Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 949
  • 13 227

Veijari

Jäsen
Aamulla kaarsin Lahden väylältä Kehä III:lle ja juuri siinä ennen Kehälle siirtymistä on liittymä jossa Lahdesta päin tulevat yhtyvät tälle tielle.

Sieltä lähestyi auto ja koska edellä ajavani oli noin 50m edelläni, hiljensin, jotta tämä kolmion takaa tuleva auto pääsisi eteeni. Kuljettaja pisti kyllä vilkun oikeaoppisesti päälle, mutta suureksi yllätyksekseni ei tullutkaan vaan alkoi hiljentämään, vaikka tilaa oli runsaasti tulla siihen edelleni. No minä siinä sitten tietenkin myös hiljensin, väläytin pitkiä merkikse, että "tule vaan". Vittu ei tullut vaan jarrutti edelleen kuten minäkin, jolloin rätkytin pitkiä useamman kerran. No ei helvetti, sit olinkin jo auton rinnalla nopeuden ollessa ehkä 30km/h kun rajoitus sillä osuudella on 80km/h. Käänsin katseeni kuljettajaan ja ei kyllä yllättänyt pätkääkään huomatessani, nainen ratissa!

Muutama kansainvälinen käsimerkki ämmälle ja painoin kaasun pohjaan. Mikä siinä on, että akat ei osaa ajaa autoa? Ei oma akkani, ei exäni, ei mutsini, ei naapurin akka ja aina kun olen liikenteessä jonkun törppöilijän takana, sanon ääneen jo ennen kuin kuskin näen; "varmasti on ämmä ratissa", niin 90% veikkauksista on mennyt oikein. Loput 10% on ollut vanhuksia.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veijari kirjoitti:
Käänsin katseeni kuljettajaan ja ei kyllä yllättänyt pätkääkään huomatessani, nainen ratissa!

Jännä juttu, minulla on ihan vastaavanlainen tilastointimenetelmä ollut käytössäni vuosien ajan sillä erotuksella, että ratin takana on ollut 45 - 70 vuotias ukko, kiinnikasvanut lippis päässään. Todennäköisesti lippiksessä lukee vielä Opel - alla olevan automerkin mukaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veijari kirjoitti:
Aamulla kaarsin Lahden väylältä Kehä III:lle ja juuri siinä ennen Kehälle siirtymistä on liittymä jossa Lahdesta päin tulevat yhtyvät tälle tielle.

Sieltä lähestyi auto ja koska edellä ajavani oli noin 50m edelläni, hiljensin, jotta tämä kolmion takaa tuleva auto pääsisi eteeni. Kuljettaja pisti kyllä vilkun oikeaoppisesti päälle, mutta suureksi yllätyksekseni ei tullutkaan vaan alkoi hiljentämään, vaikka tilaa oli runsaasti tulla siihen edelleni.

Kaikille on helpompaa, ettei kukaan hiljentämällä anna tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Aiheuttaa vain tarpeetonta nykimistä, ja helpompi on siitä kiihdytyskaistaltakin mennä muun liikenteen sekaan, kun siinä ei tehdä yllättäviä hiljentämisiä.

Jos olet todellakin hiljentänyt vauhdiksi 30 km/h kun nopeusrajoitus 80 km/h, ehkä omassakin ajamisessasi voi olla vähän miettimistä.

Ja tällä en todellakaan kiellä joustamista liikenteessä, sitä pitäisi olla paljon enemmän. Mutta jos päästetään kolmion takaa tulevat edelle jne., loppupeleissä liikenteen sujuvuus vain kärsii.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Pääsenpä minäkin kirjoittamaan tähän ketjuun.

Miksi joillekin tuntuu niin ylitsepääsemättömän vaikealta myöntää omat mokansa ja toimia niiden mukaan? Jos valitset sen suoraan jatkavien kaistan, niin et todellakaan kiilaa kenenkään eteen, saatana. Taas oikein älyn riemuvoitto oli havaittavissa Ratinassa. Hienoa olla ensimmäistä kertaa kunnolla liikeenteen seassa opettelemassa ajamaan autoa ja sitten joku kaistapää tulee pelästyttämään.
Ei olisi luullut olevan mahdotonta A) todeta, että hups, meninpä väärälle kaistalle ja B) jatkaa suoraan ja käydä kääntymässä linja-autoasemalla?

Näin Tampereella. Kiitän ihan vitusti.
 

Veijari

Jäsen
Jermu kirjoitti:
Kaikille on helpompaa, ettei kukaan hiljentämällä anna tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Aiheuttaa vain tarpeetonta nykimistä, ja helpompi on siitä kiihdytyskaistaltakin mennä muun liikenteen sekaan, kun siinä ei tehdä yllättäviä hiljentämisiä.

Jos olet todellakin hiljentänyt vauhdiksi 30 km/h kun nopeusrajoitus 80 km/h, ehkä omassakin ajamisessasi voi olla vähän miettimistä.

Ja tällä en todellakaan kiellä joustamista liikenteessä, sitä pitäisi olla paljon enemmän. Mutta jos päästetään kolmion takaa tulevat edelle jne., loppupeleissä liikenteen sujuvuus vain kärsii.

no ensinnäkään se ei ole mikään kiihdytyskaista vaan liittymätie Lahden moottoritieltä Kehälle.

Minähän en mitään nykinyt vaan yritin antaa herrasmiehenä tietä nostamalla jalan kaasulta ja vilauttamalla valoja.

30km/h saattaa olla lievää liioittelua kohdaltani, mutta väittäisin sen olevan vielä typerämpää, että ensin väläyttää valoja tilanannon merkiksi ja sen jälkeen pistää hanan pohjaan ja katsoo että osuuko vaiko ei.

Väittäisin että jokainen älyllä varustettu autoilija olisi ymmärtänyt merkkini ja siirtynyt kaistalle hidastelematta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Veijari kirjoitti:
Minähän en mitään nykinyt vaan yritin antaa herrasmiehenä tietä nostamalla jalan kaasulta ja vilauttamalla valoja.

30km/h saattaa olla lievää liioittelua kohdaltani, mutta väittäisin sen olevan vielä typerämpää, että ensin väläyttää valoja tilanannon merkiksi ja sen jälkeen pistää hanan pohjaan ja katsoo että osuuko vaiko ei.

Tuo valojen väläyttäminen tulkitaan Suomessa, etenkin ennen 90-lukua autoilun aloittaneiden toimesta, varoitukseksi tyyliin "älä tule siihen, minä menen ensin". Muissa Pohjoismaissa ja monissa muissa maissahan se puolestaan todellakin tarkoittaa "ole hyvä, mene vain ensin".
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
VITTU PERKELE SAATANA!!!

Nyt tuli sitten asiaa tähänkin ketjuun.

Mikä vittu siinä on, että se vilkun käyttö on niin vaikeata. Ja ei, nyt en puhu vilkun käyttämättä jättämisestä, vaan yli-innokkaasta vilkun käytöstä ilman järjen häivääkään.

Omat kokemukseni Raision moottoritiellä:
Ramppi on sellainen suht leveä (kahden auton), jota ei kaistamerkinnöin ole merkitty kahden auton väyläksi. Ramppi nousee moottoritieltä ja yläpäässä on mahdollisuus kääntyä sekä oikealla että vasemmalle (vasemmalle liikennevalo-ohjattu risteys). Ajelin sellaista mukavaa moottoritienopeutta erään toisen auton perässä tarkoituksenani nousta ko. rampille. Edelläajava laittoi vilkun päälle tarkoituksenaan nousta rampille. Näytin itsekin pari kertaa vilkkua ja jatkoin edelläajavan perässä; olihan meillä sama matka.

Tämä idiootti-paviaani ei sitten ottanutkaan vilkkua pois päältä rampilla, joten oletin hänen kääntyvän rampin päässä oikealle (kun kerran vilkkukin näytti oikealle; eikös vilkulla kuuluisi antaa ennakkovaroitus kääntymisaikeistaan... lisäksi ajolinja oli leveällä rampilla selkeästi oikeassa reunassa). Tarkoitukseni oli kääntyä rampin yläpäästä vasemmalle, joten hidastin hieman ja otin jo melko varhaisessa vaiheessa vasemmanpuoleisen ajolinjan pysytellen kuitenkin selkeästi tämän paviaanin auton takana. Ajoratamerkintöjen jo näkyessä rampin yläpäässä kaistojen jakautumisesta kiihdyttelin ehtiäkseni vielä vihreistä valoista vasemmalle. Autoni nokka oli jo suunnilleen edelläajavan paviaanin takaoven kohdalla, niin arvatkaapa mitä tämä järjen jättiläinen teki; aivan... vilkku suoraan oikealta vasemmalle peileihin vilkaisemattakaan ja suoraan eteeni. Jarrut pohjaan ja väistöliike vasemmalle. Tämä apina kyllä ehti niistä vihreistä taakseen vilkaisemattakaan, kun itse kynsin rampin viereistä aluskasvillisuutta. Jotain kovempaakin siellä pusikoissa ilmeisesti oli päätellen etuhelmaan tulleista naarmuista.

CBG-xxx saattoi olla, kun pikaisesti vilkaisin, että ei ne sinunkaan kartano-Volvossasi näyttäneen ne peilit olevan hirvittävän vahvasti kiinni (mitään käyttöähän niillä ei ainakaan ole) ja voisihan sitä ulkonäköäkin piristää vaikka muutamilla "ralliraidoilla" kyljissä ja konepellissä, jos kerran olit sitä mieltä, että FoxMobilenkin etusiipeä piti hieman laskea...

Huh huh... kylläpä hieman helpotti tämä avautuminen.

Kyse ei ole tällä kertaa siitä, josta poliisitkin vähintään pari kertaa vuodessa paasaavat lehdissä ja televisiossa eli vilkun käyttämättä jättämisestä. Kyse on vilkun turhasta käytöstä. Miksi ihmeessä siinä moottoritien rampilla pitää näyttää vilkkua koko helvetin matka, sillä eihän siinä rampilla mihinkään käännytä. Rampin jälkeen sitten saattaa tulla eteen kääntymisvaihtoehtoja, mutta koko rampin vilkuttamalla siitä ei tule kuin epäselvyyksiä takanatulijoille edellä kuvatun esimerkin mukaisesti. Tämä on valitettavan yleistä autoilijoiden idiotismia (ts. ei ajatella mitä tehdään; esim. vilkkua näytetään aina, jos tie kaartaa asteenkin verran, vaikka risteystä, kaistanvaihtoa tms. ei olisi lähimaillakaan). Huolestuttavinta tämä on siinä, että nk. ammattiautoilijatkin (taksiautoilijat, lähettikuskit, bussikuskit) "hämäävät" tällä tavalla takanatulijoita. Kerran olen vastaavassa tilanteessa ajanut Artukaisten liittymässä poliisiauton perässä, joka vilkutti koko helvetin rampin oikealle. Silloin he tosin kääntyivät oikealle, mutta toiminta oli sen tyylistä, että en olisi yhtään ihmetellyt rampin yläpäässä vilkun vaihtumista vasemmalle. Kyseessä siis ei ollut hälytysajo ainakaan "pillit päällä".
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mr.Fox kirjoitti:
Kerran olen vastaavassa tilanteessa ajanut Artukaisten liittymässä poliisiauton perässä, joka vilkutti koko helvetin rampin oikealle. Silloin he tosin kääntyivät oikealle, mutta toiminta oli sen tyylistä, että en olisi yhtään ihmetellyt rampin yläpäässä vilkun vaihtumista vasemmalle.
Heh, niin tai näin, aina väärin päin. Sekin oli siis väärin, että ne näyttivät oikealle kääntyessää vilkkua oikealle? Ai koska "ne ois ihan yhtä hyvin voinu kääntyä vasemmalle"?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Murmeli kirjoitti:
Heh, niin tai näin, aina väärin päin. Sekin oli siis väärin, että ne näyttivät oikealle kääntyessää vilkkua oikealle? Ai koska "ne ois ihan yhtä hyvin voinu kääntyä vasemmalle"?

Käsittääkseni alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti, että on typerää vilkuttaa koko saatanan pitkän rampin ajan. Takana tulevalle tulee käsitys, että vilkku on unohtunut päälle eikä tähän vilkuttamiseen voi ns. "luottaa".

Minustakin se riittää kun vilkuttaa siirtyessään moottoritiellä sille kaistalle, joka ramppiin johtaa. Yleensähän rampeille siirrytään omia kaistoja pitkin. Kun tälle kaistalle on siirrytty, ei yleensä ole enää tarpeen vilkuttaa. Myöskään itse rampissa ei tarvitse vilkuttaa ennen kuin vasta jonkin verran ennen rampin päättymistä, jos siellä on vaihtoehtoja kääntymisen suhteen.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Oulussa on eräs risteys, jossta ei saa kääntyä tietystä suunnasta tulemalla kuin oikealle ja siinä joka viides idiootti silti kääntyy vasemmalle. Vi***aa niin per***sti näiden idiootiien takia jonotella siinä kun ne ei pääse kääntymään vasemmalle, kun pitää väistää molemman suuntaista liikennettä. Kaikista hassuinta on, että poliisi ei millään tavalla puutu siihen. Siinä on ihmiset ottaneet omat säännöt merkeistä huolimatta käyttöönsä ja se tunnutaan hyväksyvän. Kaiken lisäksi sieltä pääsee toistakin kautta sinne "vasempaan" suuntaan, mutta kun matkaa tulee n. 200m enemmän niin pakkohan sitä on päästä sääntöjä rikkomaan.

Tarkoitan juurikin kodinykkösen ja joutsentien risteystä, jos oululaiset haluaa tietää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Murmeli kirjoitti:
Heh, niin tai näin, aina väärin päin. Sekin oli siis väärin, että ne näyttivät oikealle kääntyessää vilkkua oikealle? Ai koska "ne ois ihan yhtä hyvin voinu kääntyä vasemmalle"?
Nope, vaan sitä varten, että vilkutettiin se koko helvetin rampin pätkä. Muistaakseni vilkulla annetaan ennakkovaroitus kääntymisaikeistaan ja jos nyt aivan oikein muistan, niin autokoulussa mainittiin noin 3-5 vilkausta olevan sopiva määrä ennen kääntymistä. Tässä oli siis kyse siitä, että mentiin monta sataa metriä (siis vilkku laitettiin päälle jo hyvissä ajoin moottoritiellä) vilkku päällä.

Muistaakseni jossain on olemassa jopa oikeuden päätös jostain tapauksesta, että vilkkuun ei pidä luottaa. Olisiko tilanne ollut suunnilleen tällainen, että kyseessä oli T-risteys. Auto A on lähestynyt risteystä kolmion takaa tarkoituksenaan kääntyä vasemmalle. Vasemmalta lähestyy auto B etuajo-oikeutettua tietä hidastaen vauhtiaan vilkku päällä oikealle. Tässä tilanteessa lähtisin auto A:n kuljettajana kääntymään vasemmalle. Auto B olikin sitten tässä oikeusjutussa posottanut suoraan auto A:n kylkeen ja kuljettaja B oli poliiseille väittänyt hänen olleen tarkoitus ajaa risteyksen jälkeiselle bussipysäkille. Jutusta oli menty käräjille ja auto A:n kuljettaja oli hävinnyt jutun, koska oikeus oli päättänyt, että vilkkuun ei pidä luottaa. Mitä helvettiä sitä sitten käyttämään koko vilkkua, jos sitä saa käyttää jopa oikeuden päätöksellä aivan mielivaltaisesti.

Toiset apinat eivät käytä vilkkua ollenkaan ja toiset apinat taas käyttävät vilkkua ilman järjen hiventäkään. Omaa autoani katsoessa taidan tästä lähtien liittyä ensimmäisiin apinoihin.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mr.Fox kirjoitti:
Toiset apinat eivät käytä vilkkua ollenkaan ja toiset apinat taas käyttävät vilkkua ilman järjen hiventäkään. Omaa autoani katsoessa taidan tästä lähtien liittyä ensimmäisiin apinoihin.

Noh kyllä tuo on aika vaarallista hommaa. Itse olen meinannut törmätä montakin kertaa juuri sen takia ettei vilkuteta. Huomattavasti enemmän siitä vahinkoa tulee, kuin jos vilkutetaan hiukan liian aikaisin tai hiukan liian pitkään. Toki eri asia jos aletaan vilkuttaa vasemmalle kun mennään oikealle jne.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Veijari kirjoitti:
Ei oma akkani, ei exäni, ei mutsini, ei naapurin akka ja aina kun olen liikenteessä jonkun törppöilijän takana, sanon ääneen jo ennen kuin kuskin näen; "varmasti on ämmä ratissa", niin 90% veikkauksista on mennyt oikein. Loput 10% on ollut vanhuksia.

Runsaasti ajavana ja meko kauankin ajaneena uskallan olla hiukan eri mieltä. Kyllä liikenteen ongelmana on ensimmäisenä nuoriso, osin huonon ajotaidon, osin heikon liikenteen lukemisen/ymmärtämisen vuoksi ja suurelta osin muun liikenteen vähäisen kunnioittamisen vuoksi. Tietysti kaikista ryhmistä löytyy samoja ongelmia (esim. miehet ikää 25-35, noin), joilla itsetunto on ylikorkea ja kokemus/älykkyys vielä keskinkertainen.

Mielestäni naisia ei voi yleistää muita huonommiksi kuskeiksi, ehkä varovaisemmiksi kyllä, mikä mielestäni osoittaa järkeä ja sen käyttämistä.
Liikenne sujuisi samana päivänä paljon jouheammin, kun jokainen tajuaisi, että
kiireellä ja ohitteluilla ei voita normaaleissa työmatkoissa useita minuutteja. Itse tein jokin aika sitten päätöksen herätä 5min. aikaisemmin ja ajelen tätä nykyä kaikessa rauhassa sopivalla etäisyydellä edellisen puskurista turhia ohittelematta. Olen vähintäin samaan aikaan kuin ennenkin töissä ja huomattavasti rauhallisempana.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
eagle kirjoitti:
Noh kyllä tuo on aika vaarallista hommaa. Itse olen meinannut törmätä montakin kertaa juuri sen takia ettei vilkuteta. Huomattavasti enemmän siitä vahinkoa tulee, kuin jos vilkutetaan hiukan liian aikaisin tai hiukan liian pitkään. Toki eri asia jos aletaan vilkuttaa vasemmalle kun mennään oikealle jne.

Samaa mieltä. Mieluummin liikaa vilkkua kuin liian vähän. Ja onhan näitä tapauksia itsellekin sattunut, että vilkku on unohtunut päälle. Usein kaistanvaihdossa ratin liike on niin vähäinen, että se ei palauta vilkkua automaattisesti. Radio kun on kovalla, ei kuule sitä naputusta eikä merkkivaloa aina huomaa.

Eli tuommoinen ramppivilkutus voi olla ihan vahinkokin.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Jermu kirjoitti:
Kaikille on helpompaa, ettei kukaan hiljentämällä anna tilaa kiihdytyskaistalta tuleville.

Mutta jos päästetään kolmion takaa tulevat edelle jne., loppupeleissä liikenteen sujuvuus vain kärsii.

Lisäisin vielä, että vaikka aikomuksesi oli hyvä yms., niin kolmion takaa tulevien eteenpäästäminen myös saattaa "opettaa" siihen, että tilaa löytyy tilanteessa kuin tilanteessa.

Käytän itse useamman kerran viikossa Mr Foxin mainostamaa Raision moottoritien ja Ohikulkutien seutua ja siellä tuntuu oppi jo menneen hyvin perille. Kolmion takaa tullaan melko surutta eteen, kunhan sen nokkansa vaan saa siihen työnnettyä. Kun tähän vielä lisätään se, että ko. Ohikulkutiellä useassa kohdassa rampista tuleva liittymä jatkuu omana kaistanaan seuraavaan ramppiin asti (ja jonka pituus varsinkin tuossa Mr Foxin mainitsemassa kohdassa on todella lyhyt), niin siinä kokee välillä todella järisyttäviä tilanteita, kun väistämisvelvollisuus on täysin hukassa/ei kiinnosta.
 

JanJ

Jäsen
Luovuin autosta kokonaan, näillä bensa/vakuutus/muilla kuluilla ei ollut enää järkeä käyttää omaa autoa. Kuljen junalla töihin joka päivä ja onpas leppoisaa. Ekat pari aamua meni ihmetellessä mutta nyt homma toimii. Ja kun on vielä hiljainen reitti minkä junalla kuljen, niin joskus olen vaunussa ihan yksin. Tunnin matka suuntaansa, ehtii aina ottamaan rauhassa torkut.

Nyt aionkin kokeilla miten pitkään pystyn elämään ilman autoa. Onneksi satun asumaan sellaisella seudulla missä joukkoliikenne toimii.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ossi kirjoitti:
Kun rekkamies vilkauttaa ohitustilanteessa valoja, se on pelimies ja kohtelias. Kun duud:in takana vilauttaa valoja, se onkin kolme tuntia ajanut peltoelvis Haukiputaalta. Toivottavasti se ystävällisen rekkakuskin vilkku ei vain häikäise herkkiä silmiäsi.

duud:in harmiksi toteankin lopuksi, että sumuvalojen turhaa käyttöä valvotaan aivan liian vähän. Kaupunkialueella ne pitäisi kieltää kokonaan. Saatana.

Heh, palataanpas aiheeseen nyt kun on tullut kunnolla nukuttua. Mua ei tosiaankaan nopea vilautus tai vilkun räpsiminen häiritse, mutta suurin osa muista kuin ammattiautoilijoista ei osaa sitä väläytys vipstaakia sopivalla herkkyydellä hivellä. Mulla tulee hinkattua noita rakkaan kotimaamme pimeitä teitä ~4-50 tkm joka vuosi pimeissä oloissa ja eniten on vituttanut tuo valojen käyttö. Siis sumarit ilman sumua ja pitkien valojen käyttö. Mun mielestä liikenteessäkin jokaisen pitäisi vain omasta tekemisestä pitää huolta, eikä opastaa tai kouluttaa muita.

Mulla ei juurikaan koskaan ole minnekään kiire, joten vieraalla tiellä annan aina tietä reippaammin matkaa tekeville. Samoin näillä jatkuvasti ajamillani reiteillä saatan sivullisen mielestä huitaista todella vastuuttomasti ohitse. Pointti on kuitenkin siinä, että tiedän reitin kuin oman kotini ja tiedän paikan olevan turvallinen.

En mä tästä sotaa halua kehittää. Ihan omia itsekkäitä ajatuksiani vain tässä levitän...

Turvallisia matkoja toivottelee,

-duud-
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
duud kirjoitti:
Pointti on kuitenkin siinä, että tiedän reitin kuin oman kotini ja tiedän paikan olevan turvallinen.

Niinpä, ei sieltä eilenkään ketään tullut...
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Suuret kiitokset sille keski-ikäiselle Volvokuskille, joka päätti eilen aamupäivällä aloittaa tuulilasinpesunsa Mäkelänkadun ja Hämeentien risteyksessä. Minä perässäsi valoissa seisseenä motoristina suorastaan nautin ihanasta lasinpesunesteen tunteesta silmissäni. On se perkele kumma, ettei sen vertaa voi peiliin vilkaista, että katsoisi onko perässä ketään. Ja vaikka mun mopotin ei mikään maailman suurin ole, voisi olettaa, että sen huomaisi. Jos satut joskus kohdalle, lupaan palkita sinut ja autosi jarrunesteellä tai vastaavalla.

Kyllä muuten huomasi suuria kulttuurieroja liikenteessä kun kävi 3500 kilsan Skandinaviankiertueella mopottimella. Kaikkialla muualla ohittaminen oli mielettömän helppoa paitsi Suomessa. Täällä junnataan keskiviivaa nuollen ja ohituskaistojen kohdalla kiihdyttäen. Parhaimmillaan ajetaan Lahden motarilla Viikistä Joutjärvelle koko matka sata lasissa vasenta kaistaa käyttäen ja vedetään puoli kiloa pakasteherneitä nenään jos joku kehtaa ohittaa oikealta.

Samoin kiihdytys- ja ulosmenokaistojen käyttö tuntuu olevan niin vaikeaa. Satuin omistamaan muutama vuosi takaperin kitkan kemiallisen merkin (MB200D) ja senkin kanssa tuntui välillä, että porukka jää kiihdytyskaistoilla jalkoihin. Samoin motarilta poistuttaessa on ilmeisesti pakko himmailla se vauhti sinne 80 nurkille vähintään kilometri ennen liittymää. Renkomäen liittymä on yksi pahimmista tämän suhteen, perkele siinä on toista kilometriä matkaa hidastaa sitä nopeutta.

Samoin valoista lähteminen tuntuu olevan joillekin niin käsittämättömän vaikeaa. Mä en käsitä, miten joillekin voidaan myydä noin hitaasti kiihtyviä autoja. Muutaman kerran on edessäoleva meinannut jäädä jalkoihin, vaikka on itse ollut liikenteessä kuorma-autolla täysi poka päällä.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
krobbe kirjoitti:
Mua vituttaa kaikki kakskumisella pärisyttäjällä ajajat, jotka katsoo oikeudekseen ohittaa seisovan tai matelevan jonomuodostelman.

Splittaushan on ainoa tapa liikkua moottoripyörällä ruuhkassa. Montako sekuntia olet menettänyt arvokasta aikaasi autojonon ohittaneen moottoripyörän takia?

Ja ajan autolla PK-seudun liikenteessä 150-200 kilsaa päivässä. Eli ei tarvitse haukkua helvetin enkeliksi, liikenneterroristiksi tms. Tiedän sen toisenkin puolen.

Mä kyllä toivoisin tänne samanlaista systeemiä kuin Ruotsissa on, eli 2-pyöräiset saisivat käyttää bussikaistoja. Helpottaisi kaikkien elämää huomattavasti, ei tarvitsisi jatkuvasti kärsiä puolisokeiden autoilijoiden vahingoittamisyrityksistä. Onneksi kyseiset näkövammaiset nykyään huomaavat jo hieman paremmin kun vaihdoin hengittävämmän äänenvaimentimen.
 

krobbe

Jäsen
straiter kirjoitti:
Splittaushan on ainoa tapa liikkua moottoripyörällä ruuhkassa. Montako sekuntia olet menettänyt arvokasta aikaasi autojonon ohittaneen moottoripyörän takia?

.

Ei tuo ole se pointti. Jos moottoripyörä lasketaan kulkuneuvoksi siinä kuin autokin, niin eikö sillä pitäisi käyttäytyä liikenteessä samoin kuin autollakin? Jonossa ei etuilla.

Sehän olisi ihan sama asia jos kaupan kassajonossa laihat ohittaisi lihavat kun kivasti sopivat ohi.

edit: Montako sekuntia olet voittanut etuilemalla?
 
Viimeksi muokattu:

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
krobbe kirjoitti:
Ei tuo ole se pointti. Jos moottoripyörä lasketaan kulkuneuvoksi siinä kuin autokin, niin eikö sillä pitäisi käyttäytyä liikenteessä samoin kuin autollakin? Jonossa ei etuilla.

Sehän olisi ihan sama asia jos kaupan kassajonossa laihat ohittaisi lihavat kun kivasti sopivat ohi.

edit: Montako sekuntia olet voittanut etuilemalla?

Joissain tapauksissa useita minuutteja. Täällä Helsingin päässä kun joku riemuidiootti on keksinyt, että kello 10 on hyvä aika survaista yksi Siljan purkki Olympiaterminaalille ja yksi Vikingin purkki Katajanokalle. Sitä kun on kaksi kaistaa totaalisen tukossa parin kilometrin matkalla ja ajokamat ei ole mitkään maailman parhaimmat helleasut, kannattaa yrittää päästä mahdollisimman äkkiä pois jonosta ilmavirran jäähdytettäväksi.

Ja toi kassajonovertaus ontuu aika vahvasti, se kaistojen välissä valoista lähtevä moottoripyörä ei hidasta autojen liikennettä pätkääkään, pikemminkin päinvastoin. Aina on yksi kulkuneuvo vähemmän siinä kaistajonossa.

Mutta jos haluaa vain ajatella omaa napaansa autoilijana, niin saattaahan se ottaa päähän, että jotkut mahtuvat kulkemaan pienemmistä väleistä ja siten hieman nopeammin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
straiter kirjoitti:
Ja toi kassajonovertaus ontuu aika vahvasti, se kaistojen välissä valoista lähtevä moottoripyörä ei hidasta autojen liikennettä pätkääkään, pikemminkin päinvastoin. Aina on yksi kulkuneuvo vähemmän siinä kaistajonossa.

Mutta jos haluaa vain ajatella omaa napaansa autoilijana, niin saattaahan se ottaa päähän, että jotkut mahtuvat kulkemaan pienemmistä väleistä ja siten hieman nopeammin.


Näinhän se on. Suomessa on aika negatiivinen suhtautuminen pyöriin ylipäätään ja etenkin jos niiden ketteryydestä/koosta otetaan kaikki hyöty irti.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
straiter kirjoitti:
siten hieman nopeammin.
Hieman. Näytä minulle nopeusrajoituksia noudattava moottoripyöräilijä niin minä näytän sinulle SaiPan mestaruuden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös