Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 898
  • 12 212

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet niin väärässä, kuin vain ihminen voi olla. Tuossa sulle linkkinä yksi tapaus, vaikkakin hieman erilainen.

http://yle.fi/uutiset/hovioikeus_ed...najaja_olisi_ottanut_syyn_niskoilleen/7159597
Mutta jos edessä ajanut olisi tehnyt äkkijarrutuksen koska lapsi olisi juossut tielle niin sitten tilanne olisi ollut peräänajajan vika? Koska eihän turvaväli olisi silloinkaan ollut riittävä. Tilanne olisi kuitenkin ollut peräänajajan näkökulmasta sama: edessä ajava tekee äkkijarrutuksen syystä jota peräänajaja ei näe ja ajaa tätä päin.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Mutta jos edessä ajanut olisi tehnyt äkkijarrutuksen koska lapsi olisi juossut tielle niin sitten tilanne olisi ollut peräänajajan vika? Koska eihän turvaväli olisi silloinkaan ollut riittävä. Tilanne olisi kuitenkin ollut peräänajajan näkökulmasta sama: edessä ajava tekee äkkijarrutuksen syystä jota peräänajaja ei näe ja ajaa tätä päin.
Sanotaanko tähän näin, että silloin ei ainakaan edellä ajava olisi ollut syyllinen, sillä hänellä olisi ollut se erittäin painava syy tehdä äkkijarrutus. Voisi luonnehtia jopa pakkotilanteeksi tuollaista tapahtumaa. Silti en tuomitsisi takaa tulluttakaan, sillä ei tapaus olisi varmaankaan ollut ennalta arvattava. Syyllinen törmäykseen olisi mun mielestäni se lapsi, joka aiheuttaisi reaktion edellä ajavan auton kuljettajassa. Alaikäisen lapsen ollessa kyseessä, ei kuitenkaan rangaistusta tulisi. Vahingonkorvaukset olisivat taas toinen juttu.

Se ennalta arvattavuus hyvin usein ohitetaan näissä liikennekeskusteluissa ja on kuitenkin yksi pääperiaatteita liikenteen sujuvuuteen ja varsinkin vahinkojen sattuessa syyllisyyden arvioinnissa. Sieltä se aina löytyy tuomioista. Ennalta arvattavuus. Muistakaa tämä sanapari liikenteessä.

Vaikea näitä silti on mihinkään muottiin laittaa, koska jokainen tapaus on aina omanlaisensa omilla vivahteillaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sanotaanko tähän näin, että silloin ei ainakaan edellä ajava olisi ollut syyllinen, sillä hänellä olisi ollut se erittäin painava syy tehdä äkkijarrutus. Voisi luonnehtia jopa pakkotilanteeksi tuollaista tapahtumaa. Silti en tuomitsisi takaa tulluttakaan, sillä ei tapaus olisi varmaankaan ollut ennalta arvattava. Syyllinen törmäykseen olisi mun mielestäni se lapsi, joka aiheuttaisi reaktion edellä ajavan auton kuljettajassa. Alaikäisen lapsen ollessa kyseessä, ei kuitenkaan rangaistusta tulisi. Vahingonkorvaukset olisivat taas toinen juttu.

Se ennalta arvattavuus hyvin usein ohitetaan näissä liikennekeskusteluissa ja on kuitenkin yksi pääperiaatteita liikenteen sujuvuuteen ja varsinkin vahinkojen sattuessa syyllisyyden arvioinnissa. Sieltä se aina löytyy tuomioista. Ennalta arvattavuus. Muistakaa tämä sanapari liikenteessä.

Vaikea näitä silti on mihinkään muottiin laittaa, koska jokainen tapaus on aina omanlaisensa omilla vivahteillaan.
Mut just sen takia se turvaväli pitää olla, jotta pystyy auton pysäyttämään kun jotain ennalta arvaamatonta tapahtuu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä on taas viikonlopun aikana tullut todetuksi, että kaskovakuutusten omavastuut ovat aivan liian alhaiset. Tämä vaan tähän turvavälikeskusteluun.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nyt pari-kolme viikkoa Espanjassa ja Ranskassa jonkun 1000km ajelleena voin kyllä sanoa, että ei ole suomalaisilla yhtään mitään hävettävää liikennekäyttäytymisessä. Suomessa sentään voi olettaa, että 90% autoilijoista tietää ja noudattaa liikennessääntöjä, tuolla etelässä oli vähän eri.

Esimerkiksi liikenneympyrät ovat sellaista sirkusta, että oksat pois. Myös liikennesuunnittelussa tuntui olevan joskus vähän jotain häikkää, kun ympyrään tulee evaikka nyt neljä kaistaa ja ympyrässä sitten onkin vain kaksi kaistaa. Ruuhkat, tietyöt ja muut siihen päälle niin onhan tuo yhtä kaaosta jos vähääkään enemmän autoja sattuu samalle pätkälle. Mitään nopeusrajoituksia ei kunnioiteta, saati ohituskieltoja tai muita liikennemerkkejä. Päättyvää kaistaa painetaan päätyyn asti ruuhkassa ja sitten työnnetään väliin, minkäänlaista ennakointia liittymiä varten ei todellakaan harrasteta, turvaväli on ihan pelkkä vitsi jne. Jos en olisi liikenteessäkin näin kovin rauhallinen, olisin takuulla käynyt latomassa pariakin Pabloa ja Hugoa lättyyn.

Eli pää pystyyn ja baanalle täällä Suomessa, otetaan rauhassa eikä aleta perseilemään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päättyvää kaistaa painetaan päätyyn asti ruuhkassa ja sitten työnnetään väliin.

No näin sen kuuluukin mennä. Parempi vaan maksimoida käytössä olevat kaistat. Paljon enemmän liikennettä ruuhkauttaa ne turistit jotka alkavat hätäilemään ja vaihtavat kaistaa liian aikaisin. Eli rautalangasta: päättyvää kaistaa loppuun asti ja sitten vetoketjuperiaatteella yhdelle kaistalle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
No näin sen kuuluukin mennä.

Juuri näin. Se on sitten kusipäisyyttä, että vaihdetaan vasemmalle kaistalle sata metriä ennen sen päättymistä ja yritetään tunkea takaisin oikealle, kun on jokunen auto ohitettu. Jos vasemmalla ollaan jo niin loppuun asti.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kerta ketju pomppasi taas esiin, niin purnaanpa yhdestä asiasta joka on vituttanut jo vuosikausia. Pari disclaimeria, en itse omista autoa, joten tämä on lähinnä bussissa istujan näkökulmasta (mutta liikennekäyttäytyminen vaikuttaa tähän ehdottomasti). Ja tilanne aukeaa ehkä parhaiten/ollenkaan tamperelaisille.

Eli. Noin klo 16 arkipäivinä, Viinikankadun ja Järvensivuntien risteys. Viinikankadulla liikenne etelään päin on toki kovin vilkasta, eikä tilannetta edistä Viinikan liikenneympyrän ikuisuusremontti. Väkisinkin siis ruuhkaa tulee, eikä sitä pääse karkuun vaikka miten yrittäisi.

Niin miksi helvetissä, jos kerta näkee ihan kaukaa ettei liikenne vedä yhtään, pitää ajaa se auto siihen keskelle risteystä? Joo, on vihreä valo. Et pääse eteenpäin yhtään sen nopeammin, sen sijaan blokkaat tehokkaasti kaiken muun liikenteen. Tuohon risteykseen on jopa nykyään maalattu sellainen "ristikko" asfalttiin, ilmeisesti tarkoituksena yrittää vihjaista että älä ole idiootti, mutta eipä tunnu menevän viesti perille.

Jos osuu kohdalle jollekin palstalaiselle, niin ilmainen vinkki: odottamalla siellä suojatien takana että liikenne vetää pääset perille täysin yhtä nopeasti. Samalla et hidasta kokonaan muuta liikennettä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
@Jermu tarkoitin ennemminkim juuri tuota @Grainger esimerkkiä eli sahataan kaistat ja tungetaan takaisin väliin. Tai se että 80 alueella ajetaan ohituskieltoalueella 120 päättyvää vasenta kaistaa päätyyn ja sitten tapetaan sen toisenkin kaistan liikenne kun oho pitääkin tulla sille oikealle kaistalle. Ja kaikki seisoo.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin miksi helvetissä, jos kerta näkee ihan kaukaa ettei liikenne vedä yhtään, pitää ajaa se auto siihen keskelle risteystä? Joo, on vihreä valo. Et pääse eteenpäin yhtään sen nopeammin, sen sijaan blokkaat tehokkaasti kaiken muun liikenteen. Tuohon risteykseen on jopa nykyään maalattu sellainen "ristikko" asfalttiin, ilmeisesti tarkoituksena yrittää vihjaista että älä ole idiootti, mutta eipä tunnu menevän viesti perille.

Näinhän se menee, mutta tuo on taas pientä johonkin Etelä-Eurooppaan verrattuna. Nauroin joskus Lissabonissa kun sikäläiset kuskit saivat risteykset tukkimalla koko keskustan umpijumiin eikä mikään auto liikunut minnekkään. Siis softamiehille tuttu deadlock tilanne. Sielläkin oli kovasti maalattu ristikoita mutta eihän ne pedroja kiinnostanut kun ei kerran Suomessakaan.
 
Jos osuu kohdalle jollekin palstalaiselle, niin ilmainen vinkki: odottamalla siellä suojatien takana että liikenne vetää pääset perille täysin yhtä nopeasti.

Ja nopeammin pääset perille, kun pysyt poissa koko saatanan liikenneympyrästä. Arkisin neljältä ei ole mitään järkeä lähteä ajamaan Viinikankatua Sorsapuiston/Sampolan suunnalta kohti liikenneympyrää. Itse kierrän Hervannan valtaväylän kautta.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkohan muissa maissa näin tyhmiä autoilijoita vai onks nää vaan Made In Finland.

Äsken taas kiristeli hermoja kun on kahdet liikennevalot peräkkäin. On risteysalue niiden välissä. On ruuhka. Kauimmaisissa liikennevaloissa palaa punainen, autojono ulottuu melkeen risteysalueeseen ja nää vitun idiootit menee sen autojonon jatkeeks ja tukkii koko risteysalueen ettei sivusta tulijat pääse vihreillä valoilla ajamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan muissa maissa näin tyhmiä autoilijoita vai onks nää vaan Made In Finland.

Äsken taas kiristeli hermoja kun on kahdet liikennevalot peräkkäin. On risteysalue niiden välissä. On ruuhka. Kauimmaisissa liikennevaloissa palaa punainen, autojono ulottuu melkeen risteysalueeseen ja nää vitun idiootit menee sen autojonon jatkeeks ja tukkii koko risteysalueen ettei sivusta tulijat pääse vihreillä valoilla ajamaan.
Toi on kyllä mielenkiintoinen ilmiö ja todiste kyseisten ihmisten kyvyttömyydestä huomioida yhtään mitä edessä tapahtuu. Risteykseen pitäisi maalata ristikko ja antaa Poliisille määrärahoja valvoa sekä sakottaa risteysalueelle pysähtyviä. Mutta turhahan tuosta on edes keskustella.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Vanha ja varma itkun aihe, mutta kehien kameratolpat. Siitten kiihdytellään ja paniikkijarrutellaan, vaikka jono ajaa koko ajan alinopeutta. Jatkossakin ajan keskustan läpi, kun toiselle puolelle kaupunkia pitää päästä. Tuolla tulee vaan rattiraivo.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Se muuten on ihmeellistä, kuinka tiukasti tietyömaalla ylinopeuden ajaminen on suomalaisilla, ja varmaan muillakin kansallisuuksilla, verissä. Taustatiedoksi seuraavaan, että ajoin koko ajan, kuten tapani on, nopeusrajoituksen suurinta sallimaa sillä tarkkuudella kuin se on järkevästi mahdollista mittaria silmämääräisesti tarkkailemalla.

Ajoin satasen rajoituksella maantietä, kun yhtäkkiä perä edellä lähestyi hidas pikkuauto. Ilmeni, että se ajeli rauhallisesti n. kuuttakymppiä satasen alueella. Siinä sitten ennen ohitusta rajoitus vaihtui 80:iin, jolloin pikkuauto kiihdytti n. 75 km/h:hon. Samaa vauhtia jatkoi, kun satasen alue taas alkoi ja pääsin vihdoin ohi. Jonkin ajan päästä tuli taajama ja liikennevalot, joihin tuo pikkuauto tuli perääni jonoon. Valoista lähtiessä 60-alueella pikkuauto jäi taas jälkeen. Sitten tuli lyhyt tietyömaa, jossa rajoitus tippui 50:iin. Tässä se pikkuauton höyhenenkevyt kaasujalka kuitenkin sen verran painoi, että otti minut kiinni ennen kääntymistään pois tieltä.

Se on kyllä jännä, että juuri siinä toisen ihmisen työpaikalla pitää ylinopeutta ajaa, oli se nopeus muualla mikä tahansa. Sen verran lyhyitä pätkiäkin melkein aina, että ei siinä mitään oikeasti häviä, jos rajoituksia kunnioittaisi.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Teuvo-tasakaasut on kyllä tuttuja. Se on noin 75km/h nopeus ihan sama mitä taulut näyttää isolla tiellä. Ja annas vaan jos on ohituskaista niin jopas se kaasujalka löytää tiensä polkimelle.

Nuo "tietyöt" on myös hauska asia. Yli kaksi kuukautta olen työmatkalla ajanut samaa tietä ja edelleen on tietyökyltit yhdessä kohdassa. En ole minkäänlaista tietyökoneistoa tai yhtäkään henkilöä nähnyt missään kyseisellä osuudella kertaakaan tuona aikana ja ajelen ihan satunnaisina aikoina tuosta ohi. Mutta kai siellä tehdään sitten maanalaisia tietöitä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kai niitä tuollaisia "tietöitäkin" on, mutta suurin osa on kuitenkin ihan aktiivisia. Tuossakin kohdassa varsin suuria töitä tehdään juuri tien vieressä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toi on kyllä mielenkiintoinen ilmiö ja todiste kyseisten ihmisten kyvyttömyydestä huomioida yhtään mitä edessä tapahtuu. Risteykseen pitäisi maalata ristikko ja antaa Poliisille määrärahoja valvoa sekä sakottaa risteysalueelle pysähtyviä. Mutta turhahan tuosta on edes keskustella.

Ristikot ovat ajatustasolla hyviä mutta valitettavasti nämä risteystentukkijat ovat niin helvetin uunoa jengiä, ettei sekään auta heitä ajattelemaan, että mitä jos pysäyttäisin koslani ristikon taakse kunnes risteysalue on vapaa. Mutta kai se on vaan niin, että iso osa kuskeista ei näe edellä ajavan takapuskuria kauemmas. Tämä selittää paljon muutakin uskomatonta ilmiötä liikenteessä. Miten sitä nyt pystyisi ennakoimaan mitään kun katse on vain naulittuna suoraan 5-10 m eteenpäin.

Poliisi nyt ei vaivaudu jalkautumaan puuttumaan liikenteen todellisiin ongelmakohtiin, kun kameratolpat hoitavat sakkotulojen keräyksen. Ikuisuusaihe tämäkin eikä mikään muutu vaikka kuinka asiaa voivottelisi.
 

Samila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse en ymmärrä sitä, että miksi sitä turvaväliä ei voi isolla tiellä pitää, jos ei ole aikomustakaan ohittaa edellä menevää autoa. Kiva siinä tulla semmosen kahdeksan auton letkaan, kun jokainen vetää keula kiinni perseessä edellä menevään autoon ja haluaisit turvallisesti yrittää ohitella noita autoja. Sitten kun lähdet ohittamaan ja kiilaat johonkin väliin, niin johan töötti pauhaa, vilautellaan pitkiä ja puidaan nyrkkiä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kai niitä tuollaisia "tietöitäkin" on, mutta suurin osa on kuitenkin ihan aktiivisia. Tuossakin kohdassa varsin suuria töitä tehdään juuri tien vieressä.

Kasitiellä oli taas tällainen haamutyömaa eli työntekijät eivät olleet viitsineet kaataa 50 nopeusrajoituksia vaan asfaltointi työmaan rajoitukset olivat voimassa viikonlopun yli. Ymmärtääkö nämä ihmiset, että heidän laiskuus vähentää työmaiden kohdalla olevien rajoitusten kunnioitusta?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kasitiellä oli taas tällainen haamutyömaa eli työntekijät eivät olleet viitsineet kaataa 50 nopeusrajoituksia vaan asfaltointi työmaan rajoitukset olivat voimassa viikonlopun yli. Ymmärtääkö nämä ihmiset, että heidän laiskuus vähentää työmaiden kohdalla olevien rajoitusten kunnioitusta?
Ehkä työntekijät noudattavat annettuja ohjeita, jolloin keskeneräisen tietyömaan kohdalla alennettu nopeus pysyy koko remontin ajan voimassa. Tietysti itsekkään mökkimatkailijan on ymmärtämättömyyttään mukava syyttää työntekijöitä "unohtamisesta", mutta normaali tienkäyttäjä ymmärtää aluetta koskevat säännöt. Ja kun normaaliin tapaan tivaat asiaan lähdettä, jota et itse viitsi googlata, niin valitsin listalta yhden. Artikkeli on tosin vuoden vanha, mutta koita pärjätä sen kanssa, itse asia ei ole vuodessa muuttunut. Miksi ihmeessä tietyöalueella on alennettu nopeusrajoitus, vaikka työmiehiä ei näy missään? Näin elykeskus vastaa - Maaseudun Tulevaisuus
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä työntekijät noudattavat annettuja ohjeita, jolloin keskeneräisen tietyömaan kohdalla alennettu nopeus pysyy koko remontin ajan voimassa. Tietysti itsekkään mökkimatkailijan on ymmärtämättömyyttään mukava syyttää työntekijöitä "unohtamisesta", mutta normaali tienkäyttäjä ymmärtää aluetta koskevat säännöt. Ja kun normaaliin tapaan tivaat asiaan lähdettä, jota et itse viitsi googlata, niin valitsin listalta yhden. Artikkeli on tosin vuoden vanha, mutta koita pärjätä sen kanssa, itse asia ei ole vuodessa muuttunut. Miksi ihmeessä tietyöalueella on alennettu nopeusrajoitus, vaikka työmiehiä ei näy missään? Näin elykeskus vastaa - Maaseudun Tulevaisuus

Eli muutaman kilometrin 50 nopeusrajoitus molemmissa päissä päällystystyömaata on normaalia, kun muuten ajetaan 80, koska tiemaalaukset puutuu?? En usko, uusi päällyste oli samanlainen koko matkan.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli muutaman kilometrin 50 nopeusrajoitus molemmissa päissä päällystystyömaata on normaalia, kun muuten ajetaan 80, koska tiemaalaukset puutuu?? En usko, uusi päällyste oli samanlainen koko matkan.

Sä oletkin pääsääntöisesti todella uskomaton tyyppi, mutta kysele tätä mökkimatkallasi suurtaa viivästystä aiheuttavaa säädöstöä elystä tai avista, niin voit huoletta jättää niiden tietyön suorittajien mollaamisen pois ja lähteä kolme minuuttia aikaisemmin liikkeelle, niin olet tavoiteaikaan perillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös