Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 118 472
  • 13 173

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ajelevat pleikalla ralli- ja formulapelejä, joissa kannattanee lähteä ulkokurvista.
Se on juuri näin. Tunnistetaan myös, kun lämmittelevät formuloiden tapaan renkaitaan juuttuessaan kierroksella ohitettavien taakse Lahdenväylällä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tänä aamuna todistettua: katselin, kun Ruoholahdessa taksi ajoi kiertoliittymää vasemman kautta, keskellä aamuruuhkaa, ohittaen näin muutaman risteystä jo kiertävän auton. Sen ajaessa ohitseni (seisoskelin bussipysäkillä) annoin kuskille selkeät aplodit upeasta suorituksesta. Vastaukseksi tarjottiin keskisormea...
 

Irbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Nopeusrajoitukset ovat vässyköille. Jos nopeusrajoitus on 80km/h tai alle, ajetaan min. 20km/h yli tuon ja roikutaan edessäajavan perässä. 100km/h 50% näistä jatkaa sitä 90km/h ajoa - keskinopeus tasaiseksi hei. Ja loput 50% sitten jää taustapeilissä horisonttiin kun nopeus nousee 120km/h.
Kylläpä muuten alkoikin ottaa pattiin, kun luin tämän kohdan. Tämä on aivan käsittämätöntä. Jos moottoritiellä on jostain syystä alennettu nopeusrajoitus 80km/h, niin siinä sitä ajetaan tasaista 95km/h kyytiä ja kun nopeus palautuu 100km/h, niin Tamin sanoin ”mikään ei muutu”.

Myös työmaa-alueet, joissa on 30km/h nopeusrajoitus on hyviä paikkoja ajaa vähintään viittäkymppiä ja paskat piitata mistään helvetin kylteistä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ääliöitä sitä on bussikuskeissakin. Blatantisti vaan kahden kaistan yli eteen pysäkiltä. Ei muuten välittänyt paskaakaan, että tuleeko kolari vai ei. Minäkään en välittänyt paskaakaan kolaroituuko keskisormeni jonkin sivullisenkin verkkokalvoille.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kuljen usein tietä jossa on ensin 60 km/h, sen jälkeen 80 km/h ja sitten taas 60 km/h. Ja sama toiseen suuntaan (tietenkin). Yllättävän usein näkee kuljettajia jotka jatkaa kuudenkympin ajamista vaikka saisi ajaa kahdeksaakymppiä. Välillä on yksi risteys jonka jälkeen on nopeusrajoitusmerkki (80). Jonka jälkeen yleensä kuljettajat nostaa nopeuden kahdeksaankymppiin.

Tänään ajoin armeijan kuormurin perässä kuuttakymppiä kasikympin alueella kunnes tuli tuo risteys jossa oli taas kasikympin merkki. Kuormurin nopeus nousi reiluun kasikymppiin kunnes tuli kuudenkympin alue jossa taas tiputti nopeuden kuutenkymppiin. Joillakin autoilijoilla on vaan vaikeuksia huomata että rajoitus muuttuu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmiset jotka eivät ilmeisesti luota autonsa nopeusmittariin ollenkaan kun on pakko jarrutella kun tulee tutkatolppa kohdalle. Ymmärrän kyllä jos siinä 50 alueella tykkäisi ajella mittarin mukaan 60 kilometriä tunnissa vauhdilla. Kuitenkaan en ymmärrä sitä miksi siinä kameraa ennen pitää pudottaa se nopeus jonnekin 45km/h nurkille kun tuo on reilusti alle sen sakotettavan rajan. Tai sitten 80 rajoitus ollessa päällä tiputetaan siitä mittarinopeudesta 85 jonnekin 75 nurkille koska syyt. Jos pelkää noin kovasti sakkoja kannattaisi varmaan laittaa se vakionopeuden säädin sellaiseen asentoon että ei tarvitse pelätä sakkoja.

Toinen joukko autoilijoita joilta pitäisi ottaa kortti pois, on se porukkaa joka hiljentää kun tullaan liittymän lähettyville. Juu siinä on joku huoltoasema, ei se ole niin erikoinen että teidän tarvitsee hiljentää nähdäksenne sen paremmin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ääliöitä sitä on bussikuskeissakin. Blatantisti vaan kahden kaistan yli eteen pysäkiltä. Ei muuten välittänyt paskaakaan, että tuleeko kolari vai ei. Minäkään en välittänyt paskaakaan kolaroituuko keskisormeni jonkin sivullisenkin verkkokalvoille.
Kävi kerran mulle samalla lailla, kun bussi väkisin tunki vasemman puoleiselle kaistalle, vaikka autoni nokka oli hieman bussikuskin selän takana. Hätäjarrutuksella vältin kolarin. Olin yhteydessä bussifirmaan bussin tarkkojen tietojen kera. Sieltä sanottiin oltavan yhteydessä kuskiin ja jotain puolivillaisia pahoitteluja. Silloin olin vähän sillä mielellä, etten seuraavalla kerralla väistä vaan saa bussifirma maksaa molempien ajoneuvojen peltivauriot. No, onneksi ei ole uudestaan sattunut kohdalle.

Tänään joku pakukuski meinasi melkein tyhjällä motarilla liittyä suoraan kylkeeni, vaikka pasuutin vakkari päällä menemään rajoituksen mukaisesti. Ei vissiin aamutuimassa ollut oikein hoksottimet vireessä. Herättelin töötillä. Yllättäen ei mennyt ylinopeutta ohi, kuten n. 90 % pakukuskeista tuppaa tekemään.
 
Täällä päin on sellainen hauska tienpätkä, jossa on 40 rajoitus, kaksi kaistaa suuntaansa, joista kukin jatkaa omaan suuntaansa jokusen sadan metrin kuluttua liikennevaloista. Sinällään en ymmärrä tuota 40 rajoitusta, koska siinä ei ole suojateitä, keskikaide erottaa vastaantulijoista jne. Mutta kiltisti ajelen aina neljääkymppiä. Varmaan ainoana ihmisenä maailmassa. Aina sieltä kiireisimmät ja taitavimmat kuskit vetävät ohitse, mistä vain pääsevät, vain päätyäkseen samoihin valoihin kanssani. Ja jos emme kohtaa siinä, niin viimeistään seuraavissa valoissa parinsadan metrin päässä.
Tänään sitten nähtiin ammattiautoilua parhaimmillaan: ensin takaani lähti ohitse autoilija n. 50 vauhtia. Sen perään taksikuski, jolle ei riittänyt tuon ensimmäisen ohittajan vauhti, vaan siitä piti päästä ohitse oikealta, koukaten luonnollisesti suoraan ohitettavan eteen vain pysähtyäkseen liikennevaloihin. Ensimmäisenä ohittanut palasi tuon jälkeen eteeni ja jäätiin peräkkäin valoihin. Mä jotenkin ymmärrän sen hosumisen jossain maantiellä, mutta täällä missä on liikennevaloja 200 metrin välein, tuosta koheltamisesta ei ole 1) yhtään 2) mitään 3) hyötyä. Autoa työkseen ajavan luulisi sen jopa ymmärtävän.
Itse en menettänyt sekuntiakaan elämästäni eivätkä ohittajat saavuttaneet toiminnallaan yhtään mitään. Profit.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Hei sinä bussikuski kun tätä kuitenkin luet. Et ole yksi tietty bussikuski vaan yksi tuhansista ketkä toimivat näin.

Järkevän ja turvallisen pysäkille pysähtymisen vaiheet:

1. Vilkku oikealle ja auto pysäkille, vilkku oikealle päällä sen ajan mitä kestää olla siinä pysäkillä

2. Vilkku pois päältä kun pysähtyminen on suoritettu ja ollaan valmiita palaamaan tielle/kaistalle

3. Vilkku vasemmalle ennen kuin lähdetään palaamaan tielle/kaistalle ja siinä kohtaa turvallisen liittymisen tarkistaminen ennen tielle/kaistalle palaamista

Liian moni jättää vaiheen kaksi kokonaan väliin tai luistaa kolmosesta. Ollaan pysäkillä ja sitten yhtäkkiä vaihdetaan vilkku oikealta vasemmalle ja samalla nanosekunnilla käännytään tielle/kaistalle. Tai sitten sitä vilkkua oikealle ei edes ole päällä. Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä? Liian usein joutuu autoilijana olemaan ekstravarpaillaan siltä varalta että bussi yhtäkkiä päättää poistua pysäkiltä. Kyllä se vilkku vasemmalle saisi olla päällä edes kaksi sekuntia ennen kuin keula lähtee kääntymään ja sitten pidetäänkin kynsin ja hampain kiinni etuajo-oikeudesta autoilijaan nähden
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
3. Vilkku vasemmalle ennen kuin lähdetään palaamaan tielle/kaistalle ja siinä kohtaa turvallisen liittymisen tarkistaminen ennen tielle/kaistalle palaamista

Ainakin Espoossa tämä unohtuu liian usein bussikuskeilta. Erittäin varovasti saa ajaa, jos aikoo ohittaa pysäkillä olevan bussin, koska aina on vaara, että lähtee pysäkiltä ilman vilkkua vasemmalle ja sitten on törmäys lähellä.
 

Glove

Jäsen
Radiossa sanottiin, että tieliikenneonnettomuuksia tulee tällä hetkellä "jatkuvasti." Mikä siinä on niin vaikea nostaa sitä kaasujalkaa vähän ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin ja omaan ajotaitoon sopivaksi?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liian moni jättää vaiheen kaksi kokonaan väliin tai luistaa kolmosesta. Ollaan pysäkillä ja sitten yhtäkkiä vaihdetaan vilkku oikealta vasemmalle ja samalla nanosekunnilla käännytään tielle/kaistalle. Tai sitten sitä vilkkua oikealle ei edes ole päällä. Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä? Liian usein joutuu autoilijana olemaan ekstravarpaillaan siltä varalta että bussi yhtäkkiä päättää poistua pysäkiltä. Kyllä se vilkku vasemmalle saisi olla päällä edes kaksi sekuntia ennen kuin keula lähtee kääntymään ja sitten pidetäänkin kynsin ja hampain kiinni etuajo-oikeudesta autoilijaan nähden
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.

Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.

Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.

Bussilla on etuajo-oikeus lähteä, ja se oikeus näytetään suuntamerkillä hyvissä ajoin (TLL 48 §). Mikäli tilanteessa ei ole silminnäkijöitä, tilanne on tietysti sana sanaa vastaan oikeudessa, mutta jos on - tai tilanteesta on video - TLL 48 § kirjaus tarkoittaa kyllä sitä, että sen linja-auton on nyt kuitenkin joitain sekunteja ennen merkki annettava. Etuajo-oikeus ei kumoa kyseistä lainkohtaa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ja tarkennetaan sen verran että bussin etuajo-oikeus on voimassa kun nopeusrajoitus tiellä on enintään 60km/h.
Joskus noita näkee kun kaukoliikenteen autot lähtevät eteen vaikka itsellä on se 80km/h taulussa ja ei kovin paljon etäisyyttä pysäkkiin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ja tarkennetaan sen verran että bussin etuajo-oikeus on voimassa kun nopeusrajoitus tiellä on enintään 60km/h.
Joskus noita näkee kun kaukoliikenteen autot lähtevät eteen vaikka itsellä on se 80km/h taulussa ja ei kovin paljon etäisyyttä pysäkkiin.
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Winnipeg Jets
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä tullessa. Ihan sama kuin kaiken etuajo-oikeuden osalta, ei ole mitään velvoitetta odottaa useampaa sekuntia jos sieltä joku uuvatti kuitenkin puskee päälle. Ei ne nyt voi suoraan kylkeen kolata jo rinnalla olevaa autoa, mutta näytä minulle bussi joka kykenee edes teoriassa lähteä niin rivakasti pysäkiltä.

Ei se pysäkiltä lähtö tapahdu kovin yllättäen. Aina tietenkin katson onko porukkaa vielä nousemassa kyytiin, jos ei niin todennäköisyys on aika korkea, että se dösä on kohta lähdössä. Ja kyllä itse dösällä matkustaessa arvostan sitä, että pysäkiltä päästään rivakasti eteenpäin, eikä urpot yritä vielä päästä dösästä viime tingassa ohi.
Joka viikko ainakin kerran pari samalla kadulla ohitan 30 km/t alueella bussia joka on pysäkillä niin että vilkku on oikealle tai kokonaan poissa ja se sieltä kääntyy ja kiihdyttää jyrkässä kulmassa kaistalle ilman mitään ennakkovaroitusta. Tässä tapauksessa riittää että olen auton kanssa edes osittain bussin rinnalla kun sen keula lähtee kääntymään yksikaistaisella tiellä lyhyeltä pysäkiltään ajokaistalle. Turussa useissa kohdin vaikkapa kapealla mutta päiväsaikaan vilkkaasti liikennöidyllä Puutarhakadulla. Jos en ole bussin rinnalla ja sillä on vilkku vasemmalle niin kai nyt maalaisjärkikin siinä kertoo että ehtii hyvin hidastaa ja antaa bussin kääntyä oikeuksiensa mukaisesti. Liikennesääntöjen mukaan vilkku kuitenkin toimii ennakkovaroituksena kun esimerkiksi vaihdetaan kaistaa tai kun bussi liittyy pysäkiltä liikenteeseen ja sen jättäminen väliin ei käsittääkseni olen lainkaan näkökulmasta ok kunhan on etuajo-oikeus. Olen yllättynyt jos joku säännöllisesti ajava ei tällaista tilannetta Suomen suurimmissa kaupungeissa ole koskaan kokenut mutta tietysti tämä on iso maa ja paikkoja on monia, samoin bussikuskeja monenlaisia.

Sitä en taas kykene käsittämään miten on muka liikaa vaadittu että myös bussikuski (tai ammattikuljettajana erityisesti bussikuski) noudattaisi näitä alkeellisia liikennesääntöjä. Kysehän ei ole nyt lainkaan siitä kenellä on etuajo-oikeus ja kenellä väistämisvelvollisuus. Vaan aika yksinkertaisista asioista. Normikuljettajalle verrokiksi voisi ottaa liikenneympyrän. Jos minä olen liikenneympyrässä maltillisella nopeudella ja seuraavasta liittymästä joku laskee (ihan oikein) ehtivänsä hyvin tulemaan ympyrään ennen kuin minä tulen kohdalle mutta sitten minä yhtäkkiä kiihdytänkin nopeutta luodakseni tästä harmittomasta tilanteesta vaaratilanteen niin toiminko minä oikein ja onko sieltä tuleva kaveri sitten uuvatti? Minullahan on siinä kuitenkin se etuajo-oikeus ja hänellä väistämisvelvollisuus joten miksi hän ei ymmärtänyt olettaa minun muuttavan vallitsevaa tilannetta täysin odottamatta ja rikkovan sen asian mihin koko liikenne perustuu - eli ennakoitavuuteen?
Bussilla on etuajo-oikeus lähteä, ja se oikeus näytetään suuntamerkillä hyvissä ajoin (TLL 48 §). Mikäli tilanteessa ei ole silminnäkijöitä, tilanne on tietysti sana sanaa vastaan oikeudessa, mutta jos on - tai tilanteesta on video - TLL 48 § kirjaus tarkoittaa kyllä sitä, että sen linja-auton on nyt kuitenkin joitain sekunteja ennen merkki annettava. Etuajo-oikeus ei kumoa kyseistä lainkohtaa.
Tässä sama lyhyemmin
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Bussihan on pienen jäähallin kokoinen vehje, jonka näkee puolen kilsan päästä. Eihän se nyt voi lähtee kenellekään yllättäen sieltä pysäkiltä? Se joko lähtee tai ei, ja molempiin vaihtoehtoihin pystyy valmistautumaan. Jos haluaa.
On sitten väistämisvelvollisuus autolla kaistalla tai bussilla.
Mielestäni kirjoitin tuossa että joskus on tullut vastaan että lähtee yllättäen ja on joutunut itse sitten vetämään reilummin jarrua, varsinkin talvella aika v-mäisiä tilanteita.
Liikenteessä tulee joo välillä yllättäviä tilanteita mutta itse koen aika törkeänä tuon että bussikuski näkee että henkilöauto on muutaman sadan metrin päässä tulossa 80km/h lasissa ja vetää eteen ilman mitään etuajo-oikeuksia isomman lailla. Puhutaan kuitenkin jostain alta kymmenen sekunnin kohtaamisajasta.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Busseilla taisi taajamassa olla sääntönä, että vilkuttaa 3 kertaa ja sen jälkeen saa lähteä pysäkiltä. Etuajo-oikeus on taajamassa busseilla, mutta tuon suunta merkin ennen lähtöä on oltava.
Näin muistelisin joskus ammattipätevyys tunneilla kuulleeni.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sama Kehäteillä. Mulkut.

Huvittava tapahtuma Turun kehätiellä tällä viikolla kun ajelin kaikessa rauhassa suurinta sallittua Helsinkiin päin vähän ennen Ravattulan (eli kymppitien) liittymää, jossa ruuhka-aikaan ja vähän muutenkin oikea kaista hidastuu. Olin jäänyt jo valmiiksi vasemmalle kaistalle, kun taustapeiliin tulee ihan perään kiinni firman x paku valot vilkkuen. Oikea kaista vapaana. En tiedä mikä aivopieru kuskilla oli, kun oikealta saisi ohittaa ihan vapaasti. Kaiken huipuksi, kun lopulta tajusi ohittaa oikealta, niin lähes samantien poistui sitten juuri tuonne Ravattulan suuntaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Busseilla taisi taajamassa olla sääntönä, että vilkuttaa 3 kertaa ja sen jälkeen saa lähteä pysäkiltä. Etuajo-oikeus on taajamassa busseilla, mutta tuon suunta merkin ennen lähtöä on oltava.
Näin muistelisin joskus ammattipätevyys tunneilla kuulleeni.
Taitaa olla sidottu nopeusrajoitukseen, pätikö tuo nyt 50 km/h asti. Eihän taajamassa saa enemmän ollakaan, mutta koskiko sitten muuallakin tuohon asti?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pitkästä aikaa kohtasin ihan rehellisen liittymisen estäjän, tai siis sitä yrittäneen. Moottoritien kiihdytysrampilla katsoin, että aika rauhaksiin jono motarilla etenee, ja tuossa on sopiva väli johon menen. Se, jonka eteen liityin, ei tykännyt tästä yhtään, vaan yritti estää eteensä liittymisen ja koska menin silti, niin sain palkinnoksi hienon valoshown. Ajettiin sitten peräkkäin siihen asti, kun itse käännyin kaupan pysäköintialueelle ja syvästi loukkaamani henkilö jatkoi suoraan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös