Saatko pysäytettyä ajoneuvosi tien näkyvällä osuudella?"

Oma nopeus on suhteutettava muun liikenteen nopeuteen, ja etäisyydet pidettävä ajonopeuden ja tien asettamissa puitteissa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Cosmo kirjoitti:
Tarpeeton pysähtyminen? Missä menee raja, pitääkö väistää kissaa? Kulkukissaa vai jonkun omaa? Rotu- vai maatiais-?

Yks kananpaskan hailee, vaikka väistäisin planktonia tai mielikuvitusystävää: mun takapuskurin ja takaa-ajavan etupuskurin välissä on oltava happea niin paljon, että kahteentörmäystä ei missään olosuhteissa tapahdu.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minäpä luulen, että tuollaisessa peräänajossa törmääjän liikennevakuutuksesta varmaan korvataan, mutta jarruttajakin saa sakot.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
1Timer kirjoitti:
Laki ei tunne luuloja.
Väitän maallikkopohjalta, että tuollainen jarruttaminen täyttää jonkin laissa kielletyn teon merkit.
 

Lager Lager

Jäsen
Suosikkijoukkue
National Hockey League
Top kiehumislista:

-Valoissa nukkujat
-Ruuhkaisiin risteyksiin tai liikenneympyröihin änkeejät
-Bussikaistan omistajat
-Kehä 1 Leppävaaran ja turun motarin paikkeilla Tapiolasta tultaessa ruuhka-aikaan.
-Kun auto jättää esim keskelle Kehä 1 laittakaa ne saamarin hätävilkut ja varoituskolmiot!
-Vilkkuvammaiset: niitä suuntavilkkuja voi opetella käyttämään.
-Suomalaiset ei osaa pysähtyä suojatien eteen.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
msg kirjoitti:
Minäpä luulen, että tuollaisessa peräänajossa törmääjän liikennevakuutuksesta varmaan korvataan, mutta jarruttajakin saa sakot.

Ehkei tilanne ollut ihan edellä ajatellun kaltainen, mutta joitain vuosia sitten lähdin kaupungissa talvikelillä ripeästi valoista liikkeelle. Jostain syystä, ei voi tietää miksi sillä reitti oli tuttu, seuraavien liikennevalojen vaihtumisaikaa oli muutettu ja aiempien kokemuksieni perusteella luulin pääseväni sujuvasti seuraavista valoista, mutta ne eivät vaihtuneetkaan kuten ennen. Pakko oli jarruttaa etten aja punaisia päin ja silloin takapaksissa paukkui. Ilmeisesti takanani ajavakin muisti aiemman valojen vaihtumisrytmin ja kun sitten oli liukasta niin Corollan konepelti meni vekille yms muuta pientä. Oman Mitsun takapäähän tuli puskurin alle pikku vekki. Ja kaverin vakuutus maksoi kaiken. Eikä tullut sakkoja.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Sumuvalot ja vilkku

Vituttaa kuskit, jotka luulee, että sumuvaloja saa käyttää aina, kun siltä tuntuu. Ne tuppaa häikäisemään välillä meilkein yhtä hyvin kuin pitkät valot.
Ja toinen on se vilkunkäytön uskomaton vaikeus.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Yks kananpaskan hailee, vaikka väistäisin planktonia tai mielikuvitusystävää: mun takapuskurin ja takaa-ajavan etupuskurin välissä on oltava happea niin paljon, että kahteentörmäystä ei missään olosuhteissa tapahdu.

Iisisti nyt! Jokuhan voisi luulla että ajat autoa samaan aikaan kun kirjoita. Sisäpyyhkimet?

Niin onkin oltava väliä, tottakai. Jos joku on liian lähellä, hän rikkoo pykäliä, päivänselvä juttu. Jos sinä vedät siksi liinat kiinni opettaaksesi vähän tapoja, rikot myös pykäliä. Olet yhtä kusipäinen roisto kuin se toinenkin. Kuka korvaa sitten mitäkin, mutta molemmat saatte varmasti sakot, ja uskallanpa väittää että sinä saat isommat (olettaen että motiivisi on tämä kosto, ja kerrot sen vielä tutkinnassa, varsinkin kananpaskojen kera). Jos väität väistäneesi planktonia, niin kyseessä on vain rajanveto, että koska pysähtyminen/jarruttaminen on tarpeetonta. Oikeus katsoo, että planktonmanööverisi oli tarpeetonta -> sakot. Etana menee varmaan samaan ameebaosastoon, oravat ja siilit varmasti ja ehkä alle puolivuotiaat mäyrät vielä. Kissat ja koirat ehkä riittävät jo pysähtymistarpeeseen vaikkapa vähän hitaammalla tiellä. Peräänajaja sanoo että oli ohittamassa normaalisti edessä olevaa hitaampaa autoa, ihan peruskauraa mitä tapahtuu joka päivä liikenteessä.

Itse asiassa sinä syyllistyt periaatteessa tarpeettomasti pysähtyessäsi rikokseen, vaikka kukaan ei olisi takanasi tai edes mailla halmeilla saati näkemässä, mutta perässäroikkuja sen sijaan voisi ajella siinä samassa kohtaa samalla lailla, eikä syyllistyisi mihinkään, ellet juuri sinä olisi siinä. Mietippä sitä!
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Lager Lager kirjoitti:
Top kiehumislista:

-Suomalaiset ei osaa pysähtyä suojatien eteen.

Itse pysähdyn suojatien eteen ja siksi lisäänkin listaasi yhden kohdan:

-suomalaiset eivät osaa lähteä ylittämään suojatietä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Peräänajaja on aina syyllinen!
Paitsi ehkä silloin, kun toinen osapuoli on jurrissa. Mutta pääsäntöisesti oman auton meno on saatava aina jarrutettua, vaikka edessä ajeleva pysähtyisi kuin seinään.
Kaltaisesi autoilijat ovat vähintään yhtä vaarallisia liikenneturvallisuudelle kuin takapuskurissaroikkujat. Juttusi kuvastavat juuri suomalaisen liikennekulttuurin perimmäistä ongelmaa, eli "minähän olen aina oikeassa" ja "kostan vielä sille kusipäälle".
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Miten sitä paitsi todistetaan tarpeeton pysähtyminen?
Jos vedät liinat kiinni keskellä suoraa tietä, kyllä se on sinun tehtäväsi todistaa, että sinulla oli syy tehdä niin.
 

Rocco

Jäsen
Näinpä taas tänään kun aivan keskustassa punainen mersu vääntäytyy punaisten valojen aikana yhden kaistan yli päästäkseen oikealle kaistalle, vasemmanpuoleiselta oikeanpuoleiselle. Noh, siinä hetken aikaa pitää tukkia kaikki kolme kaistaa ja silti kuski jäi punaisten valojen aikana poikittain risteykseen. En tarkemmin ehtinyt jäädä katsomaan sankarin tekosia, mutta ainakin torvet soivat kovaa kun valot vaihtuivat vihreäksi. Onhan se hienoa katsoa ryhmittymismerkit vasta kun ajaa niiden alta ja sitten lähteä vaihtelemaan kaistaa...

Lisäksi huomasin taas että ihmiset eivät osaa kääntyä kaksikaistaiselle puistikolle. Mikä siinä on vaikea tajuta että oikealta tuleva kääntyy oikealle kaistalle, ja vasemmalta tuleva vasemmalle kaistalle... Aina se vasemmalta tuleva jää odottamaan sitä oikealta tulevaa vaikka toinen kaista on aivan vapaasti käytettävissä. (Vaasassa sen huomaa kun katsoo Kirkkoapteekin risteystä. Rewellin suunnasta varmaan 90% autoista kääntyy Palosaarelle, mutta Hovioikeuden suunnasta tulevat autot jäävät aina odottamaan kääntyviä. Monesti olen, vastoin liikennesääntöjä, ohittanut tällaisen auton oikealta ja ajanut sille tyhjälle kaistalle. Aina se toinenkin auto sitten tajuaa tilanteen.)
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
H2O2 kirjoitti:
Ja taas löytyi lisäkoulutuksen tarpeessa oleva autoilija.
http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1301476

Koulutusvälineinä voi käyttää vaikka rengasrautaa ja tunkin vartta.

Eipä tuo mikään ihme ole, kun poliisitkin yrittää ajaa suojatiellä ylitse. Eilen olisin jäänyt koppalakkien auton alle, ellen olisi jäänyt seisomaan keskelle suojatietä Aleksilla. Liikennettä kadulla oli tasan poliisiauton ja sadan metrin päässä olevan ratikan verran.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Hakunilan S-markettiin autolla halajaville asiakkaille vinkiksi, että parkkitilaa on yllättävän paljon myös parkkihallin perällä, S-markettia vastapäätä, S-marketin takana ja jopa S-marketin kakkostasolla. Invapaikkoja ei siis ole pakko täyttää, eikä varsinkaan ole välttämätöntä pysäköidä S-marketin puoleiselle kapealle, mutta vilkkaahkosti liikennöidylle ajokaistalle ja pakottaa näin parkkihallista tulevat lainaamaan vastaantulijoiden kaistaa. Kyseisen tempun joutuu tällä hetkellä suorittamaan noin joka toisella kauppareissulla, sillä sille kadulle ei kerta kaikkiaan mahdu kolmea autoa vierekkäin vaikka kuinka jalkakäytävän tukkisitte.

Lisäksi se invapaikkojen viereinen tila ei ole sitten parkkipaikka laisinkaan. Jaloin siitä saa kyllä kulkea.

Kiitos!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rocco kirjoitti:
Näinpä taas tänään kun aivan keskustassa punainen mersu vääntäytyy punaisten valojen aikana yhden kaistan yli päästäkseen oikealle kaistalle, vasemmanpuoleiselta oikeanpuoleiselle. Noh, siinä hetken aikaa pitää tukkia kaikki kolme kaistaa ja silti kuski jäi punaisten valojen aikana poikittain risteykseen.

Nämä risteyksen tai liittymän ohi ajaneet tosiaan ihmetyttävät: miksi on välttämättä yritettävä epätoivoisia U-käännöksiä keltaisen viivan yli ja/tai vastoin kääntymiskieltoa, tukittava risteyksiä tai jopa peruutettava moottoritiellä jos on missannut liittymän? Eikö todellakin voisi kiltisti etsiä paikan lailliselle kääntymispaikalle; perempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa.

Itseäni jo hävettäisi niin kovasti moinen urpoilu, että mieluummin käyn kääntymässä jossain kauempana ja palaan takaisin laillista tietä kuin anelen armoa tientukkeena tai sekoilen moottoritiellä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
VT kirjoitti:
Kaltaisesi autoilijat ovat vähintään yhtä vaarallisia liikenneturvallisuudelle kuin takapuskurissaroikkujat. Juttusi kuvastavat juuri suomalaisen liikennekulttuurin perimmäistä ongelmaa, eli "minähän olen aina oikeassa" ja "kostan vielä sille kusipäälle".

Jos vedät liinat kiinni keskellä suoraa tietä, kyllä se on sinun tehtäväsi todistaa, että sinulla oli syy tehdä niin.
Kummallisia johtopäätöksiä sää tuosta vaan lonkalta vetelet. Miten niin 'kaltaiseni'? Määhän ajan kuin herran terttu. Mistä ihmeestä sää päättelit minun jarruttelevan kostoksi perässäroikkujille ihan vaan todistaakseni olevani "aina oikeassa". Enhän mää, jumankauta sentään, niin missään sanonut tahi missään tapauksessa alkuunkaan mitään sen suuntaista tarkoittanut. Pois se minusta. Minä en liikenteessä leiki enkä pelleile, olin sitten oikeassa tai en.

Mutta rautalangasta: Jos roikkuu edessä menevän ajoneuvon takapuskurin välittömässä läheisyydessä, on peräänajon sattuessa aivan turha alkaa saivarrella miksi peräänajettu on jarruttanut. Se pitäisi olla kaikille ajokortinhaltijoille päivänselvä asia.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Mutta rautalangasta: Jos roikkuu edessä menevän ajoneuvon takapuskurin välittömässä läheisyydessä, on peräänajon sattuessa aivan turha alkaa saivarrella miksi peräänajettu on jarruttanut. Se pitäisi olla kaikille ajokortinhaltijoille päivänselvä asia.
Niin onkin, mutta jos edelläajava tekee jarrutuksen vittuillakseen, syyllistyy hänkin liikennerikkomukseen.

Onhan tämä perässäroikkuminen toki yksi ärsyttävimpiä piirteitä liikenteessä ja heikentää liikenneturvallisuutta jo sen takia, että edelläajava alkaa helposti vilkuilla liikaa taustapeiliin, jolloin muu huomiokyky heikentyy. On uskomatonta, miten riittävän turvavälin pitäminen voi olla niin ongelmallista uskomattoman monelle autoilijalle.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Oli miten oli, niin minulle on ainakin opetettu, että peräänajo on aina peräänajajan vika, jarrutti sitten vaikka pyhää henkeä ja todistamisvelvoitteita tuskin on.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
VT kirjoitti:
Niin onkin, mutta jos edelläajava tekee jarrutuksen vittuillakseen, syyllistyy hänkin liikennerikkomukseen. .
Vaikkakin vittuillakseenjarrutusta on käytännössä lähes mahdoton todistaa ja todistusvelvollisuus lienee kuitenkin syyttävällä osapuolella, vaatii täydellistä vatipäisyyttä tehdä niin. Vittuillakseenjarruttaja on jopa pahempi kuin perässäroikkuja, sillä se tekee vasiten väärin. Eli suomeksi sanottuna tahallaan.
VT kirjoitti:
Onhan tämä perässäroikkuminen toki yksi ärsyttävimpiä piirteitä liikenteessä ja heikentää liikenneturvallisuutta jo sen takia, että edelläajava alkaa helposti vilkuilla liikaa taustapeiliin, jolloin muu huomiokyky heikentyy. On uskomatonta, miten riittävän turvavälin pitäminen voi olla niin ongelmallista uskomattoman monelle autoilijalle.
Sanasta sanaan noin plus vielä se, ettei 100km/h:n vauhdissa välttämättä halua mitään citymaasturia takaloosterin kautta takapenkille kyläileen.
 
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Vittuillakseenjarruttaja on jopa pahempi kuin perässäroikkuja, sillä se tekee vasiten väärin. Eli suomeksi sanottuna tahallaan.
Jos saivarrellaan, niin eiköhän se perässä kihnuttajakin tee tietoisesti väärin..

Edelleen: Ei ole mitenkään mahdollista ajaa toisen perään, jos sääntöjä noudatetaan. Tämä siis kärjistettynä ja teoriassa. Eli, vaikka se etummainen silkkaa tyhmyyttään vetää liinat kiinni, niin se takimmainen saa auton pysähtymään ilman törmäystä, jos etäisyys on oikea.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sille Tampereella Rautatienkatua pitkin ajaneelle vanhan mustan BMW:n kuskille, joka ei edes hidastanut suojatien kohdalla vaikka varmasti näki, että sitä oli ylittämässä heikosti liikkuva vanhus, tiedoksi että etäisyyttä kyseiseen vanhukseen jäi suunnilleen 50 cm kun siitä neljääkymppiä (tai enemmän) painoit ohi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
massimo kirjoitti:
Laitetaan nyt tähän ketjuun.

Kenen työpaikalla on näin turvallinen auto???

http://www.youtube.com/watch?v=RszRFAbfF04

Muutenkin kannattaa katsella muita törmäystestejä...

Kivasti meni tuo volkkarin paku läjään. Niin ja olihan tuolla myös Kenneth Erikson ajelemassa muistaakseni MonteCarlossa puhelin pylvääseen kolhvilla ja vuosi taisi olla 93 tai 94
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Noni, nyt on kahtena peräkkäisenä aamuna (n. klo. 7.00) tullut saman auton perä vastaan motarin vasemmalla kaistalla 60km/h nopeudella. Todella turvallista näillä keleillä. Molemmilla kerroilla Karkuvuoren tunnelin kohdalla Tampereella.

Ensimmäisellä kerralla kyseinen rouva alkoi jarruttelemaan ennen oikealla kaistalla olevan jonon ohitusta. Ohitti yhden rekan 80km/h ja tämän jälkeen ennen seuraavaa letkaa laski noupeuden. Muutama auto, minä mukaan lukien, ehti ohittaa tämän rouvan sitten oikealta puolelta, kunnes hänen autonsa valui rekan vierelle ja jumitti kaistat kokonaan.

Tänään samalle rouvalle ei kelvannu oikealla kaistalla oleva n. 200m rako vaan hän jäi odottelemaan isompaa väliä jarruttaen vauhdin todella alhaiseksi. Tänään kolari oli jo todella lähellä, koska päästyään jo lähes kokonaan oikealla kaistalle, yritti hän perua liikkeensä. En ymmärrä miksi tämmöisellä tyylillä pitää tulla motarille ajamaan, kun Tampereelle pääsee tuohon aikaan pienempiä teitäkin ilman ruuhkia.

Miksi tämmöisestä ei voida tehdä rangaistavaa? On kuitenkin huomattavasti vaarallisempaa kuin lievät ylinopeudet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös