Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 031
  • 12 217

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Talvi ei ilmeisesti yllättäny autoilijoita täällä päin. En ainakaan työmatkalla nähnyt yhtään autoa ojassa.
No jaa, voiko tuota nyt ihan talveksi sanoa, vettäkin satoi juuri. Toki aivan uskomattoman liukasta on/oli.

Pakko tehdä nosto observoinneista pienestä road tripistä Ruotsin puolelle Luulajaan viime viikonloppuna. Moni täällä on muistaakseni valitellut, kun monet ihmiset ajavat Suomessa reippaasti alle rajoituksen ilman mitään ilmeistä syytä. Ruotsin puolella voin kertoa, että 80% autoista ajaa vähintään 5-10kmh alle rajoituksen, joka kyllä jaksoi ihmetyttää koko reissun ajan. Onneksi tuolla välillä mitä ajoimme (E4 Haaparanta-Luulaja) oli paljon ohituskaistoja, niin sai toteuttaa itseään.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tasa-arvoiset risteykset näyttävät tuottavan vaikeuksia.

Samanlaista käytöstä näkee paljon myös tilanteissa joissa pysähdyt autolla suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle. Alkaa armoton huitominen "mene sinä ensin", en mene vaikka kuinka huitovat, säännöt menevät niin että minä väistän ja sinä menet tien yli. Tämä tapa on yleisintä siellä iäkkäämpien ryhmässä.

Olen opettanut omille lapsille sen että älkää luopuko vapaaehtoisesti oikeuksistanne liikenteessä, toki varuillaan pitää olla aina eikä pidä asettaa itseään tarkoituksella vaaraalliseen tilanteeseen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen opettanut omille lapsille sen että älkää luopuko vapaaehtoisesti oikeuksistanne liikenteessä, toki varuillaan pitää olla aina eikä pidä asettaa itseään tarkoituksella vaaraalliseen tilanteeseen.
Paitsi oikeuksista ja velvollisuuksista liikennesäännöissä on kyse myös siitä yhteisymmärryksestä, että on etukäteen sovittu missä järjestyksessä mennään niin ettei tarvi joka saatanan kerta arpoa, kuka nyt menee. Eri asia sitten, kun on sellainen ruuhka, missä sieltä väärästä suunnasta tulevat eivät kertakaikkiaan pääse luvallisesti ja silloin on kohteliasta välillä päästää joku jonon väliin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi oikeuksista ja velvollisuuksista liikennesäännöissä on kyse myös siitä yhteisymmärryksestä, että on etukäteen sovittu missä järjestyksessä mennään niin ettei tarvi joka saatanan kerta arpoa, kuka nyt menee. Eri asia sitten, kun on sellainen ruuhka, missä sieltä väärästä suunnasta tulevat eivät kertakaikkiaan pääse luvallisesti ja silloin on kohteliasta välillä päästää joku jonon väliin.

My thoughts exactly, vanha kunnon vetoketju toimii, kunhan vaan kaikki sen tajuavat.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Paitsi oikeuksista ja velvollisuuksista liikennesäännöissä on kyse myös siitä yhteisymmärryksestä, että on etukäteen sovittu missä järjestyksessä mennään niin ettei tarvi joka saatanan kerta arpoa, kuka nyt menee. Eri asia sitten, kun on sellainen ruuhka, missä sieltä väärästä suunnasta tulevat eivät kertakaikkiaan pääse luvallisesti ja silloin on kohteliasta välillä päästää joku jonon väliin.
Vähän sama on risteysaleiden nopeusrajoitusten noudattamatta jättäminen.
Niiden tarkoitus on helpottaa kolmion takaa valtatielle liittymistä. Ainakin meillä päin se päätien autovirta vetää 90 km/h lasissa läpi risteysalueen, eivätkä siellä sivutiellä odottavat todellakaan uskalla kääntyä vasemmalle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Ässät
Linkki iltalehden videoon.
Ei kyllä käsitä näitä älyttömiä ohituksia. Lähellä oli kuolonkolari siinäkin.
Ja varsinkaan tuota mistä tuo kuskikin sanoi ja mitä näkee itsekin välillä, eli pakko on päästä ohi ja sitten lähes samantien käännytään seuraavasta rampista alas jarruvalot huutaen. Fiksua ajamista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämäkin on mahdollista. Monesti vaan tuntuu että semmoinen tietty ylimielisyys ja välinpitämättömyys auktoriteettejä ja sääntöjä kohtaan oikein huokuu näistä ”menestyjien” lapsista. Toki perustuu vain omiin ohuisiin kokemuksiin ja kuultuun.
Vähän ehkä ennalta valittu tulokulma.
Suurimmasta osasta "menestyjien" lapsista et kuule koskaan, koska he ovat menestymässä. Keskiluokkaisen menestymisen keskeisin rakennusaine on erittäin vahvasti periytyvä kurinalaisuus ja pitkäjänteisyys.

Sitten kun se yksittäinen nuori hölmöilee (tässä kontekstissa nimenomaan yksittäistapaus on yksittäistapaus) niin sillä on kiva revitellä ja vahvistaa valitsemaansa narratiivia.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Miten on, jakaako poliisit sakkoja näille palaneilla polttimoilla ajaville vai pelkästään muistutuksia? Mun puolesta saisi jakaa sakkoja ja niin reiluja, että jatkossa ei huvita ajaa yksisilmäisenä.
 

Glove

Jäsen
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Joo näitä kyllä tuli taas vastaan useampi kun perjantai-iltana kävin tuolla naapurikunnassa. Aina se ihmetyttää. Itse kun varsinkin näillä syksypimeillä haluaisi keulaan paljon enemmän valoja kuin siellä saa laillisesti pitää.

Omassa autossa on yksi parkkivalo pimeänä, mutta siinä ei auttanut polttimon vaihto. Pitää etsiä vikaa muualta kunhan tuo autoista ymmärätävä kaverini on toipunut leikkauksestaan siihen kuntoon, että se voi sitä tutkia. Minähän en ymmärrä autojen tekniikasta paljon paskaakaan ja vielä vähemmän sähköistä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.


Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Tämä + sitten se että se ajovalon lasi on puhdas. Tuohonkin kertyy helposti kaikkea paskaa ja valoisuus heikkenee huomattavasti silloin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Hondan valoissa on kiusallista, että huomiovalot syttyvät "auto" -asennossa vain eteen. Vasta kun on riittävän hämärää, ja ajovalot syttyvät, myös takavalot palavat.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
Motomaatilla taidetaan vaihtaa lähinnä sellaisiin autoihin joihin vaihtaminen onnistuisi myös omatoimisesti. On kuitenkin myös autoja, joissa polttimon vaihto vaatii jopa osien purkamista konehuoneesta. Tämän lisäksi on xenonvalot joita ei suositellakaan itse vaihtelemaan, ne myös maksavat enemmän kuin "ei juuri mitään". Liikaa noita valottomia silti on suhteessa, kyllä talviaikaan varsinkin auto pitäisi pikapikaa viedä huoltamolle jos valo menee pimeäksi (autosta johon vaihto ei omatoimisesti onnistu).
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jos autossasi on ajovaloihin automaattitoiminto, niin todennäköisesti toiminnon herkkyyttä pystyy myös auton valikoista säätämään. Suosittelen tämän tekemään ja säätämään herkemmälle, niin syttyy keulaan ajovalot ja taakse takavalot helpommin esimerkiksi sateella ja hämärässä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
Niin, varmaan jossain 2000-luvun alun autoissa. Omassani oli juuri ledpäiväajovalonauha osittain pimeänä. Osa merkkiliikkeessä 1500€ ja työ päälle, koska nykyajan ledien osalta pitää useissa automalleissa vaihtaa koko umpio.

Onneksi oli takuunalainen auto.
 

Glove

Jäsen
Jos autossasi on ajovaloihin automaattitoiminto, niin todennäköisesti toiminnon herkkyyttä pystyy myös auton valikoista säätämään. Suosittelen tämän tekemään ja säätämään herkemmälle, niin syttyy keulaan ajovalot ja taakse takavalot helpommin esimerkiksi sateella ja hämärässä.
Ehkä jossain uusissa autoissa, omasta 2012 autosta ei ainakaan löydy.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksi suomalaisille on niin vaikeaa

- ajaa parkkihalleissa
- kiihdyttää motarille
- ryhmittyä
- näyttää vilkkua ennen kuin painaa jarrua
- ymmärtää liikenneympyröitä
- näyttää vilkkua liikenneympyröissä (ajoissa)
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
- kääntyä mutkassa yli 30 km/ nopeudella?

Meni ihan saatanasti hermot välillä Etelä-Haaga - Kaaren kauppakeskus, ja kohta pitäisi mennä takaisin.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Miksi suomalaisille on niin vaikeaa

- ajaa parkkihalleissa
- kiihdyttää motarille
- ryhmittyä
- näyttää vilkkua ennen kuin painaa jarrua
- ymmärtää liikenneympyröitä
- näyttää vilkkua liikenneympyröissä (ajoissa)
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
- kääntyä mutkassa yli 30 km/ nopeudella?

Meni ihan saatanasti hermot välillä Etelä-Haaga - Kaaren kauppakeskus, ja kohta pitäisi mennä takaisin.
Muutamaan ranskikseen sopii vastauksena: liika varovaisuus ajaessa. Sen takia ei kiihdytetä, ryhmittäydytä reilusti, ajeta reippaasti jne. Taitaa monella olla auto harvakseltaan alla niin ei vaan uskalleta ajaa reippaasti.

Mulla menee hermo ihan säännöllisesti liikenteessä ja usein on juuri ihmisten liika varovaisuus syynä. Ohituskaista loppuu niin vauhti tippuu, ajellaan koko ajan vauhti heijaten ~10km/h ylös alas.

Yksi pikku juttu pitää mainita. Tää on pieni asia ja lähinnä oma vika :) Itse jos ajan tutulla reitillä niin ajan aina ripeästi. Tarkoittaen että 60km/h alueella ajelen 65-68km/h, eli pienen pientä ylinopeutta mutta mittarivirhe ja 3km/h tutkavähennys niin käytännössä ei juuri koskaan niin että sakkoja voisi tulla. Ripeästi kuitenkin. Usein eteen tulee joku joka ajaa "yli-tunnollisesti" sääntöjen mukaan eli 60km/h alueella mittarissa on 56-59km/h. Tuollaiseen verrattuna itsellä alkaa olla 10km/h enemmän vauhtia eli perä tulee vastaan aika nopeasti. Kaupunkialueilla on hankala noista päästä ohi, maantiellä se tapahtuu tietysti helposti. Mutta tämä on suhteellisen pieni asia ja johtuu pääosin omasta, reippaammasta vauhdista.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ajan nykyään aika paljon ja olen tehnyt samoja huomioita kuin @V-G- ja @Ulos T.

- Kiihdyttäminen moottoritielle tapahtuu joskus n.60 km/h mittarissa.
Täysin käsittämätöntä ja siinä vaarannetaan muut tielläliikkujat.
Siinä on mukava mennä perässä motarille henkeä pidätellen.
Muutaman kerran olen nähnyt talvella kun yhdistelmä on joutunut väläyttämään pitkiä ja torvea kun eteen on menty 50-60 km/h:ta.
Se kiihdytyskaista on sitä varten että kiihdytetään eikä sitten vasta varsinaisen liittymisen jälkeen ajokaistalla.

- Puhelimen räplääminen ajaessa.
Lähes joka päivä näkee kun porukka näprää luuria ajaessa ja sen kyllä huomaa.
Ajonopeus vaihtelee ja hyvä että kaistalla pysytään.

- Päävikaiset ohittajat.
Juuri tänään VW-merkkinen auto ohitti ja sitten ohituksen jälkeen laskettiinkin nopeus alta nopeusrajoituksen ja jäätiin sitten siihen eteen niin että vakkarin joutui ottamaan pois päältä.
Toinen esimerkki että kaksikaistaisella menee esim. saksalaismerkkiset ohi ja liitytään eteen. Sitten alkaakin perä lähestymään kun vakkarilla ajelee, kun ottaa vasemman kaistan niin lyödään kaasua sen verran että ei pääse ohi.
No vilkku oikealle ja kahden minuutin päästä ollaan samassa tilanteessa ja sama toistuu taas.
On hulluilla huvinsa.

- Nyt pimeän aikaan ”jarruttelijat”.
Yksikaistaisella 80-alueella on taas pimeiden tullen alkanut tämä jarruttelu, autojen tullessa vastaan jarrutetaan 65-70km/h ja sitten taas kiihdytetään kun ei tule ketään vastaan.
En oikein ymmärrä tuota ja tekee omastakin matkanteosta kovin nykivää.

- Mielestäni liikenteessä näkee hyvin väestön ikääntymisen. Melkoisen usein erinäiset ”törttöilijät” ovat iäkkäitä autoilijoita.

Vaikka liikenteessä ajaminen on yhteistyötä niin nykyään olen aika kärkkäästi käyttämässä torvea ja pitkiä.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiihdyttäminen moottoritielle tapahtuu joskus n.60 km/h mittarissa.
Täysin käsittämätöntä ja siinä vaarannetaan muut tielläliikkujat.
Siinä on mukava mennä perässä motarille henkeä pidätellen.
Muutaman kerran olen nähnyt talvella kun yhdistelmä on joutunut väläyttämään pitkiä ja torvea kun eteen on menty 50-60 km/h:ta.
Se kiihdytyskaista on sitä varten että kiihdytetään eikä sitten vasta varsinaisen liittymisen jälkeen ajokaistalla.
Juuri viime viikolla kirosin voimakkaasti tälläistä tilannetta.

Ensin tullaan rampilta alas jotain 50 km/h:ta Liitytään siinä vauhdissa väylälle. Itse sitten tuuppasin suoraan ohituskaistalle ja pääsin sitten hänestä jotain 120 vauhdissa ohi, kun se kaasu löytyi välittömästi liittymisen jälkeen.

Ärsyttää kun ei ymmärretä juuri tuota vaaratilanteen merkitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös