Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 865
  • 13 227
Täällä päin on sellainen hauska tienpätkä, jossa on 40 rajoitus, kaksi kaistaa suuntaansa, joista kukin jatkaa omaan suuntaansa jokusen sadan metrin kuluttua liikennevaloista. Sinällään en ymmärrä tuota 40 rajoitusta, koska siinä ei ole suojateitä, keskikaide erottaa vastaantulijoista jne. Mutta kiltisti ajelen aina neljääkymppiä. Varmaan ainoana ihmisenä maailmassa. Aina sieltä kiireisimmät ja taitavimmat kuskit vetävät ohitse, mistä vain pääsevät, vain päätyäkseen samoihin valoihin kanssani. Ja jos emme kohtaa siinä, niin viimeistään seuraavissa valoissa parinsadan metrin päässä.
Tänään sitten nähtiin ammattiautoilua parhaimmillaan: ensin takaani lähti ohitse autoilija n. 50 vauhtia. Sen perään taksikuski, jolle ei riittänyt tuon ensimmäisen ohittajan vauhti, vaan siitä piti päästä ohitse oikealta, koukaten luonnollisesti suoraan ohitettavan eteen vain pysähtyäkseen liikennevaloihin. Ensimmäisenä ohittanut palasi tuon jälkeen eteeni ja jäätiin peräkkäin valoihin. Mä jotenkin ymmärrän sen hosumisen jossain maantiellä, mutta täällä missä on liikennevaloja 200 metrin välein, tuosta koheltamisesta ei ole 1) yhtään 2) mitään 3) hyötyä. Autoa työkseen ajavan luulisi sen jopa ymmärtävän.
Itse en menettänyt sekuntiakaan elämästäni eivätkä ohittajat saavuttaneet toiminnallaan yhtään mitään. Profit.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Hei sinä bussikuski kun tätä kuitenkin luet. Et ole yksi tietty bussikuski vaan yksi tuhansista ketkä toimivat näin.

Järkevän ja turvallisen pysäkille pysähtymisen vaiheet:

1. Vilkku oikealle ja auto pysäkille, vilkku oikealle päällä sen ajan mitä kestää olla siinä pysäkillä

2. Vilkku pois päältä kun pysähtyminen on suoritettu ja ollaan valmiita palaamaan tielle/kaistalle

3. Vilkku vasemmalle ennen kuin lähdetään palaamaan tielle/kaistalle ja siinä kohtaa turvallisen liittymisen tarkistaminen ennen tielle/kaistalle palaamista

Liian moni jättää vaiheen kaksi kokonaan väliin tai luistaa kolmosesta. Ollaan pysäkillä ja sitten yhtäkkiä vaihdetaan vilkku oikealta vasemmalle ja samalla nanosekunnilla käännytään tielle/kaistalle. Tai sitten sitä vilkkua oikealle ei edes ole päällä. Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä? Liian usein joutuu autoilijana olemaan ekstravarpaillaan siltä varalta että bussi yhtäkkiä päättää poistua pysäkiltä. Kyllä se vilkku vasemmalle saisi olla päällä edes kaksi sekuntia ennen kuin keula lähtee kääntymään ja sitten pidetäänkin kynsin ja hampain kiinni etuajo-oikeudesta autoilijaan nähden
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
3. Vilkku vasemmalle ennen kuin lähdetään palaamaan tielle/kaistalle ja siinä kohtaa turvallisen liittymisen tarkistaminen ennen tielle/kaistalle palaamista

Ainakin Espoossa tämä unohtuu liian usein bussikuskeilta. Erittäin varovasti saa ajaa, jos aikoo ohittaa pysäkillä olevan bussin, koska aina on vaara, että lähtee pysäkiltä ilman vilkkua vasemmalle ja sitten on törmäys lähellä.
 

Glove

Jäsen
Radiossa sanottiin, että tieliikenneonnettomuuksia tulee tällä hetkellä "jatkuvasti." Mikä siinä on niin vaikea nostaa sitä kaasujalkaa vähän ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin ja omaan ajotaitoon sopivaksi?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liian moni jättää vaiheen kaksi kokonaan väliin tai luistaa kolmosesta. Ollaan pysäkillä ja sitten yhtäkkiä vaihdetaan vilkku oikealta vasemmalle ja samalla nanosekunnilla käännytään tielle/kaistalle. Tai sitten sitä vilkkua oikealle ei edes ole päällä. Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä? Liian usein joutuu autoilijana olemaan ekstravarpaillaan siltä varalta että bussi yhtäkkiä päättää poistua pysäkiltä. Kyllä se vilkku vasemmalle saisi olla päällä edes kaksi sekuntia ennen kuin keula lähtee kääntymään ja sitten pidetäänkin kynsin ja hampain kiinni etuajo-oikeudesta autoilijaan nähden
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.

Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.

Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.

Bussilla on etuajo-oikeus lähteä, ja se oikeus näytetään suuntamerkillä hyvissä ajoin (TLL 48 §). Mikäli tilanteessa ei ole silminnäkijöitä, tilanne on tietysti sana sanaa vastaan oikeudessa, mutta jos on - tai tilanteesta on video - TLL 48 § kirjaus tarkoittaa kyllä sitä, että sen linja-auton on nyt kuitenkin joitain sekunteja ennen merkki annettava. Etuajo-oikeus ei kumoa kyseistä lainkohtaa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ja tarkennetaan sen verran että bussin etuajo-oikeus on voimassa kun nopeusrajoitus tiellä on enintään 60km/h.
Joskus noita näkee kun kaukoliikenteen autot lähtevät eteen vaikka itsellä on se 80km/h taulussa ja ei kovin paljon etäisyyttä pysäkkiin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ja tarkennetaan sen verran että bussin etuajo-oikeus on voimassa kun nopeusrajoitus tiellä on enintään 60km/h.
Joskus noita näkee kun kaukoliikenteen autot lähtevät eteen vaikka itsellä on se 80km/h taulussa ja ei kovin paljon etäisyyttä pysäkkiin.
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.

Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.
Joka viikko ainakin kerran pari samalla kadulla ohitan 30 km/t alueella bussia joka on pysäkillä niin että vilkku on oikealle tai kokonaan poissa ja se sieltä kääntyy ja kiihdyttää jyrkässä kulmassa kaistalle ilman mitään ennakkovaroitusta. Tässä tapauksessa riittää että olen auton kanssa edes osittain bussin rinnalla kun sen keula lähtee kääntymään yksikaistaisella tiellä lyhyeltä pysäkiltään ajokaistalle. Turussa useissa kohdin vaikkapa kapealla mutta päiväsaikaan vilkkaasti liikennöidyllä Puutarhakadulla. Jos en ole bussin rinnalla ja sillä on vilkku vasemmalle niin kai nyt maalaisjärkikin siinä kertoo että ehtii hyvin hidastaa ja antaa bussin kääntyä oikeuksiensa mukaisesti. Liikennesääntöjen mukaan vilkku kuitenkin toimii ennakkovaroituksena kun esimerkiksi vaihdetaan kaistaa tai kun bussi liittyy pysäkiltä liikenteeseen ja sen jättäminen väliin ei käsittääkseni olen lainkaan näkökulmasta ok kunhan on etuajo-oikeus. Olen yllättynyt jos joku säännöllisesti ajava ei tällaista tilannetta Suomen suurimmissa kaupungeissa ole koskaan kokenut mutta tietysti tämä on iso maa ja paikkoja on monia, samoin bussikuskeja monenlaisia.

Sitä en taas kykene käsittämään miten on muka liikaa vaadittu että myös bussikuski (tai ammattikuljettajana erityisesti bussikuski) noudattaisi näitä alkeellisia liikennesääntöjä. Kysehän ei ole nyt lainkaan siitä kenellä on etuajo-oikeus ja kenellä väistämisvelvollisuus. Vaan aika yksinkertaisista asioista. Normikuljettajalle verrokiksi voisi ottaa liikenneympyrän. Jos minä olen liikenneympyrässä maltillisella nopeudella ja seuraavasta liittymästä joku laskee (ihan oikein) ehtivänsä hyvin tulemaan ympyrään ennen kuin minä tulen kohdalle mutta sitten minä yhtäkkiä kiihdytänkin nopeutta luodakseni tästä harmittomasta tilanteesta vaaratilanteen niin toiminko minä oikein ja onko sieltä tuleva kaveri sitten uuvatti? Minullahan on siinä kuitenkin se etuajo-oikeus ja hänellä väistämisvelvollisuus joten miksi hän ei ymmärtänyt olettaa minun muuttavan vallitsevaa tilannetta täysin odottamatta ja rikkovan sen asian mihin koko liikenne perustuu - eli ennakoitavuuteen?
Bussilla on etuajo-oikeus lähteä, ja se oikeus näytetään suuntamerkillä hyvissä ajoin (TLL 48 §). Mikäli tilanteessa ei ole silminnäkijöitä, tilanne on tietysti sana sanaa vastaan oikeudessa, mutta jos on - tai tilanteesta on video - TLL 48 § kirjaus tarkoittaa kyllä sitä, että sen linja-auton on nyt kuitenkin joitain sekunteja ennen merkki annettava. Etuajo-oikeus ei kumoa kyseistä lainkohtaa.
Tässä sama lyhyemmin
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
Mielestäni kirjoitin tuossa että joskus on tullut vastaan että lähtee yllättäen ja on joutunut itse sitten vetämään reilummin jarrua, varsinkin talvella aika v-mäisiä tilanteita.
Liikenteessä tulee joo välillä yllättäviä tilanteita mutta itse koen aika törkeänä tuon että bussikuski näkee että henkilöauto on muutaman sadan metrin päässä tulossa 80km/h lasissa ja vetää eteen ilman mitään etuajo-oikeuksia isomman lailla. Puhutaan kuitenkin jostain alta kymmenen sekunnin kohtaamisajasta.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Busseilla taisi taajamassa olla sääntönä, että vilkuttaa 3 kertaa ja sen jälkeen saa lähteä pysäkiltä. Etuajo-oikeus on taajamassa busseilla, mutta tuon suunta merkin ennen lähtöä on oltava.
Näin muistelisin joskus ammattipätevyys tunneilla kuulleeni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sama Kehäteillä. Mulkut.

Huvittava tapahtuma Turun kehätiellä tällä viikolla kun ajelin kaikessa rauhassa suurinta sallittua Helsinkiin päin vähän ennen Ravattulan (eli kymppitien) liittymää, jossa ruuhka-aikaan ja vähän muutenkin oikea kaista hidastuu. Olin jäänyt jo valmiiksi vasemmalle kaistalle, kun taustapeiliin tulee ihan perään kiinni firman x paku valot vilkkuen. Oikea kaista vapaana. En tiedä mikä aivopieru kuskilla oli, kun oikealta saisi ohittaa ihan vapaasti. Kaiken huipuksi, kun lopulta tajusi ohittaa oikealta, niin lähes samantien poistui sitten juuri tuonne Ravattulan suuntaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Busseilla taisi taajamassa olla sääntönä, että vilkuttaa 3 kertaa ja sen jälkeen saa lähteä pysäkiltä. Etuajo-oikeus on taajamassa busseilla, mutta tuon suunta merkin ennen lähtöä on oltava.
Näin muistelisin joskus ammattipätevyys tunneilla kuulleeni.
Taitaa olla sidottu nopeusrajoitukseen, pätikö tuo nyt 50 km/h asti. Eihän taajamassa saa enemmän ollakaan, mutta koskiko sitten muuallakin tuohon asti?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pitkästä aikaa kohtasin ihan rehellisen liittymisen estäjän, tai siis sitä yrittäneen. Moottoritien kiihdytysrampilla katsoin, että aika rauhaksiin jono motarilla etenee, ja tuossa on sopiva väli johon menen. Se, jonka eteen liityin, ei tykännyt tästä yhtään, vaan yritti estää eteensä liittymisen ja koska menin silti, niin sain palkinnoksi hienon valoshown. Ajettiin sitten peräkkäin siihen asti, kun itse käännyin kaupan pysäköintialueelle ja syvästi loukkaamani henkilö jatkoi suoraan.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Mielestäni kirjoitin tuossa että joskus on tullut vastaan että lähtee yllättäen ja on joutunut itse sitten vetämään reilummin jarrua, varsinkin talvella aika v-mäisiä tilanteita.
Liikenteessä tulee joo välillä yllättäviä tilanteita mutta itse koen aika törkeänä tuon että bussikuski näkee että henkilöauto on muutaman sadan metrin päässä tulossa 80km/h lasissa ja vetää eteen ilman mitään etuajo-oikeuksia isomman lailla. Puhutaan kuitenkin jostain alta kymmenen sekunnin kohtaamisajasta.
Vastasin lähinnä itseni puolesta, et miten itse asian näen. Koskaan ei bussipysäkiltä liikenteeseen tuleva bussi ei ole päässyt (ainakaan mua) yllättämään, ollaan sitten yli tai alle 60 km/h alueella. Oletan aina, että:
”Sieltä se kumminkin tulee.”
Alle 10 sek kohtaamisaika 80 nopeudessa tarkoittaisi, että bussipysäkki on maksimissaan 200 metrin päässä, mikäli uskomme fysiikkaa ja että 80 km/ on 22 m/s.
Siinä on ihan hyvä aika nostaa jalkaa vähän kaasulta tai ottaa vakkari pois. Jos haluaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Vastasin lähinnä itseni puolesta, et miten itse asian näen. Koskaan ei bussipysäkiltä liikenteeseen tuleva bussi ei ole päässyt (ainakaan mua) yllättämään, ollaan sitten yli tai alle 60 km/h alueella. Oletan aina, että:
”Sieltä se kumminkin tulee.”
Alle 10 sek kohtaamisaika 80 nopeudessa tarkoittaisi, että bussipysäkki on maksimissaan 200 metrin päässä, mikäli uskomme fysiikkaa ja että 80 km/ on 22 m/s.
Siinä on ihan hyvä aika nostaa jalkaa vähän kaasulta tai ottaa vakkari pois. Jos haluaa.
Miksi ruveta väistelemään toista etuajo-oikeutettuna? Aiheuttaa vaan hämmennystä ja bussi joutuu pidempään odottelemaan, että menet ohi. Tämä siis 80 km/h rajoituksen tiellä.

60 km/h tai alle niin toki pitää pitää hoksottimet hereillä. Sinänsähän kaikki on helppoa, jos bussikuski pitää kiinni tuosta parin sekunnin varoitusajasta. Pitäähän sitä kaikkien muidenkin liikenteessä ilmoittaa käännöksistä suuntamerkein hyvissä ajoin. Käytännössä jatkan tasaisella nopeudella, jos bussilla ei ole vilkku vasemmalle päällä. Jos olen ehtinyt jo niin lähelle, ettei ehdi jarruttamaan kun bussi laittaa vilkun, niin siitä ehtii hyvin vielä ohi (jos bussikuski kertoo liikeellelähtöaikeistaan hyvissä ajoin kuten kuuluu).
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mennään nyt ensin tähän 30 km/h alueen lähtötilanteeseen. Ihan yksiselitteisesti linja-autonkuljettajan pitää laittaa vilkku päälle pysäkiltä lähtiessään ja siis tietenkin ennen sitä liikkeelle lähtemistään. Mistään kolmen vilkautuksen säännöstä en silti ole ikinä kuullutkaan. Ihan hyvä ja järkevä periaate odotella se pari kolme sekuntia vaikka kyseinen joukkoliikennevekotin ei varsinaisesti lähde kovinkaan ärhäkästi, saati yllättävästi, sieltä ruudusta. Ja varsinkin, kun puhutaan kolmenkympin alueesta.

Kyllä sitä dösää _aletaan laittaa_ liikkeelle siinä vaiheessa, kun vilkku vasemmalle laitetaan. Toki ne rinnalle ehtineet ja pari muutakin ohi kiihdyttäjää on parempi antaa mennä ohi, jos ei taho alkaa vahinkolappuja kirjoittelemaan. Näiden jälkeiset ohittamaan haluavat ja hätäjarrutuksen vetävät keskisormen esittäjät joutuvat valitettavasti odottamaan parisataa metriä seuraavalle pysäkille saakka. Odottamaan ohittamista ja keskisormen näyttämistä dösän kuljettajalle siis.

Selväähän se on, että linja-autonkuljettajatkin tekevät liikenteessä virheitä, mutta en muista koska olisin joutunut jonkun yllättävän nopean linja-auton tekevän muuvin uhriksi. Käyny varmaan vaan kauheen hyvä säkä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Miksi ruveta väistelemään toista etuajo-oikeutettuna? Aiheuttaa vaan hämmennystä ja bussi joutuu pidempään odottelemaan, että menet ohi. Tämä siis 80 km/h rajoituksen tiellä.

60 km/h tai alle niin toki pitää pitää hoksottimet hereillä. Sinänsähän kaikki on helppoa, jos bussikuski pitää kiinni tuosta parin sekunnin varoitusajasta. Pitäähän sitä kaikkien muidenkin liikenteessä ilmoittaa käännöksistä suuntamerkein hyvissä ajoin. Käytännössä jatkan tasaisella nopeudella, jos bussilla ei ole vilkku vasemmalle päällä. Jos olen ehtinyt jo niin lähelle, ettei ehdi jarruttamaan kun bussi laittaa vilkun, niin siitä ehtii hyvin vielä ohi (jos bussikuski kertoo liikeellelähtöaikeistaan hyvissä ajoin kuten kuuluu).
Joko ilmaisin itseni heikosti tai ymmärsit väärin. En kirjoittanut väistämisestä vaan ennakoinnista. Ja jos se bussi sieltä tulee, niin se tulee. En pidä kynsin hampain kiinni ”oikeuksistani” mikäli se on turvallista muuttaa väistämisvelvollisuutta muutamaksi sekunniksi. Ja koskaan, missään, se pysäkiltä tuleva bussi ei oo ollu mulle ongelma, koska odotan että se tulee, niin se ei voi olla yllätys. Eihän se kivaa ole, mutta siinäpä se.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Joko ilmaisin itseni heikosti tai ymmärsit väärin. En kirjoittanut väistämisestä vaan ennakoinnista. Ja jos se bussi sieltä tulee, niin se tulee. En pidä kynsin hampain kiinni ”oikeuksistani” mikäli se on turvallista muuttaa väistämisvelvollisuutta muutamaksi sekunniksi. Ja koskaan, missään, se pysäkiltä tuleva bussi ei oo ollu mulle ongelma, koska odotan että se tulee, niin se ei voi olla yllätys. Eihän se kivaa ole, mutta siinäpä se.
Toki kannattaa 80 km/h nopeudessakin varautua siihen, että bussi hyppää eteen liikennesääntöjen vastaisesti kuten kaikkeen muuhunkin potentiaalisesti vaaralliseen. Kirjoitit kuitenkin, että voisi nostaa jalkaa kaasulta tai napsauttaa vakkari pois päältä ts. hidastaa vauhtia. Tämähän on väistämistä, olettaen että nyt muuten on ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti. Järkevintä on olettaa ammattikuskin noudattavan liikennesääntöjä ja ajaa tasaisella, nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ohi. Toki valmistautuen jarruttamaan, jos jotain yllättävää tapahtuu.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Toki kannattaa 80 km/h nopeudessakin varautua siihen, että bussi hyppää eteen liikennesääntöjen vastaisesti kuten kaikkeen muuhunkin potentiaalisesti vaaralliseen. Kirjoitit kuitenkin, että voisi nostaa jalkaa kaasulta tai napsauttaa vakkari pois päältä ts. hidastaa vauhtia. Tämähän on väistämistä, olettaen että nyt muuten on ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti. Järkevintä on olettaa ammattikuskin noudattavan liikennesääntöjä ja ajaa tasaisella, nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ohi. Toki valmistautuen jarruttamaan, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Tätä itsekin ajoin takaa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mennään nyt ensin tähän 30 km/h alueen lähtötilanteeseen. Ihan yksiselitteisesti linja-autonkuljettajan pitää laittaa vilkku päälle pysäkiltä lähtiessään ja siis tietenkin ennen sitä liikkeelle lähtemistään. Mistään kolmen vilkautuksen säännöstä en silti ole ikinä kuullutkaan. Ihan hyvä ja järkevä periaate odotella se pari kolme sekuntia vaikka kyseinen joukkoliikennevekotin ei varsinaisesti lähde kovinkaan ärhäkästi, saati yllättävästi, sieltä ruudusta. Ja varsinkin, kun puhutaan kolmenkympin alueesta.

Kyllä sitä dösää _aletaan laittaa_ liikkeelle siinä vaiheessa, kun vilkku vasemmalle laitetaan. Toki ne rinnalle ehtineet ja pari muutakin ohi kiihdyttäjää on parempi antaa mennä ohi, jos ei taho alkaa vahinkolappuja kirjoittelemaan. Näiden jälkeiset ohittamaan haluavat ja hätäjarrutuksen vetävät keskisormen esittäjät joutuvat valitettavasti odottamaan parisataa metriä seuraavalle pysäkille saakka. Odottamaan ohittamista ja keskisormen näyttämistä dösän kuljettajalle siis.

Selväähän se on, että linja-autonkuljettajatkin tekevät liikenteessä virheitä, mutta en muista koska olisin joutunut jonkun yllättävän nopean linja-auton tekevän muuvin uhriksi. Käyny varmaan vaan kauheen hyvä säkä.
Itsellä noita on jonkun verran on kun joudun ajelemaan välillä näitä Suomen vaarallisimpia teitä.
Mutta hyvä toki että ei ole tullut vastaan, ja se on toki sanottava että varmasti 99% bussikuskeista (ja myös raskaan liikenteen ylipäätään) ovat todella ammattitaitoista porukkaa eikä sinänsä ole siis mitään heitä vastaan vaan päinvastoin.
Mutta kun heidän kanssaan ns. "vaaratilanteita" tulee niin ne jää paremmin mieleen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Toki kannattaa 80 km/h nopeudessakin varautua siihen, että bussi hyppää eteen liikennesääntöjen vastaisesti kuten kaikkeen muuhunkin potentiaalisesti vaaralliseen. Kirjoitit kuitenkin, että voisi nostaa jalkaa kaasulta tai napsauttaa vakkari pois päältä ts. hidastaa vauhtia. Tämähän on väistämistä, olettaen että nyt muuten on ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti. Järkevintä on olettaa ammattikuskin noudattavan liikennesääntöjä ja ajaa tasaisella, nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ohi. Toki valmistautuen jarruttamaan, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Koitan vielä kerran. Omassa päässäni väistäminen tarkoittaa vehjeksen liikuttamista sivusuunnassa. Väistämisvelvollisuus on bussilla. Ja tarkennan sen verran, että en tietenkään ala hidastamaan, jarruttamaan tai mitään muutakaan yllätyksiä takana tuleville järjestämään, mikäli siellä joku luuraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös