Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 186 165
  • 13 488

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuskinpa siellä sunnuntaina oli niin paljon liikennettä, ettei olisi turvavälejä voinut pitää. Hyvä pointti sinulta kyllä tuossa.

Joo, varmasti sunnuntaina paremmin voi pitää, mutta ei tosiaan mitään kilometrejä liene tyhjää. Suomen vilkkaimmin liikennöity tie. Mutta tosiaan jengi ei ymmärrä mitä eroa on kehillä ja motareilla, ja miten niissä ajetaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime viikolla moottoritiellä 40km matkalla ohitin saman auton kolme vai oliko peräti neljä kertaa.

Ihan ihmeellisiä vauhtispurtteja ja sitten taas meno hidastui.

Parhaimpana esimerkkinä se, kun alkoi oikealla kaistalla rekka tulemaan perä edellä vastaan ja näin tämän sankarin peilistä, niin annoin ensin ohittaa rekan ja menin vasta itse siihen perään sitten.
Oikealle kaistalle, kun päästiin niin herra tiputtikin taas vauhtia varmaan 15km/h alaspäin ja 400m rekan ohittamisen jälkeen jouduinkin ohittamaan tämän sankarin TAAS.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joo eipä se tietenkään kehällä ole ruuhka-aikaan mahdollista pitää täysimittaisia turvavälejä. Mutta kyllä sielläkin jonkin verran ennakoimaan pystyy kovallakin ruuhkalla, eikä ole välttämätöntä aivan perseessä kiinni ajaa.

Pointtinani tuossa ehkä oli nyt enemmän se, että mitä siinä sitten ehtii tekemään, jos se edellä ajava yhtäkkiä vetääkin liinat kiinni, ja olet siinä takana ihan tappituntumalla.

No tuollaista jälkeä siitä sitten syntyy. Sitäkin suuremmalla syyllä semmoisissa ympäristöissä, joissa se turvavälin pitäminen on täysin mahdollista, niin pitäkää niitä. Vaikka se typötyhjä moottoritie miten tuntuisi semmoiselta paikalta, että mitä siellä nyt muka sattuu, niin ei sitä ikinä tiedä.

Itse olen esimerkiksi kerran joutunut motarilla runttaamaan jarrun täysiä pohjaan eteen juosseen jäniksen vuoksi. Se jänis tuli silloin keulasta sisään, mutta en halua edes miettiä, että mitä olisi tapahtunut, jos siinä perseessä olisi vielä joku auto ollut, joka ei olisi ehtinyt tekemään yhtään mitään siinä tilanteessa.

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juu ei se Kehä 1 sunnuntainakaan mikään tyhjä ole, mutta toki arkista ruuhka-aikaa hiljaisempi. Eilen oli kuitenkin todella hyvä keli, aurinko paistoi ja tiet oli sulat. Se vain korostaa tuota turvavälien puuttumista entisestään. Ehkä 8 ihmistä nyt kuitenkin oppi jotain.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime viikolla moottoritiellä 40km matkalla ohitin saman auton kolme vai oliko peräti neljä kertaa.
Näitä sattuu aina silloin tällöin kohdalle. Jostakin syystä tuntuvat olevan melkein aina naisia. Ilmeisesti vakkarin käyttö ei ole tuttua ja keskittyminen on jossain muualla kuin ajamisessa ja vauhti vaihtelee sen takia. Jos oli mies, niin sitten voi olla rattijuoppo. Tämä nimimerkillä setämies.

Itselle kävi joskus niin, että moottorin vikavalo syttyi ja auto meni limp home-moodiin eikä se oikein liikkunut mihinkään. Silloin ajoin niin kovaa kuin pääsin mutta silti vauhti vaihteli 70 ja 100 km/h välillä. Ei kukaan sentään soittanut poliisia puhalluttamaan.

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kehät kun eivät ole moottoriteitä, niitä ei koske velvoite ajaa oikeanpuolimmaisimmalla vapaalla kaistalla, ei liioin oikealta ohittamisen ehdoton kielto. Usein on johdonmukaisempaa ja järkevämpää jatkaa keskimmäisellä tai jopa vasemmalla kaistalla - mutta tämä tuntuu perinteisesti TRIGGERÖIVÄN porukkaa ja aletaan ajaa puskurissa kiinni riippumatta nopeudesta.
Tieliikennelain mukaan monikaistaisilla teillä on pyrittävä ajamaan oikeanpuoleisimmalla vapaalla kaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Toki kaistaa ei pidä myöskään tarpeettomasti vaihtaa.

Aika monella kehää ajavalla on se väärä käsitys, että ihan sama on ajaa vasenta kaistaa. Kenenkään ei pitäisi triggeröityä, mutta omalla toiminnalla voi usein myös ehkäistä monia tilanteita. Sen verran voi pelisilmää käyttää, ettei jurnuta vasenta kaistaa kilometritolkulla tismalleen samaa vauhtia kuin oikealla kaistalla ajava. Tai jos poistuu Lahdenväylän liittymästä tai lännessä kääntyy Otaniemeen, sitä vasenta kaistaa ei ole välttämätöntä valita jo Vihdintien liittymän kohdalla.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tieliikennelain mukaan monikaistaisilla teillä on pyrittävä ajamaan oikeanpuoleisimmalla vapaalla kaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Toki kaistaa ei pidä myöskään tarpeettomasti vaihtaa.

Aika monella kehää ajavalla on se väärä käsitys, että ihan sama on ajaa vasenta kaistaa. Kenenkään ei pitäisi triggeröityä, mutta omalla toiminnalla voi usein myös ehkäistä monia tilanteita. Sen verran voi pelisilmää käyttää, ettei jurnuta vasenta kaistaa kilometritolkulla tismalleen samaa vauhtia kuin oikealla kaistalla ajava. Tai jos poistuu Lahdenväylän liittymästä tai lännessä kääntyy Otaniemeen, sitä vasenta kaistaa ei ole välttämätöntä valita jo Vihdintien liittymän kohdalla.

Tästä on ketjussa muistaakseni aiemmin lain esitöitäkin avattu, mutta nimenomaan TLL 61 § säätää pakolliseksi ajoradalla oikeanpuoleisen kaistan, kun kyseessä on moottoritie. Samoin kieltää oikealta ohittamisen.

Kun kehät eivät ole moottoriteitä, siinä sovelletaan 19 §, jossa 2020 alkaen on määritelty "Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa". Tämä on nimenomaan kirjoitettu siinä merkityksessä, että kahden tai useamman kaistan ei-moottoritiellä saa ajaa millä tahansa laistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa, eli esimerkiksi kehillä _ei_ tarvitse ajaa oikeanpuoleisimmalla kaistalla. Sivulause siis viittaa nimenomaisesti kohtaan "taikka muulla ajokaistalla". Tarpeettoman vaihtamisen kielto jopa ohjaa tällaiseen kaistojen käyttöön ennemminkin kuin moottoritiestä erikseen säädetyn tapaiseen oikealle kaistalle palaamiseen (ks. HE perustelut, siellä tästä lisäselvennys).

Vaaran tai haitan aiheuttamista ei ole se, että ajetaan liikennevirran mukaista nopeutta ns. "ohituskaistalla", kun näitä vasemmanpuolimmaiset kaistat eivät ole, vaan ovat täysin tasa-arvoisesti käytettäviä. Se varmasti joitakin autoilijoita harmittaa, että näin toimitaan, mutta se harmitus on ihan oma, ei vaara tai haitta.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tuota ajatuksenjuoksua ei vaan kykene ymmärtämään, että sulla on siinä tiellä käytännössä kilometritolkulla tyhjää tilaa sekä eteen, että taakse, niin minkä helvetin takia se väkipakolla tehty valinta on tulla roikkumaan siinä tappituntumassa kiinni?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö, johon itse tulee yleensä törmättyä kesäisessä Suomessa pienemmällä tiellä ajettaessa. Rajoitusten mukaisesti ajellessa taakse ilmestyy auto, joka ei mene ohi, hidastaa, kun itse hidastaa ja roikkuu roikkumalla perässä ja ajaa tietysti kaupan päälle liian lähellä.

Eikös sen nyt luulisi olevan takana ajavallekin stressaavaa, kun joutuu siinä perässä ajamaan ja reagoimaan toisen jarruttamiseen. Luulisi, että olisi helpompaa ja mukavampaa painella ohi ja ajella sitten omaa vauhtia. Jotkut näin toki tekevätkin ja tämän ymmärrän.

Mutta näitä kilometritolkulla perässä roikkuvia kanssa-autoilijoita ei oikein kyllä ymmärrä. Mikä tuossa on taustalla, pienempi ilmanvastus ja polttoaineen säästö, kun ajelee mun katumaasturin imussa?

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Analyytikko_

Ehkä se on vain jotain niin nollat taulussa ajamista, että ei ole taju ollenkaan siinä hetkessä läsnä.

Joskus sitä, että ei vaan uskalleta ohittaa tai ei vaan älytä sitä turvavälin pitämisen merkitystä jne.

Kai niitä syitä on useita, mutta ei niistä mikään hyväksyttävä ole.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis

Kippas kappas, mikäpäs se olikaan tämän kolarisuman syynä? Turvavälien puuttuminen.

Ihan tässä vähän aikaa sitten sattui taas joku tuolla käytännössä lähes tyhjällä moottoritiellä ja hyvillä plussakeleillä roikkumaan aivan perseeseen kiinni. Nosti tai laski nopeutta, niin siinä se vaan roikkui pitkän aikaa.

Tuota ajatuksenjuoksua ei vaan kykene ymmärtämään, että sulla on siinä tiellä käytännössä kilometritolkulla tyhjää tilaa sekä eteen, että taakse, niin minkä helvetin takia se väkipakolla tehty valinta on tulla roikkumaan siinä tappituntumassa kiinni?
Kerran näin sadekelillä melkein tyhjällä motarilla, kun henkilöauto roikkui melkein rekan peräpuskurissa kiinni melkoisessa rapasuihkussa.

Itse ohitin tyhjällä vasemmalla kaistalla ja ihmettelin kovasti mitä tuolla toiminnalla oikein saavutettiin. Auton huuhtelu?

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kerran näin sadekelillä melkein tyhjällä motarilla, kun henkilöauto roikkui melkein rekan peräpuskurissa kiinni melkoisessa rapasuihkussa.

Itse ohitin tyhjällä vasemmalla kaistalla ja ihmettelin kovasti mitä tuolla toiminnalla oikein saavutettiin. Auton huuhtelu?
Säästää bensaa! Ihanasti imussa siinä.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tästä on ketjussa muistaakseni aiemmin lain esitöitäkin avattu, mutta nimenomaan TLL 61 § säätää pakolliseksi ajoradalla oikeanpuoleisen kaistan, kun kyseessä on moottoritie. Samoin kieltää oikealta ohittamisen.
Ja tästä oikealta ohittamisesta se, että koskee siis vain tilannetta, että ajetaan peräkkäin vasenta kaistaa, ja sitten takaa tuleva nopeampi ohittaa oikealta ja palaa vasemmalle. Oikealla kaistalla saa ihan vapaasti ajaa kovempaa kuin vasemmalla ja "ohitella" niitä vasemmalla ajavia.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kerran olen ajanut Raumalta Turkuun roikkuen aivan rekan perässä. Silloin aamuyöllä oli sellainen lumipyry ettei tietä näkynyt. Jos jätti turvavälin, katosi tie ja rekan takavalot. Kohtuu kusinen parituntinen.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaaran tai haitan aiheuttamista ei ole se, että ajetaan liikennevirran mukaista nopeutta ns. "ohituskaistalla", kun näitä vasemmanpuolimmaiset kaistat eivät ole, vaan ovat täysin tasa-arvoisesti käytettäviä. Se varmasti joitakin autoilijoita harmittaa, että näin toimitaan, mutta se harmitus on ihan oma, ei vaara tai haitta.

Tossa just toissa viikolla ajoin motarin ruuhkassa vasenta kaistaa vakionopeudella 106km/h enkä viitsinyt vaihtaa oikealle, kun koko hitaasti ohitin pitkää jonoa. Takapuskuriin tuli roikkumaan joku, jota ilmeisesti vitutti, etten väistänyt ja päästänyt häntä ohi ajamaan ylinopeutta.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä pääkaupunkiseudun kehillä sentään aika hyvin ymmärretään miten niillä ajetaan, ts että eivät ole motareita, mutta Turun kehätiellä eli ohikulkutiellä on aivan tavanomaista nähdä kuskeja jotka luulevat että pitää ajaa ns motarisäännöillä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mun mielestä pääkaupunkiseudun kehillä sentään aika hyvin ymmärretään miten niillä ajetaan, ts että eivät ole motareita, mutta Turun kehätiellä eli ohikulkutiellä on aivan tavanomaista nähdä kuskeja jotka luulevat että pitää ajaa ns motarisäännöillä.
Kehäkolmosen välillä lentokenttä - kolmostie on koko matkan kolme kaistaa, joista oikeanpuoleisinta jostain syystä vältetään kuin ruttoa. Varmaan siksi, kun ennen vanhaan se ei ollut yhtenäinen koko matkaa? Siinä usein tulee ohitettua kahtakin autoa kerralla oikealta.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Mikähän siinä vilkun käytössä on niin hankalaa? Vein tytön treeneihin niin sekä mennessä että tullessa vihdintielle tultaessa oli joku itsensä bemarikuskiksi luuleva vaikka ei alla bemaria ollutkaan. Ei tuo suuremmin edes minua haittaisi, jos kaistalta voi mennä vain yhteen suuntaan, mutta kun molemmilla kerroilla kaistalta pääsi kahteen eri suuntaan.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja tästä oikealta ohittamisesta se, että koskee siis vain tilannetta, että ajetaan peräkkäin vasenta kaistaa, ja sitten takaa tuleva nopeampi ohittaa oikealta ja palaa vasemmalle. Oikealla kaistalla saa ihan vapaasti ajaa kovempaa kuin vasemmalla ja "ohitella" niitä vasemmalla ajavia.

Näin, eli kaistaa ei saa tämän myötä vaihdella ja siten ohittaa oikealta. Esitöissä puhutaan jonoutuneesta liikenteestä tai opasmerkein osoitetusta suunnasta, näissä tapauksissa moottoritielläkin oikealta ohittaminen on sallittua. Huomiona, että siellä mainitaan nimenomaan sanat "ajokaistaa vaihtamatta", eli sitä omaa vauhtia saa ohi ajaa. Ei tietenkään ylinopeudella, koska se on kategorisesti kielletty.

Muilla kuin moottoriteillä tätä rajausta ei siis ole, ja esimerkiksi kehätiet eivät ole moottoriteitä. Sen muita teitä koskevan säädöksen pointtihan on juuri se, että näillä ruuhkaisilla teillä ei tarpeettomasti hypittäisi kaistalta toiselle. Kun vaikka se puikkelehtiminen voi nopeuttaa yksittäistä autoilijaa, kokonaisuutena aiheuttaa turhia riskejä ja hidastaa liikennettä.

Rocco

Jäsen
Onko näitä "ylijatkettuja jalkakäytäviä" muualla kuin liikennesuunnittelun perähikiällä, Helsingissä?

Olen lukenut näihin liittyviä uutisia ja en todellakaan tajua näitä. Idean ymmärrän, mutta miksi näissä ei enää ole kärkikolmiota?

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tossa just toissa viikolla ajoin motarin ruuhkassa vasenta kaistaa vakionopeudella 106km/h enkä viitsinyt vaihtaa oikealle, kun koko hitaasti ohitin pitkää jonoa. Takapuskuriin tuli roikkumaan joku, jota ilmeisesti vitutti, etten väistänyt ja päästänyt häntä ohi ajamaan ylinopeutta.
En minä ainakaan moottoritien vasemmalla kaistalla ala liikennepoliisia leikkimään, sanoi tieliikennelaki mitä tahansa. Jos takaa on tulossa joku kiireisempi, niin kyllä minä sen ohi päästän heti kun paikka aukeaa. Ihan liikaa näkee niitäkin ketkä jäävät siihen vasemmalle kaistalle blokkaamaan muuta liikennettä.

Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En minä ainakaan moottoritien vasemmalla kaistalla ala liikennepoliisia leikkimään, sanoi tieliikennelaki mitä tahansa. Jos takaa on tulossa joku kiireisempi, niin kyllä minä sen ohi päästään heti kun paikka aukeaa. Ihan liikaa näkee niitäkin ketkä jäävät siihen vasemmalle kaistalle blokkaamaan muuta liikennettä.
No joo toki näin. Mutta vituttaa ne > 20 km/h ylinopeutta paahtavat, jotka ilmestyy puskuriin vaatimaan välitöntä ohi pääsyä, vaikka itsekin ajaisin oikeaa kaistaa nopeammin ja sen autoja ohittelisin. Päästän mä nekin silti ihan suosiolla ohi paikan auetessa, mutta välkyttelemään ei ehkä kannata ruveta, jos haluaa sutjakasti ohi ;)

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
No joo toki näin. Mutta vituttaa ne > 20 km/h ylinopeutta paahtavat, jotka ilmestyy puskuriin vaatimaan välitöntä ohi pääsyä, vaikka itsekin ajaisin oikeaa kaistaa nopeammin ja sen autoja ohittelisin. Päästän mä nekin silti ihan suosiolla ohi paikan auetessa, mutta välkyttelemään ei ehkä kannata ruveta, jos haluaa sutjakasti ohi ;)
Juuri näin. Lisään vielä että liikenteessähän ei oikeasti tietenkään pitäisi olla kenelläkään kiire minnekään, mutta varmasti lähes kaikille tulee joskus eteen tilanne että on keskimääräistä enempi hoppu. Joku on matkalla synnyttämään tai vaikka hakemaan lasta päiväkodista ja on syystä tai toisesta myöhässä ja kiire pukkaa päälle. Ylinopeuden syytä kun ei voi tietää, niin siinä tapauksessa minä kyllä väistän.

mackblom

Jäsen
Olenko yksin havaintojeni kanssa, että alinopeus on lisääntynyt? Vai onko aina ollut trendikästä? Mm. tuossa kotikadun viereisellä tiellä on 40 km/h nopeusrajoitus. Päivittäin siinä porukka ajaa mittarin mukaan nippa nappa sitä ja pariin mutkaan pitää vielä hiljentää, kelistä riippumatta. Täysin tarpeetonta haitan tekoa hidastelemalla.

Kyse ei ole siitä, että minulla olisi kiire, vaan liikenteen sujuvuudesta ja nopeusrajoituksen noudattamisesta. Tarpeeton alinopeus ei ole liikennettä sujuvoittava asia.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joku on matkalla synnyttämään tai vaikka hakemaan lasta päiväkodista ja on syystä tai toisesta myöhässä ja kiire pukkaa päälle. Ylinopeuden syytä kun ei voi tietää, niin siinä tapauksessa minä kyllä väistän.

Poliisit varmasti kuulee näitä selityksiä yhtenään, kun ylinopeussakkoja kirjoittelevat.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Olenko yksin havaintojeni kanssa, että alinopeus on lisääntynyt? Vai onko aina ollut trendikästä? Mm. tuossa kotikadun viereisellä tiellä on 40 km/h nopeusrajoitus. Päivittäin siinä porukka ajaa mittarin mukaan nippa nappa sitä ja pariin mutkaan pitää vielä hiljentää, kelistä riippumatta. Täysin tarpeetonta haitan tekoa hidastelemalla.

Kyse ei ole siitä, että minulla olisi kiire, vaan liikenteen sujuvuudesta ja nopeusrajoituksen noudattamisesta. Tarpeeton alinopeus ei ole liikennettä sujuvoittava asia.
Ennen oli niin, että taksit ajoivat tosi kovaa. Tänä päivänä taksit saattavat edetä ihan helposti 20 km/h alle rajoitusten, muutenkin ajellaan ihan miten sattuu. Varsinkin talvella näkee jos jonkinmoista, vaan ihmekös tuo, kun talvikeli ei välttämättä ole mitenkään erityisen tuttu alusta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy