Opettajat kertovat joutuneensa laskemaan vaatimustasoa, koska uusien asioiden harjoittelulle jää niin vähän aikaa.
MUUTOS on tapahtunut hiljalleen. Se alkoi ehkä noin kymmenen tai viisitoista vuotta sitten,
Seija Jäppilä sanoo.
Silloin suomalaisten koululaisten osaamistaso alkoi romahtaa, koulussa jokin muuttui.
…
ENSIMMÄISENÄ Jäppilä moittii opetussuunnitelmaa, josta on tullut ”ympäripyöreä”. Sisältöjä on paljon, mutta kokonaisuus on silppua. Se tekee asioiden syvällisestä oppimisesta vaikeaa.
…
Monen opettajan kokemus on, että uudet arvioinnin kriteerit ovat liian lepsuja. Niiden kuvataan herättäneen mykistystä ”kentällä”.
”Vaatimustaso tuntuu olevan, että kun oppilas ohjatusti tutustuu kynään ja kumiin, hänet päästetään läpi. Mitään ei tarvitse osata ja eri osa-alueet kompensoivat toisiaan, mikä on täysin järjetöntä”, kirjoittaa eräs äidinkielenopettaja.
…
Vantaalainen kieltenopettaja kertoo, että koulussa on luovuttu esimerkiksi teosarvioiden kirjoittamisesta.
”Koulussa ei enää vaadita lukemaan kokonaisia kirjoja tai katsota elokuvia vieraalla kielellä, koska sinnikkyys ei riitä keskittymiseen ja kännykkään tartutaan välittömästi.”
Yläkouluissa 28 vuotta työskennellyt äidinkielen- ja kirjallisuuden opettaja kertoo pitkien tekstien lukemisen muuttuneen monille ylivoimaiseksi.
”Olen joutunut alentamaan vaatimustasoa varsinkin kirjallisuudessa; mukaan ovat tulleet kokonaisten teosten rinnalle novellit, selkokirjat ja helpotetut kirjat. Myös pitkien tekstien kirjoittamisen kriteereitä olen joutunut höllentämään. Läpi pääsee lyhyemmälläkin tekstillä, kun ennen teksti olisi pitänyt uusia.”
KESKITTYMISKYVYN lisäksi muutos vaikuttaa tapahtuneen asenteissa. Vastaajat kuvaavat minäkeskeistä kulttuuria ja empatiakyvyn heikkenemistä.
”Oppilaiden käytös on muuttunut paljon. Kyky ottaa toiset huomioon on vähentynyt”, Jäppilä pohtii.
Hänestä tuntuu, ettei oppilailta saisi vaatia enää mitään. Opettajien auktoriteetti on murentunut. Läksyjen tekemistä pidetään liian työläänä ja kaikesta pitäisi voida suoriutua helposti ja nopeasti. Jos huonosta käytöksestä antaa palauttaa, vanhemmilta tulee heti moitteita.
Samanlainen asenne näkyy myös ylemmillä asteilla. Eräs ravintola-alan ammatin opettaja kertoo, että opiskelijat saattavat esimerkiksi kieltäytyä parityöskentelystä ja lähteä kotiin kesken kaiken.
Opettajan mukaan empatia toisia kohtaan on vähentynyt ja yhteisöllisyyden harjoittamisesta on tullut vaikeaa. Kotitehtäviä on hänen mukaansa turha edes yrittää teettää, sillä niitä ei kuitenkaan tehdä.
Ammattikoulun opettajan mukaan vaikeuksia katsotaan usein läpi sormien. Hänen mielestään opettajat pyrkivät miellyttämään oppilaita, jotta nämä eivät jättäisi koulua kesken.
…