Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 012 712
  • 12 358

12961

Jäsen
Kun kyseessä vielä on noinkin uusi auto niin varmasti löytyy sellainen valojen sähköinen sisäsäätö mutta ei niin ei...


Itse asiassa jos auto oli uudempi kuin 1998, ja siinä oli xenonvalot, oli siinä väkisinkin valojen automaattinen korkeudensäätö, eli ohjaamosta valoja ei voi säätää.
 
Itse asiassa jos auto oli uudempi kuin 1998, ja siinä oli xenonvalot, oli siinä väkisinkin valojen automaattinen korkeudensäätö, eli ohjaamosta valoja ei voi säätää.

Väriltään valot olivat kuitenkin sen verran kellertävät, että sanoisin ihan normaaleiksi halogeeni valoiksi. Ja olisi sitä turvaväliä sitten voinut jättää vaikka reilun 20m.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Olen pohtinut näitä idiootteja, jotka eivät maantiellä piittaa turvavälistä ja tullut johtopäätökseen jossa seuraava perskärpänen saa tuijottaa takasumuvaloa valitsemansa ajan läheltä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Pyöräilijä ajoi jalankulkijan yli Hgin keskustassa. Kun katsoo fillaroitsijoiden holtitonta menoa Espan kulmilla, niin ihmettelen ettei tällaisia vakavia onnettomuuksia ole sattunut useammin. Melkein päivittäin nämä teiden sankarit aiheuttavat läheltä piti -tilanteita piittaamattomalla tyylillä ja oletuksella siitä, että jalankulkijoilla on silmät niskassakin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pyöräilijä ajoi jalankulkijan yli Hgin keskustassa. Kun katsoo fillaroitsijoiden holtitonta menoa Espan kulmilla, niin ihmettelen ettei tällaisia vakavia onnettomuuksia ole sattunut useammin. Melkein päivittäin nämä teiden sankarit aiheuttavat läheltä piti -tilanteita piittaamattomalla tyylillä ja oletuksella siitä, että jalankulkijoilla on silmät niskassakin.

Ja näyttäisi vielä tuosta kuvassa olevan kumollaan maassa sellainen mikäs se nyt oli "jarrutonpyörä"(?). En tiedä mitään tyhmempää kuin jotkut polkupyörillä hifistelijät, jotka ajavat ilman jarruja.

Täytyy myöntää, että itse on tullut varmasti aiheutettua Helsingin keskustassa pyöräilijöiden keskuudessa pahennusta. Täältä maalta kun sinne tulee niin ei aina tajua, että seisoa toljottaa keskellä pyörätietä odottaen liikennevalojen vaihtumista. Monesti ovat pyöräilijät kelloa soittaneet. Nykyisin alkaa jo pikku hiljaa oppia katsomaan missä pitäisi seisoa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ja näyttäisi vielä tuosta kuvassa olevan kumollaan maassa sellainen mikäs se nyt oli "jarrutonpyörä"(?). En tiedä mitään tyhmempää kuin jotkut polkupyörillä hifistelijät, jotka ajavat ilman jarruja
Fiksipyörähän se. Kalliossa on jopa niihin erikoistunut liikekin. Tässä ilmeisesti nyt toteutettiin tuota artikkelissa mainittua "Jos haluaa ajaa hiljaa ja kruisailla, ei fiksin hankkimisessa olekaan mitään järkeä" -kohtaa.

Huomioon kuitenkin on otettava että kaikki fiksipyörät eivät ole "jarruttomia", vaan esim. normaali kahvallinen etujarru löytyy osasta.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Pystyisiköhän joku selittämään, miksi olen jo kahdesti ollut lähellä ajaa kolarin Tikkurilan Lidl:n ja McDonald'sin välistä oikealle Kehä III:n liittymään kääntyessäni?

Kyseissä paikassa on siis joka suunnasta lähestyttäessä 2-3 kaistan valoristeys ja oikealle kääntyville erillinen kaista eli vihreä nuoli palaa kun saa mennä. Samaan aikaan vastapäätä palaa vasemmalle kääntyville vihreä valo.

Eikä siinä vielä mitään, mutta oikealle kääntyvä kaista vie suoraan Kehä III:lle länteen, kun itse tähtään yleensä itään. Tapanani on siis ollut painua saman tien vasemmalle kaistalle valoista oikealle käännyttyäni, mutta ilmeisesti risteyksen toiselta puolelta vasempaan kääntyvät ajattelevat kyseisen kaistan olevan vapaata riistaa, sillä onhan meille oikealle kääntyville olemassa ihan oma kaista.

Itse kuvittelin ajavani oikein, mutta kokemus sanoo toista. Onko siis väistämisvelvollisuus sittenkin kaistanvaihtajalla eikä vasempaan kääntyvällä?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Itse kuvittelin ajavani oikein, mutta kokemus sanoo toista. Onko siis väistämisvelvollisuus sittenkin kaistanvaihtajalla eikä vasempaan kääntyvällä?

Autokoulussa ainakin opetettiin, että jos käännyt esim oikealle, käännyt aina oikeanpuolimmaiselle kaistalle ja vasemmalle kääntyvä vastaavasti vasemmanpuolimmaiselle. Näin siis tietenkin, jos kaistamerkinnät eivät kerro muuta. Toki tällainen kaistanylitys on ihan arkipäivää liikenteessä.

Jos nyt oikein ymmärsin, mitä tarkoitat.
 
Harmaan V70:n, jonka rekkari tais alkaa XXG, kuljettaja - opetteleppa lukeen niitä opasteita ja ryhmittymään sen mukaisesti, vitun idiootti. Ja jos menet valitsemaltas kaistalta väärään suuntaan, niin älä ny vittu ainakaan kiilaa sitä vieressä menevää! Saatanan pösilö.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tapanani on siis ollut painua saman tien vasemmalle kaistalle valoista oikealle käännyttyäni, mutta ilmeisesti risteyksen toiselta puolelta vasempaan kääntyvät ajattelevat kyseisen kaistan olevan vapaata riistaa, sillä onhan meille oikealle kääntyville olemassa ihan oma kaista.

Itse kuvittelin ajavani oikein, mutta kokemus sanoo toista. Onko siis väistämisvelvollisuus sittenkin kaistanvaihtajalla eikä vasempaan kääntyvällä?
Kyseessä siis tuo risteys (karttalinkki).
Väärässä olet ollut. Vasemmalle kääntyvien on otettava vasen kaista ja sinun on otettava oikea kaista. Tämän jälkeen sinun on laitettava vilkku vasemmalle kaistanvaihdon merkiksi ja tilaa pyytäksesi, koska kaistaa vaihtaessasi olet todellakin väistämisvelvollinen.

Matka seuraavaan kehän risteykseen on niin pitkä, että tuossa ei voi minusta tulkita sitä sääntöä, että jos kääntyisit välittömästi risteyksen jälkeen, niin voit ajaa suoraan yli kaistojen. Vaikka matka risteykseen olisi lyhyempi ja saisit ajaa kaistojen yli, niin olisit silti väistämisvelvollinen.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Kyseessä siis tuo risteys (karttalinkki).
Väärässä olet ollut. Vasemmalle kääntyvien on otettava vasen kaista ja sinun on otettava oikea kaista. Tämän jälkeen sinun on laitettava vilkku vasemmalle kaistanvaihdon merkiksi ja tilaa pyytäksesi, koska kaistaa vaihtaessasi olet todellakin väistämisvelvollinen.

Matka seuraavaan kehän risteykseen on niin pitkä, että tuossa ei voi minusta tulkita sitä sääntöä, että jos kääntyisit välittömästi risteyksen jälkeen, niin voit ajaa suoraan yli kaistojen. Vaikka matka risteykseen olisi lyhyempi ja saisit ajaa kaistojen yli, niin olisit silti väistämisvelvollinen.

Juu, juurikin tuosta risteyksestä on kysymys. Asia on kai sitten tätä myöten selvä, vaikka kysyin samaa kahdelta muulta ajokortilliselta ja olivat molemmat samassa käsityksessä kuin minä. Samaten autokoulun oppikirjani mukaan oikein ryhmittyminen on ensisijaista oikein kääntymiseen nähden tilanteissa, joissa on valittava niiden väliltä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Samaten autokoulun oppikirjani mukaan oikein ryhmittyminen on ensisijaista oikein kääntymiseen nähden tilanteissa, joissa on valittava niiden väliltä.
Autokoulun kirjasi on aivan oikeassa, mutta
1. Väistämisvelvollisuuttasi se ei poista
2. Tuohon risteykseen se ei päde, koska valintatilannetta ei ole. Oikeaoppiseen kaistanvaihtoon on enemmän kuin riittävästi aikaa ennen sulkuviivaa.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Autokoulun kirjasi on aivan oikeassa, mutta
1. Väistämisvelvollisuuttasi se ei poista
2. Tuohon risteykseen se ei päde, koska valintatilannetta ei ole. Oikeaoppiseen kaistanvaihtoon on enemmän kuin riittävästi aikaa ennen sulkuviivaa.

Hyvä tietää. Eli vihreän nuolenkin suuntaan saa ajaa esteettömästi vain, jos ei vaihda kaistaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Hyvä tietää. Eli vihreän nuolenkin suuntaan saa ajaa esteettömästi vain, jos ei vaihda kaistaa.
Olet muihin nähden aina väistämisvelvollinen, jos liikut sivusuunnassa menosuuntaan nähden.

Vähän kyllä alkoi mietyttämään tuon risteyksen valot, että syttyvätkö nuolivihreät todellakin samanaikaisesti samalle tielle kääntyville? Tavallisempaa noinkin isossa risteyksessä olisi, että risteyksen yli kääntyvät tulisivat vielä vanhoilla vihreillä. Tämä ei muuta edellä mainittuja sääntöjä mihinkään, kunhan jäin ihmettelemään moista järjestelyä.

Eräs omalla tavallaan hankalaa on minusta pk-seudulla yleinen valojärjestely, jossa haluan kääntyä valoristeyksestä vasemmalle, mutta minulla ei ole nuolivaloa lainkaan. Tämä olisi muuten ok, mutta se hämää, kun vastaantuleville näytetään punaista samalla kun minulle vihreää. Risteyksen toisella puolella seisoo siis autoja, joihin nähden olisin vasemmalle kääntyessäni väistämisvelvollinen, mutta ne ei tule sieltä, enkä voi mistään tietää, että koska ne tulee vai tuleeko ollenkaan.

Noin on ainakin Espoossa käännyttäessä Muuralantieltä vasemmalle Espoontielle ja Helsingissä käännyttäessä Lapinmäentieltä vasemmalle Huopalahdentielle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eräs omalla tavallaan hankalaa on minusta pk-seudulla yleinen valojärjestely, jossa haluan kääntyä valoristeyksestä vasemmalle, mutta minulla ei ole nuolivaloa lainkaan. Tämä olisi muuten ok, mutta se hämää, kun vastaantuleville näytetään punaista samalla kun minulle vihreää. Risteyksen toisella puolella seisoo siis autoja, joihin nähden olisin vasemmalle kääntyessäni väistämisvelvollinen, mutta ne ei tule sieltä, enkä voi mistään tietää, että koska ne tulee vai tuleeko ollenkaan.

Tuo on minunkin mielestäni ongelmallista. Toinen vastaava johtuu joidenkin kuskien halusta säästää vilkkua, jos heidän kaistaltaan saa vain kääntyä oikealle.

Toki kaikki takana tulevat tietävät hänen kääntyvän, ja samoin tietävät "paikalliset" vastaantulijatkin, mutta risteystä tuntematon vastaantulija joutuu turhaan odottamaan päästäkseen kääntymään vasemmalle (eri kaistalle).
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Vähän kyllä alkoi mietyttämään tuon risteyksen valot, että syttyvätkö nuolivihreät todellakin samanaikaisesti samalle tielle kääntyville? Tavallisempaa noinkin isossa risteyksessä olisi, että risteyksen yli kääntyvät tulisivat vielä vanhoilla vihreillä. Tämä ei muuta edellä mainittuja sääntöjä mihinkään, kunhan jäin ihmettelemään moista järjestelyä.

Niin jäin minäkin miettimään, koska en muista kovin usein ajaneeni itse vasempaan sieltä toiselta puolelta risteystä (oikealle kyllä). Kahdesti on joka tapauksessa tullut parikin autoa samalle kaistalle, kun olen edellä mainitun tempaukseni tehnyt. Onneksi väistin molemmilla kerroilla, eli ajoin tietämättäni sääntöjen mukaan.

En ole kyllä ainoa, joka kyseisen risteyksen on pottumaiseksi kokenut. Toinen esimerkki kummallisesta liikennejärjestelystä Itä-Vantaalla on Kehä III:n ja Lahdentien liittymä vanhalta Lahdentieltä (140) Kehälle länteen ajettaessa. Siinä ei kyllä ole liikennevaloja, mutta kiihdytyskaista Kehälle alkaa lähes 180 asteen mutkasta, on erittäin lyhyt ja kaiken huipuksi toimii samalla myös Kehältä Lahdentielle pohjoiseen liittyvien reittinä. Siinä jos vielä vilkun käyttö jää hieman optimaalisesta tasosta, niin soppa on valmis.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Eräs omalla tavallaan hankalaa on minusta pk-seudulla yleinen valojärjestely, jossa haluan kääntyä valoristeyksestä vasemmalle, mutta minulla ei ole nuolivaloa lainkaan. Tämä olisi muuten ok, mutta se hämää, kun vastaantuleville näytetään punaista samalla kun minulle vihreää. Risteyksen toisella puolella seisoo siis autoja, joihin nähden olisin vasemmalle kääntyessäni väistämisvelvollinen, mutta ne ei tule sieltä, enkä voi mistään tietää, että koska ne tulee vai tuleeko ollenkaan.

Noin on ainakin Espoossa käännyttäessä Muuralantieltä vasemmalle Espoontielle ja Helsingissä käännyttäessä Lapinmäentieltä vasemmalle Huopalahdentielle.

Vastaavia risteyksiä löytyy myös Tampereelta, esimerkiksi Ristinarkulla Takahuhdin suunnasta tultaessa on aivan sama tilanne. Vihreää nuolivaloa ei voi olla, koska vasemmalle kääntyjän on väistettävä jalankulkijoita, joille siis palaa vihreä.

Tähän olen nähnyt erinomaisen ratkaisun Ponta Delgadassa Azoreilla: keltainen nuolivalo autoilijoille, saat mennä, mutta väistä jalankulkijoita. En tiedä, onko ko. malli yleisestikin käytössä maailmalla, tuo on ainoa paikka, missä olen siihen törmännyt.

t. hanu
 

Torsse

Jäsen
Kyllä taas aamulla tuli nähtyä ritaria kerrakseen. Lusi-Heinola välillä on menossa pieni remppa joten kiertoteitä ja kaivinkoneita on ihan riittävästi "töissä" mutta eräille ne tuntuu olevan vaan heittämässä sitä hiekkaa puolelta toiselle ja viemässä sitä kallista aikaa.

Tilanteessa siis tämä Herra vihreässä farmarssa lähti ohittaa jonoa kun ei sieltä ketään vastaan tullut eikä keltasia viivoja ja muitakaan viivoja näkynyt mutta tietyömerkkiä,kiertotiemerkkiä,nopeusrajoitusta 50km/h oli senkin edestä kylvetty. Jonohan siis meni n.30-40km/h joten pakosta siellä Herran mielestä joku pitää Nipponilla paalupaikkaa. Muuten en olisi välittänyt ohituksesta (liian yleistä) mutta liikenne oli toisesta suunnasta pysäytetty ja kaivinkone tarjosi persettään tielle aika reilusti. Osumaa siis ei tullut mutta alkoi kummasti vilkku ilmoittamaan kaistanvaihdon miettimisestä ja tilaahan löytyi.

Sinällään normaali tietyö tuokin on ettei niitä nopeuslappuja viitsitä siirtää perässä kun homma etenee vaan on niitä turhia alinopeuksia riittämiin jne. Mutta kerran kun tommonen 20 tonnin kaivuri kauhasee niin ei tarvitse enää ruusupuskan naarmuja itkeä rakkaassa romussa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rattijuoppo vaihteeksi
Todella ikävä uutinen jossa on taas sivulliset kärsineet. Mitähän tuomiota tuostakin tulee. No ainakin voi loppuelämänsä miettiä mitä tuli tehtyä. Toivoa sopii, että tajuaa mitä teki tai sitten kyseessä voi olla tapa juoppo joka viis veisaa muiden turvallisuudesta.
 
Kiitti taas vitusti sinulle urpo joka ohitit minut, kun lähdin jo pysäkiltä. Ei mitään merkkiä hiljentämisestä, vaikka aikaa oli sekuntikaupalla. Sen sijaan kaasua painetaan ja kiilataan eteen. No tuohon nyt on tottunut, mutta että välittömästi kun päästään siihen eteen niin lyödään liinat kiinni ja käännytään oikealle. Voitti taas varmaan ihan pirusti aikaa siinäkin. Niin ja eihän minulla ollut kyydissä kuin reilut 70 ihmistä, aamuruuhka kun oli. Niilläkin olisi varmaan ollut kivaa jos en olisi ehtinyt jarruttaa. Varmaan jo nyt oli tarpeeksi kivaa kun jouduin jarruttamaan ihan kunnolla, vaikka sitä vauhtia ei ollut paljoa. Varmaan olis äijä ollut ylpeä itsestään kun olisi ne kymmenet lapset siinä kyydissä satuttaneet itsensä. Vituttaa tuollaiset urpot. Vaikka kuinka inhoaisi busseja tai niiden kuskeja niin ajattelisi edes niitä matkustajia. Niitä kun on usein kymmeniä siellä, kenties joku omakin tuttu siellä. Toinen fiksu oli myös liikenteessä tänään. Laitoin siis vilkun vasemmalle pysäkiltä lähtiessä ja odotin jotain 3-4 sekuntia että ovet menee kiinni. Joku auto sitten hiljensikin takana, mutta kyllästyi odottamaan sen pari sekuntia ja veti ohi juuri kun olin lähdössä. Kiitoksena soitti vielä torvea. Koittakaa nyt perkele päättää kuinka kauan sitä vilkkua pitää näyttää ettei se ole liikaa tai liian vähän. Tiedän sitten ottaa sekuntikellon mukaan ja ottaa tarkan ajan perkele.
Toinen vitutuksen tai kenties ihmettelyn aihe on nuo taajamassa ohittelijat. Mitä ideaa siinä taas on? Siis ihan normi kaksikaistaisella tiellä ovat ohittelemassa, vaikka se edellä oleva ajaa ihan rajoitusten mukaan. Joku teini ohitti yksi aamu meikän aamuviideltä kun olin töihin menossa. Ajoin jotain viittäkymppiä tai vähän yli. Sitten seuraavasta risteyksestä kääntyi kuitenkin ihan eri suuntaan kuin minä. Tänään taas joku neropatti ensin jätti väistämättä minua ja sen jälkeen veti ohi vielä edellä ajaneesta autosta. Joka ajoi ihan rajoitusten mukaan. Ehkä se oli hieman hiljentänyt siinä minun kohdalla kun olin pysäkiltä lähdössä, mutta ei silti mitenkään hiljaa ajanut.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Vastaavia risteyksiä löytyy myös Tampereelta, esimerkiksi Ristinarkulla Takahuhdin suunnasta tultaessa on aivan sama tilanne. Vihreää nuolivaloa ei voi olla, koska vasemmalle kääntyjän on väistettävä jalankulkijoita, joille siis palaa vihreä.

Oulussakin jokunen samanlainen risteys on, mutta täällä on näissä tapauksissa toimittu siten, että vasemmalle kääntyvien autoilijoiden liikennevaloihin on lisätty vielä vihreä nuolivalo. Nuolivalo syttyy kun jalankulkijoillakin palaa punainen. Vasemmalle kääntyvillä siis palaa sekä normi vihreä ja nuolivalo kun ei joudu väistämään ketään. Vastaan tulevan liikenteen kanssa joutuu toki ensin arvuuttelemaan tuleeko sieltä autot vai ei, mutta viimeistään nuolivalon sytyttyä risteyksestä uskaltaa ulkopaikkakuntalainenkin ajaa.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku teini ohitti yksi aamu meikän aamuviideltä kun olin töihin menossa. Ajoin jotain viittäkymppiä tai vähän yli. Sitten seuraavasta risteyksestä kääntyi kuitenkin ihan eri suuntaan kuin minä.
Ajatko useinkin sen teinin kanssa yhdessä aamuisin vai mistä sen olisi pitänyt tietää, minne aioit kääntyä seuraavasta risteyksestä?
 
Ajatko useinkin sen teinin kanssa yhdessä aamuisin vai mistä sen olisi pitänyt tietää, minne aioit kääntyä seuraavasta risteyksestä?

En minä tiedä ajaako se usein täälläpäin. Kunhan tuossa pohdin mitä järkeä on ohitella keskellä kaupunkia. Ja kyseinen risteys on sellainen että harvoin siitä kukaan ylipäätään kääntyy vasempaan, niinkuin se "teini" teki. Niin, en tiedä oliko kyseessä teini, auto vaan oli sellainen teinimallinen. Tai mitä ideaa on ylipäätään ohittaa juuri ennen risteystä josta aikoo kääntyä.
Parasta noissa epäinhimillisissä työajoissa on se, että ei tarvitse kärvistellä ruuhkissa, kun lähtee töihin ennen kaikkia normiduunareita ja pääsee sieltä pois vasta iltapäiväruuhkien jälkeen. Tai sitten keskellä päivää. Tosin niissä ruuhkissa joutuu sitten kärvistelemään työaikana ja ei meinaa aikataulussa pysyä.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Jollain Wanna-be-Vatasella loppui kiire Vaasassa kotiin mennessä. Harmi vain ettei näitä reikäpäitä pystytä kitkemään tehokkaammin pois liikenteestä. Tässä vielä terveisiä juutuupista Hassisen koneen esittämänä, sopivan rallin muodossa. Toivottavasti Niket ei hierrä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös