Se on juuri näin. Tunnistetaan myös, kun lämmittelevät formuloiden tapaan renkaitaan juuttuessaan kierroksella ohitettavien taakse Lahdenväylällä.Ajelevat pleikalla ralli- ja formulapelejä, joissa kannattanee lähteä ulkokurvista.
Se on juuri näin. Tunnistetaan myös, kun lämmittelevät formuloiden tapaan renkaitaan juuttuessaan kierroksella ohitettavien taakse Lahdenväylällä.Ajelevat pleikalla ralli- ja formulapelejä, joissa kannattanee lähteä ulkokurvista.
Kylläpä muuten alkoikin ottaa pattiin, kun luin tämän kohdan. Tämä on aivan käsittämätöntä. Jos moottoritiellä on jostain syystä alennettu nopeusrajoitus 80km/h, niin siinä sitä ajetaan tasaista 95km/h kyytiä ja kun nopeus palautuu 100km/h, niin Tamin sanoin ”mikään ei muutu”.Nopeusrajoitukset ovat vässyköille. Jos nopeusrajoitus on 80km/h tai alle, ajetaan min. 20km/h yli tuon ja roikutaan edessäajavan perässä. 100km/h 50% näistä jatkaa sitä 90km/h ajoa - keskinopeus tasaiseksi hei. Ja loput 50% sitten jää taustapeilissä horisonttiin kun nopeus nousee 120km/h.
Kävi kerran mulle samalla lailla, kun bussi väkisin tunki vasemman puoleiselle kaistalle, vaikka autoni nokka oli hieman bussikuskin selän takana. Hätäjarrutuksella vältin kolarin. Olin yhteydessä bussifirmaan bussin tarkkojen tietojen kera. Sieltä sanottiin oltavan yhteydessä kuskiin ja jotain puolivillaisia pahoitteluja. Silloin olin vähän sillä mielellä, etten seuraavalla kerralla väistä vaan saa bussifirma maksaa molempien ajoneuvojen peltivauriot. No, onneksi ei ole uudestaan sattunut kohdalle.Ääliöitä sitä on bussikuskeissakin. Blatantisti vaan kahden kaistan yli eteen pysäkiltä. Ei muuten välittänyt paskaakaan, että tuleeko kolari vai ei. Minäkään en välittänyt paskaakaan kolaroituuko keskisormeni jonkin sivullisenkin verkkokalvoille.
3. Vilkku vasemmalle ennen kuin lähdetään palaamaan tielle/kaistalle ja siinä kohtaa turvallisen liittymisen tarkistaminen ennen tielle/kaistalle palaamista
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.Liian moni jättää vaiheen kaksi kokonaan väliin tai luistaa kolmosesta. Ollaan pysäkillä ja sitten yhtäkkiä vaihdetaan vilkku oikealta vasemmalle ja samalla nanosekunnilla käännytään tielle/kaistalle. Tai sitten sitä vilkkua oikealle ei edes ole päällä. Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä? Liian usein joutuu autoilijana olemaan ekstravarpaillaan siltä varalta että bussi yhtäkkiä päättää poistua pysäkiltä. Kyllä se vilkku vasemmalle saisi olla päällä edes kaksi sekuntia ennen kuin keula lähtee kääntymään ja sitten pidetäänkin kynsin ja hampain kiinni etuajo-oikeudesta autoilijaan nähden
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.
Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.Ja tarkennetaan sen verran että bussin etuajo-oikeus on voimassa kun nopeusrajoitus tiellä on enintään 60km/h.
Joskus noita näkee kun kaukoliikenteen autot lähtevät eteen vaikka itsellä on se 80km/h taulussa ja ei kovin paljon etäisyyttä pysäkkiin.
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
Joka viikko ainakin kerran pari samalla kadulla ohitan 30 km/t alueella bussia joka on pysäkillä niin että vilkku on oikealle tai kokonaan poissa ja se sieltä kääntyy ja kiihdyttää jyrkässä kulmassa kaistalle ilman mitään ennakkovaroitusta. Tässä tapauksessa riittää että olen auton kanssa edes osittain bussin rinnalla kun sen keula lähtee kääntymään yksikaistaisella tiellä lyhyeltä pysäkiltään ajokaistalle. Turussa useissa kohdin vaikkapa kapealla mutta päiväsaikaan vilkkaasti liikennöidyllä Puutarhakadulla. Jos en ole bussin rinnalla ja sillä on vilkku vasemmalle niin kai nyt maalaisjärkikin siinä kertoo että ehtii hyvin hidastaa ja antaa bussin kääntyä oikeuksiensa mukaisesti. Liikennesääntöjen mukaan vilkku kuitenkin toimii ennakkovaroituksena kun esimerkiksi vaihdetaan kaistaa tai kun bussi liittyy pysäkiltä liikenteeseen ja sen jättäminen väliin ei käsittääkseni olen lainkaan näkökulmasta ok kunhan on etuajo-oikeus. Olen yllättynyt jos joku säännöllisesti ajava ei tällaista tilannetta Suomen suurimmissa kaupungeissa ole koskaan kokenut mutta tietysti tämä on iso maa ja paikkoja on monia, samoin bussikuskeja monenlaisia.Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.
Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.
Tässä sama lyhyemminBussilla on etuajo-oikeus lähteä, ja se oikeus näytetään suuntamerkillä hyvissä ajoin (TLL 48 §). Mikäli tilanteessa ei ole silminnäkijöitä, tilanne on tietysti sana sanaa vastaan oikeudessa, mutta jos on - tai tilanteesta on video - TLL 48 § kirjaus tarkoittaa kyllä sitä, että sen linja-auton on nyt kuitenkin joitain sekunteja ennen merkki annettava. Etuajo-oikeus ei kumoa kyseistä lainkohtaa.
Mielestäni kirjoitin tuossa että joskus on tullut vastaan että lähtee yllättäen ja on joutunut itse sitten vetämään reilummin jarrua, varsinkin talvella aika v-mäisiä tilanteita.Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
Sama Kehäteillä. Mulkut.Keli kuin keli, niin Lahden väylällä pakettiautot eivät tarvitse turvavälejä eikä nopeusrajoitukset heitä koske.
Sama Kehäteillä. Mulkut.
Taitaa olla sidottu nopeusrajoitukseen, pätikö tuo nyt 50 km/h asti. Eihän taajamassa saa enemmän ollakaan, mutta koskiko sitten muuallakin tuohon asti?Busseilla taisi taajamassa olla sääntönä, että vilkuttaa 3 kertaa ja sen jälkeen saa lähteä pysäkiltä. Etuajo-oikeus on taajamassa busseilla, mutta tuon suunta merkin ennen lähtöä on oltava.
Näin muistelisin joskus ammattipätevyys tunneilla kuulleeni.
Taitaa olla sidottu nopeusrajoitukseen, pätikö tuo nyt 50 km/h asti. Eihän taajamassa saa enemmän ollakaan, mutta koskiko sitten muuallakin tuohon asti?