Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 138 871
  • 13 243

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus on vaan pakko, kun sitä risteävän kadun liikennettä ei näe sieltä suojatien takaa. Mutta näissä tilanteissa toki pitäisi älytä ensin pysähtyä ennen suojatietä ja katsoa, onko suojatien käyttäjiä. Ja vasta sitten kun siltä osin voi mennä, niin ajaa siihen suojatien päälle. Jos ajaa suoraan suojatien päälle välittämättä kevyestä liikenteestä, on urpo.
Välillä esim Turun Köydenpunojankadulle pikkukaduilta liittyessä näkee hämmästyneitä potkulautailijoiden ym ilmeitä, kun autoilija ei ajakaan nollat taulussa keskelle suojatietä. On joku tainnut joskus jopa morjestaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma lukunsa on toki myös autoilijat, jotka ihan varmuuden vuoksi vetävät paniikkijarrutuksen ja päästävät suojatielle pyrkivän pyöräilijän menemään ensin. Aiheuttaa potentiaalisia peräänajotilanteita, paljon.
Tää on kyllä hauskaa... Ajan fillarilla työmatkat ja käytännössä yksi vilkkaamman tien ylitys suojatien kohdalta tehtävä. Varsinkin neljän aikaan liikennettä molempiin suuntiin ihan kohtuullisesti. Silloin useasti jään sinne jonnekin kauemmas fillarilla ihan tarkoituksella odottamaan hyvää väliä ylittää tie. Katselen lintuja ja mitä lie ainakin kymmenen metrin päässä siitä suojatiestä. Silti osa porukasta pysäyttää auton ja viittaa mua ylittämään tietä. Kohteliasta toki, mutta kun en millään tavalla osoita että just sillä hetkellä olisin tulossa tielle...
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
(Meistä) pyörällä ainakin silloin tällöin liikkuvista varmaan 95% on kujalla väistämissäännöistä. Pungetaan suojatielle ihan kuolemaa uhmaten, ei hajuakaan siitä ettei auto väistä kuin muutamassa tapauksessa. Tuo videon tapaus on kyllä klassikko, tuotahan se on. Erittäin tuttu paikka.
Se aiheuttaa myös keskisormen heiluttelua, jos autoilija ei päästä suojatien viereen pysähtynyttä pyöräilijää ajamaan suojatien yli. Vain pyörää taluttava on jalankulkija.

Oma lukunsa on toki myös autoilijat, jotka ihan varmuuden vuoksi vetävät paniikkijarrutuksen ja päästävät suojatielle pyrkivän pyöräilijän menemään ensin. Aiheuttaa potentiaalisia peräänajotilanteita, paljon.
Nämä ovat näitä ikuisuusaiheita, mutta toisaalta tuntuu, että 95 % autoilijoista on myös kujalla. Tuo videon tilanne taitaa olla niitä harvoja tapauksia, joissa autoilijalla on etuajo-oikeus, koska suojatie/pyörätie ylittää autotien. Luulen, että keskustelu pyörätien jatkeesta on sekoittanut monen pään siitä, milloin kenenkin pitäisi väistää.

Ajan autolla päivittäin paljon kaupungissa ja kyllähän siellä tarkkana saa olla, kun paikkoja, joissa pyöräilijällä on etuajo-oikeus, on niin paljon. Liikenneympyröissä molempiin mennen tullen, mistä hankalimpia esimerkkejä on Triplan eteläpuolella oleva ympyrä, jossa suoja-aita tunnelille on niin korkealla, että pyöräilijää on vaikea havaita kuin juuri vasta ennen ympyrää. Samoin usein kääntyessä joutuu ylittämään pyörätien ja monesti on vaikea nähdä, jos pyöräilijä tulee kuolleesta kulmasta. Näihin yleensä voi varautua tarkkailemalla pyörätietä jo paljon ennen risteystä. Aina sekään ei auta, kun ruuhkan takia pyöräilijä ehtii tulla kauempaakin juuri kohdalle.

Helsingissä pyöräinfra on kasvanut kovaan tahtiin viime vuonna ja se onneksi helpottaa vähän liikkumista. Ehkä vaarallisimpia paikkoja ovat juuri nuo oikealle kääntymiset, joissa pyöräilijän havaitseminen on vaikeaa. Parhaita uudistuksia ovat baanat ja muut, joiden ansiosta pyöräilijät ja autoilijat eivät ole samoilla reiteillä.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Itseäni on viimeaikoina ärsyttänyt suuresti, kun ylittää jalankulkijana suojatien autotiellä ja sitten sen jälkeen heti perään suojatie jatkuu pyörätien yli, niin noissa pyörätien ylityksissä saa olla paljon varovaisempana kuin autotien ylityksissä. Aika monesti sieltä pyörätieltä tullaan todella kovaa ilman aikomustakaan väistää jalankulkijaa, suhahdetaan vaan niukasti väistäen ohi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulen, että tulen kuolemaan auton rattiin, mutten suinkaan oman toimintani seurauksena, kuten esim. läheiseni ovat pelänneet. Tulen saamaan jonkunlaisen infernaalisen slaagin jonkun 23 km/h ajavan maisemaihmettelijän perässä ajelemisen tai kadulle käännyttäessä 5 m tilaa auton kummallekin puolelle tarvitsevan ja jännityksestä kangistuneen torspon toiminnan seuraamisen seurauksena.

Molempia tapauksia oli tänään 3. Siis yhteensä 6 kpl käsittämättömiä tilanteita 25 min. tehokkaan autoiluni aikana. 50%:ssa tapauksista kuskina oli taksikuski. Siis ”ammattiautolija”, joka ei kykene painamaan 50km/h alueella kaasua riittävästi.

Sujuva autoilu on nykyisin täysin mahdotonta ja aika kuluu valoissa seistessä. Mahtavaa! Not.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Yksi mikä myös kuumentaa tunteita on kun autoilija ajaa suojatien päälle nähdäkseen liikenteen ennen kuin liittyy tielle.
Hyvin usein sinne vaan on pakko ajaa, varsinkin jos se risteevä katu on pusikon tai talonkulman takana. Harva meistä näkee niiden läpi. On täysin eri asia ajaa suojatien päälle odottamaan, jos siellä ei oo eikä ketään oo sillä hetkellä siihen tulossa, kuin se, et tunkee siihen jos siellä on porukkaa tai siihen on selkeesti tulossa joku.
Ja jos risteevän kadun liikenne jatkuu ja jatkuu, niin siinä on möllötettävä. Luulisi, et pysähtyneen auton takaa on ihan helppo kävellä tai fillaroida ilman mielenosoitusta. Ei tietenkään kaikille. Mulle tää ei oo ollut koskaan ollenkaan vaikeeta, oonpa liikkeellä kävellen tai fillarilla.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Tuli tänä vuonna itselle myös vastaan autoilija, joka ei osaa kääntyä vasemmalle koukkaamatta oikean kautta. Itse olin kaksipyöräisellä liikenteessä ja alun oikein ryhmittymisen jälkeen veti autoilija ihan käsittämättömän koukun ja täytyi itse vetää liinat kiinni etten törmännyt auton kylkeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Yksi mikä myös kuumentaa tunteita on kun autoilija ajaa suojatien päälle nähdäkseen liikenteen ennen kuin liittyy tielle.
Kotikadultani käännyttäessä isommalle tielle (suojatie välissä) on tilanne, jossa vasemmalta tulevaa liikennettä ei nää käytännössä ollenkaan vasta, kun auton siirtää kuljettajan sivuikkunan kohdalle suojatietä.

Melko useasti tästä syntyy tilanne, jossa lirutan autoni suojatien päälle, jonka jälkeen havaitsen vasemmalta tulevan sekä pyöräilijän/sähkölaudan sekä auton. Tästä syntyy sitten ikävä tilanne jossa blokkaan käytännössä kokonaan pyörätiellä liikkuvan kaksipyöräisen reitin. Inhottavasti vielä tuolta vasemmalta on hienoinen alamäki, jonka vuoksi fillarit tulevat välillä melko lujaa kohti tuota risteystä.

Joskus on tullut peruutettua takaisin päin jos autoja on tullut useampi kuin yksi - ja joskus taas kaasuttanut ja kääntynyt ennen tulevaa autoa isommalle tielle ehkä vähän turhankin rohkeasti.

Nämä on vähän tilanteita joita ei pysty välttämään välillä.
 

ace

Jäsen
Olisipa mukava tietää kuin paljon täällä Keski-Euroopassa ihmiset valittaa liikenteestä. Kulttuuriero on tottakai iso, mutta pyöräteitä on paljon, jalkakäytävät on kapeita ja silti niille autoilijat pysäköivät. Vetääköhän täällä paikallinen pyöräilijä tai jalankulkija inhalaattoria samalla kun twiittaa kuvan kera paikalliselle kaupunkiympäristövirastolle miten joutui kiertämään väliaikaisen tietyön tai hetkeksi pysähtyneen jakeluauton eikä päässyt kulkemaan viivasuoraa reittiä?

Helsingissä nuo valittajat on ihan oma omalaatuinen ryhmänsä, välillä pistää naurattamaan Kaupunkiympäristön lakoniset vastaukset Twitterissä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jäin miettimään tota suojatien päälle pysähtymistä ja ihan huumoriahan sellaisesta suivaantuminen on oltava. Vaikka nyt Helsingin tai minkä tahansa muun kaupungin lähiöissä joutuu suunnilleen jokaisessa risteyksessä suojatien päälle rullaamaan, jotta matkaa voi jatkaa liikenneturvallisuutta noudattaen. Neljänkympin alueilla ei ole yleensä edes kolmioita, joten pakkohan se on kurkkia.

Eri juttu sitten, jos jossain ruuhkassa ei viitsi jättää suojatielle tilaa tms. mikä nyt lienee enemmänkin huolimattomuutta, mutta ymmärrän närkästyksen.

Ja taas ihmettelen tota tapaa jättää liikennevaloissa se about yhden auton mentävä tyhjä tila keulan eteen, jos on ekana jonossa. Mitä nyt helvettiä oikeasti?

Ja toinen edelleen autoilijoita jakava, eli kaistojen täyttö päätyyn asti, varsinkin ruuhkassa. Eilen seisoi koko jono Vihdintieltä kehälle, kun jengi ei voinut ajaa sitä kiihdytyskaistaa loppuun asti, vaan jäi pysähtyneenä vilkuttelemaan heti rampin jälkeen ja etsimään jotain koloa autojonosta mihin kiesinsä lykätä. Tässä sitä tilannetajua ja vetoketjua voisi kuvitella käytettävän, toimii aika helvetin paljon paremmin kunnon ruuhkissa vaikka Saksassa. Suomalaiset tietysti tykkää jonottaa, ei siinä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja taas ihmettelen tota tapaa jättää liikennevaloissa se about yhden auton mentävä tyhjä tila keulan eteen, jos on ekana jonossa. Mitä nyt helvettiä oikeasti?
Tuotakin hämmentävämpää on se, kuinka jotkut liruttelevat sitä viimeistä autonmittaa koko punaisten valojen ajan sellaista 5 metriä minuutissa vauhtia. Onko tuo joku neuroosi että pitää koko ajan päästä liikkumaan tai muuten ahdistaa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuotakin hämmentävämpää on se, kuinka jotkut liruttelevat sitä viimeistä autonmittaa koko punaisten valojen ajan sellaista 5 metriä minuutissa vauhtia. Onko tuo joku neuroosi että pitää koko ajan päästä liikkumaan tai muuten ahdistaa?
Kuluu vähemmän bensaa jos ei tarvitse pysähtyä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oliko tämä se paikka, jossa täydelliset autokuskit saavat ilmoittautua?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja taas ihmettelen tota tapaa jättää liikennevaloissa se about yhden auton mentävä tyhjä tila keulan eteen, jos on ekana jonossa. Mitä nyt helvettiä oikeasti?
Liikkennevalokäyttäytymisessä tuo on vielä pientä, mutta itse en ymmärrä valoihin maleksimaan jääviä kuskeja.

Esimerkki muutaman viikon takaa Vantaan Ikean lähistöltä, jossa vasemmalle kääntyville oma nuolivalo ja kaista ja jonossa n. 20-30 autoa. Kääntyville vihreät valot kestävät n. 15 sekuntia kerrallaan ja kun todennäköisesti jokainen auto jonossa on ainakin parit vihreät joutunut jo odottamaan, luulisi kaikilla olevan yhteinen motiivi saada seuraavilla vihreillä mahdollisimman monta autoa valoista läpi, mutta ei. Valon vaihtuessa vihreäksi, kärkiauto alkaa etsimään vaihdetta ja lopulta rauhallisella liikkellelähdöllä on viiden sekunnin jälkeen puolessa välissä risteystä. Lopputulemana kuudes auto pääsee vielä oransseilla risteyksestä läpi ja sitten taas odotellaan.

Mikä tässä on niin vaikeaa? Vaikkei puhuta maailman merkittävimmistä asioista, niin eikö tämän(kin) asian voisi tehdä fiksusti (minkä luulisi tulevan selkärangasta) ja olla valmiina valon vaihtuessa vihreäksi. Napakka kiihdytys valon vaihtuessa, ja perässä tulevilla sama homma. Sujuvampi liikkenne, vähemmän turhautumista ja sitä kautta turvallisempaa ajamista.

Luulen, että tulen kuolemaan auton rattiin, mutten suinkaan oman toimintani seurauksena, kuten esim. läheiseni ovat pelänneet. Tulen saamaan jonkunlaisen infernaalisen slaagin jonkun 23 km/h ajavan maisemaihmettelijän perässä ajelemisen tai kadulle käännyttäessä 5 m tilaa auton kummallekin puolelle tarvitsevan ja jännityksestä kangistuneen torspon toiminnan seuraamisen seurauksena.

Molempia tapauksia oli tänään 3. Siis yhteensä 6 kpl käsittämättömiä tilanteita 25 min. tehokkaan autoiluni aikana. 50%:ssa tapauksista kuskina oli taksikuski. Siis ”ammattiautolija”, joka ei kykene painamaan 50km/h alueella kaasua riittävästi.

Sujuva autoilu on nykyisin täysin mahdotonta ja aika kuluu valoissa seistessä. Mahtavaa! Not.
Tästä tuli mieleen vuosien takaisen exän kyydissä istuminen. Ajettiin alueella jossa oli suuret tietyöt käynnissä, mutta kaistat oli kuitenkin hyvin merkattu huomiotolpilla, eli hämärässäkin pystyi selkeästi näkemään mihin tulee mennä. Kesken ajon, ex (jolla kortti oli ollut n. 5 vuotta jo ja ajoi aktiivisesti) alkoi kirjaimellisesti kiljumaan "en tiiä mihin pitää mennä" ja hyvä ettei ratista päästänyt irti. Tuossa nyt ei mitään pahempaa käynyt, mutta mieleen jäi muistutus, että liikenteessä on myös kuljettajia, joilla ei ole mitään itseluottamusta omaan tekemiseen ja kannattaa olla varautunut yllättäviin liikkeisiin.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valon vaihtuessa vihreäksi, kärkiauto alkaa etsimään vaihdetta ja lopulta rauhallisella liikkellelähdöllä on viiden sekunnin jälkeen puolessa välissä risteystä. Lopputulemana kuudes auto pääsee vielä oransseilla risteyksestä läpi ja sitten taas odotellaan.

Mikä tässä on niin vaikeaa? Vaikkei puhuta maailman merkittävimmistä asioista, niin eikö tämän(kin) asian voisi tehdä fiksusti (minkä luulisi tulevan selkärangasta) ja olla valmiina valon vaihtuessa vihreäksi. Napakka kiihdytys valon vaihtuessa, ja perässä tulevilla sama homma. Sujuvampi liikkenne, vähemmän turhautumista ja sitä kautta turvallisempaa ajamista.
Se on kato kun siinä valoissa pitää selata instagrami ja snapchatti, ettei vaan mene mitään tärkeää ohitse, niin eihän sitä ehdi valojen vaihtumista kyttäämään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oliko tämä se paikka, jossa täydelliset autokuskit saavat ilmoittautua?
Eiku tää:

 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Se on kato kun siinä valoissa pitää selata instagrami ja snapchatti, ettei vaan mene mitään tärkeää ohitse, niin eihän sitä ehdi valojen vaihtumista kyttäämään.

Ja kun huomaakin vihreän valon, pitää vaihtaa vaihdetta niin hätäiseen, että autokin simahtaa. Tämä kävi Turussa juuri viime viikolla yhden töpeksijän kanssa ja me jäimme sitten uusiin punaisiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuotakin hämmentävämpää on se, kuinka jotkut liruttelevat sitä viimeistä autonmittaa koko punaisten valojen ajan sellaista 5 metriä minuutissa vauhtia. Onko tuo joku neuroosi että pitää koko ajan päästä liikkumaan tai muuten ahdistaa?
Kaksikymmentä vuotta sitten ainakin autokoulun kakkosvaiheessa (vai mikä taloudellisen ajon hommeli se oli), nimenomaan harjoiteltiin tuota valoihin valuttelua ja vertailtiin sitten Golfin kulutusta versus raivopäänä valoihin kiihdyttely. Joo, kyllä siellä varmaan mainittiin että ei saa kuitenkaan muuta liikennettä häiritä, mutta luulen että aika monelle jäi päällimmäisenä mieleen että liruttelu on jees ja kosher ja very nice.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jäin miettimään tota suojatien päälle pysähtymistä ja ihan huumoriahan sellaisesta suivaantuminen on oltava. Vaikka nyt Helsingin tai minkä tahansa muun kaupungin lähiöissä joutuu suunnilleen jokaisessa risteyksessä suojatien päälle rullaamaan, jotta matkaa voi jatkaa liikenneturvallisuutta noudattaen. Neljänkympin alueilla ei ole yleensä edes kolmioita, joten pakkohan se on kurkkia.
Kyllä mä väitän, että aika moni autoilija ajaa risteykseen nimenomaan niin, että rullaa suht suoraan suojatien päälle, että näkee tuleeko autoja, eikä niin että pysähtyy suojatien eteen katsomaan tuleeko suojatien käyttäjiä, ja sitten vasta katsoo niitä autoja.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kyllä mä väitän, että aika moni autoilija ajaa risteykseen nimenomaan niin, että rullaa suht suoraan suojatien päälle, että näkee tuleeko autoja, eikä niin että pysähtyy suojatien eteen katsomaan tuleeko suojatien käyttäjiä, ja sitten vasta katsoo niitä autoja.
En saa ihan tästä nyt kiinni. Meinaatko, että autolija ajaa risteykseen täysin katsomatta onko joku tulossa suojatielle? Eikai nyt noin toimi kukaan, missään? Mutta siis jos ei suojatielle ole sen hetkisen näköhavainnon mukaan tulossa ketään, eikä esimerkiksi oikealle näe, koska edessä on vaikka pensasaita, lumipenkka tms., niin silloin siihen suojatielle on pakko ajaa. Ja ilmeisesti tuohtumus johtui siis juuri tästä, kun sieltä sitten jostain kauempaa tullaan suojatielle ja auto seisoo "tiellä". Tai en minä tiedä mistä tässä oli kyse, kun en tajunnut alun alkaenkaan mikä ongelma voi olla jos auto on suojatiellä ns. normaalin liikenteen puitteissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En saa ihan tästä nyt kiinni. Meinaatko, että autolija ajaa risteykseen täysin katsomatta onko joku tulossa suojatielle? Eikai nyt noin toimi kukaan, missään?
En tiedä missäpäin liikut ja liikutko ikinä kävellen tai pyörällä, mutta voin sanoa, että tätä tapahtuu kyllä todella paljon.

ja tosiaan niinkuin on mainittu, monissa paikoissa on pakko rullata suojatien päälle jotta näkee risteävän liikenteen. Mutta kun senkin voi tehdä kevyt liikenne huomioiden, tai sitten rullataan siihen suojatien päälle vaikka edessä olisi jo toinen auto jne. Näissä tilanteissa on jalankulkijana ihan perusteltu syy suivaantua torspoon, joka on päättänyt pysäyttää koslansa suojatielle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En saa ihan tästä nyt kiinni. Meinaatko, että autolija ajaa risteykseen täysin katsomatta onko joku tulossa suojatielle? Eikai nyt noin toimi kukaan, missään?
Tuohan on pyöräilijöille ihan arkipäivää. Auto tulee kolmion takaa T-risteykseen kääntyäkseen oikealle ja ennen risteystä on pyörätien jatke ylitettävänä, niin todella harvoin kuljettajan pää kääntyy oikealle katsoakseen tuleeko pyörätietä pitkin ketään. Moni autoilija katsoo vain vasemmalle tuleeko autoja. Itse siis pyöräilijänä tuijotan auton kuljettajaa, jonka pää ei missään vaiheessa käänny oikealle katsoakseen. Ei mitään näköestettä siis edessä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
En tiedä missäpäin liikut ja liikutko ikinä kävellen tai pyörällä, mutta voin sanoa, että tätä tapahtuu kyllä todella paljon.

ja tosiaan niinkuin on mainittu, monissa paikoissa on pakko rullata suojatien päälle jotta näkee risteävän liikenteen. Mutta kun senkin voi tehdä kevyt liikenne huomioiden, tai sitten rullataan siihen suojatien päälle vaikka edessä olisi jo toinen auto jne. Näissä tilanteissa on jalankulkijana ihan perusteltu syy suivaantua torspoon, joka on päättänyt pysäyttää koslansa suojatielle.
No Helsingissä lähinnä ja sekä kävellen, fillarilla että autolla. En kyllä ole moista ongelmaa liikenteessä huomannut, mutta kyllähän se mahdollista on. Tietysti, koska olen keskimääräistä selvästi parempi kuski, osaan kyllä ottaa suojatiet huomioon - joskaan en kyllä pysähdy odottamaan ennen suojatietä, jos ei suojatielle ole ketään tulossa. Siitähän vasta soppa syntyisi.

Tuohan on pyöräilijöille ihan arkipäivää. Auto tulee kolmion takaa T-risteykseen kääntyäkseen oikealle ja ennen risteystä on pyörätien jatke ylitettävänä, niin todella harvoin kuljettajan pää kääntyy oikealle katsoakseen tuleeko pyörätietä pitkin ketään. Moni autoilija katsoo vain vasemmalle tuleeko autoja.
No huh, jopas jotakin. Tossa ihan meidän kulmilla on parikin tällaista paikkaa, eikä nyt tulisi mieleenkään ajella siihen suojatielle katsomatta tuleeko fillareita tai, enenevissä määrin, skuutteja kummastakaan suunnasta. Mutta juu, ei siinä, täytyypä koittaa olla hereillä myös kävellessä ja fillarilla ettei osu leukaan. Autolla liikkuessa varovaisuutta noudattaa jo ihan automaattisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Eilen illalla ajelin skootterilla. Kun pitää ylittää tie suojatietä pitkin (esim. eilen tuossa pari viestiä sitten olleessa videossa oleva suojatie mennen tullen), jään kyllä useamman metrin päähän tien reunasta. Ei auta, autoilijat pysähtyvät silti. Toki eilen joku junnu veti fillarilla sinne autojen sekaan justiinsa kuin videossa, ei vaan osata näitä hommia saakeli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös