Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 773
  • 13 227

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Miten on, jakaako poliisit sakkoja näille palaneilla polttimoilla ajaville vai pelkästään muistutuksia? Mun puolesta saisi jakaa sakkoja ja niin reiluja, että jatkossa ei huvita ajaa yksisilmäisenä.
 

Glove

Jäsen
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Joo näitä kyllä tuli taas vastaan useampi kun perjantai-iltana kävin tuolla naapurikunnassa. Aina se ihmetyttää. Itse kun varsinkin näillä syksypimeillä haluaisi keulaan paljon enemmän valoja kuin siellä saa laillisesti pitää.

Omassa autossa on yksi parkkivalo pimeänä, mutta siinä ei auttanut polttimon vaihto. Pitää etsiä vikaa muualta kunhan tuo autoista ymmärätävä kaverini on toipunut leikkauksestaan siihen kuntoon, että se voi sitä tutkia. Minähän en ymmärrä autojen tekniikasta paljon paskaakaan ja vielä vähemmän sähköistä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.

Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.

Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.


Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Tämä + sitten se että se ajovalon lasi on puhdas. Tuohonkin kertyy helposti kaikkea paskaa ja valoisuus heikkenee huomattavasti silloin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Hondan valoissa on kiusallista, että huomiovalot syttyvät "auto" -asennossa vain eteen. Vasta kun on riittävän hämärää, ja ajovalot syttyvät, myös takavalot palavat.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
Motomaatilla taidetaan vaihtaa lähinnä sellaisiin autoihin joihin vaihtaminen onnistuisi myös omatoimisesti. On kuitenkin myös autoja, joissa polttimon vaihto vaatii jopa osien purkamista konehuoneesta. Tämän lisäksi on xenonvalot joita ei suositellakaan itse vaihtelemaan, ne myös maksavat enemmän kuin "ei juuri mitään". Liikaa noita valottomia silti on suhteessa, kyllä talviaikaan varsinkin auto pitäisi pikapikaa viedä huoltamolle jos valo menee pimeäksi (autosta johon vaihto ei omatoimisesti onnistu).
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jos autossasi on ajovaloihin automaattitoiminto, niin todennäköisesti toiminnon herkkyyttä pystyy myös auton valikoista säätämään. Suosittelen tämän tekemään ja säätämään herkemmälle, niin syttyy keulaan ajovalot ja taakse takavalot helpommin esimerkiksi sateella ja hämärässä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
Niin, varmaan jossain 2000-luvun alun autoissa. Omassani oli juuri ledpäiväajovalonauha osittain pimeänä. Osa merkkiliikkeessä 1500€ ja työ päälle, koska nykyajan ledien osalta pitää useissa automalleissa vaihtaa koko umpio.

Onneksi oli takuunalainen auto.
 

Glove

Jäsen
Jos autossasi on ajovaloihin automaattitoiminto, niin todennäköisesti toiminnon herkkyyttä pystyy myös auton valikoista säätämään. Suosittelen tämän tekemään ja säätämään herkemmälle, niin syttyy keulaan ajovalot ja taakse takavalot helpommin esimerkiksi sateella ja hämärässä.
Ehkä jossain uusissa autoissa, omasta 2012 autosta ei ainakaan löydy.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi suomalaisille on niin vaikeaa

- ajaa parkkihalleissa
- kiihdyttää motarille
- ryhmittyä
- näyttää vilkkua ennen kuin painaa jarrua
- ymmärtää liikenneympyröitä
- näyttää vilkkua liikenneympyröissä (ajoissa)
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
- kääntyä mutkassa yli 30 km/ nopeudella?

Meni ihan saatanasti hermot välillä Etelä-Haaga - Kaaren kauppakeskus, ja kohta pitäisi mennä takaisin.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Miksi suomalaisille on niin vaikeaa

- ajaa parkkihalleissa
- kiihdyttää motarille
- ryhmittyä
- näyttää vilkkua ennen kuin painaa jarrua
- ymmärtää liikenneympyröitä
- näyttää vilkkua liikenneympyröissä (ajoissa)
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
- kääntyä mutkassa yli 30 km/ nopeudella?

Meni ihan saatanasti hermot välillä Etelä-Haaga - Kaaren kauppakeskus, ja kohta pitäisi mennä takaisin.
Muutamaan ranskikseen sopii vastauksena: liika varovaisuus ajaessa. Sen takia ei kiihdytetä, ryhmittäydytä reilusti, ajeta reippaasti jne. Taitaa monella olla auto harvakseltaan alla niin ei vaan uskalleta ajaa reippaasti.

Mulla menee hermo ihan säännöllisesti liikenteessä ja usein on juuri ihmisten liika varovaisuus syynä. Ohituskaista loppuu niin vauhti tippuu, ajellaan koko ajan vauhti heijaten ~10km/h ylös alas.

Yksi pikku juttu pitää mainita. Tää on pieni asia ja lähinnä oma vika :) Itse jos ajan tutulla reitillä niin ajan aina ripeästi. Tarkoittaen että 60km/h alueella ajelen 65-68km/h, eli pienen pientä ylinopeutta mutta mittarivirhe ja 3km/h tutkavähennys niin käytännössä ei juuri koskaan niin että sakkoja voisi tulla. Ripeästi kuitenkin. Usein eteen tulee joku joka ajaa "yli-tunnollisesti" sääntöjen mukaan eli 60km/h alueella mittarissa on 56-59km/h. Tuollaiseen verrattuna itsellä alkaa olla 10km/h enemmän vauhtia eli perä tulee vastaan aika nopeasti. Kaupunkialueilla on hankala noista päästä ohi, maantiellä se tapahtuu tietysti helposti. Mutta tämä on suhteellisen pieni asia ja johtuu pääosin omasta, reippaammasta vauhdista.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ajan nykyään aika paljon ja olen tehnyt samoja huomioita kuin @V-G- ja @Ulos T.

- Kiihdyttäminen moottoritielle tapahtuu joskus n.60 km/h mittarissa.
Täysin käsittämätöntä ja siinä vaarannetaan muut tielläliikkujat.
Siinä on mukava mennä perässä motarille henkeä pidätellen.
Muutaman kerran olen nähnyt talvella kun yhdistelmä on joutunut väläyttämään pitkiä ja torvea kun eteen on menty 50-60 km/h:ta.
Se kiihdytyskaista on sitä varten että kiihdytetään eikä sitten vasta varsinaisen liittymisen jälkeen ajokaistalla.

- Puhelimen räplääminen ajaessa.
Lähes joka päivä näkee kun porukka näprää luuria ajaessa ja sen kyllä huomaa.
Ajonopeus vaihtelee ja hyvä että kaistalla pysytään.

- Päävikaiset ohittajat.
Juuri tänään VW-merkkinen auto ohitti ja sitten ohituksen jälkeen laskettiinkin nopeus alta nopeusrajoituksen ja jäätiin sitten siihen eteen niin että vakkarin joutui ottamaan pois päältä.
Toinen esimerkki että kaksikaistaisella menee esim. saksalaismerkkiset ohi ja liitytään eteen. Sitten alkaakin perä lähestymään kun vakkarilla ajelee, kun ottaa vasemman kaistan niin lyödään kaasua sen verran että ei pääse ohi.
No vilkku oikealle ja kahden minuutin päästä ollaan samassa tilanteessa ja sama toistuu taas.
On hulluilla huvinsa.

- Nyt pimeän aikaan ”jarruttelijat”.
Yksikaistaisella 80-alueella on taas pimeiden tullen alkanut tämä jarruttelu, autojen tullessa vastaan jarrutetaan 65-70km/h ja sitten taas kiihdytetään kun ei tule ketään vastaan.
En oikein ymmärrä tuota ja tekee omastakin matkanteosta kovin nykivää.

- Mielestäni liikenteessä näkee hyvin väestön ikääntymisen. Melkoisen usein erinäiset ”törttöilijät” ovat iäkkäitä autoilijoita.

Vaikka liikenteessä ajaminen on yhteistyötä niin nykyään olen aika kärkkäästi käyttämässä torvea ja pitkiä.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiihdyttäminen moottoritielle tapahtuu joskus n.60 km/h mittarissa.
Täysin käsittämätöntä ja siinä vaarannetaan muut tielläliikkujat.
Siinä on mukava mennä perässä motarille henkeä pidätellen.
Muutaman kerran olen nähnyt talvella kun yhdistelmä on joutunut väläyttämään pitkiä ja torvea kun eteen on menty 50-60 km/h:ta.
Se kiihdytyskaista on sitä varten että kiihdytetään eikä sitten vasta varsinaisen liittymisen jälkeen ajokaistalla.
Juuri viime viikolla kirosin voimakkaasti tälläistä tilannetta.

Ensin tullaan rampilta alas jotain 50 km/h:ta Liitytään siinä vauhdissa väylälle. Itse sitten tuuppasin suoraan ohituskaistalle ja pääsin sitten hänestä jotain 120 vauhdissa ohi, kun se kaasu löytyi välittömästi liittymisen jälkeen.

Ärsyttää kun ei ymmärretä juuri tuota vaaratilanteen merkitystä.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse lähes poikkeuksetta teen nykyään siten, että jos aistin edessäni motarille liittyvän olevan juuri tuota viittäkymppiäsilmätkiinnijasekaan laatua, niin himmailen kiihdytyskaistan alussa lähes nolliin ja otan uudet jaot, kunnes koen edessä hiihtävän olevan tarpeeksi pitkällä epätoivoisessa missiossaan. Toki kaikki rampit eivät ole riittävän pitkiä tähän toimintaan ja takana liittyvät kilpasisaret harvoin lukevat samaa pelikirjaa...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä pitäisi saada tieliikennelakiin määräyksenä että kunnes ollaan poistumassa ympyrästä, vilkkua pidetään päällä vasemmalle. Englannissa tämä on ymmärretty, siellä on paljon järkevämmät vulkutussäännöt ympyröissä. Ja niitä ympyrlitä riittääkin
Ei ikinä! Ei siis koskaan! Turhin ja dorkin tapa mitä löytyy. Riittävän aikainen poistumisen vilkuttaminen riittää aivan hyvin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ikinä! Ei siis koskaan! Turhin ja dorkin tapa mitä löytyy. Riittävän aikainen poistumisen vilkuttaminen riittää aivan hyvin.
Olet väärässä. Ei ole mitään turhaa tietoa mitä muut autoilijat noista vilkutteluista saavat
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet väärässä. Ei ole mitään turhaa tietoa mitä muut autoilijat noista vilkutteluista saavat
Ei, vaan sinä olet väärässä. Vasemmalle vilkuttaminen viestii "ajan ympyrässä ajan ympyrässä ajan ympyrässä". Vittu tiedän, mulla on silmät päässä. Aivan suotta siellä mitään turhaa höpöttelemään! Kerrot sitten kun olet poistumassa sieltä ympyrästä sieltä, se riittää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei, vaan sinä olet väärässä. Vasemmalle vilkuttaminen viestii "ajan ympyrässä ajan ympyrässä ajan ympyrässä". Vittu tiedän, mulla on silmät päässä. Aivan suotta siellä mitään turhaa höpöttelemään! Kerrot sitten kun olet poistumassa sieltä, se riittää.
Esim. kun sinulla ei ole se vilkku sinne ympyrän keskelle päin vilkuttelemasaa, vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää ettet ole ajamassa hänen ajolinjalleen. Liikenne sujuu heti paljon paremmin
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Esim. kun sinulla ei ole se vilkku sinne ympyrän keskelle päin vilkuttelemasaa, vastakkaisesta suunnasta tuleva tietää ettet ole ajamassa hänen ajolinjalleen. Liikenne sujuu heti paljon paremmin
Nyt täytyy sanoa, etten saa ajatuksesta kiinni. Siis jos en vilkuta vasemmalle, toisesta suunnasta (mistä?) tuleva tietää etten tule hänen ajolinjalleen (mihin?). Ja millä tavalla tämä on huono juttu?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt täytyy sanoa, etten saa ajatuksesta kiinni. Siis jos en vilkuta vasemmalle, toisesta suunnasta (mistä?) tuleva tietää etten tule hänen ajolinjalleen (mihin?). Ja millä tavalla tämä on huono juttu?
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Eli kun sieltä liikenneympyrän vastakkaiselta puolelta tuleva havaitsee ettei sinulla ole vilkku päällä vasemmalle, niin se tietää ettet ole ajamassa vasemmalle ja voi siten ajaa itse ympyrään. Arvasinkin että arvostelet järjestelmää jota et edes ymmärrä.
Aika heavy:a suunnitteluu.
Varsinkin, kun liikenneympyrässä ei edes voi ajaa vasempaan. Paitsi siellä Englannissa.
Ite mietin liikenneympyrän niin, et se on kolmioristeys, jonne voi kääntyä vaan oikeelle ja poistuu vaan oikeelle. Ei kyllä aukee parhaalla tahdollakaan vasemmalle vilkuttelu, pahoittelen. Jos sinne ajaa tolkullista nopeutta, niin kyllä siinä normikuski ehtii vilkkuu käyttää ihan kivuttomasti. Oikeelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös