Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 732
  • 13 185
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ajelin kerran Jyväskylässä Rantaväylää tarkoituksena puikahtaa Vaajakosken liittymästä kohti Kuopioon menevää tietä.

Nopeusrajoitus paikalla 80 km/h, joka minulla mittarissa olikin, kun havaitsin edelläni menevässä autossa jotain outoa. Lähestyessäni autoa tajusin, että auto PERUUTTI perä edellä ylös ramppia minua kohti.

Lukkojarrutus ja nopea väistöliike, joilla sain estettyä törmäyksen. Ohikiitäessäni ehdin havaita autossa pelästyneen rouvan, joka oli ilmeisesti poikennut väärälle rampille ja päättänyt näppärästi korjata erheensä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nopeusrajoitus paikalla 80 km/h, joka minulla mittarissa olikin, kun havaitsin edelläni menevässä autossa jotain outoa. Lähestyessäni autoa tajusin, että auto PERUUTTI perä edellä ylös ramppia minua kohti.

Samantapaisen suorituksen bongasin itse jokunen vuosi sitten, tosin suorituspaikkana oli astetta haastavampi ympäristö eli moottoritien ramppi Hämeenlinnassa. Ilmeisesti joku oli epähuomiossa ajanut poistumisrampin ohi ja päättänyt ratkaista ongelman näppärästi peruuttamalla parin kilometrin päässä olevaa ramppia ylös vastavirtaan.

Leon, tuliko sellaista hetken kestävää tunnetta, että se oletkin sinä joka ajaa väärään suuntaan? Olen nimittäin pohtinut joskus, miten tuollaiseen tilanteeseen suhtautuisin ja tullut tulokseen, että varmaan sitä jonkin aikaa miettisi, kumpiko tässä nyt ajaa väärään suuntaan. En ole päässyt tuota kokemaan enkä pistä niin väliksi, vaikken koskaan kokisikaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Leon, tuliko sellaista hetken kestävää tunnetta, että se oletkin sinä joka ajaa väärään suuntaan?
Ei, mutta tuli tunne, että näinkö oikein vai näinkö näkyjä. Itse asiassa en ole vieläkään 100% varma, että tuo tilanne oli todellinen. Niin outo tuo tapaus oli. Mutta kyllähän noita sattuu, valitettavasti.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli näistä nopeusrajoituksista mieleen viimeviikon tapahtuma, jossa pääroolia veti 3-sarjan bemaria ajava naiskuski.

Ensin ohitin ko. naisen moottoritiellä, nopeusrajoitus 120km/h, mulla nopeutena n. 125km/h.

Sitten nopeusrajoitus putoaa 100 -> 80 -> 50, kun lähestytään moottoritien päässä olevaa liikenneympyrää. Noh, bemari on jo aivan peräkammarissa kiinni.

Liikenneympyrän jälkeen nopeus muuttuu takaisin 80km/h ja tie jatkuu edelleen kaksikaistaisena. Nainen painaa bemariinsa kaasuva ja auto singahtaa meikäläisen ohitse. Oma nopeuteni on noin 85-90km/h, naisen nopeus arviolta n. 100-110km/h.

Noh, tie muuttuu lopulta yksikaistaiseksi ja nopeusrajoitus säilyy 80km/h:na. Naisen nopeus taas ei säily, vaan hän tiputtaa nopeuden 65km/h nopeuteen. Siinä sitten ajelee helvetillinen letka loppumatkan naisen perässä, 65km/h:n nopeutta.

Mikä vittu siinä on, että kaksikaistaisella päästetään surutta menemään reilua ylinopeutta, mutta yksikaistaisella ei uskalleta ajaa lähellekkään oikeaa nopeutta.

Ja niin, samana päivänä, juuri ennen tätä bemarinaista, edessäni ajaa nainen passatilla moottoritien vasenta kaistaa alinopeutta n. 30km matkan. Viimein väistyy vasemmalle kaistalle, jotta pääsee poistumaan 1-tielle E18 motarilta. Ja tämäkin kaistanvaihto aivan viimehetkellä.

Tuon matkan jälkeen tokaisin vaimokkeelle että ehkä on hyvä ettei hänellä ole ajokorttia..
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juttu, mikä riipii minua suunnattomasti, on teiden varsille jätetyt ajoneuvot. Miten on mahdollista, että viranomaiset eivät poista, tai edes sakota näitä moottoritielle viikkokausiksi "pysäköineitä" autoilijoita. Minun käsitykseni mukaan ajoneuvo on poistettava moottoritieltä mahdollisimman pikaisesti, vaikka kyseessä olisikin sen hajoaminen.

Pimeällä ja sateisella säällä nämä ajoneuvot ovat todellinen turvallisuusriski, vaikka kuinka olisivat reunaviivan ulkopuolella.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juttu, mikä riipii minua suunnattomasti, on teiden varsille jätetyt ajoneuvot. Miten on mahdollista, että viranomaiset eivät poista, tai edes sakota näitä moottoritielle viikkokausiksi "pysäköineitä" autoilijoita. Minun käsitykseni mukaan ajoneuvo on poistettava moottoritieltä mahdollisimman pikaisesti, vaikka kyseessä olisikin sen hajoaminen.

Toi onkin mielenkiintoinen homma, koska se ei kiinnosta poliiseja jos tuolla tien laidassa on jonkun auto. Ollaan nimittäin kerran soitettu yhdestä autosta joka oli tien varressa, ja oli vielä sillein, että tukki liki puolet toisesta kaistasta semmosen mäen päällä, josta ei kunnolla nähnyt että tuleeko sieltä joku vastaan. Soitettiin sen jälkeen kun meinasin itse kerran ajaa keulat yhteen vastaantulijan kanssa, kun lähdin "ohittamaan" sitä tien laidassa ollutta autoo. Niin poliisien vastaus oli, että ei se kuulu heille, että kysykää tielaitokselta jos ne tekisi sille jotain. Teki mieli käydä pistään se auto paskaks ja kattoo, että kiinnostaako sen jälkeen poliiseja. Se auto oli siinä tien laidassa kuitenkin jonkun pari viikkoo, ja jouduin päivittäin ajamaan siitä ohi kumpaankin suuntaan.

En sitten tiiä miten moottoritielle jääneet, kiinnostaako ne enemmän poliisia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En sitten tiiä miten moottoritielle jääneet, kiinnostaako ne enemmän poliisia.

Virallisesti hämeenlinnanväylä ei taida kehä kolmosesta Helsinkiin päin olla enää moottoritietä (kai?), mutta ainakin talvisin sen tien varrella usein näkee jotain autonromuja lojumassa joissa on usein vielä poliisinteipit. Ei kukaan näytä niille mitään tekevän ja yleensä ne katoaa jossain kuukauden tai kahden kuluessa.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tunnu poliisia kiinnostavan. Motarilla ne samat autot pistävät varsin hyvin silmään, kun tulee ajettua sama pätkä monia kertoja viikossa. En ole mitään kirjaa pitänyt, mutta joskus sama auto on saattanut seistä samassa paikassa muutaman metrin päässä ajokaistasta 2-3 viikkoakin. Se on kuitenkin melkoinen vaaratekijä, mutta kai noihinkin herätään sitten vasta kun joku täräyttää päin tällaista hylättyä autoa 120 kilometrin tuntivauhdilla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja niin, samana päivänä, juuri ennen tätä bemarinaista, edessäni ajaa nainen passatilla moottoritien vasenta kaistaa alinopeutta n. 30km matkan.

Omat havaintoni näistä motarin vasemmalla kaistavista roikkuvista on se, että näistä hyvin suuri osuus on naisia. Tiedä sitten mistä se johtuu, mutta on aivan äärimmäisen ärsyttävää, koska eihän sitä halua oikealtakaan ohittaa. Ainakaan nämä kuskit eivät osaa liikennesääntöjä eivätkä osaa seurata peileistä muuta liikennettä. Ja on muutenkin yhdentekevää ajavatko nämä ali-, tai ylinopeutta; jos ohitus ei ole kesken, ei ole mitään syytä jäädä vasemmalle kaistalle, etenkin kun takana tulossa autoja, jotka haluavat päästä ohi. Ilmeisesti kaistanvaihto aiheuttaa joillekin niin suurta stressiä, että ajavat varmuuden vuoksi vasemmalla, jos vaikka 5 km edempänä on joku rekka, jonka voi joutua ohittamaan.

Asiaa hieman sivuten, vituttaa myös leveäkaistatiellä keskellä tietä ajavat urpot. Ilmeisesti se tuntuu jotenkin turvallisemmalta kuin ajoradan oikeassa reunassa ajaminen. En vain ymmärrä miksi. Ilmeisesti se on tätä samaa jengiä joka uskaltaa painaa kaasua ohituskaistojen kohdalla sekä useampikaistaisilla teillä, mutta heti kun on vain yksi ajorata suuntaansa, tippuu nopeus kirkkaasti alle rajoituksen.

Ihmettelen myös niitä, jotka leveäkaistatiellä ohittaessaan asianmukaisesti ajoradan oikeassa reunassa olevaa autoa, siirtyvät vastaantulijoiden kaistalle, vaikka autoletka tulisikin vastaan. Loogisempaa olisi, että on turvallisempaa ohittaa se samaan suuntaan menevä auto läheltä (leveäkaistatiellä mahtuu kuitenkin kaksi henkilöautoa rinnakkain yhdelle kaistalle), kuin että jättää siihen autonmentävän aukon, ja vastaantulevat autot sujahtavat ohi niin että sivupeilit lähestulkoon kolisevat. Ja mitä jos vastaantulevasta letkasta joku päättääkin lähteä juuri ohittamaan, eikä huomaa, että joku urpo on tullut vastaantulijoiden kaistalla?
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Asiaa hieman sivuten, vituttaa myös leveäkaistatiellä keskellä tietä ajavat urpot.

Ihmettelen myös niitä, jotka leveäkaistatiellä ohittaessaan asianmukaisesti ajoradan oikeassa reunassa olevaa autoa, siirtyvät vastaantulijoiden kaistalle, vaikka autoletka tulisikin vastaan.
Näiden samojen urpojen kanssa olen myös tuskaillut jokaisella reissulla kotiseudulleni Etelä-Karjalaan. Muistelisin lukeneeni ettei enempää leveäkaistateitä rakennetakaan, mikä johtuu varmaan niistä lukemattomista tampioista, jotka eivät osaa sellaisella tietää ajaa oikein.

Jermun listaan vielä lisäisin leveäkaistatiellä kaahailijat, jotka kuitenkin jumittuvat heti kun vastaan tulee autoja, vaikka ajoradalle mahtuu kevyesti 4 henkilöautoa rinnakkain ja koko tien idea on, että voi ohittaa vaikka joku tulee vastaankin. Huvittavimmillaan ohitettava auto on oikeassa reunassa ja ohittaja keskiviivan vieressä niin että on reippaasti tilaa ajaa ohi omalla kaistalla, mutta silti hannarikaahaaja jumittaa perässä kun on pakko päästä ohittamaan toisen kaistan kautta.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asiaa hieman sivuten, vituttaa myös leveäkaistatiellä keskellä tietä ajavat urpot. Ilmeisesti se tuntuu jotenkin turvallisemmalta kuin ajoradan oikeassa reunassa ajaminen. En vain ymmärrä miksi.

Tästä tulikin mieleen juhannusreissu. Palailtiin reissusta ja ajeltiin leveäkaistatietä. Liikenne soljui mukavasti ja suurin osa autoilijoistakin ymmärsi leveäkaistatien idean. Paitsi yksi idiootti, jolla oli ilmeisesti vaimo ja kaksi lasta kyydissä. Tämä järjen jättiläinen ajeli noin 20 km/h muuta liikennettä hitaammin(=alinopeutta reippaasti) ja oikeaoppisesti tien oikeassa reunassa, paitsi kun muu liikenne pyrki ohitse. Edellämme ajava auto ryhtyi ohittamaan tätä sankaria, jolloin ohitettava ilmeisesti päätti yrittää tappaa sekä ohittajan, että vastaantulevien kaistalla olevat autoilijat. Vittu tämä idiotti teki rajun ohjausliikkeen vasemmalle, jolloin ohittaja joutui nopeasti väistämään vastaantulevan liikenteen kaistalle ja se arvatenkin aiheutti toimenpiteitä myös niiden parissa. No tilanteesta onneksi selvittiin säikähdyksellä. Ajateltiin, ettei kukaan voi tuollaista tehdä tahallaan, joten seuraavaksi tuli meidän vuoromme suorittaa ohitus. Vittu se idiootti teki saman tempun! Siinä oli kyllä monen ihmisen hengenlähtö lähellä.

Mikä vittu saa ihmisen tekemään tuollaista? Ei voi jumalauta käsittää. Takanamme tulevat autot eivät ainakaan heti tuon tilanteen jälkeen lähteneet enää ohitusta yrittämään, enkä tiedä ilmoittiko kukaan tuosta hullusta poliisille.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mikä vittu saa ihmisen tekemään tuollaista? Ei voi jumalauta käsittää. Takanamme tulevat autot eivät ainakaan heti tuon tilanteen jälkeen lähteneet enää ohitusta yrittämään, enkä tiedä ilmoittiko kukaan tuosta hullusta poliisille.

Joillekin se ohitetuksi tuleminen on vaan niin helvetin rankkaa. Olen usein miettinyt, että miksi.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Joillekin se ohitetuksi tuleminen on vaan niin helvetin rankkaa. Olen usein miettinyt, että miksi.

Nää on just näitä saatanan urpoja, jotka ajaa kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla 5 km/h alle nopeusrajoituksen, vaikka oikea kaista on täysin tyhjä. Sitten jos menet oikealta ohi niin näytellään pitkää naamaa ja väläytellään valoja.

Mikä siinä on, että nimenomaan Suomalaiseen liikennekulttuuriin on pesiytynyt tämä "vittu minun eteenhän et muuten tule" -asenne? Muualla maailmassa ajaessani olen todennut, että autoilijat antavat sujuvasti tilaa, kun osoitat, mihin olet menossa.

Sitten on vielä nämä rampilta moottoritielle tulijat jotka eivät osaa sovittaa vauhtiaan muun liikenteen mukaiseksi, vaan olettavat, että moottoritietä ajavat siirtyvät automaattisesti vasemmalle kaistalle kun he puskevat sekaan (mikä siirtyminen on muuten tieliikennelaissa kielletty). Useamman kerran olen keskisormea katsellut, kun olen ajanut oikealla kaistalla lain edellyttämällä tavalla näiden perttien yrittäessä kiilata minut väkisin vasemmalle kaistalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi ajourani absurdeimmista ja todennäköisesti absurdein tilanne sattui pari tuntia sitten moottoritiellä hiukan Hämptonista etelään. Vastaan ajoi joku vanhempi naishenkilö sujuvasti väärään suuntaan keskellä kirkasta iltaa. Hölmistyin tilanteesta niin täysin, etten tajunnut soittaa edes poliisille. Näkemäni mukaan takanani ei tullut vaaratilannetta, eikä uutissähkeissäkään ole mainintaa asiasta. Ehkä tuo sai niin paljon räpsyviä pitkiä valoja vastaansa, että tajusi olevansa kuutamolla.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1400970

Ilmeisesti tämä tilanne? Poliisi kaipaa havaintoasi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mikä vittu saa ihmisen tekemään tuollaista? Ei voi jumalauta käsittää. Takanamme tulevat autot eivät ainakaan heti tuon tilanteen jälkeen lähteneet enää ohitusta yrittämään, enkä tiedä ilmoittiko kukaan tuosta hullusta poliisille.

Appivanhempien vene on L-rannassa, joten täältä Treelta tulee silloin tällöin ajeltua sinne. Tuo Lahden ja Kouvolan välin leveäkaistatie tosiaan on monella tumpelolle täysin ylivoimainen pätkä. Kortti pois ja autokouluun.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tokikaan aina ei jarruttaminen ja omalle kaistalle palaaminen ei ole vaihtoehto.

Ei niin, jos välttämättä hinkuaa siirtyä vastaantulevan tukkirekan syylärin kautta imupaperiin. Muutenhan se on aina vaihtoehto, usein jopa paras.
Nopeudenrajoitin ei mielestäni ole perusteltua autoissa, ainakaan 120km/h. Joskus ohitettaessa joutuu polkaisemaan kaasua jos vastaan tuleekin auto tms. että pääsee turvallisesti ohi, tai rekka kiihtyy alamäkeen siinä ohitettaessa eikä pääsekään niin nopeasti ohi kuin olisi tarvetta. Mitäs sitten tehdään kun vastaan tulee Paunun bussi, tai yhtäkkiä vastakkaiselle kaistalle tulee joku traktori pellolta ja auto ei kiihdykään? Aina tällaisia tilanteita tulee eteen vaikka kuinka yrittää suunnitella ohitusta turvallisesti. Ihan perus liikenneturvallisuuden takia rajoittimet eivät ole perusteltuja.

Ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohittaessa. Sitäpaitsi sataa kahtakymppiä saa ajaa suomessa vain moottoriteillä, joissa ei vasemmalla kaistalla pitäisi (!) olla vastaantulijoita, joten ohittaminen niillä ei suuria spurtteja vaadi.

Miksi edes lähteä ohittamaan, jos vastaan tulee auto?
Miksi edes lähteä ohittamaan, jos vastaan tulee Paunulainen?
Ei ne siihen eteen yllättäen teleportaatiolla siirry. Tietä pitää nähdä niin paljon eteenpäin kuin on tarvis ennenkuin rupeaa ohittelemaan yhtään ketään. Ei sinne vastaantulijain kaistalle -herranjumala sentään- tuurilla syöksytä.

Pikemminkin 'ihan perusliikenneturvallisuuden takia' ohitukset yli 120km/h nopeudessa eivät ole perusteltuja.

PS. Minkä helevetin takia pitäisi painaa kaasua, kun ohittaessa eteen tupsahtaa pellolta Zetori? Aiheuttaako kiihtyvyys tai jokin muu fysiikan laki jotenkin sen, ettei niitten molekyylit törmääkään?
 

Rocco

Jäsen
Ei niin, jos välttämättä hinkuaa siirtyä vastaantulevan tukkirekan syylärin kautta imupaperiin. Muutenhan se on aina vaihtoehto, usein jopa paras.

Ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohittaessa. Sitäpaitsi sataa kahtakymppiä saa ajaa suomessa vain moottoriteillä, joissa ei vasemmalla pitäisi (!) olla vastaantulijoita, joten ohittaminen niillä ei suuria spurtteja vaadi.

Miksi edes lähteä ohittamaan, jos vastaan tulee auto?
Miksi edes lähteä ohittamaan, jos vastaan tulee Paunulainen?
Ei ne siihen eteen yllättäen teleportaatiolla siirry. Tietä pitää nähdä niin paljon eteenpäin kuin on tarvis ennenkuin rupeaa ohittelemaan yhtään ketään. Ei sinne vastaantulijain kaistalle -herranjumala sentään- tuurilla syöksytä.

Pikemminkin 'ihan perusliikenneturvallisuuden takia' ohitukset yli 120km/h nopeudessa eivät ole perusteltuja.

PS. Minkä helevetin takia pitäisi painaa kaasua, kun ohittaessa eteen tupsahtaa pellolta Zetori? Aiheuttaako kiihtyvyys tai jokin muu fysiikan laki jotenkin sen, ettei niitten molekyylit törmääkään?
No eipäs ruveta näsäviisaaksi. Itsekin tiedät että puhut jo aika paksua.

Aina kun ei tiedä mitä ne muut liikenteessä olevat ihmiset tekevät... Joskus tulee eteen tilanteita että on pakko polkaista kaasua ja vetää hetkeksi ylinopeutta.

Jos tosiaan tietäisi mitä muut tekevät niin kaikkihan olisi huoletonta, mutta kun ei vaan ole.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
No eipäs ruveta näsäviisaaksi. Itsekin tiedät että puhut jo aika paksua.

Aina kun ei tiedä mitä ne muut liikenteessä olevat ihmiset tekevät... Joskus tulee eteen tilanteita että on pakko polkaista kaasua ja vetää hetkeksi ylinopeutta.
Itse asiassa tarkoitus ei ollut näsäviisastella eikä muutoinkaan vittuilla, vaan puhua ihan vakavaa jutskaa. Ohittaessa tilanne pitää pystyä arvioimaan ja ennakoimaan niin, ettei tarvi vaarantaa kenenkään turvallisuutta kerkeekö-kerkeekö-kiihdyttelyillä. Etenkään, jos on max. 100km/h:n alueella yli 120km/h mittarissa. Valitettavan paljon sitä vaan nykyään näkee ja monesti jopa joutunut moisen riskiohittelijan takia omaa menoaan jarruttelemaan. Pistää todella vituttaan, että jotkut purkavat turhamaisuuttaan/turhautuneisuuttaan muitten tielläliikkuvien turvallisuuden kustannuksella.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ennenaikaisestituleva sitten pätti alkaa vitsikkäästi.

Tuollaista tuubaa suoltaa vain sellainen joka ei itse autoa aja.

Ööh, nyttei ymmärrä, siis niinku mitä tuubaa?

Sun mielestäkö liikenne on sitten sellaista tuuripeliä, että lähdetään ohittamaan, vaikkei eteensä näe ja lyödään kaasu pohjaan ja koitetaan keretä puikahtaan välistä, jos joku sattuu vastaan tulemaan. Ai niin, mutta eihän sieltä tietenkään ketään tule, kun ei sieltä eilenkään tässä kohtaa ketään tullut.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis jos tuo ei ollut näsäviisastelua Roccon loistavalle pointille nopeuden rajoittamisen suhteen niin jutuistasi paistaa läpi kokemuksen puute tien päällä. Joko tulee kohta 50k maantiellä ajoa täyteen?

Tarkoitukseni ei edelleenkään ollut näsäviisastelu eikä kokemuksen puutteeskaan pitäisi olla kyse. Ilmeisesti mää oon sitten vaan tyhmä tai virheellisesti aikoinani autokoulussa opetetuksi tullut. Opetettiinko teille ihan oikeasti autokoulussa, että nopeusrajoituksen saa ylittää ohittaessa tai aina kun siltä tuntuu tai että ohittamaan voi huoletta lähteä vaikka ei ohittamiseen tarvittavaa tieosuutta ei kokonaisuudessaan näkisikään? Onko todellakin näin?
 

Tuamas

Jäsen
Opetettiinko teille ihan oikeasti autokoulussa, että nopeusrajoituksen saa ylittää ohittaessa tai aina kun siltä tuntuu tai että ohittamaan voi huoletta lähteä vaikka ei ohittamiseen tarvittavaa tieosuutta ei kokonaisuudessaan näkisikään? Onko todellakin näin?

Itseasiassa ainakin minulle kerrottiin taannoin autokoulussa, että liikenneturvallisuuden nimissä kannattaa ohittaessa olla reilummin vauhtia. Vaikka sitten hiukan ylinopeuttakin. Eli ohi reippaasti, mutta vain kunnon näkyväisyydellä ja mahdollisimman paljon ennakoiden.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohittaessa. Sitäpaitsi sataa kahtakymppiä saa ajaa suomessa vain moottoriteillä, joissa ei vasemmalla kaistalla pitäisi (!) olla vastaantulijoita, joten ohittaminen niillä ei suuria spurtteja vaadi.

Pikemminkin 'ihan perusliikenneturvallisuuden takia' ohitukset yli 120km/h nopeudessa eivät ole perusteltuja.

Laske sie poika huvikses kuinka pitkän suoran tarvitset esim. rekka-auton ohitukseen tuolla periaatteellasi.

Nopeusero 20 km/h, rekan pituus suurin sallittu 25.25 metriä. Oletetaan että aloitat ohituksen vaikkapa 5 metriä ennen rekan perää ja lopetat sen 5 metriä keulan jälkeen (ohitusmatka on kasvanut jo 10 metrillä). Lisäksi täytyy laskea mukaan auton mitta, oletetaan että se on noin 5 metriä, jolloin kokonaisohitusmatkaksi tulee 40,25 metriä. Nopeuseron ollessa 20 km/h, ohitus vie aikaa 7,245 sekuntia jona aikana 100 km/h ajava auto kulkee 201,25 metriä. Kun siihen otetaan huomioon vielä jostain kaukaisuudesta lähestyvä auto, joka todennäköisesti ajaa samaa vauhtia, pitää suoran pituus olla minimissään tuplaten tuo eli yli 400 metriä (aika lähellä auton keulat tosin tuossa vaiheessa). Suoran pituus pitäisi mielellään olla vähän enemmän kuin tuo, koska esimerkissä ohitus alkaisi mutkasta ja päättyisi mutkaan ja näinhän ei kukaan meistä ohita.

Toinen vaihtoehto on tietenkin mennä rivakasti ohi jolloin suoran pätkää jää vielä takana tulevien autojenkin käytettäväksi eikä mennä sillä periaatteella että yks ohi per suora.

PS. Minkä helevetin takia pitäisi painaa kaasua, kun ohittaessa eteen tupsahtaa pellolta Zetori? Aiheuttaako kiihtyvyys tai jokin muu fysiikan laki jotenkin sen, ettei niitten molekyylit törmääkään?

No vaikka sen takia että ehtii pois alta? Jos minä olisin Zetorikuski, kattosin kyllä helvetin tarkkaan molempii suuntiin ennen pellolta tuloa. Risteysalueilla on ohituskielto ja keltaviivat sen merkiksi. Ei niitä viivoja onneksi joka pellon kohdalle...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Itseasiassa ainakin minulle kerrottiin taannoin autokoulussa, että liikenneturvallisuuden nimissä kannattaa ohittaessa olla reilummin vauhtia. Vaikka sitten hiukan ylinopeuttakin. Eli ohi reippaasti, mutta vain kunnon näkyväisyydellä ja mahdollisimman paljon ennakoiden.

Varmaan näin voidaan opettaa, ja onhan se järkevää että väärällä kaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa. Mutta jos vastaan on tulossa polliisiauto tutkan kanssa, niin aika turha on jänkätä. Sakot tulee, jos on ylinopeutta.

Vastaavasta tulee mieleen tapaus vuosien takaa, olen saattanut siitä joskus jotain kirjoittaakin, mutta silloin oli toukokuun eka perjantai ja yöllä oli satanut lunta. Matkatessani Järvenpäästä Vihtiin oli Hangontie loskainen eikä juuri huvittanut ohitella kun matka eteni kuitenkin n.80km/h. Edessäni ollut keltainen Bemari kuitenkin lähti edessään olevan kuorma-auton ohitukseen kun näkyväisyys oli hyvä eikä autoja tulossa vastaan. Kuorkin rinnalle päästyään Bemari jäikin rinnalle eikä päässyt jostain syystä ohi. Pari kolme kilometriä oli lähes suoraa tietä, mutta BMW jökötti rinnalla vaan. Siinä vaiheessa nostin jalan kaasulta ja aloin höllätä vauhtia. Kun mutka tuli vastaan, tuli sieltä vihreä Kadetti ja PÄNG nokat vastakkain BMW:n kanssa. Vieläkin muistan kuin hidastetussa filmissä kuinka Bemarin keltainen konepelti kieppui ilmassa ja rämähti tiehen. Sen jälkeen oli hetken kuoleman hiljaisuus. Olin ekana paikalla ja tsekkasin ensin Bemarikuskin kunnon, oli tajuttomana mutta heräsi kun tönin eikä näyttänyt olevan isompaa vauriota. Toisin oli Kadettikuskin käynyt, niskat retkotti ja takaikkuna veressä eli henki heti pois. Jälkeen päin kuulin että oli Anssi Kelan isä.

Opetus on kai siinä ettei pidä ohittaa ellei ole 110% varma siitä että tietää mitä tekee. Eikä ole väärin tai pelkurimaista palata taakse jos on arvioinut tilanteen väärin. Itse ajoin toistakymmentä vuotta 60-70 tkm vuodessa, nykyisin n. 25-30tkm/a, joten näkee ja kokee siinä yhtä jos toista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös