Suljettu Osasto

  • 15 872
  • 191

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Turha viesti(kö?)

Viestin lähetti Chip
Voisiko joku teistä moderaattoreista perustella _yksinkertaisesti_, minkä vuoksi Suljettu Osasto tarvittiin, kun sitä ei tässä viestiketjussa ole tuntunut kukaan selkeästi tehneen? Kiitos jo etukäteen;) . Helpointahan olisi lähettää se sähköpostina kaikille jatkoaikaan rekisteröityneille.
Alun alkaen suunniteltiin, mutta jätettiin tekemättä, on toivottu paljon ja sitten taas päätettiinkin tehdä paikka, jossa käytäisiin keskustelua pienemmällä porukalla ja rauhallisempaan tahtiin.

Ideana Suljetun Osaston taustalla on toive saada sivuille hyvää luettavaa sellaisilta kirjoittajilta, jotka eivät nykyisille palstoille ole välittäneet kirjoittaa - ja siihen aivan selkeästi on yksi syy ylitse muiden: Viestitulva. Samalla tietysti haluttiin luoda myös paikka noille kirjoittajille julkaista tuotoksiaan siten, että toivoa vastineista ja lukijoista on.

Luettavan hankkimiseen liittyy tavallaan vielä ajanpuute. Monille lukijoille on oikeasti mahdotonta kahlata ketjuja ja viestejä sitä tahtia kuin niitä syntyy. Yhden palstan voi edes jotenkin pitää hanskassa ja samalla pysyy auttavasti mukana jääkiekkomaailman melskeissä. Oikeastihan SM-Liigapalstan tietomäärää ei varmasti tule tuolta saamaan, mutta niille joilla aika on kortilla on SM-Liigapalstan selaaminen käytännössä olematon vaihtoehto. On muistettava, että parin tuhannen rekisteröityneen käyttäjän, kirjoittajan lisäksi lukijoita on monin verroin enemmän. Hekin ovat käyttäjiä, vaikkeivat olekaan keskustelijoita.

Monet haluavat kirjoittaa pitkästi, rauhassa ja huolella voidakseen sitten olla ylpeitä lopputuloksesta. Se ei ole kovin palkitsevaa SM-Liigapalstalla, jossa kirjoituksen valmistuttua ollaan siirrytty jo ajat sitten muihin aiheisiin, ja toisaalta ylpeyden tunteen tuhoa tehokkaasti se, kun näkee tuntien työn tipahtavat alas, näkymättömiin lyhyemmässä ajassa kuin mitä kirjoittamiseen kului. Eikä käytännössä ole mitään toivoa, että kukaan palaisi asiaan kahden päivän kuluttua yhtä harkitulla vastineella, sillä ne jotka moisen kirjoittamisesta olisivatkin kiinnostuneet painivat samojen tehokkaasti motivaation tappavien ongelmien kanssa ja muut unohtavat jo paljon aiemmin.

On aivan totta, että SM-Liigapalsta sinällään ei sulje pois tuota keskustelua, ja sen normaalin siellä käytävät keskustelun voisi toki sivuuttaa. Näin myös toivottiin käyvän kun "konkaripalstasta" Jatkoaikaa perustettaessa puhuttiin. Se toive jäi kuitenkin toteutumatta ja sellaiset kirjoitukset ovat nyt tosielämässä loppuneet kokonaan jo joku aika sitten, eikä niitä ensimmäisen viikonkaan jälkeen ollut paljoa.

Syyksi esitetään jatkuvasti viestitulvaa - ei siis palstan sisällön huonoa tasoa, kuten tässäkin ketjussa tarjotaan. Sen viestitulvan ratkaisemiseksi olisi kai joitakin keinoja, mutta kun ei haluttu lähteä aivan natsilinjalle moderoinnissa viestien vähentämiseksi väkisin - käyttäjille kun tätä kuitenkin tehdään - niin vaihtoehdoksi jäi oman palstan luominen noille jaarituksille. Ja sellainen luotiin sitten pitkän miettimisen jälkeen; loppu onkin sitten historiaa.

Viestin lähetti Chip
Joku moderaattoreista (muksu?) myös viittasi chattailun yhteydessä hymiöiden käyttöön. Hymiöistähän pääsette helposti poistamalla ne kokonaan. Kyllä kaikki niitä viljelevät varmasti osaavat käyttää näppäimistöään niiden muodostamiseen.
Luulisin että en ollut minä. Toisaalta - paljon on lähtenyt kirjaimia tältä näppikseltä tänä iltana. Asiasta olen kanssasi samaa mieltä.
 

Bob77

Jäsen
Listassa näyttää olevan paha painovirhe. Tai sitten minun tulipunaisen ruusun väriset aurinkolasini eivät erota listasta tiettyä nimeä jonka perässä on kaksinumeroinen yhdistelmä. No ei se mitään, pääasia että porukka nauraa!;)
 

Huuhaa

Jäsen
Re: Turha viesti(kö?)

Viestin lähetti Chip
Seuraava asia saattaa kuulostaa pilkunviilaamiselta, mutta jokainen näille sivuille kirjoittaja voisi edes sen verran kiinnittää huomiota kirjoituksensa oikeinkirjoitukseen, että edes sijamuodot(Suljetulla Osastolle...*auts*), yleisimmät yhdyssanat (lätkä fani...) ja isot kirjaimet olisivat oikein, vaikkei Jatkoaika mikään äidinkielen oikeinkirjoitustunti olekaan.

Suljettu Osastohan on virallisestikin Suljettu Osasto, Osasto kirjoitetaan moderaattoreiden mielestä sitten ilmeisesti isolla, vaikkei se käsittääkseni kieliopillisesti niin olekaan. Ilmeisesti sillä isolla O:lla sitten korostetaan Suljetun Osaston upeutta ja virallisuutta. SiihenKÄÄN en ole saanut vieläKÄÄN vastausta.

Kaiken kaikkiaan tämä koko juttu on toteutettu surkeasti. Minkä ihmeen takia piti julkisesti laittaa lista Suljetulle osastolle (osasto pienellä) päässeistä?! Sehän vasta monia varmastikin vit.ttaa, kun he huomaavat, että "Miksi tuokin on tuolla, ja miksi se taas ei, ja miksi minä taas en.". Lisäksi juuri tuollaisella nimeämisellä korostetaan tuota jaottelua kahteen ryhmään. Eikö tätä olisi voitu toteutaa ainoastaan siten, että valitut olisivat saaneet yksityisviestin, eikä noita valittuja niminmerkkejä olisi julkaistu noin virallisesti listana?....
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastauksia tarjolla, jos kelpaa

Viestin lähetti Huuhaa
SiihenKÄÄN en ole saanut vieläKÄÄN vastausta.
Siihenkin olet saanut jo vastauksen. Mutta jotta ei menisi paskanjauhamiseksi, niin todettakoon, että isoilla kirjoittamisesta puhuttiin jossain ketjussa - en muista kumpi sitten oli oikein. Eli millään isoillakaan kirjaimilla ei korosteta yhtään mitään.

Tuolla päällä on vastauksia suunnilleen kaikkiin kysymyksiin mitkä löysin. Kaikkiin kysymyksiin en jaksanut vastata jokaiselle henk. koht., mutta jos nyt messuat vielä kaikki kysymyksesi joihin ei ole vielä vastattu, niin vastailen ne pois alta.
 
Viimeksi muokattu:

zizou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni uudistus on todella hyvä asia. Itse en SO-joukkoon totisesti kuulu, ja se on aivan oikein. Aika ja kiinnostus ei riitä paneutumaan siinä määrin kirjoituspuoleen. Hyviä juttuja on kuitenkin aina äärimmäisen kiva lukea. Toivottavasti hyvien juttujen bongaaminen nyt helpottuu, kun pahimmat chat/irc/demi -henkiset palstaterroristit on jätetty aivan oikein ulkopuolelle sotkemasta hyviä ketjuja, ja johdattelemasta niitä sivuraiteille.

Hra T totesi osuvasti, että hänellä ei ole mitään annettavaa suljetulla osastolla. Siinä hän ei olisi oikeampaan voinut osua. Huolestuttavaa sen sijaan kyseisen henkilön kannalta on se, ettei hän uskonut näin olevan tulevaisuudessakaan. Mistä ihmisen henkinen kehitys lähtee, jos ei hän itsekään siihen usko?

Huvittavaa tässä on se, että muutamat pelkästään chat-osastolla kunnostautuneet henkilöt ovat ottaneet pahimmin nokkiinsa ulkopuolelle jäämisestään. Esimerkiksi muuan M@rko on 98% kaikista viesteistään kirjoittanut kaikesta muusta mahdollisesta, kuin jääkiekosta. Muutama lätkärykäys on ollut max. 2-4 sanaa, eivätkä nuo muutkaan chat-viestit mitään eepoksia ole olleet, joskaan se ei ihan tarkoitus olekaan. Monille on kuitenkin jäänyt hivenen epäselväksi se, että chat- ja keskustelupalsta ovat aivan eri asioita. Jatkoaika on keskustelupalsta, ja sitä pyritään aivan ymmärrettävästi kehittämään siihen suuntaan.

Niin ja lopuksi vielä. Futisforumia ei päihitä mikään, ellei se kaadu. FF:ssa on jotakin aivan erityistä ja ihmeellistä. Siihen ei pysty mikään muu tässä maassa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Re: Mistä lähtien...

Viestin lähetti tiki10
...Suljetulta Osastolta on päässyt lomille??? Kun kerran halutaan tehdä näin räikeitä linjavetoja, niin vetäkää nyt kunnolla ne rajat sitten!

Sovitaanko niin, että Suljetulle Osastolle kirjoitusoikeuden saaneet, saavat vain kirjoittaa tälle Osastolle. En ainakaan minä katso mielellään sitä, että nämä "gurut" tulevat temmeltämään tavallisen kansan pariin. Jos tavallinen kansalainen ei saa Suljetulle Osastolle kirjoittaa, niin miksi "gurut" saavat, tai edes haluavat keskustella meidän tavallisten ihmisten kanssa??? Olemmehan kuitenkin eri kastissa. Ei kai kukaan rahallisesti rikas ihminenkään lähde köyhien keskelle heiluttelemaan setelinippuja?!?!

Toivonkin, että Suljetun Osaston jengi pysyisi siellä ja kävisivät sitä laadukasta keskustelua mitä me emme osaa. Uskoisin että tällä jengillä ei ole mitään halua osallistua keskusteluihin SM-liiga puolella. Itse odotan mielenkiinnolla sitä, että mitä enemmän Suljetun Osaston jengi osaa sanoa esim. lauantain HIFK-Pelicans pelistä. Itse odotan ainakin todella laadukasta analyysiä pelistä.
Samalla haluan kuitenkin ottaa opikseni. Tulen seuraamaan tiiviisti Suljetun Osaston kirjoituksia, jotta toivottavasti joku päivä yllän samalle tasolle kirjoittajien kanssa.

Ps. Ja turha ottaa tästä viestistä hernettä nenään. Minä en provosoi. Minä en tätä kahtiajakoa tehnyt. Sen tekivät jotkut muut...

Pps. Ja kuten huomaatte, mielestäni tämä kahtiajako oli todella turha. Se herättää vain pahaa mieltä, katkeruutta ja kateutta. Ei kukaan oikeasti tästä hyödy. Kyllä ne gurut ovat tähänkin asti hyvin meidän tavallisten ihmisten kanssa pärjänneet. Miettikää sitä...

Tsemppiä kaikille!

Onko sattumoisin käynyt kertaakaan mielessä semmoinen juttu, että tuolla 'suljettu osasto' -listalla olevista nimimerkeistä - joita nimittelet 'guruiksi' - suurin osa ei ole tiennyt moisesta palstasta hölkäsen pöläystä yhtään aiemmin kuin sinäkään.
Luuletko kenties, että tässä on joku salaseura kyseessä ja siellä olevat kirjoittajat ovat itserakkaudessaan itse suunnitelleet oman pikku palstan, jossa ei tarvitse kaikkien kutvosten tekstejä lukea?

Paskan marjat. Itsekään en erityisemmin tuosta uudesta palstasta ilahtunut - ihan samasta syystä kuin sinäkin. En pidä siitä, että ihmisiä aletaan luokittelemaan ja laittamaan riviin, mutta syytäkös siihen niillä kirjoittajilla on.
Ymmärrän myöskin miksi palsta on tehty. Monta hyvien ja ennenkaikkea pitkien ja tarkkaan mietittyjen viestien kirjoittajaa (mm. Kiekkomies, Power, Wamba etc.) on hävinnyt palstoilta, ehkä juuri nykyisen formaatin takia. Heidän kirjoituksilleen ei kertakaikkiaan ole tilaa tuolla liigapuolen viestiviidakossa, kun sisältöä tulee siihen tahtiin lisää kuin tulee. Surullista, että joku näkee kenties tuntitolkulla vaivaa kirjoitukseensa ja pahimmassa tapauksessa - hieman kärjistäen - se on lähestulkoon seuraavassa hetkessä jo hävinnyt etusivulta.

Itse katson ihan rauhassa ennen kuin sanon mitään - puolesta tai vastaan - tuosta palstasta. Moni voi ajatella, että helppohan tuon on puhua, kun on itse listalla, mutta ei näin. Minua ei oma listalla olemiseni hetkauta pennin vertaa, kuten ei viime aikoina ole hetkauttanut kiekkokeskustelu ylipäätänsäkään. Sen minkä kirjoitan kiekosta, kirjoitan siihen ketjuun, jossa itselleni jotain täkyä on. Aivan h**vetin yksi ja sama mikä sen palstan status sattuu olemaan tai kenelle vastaan. Liiga tai suljettu. Ihan yksi lysti.
Uusia virikkeitä tässä kaipaa. Jatkuvasti nussitaan samoja pilkkuja ja kinataan vuosi toisensa perään samoista asioista, ei jaksa enää kiinnostaa. Kenties uusi palsta ja toivottavasti uudet pitkät vuodatukset antavat meille kaikille uutta ajattelemisen aihetta ja samalla uutta kipinää, joka pakottaa suoltamaan mielipiteitä ruudulle. Jos uusi palsta onnistuu tässä hommassa, niin minä olen tyytyväinen.

Tutkitaan ennen kuin hutkitaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heihei.
Moderaattorithan voisivat järjestää vaikka pari kertaa vuodessa jääkiekkoaiheisen kirjoituskilpailun, ja roudata paikalle jonkun jäärän Ylioppilastutkintolautakunnasta arvostelemaan tekeleitä. Myös lukion päättötodistuksen tai kirjoitusten arvosanojen faksaaminen Jatkoaikaan takaisi kirjoitusoikeuden, jos keskiarvo olisi vähintään 9,0 tai arvosana väh. E. Amiz-kirjoittajille voisi perustaa kokonaan oman palstan.
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Oikea ratkaisu

En yhtään ihmettele, että tällaiseen ratkaisuun päädyttiin. Tämän palstan perustajat on pistäneet kuitenkin helvetisti aikaa, ja varmaan myös jonkin verran fyrkkaa tähän touhuun. Eli kaikki moderaattorit kuuluu joukkoon ilman muuta, enkä ymmärrä miksei Kiekkopesän "konkarius" voisi olla valintakriteeri myöskin. Itse olen täällä pääasiassa lukuoppilaana, ja nythän se homma helpottuu, kun voi kiireisinä päivinä lukea vain tämän Suljetun Osaston. Ja ainahan sinne pakkopaitaisten palstalle voi pistää kommenttia teinipalstan kautta, jos siltä tuntuu.

Nyt tämän Suljetun Osaston valituiksi tulleet voivat joutua myös kritiikin kohteiksi, niinkuin maajoukkuevalinnat. Esim. "Mitä toi Predator tuolla tekee? Sehän on jo vanha ja hidas, eikä oo koskaan osannut edes verbejä". Tai pikku kinoja tyyliin: Hifk-fani " Monte-Cristo on suljetun paras sivistyssanoissa" Ja Jokeri-fani "Joo, mut playoffeissa siltä ei irtoa edes yhtään kolmitavuista" Tai "mitä toi Vakio tuolla vielä tekee? Miksei sen tilalle valittu jotain nuorta lupausta niin kuin Tommy?" Konkarit Teitä tarkkaillaan.

Muistakaa kuitenkin muutama asia:

1. Vastailkaa asiallisiin kysymyksiin ja kommentteihin, jotka tulee teinipuolelta.
2. Älkää tehkö siitä mitään jeesmies-palstaa.
3. Älkää ikinä vittuilko Tumballe
 

Costanza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Arsenal
Meikäläiselle on ihan sama vaikka en Suljetulle Osastolle päässytkään. Meikäläisen tekstit ovat nimitttäin lyhyitä kuin kanan lento, joten enpä sinne olisi osannut kirjoittaakkaan mitään pitkiä esseitä. Mutta vaikka en Suljetulle haikaillekkaan, niin silti kytee sisimmässäni katkeruuden hiljainen liekki siitä, että olen tullut valituksi b-luokan kirjoittajaksi. Enpä tiedä ajaako tämä b-luokan kirjoittajaksi valituksi tuleminen minut vanhan paheeni alkoholin pariin ja meneekö AA-kerhossa käynti nyt harakoille. Siellä parantunut itsetuntoni on saanut niin suuren kolauksen, että taidanpa jälleen hukuttaa suruni pulloon tai useampaan......
 

narrimanaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelkään, että tämä uusi palsta vähentää ansioikkaiden kirjoittajien juttuja muilla alueilla ja siten laskee keskustelun tasoa lähinnä SM-liiga sekä NHL-palstoilla kun äänessä ovat enää vähemmän asiasisältöä tuottavat kirjailijat. Mieleen tulee juuri Kiekkopesä, jossa tavalliset kirjoittelijat ottivat omalla puolellaan kantaa konkarien juttuihin , jotka taas melko sitkeästi pysyivät omalla palstallaan. Ehkä joku joskus vaivautui muutaman rivin vastineen SM-liigapuolelle vääntämään, mutta häipyi saman tien "tavoittamattomiin". Vähitellen kävi niinkuin kävi, ja ainoa luettava palsta oli konkareiden yksinoikeus. Pelko siitä, että vastaava tapahtuisi nyt Jatkoajalle, on lupauksista huolimatta olemassa. Ehkäpä ylläpito tarkkailee tilannetta ja tarpeen vaatiessa systeemiin tehdään muutoksia jos homma ei lähde toimimaan.

Itseäni ei harmita tippaakaan etten ole valittujen joukossa, kirjoitteluni sille palstalle olisi todennäköisesti yhtä vähäistä sekä tyhjänpäiväistä kuin se nyt on, olen lähinnä keskittynyt vain toisten tuotosten lukemiseen.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Tommy


No, valittiinhan Ville Peltonenkin Salt Lake Cityn joukkueeseen, vaikka hän ei todellakaan kuulu ko. joukkueeseen.

Otetaan yksi raaka esimerkki, ylläpidon ystävä sekä HPK-fani valittiin ko. palstalle, vaikka hän on Jatkoajan aikana kirjoittanut palstalle vain 56 viestiä (0.19 / päivä).

Mutta minä en saa kritisoida Jatkoaikaa enkä varsinkaan HPK:ta, ettei kirjoitusoikeuteni lähde tai perheeni talo pala.

:D

10 pistettä ja papukaijamerkki.

PS. Villehän kuuluu juuri siksi joukkueeseen koska hänet sinne valittiin :)
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Mielestäni uudistus on todella hyvä asia. Itse en SO-joukkoon totisesti kuulu, ja se on aivan oikein. Aika ja kiinnostus ei riitä paneutumaan siinä määrin kirjoituspuoleen. Hyviä juttuja on kuitenkin aina äärimmäisen kiva lukea. Toivottavasti hyvien juttujen bongaaminen nyt helpottuu, kun pahimmat chat/irc/demi -henkiset palstaterroristit on jätetty aivan oikein ulkopuolelle sotkemasta hyviä ketjuja, ja johdattelemasta niitä sivuraiteille.

Tämä lie kuitenkin se tärkein syy SO:lle. Pidän sitä ihan hyvänä asiana, sillä sehän oli nimenomaan Kiekkopesässäkin konkaripalstan tarkoitus.

Pääsinhän itsekin maistamaan konkaripalstan jäsenyyttä Pesässä ja sinne oli silloin ihan kiva kirjoitella, kun tiesi keskustelun tason pysyvän tietyllä lailla aisoissa. Ainoa asia, mikä minua siellä jäi hieman harmittamaan oli se, ettei aloittamani viestiketjut edenneet kovinkaan pitkiksi. Loppujen lopuksi tyydyinkin sitten vain kirjoittamaan kommentteja/vastauksia muiden kirjoituksiin.

Olen valinnut sen linjan omissa kirjoittelemisissani, että kirjoitan vain JOS on jotain sanottavaa. Kovinkaan usein sitä ei valitettavasti nykyään ole. Mutta hälläpä väliä, sillä ne joilla kirjoittamisen palo on valtaisa, niin tehkööt he sitä sydämensä kyllyydestä.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Olen tässä tänään aina välillä ajatellut tuota suljettua osatoa ja tullut sellaiseen tulokseen, että siinä on paljon hyvääkin.
Lähinnä se, että nämä novellistit jotka käyttävät paljon aikaansa juttujensa kirjoittamiseen saavat juttunsa nyt omaan karsinaansa ja näin lyhentävät näitä ajankohtaisia ketjuja.

Toisaalta minulle ei vielä ole selvinnyt nykyinen ongelma joka tähän on johtanut, onko se:
A) Ketjujen liian suuri määrä teknisesti.
B) Pelkäävätkö kirjoittajat, että heidän tekstit hukkuvat tähän massaan ja kukaan ei lue niitä
C) Ehkä molemmat.

ymmärrän kyllä, että ihmisellä on perustarve tulla hyväksytyksi mielipiteineen ja onhan kirjakaupassakin lajiteltu usein kirjat kirjoittajien mukaan ja ainakin aiheiden mukaan ja tietyt kirjoittajat saavat kirjansa hyvin esille esim. juuri ulko-oven eteen jolloin asiakas ei voi olla havaitsematta niitä.

Minusta nykyinen SM-Liiga osio on parasta mihin olen törmännyt kiekko keskustelussa ja uskon että sitä on aika vaikea enää parantaa tästä nykyisestä. Minusta keskustelu saa olla hiukan räiskyvää ja mielummin käytynä lyhyillä viesteillä, näin se on helposti luettavaa päivisin työn ohessa ja jos haluan virkistää itseäni oikein hyvällä lukuhetkellä otan kirjahyllystä hyvän kirjan.

Kiitos Jatkoajan porukalle tähän asti ja jaketaan aikaa...
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Vaikea tähän on mitään sanoa, vaikka hieman epäilenkin uuden osaston tarkoitusperiä. Asiasta vastuulliset varmaankin tietävät onko tuo lkastijako todellakin tarpeellinen. Toivoa sopii, niin moderaattorien, kuin omastakin puolesta, ettei muutos näy kirjoitusten tason laskuna tai kävijämäärän vähenemisenä.

Eniveis, kyse on kuitenkin vain yhdestä hemmetin keskustelupalstasta, vaikkakin hyvästä sellaisesta. Ei tässä kuolemantuomioita jaella.

Ottakaa nyt hyvät ihmiset hieman rennommin.
 
Viimeksi muokattu:

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä suljetusta osastosta

Sanasen haluan vielä tähän asiaan kommentoida. Ensinnäkin, vielä kaiken varalta: En missään nimessä ole katkera siitä, etten tullut valituksi.
Aikoihin en ole törmännyt jääkiekkoon liittyvään kysymykseen, joka olisi askarruttanut minua niin paljon, että olisin halunnut sen huolellisella paneutumisella sanoiksi pukea. Tämän johdosta en potilaskorttia olisi ansainnutkaan.

Ymmärrän täysin konkareiden halun erottua omaksi joukokseen. Onhan Jatkoajankin sisällä omia alaryhmiään, kutakin joukkuetta käsittelevät ketjuthan ovat pääasiassa ko. joukkueen kannattajien tuottamia, luonnollisesti. Siinä juuri Kaivannon edellä kuvaamalla tavalla oppii tuntemaan eri kirjoittajien tyylin ja osaa odottaa tietyltä käyttäjältä tietynlaista kommentointia. Myös pitempiin pohdintoihin on helpompi antautua omaa joukkuetta käsittelevässä ketjussa, koska tietää, että ainakin tietyt käyttäjät tulevat ne lukemaan. Tuo suljettu osastohan toimii pitkälti samalla tavalla, siinä tapauksessa yli seurarajojen.


Haluan vielä mainita aiemmassa viestissäni esittämäni kannanotton, , koska siihen ei kukaan kommentoinut. Eli: mielestäni olisi riittänyt, että suljetulla osastolla olisi edellytetty korkeampaa tasoa kuin sm-liigapuolella, ilman konkreettista sulkemista. Eli olisi tehty selvä jako sm-liigapuoleen, jossa voitaisiin keskittyä kevyempiin keskusteluihin ja ottelukommentointiin. Yksin uuden palstan korkeampi status ja tieto muita osioita ankarammasta moderoinnista olisi riittänyt pitämään chattaajat poissa sieltä. En tiedä mietittiinkö tuota mallia lainkaan, mutta mielestäni se olisi ainakin ollut kokeilemisen arvoinen ennen osaston sulkemista.

Mitä itseeni tulee, en ole lainkaan varma olisiko minusta edes suljetun osaston jäseneksi. Tiedän että osaan kirjoittaa, eri asia on, kuinka usein minulla on jääkiekon syvemmästä olemuksesta todellista sanottavaa. En ole jääkiekon suurkuluttaja sanan varsinaisessa merkityksessä. En hyödynnä edes läheskään kaikkea tarjolla olevaa jääkiekkoaiheista informaatiota, puhumattakaan että esimerkiksi kävisin katsomassa muiden kuin IFK:n otteluita vain jääkiekon itsensä vuoksi. Enemmän kuin jääkiekkofriikki, olen IFK:n kannattaja. Pääasiassa olen kiinnostunut IFK:n edesottamuksista, ja myönnän avoimesti, että mielestäni on mielenkiintoisempaa keskustella Pentti Matikaisen kyvyistä IFK:n toimitusjohtajana, kuin vaikkapa NHL-drafteista tai siitä, kenen pitäisi olla sm-liigan vuoden tulokas ja miksi näin on. En ole kiinnostunut kiekosta niin kokonaisvaltaisesti, että seuraisin kaikkea siihen liittyvää. Onko minusta siis lainkaan suljetun osaston kirjoittajaksi, edes jatkossa? Tai ennenkaikkea, haluanko edes sinne?

Väyrysteltyäni yön yli, olen melkoisen varma, että ainakaan tässä vaiheessa en halua. Kuten jo mainitsin, enimmäkseen huomioni kiinnittyy Helsingin IFK:hon ja sen ympärillä oleviiin ilmiöihin. Näistä asioista haluan pääsääntöisesti tekstejä lukea, sekä niitä ajoittain kommentoida. Uskonkin, että mikäli IFK:n omille sivuille jossain vaiheessa saadaan oma keskustelufoorumi, se tulee olemaan suurin kiinnostuksen kohteeni.

Silloin tällöin silti ilmaantuu myös jokin jääkiekkomaailmaan yleisesti liittyvä pohtivampi kysymys, johon minulla olisi sanani sanottavana. Tällöin olisi tietysti mielekäintä saada kirjoittaa se sinne, missä siitä luultavimmin ollaan kiinnostuneita, ja jossa se luultavimmin saa asiallista vastakaikua. Kuitenkin, jäsenyys suljetulla osastolla varmastikin vaatisi melko säännöllisin väliajoin luovien, antoisien tekstien tuottamista, ja siihen en usko omistautumiseni olevan riittävä. Niin kauan kuin sm-liigapuoli säilyy laadukkaasti moderoituna, se on minulle sopiva palsta. Sääntöjen noudattamista edellytetään, mutta niissä ei mainita sisällön tuottamista. Passaa minulle, ainakin tässä vaiheessa.

Menestystä suljetulle osastolle ja koko Jatkoajalle toivottaen,
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tervetullut uudistus

Tässä ketjussa on kritisoitu hyvin paljon Suljetun Osaston perustamista. Kritiikille on useimmiten esitetty perusteluiksi kastijako sekä pelko keskustelun tason laskemisesta avoimella puolella, kun "a-luokan kansalaiset" käyvät keskustelua vain keskenään.

Kastijako-perustelulle moderaattorit ovat esittäneet vasta-argumenttina sen, että Suljetulle Osastolle hyväksyttyjen lista ei ole muuttumaton, vaan itse kullakin on mahdollisuus saavuttaa "paikka auringossa". Mielestäni onkin liioiteltua puhua kastijaosta, kun meistä jokainen kuitenkin voi saavuttaa SO-kirjoitusoikeuden.

Keskustelun tason laskemiseen on tässä vaiheessa vielä mahdotonta sanoa mitään varmaa kumpaankaan suuntaan - aika näyttää, kuinka avoimella puolella käytävän keskustelun tason käy. En kuitenkaan usko, että Suljetulle Osastolle hyväksytyt sulkeutuisivat osastolleen, vaan uskon heidän käyvän keskustelua jatkossakin myös täällä avoimella puolella. Käsitykseni perustan mm. siihen, että esim. otteluketjuihin osallistumishalukkaita löytyy varmasti myös SO-laisista. Noita otteluketjuja taas tuskin avataan suljetulle puolelle, koska otteluketjujen nopeatempoisuus ei kuulune SO:n perusfilosofiaan.

Minä pidän tätä uudistusta erittäin tervetulleena, sillä avoimella puolella harkitut ja viimeistellyt kirjoitukset usein hukkuvat viestitulvaan. Kuitenkin niissä on usein paljon asiaa, joten toivottavasti löydän ne jatkossa Suljetulta Osastolta aiempaa helpommin. Esimerkiksi juudaksen pohdinta siitä, tulisiko SM-liigan olla avoin vai suljettu sarja, oli mielestäni varsin ansiokas.

EDIT: Typo
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
SUOMI
Aika sama

Suhtaudun jokseenkin neutraalisti koko juttuun koska oletan ettei jaottelu juurikaan heilauta elämääni. Parhaimmillaan SO saa "tavalliset" kirjoittelijat parantamaan kirjallista ulosantiaan ja pahimmillaan katkeroittaa. Aikuinen ihminen tuskin kovin pahasti voi "rannalle jäämisestä" mieltään pahoittaa, joskin jos nämä sivut olisivat minulle SE paikka jossa koen ilot ja surut niin vilttiketju harmittaisi. Itsestäni ei myöskään koskaan tule näille sivuille himokirjoittajaa johtuen ylimääräisen ajan vähäisyydestä. Lopuksi käsi sydämelle kysymys: Olisinko harmistunut mikäli kuukauden sijaan olisinkin kirjoittanut keskustelupalstalle jo alusta asti? Hmm, hieman olisin harmistunut, en takuulla katkeroitunut enkä missään nimessä alkaisi asiasta purnaamaan.

Siitä VPS:n junnutoiminnasta sen verran että tuollainen on HÄRSKIÄ, TÖRKEÄÄ, JA KUVOTTAVAA. Lapsia ei pidä mennä jenkkityyliin jakamaan hyviin ja huonoihin.


P.S. kirjoitin tämän jutun jo eilen joskus iltapäivällä vaan enpä löytänyt tuolta viesteistä. Mihin lie jäänyt.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Yön yli nukuttua...

Hyvä kirjoitus Johnny99. Täytyy myöntää, että kuulun kanssasi samaan sarjaan. Loppujen lopuksi laajempi pohdiskelu esim. välillä suljettu sm-liiga/avoin sarja tai joku muu elämää suurempi pohdiskelu aiheesta, jonka sitten joku herralauma päättää jossain, ei kiinnosta minuakaan.

Kyllä ne tulevat pelit ja kaikki kirjoittelu joka liittyy ifk:hon riittää minullekin. En jaksa uskoa, että "kasvan" suljetun osaston kirjoittajaksi jatkossakaan. Minulle tämä viihteellinen osasto passaa ihan mainiosti.

Hyvää onnea suljettu osasto ja muu jatkoaika edelleenkin.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ahaa, Johannes teki Väyryset ja nukkui pahan mielen pois. ;)

Tässä hieman chattailya: Johannes, menetkö Mexitaliin?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En viitsi...

...lähteä tänään oluelle. Liikaa muuta ohjelmaa lasten kanssa viikonloppuna. Täytyy sitä 2.2 meetingiä harkita.

Ihan oikein ne valitsi ainakin meidän osalta. Meille pitäisi perustaa esim. teho-osasto (ha ha) tai joku muu vauhdikkaampi kirjoitusryhmä.
 
Viimeksi muokattu:

susi

Jäsen
Olipa kyllä yllättävä uutinen tämä Suljetun Osaston perustaminen. Jotenkin nyt vaan tuntuu siltä, että mentiinkö tässä nyt oikeaan suuntaan kehittäessä kokonaisvaltaisesti Jatkoajan keskusteluja. Tiukemmat moderointisäännöt otin kiitollisena vastaan ja olenkin sitä mieltä, että niitä tarkasti noudattaen oltaisiin tältäkin vältytty.

Tätä päätöstä on perusteltu sillä, että jotkut kirjoittavat eivät ole saaneet rauhassa kirjoitella kolumnejaan ja että niiden pohjalta virinnyt keskustelu unohtuu kaiken muun kirjoittelun taakse. Minun mielipide taas on se, että jos keskustelun aihe olisi vain tarpeeksi kiinnostava niin kyllähän siitä myös aina keskustelua syntyisi.

Sen kyllä tunnustan, että nykyisellään kun Jatkoajassa on paljon käyttäjiä, myös viestitulva yltyy välillä aika hirmuiseksi. Ehkäpä olisikin ollut parempi ratkaisu vaikka jakaa ensitöikseen SM-liiga keskustelu esim. 3 alaosastoon tyyliin Päivän peli, Pelaajat ja Yleinen. Näin esim. yleiselle palstalle olisi voitu tuoda näitä enemmän asiapitoisempia viestejä ja nämä kuumimmat ketjut, eli otteluketjut veisivät sitten tilaa toiselta osastolta jolloin vältyttäisiin siltä seikalta, että muutamat ansiokkaat tekstit vaipuvat unohduksiin päivän tai kahden jälkeen.

Tai sitten vähentää hifk/blues kannattajien käyttäjämäärä kymmenesosaan nykyisestä tilasta. Joo, ja paljon hymiötä perään.

Enpä nyt voi olla tunnustamatta, etteikö tämä ratkaisu olisi tuottanut minulle pientä mielipahaa. Eli ainakaan ensivaiheessa minä en ole oikeutettu kommentoimaan Suljetussa Osastossa tapahtuvia keskusteluja. No, kirjoittajana olen yleensä kommentoija tyyppiä ja minua nyt kiinnostaa lähinnä vain Tapparaa koskevat asiat sekä Arajuuren arvostelu joten eipä sillä nyt niin mitään ihmeellistä väliä ole. Tätä kaikkea pystyn tekemään muillakin palstoilla tai sitten tuolla Tapparan omissa jälkipeleissä.

Yksi seikka minua myös arveluttaa, eli se minkä esim. Muksu? on tuonnut esiin eli vakuuttelut siitä, että tämän Suljetun osaston perustaminen ei vaikuta millään tavalla SM-liiga palstan tasoon. Tätä minun on hyvin vaikea ymmärtää. Koska jos muutamat ansiokkaat kirjoittajat (Esim. HN, Pitkä, vero jne...) siirtävät tekstejään nyt tulevaisuudessa Suljetulle osastolle on se ehdottomasti tällöin pois SM-liiga palstan keskustelusta. Tuskinpa nämä kaverit alkavat nyt kaksinkerroin tuottamaan viestejä. Välillä tulee varmaan allekirjoittaneellekkin mieleen joku pointti näissä keskusteluissa johon haluaisi puuttua, mutta tuskinpa jaksan alkaa vaivautua huutamaan jostain Vapaan keskustelun puolelta näihin SO:n teksteihin. Tietenkin nämä keskustelut nyt Suljetussa osastossa ovat paremmin luettavissa, mikä onkin minusta tämän ratkaisun ainoa hyvä puoli, mutta niinkuin jo ehdotin olisi parempi ratkaisu ollut jakaa SM-liiga puolen keskustelu. SO:n nykyisissä teksteissä ei myöskään ole vielä mitään niin kovin merkittävää asiaa, minkä takia niitä ei olisi myös SM-liiga puolelle voitu tuoda. Mutta minä en ole Jatkoajan päättäjä, annoin vain tässä oman ehdotukseni tulevaisuutta silmälläpitäen.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Closed!

Eiköhän panna piste i:n päälle ja keskitytään olemassa oleviin
mahdollisuuksiin?
Voihan aina so:n kirjoituksia kommentoida "vapaa keskustelu" osastolla tai muualla.

Let´s play hockey!!!
 

Jet-Ace

Jäsen
SITÄ SAA, MITÄ TILAA

Minusta ei tuoss suljetun osaston perustamisessa ole mitään hämmästeltävää. Sitä saa, mitä tilaa. Ketjuja ovat dominoineet jo pitkään chattaily, vihamielisyys, toisten mielipiteiden halveksunta, todellisten argumenttien puute jne.

Seurauksena on ollut se, että ne, jotka vakavasti haluaisivat kirjoittaa, vaikenevat. Turha on ollut kirjoittaa useimmista asioista, koska ne leimataan jonkun kaupungin ihmisten ininöiksi tai jos on eri mieltä, niin leimataan jääkiekkoa tuntemattomaksi. Joillekin on olemassa vain absoluuttisia totuuksia, kaikki muu on roskaa ja tietämättömän höpinää.

Tältä palstalta on suurelta osin puuttunut toisten ihmisten ja seurojen arvostaminen objektiivisilla argumenteilla, subjektiivisuus rehoittaa. Ei tietoisessa subjektiivisuudessa ole mitään pahaa, mutta jos kyseinen henkilö luulee olevansa objektiivinen, niin paha juttu!

Kun itse varsin rauhallisena faniuden seesteisempään keski-ikään päässeenä tarkastelee omia viestejä viime aikoina, niin eivät nekään suurta proosaa ole: Aikani mielestäni häirikkötoimintaa seuranneena käämit ovat palaneet sen verran, että viime aikojen viesteistä liian suuri osa on ärähdyksiä provosoijien viesteille.

Mitä tulee Suljettuun Osastoon, niin on silti sääli, että tähän päädyttiin. Ehkä toleranssia kirjoitusoikeuksien menettämisen kanssa olisi pitänyt laskea. Sääli myös niitä, jotka haluaisivat vakavasti kirjoittaa jääkiekosta ja jäävät paitsi mahdollisuutta osallistua siihen Suljettuun Osastossa. Siis siinä tapauksessa, että edellä mainitun osaston perustaminen on merkki käsien nostamisesta pystyyn.

Minusta henkilökohtaisia hyökkäyksiä, paikkakuntakohtaisia yleistyksiä ja perusteettomia väittämiä ei saisi sietää.

Tosin, juuri eilen itse syyllistyin samaan. Mutta jos 17-vuotias Kärppäfani on ehtinyt nuorempana kannattaa Jokereita, vihannut aina Turkua ja TPS:ää ja vielä kaipaa Suomen jääkiekkoon takaisin ”Wanhan hyvän ajan jääkiekkoa”, jonka hän muistaa ja jota Kärpät ja mikä-se-nyt-olikaan pelaa, niin maltti menee. Siitäkin kuitenkin pahoitteluni kiivastumisesta toivomuksella, että edes hiukan miettisi kirjoituksiaan.

Piste.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämähän on vain hieno asia!

Mestarien tekemät kirjoitelmat löytyvät nyt kaikki samasta paikasta ja peräkkäin, ilman mitään turha hömpötyksiä. Ja mikäli rahvasta kiinnostaa osallistua keskusteluun, jostain asiasta, mistä luulee jotain ymmärtävänsä(turha toivo), niin Suljettujen Osastolta voi sitten kopioida tämän mestarillisen tuotoksen tänne Vapaan Keskustelun puolelle:rolleyes:
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti t4
...Suljettujen Osastolta voi sitten kopioida tämän mestarillisen tuotoksen tänne Vapaan Keskustelun puolelle :rolleyes:


Toivottavasti tähän ei ryhdytä, koska silloin leviää käsiin. Samasta asiasta keskustellaan useassa paikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös