Olet sikäli oikeassa, että muistelen joskus lukeneeni näissä pysäkiltä lähtemis -kolareissa oikeuden mielestä syyllisen olleen n. yhdeksän kertaa kymmenestä linja-autonkuljettaja. En nyt ole sen tarkemmin perehtynyt, mutta luulisin tuon suuren varovaisuuden edellytyksen olevan seikka, joka asian oikeudessa melkein aina ratkaisee. Tämä silti ihan vaan spekulaationa.Bussin kuljettajan on noudatettava kuitenkin suurta varovaisuutta pysäkiltä lähtiessään. Käytännössä ns nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, mikäli kolaroidaan ja henkilö auto törmää bussin sivuosiin (esim takapyörien kohdalle) on syy bussikuskin ja jos törmää perään niin syy on henkilöauton.
Vähän älytön silti tuollainen option tapainen, jossa linja-autonkuljettaja saadaan syylliseksi käytännössä aina. Varmasti se sitten lohduttaa, kun kottero on rusinana, matkanteko poikki ja pahinmassa tapauksessa jotain ikäviä henkilövahinkoja.
Silti. Varsinkaan taajamanopeuksissa linja-auton liikkeellelähtö pysäkiltä ei voi päästä yllättämään.
Itse en tiedä yhtään ihmistä, joka olisi ollut osallinen tällaiseen kolariin, mutta tokihan niitä sattuu, kun pysäkiltä lähtöjä kertyy päivän aikana aivan tolkuton määrä. Suuri varovaisuus estää ne kolarit, ihan ilman erillisiä klausuuleitakin.
Varsin erikoisena pitäisin tilannetta, jossa henkilöauto törmää pysäkiltä lähtevän linja-auton noin takarenkaan kohdalle ja pitää linja-autonkuljettajaa syyllisenä tapahtumaan. Kaikkea toki voi sattua.
Isommat vauhdit sitten oma lukunsa.