Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 770
  • 13 193

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Vastasin lähinnä itseni puolesta, et miten itse asian näen. Koskaan ei bussipysäkiltä liikenteeseen tuleva bussi ei ole päässyt (ainakaan mua) yllättämään, ollaan sitten yli tai alle 60 km/h alueella. Oletan aina, että:
”Sieltä se kumminkin tulee.”
Alle 10 sek kohtaamisaika 80 nopeudessa tarkoittaisi, että bussipysäkki on maksimissaan 200 metrin päässä, mikäli uskomme fysiikkaa ja että 80 km/ on 22 m/s.
Siinä on ihan hyvä aika nostaa jalkaa vähän kaasulta tai ottaa vakkari pois. Jos haluaa.
Miksi ruveta väistelemään toista etuajo-oikeutettuna? Aiheuttaa vaan hämmennystä ja bussi joutuu pidempään odottelemaan, että menet ohi. Tämä siis 80 km/h rajoituksen tiellä.

60 km/h tai alle niin toki pitää pitää hoksottimet hereillä. Sinänsähän kaikki on helppoa, jos bussikuski pitää kiinni tuosta parin sekunnin varoitusajasta. Pitäähän sitä kaikkien muidenkin liikenteessä ilmoittaa käännöksistä suuntamerkein hyvissä ajoin. Käytännössä jatkan tasaisella nopeudella, jos bussilla ei ole vilkku vasemmalle päällä. Jos olen ehtinyt jo niin lähelle, ettei ehdi jarruttamaan kun bussi laittaa vilkun, niin siitä ehtii hyvin vielä ohi (jos bussikuski kertoo liikeellelähtöaikeistaan hyvissä ajoin kuten kuuluu).
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mennään nyt ensin tähän 30 km/h alueen lähtötilanteeseen. Ihan yksiselitteisesti linja-autonkuljettajan pitää laittaa vilkku päälle pysäkiltä lähtiessään ja siis tietenkin ennen sitä liikkeelle lähtemistään. Mistään kolmen vilkautuksen säännöstä en silti ole ikinä kuullutkaan. Ihan hyvä ja järkevä periaate odotella se pari kolme sekuntia vaikka kyseinen joukkoliikennevekotin ei varsinaisesti lähde kovinkaan ärhäkästi, saati yllättävästi, sieltä ruudusta. Ja varsinkin, kun puhutaan kolmenkympin alueesta.

Kyllä sitä dösää _aletaan laittaa_ liikkeelle siinä vaiheessa, kun vilkku vasemmalle laitetaan. Toki ne rinnalle ehtineet ja pari muutakin ohi kiihdyttäjää on parempi antaa mennä ohi, jos ei taho alkaa vahinkolappuja kirjoittelemaan. Näiden jälkeiset ohittamaan haluavat ja hätäjarrutuksen vetävät keskisormen esittäjät joutuvat valitettavasti odottamaan parisataa metriä seuraavalle pysäkille saakka. Odottamaan ohittamista ja keskisormen näyttämistä dösän kuljettajalle siis.

Selväähän se on, että linja-autonkuljettajatkin tekevät liikenteessä virheitä, mutta en muista koska olisin joutunut jonkun yllättävän nopean linja-auton tekevän muuvin uhriksi. Käyny varmaan vaan kauheen hyvä säkä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Miksi ruveta väistelemään toista etuajo-oikeutettuna? Aiheuttaa vaan hämmennystä ja bussi joutuu pidempään odottelemaan, että menet ohi. Tämä siis 80 km/h rajoituksen tiellä.

60 km/h tai alle niin toki pitää pitää hoksottimet hereillä. Sinänsähän kaikki on helppoa, jos bussikuski pitää kiinni tuosta parin sekunnin varoitusajasta. Pitäähän sitä kaikkien muidenkin liikenteessä ilmoittaa käännöksistä suuntamerkein hyvissä ajoin. Käytännössä jatkan tasaisella nopeudella, jos bussilla ei ole vilkku vasemmalle päällä. Jos olen ehtinyt jo niin lähelle, ettei ehdi jarruttamaan kun bussi laittaa vilkun, niin siitä ehtii hyvin vielä ohi (jos bussikuski kertoo liikeellelähtöaikeistaan hyvissä ajoin kuten kuuluu).
Joko ilmaisin itseni heikosti tai ymmärsit väärin. En kirjoittanut väistämisestä vaan ennakoinnista. Ja jos se bussi sieltä tulee, niin se tulee. En pidä kynsin hampain kiinni ”oikeuksistani” mikäli se on turvallista muuttaa väistämisvelvollisuutta muutamaksi sekunniksi. Ja koskaan, missään, se pysäkiltä tuleva bussi ei oo ollu mulle ongelma, koska odotan että se tulee, niin se ei voi olla yllätys. Eihän se kivaa ole, mutta siinäpä se.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Joko ilmaisin itseni heikosti tai ymmärsit väärin. En kirjoittanut väistämisestä vaan ennakoinnista. Ja jos se bussi sieltä tulee, niin se tulee. En pidä kynsin hampain kiinni ”oikeuksistani” mikäli se on turvallista muuttaa väistämisvelvollisuutta muutamaksi sekunniksi. Ja koskaan, missään, se pysäkiltä tuleva bussi ei oo ollu mulle ongelma, koska odotan että se tulee, niin se ei voi olla yllätys. Eihän se kivaa ole, mutta siinäpä se.
Toki kannattaa 80 km/h nopeudessakin varautua siihen, että bussi hyppää eteen liikennesääntöjen vastaisesti kuten kaikkeen muuhunkin potentiaalisesti vaaralliseen. Kirjoitit kuitenkin, että voisi nostaa jalkaa kaasulta tai napsauttaa vakkari pois päältä ts. hidastaa vauhtia. Tämähän on väistämistä, olettaen että nyt muuten on ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti. Järkevintä on olettaa ammattikuskin noudattavan liikennesääntöjä ja ajaa tasaisella, nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ohi. Toki valmistautuen jarruttamaan, jos jotain yllättävää tapahtuu.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Toki kannattaa 80 km/h nopeudessakin varautua siihen, että bussi hyppää eteen liikennesääntöjen vastaisesti kuten kaikkeen muuhunkin potentiaalisesti vaaralliseen. Kirjoitit kuitenkin, että voisi nostaa jalkaa kaasulta tai napsauttaa vakkari pois päältä ts. hidastaa vauhtia. Tämähän on väistämistä, olettaen että nyt muuten on ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti. Järkevintä on olettaa ammattikuskin noudattavan liikennesääntöjä ja ajaa tasaisella, nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ohi. Toki valmistautuen jarruttamaan, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Tätä itsekin ajoin takaa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mennään nyt ensin tähän 30 km/h alueen lähtötilanteeseen. Ihan yksiselitteisesti linja-autonkuljettajan pitää laittaa vilkku päälle pysäkiltä lähtiessään ja siis tietenkin ennen sitä liikkeelle lähtemistään. Mistään kolmen vilkautuksen säännöstä en silti ole ikinä kuullutkaan. Ihan hyvä ja järkevä periaate odotella se pari kolme sekuntia vaikka kyseinen joukkoliikennevekotin ei varsinaisesti lähde kovinkaan ärhäkästi, saati yllättävästi, sieltä ruudusta. Ja varsinkin, kun puhutaan kolmenkympin alueesta.

Kyllä sitä dösää _aletaan laittaa_ liikkeelle siinä vaiheessa, kun vilkku vasemmalle laitetaan. Toki ne rinnalle ehtineet ja pari muutakin ohi kiihdyttäjää on parempi antaa mennä ohi, jos ei taho alkaa vahinkolappuja kirjoittelemaan. Näiden jälkeiset ohittamaan haluavat ja hätäjarrutuksen vetävät keskisormen esittäjät joutuvat valitettavasti odottamaan parisataa metriä seuraavalle pysäkille saakka. Odottamaan ohittamista ja keskisormen näyttämistä dösän kuljettajalle siis.

Selväähän se on, että linja-autonkuljettajatkin tekevät liikenteessä virheitä, mutta en muista koska olisin joutunut jonkun yllättävän nopean linja-auton tekevän muuvin uhriksi. Käyny varmaan vaan kauheen hyvä säkä.
Itsellä noita on jonkun verran on kun joudun ajelemaan välillä näitä Suomen vaarallisimpia teitä.
Mutta hyvä toki että ei ole tullut vastaan, ja se on toki sanottava että varmasti 99% bussikuskeista (ja myös raskaan liikenteen ylipäätään) ovat todella ammattitaitoista porukkaa eikä sinänsä ole siis mitään heitä vastaan vaan päinvastoin.
Mutta kun heidän kanssaan ns. "vaaratilanteita" tulee niin ne jää paremmin mieleen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Toki kannattaa 80 km/h nopeudessakin varautua siihen, että bussi hyppää eteen liikennesääntöjen vastaisesti kuten kaikkeen muuhunkin potentiaalisesti vaaralliseen. Kirjoitit kuitenkin, että voisi nostaa jalkaa kaasulta tai napsauttaa vakkari pois päältä ts. hidastaa vauhtia. Tämähän on väistämistä, olettaen että nyt muuten on ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti. Järkevintä on olettaa ammattikuskin noudattavan liikennesääntöjä ja ajaa tasaisella, nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ohi. Toki valmistautuen jarruttamaan, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Koitan vielä kerran. Omassa päässäni väistäminen tarkoittaa vehjeksen liikuttamista sivusuunnassa. Väistämisvelvollisuus on bussilla. Ja tarkennan sen verran, että en tietenkään ala hidastamaan, jarruttamaan tai mitään muutakaan yllätyksiä takana tuleville järjestämään, mikäli siellä joku luuraa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Koitan vielä kerran. Omassa päässäni väistäminen tarkoittaa vehjeksen liikuttamista sivusuunnassa. Väistämisvelvollisuus on bussilla. Ja tarkennan sen verran, että en tietenkään ala hidastamaan, jarruttamaan tai mitään muutakaan yllätyksiä takana tuleville järjestämään, mikäli siellä joku luuraa.
Sitten ymmärsin väärin, että mitä tarkoitit jalan nostamiselta kaasulta tai vakkarin pois napsauttamisella, kun hidastamisesta ei ilmeisesti ollut kyse.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Joko ilmaisin itseni heikosti tai ymmärsit väärin. En kirjoittanut väistämisestä vaan ennakoinnista. Ja jos se bussi sieltä tulee, niin se tulee. En pidä kynsin hampain kiinni ”oikeuksistani” mikäli se on turvallista muuttaa väistämisvelvollisuutta muutamaksi sekunniksi. Ja koskaan, missään, se pysäkiltä tuleva bussi ei oo ollu mulle ongelma, koska odotan että se tulee, niin se ei voi olla yllätys. Eihän se kivaa ole, mutta siinäpä se.
Tässäpä tämä pähkinänkuoressa.
Tämän takia liikenteessä tapahtuu aika paljonkin nykyään ihmeellisiä asioita/onnettomuuksia kun tulkitaan lakia niinkuin halutaan "turvallisuuden" nimissä kuten liittymiskaistoilla väistämistä yms.
Ennakointi ja tieliikennelaki kun ovat täysin eri asioita mutta nykyään ne liitetään tarpeettomasti yhteen ja vaarantavat liikenteen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tässäpä tämä pähkinänkuoressa.
Tämän takia liikenteessä tapahtuu aika paljonkin nykyään ihmeellisiä asioita/onnettomuuksia kun tulkitaan lakia niinkuin halutaan "turvallisuuden" nimissä kuten liittymiskaistoilla väistämistä yms.
Ennakointi ja tieliikennelaki kun ovat täysin eri asioita mutta nykyään ne liitetään tarpeettomasti yhteen ja vaarantavat liikenteen.
Niin. Jos kaikki ajaisivat pykälien, lakien, säädösten ym. mukaisesti, kaikki sujuis hienosti.
Eli siis mielestäsi ennakointi (mikäli se on turvallista juuri sillä hetkellä) on liikenteessä huono homma?
Koen tuon bussin tulon pysäkiltä samoin kuin:
Joku tunkee parkkiruudusta eteen, joku tulee kolmion takaa eteen, joku liittyy motarille ilman havaintoja ja kuuttakymppiä, niin en kai minä nyt ole ennakoimatta? Esim. Rekat, bussit ja silverfoxit kun ”kiihdyttää” motarille, niin joskus se kaista ei vaan riitä saamaan vauhtia. Kaikkeen voi valmistautua. Tai olla valmistautumatta.
En nyt osaa sanoa, että onko kyseessä tahallista väärinymmärtämistä vai onko kirjoittamani teksti niin hirmuisen vaikeaselkoista…
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Jos kaikki ajaisivat pykälien, lakien, säädösten ym. mukaisesti, kaikki sujuis hienosti.
Eli siis mielestäsi ennakointi (mikäli se on turvallista juuri sillä hetkellä) on liikenteessä huono homma?
Koen tuon bussin tulon pysäkiltä samoin kuin:
Joku tunkee parkkiruudusta eteen, joku tulee kolmion takaa eteen, joku liittyy motarille ilman havaintoja ja kuuttakymppiä, niin en kai minä nyt ole ennakoimatta? Esim. Rekat, bussit ja silverfoxit kun ”kiihdyttää” motarille, niin joskus se kaista ei vaan riitä saamaan vauhtia. Kaikkeen voi valmistautua. Tai olla valmistautumatta.
En nyt osaa sanoa, että onko kyseessä tahallista väärinymmärtämistä vai onko kirjoittamani teksti niin hirmuisen vaikeaselkoista…
Ennakointi on eri asia kuin hidastaminen etuajo-oikeutettuna.

Moottoritielle liittyvän ajoneuvoyhdistelmän tai linja-auton väistäminen on myös hieman eri asia kuin kolmion takaa tulevien henkilöautojen väistäminen.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kyllähän varsinkin näillä keleillä kannattaa liikenteessä huomioida vain itsensä. Kaikenlainen ennakointi ja muiden huomiointi on vain merkki heikkoudesta. Parempi ajaa minimiturvavälillä melkein puskurissa kiinni niin ei tule turhia ongelmia. Kyllä se raskas liikenne ja muut heikommat ainakin jossain kohtaa pääsevät liittymään tielle. Tai ainakaan vielä en ole kenenkään nähnyt jäävän tien reunaan niin ettei ole tielle päässyt.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
hmiset jotka eivät ilmeisesti luota autonsa nopeusmittariin ollenkaan kun on pakko jarrutella kun tulee tutkatolppa kohdalle. Ymmärrän kyllä jos siinä 50 alueella tykkäisi ajella mittarin mukaan 60 kilometriä tunnissa vauhdilla. Kuitenkaan en ymmärrä sitä miksi siinä kameraa ennen pitää pudottaa se nopeus jonnekin 45km/h nurkille kun tuo on reilusti alle sen sakotettavan rajan.
Yllättävän moni autoilija luulee, että kamera välähtää heti, jos nopeutta on enemmän sallitun rajoituksen.
Eli jos rajoitus on 80km/h, niin luulevat, että 81km/h pistää jo salamat laulamaan, joten pelataanpa varman päälle ja ajetaan se 10km/h alinopeutta niihin, toki usein vielä dramaattisesti jarruttaen, kun se kamera, kuten kaikki muutkin liikennemerkit tuntuu tulevan ihan yllättäen sinne tien viereen.

Toinen joukko autoilijoita joilta pitäisi ottaa kortti pois, on se porukkaa joka hiljentää kun tullaan liittymän lähettyville. Juu siinä on joku huoltoasema, ei se ole niin erikoinen että teidän tarvitsee hiljentää nähdäksenne sen paremmin.
Tuli lauantaina ajeltua 20km tällaisen sankarin perässä. Ja siis muutenkin ihan käsittämätöntä puuhailua, kun 80km/h alueella vauhti seilaa noin 55km/h ylämäkeen ja 90km/h alamäkeen.
Tämä sitten kruunattiin motarille liittymisen kanssa, kun sinne mentiin noin max. 40km/h.
Todella hienon ketjureaktion aiheutti siihen letkaan, joka yritti liittyä (letkaa ei vielä rampille mennessä ollut...).
Siis suorastaan vaarallista touhua tuollainen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ennakointi on eri asia kuin hidastaminen etuajo-oikeutettuna.

Moottoritielle liittyvän ajoneuvoyhdistelmän tai linja-auton väistäminen on myös hieman eri asia kuin kolmion takaa tulevien henkilöautojen väistäminen.
Onko joku väittänyt jotain muuta?
Esimerkkitilanne: Et tiedä/näe onko seuraavassa risteyksessä kolmio vai ei (esim. on pimeä tai tuntematon tie) niin onhan sitä varottava/ennakoitava ja mahdollisesti hidastettava, kunnes näet onko siellä kolmio vai onko se tasa-arvoinen? Toki voi painaa silmät kiinni ja toivoo parasta. Toki yli 50 km/h teillä siellä se kolmio tai stoppi luuraa, mutta jos ei edes tiedä rajoitusta?

Ja millä tavalla olisi eri asia väistellä raskasta liikennettä niiden liittyessä? Kolmion takaa nekin tulevat.
Vai onko se jotenkin valittavissa, että koska kolmiolla on merkitys ja koska ei?
Eli taas palataan asiaan: ennakointi. Se ei tarkoita muun liikenteen häiritsemistä, vaan yleensä tekee myös oman ajamisen joustavammaksi.
Täältä aiheesta tähän.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mulla paloi tänään hermo. (ei saisi ammatikseen liki 30v ajaneelta palaa), mutta paloi. Saatana 80km/h rajoitus ja jonon vauhti GPSn mukaan 72 km/h (tuulilasikamera). Mun edellä 3 autoa ja kun ohituskaista alkoi, rajoitus edelleen 80km/h, niin nopeus nousi 85 km/h. Latasin sitten noista ohi noin 130 km/h ja himmasin hetken päästä. Olin varma, että mun tuurilla tulee poliisit vastaan, mutta ei tällä kertaa tullut. Sain kaahata ilmaiseksi ;)
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mulla paloi tänään hermo. (ei saisi ammatikseen liki 30v ajaneelta palaa), mutta paloi. Saatana 80km/h rajoitus ja jonon vauhti GPSn mukaan 72 km/h (tuulilasikamera). Mun edellä 3 autoa ja kun ohituskaista alkoi, rajoitus edelleen 80km/h, niin nopeus nousi 85 km/h. Latasin sitten noista ohi noin 130 km/h ja himmasin hetken päästä. Olin varma, että mun tuurilla tulee poliisit vastaan, mutta ei tällä kertaa tullut. Sain kaahata ilmaiseksi ;)
Mikä järki on ohituskaistalla, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h? Kulkeeko alueella todella paljon traktoreita tai jotain mopoautoja? Jos näin niin kuin lain kantilta ajatellaan, niin eihän ylinopeudella saa ohittaa ja tyypillisimmät "hitaat" ajoneuvot kulkee tuota 80 km/h.

En muista, että olisi omissa ajoissa tullut vastaan. Oulun seudulla kaikki ohituskaistat on järkiään 100 km/h vuoden ympäri.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä järki on ohituskaistalla, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h? Kulkeeko alueella todella paljon traktoreita tai jotain mopoautoja? Jos näin niin kuin lain kantilta ajatellaan, niin eihän ylinopeudella saa ohittaa ja tyypillisimmät "hitaat" ajoneuvot kulkee tuota 80 km/h.

En muista, että olisi omissa ajoissa tullut vastaan. Oulun seudulla kaikki ohituskaistat on järkiään 100 km/h vuoden ympäri.
Onhan niitä pitkissä ylämäissä ainakin. Rekkojen vauhdit putoaa herkästi sellaisessa joten ihan paikallaan ovat....
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Onhan niitä pitkissä ylämäissä ainakin. Rekkojen vauhdit putoaa herkästi sellaisessa joten ihan paikallaan ovat....
Tuo selittänee, kun tällä alueella ei kovasti isompia mäkiä ole. Tuntuu, että silti vetäisivät paremmin satasen rajoituksella.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös