Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 074
  • 13 227

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin minäkin. Taidat olla spandex-ohjus.
Yleensä kuljen liikenteessä autolla. Päästän jalankulkijat ylittämään suojatien on niillä puhelin kädessä tai ei kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Yhtään ongelmaa tai vaaratilannetta ei ole ollut. Jalankulkijana olen kyllä meinannut jäädä autojen alle suojatiellä ihan ilman kännykkääkin.

Mites sä? Tai kuka tahansa muu. Kerrotteko millaisia vaaratilanteita on ollut kun jalankulkijalla on ollut matkapuhelin, niin mietitään yhdessä kuka niihin tilanteisiin on ollut syypää?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se aika usein on sellainen henkilö, jota kutsutaan nimellä "en ainakaan minä".

95 % ihmisistä kokee olevansa liikenteessä aina oikeassa.
No tämäpä. Liikennesäännöillä ei niin väliä vaan sillä mitä itse kokee.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.
Eihän kaupan kassallekaan tarvitse kiitosta sanoa, mutta ihan järkevää se kuitenkin on.

Autoa ajettaessa ei saa käyttää kännykkää, vaikka ajaisi etuajo-oikeutettua tietä. Minusta sama voisi ihan hyvin koskea kevyttä liikennettä yleisen turvallisuuden vuoksi.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Pysähdyn suojatien eteen, jos sen läheisyydessä on edes jalankulkija, joka ei elehtimällä tms. vahvalla viestinnällä osoita, että mene ensin. Simply as that.

En tee oletuksia hänen mahdollisista ajatuksistaan, itsekkyydestään tai riippuvuudestaan puhelimeen. En pysty vaikuttamaan niihin. Sen sijaan jos joku hyppää kuolleesta kulmasta esimerkiksi tienvarteen pysäköidyn auton takaa, puhelimeen tuijottaen tai ilman, jarrutan. Lisäksi laitan törrän pohjaan ja noidun. Mietin, että mainittu Darwin pysti oli taas jaossa. Siis mikäli ehdokas ei ole lisääntynyt. Syitä typerälle käytökselle en ala miettimään, kun niihin en taaskaan voi vaikuttaa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yleensä kuljen liikenteessä autolla. Päästän jalankulkijat ylittämään suojatien on niillä puhelin kädessä tai ei kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Yhtään ongelmaa tai vaaratilannetta ei ole ollut. Jalankulkijana olen kyllä meinannut jäädä autojen alle suojatiellä ihan ilman kännykkääkin.

Mites sä? Tai kuka tahansa muu. Kerrotteko millaisia vaaratilanteita on ollut kun jalankulkijalla on ollut matkapuhelin, niin mietitään yhdessä kuka niihin tilanteisiin on ollut syypää?
Edelleen, emme ole eri mieltä. Pitääkö aina tapahtua jotain ennen kuin se lasketaan vaaratilanteeksi, vai onko läheltäpititilanne sellainen? Kyllä nämä omaan kuplaan sulkeutujat on vaaraksi eniten itselleen. Muut liikkujat sitten väistelee näitä zombeja mahdollisuuksien mukaan. Mulla ei tulisi mieleenkään rajoittaa omaa näkö- ja kuuloaistia liikenteeseen mennessä, oli sitten alla auto, fillari tai omat jalat.
 

godspeed

Jäsen
Ei vaan mene ihmisillä kaaliin miten pysäköintialueilla ajetaan. Vaikka olisi kolmio toisella, niin osa antaa nöyrästi sellasellekin tietä, kun ei vaan mene kaaliin kellekään, että siellä on se kolmio. Ja jos kolmion takaa tulevalle antaa tietä, niin eihän se opi, ettei ollut edes hänen vuoronsa. Vai voiko tällainen kuski oppia siltikään, kun painelee sitten vaan tietä saatuaan siitä etuoikeutettujen edestä ihan tyytyväisenä. Se kolmio on siinä ihan selkeällä paikalla, mutta kun pysäköintialueesta on kyse, niin ei ymmärretä, että kolmiokin voi löytyä alueelta.

Tämä on siis lähimarkettini, joten siellä tulee käytyä usein ja aina on tämä ongelma käsillä. Tilanne ei ole muuttunut miksikään vuosien saatossa. Osa tajuaa, että vaikka tuota kolmiota ei olisikaan, niin oikealta tulevat pääsevät ensin. Ja tuo risteys mistä nyt purnaan, on tietystikin vain yksi risteys koko alueella. Eikä sitäkään osata edes apukeinon kanssa. En nyt osaa sanoa suoraan millainen jengi tuolla tötöilee, mutta vaikuttaisi olevan ihan laajasti autosta ja sukupuolesta riippumatta kaikkien vika. Usein saa huitoa, että mene nyt vittu kun on sun vuorosi. Yleensä itse saa ajaa aika rauhassa sääntöjen mukana, kun jengi on niin sekaisin, että ne väistää kaikkea liikkuvaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei vaan mene ihmisillä kaaliin miten pysäköintialueilla ajetaan. Vaikka olisi kolmio toisella, niin osa antaa nöyrästi sellasellekin tietä, kun ei vaan mene kaaliin kellekään, että siellä on se kolmio. Ja jos kolmion takaa tulevalle antaa tietä, niin eihän se opi, ettei ollut edes hänen vuoronsa. Vai voiko tällainen kuski oppia siltikään, kun painelee sitten vaan tietä saatuaan siitä etuoikeutettujen edestä ihan tyytyväisenä. Se kolmio on siinä ihan selkeällä paikalla, mutta kun pysäköintialueesta on kyse, niin ei ymmärretä, että kolmiokin voi löytyä alueelta.
Joskus voi olla kyse ihan vaan siitäkin, että parkkipaikkojen ahtaista liittymistä kolmion takaa tuleva on varsinkin vasemmalle kääntyessään sen verran leveästi ryhmittäytynyt, että etuajo-oikeutettu haluaa liikenteen sujuvuuden ja oman mukavuuden takia päästää sen tötöilijän ns alta pois. Tuli vaan mieleen kun eilen tällaisessa tilanteessa juuri olin.

Muuten olisi tietysti hyvä jos noudatettaisiin liikennesääntöjä, mutta silti voi olla järkevää että parkkipaikoilla asennoituu olemaan valmiina väistämään kaikkea ja kaikkia. Yllättävän kovaa siihen nähden ajaa esim koppimönkijät ja muut lippahatut, mutta eiköhän elämänkokemus tässä auta aikanaan. Tai siis koppimönkijällä on ilmeisesti ajettava aina täysillä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei vaan mene ihmisillä kaaliin miten pysäköintialueilla ajetaan.
Kohtuullisen pieni ihmetys, mutta kauppakeskus Columbuksen yläkannella on kielletty ajosuunta -merkit "lokeroihin", ja kulku niille tapahtuu kauimmaisen reitin kautta kiertämällä takakautta. Paitsi että iso osa autolijoista vetää päin kiellettyä ajosuuntaa suoraan ruuduille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleen, emme ole eri mieltä. Pitääkö aina tapahtua jotain ennen kuin se lasketaan vaaratilanteeksi, vai onko läheltäpititilanne sellainen? Kyllä nämä omaan kuplaan sulkeutujat on vaaraksi eniten itselleen. Muut liikkujat sitten väistelee näitä zombeja mahdollisuuksien mukaan. Mulla ei tulisi mieleenkään rajoittaa omaa näkö- ja kuuloaistia liikenteeseen mennessä, oli sitten alla auto, fillari tai omat jalat.
Tämä on tottakai kunnioitettavaa. Kyllä itsellekin pahasti särähti korvaan jostain lukee, että monet käyttävät autolla, pyörällä tai moottoripyörällä ajaessa jotain vastamelukuulokkeita ja kuuntelevat sitä kautta musiikkia. Jalankulkijan tapauksessa en näe tuota lähellekään yhtä riskaabelina.


" Huolehtikaa ja tarkkailkaa läheistenne ajokykyä!"

Mitä helvettiä sitä voi itse tehdä, jos vaikka oma sekaisin oleva vanhempi ei suostu uskomaan, että ei ole enää ajokunnossa. Sehän lähtee liikenteeseen jos niin haluaa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on tottakai kunnioitettavaa. Kyllä itsellekin pahasti särähti korvaan jostain lukee, että monet käyttävät autolla, pyörällä tai moottoripyörällä ajaessa jotain vastamelukuulokkeita ja kuuntelevat sitä kautta musiikkia. Jalankulkijan tapauksessa en näe tuota lähellekään yhtä riskaabelina.
Ympäristön havainnointi ja vuorovaikutus kanssaliikkujien kanssa on mielestäni se avaintekijä turvalliseen liikenteeseen.
Itse sammutan jopa autoradion kun haluan keskittyä ajamaan vieraassa kohteessa. Jopa Porissa, vaikka mielestäni siellä osaankin ajaa. :D Toistaiseksi ainakin ilman henkilö- ja ainevahinkoja.
 

godspeed

Jäsen
Muuten olisi tietysti hyvä jos noudatettaisiin liikennesääntöjä, mutta silti voi olla järkevää että parkkipaikoilla asennoituu olemaan valmiina väistämään kaikkea ja kaikkia.

Tällä pärjää tosi pitkälle, vaikka puhuttaisiin ihan niistä perimmäisistäkin säännöistä, kuten siitä että automaattisesti pitäisi päässä klikata tuleeko tilanteisiin oikealta vai ei. Siksi en sokeasti ajakaan oikeuksieni mukaan, vaan aina on oltava valmiina siihen, ettei toinen tiedä pöläystäkään miten mennä. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan olla liikenteessä tai varsinkaan parkkialueilla mikään opastaja, joten aina pitää ennakoida. Tuo ennakointi oli yksi asia mikä autokoulusta tarttui mukaan ja se toimii tilanteessa kuin tilanteessa aina kaikkien eduksi.

Kohtuullisen pieni ihmetys, mutta kauppakeskus Columbuksen yläkannella on kielletty ajosuunta -merkit "lokeroihin", ja kulku niille tapahtuu kauimmaisen reitin kautta kiertämällä takakautta. Paitsi että iso osa autolijoista vetää päin kiellettyä ajosuuntaa suoraan ruuduille.

Joo, minä en nykyisellään mene kauppakeskusten parkkiluoliin, kun voin ihan rehellisesti sanoa, että iskee ahdistus ja paniikki. Niin sekavia ja ahtaita viritelmiä on tullut vastaan, että ei enää koskaan :)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohtuullisen pieni ihmetys, mutta kauppakeskus Columbuksen yläkannella on kielletty ajosuunta -merkit "lokeroihin", ja kulku niille tapahtuu kauimmaisen reitin kautta kiertämällä takakautta. Paitsi että iso osa autolijoista vetää päin kiellettyä ajosuuntaa suoraan ruuduille.

Pari kertaa olen päätynyt parkkihallissa tilanteeseen, jossa sellainen lähemmäs 60 vuotias TYÖmies on ajanut kiellettyyn ajosuuntaan ja tullut vastaan eikä ole suostunut peruuttamaan tehdäkseen tilaa meille liikenneopasteiden mukaan ajaville. Olen pysäyttänyt auton ja käynyt kertomassa heille, että ajavat väärään suuntaan ennen kuin ovat suostuneet peruuttamaan ja päästämään ohi.

Vaimoa hävettää, kun poistun autosta keskustelemaan, mutta eihän nuo pölvästit ikinä opi jos ei heille kerrota mitä tekevät väärin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muuten olisi tietysti hyvä jos noudatettaisiin liikennesääntöjä, mutta silti voi olla järkevää että parkkipaikoilla asennoituu olemaan valmiina väistämään kaikkea ja kaikkia. Yllättävän kovaa siihen nähden ajaa esim koppimönkijät ja muut lippahatut, mutta eiköhän elämänkokemus tässä auta aikanaan. Tai siis koppimönkijällä on ilmeisesti ajettava aina täysillä.

Varsinkin niistä ruutuväleistä kokoojaväylälle tullessa ei parane luottaa, että oikealta tulevalla olisi etuajo-oikeus. Useimmiten parkkipaikkojen kirjoittamaton sääntö tuntuu olevan, että se kokoojaväylä on etuajo-oikeutettu.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Mitä helvettiä sitä voi itse tehdä, jos vaikka oma sekaisin oleva vanhempi ei suostu uskomaan, että ei ole enää ajokunnossa. Sehän lähtee liikenteeseen jos niin haluaa.
Meillähän oli taannoin tällainen tilanne isän kanssa. Ihan sattuman vuoksi oltiin kaikki veljekset kerran kyydissä, kun isä heitti meitä jonnekin syntymäpäiväjuhlille. Ajosuorite oli aivan kauhea, ja todettiin että kortti pitää saada pois. Ajamisinto ei kuitenkaan tuosta hiipunut, ja pisteli menemään aika pitkiäkin reissuja - oli saapunut kotiin joskus keskellä yötä, kun paluumatka olikin venähtänyt monella tunnilla. Oli siis todennäköisesti eksynyt. Ajoi lopulta valtatiellä kunnolla pihalle ja auto lunastukseen - siinä rytäkässä sitten lähti ajo-oikeuskin. Ei onneksi loukkaantunut tuossa pahemmin, nyt ukko on toki ollut kuopassa jo vuosia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

godspeed

Jäsen
Vanhuksilta saattaa myös joskus (kuoltuaan) löytyä ajokortteja, kun heidän käsityksensä mukaan ajo-oikeus on heillä niin kauan, jos vaan kortti on heillä itsellään hallussa. Poliisille siis voidaan vaikka valehdella, että kortti on hukassa, jotta siitä ei tarvitsisi luopua. Jostain syystä juuri ajo-oikeus heidän mielestään on se oikeus, jonka mukaan ihmistä arvotetaan ja jonka puuttuminen tekee ihmisestä toivottoman vanhuksen, joka ei enää osaa huolehtia itsestään. Tai tuollainen kuva minulle tulee aina kun tämä aihe tulee keskusteltavaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ränse

Jäsen
Yksi asia, mikä on pistänyt silmään viime aikoina, on parkkiruudusta peruuttaminen. Viimeisen parin kuukauden aikana on tullut vastaan toistakymmentä tilannetta, jossa parkkiruudusta peruuttava tyyrää itseään väkisin eteen ja peltikolarilta on vältytty juuri ja juuri. Hämmentää.

Tämä johtuu todennäköisesti näistä uusien autojen "apustimista". On kameroita, tutkia jne. jne. voi joillekin antaa tunteen että enää ei tarvitse itse katsoa minne peruuttaa tai ajaa, koska auto osaa kyllä varoittaa ja jopa pysähtyä jos on vaara osua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä johtuu todennäköisesti näistä uusien autojen "apustimista". On kameroita, tutkia jne. jne. voi joillekin antaa tunteen että enää ei tarvitse itse katsoa minne peruuttaa tai ajaa, koska auto osaa kyllä varoittaa ja jopa pysähtyä jos on vaara osua.
Tää on kyllä jännä. Itse huomannut näistä olevan helvetisti hyötyä. Oma Enyaq (ja edellinen Octaviakin) alkaa varoittamaan helvetin lujaa jos meinaan ruudusta peruuttaa jonkun eteen - ja aikaisemmin kuin autosta on mahdollista kuskin paikalta nähdä tuleeko sieltä joku. Eli toimii ainakin Skodassa hemmetin hyvin.

Mä tosin peruutan aina hidasta vauhtia ruudusta pois vanhasta tottumuksesta. Eli varmaan jotkut sitten peruuttelevat ja ajavat aina talla pohjassa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Eilen käännyin risteyksestä ja heti sen jälkeen alkaa jyrkähkö ylämäki, jossa tulee tiukka mutka eli sen taakse ei näe yhtään mitään. Katsoin sitten peileistä, kun joku tulee aivan helvetin lujaa takaa ja lähtee ohittamaan juuri ennen sitä mutkaa. Tietty siinä nyppylän päällä tulee sitten toinen auto vastaan ja tää suhari saa juuri ja juuri ängettyä mun ja vastaantulijan välistä takaisin omalle kaistalle, siinä ei todellakaan jäänyt paljon väliä kumpaankaan. Nopeusrajoitus on 30km/h, mulla oli n. 35km/h ja ohittajalla varmaan ainakin 80km/h. Minä sekä vastaantulija käytännössä pysähdyttiin onnettomuuden ehkäisemiseksi. Sen mitä ehdin nähdä, niin puolalaiset kilvet sillä kahjolla oli.

Sitä mä ihmettelin viime viikolla, kun auto oli pari päivää parkissa ja katon kulmaan juuri tuulilasin yläpuolelle oli laitettu 20 sentin kolikko. Kai siinä olisi sitten haluttu seurata, onko auto liikkunut, koska putoaahan se siitä liikkeelle lähtiessä. Olen lukenut, että kolikoita voidaan laittaa ovenkahvoihin. Linkki löytyikin, joten laitan sen tähän.

Tuosta kortin ottamisesta pois muistuu mieleen, kun tätini mieheltä (ukko on ollut kuopattuna jo toistakymmentä vuotta) se aikanaan lähti. Äijä jaksoi mussuttaa kerta toisensa jälkeen, kun se oli nuori naislääkääri, joka sen kortin eväsi. Eihän niin vähäisellä kokemuksella voi tehdä noin suuria päätöksiä, vaikka kuinka olisi kouluja käynyt. Tuntui olevan suunnilleen isompikin ihmisoikeusrikos. Ei sillä väliä, vaikka pukkasi Alzheimeria sun muuta. Aikaisemminhan tyttärensä jo veivät ukolta moottorisahan, kun sekin alkoi olla jo sen näköistä touhua, ettei enää edes naurattanut. Seuraushan siitä tietysti oli, että ukko kävi ostamassa heti uuden ja jatkoi polttopuiden tekoa, että selviää talven yli. Pari vuotta sitten tätini joutui muuttamaan palvelutaloon ja heidän tyttärenpoikansa muutti heidän taloonsa asumaan. Junnu meni sitten käymään isossa piha-aitassa ja totesi, että siellä on edelleen niitä polttopuita ainakin kymmeneksi vuodeksi. Onhan se hyvä varautua, ei siinä.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Junnu meni sitten käymään isossa piha-aitassa ja totesi, että siellä on edelleen niitä polttopuita ainakin kymmeneksi vuodeksi. Onhan se hyvä varautua, ei siinä.

Tulin kirjoittamaan ihan muuta, mutta täytyy tähän tarttua ensin. Isovaari eli 101-vuotiaaksi joista ihan kotosalla ~96 vuotta, viimeiset vuodet oli vanhainkodissa. Kyseinen ukko fillaroi yli 90v:nä kauppaan ja ajoi maatalousjyrsintä. Fillaroinnissa oli ongelmaa liikennesääntöjen kanssa, koska eihän hänen nuoruudessa Suomessa ollut autoja. Mutta tuo puuhomma, kun hänen asuinpaikkansa myytiin oli puuliiteri täynnä puita ja sen lisäksi toinen iso varasto etäämmällä täynnä puita. Karrikoiden niitä puita olisi ollut seuraavaksikin sadaksi vuodeksi vielä, hyvähän se on varautua..

Mutta miksi tulin ketjuun! Tänään tuli vastaan tilataksi koululaiskuljetus lätkillä ja rouva ratissa puhuu kännykkään. Mikä ihme siinä on ettei 2020-luvulla ammattilaisautoilijalla ole bluetoothia? Kyllä melkosta piittaamattomuutta esittää tuossa. Noita pitäisi ammattilaisille olla kovennetut rangaistukset ehdotommasti.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä minä katson varmuuden vuoksi sivuille kun kaikenmaailman idiootteja on maailmassa ja erityisesti liikenteessä, mutta valittaminen siitä, että "etuajo-oikeutettu" ei katsele sivuille väistämisvelvollisten suuntaan on aika erikoista. Ei sen jalankulkijan tarvitse sivulle katsoa, mutta oman turvallisuuden kannalta kannattaisi.
Kannattaa katsoa sivuille oman turvallisuuden lisäksi myös siksi, että ei olisi itse sellainen idiootti, joka jättää väistämättä, vaikka olisi velvollisuus. Nimittäin voihan olla, että se lähestyvä auto onkin hälytysajossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa katsoa sivuille oman turvallisuuden lisäksi myös siksi, että ei olisi itse sellainen idiootti, joka jättää väistämättä, vaikka olisi velvollisuus. Nimittäin voihan olla, että se lähestyvä auto onkin hälytysajossa.
Nojoo tuo on kyllä hyvä pointti! Olet oikeassa.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Mutta miksi tulin ketjuun! Tänään tuli vastaan tilataksi koululaiskuljetus lätkillä ja rouva ratissa puhuu kännykkään. Mikä ihme siinä on ettei 2020-luvulla ammattilaisautoilijalla ole bluetoothia? Kyllä melkosta piittaamattomuutta esittää tuossa. Noita pitäisi ammattilaisille olla kovennetut rangaistukset ehdotommasti.
En halua yleistää, koska suurin osa suhtautuu varmaan ammattimaisesti, mutta ainakin Stadissa tuntuu ammattiautoilijoilla, nimenomaan henkilöiden kuljetuksessa, olevan joku ruuvi löysällä tai hihna kireällä. Käsittämätötä raivopäisyyttä, liikennesääntöjen noudattamattomuutta ja liikenneturvallisuuden vaarantamista saa todistaa melko monesti, kun on liikenteessä.

Viimeksi viime viikolla saman päivän aikana sekä HSL:n ja Onnibusin supertähdet kunnostautuivat samassa asiassa. Edellä olevan olisi ilmeisesti heidän mielestään pitänyt ajaa ylinopeutta kaupunkialueella. Pitkien räpsytystä, puskurissa roikkumista ja eri kaistoille erkaantuessa huutoa lasin takaa sormimerkein höystettynä. En pidä bussilla liikkumisesta yhtään muutenkaan, mutta ei voi olla miettimättä, että onneksi julkisen liikenteen tarpeet hoituvat pääosin raiteilla.

Ja olen joskus suututtanut tuottamuksellisesti ihan aiheestakin bussikuskin. Silloinkin toki bussikuskin reaktio vaaransi enemmän liikennettä kuin minun sekoiluni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.
Kyllä minä katson varmuuden vuoksi sivuille kun kaikenmaailman idiootteja on maailmassa ja erityisesti liikenteessä, mutta valittaminen siitä, että "etuajo-oikeutettu" ei katsele sivuille väistämisvelvollisten suuntaan on aika erikoista. Ei sen jalankulkijan tarvitse sivulle katsoa, mutta oman turvallisuuden kannalta kannattaisi.
Mä taas kannatan liikennesääntöjen noudattamista liikenteessä, mutta meitä on moneen junaan.


On aina niin kiva, kun joku vastaa jeesustelemalla itsestäänselvyyksillä täysin pointin ohi. Kiitos.

En ottanut mitään kantaa suojatienkin käyttötilanteesta, mutta leikitään nyt sitten tätä jaadajaadaa taas. Jalankulkijalle on tietenkin annettava esteetön kulku tien yli suojatiellä, mutta mitäs jos siellä suojatiellä palaakin jalankulkijalle punainen valo tai suojatietä lähestyy hälytysajoneuvo?

Jos nyt kerran sanot kannattavasi liikennesääntöjen noudattamista, niin näytätkö tieliikennelaista sen kohdan, jossa jokin tienkäyttäjäryhmä on vapautettu muun liikenteen seuraamisesta?

4 §

Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

16 §

Ajoradan ylittäminen

[...]
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.



En nyt ihan ymmärrä, miksi koet hyväksi ideaksi puolustella tienkäyttäjien kännykän räpläämistä missään olosuhteissa, oli sitten etuajo-oikeus tai ei. Liikenteessä kulkiessa pitää keskittyä liikenteeseen.

Viranomaisillla pitäisi olla oikeus sakottaa jokaista tienkäyttäjäryhmää vaarallisesta kännykän käytöstä liikenteessä, ihan siinä missä autoilijaakin. Se on kaikkien etu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös