Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 876
  • 12 217

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös (tai varsinkin) jalankulkijoille pitäisi antaa sakko kännykän käytöstä liikenteessä. Ihan käsittämättömäksi on touhu nykyään mennyt, kun suojatiellekin töpötetään sivuille katsomatta leuka rinnassa, se goddämn puhelin nenässä.
Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Myös (tai varsinkin) jalankulkijoille pitäisi antaa sakko kännykän käytöstä liikenteessä. Ihan käsittämättömäksi on touhu nykyään mennyt, kun suojatiellekin töpötetään sivuille katsomatta leuka rinnassa, se goddämn puhelin nenässä.

Onhan tuo välillä jopa vähän koomista. Yksi ilta ajelin lähikauppaan ostoksille. Parkkirivien välissä käveli naisoletettu kuulokkeet korvilla ja naama luurissa kiinni. Ei minkäänlaista havaintoa siitä, että ajoin autolla hänen takanaan tuollaisen 40 metriä lähes kaupan ovelle asti, kunnes pääsin vapaaseen ruutuun. Kauppaan päästyäni sama henkilö oli pysähtynyt tuulikaappiin ja edelleen oli nenä kiinni luurissa.

Aika usein tulee mieleen, että jos jostain 2000-luvun taitteesta pääsisi hyppäämään aikakoneella tähän päivään, olisi se varmasti melkoinen järkytys. Miten tuo kapula on ottanut vallan ihmisistä, aivan käsittämätöntä kun vähän kauempaa tuota tarkastelee.

Ihmiskunta, pilalla. Pelkkää paskaa tilalla.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.
Et kai oikeasti ole tuota mieltä?
Jos oikealla tulevalla on kolmio, vedätkö autollakin laput silmille yhtään sinne suuntaan vilkaisematta? Kyllä se havainnointi ja ennakointi on aika lailla elintärkeää, olit sitten liikenteessä millä ajoneuvolla tahansa. Ei se paljoa lohduta, että olit oikeassa, jos noutaja tulee...

Tämä ei siis tarkoita ylivarovaisuutta, mutta ei myöskään tuota ääripään tilannetta, jossa suojatielle astuessa ei tarvitse katsoa sivulle "koska niiden kuuluu väistää".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et kai oikeasti ole tuota mieltä?
Jos oikealla tulevalla on kolmio, vedätkö autollakin laput silmille yhtään sinne suuntaan vilkaisematta? Kyllä se havainnointi ja ennakointi on aika lailla elintärkeää, olit sitten liikenteessä millä ajoneuvolla tahansa. Ei se paljoa lohduta, että olit oikeassa, jos noutaja tulee...

Tämä ei siis tarkoita ylivarovaisuutta, mutta ei myöskään tuota ääripään tilannetta, jossa suojatielle astuessa ei tarvitse katsoa sivulle "koska niiden kuuluu väistää".
Kyllä minä katson varmuuden vuoksi sivuille kun kaikenmaailman idiootteja on maailmassa ja erityisesti liikenteessä, mutta valittaminen siitä, että "etuajo-oikeutettu" ei katsele sivuille väistämisvelvollisten suuntaan on aika erikoista. Ei sen jalankulkijan tarvitse sivulle katsoa, mutta oman turvallisuuden kannalta kannattaisi.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Yksi asia, mikä on pistänyt silmään viime aikoina, on parkkiruudusta peruuttaminen. Viimeisen parin kuukauden aikana on tullut vastaan toistakymmentä tilannetta, jossa parkkiruudusta peruuttava tyyrää itseään väkisin eteen ja peltikolarilta on vältytty juuri ja juuri. Hämmentää.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä minä katson varmuuden vuoksi sivuille kun kaikenmaailman idiootteja on maailmassa ja erityisesti liikenteessä, mutta valittaminen siitä, että "etuajo-oikeutettu" ei katsele sivuille väistämisvelvollisten suuntaan on aika erikoista. Ei sen jalankulkijan tarvitse sivulle katsoa, mutta oman turvallisuuden kannalta kannattaisi.
Tämä tässä maailmassa on mikä on eniten viturallaan. Ei mun tartte ja joku muu hoitaa. Kyl mää voin ja ei kuulu mulle. Osa porukasta on viimisen päälle tunnollista liikkujaa ja tekijää, osa kelluu jossain maailmoissa kapula kädessä ja luurit korvilla autuaan tietämättöminä ympäristöstään.

Muoks.
Selvyyden vuoksi mielestäni kaikkien tielläliikkujien pitäisi ottaa muut huomioon eikä mennä minä edellä, oli sitten oikeassa tai väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä tässä maailmassa on mikä on eniten viturallaan. Ei mun tartte ja joku muu hoitaa. Kyl mää voin ja ei kuulu mulle. Osa porukasta on viimisen päälle tunnollista liikkujaa ja tekijää, osa kelluu jossain maailmoissa kapula kädessä ja luurit korvilla autuaan tietämättöminä ympäristöstään.

Muoks.
Selvyyden vuoksi mielestäni kaikkien tielläliikkujien pitäisi ottaa muut huomioon eikä mennä minä edellä, oli sitten oikeassa tai väärässä.
Mä taas kannatan liikennesääntöjen noudattamista liikenteessä, mutta meitä on moneen junaan.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä taas kannatan liikennesääntöjen noudattamista liikenteessä, mutta meitä on moneen junaan.
Tästä ollaan varmasti samaa mieltä. Lähtiköhän tämä väärille raiteille siinä kohtaa, kun joku pohti jalankulkijan sakottamista kännykän käytön vuoksi? En osannut tarttua tuohon, enkä missään nimessä tuollaiseen lähtisi, vaikka ilmiö ärsyttääkin. Ehkä tuo toinen viestini selventää omaa näkökulmaani, ylipäätään pidän kännykkään liimautumista liikenteessä äärimmäisen typeränä ilmiönä. Jos autoilijatkin saavat nykyisin käyttää ihan vapaasti kännykkää ajaessaan, niin ollaan erittäin kaukana siitä, että jalankulkijaa pitäisi sakottaa.

Siitä ei pääse mihinkään, että liikenteen seassa sohlaaminen fillarilla tai jalan, samalla luuria selaten on kyllä sen luokan typeryyttä, että tuon harrastaja on Darwinin nimissä jaettavaa pystiä kerjäämässä itselleen ihan tosissaan.

Ai niin. Lisäys.
Ollaan tosiaan kaukana tuosta sakottamisesta, kun viime viikolla bongasin Porissa poliisiauton, joka kurvaili poliisiaseman liikenneympyrässä samalla luuriaan selaten. Melkoista esimerkin näyttämistä tämäkin. Olisin ottanut kuvan, mutta kas kun sitä ei kuuluisi ajon aikana kourassa pitää, niin jäi tämä esimerkki tallentamatta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin minäkin. Taidat olla spandex-ohjus.
Yleensä kuljen liikenteessä autolla. Päästän jalankulkijat ylittämään suojatien on niillä puhelin kädessä tai ei kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Yhtään ongelmaa tai vaaratilannetta ei ole ollut. Jalankulkijana olen kyllä meinannut jäädä autojen alle suojatiellä ihan ilman kännykkääkin.

Mites sä? Tai kuka tahansa muu. Kerrotteko millaisia vaaratilanteita on ollut kun jalankulkijalla on ollut matkapuhelin, niin mietitään yhdessä kuka niihin tilanteisiin on ollut syypää?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se aika usein on sellainen henkilö, jota kutsutaan nimellä "en ainakaan minä".

95 % ihmisistä kokee olevansa liikenteessä aina oikeassa.
No tämäpä. Liikennesäännöillä ei niin väliä vaan sillä mitä itse kokee.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.
Eihän kaupan kassallekaan tarvitse kiitosta sanoa, mutta ihan järkevää se kuitenkin on.

Autoa ajettaessa ei saa käyttää kännykkää, vaikka ajaisi etuajo-oikeutettua tietä. Minusta sama voisi ihan hyvin koskea kevyttä liikennettä yleisen turvallisuuden vuoksi.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Pysähdyn suojatien eteen, jos sen läheisyydessä on edes jalankulkija, joka ei elehtimällä tms. vahvalla viestinnällä osoita, että mene ensin. Simply as that.

En tee oletuksia hänen mahdollisista ajatuksistaan, itsekkyydestään tai riippuvuudestaan puhelimeen. En pysty vaikuttamaan niihin. Sen sijaan jos joku hyppää kuolleesta kulmasta esimerkiksi tienvarteen pysäköidyn auton takaa, puhelimeen tuijottaen tai ilman, jarrutan. Lisäksi laitan törrän pohjaan ja noidun. Mietin, että mainittu Darwin pysti oli taas jaossa. Siis mikäli ehdokas ei ole lisääntynyt. Syitä typerälle käytökselle en ala miettimään, kun niihin en taaskaan voi vaikuttaa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yleensä kuljen liikenteessä autolla. Päästän jalankulkijat ylittämään suojatien on niillä puhelin kädessä tai ei kuten liikennesääntöjen mukaan kuuluu. Yhtään ongelmaa tai vaaratilannetta ei ole ollut. Jalankulkijana olen kyllä meinannut jäädä autojen alle suojatiellä ihan ilman kännykkääkin.

Mites sä? Tai kuka tahansa muu. Kerrotteko millaisia vaaratilanteita on ollut kun jalankulkijalla on ollut matkapuhelin, niin mietitään yhdessä kuka niihin tilanteisiin on ollut syypää?
Edelleen, emme ole eri mieltä. Pitääkö aina tapahtua jotain ennen kuin se lasketaan vaaratilanteeksi, vai onko läheltäpititilanne sellainen? Kyllä nämä omaan kuplaan sulkeutujat on vaaraksi eniten itselleen. Muut liikkujat sitten väistelee näitä zombeja mahdollisuuksien mukaan. Mulla ei tulisi mieleenkään rajoittaa omaa näkö- ja kuuloaistia liikenteeseen mennessä, oli sitten alla auto, fillari tai omat jalat.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei vaan mene ihmisillä kaaliin miten pysäköintialueilla ajetaan. Vaikka olisi kolmio toisella, niin osa antaa nöyrästi sellasellekin tietä, kun ei vaan mene kaaliin kellekään, että siellä on se kolmio. Ja jos kolmion takaa tulevalle antaa tietä, niin eihän se opi, ettei ollut edes hänen vuoronsa. Vai voiko tällainen kuski oppia siltikään, kun painelee sitten vaan tietä saatuaan siitä etuoikeutettujen edestä ihan tyytyväisenä. Se kolmio on siinä ihan selkeällä paikalla, mutta kun pysäköintialueesta on kyse, niin ei ymmärretä, että kolmiokin voi löytyä alueelta.

Tämä on siis lähimarkettini, joten siellä tulee käytyä usein ja aina on tämä ongelma käsillä. Tilanne ei ole muuttunut miksikään vuosien saatossa. Osa tajuaa, että vaikka tuota kolmiota ei olisikaan, niin oikealta tulevat pääsevät ensin. Ja tuo risteys mistä nyt purnaan, on tietystikin vain yksi risteys koko alueella. Eikä sitäkään osata edes apukeinon kanssa. En nyt osaa sanoa suoraan millainen jengi tuolla tötöilee, mutta vaikuttaisi olevan ihan laajasti autosta ja sukupuolesta riippumatta kaikkien vika. Usein saa huitoa, että mene nyt vittu kun on sun vuorosi. Yleensä itse saa ajaa aika rauhassa sääntöjen mukana, kun jengi on niin sekaisin, että ne väistää kaikkea liikkuvaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei vaan mene ihmisillä kaaliin miten pysäköintialueilla ajetaan. Vaikka olisi kolmio toisella, niin osa antaa nöyrästi sellasellekin tietä, kun ei vaan mene kaaliin kellekään, että siellä on se kolmio. Ja jos kolmion takaa tulevalle antaa tietä, niin eihän se opi, ettei ollut edes hänen vuoronsa. Vai voiko tällainen kuski oppia siltikään, kun painelee sitten vaan tietä saatuaan siitä etuoikeutettujen edestä ihan tyytyväisenä. Se kolmio on siinä ihan selkeällä paikalla, mutta kun pysäköintialueesta on kyse, niin ei ymmärretä, että kolmiokin voi löytyä alueelta.
Joskus voi olla kyse ihan vaan siitäkin, että parkkipaikkojen ahtaista liittymistä kolmion takaa tuleva on varsinkin vasemmalle kääntyessään sen verran leveästi ryhmittäytynyt, että etuajo-oikeutettu haluaa liikenteen sujuvuuden ja oman mukavuuden takia päästää sen tötöilijän ns alta pois. Tuli vaan mieleen kun eilen tällaisessa tilanteessa juuri olin.

Muuten olisi tietysti hyvä jos noudatettaisiin liikennesääntöjä, mutta silti voi olla järkevää että parkkipaikoilla asennoituu olemaan valmiina väistämään kaikkea ja kaikkia. Yllättävän kovaa siihen nähden ajaa esim koppimönkijät ja muut lippahatut, mutta eiköhän elämänkokemus tässä auta aikanaan. Tai siis koppimönkijällä on ilmeisesti ajettava aina täysillä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei vaan mene ihmisillä kaaliin miten pysäköintialueilla ajetaan.
Kohtuullisen pieni ihmetys, mutta kauppakeskus Columbuksen yläkannella on kielletty ajosuunta -merkit "lokeroihin", ja kulku niille tapahtuu kauimmaisen reitin kautta kiertämällä takakautta. Paitsi että iso osa autolijoista vetää päin kiellettyä ajosuuntaa suoraan ruuduille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edelleen, emme ole eri mieltä. Pitääkö aina tapahtua jotain ennen kuin se lasketaan vaaratilanteeksi, vai onko läheltäpititilanne sellainen? Kyllä nämä omaan kuplaan sulkeutujat on vaaraksi eniten itselleen. Muut liikkujat sitten väistelee näitä zombeja mahdollisuuksien mukaan. Mulla ei tulisi mieleenkään rajoittaa omaa näkö- ja kuuloaistia liikenteeseen mennessä, oli sitten alla auto, fillari tai omat jalat.
Tämä on tottakai kunnioitettavaa. Kyllä itsellekin pahasti särähti korvaan jostain lukee, että monet käyttävät autolla, pyörällä tai moottoripyörällä ajaessa jotain vastamelukuulokkeita ja kuuntelevat sitä kautta musiikkia. Jalankulkijan tapauksessa en näe tuota lähellekään yhtä riskaabelina.


" Huolehtikaa ja tarkkailkaa läheistenne ajokykyä!"

Mitä helvettiä sitä voi itse tehdä, jos vaikka oma sekaisin oleva vanhempi ei suostu uskomaan, että ei ole enää ajokunnossa. Sehän lähtee liikenteeseen jos niin haluaa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on tottakai kunnioitettavaa. Kyllä itsellekin pahasti särähti korvaan jostain lukee, että monet käyttävät autolla, pyörällä tai moottoripyörällä ajaessa jotain vastamelukuulokkeita ja kuuntelevat sitä kautta musiikkia. Jalankulkijan tapauksessa en näe tuota lähellekään yhtä riskaabelina.
Ympäristön havainnointi ja vuorovaikutus kanssaliikkujien kanssa on mielestäni se avaintekijä turvalliseen liikenteeseen.
Itse sammutan jopa autoradion kun haluan keskittyä ajamaan vieraassa kohteessa. Jopa Porissa, vaikka mielestäni siellä osaankin ajaa. :D Toistaiseksi ainakin ilman henkilö- ja ainevahinkoja.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Muuten olisi tietysti hyvä jos noudatettaisiin liikennesääntöjä, mutta silti voi olla järkevää että parkkipaikoilla asennoituu olemaan valmiina väistämään kaikkea ja kaikkia.

Tällä pärjää tosi pitkälle, vaikka puhuttaisiin ihan niistä perimmäisistäkin säännöistä, kuten siitä että automaattisesti pitäisi päässä klikata tuleeko tilanteisiin oikealta vai ei. Siksi en sokeasti ajakaan oikeuksieni mukaan, vaan aina on oltava valmiina siihen, ettei toinen tiedä pöläystäkään miten mennä. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan olla liikenteessä tai varsinkaan parkkialueilla mikään opastaja, joten aina pitää ennakoida. Tuo ennakointi oli yksi asia mikä autokoulusta tarttui mukaan ja se toimii tilanteessa kuin tilanteessa aina kaikkien eduksi.

Kohtuullisen pieni ihmetys, mutta kauppakeskus Columbuksen yläkannella on kielletty ajosuunta -merkit "lokeroihin", ja kulku niille tapahtuu kauimmaisen reitin kautta kiertämällä takakautta. Paitsi että iso osa autolijoista vetää päin kiellettyä ajosuuntaa suoraan ruuduille.

Joo, minä en nykyisellään mene kauppakeskusten parkkiluoliin, kun voin ihan rehellisesti sanoa, että iskee ahdistus ja paniikki. Niin sekavia ja ahtaita viritelmiä on tullut vastaan, että ei enää koskaan :)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kohtuullisen pieni ihmetys, mutta kauppakeskus Columbuksen yläkannella on kielletty ajosuunta -merkit "lokeroihin", ja kulku niille tapahtuu kauimmaisen reitin kautta kiertämällä takakautta. Paitsi että iso osa autolijoista vetää päin kiellettyä ajosuuntaa suoraan ruuduille.

Pari kertaa olen päätynyt parkkihallissa tilanteeseen, jossa sellainen lähemmäs 60 vuotias TYÖmies on ajanut kiellettyyn ajosuuntaan ja tullut vastaan eikä ole suostunut peruuttamaan tehdäkseen tilaa meille liikenneopasteiden mukaan ajaville. Olen pysäyttänyt auton ja käynyt kertomassa heille, että ajavat väärään suuntaan ennen kuin ovat suostuneet peruuttamaan ja päästämään ohi.

Vaimoa hävettää, kun poistun autosta keskustelemaan, mutta eihän nuo pölvästit ikinä opi jos ei heille kerrota mitä tekevät väärin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muuten olisi tietysti hyvä jos noudatettaisiin liikennesääntöjä, mutta silti voi olla järkevää että parkkipaikoilla asennoituu olemaan valmiina väistämään kaikkea ja kaikkia. Yllättävän kovaa siihen nähden ajaa esim koppimönkijät ja muut lippahatut, mutta eiköhän elämänkokemus tässä auta aikanaan. Tai siis koppimönkijällä on ilmeisesti ajettava aina täysillä.

Varsinkin niistä ruutuväleistä kokoojaväylälle tullessa ei parane luottaa, että oikealta tulevalla olisi etuajo-oikeus. Useimmiten parkkipaikkojen kirjoittamaton sääntö tuntuu olevan, että se kokoojaväylä on etuajo-oikeutettu.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Varsinkin niistä ruutuväleistä kokoojaväylälle tullessa ei parane luottaa, että oikealta tulevalla olisi etuajo-oikeus. Useimmiten parkkipaikkojen kirjoittamaton sääntö tuntuu olevan, että se kokoojaväylä on etuajo-oikeutettu.

Niin tämä taitaakin olla se syy, miksi ihmiset ajavat kuvailemallani tavalla :)
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Mitä helvettiä sitä voi itse tehdä, jos vaikka oma sekaisin oleva vanhempi ei suostu uskomaan, että ei ole enää ajokunnossa. Sehän lähtee liikenteeseen jos niin haluaa.
Meillähän oli taannoin tällainen tilanne isän kanssa. Ihan sattuman vuoksi oltiin kaikki veljekset kerran kyydissä, kun isä heitti meitä jonnekin syntymäpäiväjuhlille. Ajosuorite oli aivan kauhea, ja todettiin että kortti pitää saada pois. Ajamisinto ei kuitenkaan tuosta hiipunut, ja pisteli menemään aika pitkiäkin reissuja - oli saapunut kotiin joskus keskellä yötä, kun paluumatka olikin venähtänyt monella tunnilla. Oli siis todennäköisesti eksynyt. Ajoi lopulta valtatiellä kunnolla pihalle ja auto lunastukseen - siinä rytäkässä sitten lähti ajo-oikeuskin. Ei onneksi loukkaantunut tuossa pahemmin, nyt ukko on toki ollut kuopassa jo vuosia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös