Vaiko bussikuskeilta, että eikö liikenteen ammattilainen osaa edes perusasioita?Tässä kannattaisi kysellä lainlaatijoiden perään. Onko tullut säädettyä hyvä laki?
Vaiko bussikuskeilta, että eikö liikenteen ammattilainen osaa edes perusasioita?Tässä kannattaisi kysellä lainlaatijoiden perään. Onko tullut säädettyä hyvä laki?
Boldatusta täysin samaa mieltä ja en kyllä koskaan ole kuullut että näistä kolareita olisi syntynyt (mikä ei tietenkään tarkoita etteikö niitä olisi). Vaaraelementti tulee siinä kohtaa, kun:
a) Bussikuski olettaa että kyllä ne henkilöautot tilaa antaa, koska laki.
b) Kun koodinimi "bemarikuski" päättää että tuo matelijahan ei minun eteen tule ja polkaisee vähän lisää vauhtia että ehtii edelle.
Jo autokoulussa opetettiin että bussin ollessa pysäkillä kannattaa tarkkailla kyytiin nousevia ihmisiä ja sitä onko takaovi vielä auki. Toki kaikissa busseissa ei tätä nykyä ole takaovia, mutta silti, jos ei näe ihmisten enää nousevan kyytiin niin kannattaa tuntosarvet olla pystyssä ja ainakin välttää kiihdyttämästä siinä kohtaa.
Taitaa olla pari viikkoa kun kirjoitin tänne viestin tästä bussipysäkkien vilkkuasiasta ja yllättävän paljon asia on lopulta kyllä herättänyt keskustelua ja debattia siihen nähden miten suorasukaisen varmoja vastauksia asiaan silloin tuoreeltaan tuli... Kyllä sitä luulisi että ammattikuljettaja hoitaisi liikenteen säännöt ja pelisilmän parhaiten mutta liian usein ollaan enemmänkin päinvastoin eli turtuneita ja välinpitämättömiäVaikuttaa odottavan, että päästää ohi ja ajan vakkarilla tasaista vauhtia. Mutta niinpä vain juuri ennen kohtaamista tyrkkää vilkun vasemmalle ja ihan samalla hetkellä alkaa kääntämään eteen.
Monesti nuo bussikuskit on just tuommosia ihmisiä kuten sinäkin, että siellä on muissa autoilijoissa koodinimi "bemarikuskeja".
Mun mielestä liikenne pääkaupunkiseudulla toimii paljon paremmin kuin muualla. Suojatietä kunnioitetaan paremmin jne. Tilaa saa kehätiellä kunhan laittaa vilkun päälle.Omasta näkökulmasta pk-seudun liikenne sujuu kuitenkin ihan hyvin ja oma suhtautuminen on muuttunut paljon. Ennakointi ja toisten huomioon ottaminen voisi aina olla parempaa, mutta täydellistä siitä ei koskaan tule ja aina joillekkin tilanne on valituksen arvoinen. Nämä ovat kuitenkin mielestäni ne asiat jolla liikenteestä saataisiin sujuvampaa ja stressittömämpää kaikille tienkäyttäjille.
Tämä on totta. Tänä vuonna on tapahtunut ihan ennätyksellisen paljon sitä, että on alettu kiihdyttämään rinnalla kun olen ohittanut. Aina eläkeiän molemminpuolin olevia Toyota- tai KIA-kuskeja. Peräti 5 kertaa mikä on enemmän kuin edeltävän 20 vuoden aikana yhteensä. Jotenkin on alkanut tuntua, että ihmisille on oikeasti koronasta tullut jonkintasoista aivovammaa - vakavempaa mitä tutkimusten perusteella osattiin odottaa.Ei näitä paljoa ole, mutta useimmiten kun ns. mulkun kuskin kohtaa, niin 95% tapauksessa ratin takana istuu keski-ikäistä vanhempi kantasuomalainen, joka näyttää lähinnä sitruunan nielleeltä. Mulla on tapana tervehtiä kuskia, nämä eivät päätään käännä vastaamisesta puhumattakaan.
Ja kerran tällainen työhönsä kyllästynyt löi oven nenän edestä kiinni, perheeni oli jo ehtinyt sisään. Siinä oli kiva seistä ja katsella horisonttiin katoavia perävaloja.
(Boldaus oma) Olen tästä eri mieltä. Nyt kun Pohjoisespalla on taas kaksi kaistaa, niin nämä oman elämänsä mulkerot ovat täysin unohtaneet sen, että suojatien yli ei ajeta, jos toisella kaistalla auto seisoo antamassa tilaa jalankulkijoille. Tänäänkin yksi idiootti päätti käyttää tilaisuutta hyväkseen, kun huomasi toisen kaistan pysähtyneen antamaan tietä jalankulkijoille. Nopea kiihdytys ja nappasi paikkansa toiselta kaistalta. Viis siitä, että ajoi melkein suojatietä ylittäneen ihmisen varpaille. Nämä tyypit oikeasti vituttavat.Mun mielestä liikenne pääkaupunkiseudulla toimii paljon paremmin kuin muualla. Suojatietä kunnioitetaan paremmin jne. Tilaa saa kehätiellä kunhan laittaa vilkun päälle.
Mulkkuja toki on joka puolella.
Tympeimmät matkustajat ovat keski-iän ylittäneitä naisia samoilla spekseillä. Minulla on tapana pyrkiä tervehtimään ja/tai kiittämään jokaista matkustajaa, mutta näiltä on turha odottaa minkäänlaista reaktiota.Ei näitä paljoa ole, mutta useimmiten kun ns. mulkun kuskin kohtaa, niin 95% tapauksessa ratin takana istuu keski-ikäistä vanhempi kantasuomalainen, joka näyttää lähinnä sitruunan nielleeltä. Mulla on tapana tervehtiä kuskia, nämä eivät päätään käännä vastaamisesta puhumattakaan.
Ja kerran tällainen työhönsä kyllästynyt löi oven nenän edestä kiinni, perheeni oli jo ehtinyt sisään. Siinä oli kiva seistä ja katsella horisonttiin katoavia perävaloja.
En tiedä oliko tämä yhtään minulle vai mitä, mutta kun aiemmin kirjoitin vaikeudesta sujahtaa kehillä takaisin likenteen sekaan, niin vastaan vielä.Tilaa saa kehätiellä kunhan laittaa vilkun päälle
Koska se saattaa olla maailman viimeinen väli, joka ikinä enää aukeaa. Ihan sama normaalissakin risteyksessä jos käännytään jonkun eteen, se on vaan pakko, koska uutta mahdollisuutta ei välttämättä koskaan enää tule.Niin, ja sitä piti vielä kysyä, että mikä mahtaa olla selitys siihen, kun jengi kiihdyttää aika ajoin kovinkin villisti nähdessään liikenneympyrässä tyhjän välin, johon toisesta suunnasta ollaan jo menemässä?
Ei ollut sinulle mitenkään suunnattu. Tarkoitin yleisesti, että mielestäni liikenne on sujuvampaa ja toimivampaa pääkaupunkiseudulla kuin sen ulkopuolella. Tästä saa toki olla eri mieltäkin.En tiedä oliko tämä yhtään minulle vai mitä, mutta kun aiemmin kirjoitin vaikeudesta sujahtaa kehillä takaisin likenteen sekaan, niin vastaan vielä.
Kiva olisi, jos lainatun kaltainen joustaminen olisi yleisempää. Kyllä sitä tilaa aina on lopulta saanut, joskus helposti ja harmittavan usein vähän vaikeemman kautta. Asenne on liian monasti sen tyyppinen, että oma vauhti ja / tai eteneminen ei saisi häiriintyä millään tavoin ja jopa linja-autotkin tulevat aina juuri näiden henkilöiden autojen eteen pysäkeiltä täysin yllättäen.
Vilkun avulla saa yleensä varsin hyvin tilaa, kun on tulossa liittymästä virran sekaan. Vauhtiero ja sen ymmärtämättömyys on varmaankin yksi syy siihen, että pysäkiltä lähdettäessä on huomattavasti vaikeampaa.
Toinen sitten ehkä se, että halutaan mennä tasaisesti vakkari päällä ja kaikki ovat siihen toki oikeutettuja. Tämä vaan kevennys, kun joku vakkarista kirjoitti.
Tänään toivottavasti erikoisin liikennekohtaaminen tapahtui jo aamuyöllä, kun töihin lähtiessäni edellä kurvaili pujotellen tyyppi kotteronsa kaikki lasit ihan umpijäässä. Ei siis missään huurussa vaan ihan rehellisessä ahtojäässä. Kaikenlaista.
Niin, ja sitä piti vielä kysyä, että mikä mahtaa olla selitys siihen, kun jengi kiihdyttää aika ajoin kovinkin villisti nähdessään liikenneympyrässä tyhjän välin, johon toisesta suunnasta ollaan jo menemässä?
Olen ilmiöön törmännyt niin henkilöautolla kuin linja-autollakin, mutta linja-autoillen huomattavasti useammin ja ns. selvemmin. Aina joskus olen myös havainnut näiden kiihdyttäjien kärsivän vähintäänkin keskivaikeasta rattiraivosta.
Varmaan kukaan tätä tunnusta, eihän kukaan ole vielä tunnustanut puskurissa roikkuvansakaan. Mutta ehkä joku tunnistaa?
Sama Lahdessa. Useamman kerran kun olen astunut suojatielle, niin vasemmalta tuleva auto on vain kiihdyttänyt, ja ajanut edestäni vastaan tulevien kaistalla suojatien yli mielenosoituksellisesti ja vaarallisesti.Voiko joku raumalainen vahvistaa tai kiistää, että Raumalla suojatiellä ei pahemmin jalankulkijoita kunnioiteta. Aiemminhan tämä oli lähinnä Tampereen ongelma. Tyttö muutti opiskelemaan muutama kuukausi sitten Raumalle ja useamman kerran on meinannut tulla auto päälle suojatiellä.
Raumalla suojatiellä saa tietä, jos sitä lähestyy polkupyörällä. Paitsi, jos auto tulee kolmion takaa tai on kääntymässä. Eli silloin, kun polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen, hänelle annetaan tietä.Voiko joku raumalainen vahvistaa tai kiistää, että Raumalla suojatiellä ei pahemmin jalankulkijoita kunnioiteta. Aiemminhan tämä oli lähinnä Tampereen ongelma. Tyttö muutti opiskelemaan muutama kuukausi sitten Raumalle ja useamman kerran on meinannut tulla auto päälle suojatiellä.
Mulla oli raumalaisia kavereita kyydissä Raumalla, kun pysähdyin suojatien eteen. Nauroivat yhteen ääneen, ettei täällä kyllä kukaan muu olisi pysähtynyt.Voiko joku raumalainen vahvistaa tai kiistää, että Raumalla suojatiellä ei pahemmin jalankulkijoita kunnioiteta. Aiemminhan tämä oli lähinnä Tampereen ongelma. Tyttö muutti opiskelemaan muutama kuukausi sitten Raumalle ja useamman kerran on meinannut tulla auto päälle suojatiellä.
Voiko joku raumalainen vahvistaa tai kiistää, että Raumalla suojatiellä ei pahemmin jalankulkijoita kunnioiteta. Aiemminhan tämä oli lähinnä Tampereen ongelma. Tyttö muutti opiskelemaan muutama kuukausi sitten Raumalle ja useamman kerran on meinannut tulla auto päälle suojatiellä.
Siis suojatiellä? Itse ainakin toivoisin, että suojatie ylitettäisiin mahdollisimman ripeästi, mielellään juosten. Mutta eipä ole niin väliä. Ehkä joskus kun kääntyy liikennevaloista ja valot ovat jo kerenneet ylitystä odotellessa vaihtua punaiselle ja siinä löntystellään puoliksi tahallaan hitaasti, niin se joskus ärsyttää.Sitten autoilijat pahastuu, kun jalankulkija ottaakin pari juoksuaskelta ehtiäkseen bussiin.
Siis suojatiellä? Itse ainakin toivoisin, että suojatie ylitettäisiin mahdollisimman ripeästi, mielellään juosten. Mutta eipä ole niin väliä. Ehkä joskus kun kääntyy liikennevaloista ja valot ovat jo kerenneet ylitystä odotellessa vaihtua punaiselle ja siinä löntystellään puoliksi tahallaan hitaasti, niin se joskus ärsyttää.
Silloin kun Turussa muutaman kuukauden sijaisuudella vaikutin, ainakin selkeä paikallinen tapa oli kiihdyttää agressiivisesti lähes kantapäiltä. Kuin mielenosoituksena.Jep, tätä kuulen Turussa usein, kuinka ei saa juosta yhtäkkiä eteen. Tuo korostuu siis myös keskustelussa, jossa näkyvyys on ollut varsin selkeä koko ajan. Jotkut autoilijat luo jo mielikuvituksissaan näitä mutkia, joissa on tiheää puuta todella pahana näköesteenä.
Turussa tämä todella erilaista ytimen valottomissa risteyksissä vrt. laidemmat. Ytimessä ymmärretään himmata risteyksiin jo ennen suojateitä ja kunnioitetaan niitä.
Lumisade eli normaali talvikeli, ulosajoja&kolareita Pirkanmaalla kokoajan.
Itsekin näin yhden kolarin jälkiselvittelyn ja seisoin lisäksi ruuhkassa kun raivasivat ulosajon jäljiltä motaria.
Tässä mielestäni korostuu nykyinen liikennekulttuuri, keliä ei enää huomioida ja ajetaan kuin kesällä.