Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 157
  • 12 216

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse lähes poikkeuksetta teen nykyään siten, että jos aistin edessäni motarille liittyvän olevan juuri tuota viittäkymppiäsilmätkiinnijasekaan laatua, niin himmailen kiihdytyskaistan alussa lähes nolliin ja otan uudet jaot, kunnes koen edessä hiihtävän olevan tarpeeksi pitkällä epätoivoisessa missiossaan. Toki kaikki rampit eivät ole riittävän pitkiä tähän toimintaan ja takana liittyvät kilpasisaret harvoin lukevat samaa pelikirjaa...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
Ei ikinä! Ei siis koskaan! Turhin ja dorkin tapa mitä löytyy. Riittävän aikainen poistumisen vilkuttaminen riittää aivan hyvin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ikinä! Ei siis koskaan! Turhin ja dorkin tapa mitä löytyy. Riittävän aikainen poistumisen vilkuttaminen riittää aivan hyvin.
Olet väärässä. Ei ole mitään turhaa tietoa mitä muut autoilijat noista vilkutteluista saavat
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Olet väärässä. Ei ole mitään turhaa tietoa mitä muut autoilijat noista vilkutteluista saavat
Ei, vaan sinä olet väärässä. Vasemmalle vilkuttaminen viestii "ajan ympyrässä ajan ympyrässä ajan ympyrässä". Vittu tiedän, mulla on silmät päässä. Aivan suotta siellä mitään turhaa höpöttelemään! Kerrot sitten kun olet poistumassa sieltä ympyrästä sieltä, se riittää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei, vaan sinä olet väärässä. Vasemmalle vilkuttaminen viestii "ajan ympyrässä ajan ympyrässä ajan ympyrässä". Vittu tiedän, mulla on silmät päässä. Aivan suotta siellä mitään turhaa höpöttelemään! Kerrot sitten kun olet poistumassa sieltä, se riittää.
Esim. kun sinulla ei ole se vilkku sinne ympyrän keskelle päin vilkuttelemasaa, vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää ettet ole ajamassa hänen ajolinjalleen. Liikenne sujuu heti paljon paremmin
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Esim. kun sinulla ei ole se vilkku sinne ympyrän keskelle päin vilkuttelemasaa, vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää ettet ole ajamassa hänen ajolinjalleen. Liikenne sujuu heti paljon paremmin
Nyt täytyy sanoa, etten saa ajatuksesta kiinni. Siis jos en vilkuta vasemmalle, toisesta suunnasta (mistä?) tuleva tietää etten tule hänen ajolinjalleen (mihin?). Ja millä tavalla tämä on huono juttu?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt täytyy sanoa, etten saa ajatuksesta kiinni. Siis jos en vilkuta vasemmalle, toisesta suunnasta (mistä?) tuleva tietää etten tule hänen ajolinjalleen (mihin?). Ja millä tavalla tämä on huono juttu?
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
Aika heavy:a suunnitteluu.
Varsinkin, kun liikenneympyrässä ei edes voi ajaa vasempaan. Paitsi siellä Englannissa.
Ite mietin liikenneympyrän niin, et se on kolmioristeys, jonne voi kääntyä vaan oikeelle ja poistuu vaan oikeelle. Ei kyllä aukee parhaalla tahdollakaan vasemmalle vilkuttelu, pahoittelen. Jos sinne ajaa tolkullista nopeutta, niin kyllä siinä normikuski ehtii vilkkuu käyttää ihan kivuttomasti. Oikeelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
Jaa jaa tuollaista hassuilua tarkoitit. Kirjoitit vain kovin epäselvästi. No mutta, se olikin sinulta hölmöä ajattelua, sillä saman lopputuloksen saa silläkin, että vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee sinun vilkuttavan oikealle ja voi siten ajaa ympyrään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsinkin, kun liikenneympyrässä ei edes voi ajaa vasempaan.

Mutta kylllähän sieltä on mahdollista poistua tulosuunasta vasempaan... ihan samalla tavalla kuin normiristeyksessä

No mutta, se olikin sinulta hölmöä ajattelua, sillä saman lopputuloksen saa silläkin, että vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee sinun vilkuttavan oikealle ja voi siten ajaa ympyrään.

Ei saa samaa lopputulosta. Se vastakkaisesta suunnasta tuleva joutuu odottamaan sitä sun signaalia... ja se tekee liikkumisesta joustamattoman verrattubausiihen että signaaleilla ilmoitat jo ympyrään liittyessäsi aikeesi
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
Englantilaiset liikenneympyrät ovat vaikeita ja vaarallisia. Ne kiertää niitä väärään suuntaan, joten oikealta tulijoita on jatkuvasti väisteltävä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei saa samaa lopputulosta. Se vastakkaisesta suunnasta tuleva joutuu odottamaan sitä sun signaalia... ja se tekee liikkumisesta joustamattoman verrattubausiihen että signaaleilla ilmoitat jo ympyrään liittyessäsi aikeesi
Kummallinen tapa ajatella. Teen tämän todella helpoksi ja yksiselitteiseksi:

1. Vilkuttamattomuus on täysin sama asia kuin vasemmalle vilkuttaminen: Jos mulla ei ole vilkkua, olen jatkamassa ohi seuraavan poistumiskaistan.

2. Jos mulla on vilkku oikealle, olen poistumassa liikenneympyrästä seuraavasta poistumistiestä.

3. Jos olen tulossa liikenneympyrään vilkuttaen oikealle, olen poistumassa ensimmäisestä poistumistiestä.

= kukaan ei joudu odottamaan mitään sen kummempaa. Myös Suomen tieliikennelaki on kanssani samaa mieltä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kummallinen tapa ajatella. Teen tämän todella helpoksi ja yksiselitteiseksi:

1. Vilkuttamattomuus on täysin sama asia kuin vasemmalle vilkuttaminen: Jos mulla ei ole vilkkua, olen jatkamassa ohi seuraavan poistumiskaistan.

2. Jos mulla on vilkku oikealle, olen poistumassa liikenneympyrästä seuraavasta poistumistiestä.

3. Jos olen tulossa liikenneympyrään vilkuttaen oikealle, olen poistumassa ensimmäisestä poistumistiestä.

= kukaan ei joudu odottamaan mitään sen kummempaa. Myös Suomen tieliikennelaki on kanssani samaa mieltä.
Suomessa on jaossa kaksi informaatiota, 1. on kääntymässä ensimmäisestä liittymästä ulos tai 2. jostain muusta liittymästä ulos.

Englannissa on jaossa vielä kolmaskin informaatio, ei ole menossa ensimmäisestä taikka toisesta liittymästä pois. Sillä saavutetaan lisää informaatiota muille liikkujille.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Suomessa on jaossa kaksi informaatiota, 1. on kääntymässä ensimmäisestä liittymästä ulos tai 2. jostain muusta liittymästä ulos.

Englannissa on jaossa vielä kolmaskin informaatio, ei ole menossa ensimmäisestä taikka toisesta liittymästä pois. Sillä saavutetaan lisää informaatiota muille liikkujille.
Meinaat että se vasemmalle vilkuttaminen tarkoittaisi, että on poistumassa aikaisintaan kolmannesta/viimeisestä liittymästä?

Ainakaan Suomessa nämä vasemmallevilkuttajauunot (yleensä vanhukset) eivät todellakaan sitä noin käytä, mutta vaikka käyttäisivät, niin tuosta ei silti ole mitään lisäarvoa kenellekään: ympyrään ajavat eivät saa tuosta mitään käytännön lisäinfoa, koska kauemmista liittymistä ehtii tyhjään ympyrään / sopivaan väliin muutenkin ja lähimmästä liittymästä joutuu joka tapauksessa odottamaan. Takana tulevat taas eivät voi tehdä muutenkaan muuta kuin ajaa perässä.

Edit. En aio kuitenkaan tehdä tästä mitään modeketjun kaltaista jankutusfestivaaliasi tämän enempää. Eli osaltani tämä tästä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinaat että se vasemmalle vilkuttaminen tarkoittaisi, että on poistumassa aikaisintaan kolmannesta/viimeisestä liittymästä?
Kuten jo aiemmin totesin, intät asiasta jota et ymmärrä.

Edit. En aio kuitenkaan tehdä tästä mitään modeketjun kaltaista jankutusfestivaaliasi tämän enempää. Eli osaltani tämä tästä.
Näinhän se menee täällä, minä olen se jankuttaja ja väärässä olijat asiakeskustelijoita
 

Glove

Jäsen
Englantilaiset on ihan ihmetyyppejä noiden liikenneympyröiden kanssa. Swindonissakin on Magic Roundabout nimellä kutsuttu liikenneympyrä, joka koostuu yhdestä isosta ja viidestä pienestä liikenneympyrästä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kuten jo aiemmin totesin, intät asiasta jota et ymmärrä.
No annahan mennä ja kerro miten asiat ovat, siis sinun maailmassasi. Erittele, perustele, esittele. Sun viesteissäsi ei vain ollut minkäänlaista käytännön sisältöä, niin ei jaksanut jatkaa.

Luen sitten aamulla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No annahan mennä ja kerro miten asiat ovat, siis sinun maailmassasi. Erittele, perustele, esittele. Sun viesteissäsi ei vain ollut minkäänlaista käytännön sisältöä, niin ei jaksanut jatkaa.

Luen sitten aamulla.
Mä kerroin jo monta kertaa. Jos ei oppi mene päähän, kokeile googlettaa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Oletteko koskaan vilkutellut oikealle maantiellä takanatulevalle merkiksi siitä, että ohi voi mennä. Väylä on vapaa.

Kerran minulta meni rengas puhki ja laitoin vararenkaan tilalle ja lähdin ajamaan noin 100km lähimpään rengasliikkeeseen. Vararengas oli tietysti sellainen "kottikärrynrengas" jolla sai ajaa vain maksimissaan 80km/h.

Taakse tuli tietysti heti auto kärkkymään ohituspaikkaa. En ollut ihan varma pitääkö minun vilkuttaa vasemmalle vai oikealle kun näen tien olevan edessä vapaa ja haluan ilmaista sen takapuskurissa ajavalle autoilijalle. No, vilkuttelin vasemmalle aikani. Ihmettelin, ettei auto millään lähde ohittamaan minua. Sitten älysin, että sehän on tietysti oikealle mihin pitää vilkuttaa ja vilkutin helpottuneena samantien oikealle.

Ainut vain, että silloin tie ei ollut enää vapaa, vaan autoja tuli letka vastaan. Olinhan aloittanut vasemmalle vilkutuksen jo jokin aika sitten ja takana ajavaa autoa tarkkaillessa, unohdin tsekata onko tie vielä vapaa. Takapuskurissa ajanut auto taisi tämän jälkeen jättää ohituksen suorittamatta kokonaan ja alkoi pitää hyvää turvaväliä moiseen vilkuttajaan.

Itse taas tapauksen jälkeen unohdin jo koko vararenkaan olemassaolon ja painelin 120km/h rengasliikettä kohti. Rengasliikkeen tultua näköpiiriini tietenkin muistin taas, että millä asialla olen ja muistin nopeusrajoituksen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mä kerroin jo monta kertaa. Jos ei oppi mene päähän, kokeile googlettaa.
No niin, eli ei sulla taaskaan mitään ollut. Eli tiesin paremmin kuin sinä ja olen oikeassa: vasemmalle vilkuttamisessa ei ole mitään järkeä eikä siitä ole mitään hyötyä. Vilkuttamattomuus viestii saman asian ja oikealle vilkuttaminen poistuessa on se, jota kaikkien tulee tehdä, jotta saadaan liikenneympyräkäyttäytymiseen sujuvuutta.
 

444

Jäsen
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
Siis vilkuttaako englantilaiset kaiken aikaa vasemmalle ympyröissä? Ja sitten poistuessaan oikealle? Mielenkiintoinen kulttuuri.

Vitsit sikseen. Espanjassa (ainakin Barcelonan alueella) porukka vilkuttaa vasemmalle, jos eivät poistu kahdesta ensimmäisestä exitistä. En kokenut tarpeelliseksi opettaa heille oikeaa tyyliä, vaan siellä ollessani omaksuin sikäläisen kulttuurin. Suomessa sitten taas oikein.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis vilkuttaako englantilaiset kaiken aikaa vasemmalle ympyröissä? Ja sitten poistuessaan oikealle? Mielenkiintoinen kulttuuri.

Vitsit sikseen. Espanjassa (ainakin Barcelonan alueella) porukka vilkuttaa vasemmalle, jos eivät poistu kahdesta ensimmäisestä exitistä. En kokenut tarpeelliseksi opettaa heille oikeaa tyyliä, vaan siellä ollessani omaksuin sikäläisen kulttuurin. Suomessa sitten taas oikein.

Tielainsäädäntö on kansallista päätöksentekoa, joten tuossa voi olla sellainenkin tausta. On maita, joissa esimerkiksi koko ohituskaistalla ajon ajan käytetään vilkkua vasemmalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös