Linjatuomari
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Miksei saisi?Monethan tietysti pyöräilevät sitten suojatien ylitse (mitä ei tietenkään saisi tehdä).
Tokihan pyörällä saa suojatien yli ajaa. Väistämisvelvollisuus on sitten asia erikseen.
Miksei saisi?Monethan tietysti pyöräilevät sitten suojatien ylitse (mitä ei tietenkään saisi tehdä).
Ok, ympyrä ei ollut vain työnaikainen?Kuopiossa ns. Leväsen Shellin ympyrä vaihdettiin valoiksi. Toki oli alunperin valoristeys, jollaiseksi muutettiin takaisin, kun ei porukka oikein osannut kiertää ympyrää.
Jumbon liikenneympyräsarjan osalta olen tästä eri mieltä. Toki ne ympyrät toimisivat, jos ympäröivän alueen kokonaisuus sitä tukisi, mutta kun Lentoasemantie on valo-ohjattu ja Kehä III:lle ajaminen on monelle kovin haastavaa, niin aika perseelleenhän tuo kokonaisuus menee.Vaikka monelle tuo liikenneympyrässä ajaminen tuntuu olevan aivan helvetin vaikeaa, niin silti liikenneympyrä on todella hyvä keksintö ja sujuvoittaa liikennettä varmaankin lähes jokaisessa paikassa.
En ole varma, kun en enää ole paikallisia. Someahdistuksen perusteella kuvittelin ympyrän tulleen aluksi jäädäkseen, kunnes ei sitten kuitenkaan. Voin olla väärässäkin.Ok, ympyrä ei ollut vain työnaikainen?
Tämä on normaalisti kyllä aivan totta, mutta aiemmin mainitussa tilanteessa, jossa se fillaristi on jo suojatien edessä pysähtyneenä, en kyllä perkele ymmärrä niitä autoilijoita, jotka kohteliaisuuttaan sitä tilaa antaa.Ei sitä uskalla ajaa autolla oikeuksiensa mukaan aina kun pyöräilijöillä on tapana ajaa miten huvittaa.
Ainakin VAG-konsernin polttomoottorisissa autoissa ihan pienikin ratin kääntö herättää koneen välittömästi henkiin. Tästä on iso apu kärkiautona valoissa, kun taas polkimilla suoritettu käynnistys tapahtuu melkoisella viiveellä.Tämä ei vanhentunut hyvin. En ottanut. Mutta tarkkana saa kyllä olla ainakin valojen kärkiautona ettei jää tientukoksi vasta käynnisteleen saatana moottoria kun pitäisi jo mennä.
Jumbon liikenneympyräsarjan osalta olen tästä eri mieltä. Toki ne ympyrät toimisivat, jos ympäröivän alueen kokonaisuus sitä tukisi, mutta kun Lentoasemantie on valo-ohjattu ja Kehä III:lle ajaminen on monelle kovin haastavaa, niin aika perseelleenhän tuo kokonaisuus menee.
Muuten kyllä olen sitä mieltä, että mieluummin ympyrä kuin valot. Vielä kun ihmiset oppisivat 1) käyttämään vilkkua edes ylipäänsä ja 2) ennakoimaan muun liikenteen ympyrään saapuessaan, niin toimivuus olisi vieläkin parempi.
Sama pätee kyllä toisin päin, eli pyöräilijä ei voi luottaa siihen että autoilija aina väistäisi vaikka olisi väistämisvelvollinen. Aina joutuu katsomaan ovatko huomanneet ja aikovatko antaa tietä.Ei sitä uskalla ajaa autolla oikeuksiensa mukaan aina kun pyöräilijöillä on tapana ajaa miten huvittaa. Monethan tietysti pyöräilevät sitten suojatien ylitse (mitä ei tietenkään saisi tehdä). Oma lemppari on se porukka joka pyöräilee pätkän autojen seassa, mutta kun autoille tulee punainen valo, vaihdetaan jalkakäytävälle josta jatketaan matkaa eteenpäin.
Haastavia nuo kyllä on ja ainakin tuo Iso Omenan ympäristö on todella tukkoinen kaikkien valojen kanssa. Joitakin vuosia sitten lisätyt/uudistetut ympyrät Matinkylän urheilupuiston ja länsiväylän välillä puolestaan sujuvoittivat liikkennettä huomattavasti. Espoo-ketjuun kirjoittelinkin enemmän Omenan ongelmista vähän aikaa sitten.Niin onhan nuo kauppakeskusten ympäristöt hyvin haastavia suunnitella liikenteen osalta, oli siellä ympyröitä tai ei. Ihan yhtä huonosti toimii Kaaren lähellä olevat ympyrät tai Iso Omenan.
Tampereen valtatiellä on todella paljon todella turhia liikennevaloja. Lisäksi ns. ”ruuhka-aikaan” tuo ei vedä mihinkään suuntaan, kun jengi ei osaa tippaakaan ennakoida sitä, että mahtuuko se kikotin siitä risteyksen yli, vai jääkö poikittain keskelle risteystä, jolloin myöskään risteävä liikenne ei etene omilla valoillaan. Hämeenpuistosta on sikäli turha edes mainita, kun ensinnäkin turhia valoja on useammat, ja jalankulkijana esim. Kauppakadulle kulkeminen on helppoa ihan ilman valojakin. Siihen kun lisätään kadunvarsipysäköinti, jonka myötä 1/3 toisesta kaistasta on pois käytöstä, niin aiheuttaa ihan turhaa sompailua kaistalta toiselle. Aiemmin tykkäsin ajaa Hämeenpuiston sijaan esim. Koulukatua poikittain, mutta ne sata työmaata sillä pätkällä veivät sen edun pois hyvin nopeasti. Tähän vielä Mariankadun alati vaihtuvat tietyöt, niin eihän tuossa Kaakinmaalla toimi yhtään mikään.@axe oletettuna tamperelaisena, otaksun Sinun tunnistavan seuraavan paikan.
Lähdet Viinikan sekoittajasta ajamaan kohti Ratinaa, viimeisen junasillan kohdalla on ne liikennevalot...
Vittu kenen idea ne ovat? Aivan turhat, se kohta toimi 98 × 100sta ilman valoja paljon paremmin. Pääsit hienosti ja helposti vetään etuviistoon vasuriin, kun oikaisit Hatanpäälle, Hatanpään suunnasta pysty kanttaan aika helposti kohti sekoittajaa. Lisäksi jalankulkijat pääsi helposti tien yli.
Nyt siinä saa odottaa pitkiä aikoja ja aivan turhaan ku punaiset palaa ja sokeiden räikät huutaa ja ketään ei näy 100 m säteellä liilkumassa
Hämeenpuistossa on parit aivan turhat valot, toiset siinä Hallituskadun risteyksessä ja toiset siellä aiemmin ( Ratinasta tultaessa ). Hidastaa ja vaikeuttaa poikittais liikennettä vs puiston pituussuuntaan ajavat
Kalevankirkon huudista ei kehtaa edes ääneen sanoa nyt kun se ratikka siitä sohaa.
Tampereella on useita vuosia koetettu hankaloittaa henkilöautoilua ja siinä on hyvin onnistuttu.
Ei, en tarkoita sitä, että Hämeenkadulla pitäisi sallia yksityisautoilu ja viistokatu pitäs palauttaa. Mutta kun tehdään rajoituksia liikkumiseen, pitää "reuna-alueet" toimia.
Pahimpia ongelmia Tampereella on Vaitinaro. Tunneli kun valmistui, tulee liikenne siihen nyt keskustan suunnasta yhtenä kxrpänä. Liikenne toppaa siihen mahtavasti. Aiemmin, kun oli useammat liikennevalot keskustan suunnasta, liikenne tuli vähän ryppäissä siihen? Ja sit ku tulee pikku peräänajo ja tunneli lyödään kiinni niin katastrofi on valmis
Risteykseen on suunniteltu eritasoliittymiä, kuten aamulehden artikkeli taannoin kertoi. Tulee vaan todella kalliiksi tehdä siihen järkevät ratkaisut paikan haastavuuden vuoksi. Artikkelissä oli suunnitelmia myös kahdesta muusta liittymästä, aina sinne XXLPOWER/NESTE -liittymään asti.
Lentävänniemeen ja sinne suuntaan rakennetaan valtavasti. Liikenneruuhkat ovat jo nyt älyttömät.
Eilen sai kyllä taas todistaa sellaista idiotismia, että oksat pois. Olin tulossa töistä kotiin ja yhdessä kohtaa päätti sitten rekka tulla sivutieltä kolmion takaa eteen. Itse tulin sen verran edessäni ollutta autoa perässä, että sain helposti ilman äkkijarrutusta pysäytettyä auton, mutta edessäni ajanut kuski joutui tekemään kunnon äkkijarrutuksen. Siinä sitten venailtiin jotain 5-10 sekunttia, että tää sankari sai rekkansa edestä pois. Ei voi vaan käsittää, miten ammattikuski voi ajaa noin päin persettä. Se ois pahimmassa tapauksessa ollu henki pois tuolta mun edessä olleelta, jos ei ois kerenny jarruttaa, nopeusrajoitus oli kuitenkin kyseisessä kohdassa 70km/h.
Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.Myös (tai varsinkin) jalankulkijoille pitäisi antaa sakko kännykän käytöstä liikenteessä. Ihan käsittämättömäksi on touhu nykyään mennyt, kun suojatiellekin töpötetään sivuille katsomatta leuka rinnassa, se goddämn puhelin nenässä.
Myös (tai varsinkin) jalankulkijoille pitäisi antaa sakko kännykän käytöstä liikenteessä. Ihan käsittämättömäksi on touhu nykyään mennyt, kun suojatiellekin töpötetään sivuille katsomatta leuka rinnassa, se goddämn puhelin nenässä.
Et kai oikeasti ole tuota mieltä?Eihän sen jalankulkijan tarvitse suojatielle astuessaan sivulle katsoa kun väistämisvelvollisuus on muilla osapuolilla.
Kyllä minä katson varmuuden vuoksi sivuille kun kaikenmaailman idiootteja on maailmassa ja erityisesti liikenteessä, mutta valittaminen siitä, että "etuajo-oikeutettu" ei katsele sivuille väistämisvelvollisten suuntaan on aika erikoista. Ei sen jalankulkijan tarvitse sivulle katsoa, mutta oman turvallisuuden kannalta kannattaisi.Et kai oikeasti ole tuota mieltä?
Jos oikealla tulevalla on kolmio, vedätkö autollakin laput silmille yhtään sinne suuntaan vilkaisematta? Kyllä se havainnointi ja ennakointi on aika lailla elintärkeää, olit sitten liikenteessä millä ajoneuvolla tahansa. Ei se paljoa lohduta, että olit oikeassa, jos noutaja tulee...
Tämä ei siis tarkoita ylivarovaisuutta, mutta ei myöskään tuota ääripään tilannetta, jossa suojatielle astuessa ei tarvitse katsoa sivulle "koska niiden kuuluu väistää".
Tämä tässä maailmassa on mikä on eniten viturallaan. Ei mun tartte ja joku muu hoitaa. Kyl mää voin ja ei kuulu mulle. Osa porukasta on viimisen päälle tunnollista liikkujaa ja tekijää, osa kelluu jossain maailmoissa kapula kädessä ja luurit korvilla autuaan tietämättöminä ympäristöstään.Kyllä minä katson varmuuden vuoksi sivuille kun kaikenmaailman idiootteja on maailmassa ja erityisesti liikenteessä, mutta valittaminen siitä, että "etuajo-oikeutettu" ei katsele sivuille väistämisvelvollisten suuntaan on aika erikoista. Ei sen jalankulkijan tarvitse sivulle katsoa, mutta oman turvallisuuden kannalta kannattaisi.
Mä taas kannatan liikennesääntöjen noudattamista liikenteessä, mutta meitä on moneen junaan.Tämä tässä maailmassa on mikä on eniten viturallaan. Ei mun tartte ja joku muu hoitaa. Kyl mää voin ja ei kuulu mulle. Osa porukasta on viimisen päälle tunnollista liikkujaa ja tekijää, osa kelluu jossain maailmoissa kapula kädessä ja luurit korvilla autuaan tietämättöminä ympäristöstään.
Muoks.
Selvyyden vuoksi mielestäni kaikkien tielläliikkujien pitäisi ottaa muut huomioon eikä mennä minä edellä, oli sitten oikeassa tai väärässä.
No niin minäkin. Taidat olla spandex-ohjus.Mä taas kannatan liikennesääntöjen noudattamista liikenteessä, mutta meitä on moneen junaan.
Tästä ollaan varmasti samaa mieltä. Lähtiköhän tämä väärille raiteille siinä kohtaa, kun joku pohti jalankulkijan sakottamista kännykän käytön vuoksi? En osannut tarttua tuohon, enkä missään nimessä tuollaiseen lähtisi, vaikka ilmiö ärsyttääkin. Ehkä tuo toinen viestini selventää omaa näkökulmaani, ylipäätään pidän kännykkään liimautumista liikenteessä äärimmäisen typeränä ilmiönä. Jos autoilijatkin saavat nykyisin käyttää ihan vapaasti kännykkää ajaessaan, niin ollaan erittäin kaukana siitä, että jalankulkijaa pitäisi sakottaa.Mä taas kannatan liikennesääntöjen noudattamista liikenteessä, mutta meitä on moneen junaan.