Suomalainen koulu

  • 41 304
  • 352

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Nyt on pakko sanoa että nyt menee ohi. Puhuttiin alakoulusta eikä mistään yläkoulun ongelmista.
Ymmärrän kyllä että kodilla on vastuu opetuksessa mutta ei silti ymmärtääkseni opetusvastuu ole kotona vaan päävastuu on Koulussa jossa opetus tapahtuu.
Se että kokoajan sysätään enemmän kodin suuntaan näissä ei kyllä toimi, lakiahan tuossa periaatteessa rikotaan.
Opettajat on kympin tyttöja ja poikia eli sinun tulee auttaa omia lapsiasi elleivät he ole lahjakkaita. He eivät tajua ihmisiä , jotka mieluummin tekee muuta kuin lukee läksyjä eli vanhempien olisi hyvä opastaa lapsiaan parhaansa mukaan tai muuttaa koulutus täysin jos haluavat , että juuri heidän lapsensa mukaan opiskeltaisiin
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Opettajat on kympin tyttöja ja poikia eli sinun tulee auttaa omia lapsiasi elleivät he ole lahjakkaita. He eivät tajua ihmisiä , jotka mieluummin tekee muuta kuin lukee läksyjä eli vanhempien olisi hyvä opastaa lapsiaan parhaansa mukaan tai muuttaa koulutus täysin jos haluavat , että juuri heidän lapsensa mukaan opiskeltais
Ei kai tuo noinkaan ihan mene.
Tuntuu että et nyt ihan ymmärrä mistä on kysymys mutta annetaan olla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mua on yllättänyt, kuinka paljon nykyään kouluista opetusvastuuta sysätään vanhemmille. Meillä 3. luokkalaisella on tullut Wilman kautta viestit, että kotien pitää ottaa osansa kertotaulujen ja englannin opetusvastuusta. Kyse ei siis ole läksyistä tai edes kokeeseen kertaamisesta, vaan näitä asioita pitäisi kotona aktiivisesti opettaa lapsille kouluvuoden aikana. Mitään materiaaleja tähän ei annettu.

Tuntuu mielestäni aika erikoiselta ohjeistukselta. Siitähän on puhuttu, että nykyaikana kouluilta odotetaan liikaa kasvatusvastuun osalta, mutta nuo yllämainitut asiat ovat kyllä ihan opetuksellisia ydinasioita.

Wilma laulaa täälläkin kokoajan noista ja jo ykkösellä kun ovat helisemässä isojen luokkien kanssa ja ohjaajia ei enää ole. Melko ovelaa vanhempien syyllistämistä osaksi nämä kyllä. Todella kuormitettuja on opettajat ainakin oman lapsen koulussa.
Lisäksi lapseni on kaksikielinen ja olisi oikeutettu tukeen mutta tätäkään ei enää ole kuin rehtorin ajatuksissa. Olen vähän miettinyt että laitan nämä yhtenäiskoulun ihanuudet aviin kantelun kautta, toki ei tästäkään varmaan apua ole pitkällä tähtäimellä.

E.
Isäukko aikanaan sanoi puhelimeen kun opettaja soitti että opettakaa te siellä ja minä kotona. Onhan siinä siemen vaikka yhteistyötä tuo lapsen kasvatus on.

Oppitunnit ovat edelleen 45 minuuttia ja koulusta tulee läksyjä. Jos ette halua kerrata kertotauluja tai englannin sanoja kotona, se on teidän valinta.

Mutta kun kertotaulu- tai sanakokeista tulee hylätty, älkää syyttäkö koulua.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Ei kai tuo noinkaan ihan mene.
Tuntuu että et nyt ihan ymmärrä mistä on kysymys mutta annetaan olla.
Juuri noin se menee. Eli jos et itse auta lapsiasi niin saat olla varma ettei koulukaan auta. Sama se on urheilussakin , että jos lapsi käy vain seurojen treeneissä niin ei tule mitään tulosta ellei käy myös yksin tai vanhempien kanssa myös muuten treeneissä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Juuri noin se menee. Eli jos et itse auta lapsiasi niin saat olla varma ettei koulukaan auta. Sama se on urheilussakin , että jos lapsi käy vain seurojen treeneissä niin ei tule mitään tulosta ellei käy myös yksin tai vanhempien kanssa myös muuten treeneissä.
Älä nyt vertaa urheilua ja koulua.

Eli jos opettaja/koulu ei pysty toteuttamaan opetuslain mukaista velvollisuuttaan niin olet sitä mieltä että se on kodin ongelma?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Älä nyt vertaa urheilua ja koulua.

Eli jos opettaja/koulu ei pysty toteuttamaan opetuslain mukaista velvollisuuttaan niin olet sitä mieltä että se on kodin ongelma?
Itselle tulee mieleen, että velvollisuus kyllä täytetään, mutta kannustetaan myös kotona aktivoimaan touhua. Toki niin kuin alkuperäisessä viestissä todettiin, ettei mitään materiaalia ollut tarjolla, niin sellainen joku läpyskä olisi hyvä tyrkätä kylkeen.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mikä on opetuslain (perusopetuslaki??) määrittelemä velvollisuus?
Sinun kanssa en jaksa kyllä jankata aina.
Olit monta vuotta ignorena ja tällä linjalla jatketaan napin painalluksella taas, voimia.
Perusopetuslain varmasti osaat, oman jälkikasvun osalta tämä ei toteudu tällä hetkellä millään lailla mutta varmaan osaat senkin jotenkin perustella miksi se on perheen ja minun vika.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Itselle tulee mieleen, että velvollisuus kyllä täytetään, mutta kannustetaan myös kotona aktivoimaan touhua. Toki niin kuin alkuperäisessä viestissä todettiin, ettei mitään materiaalia ollut tarjolla, niin sellainen joku läpyskä olisi hyvä tyrkätä kylkeen.
Kuinka paljon paskaa koulu saisi jos lähettäisi kaikille oppilaiden vanhemmille kirjeen , jossa vaaditaan oppilasta lukemaan aihealueet läpi ja miettimään läksyjä vanhempien kanssa kunnes osaavat kiitettävästi??
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Semmonen kevennys muuten vielä vakavaan aiheeseen että Porin suunnalla on näemmä Suomen lahjakkaimmat nuoret nykyään :)

Mutta en ihmettele että Pisa-tulokset on romahtaneet kun opetuksen taso on tätä tasoa nykyään.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kuinka paljon paskaa koulu saisi jos lähettäisi kaikille oppilaiden vanhemmille kirjeen , jossa vaaditaan oppilasta lukemaan aihealueet läpi ja miettimään läksyjä vanhempien kanssa kunnes osaavat kiitettävästi??
No varmaan joltain kansanosalta tulisi heti vitusti paskaa niskaan. Mutta entäs jos sieltä tulisi vaikka joku viesti, missä sanottaisiin, että "hei tehtiin tälläinen vihkonen tukemaan lapsen opiskelua" ja siinä nyt olisi vaikka kerrottu miten voi kertotaulun opiskelusta tehdä vaikka leikin jne. Sitten lisäosana yksinkertaisemmille vanhemmille voisi laittaa myös sen kertotaulun matkaan.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
No varmaan joltain kansanosalta tulisi heti vitusti paskaa niskaan. Mutta entäs jos sieltä tulisi vaikka joku viesti, missä sanottaisiin, että "hei tehtiin tälläinen vihkonen tukemaan lapsen opiskelua" ja siinä nyt olisi vaikka kerrottu miten voi kertotaulun opiskelusta tehdä vaikka leikin jne. Sitten lisäosana yksinkertaisemmille vanhemmille voisi laittaa myös sen kertotaulun matkaan.
No eihän tyhmimmät vanhemmat edes lukisi tuota ja sitten kiireiset loukkaantuu kun ei ehdi ja sitten jo kiitettävien vanhemmat joko on tyytyväisiä , että näihän täällä tehdään ja työmoraalin omaavat kympin oppilaat sitten vetää kuten ennenkin ilman vanhempia ja vanhemmat ihmettelee miksi kirje.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Muistaakseni sama kun olin 90 luvulla koulussa. Läksyjä piti opetella isän tai äidin kanssa yhdessä. Toki nuo perheet , jotka teki noin sai todella hyviä tuloksia. Itse valehtelin vanhemmille , että läksyt on tehty ja painelin kaukaloon. Toki nyt ajattelen, että ehkä olsi pitänyt tehdä läksyt yhdessä kuten monessa muussa maassa toimitaan.
Tuo nostoni on mielestäni eri asia kuin pelkät läksyt. Läksyissä on kyllä koko ajan autettu ja katsottu, että tulevat tehdyksi. Kun koe on tulossa, niin asioita on kerrattu. Nyt siis ilmottiin vaan avoimesti, että kertotauluja pitää kotonakin opettaa ja englantia harjoittaa. Mitään tehtäviä ym. ei annettu suoritettavaksi (opetettavat kertotaulut sentään kerrottiin).

Ei siinä, etteikö lapsi varmasti tällaisesta kodin lisäopetuksesta hyötyisi. Tuntuu vaan, että riittävä suoritustaso tällaisissa perusasioissa pitäisi tulla koulu+läksyt kombolla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: juba

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Oppitunnit ovat edelleen 45 minuuttia ja koulusta tulee läksyjä. Jos ette halua kerrata kertotauluja tai englannin sanoja kotona, se on teidän valinta.

Mutta kun kertotaulu- tai sanakokeista tulee hylätty, älkää syyttäkö koulua.
Läksyt on läksyjä ja niissä autetaan. Nyt ei ollut myöskään kyseessä kokeisiin kertaamisesta. Tätä ihmettelinkin, kun viestien perusteella varsinaista opetustehtävää sälytettiin vanhemmille. Luulisi sen olevan koulujen ydinosaamista. Mutta se tästä asiasta. Muuten ollaan oltu tyytyväisiä kouluun ja opettajaan. Ehkä se nykykoulujen arki vaan on niin hankalaa, ettei saada tehtyä kaikkea sitä mitä aiemmin.

PS. Edellisestä matikan kokeesta lapsi muuten nappasi 10 miikan. Siinä oli tosin tullut opella virhe arvostelussa, josta huomautettiin ja arvosana nousi kymppiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Läksyt on läksyjä ja niissä autetaan. Nyt ei ollut myöskään kyseessä kokeisiin kertaamisesta. Tätä ihmettelinkin, kun viestien perusteella varsinaista opetustehtävää sälytettiin vanhemmille. Luulisi sen olevan koulujen ydinosaamista. Mutta se tästä asiasta. Muuten ollaan oltu tyytyväisiä kouluun ja opettajaan. Ehkä se nykykoulujen arki vaan on niin hankalaa, ettei saada tehtyä kaikkea sitä mitä aiemmin.

PS. Edellisestä matikan kokeesta lapsi muuten nappasi 10 miikan. Siinä oli tosin tullut opella virhe arvostelussa, josta huomautettiin ja arvosana nousi kymppiin.

Koulussa opetetaan asia, harjoitellaan jonkin verran ja loput jää oppilaalle. Näin on ollut aina ja on nykyäänkin. Varsinkin mekaanisten asioiden harjoittelu jää oppilaan vastuulle
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Koulussa opetetaan asia, harjoitellaan jonkin verran ja loput jää oppilaalle. Näin on ollut aina ja on nykyäänkin. Varsinkin mekaanisten asioiden harjoittelu jää oppilaan vastuulle

Näinhän se menee, on mennyt aina ja pakko mennä tulevaisuudessakin, koska kaikkea ei voi vain kontrolloida ja laittaa koulun piikkiin jos se ongelma on omassa lapsessa ja miten hänen annetaan käyttäytyä. Yksilöillä ja vanhemmillakin on oma osuutensa myös. En halua sanoa, että kovempi kuri kotona ja koulussa saattaisi ratkaista osan ongelmista...
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Älä nyt vertaa urheilua ja koulua.

Eli jos opettaja/koulu ei pysty toteuttamaan opetuslain mukaista velvollisuuttaan niin olet sitä mieltä että se on kodin ongelma?

Opetuksen sisällön määrittelee opetussuunnitelma, sieltä näkee jokaisen oppiaineen sisällön ja tavoitteet vuosiluokittain. Resurssipula on tosiasia monissa kouluissa, mutta siihen eivät ole syyllisiä opettajat tai rehtori vaan poliitikot.

Toisaalta nykyään valitettavan usein oppilaat kokevat tylsät, usein ulkoa opeteltavat asiat, mahdottomiksi. Tällaisia ovat mm. kertotaulut ja vieraan kielen sanat. Oppitunnilla ehditään tutustumaan aiheeseen, työtä pitäisi tehdä paljon myös kotona.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä luulen, että kyse voi olla ihan siitä perusjutusta, että ne vanhemmat, jotka jo huolehtivat asiasta, ottavat siitä lisätaakkaa, ja ne, joiden oikeasti tulisi herätä, eivät siihen syystä tai toisesta kykene tai ohittavat koko asian.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
On kyllä minusta vaikea vaatia koulua huolehtimaan siitä, että oppilaat saavat kiitettäviä arvosanoja. Kyllä niiden eteen pitäisi kaikkien joutua kotonakin jotain tekemään.

Jo minun opettajani sanoi yli 30 vuotta sitten: ”Kaikilla on mahdollisuus kyllä nämä asiat oppia, toisilla ne jäävät helposti mieleen ja toiset joutuvat tekemään sen eteen paljon töitä.”

Yleensä ne, jotka oppivat tekemään työtä, myös pärjäävät niin kilpaurheilussa kuin työelämässäkin paremmin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toisaalta nykyään valitettavan usein oppilaat kokevat tylsät, usein ulkoa opeteltavat asiat, mahdottomiksi. Tällaisia ovat mm. kertotaulut ja vieraan kielen sanat. Oppitunnilla ehditään tutustumaan aiheeseen, työtä pitäisi tehdä paljon myös kotona.
Tämä. Sitten jotkut vielä perustelevat, ettei tällaisesta "tyhmästä" ulkoa opettelussa ole hyötyä eikä se tieto jää päähän. On hyötyä ja jää päähän. Isoin hyöty kuitenkin, että sujuvasti onnistuvat päässälaskut ja laajempi sanavarasto(vaikkei tietysti kaikki sanat mieleen pysyvästi pala) helpottavat sitä opiskelua jatkossa, ja siten edesauttavat oppimista. Totta kai on tyhmääkin ulkoa pänttäämistä, mutta se ei tarkoita, että kaikki ulkoa opettelu sitä olisi.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Opettajat on kympin tyttöja ja poikia eli sinun tulee auttaa omia lapsiasi elleivät he ole lahjakkaita. He eivät tajua ihmisiä , jotka mieluummin tekee muuta kuin lukee läksyjä eli vanhempien olisi hyvä opastaa lapsiaan parhaansa mukaan tai muuttaa koulutus täysin jos haluavat , että juuri heidän lapsensa mukaan opiskeltaisiin
Tämähän on uutta tietoa minulle! Kyllä ne kympin tytöt ja pojat hakeutuvat aivan joillekin muille aloille kun opetusalalle. Jo pelkästään palkkauksen takia. Kärjistettynä kympin tytöt hakeutuvat lääkikseen/oikikseen ja pojat rahakkaille teollisuuden aloille.

Vastikään opettajaksi opiskelleena voin todeta, että opiskelutoverini olivat kaukana kympin oppilaista. 7-8 oppilaita, jos niitäkään. Kasvatusala on tällä hetkellä varmaan helpoin reitti yliopisto-opiskeluun. Käytännössä heille, jotka eivät muualle pääse. Toki on joukossa muutama "kympin tyttökin", jolle opetusala on jonkin sortin kutsumusammatti. Niin kuin sen ajatellaan olevan kaikille opettajille. Voin kertoa, ettei se suurimmalle osalle opettajista sitä ole, vaan pelkästään työtä, kuten kaikki muutkin ammatit ihmisille ovat.

Harvoin kyse on mistään lahjakkuudesta. Yleensä toinen on vain harjoitellut enemmän kuin toinen. Vähemmän harjoitelleelle (ja heidän vanhemmilleen) on vain helpompi sanoa, että toinen on jollain mystisellä tavalla lahjakkaampi. Toiselle lapselle luetaan satuja ennen koulua ja saattaapa hän itsekin selailla kirjoja. Toiselle lyödään Ipad käteen ja annetaan pelata sillä. Sitten kouluun tullessa ihmetellään, kuinka toinen näistä on lahjakkaampi lukija ja kirjoittaja kuin toinen. Miksiköhän? Tämä ero sitten kertaantuu joka vuosi, kun toinen harjoittelee (tekee esim läksyt paremmin) kokoajan enemmän. Ja toinen jatkaa pelien pelaamista.

Siihen sitten todetaan, kuinka "koulu ei tue kaikenlaisia oppijoita", kun todellisuudessa toiselle ei ole vain painotettu koulun käynnin (harjoittelun) tärkeyttä. Ja tämä painottaminen lähtee nimenomaan vanhemmista. Opettaja ei voi tulla kotiin katsomaan, miten oppilas läksynsä tekee vai tekeekö ollenkaan.

Esimerkiksi matematiikan oppintunneilla opetustuokio kestää sen 15-20 minuuttia ja karkeasti oppilaalle jää sen jälkeen toiset n. 15 minuuttia laskea ja sisäistää uusi asia. Mitä luulet oppiiko hän asian tuon 15 minuutin laskemisen aikana? Ja millaisen eron se 15-20 minuutin lisäopiskelu kotona (läksyjen teko) tekee siihen toiseen oppilaseen, joka hutaisee ne kotitehtävät sinne päin alle 5 minuutissa. Aivan. Se ei tarkoita, etteikö koulussa olisi opetettu tiettyä asiaa ja vanhempien pitäisi se kotona opettaa lapselleen. Vanhempien tulee vaan katsoa, että lapsi tekee huolella kotiläksyksi annetut tehtävät. Ja tämän kun opettaa alusta pitäen, ei lopulta sen oman kersan läksyjä tarvitse joka päivä olla edes tarkastamassa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä. Sitten jotkut vielä perustelevat, ettei tällaisesta "tyhmästä" ulkoa opettelussa ole hyötyä eikä se tieto jää päähän. On hyötyä ja jää päähän. Isoin hyöty kuitenkin, että sujuvasti onnistuvat päässälaskut ja laajempi sanavarasto(vaikkei tietysti kaikki sanat mieleen pysyvästi pala) helpottavat sitä opiskelua jatkossa, ja siten edesauttavat oppimista. Totta kai on tyhmääkin ulkoa pänttäämistä, mutta se ei tarkoita, että kaikki ulkoa opettelu sitä olisi.
Enpä minä kertotauluja laskenut päässäni vaan muistin mitä ne ovat kun niitä päntättiin kunnes alkoivat menemään aina oikein. Nykyäänkin menee muistista enkä ala miettimään miten se joku lasku menee kun 6*7=42 ja se on päähän jäänyt. Samoin sitten huomaa eron siinä että englannin sanoja jaksoin päntätä, mutta ruotsin sanat menivät ihan ohi kun silloin oli pakkoruotsivitutusta ja muuta sellaista.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Tämä. Sitten jotkut vielä perustelevat, ettei tällaisesta "tyhmästä" ulkoa opettelussa ole hyötyä eikä se tieto jää päähän. On hyötyä ja jää päähän. Isoin hyöty kuitenkin, että sujuvasti onnistuvat päässälaskut ja laajempi sanavarasto(vaikkei tietysti kaikki sanat mieleen pysyvästi pala) helpottavat sitä opiskelua jatkossa, ja siten edesauttavat oppimista. Totta kai on tyhmääkin ulkoa pänttäämistä, mutta se ei tarkoita, että kaikki ulkoa opettelu sitä olisi.
Pänttäämisen hyöty ei varsinaisesti ole se, että opitaan asioita ulkoa, vaan se että se jumppaa aivoja. Pänttääminen on siis aivojen harjoittelua. En ollut tätä tullut edes ajatelleeksi, mutta viikolla radiossa oli tästä puhetta, olisko ollut Stillerin ohjelmassa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pänttäämisen hyöty ei varsinaisesti ole se, että opitaan asioita ulkoa, vaan se että se jumppaa aivoja. Pänttääminen on siis aivojen harjoittelua. En ollut tätä tullut edes ajatelleeksi, mutta viikolla radiossa oli tästä puhetta, olisko ollut Stillerin ohjelmassa.
No ehdottomasti tämäkin. Ja tuossa jumpassa se, että nimenomaan se muistikin tarvitsee harjoitusta. Eihän ne asiat muistissa pysy, jos ei juurikaan ole treenannut sitä asioiden pysyvään muistiin "tallentamista".
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ehdottomasti tämäkin. Ja tuossa jumpassa se, että nimenomaan se muistikin tarvitsee harjoitusta. Eihän ne asiat muistissa pysy, jos ei juurikaan ole treenannut sitä asioiden pysyvään muistiin "tallentamista".
Kyllä esim. saksan prepositiot ja ruotsin ja englannin epäsäännöllisten verbien taivuttamiset tulevat rimpsuina mieleen nimenomaan sen takia, että niitä on päntätty mieleen aikoinaan. Ei niitä sinne päähän, kukaan muu olisi pystynyt pänttäämään kuin opiskelija itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös