Steve Downien taklaus ja siitä annettu rangaistus

  • 17 324
  • 142

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Se on Downie eikä Downey :-)

No mutta asiaan.

Huikea taklaus! Harvoin näkee tuollaisia pommeja.

Taklausta olen nyt itse katsonut aika monta kertaa mutta en minä siitä kyllä törkeää saa millään. Downie ei varmasti tarkoittanut vahingoittaa McAta ja kyllä tuon kokemuksen omaava pelimies tietää jo että se pää pitää olla ylhäällä koko ajan. Varsinkin jos kiertää maalia tuolla tavalla. Okei Downie lyhyenä kaverina vähän hyppää

Tämä on kyllä aina niin huikean mukava lause lukea näiden noutojen jälkeen, "Pelaaja X ei varmasti tarkoittanut vahingoittaa pelaaja Y:tä"...

Minä olen monesti ihmetellyt, että luuleeko joku oikeasti etteivät pelaajat tiedä mitä tapahtuu jos otetaan helvetin kova vauhti ja upotetaan hartiasuojus vastaan luistelevan pelaajan päähän...? Tässäkö on oikeasti sellainenkin mahdollisuus, että vastustaja ei vahingoitu?

Sata kiloa massaa vauhdilla päin, ensimmäinen kontakti päähän --> Sairaalahommia.

Ei ole mitään rakettitiedettä tämä hyvät kansalaiset.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
No varmasti jokainen pelaaja tietää että aina voi sattua ja tapahtua ja eiköhän jokainen kiekkoa seuraava tiedä sen myös.

Jokaisessa taklauksessa on mahdollisuus että toinen loukkaantuu. Ei sen tarvitse aina olla tämän tyylinen niitti. Tappeluissa myös isketään kovaa ja siinäkin voi sattua ja tapahtua mutta en siltikään usko että ainakaan suurinosa haluaa toisen uraa lopettaa tappelussa.

Mutta onhan se niinkin että vain Steve Downie tietää mitä hänen päässään liikkui tuossa tilanteessa. Ja jos miehen tarkoitus oli puhtaasti heittää kaveri lasarettiin niin toivon mukaan joutuu vastuuseen teosta vaikka taklaus olikin puhdas minun mielestäni.

Mutta tämä Downien taklaus on sellainen joka herättää keskustelua puolin ja toisin ja vähän jokainen näkee tilanteen omalla tavalla. Kyllä se Downie oppii talon tavoille, siitä pitävät muut pelaajat huolen (tai viimekädessä Buttman).
 
Viimeksi muokattu:

myerz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jaa-a
Onhan tuota nyt muutamia kertoja kateltu ja tosiaan jalat irtoavat niitin jälkeen jäästä. Ruma taklaus tai ei, niin höntsäpelit eivät anna vapautta katsoa kiekkoa, kun olet vastustajan päässä maalin takana. Nurkassa sama tilanne olisi voinut tuoda vielä rumempaa jälkeä. Ottawan valmentajakin odottaa pitkää huilia Downielle, mutta ei nähdyn perusteella montaa matsia voi antaa. Sitten ekassa Ottawa- pelissä tuleekin nyrkkihippaset ja

http://www.tsn.ca/nhl/news_story/?ID=219333&hubname=nhl

tuolta voitte lukea lisää luupää McGrattanin ja muiden ajatuksista
 

Eager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Eagles, HPK ja Barça
No eiköhän nyt oo vaan parempi jo lopettaa tää väittely niin taklauksesta kuin rangastuksesta. Säästetään valitusvirsiä myöhemmäksi.

Tilanteessa pahintahan oli juuri se että se tuli täysin puuntakaa eli olisi se Deankin voinut hiukan katella ja Steve jättää taklaamatta ja mielestäni lisäksi aivan turhassa tilanteessa. Steven olisi vain pitänyt jättää se niitti antamatta, mutta nuoren pelaajan into ja halu voitti tällä kertaa. Hieman samanlainen tilanne kun viime harjoituskaudella kun Jarkko niittasi Byron Ritchie kanssa täysin puuntakaa eli vain liian intensiivinen taklaus harjoituspeliin kuten tämäkin. Sillon vain ei Jarkon päätä vaadittu vadille. No Steve varmaan saa sen muutaman pelin pannan mikä on mielestäni ihan Ok tuomio tästä hieman rumasta niitistä, mutta ei sitä taklausta pidä ruveta rankaisemaan vain pelkkien seurausten perusteella a'la Sm-Liiga vaan ihan teon mukaan.

Hienoa huomata että Parkerkin on päässyt pannastaan pois, joka siis tuli klassisesti olemalla vain väärään aikaan väärässä paikassa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Teknisestihän tuossa taklauksessahan ei ollut paljon valittamista. Ei ainakaan törkeästi tullut kyynärpää edellä. EI hypännyt ENNEN taklausta, ainakaan voimakkaasti. Ei luistellut täysillä ennen kontaktia vaan tuli liukumalla. Nuo on kuitenkin vaan loppupeleissä teknisiä porsaanreikiä, millä tuosta voi yrittää selvitä.

Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin olihan tuossa mukana kunnon reikäpäisyyttä. Aivan liian kovalla vauhdilla tuli Downie tilanteeseen ja eihän se ihme olekaan, kun ottaa siniviivalta asti vauhtia. Ja pakkoko se toinen pelaaja on vetää aivan levyksi/kylmäksi? Hieman vähemmälläkin saa kiekon pois ja toisen keräilemään kamppeitaan. Toiseksi Downien mentaliteetti tuossa taklauksessa oli se, että kohta jotakin sattuu ja kovaa ja ihan sama ketä. Hetkeä aikaisemmin Ottawan Schubert oli vetänyt Downieen kovan taklauksen. Downie selvästi veti tästä herneen nenäänsä ja lähti kostoretkelle. Sehän ei ole mikään yllätys, kun tietää minkälaisia tempauksia mies on saanut aikaan junnuissa.

Tuo maalin takana oleva alue on saanut jo rapakon takana nimen "Death Valley", koska viime kausien aikana on muutama tosi kova niitti vedetty siellä. Varmasti se maali ja maalivahti siinä vähän häiritsee pelaajan näkökenttää, niin tulee helpommin jyrätyksi, kun vastakkaiselta puolelta tullaan.

Itse luulen, että Downie saa tuosta enemmänkin kuin viisi ottelua pelikieltoa. Tämä siis veikkaus, ei toive. Toivottavasti kuitenkin saa paikan Flyersin kokoonpanosta, vaikka tämän tapauksen tuomitsenkin, niin siltikin haluan nähdä hänet tällä kaudella. Toivottavasti jo marraskuisessa Ottawaa vastaan pelatussa pelissä on kentällä ja vastaa kuin mies teoistaan.
 

Rush247

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins+Crosby
Oikeasti rupeaa naurattamaan ja itkettämään samaan aikaan nämä sankareiden kommentit.. "Puhdas taklaus, hieno niitti, Downie on mun idoli!"

Selvästi pitäisi käydä sanomassa Blakelle, Morrisonille, McGrattanille ja kumppaneille kuinka väärässä hekin olivat kun edes kyseenalaistivat Downien hienon ja upean taklauksen! Ja täytyy myös muistuttaa että vikahan oli tuossa täysin McAmmondin. PÄÄ PYSTYYN HEI!
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Ei tossa kovin montaa törkeän taklauksen piirrettä kyllä ole. Vauhti taitaa olla ainoa ja sitä tosiaan oli aivan liikaa. Mutta kädet pysyivät alhaalla ja ainakin toinen luistin jäässä taklatessa.

Armstrong taklasi viime kaudella Letowskia päähän, kun Letowskilla ei ollut katse kentälle. Tuo niitti osui ihan suoraan päähän ja sitä Armstrong siinä tilanteessa hakikin. Mielestäni tämä Downien taklaus ei ole yhtä väärä, vaikka vauhtia onkin runsaasti enemmän.

Olisihan Downie voinut hoitaa tilanteen muutenkin kuin jyräämällä täydellisesti McAmmondin, mutta jos tosiaan häntä oli taklattu edellistilanteessa kovaa, niin pahahan siinä Downien kaltaisen pelaajan on jarrutella.
 

Särki

Jäsen
Juuri pätkän nähtyäni ja aikaisempia viestejä lukematta totean vain että aivan järjetön teko. Downie neljäsosan kaudesta pois, oppisikohan pelaamaan jääkiekkoa siinä ajassa, tuskin.
 

ipaz

Jäsen
Aivan oikein.

Tähän kaipaisi vähän perusteluja.

Itse olin pari päivää sitten sitä mieltä että "muutama" peli kieltoa olisi sopiva rangaistus. Eli siis noin 2-5 matsia. Taklaus oli raju ja vaikka moni täällä väittää toista, niin ainakin minun silmäni näkevät Downien hyppäävään taklaukseen. Lisäksi kun McAmmond oli ollut jo tovin kiekoton, niin Downie olisi voinut olla taklaamatta noin lujaa. Olihan tilanne todella vaarallinen kun se tapahtui niin lähellä laitaa ja kun McAmmond lensi aika railakaasti niskoilleen laitaa päin. Kovaa pitää tottakai pelata, mutta ei ketään tappamaan alkaa. Avojäällä tuo sama tilanne tuskin olisi saanut tämänkaltaisia mittasuhteita.

Colin Campbell teki nyt Downiesta ennakkotapauksen ja jos McGrattanin sanoihin on uskomista niin nuori Steve saa tuta vielä jäälläkin pelatessaa seuraavaksi Senatorsia vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Taklaus oli raju ja vaikka moni täällä väittää toista, niin ainakin minun silmäni näkevät Downien hyppäävään taklaukseen.

TSN kanavan analyytikot olivat katsoneet taklauksen freimi freimiltä ja sen mukaan Downie ei hypännyt juuri lainkaan ennen taklausta. Älyvapaa stuntti siltikin.

Hieman yllätti tämä pituus vaikka arvasin, että jotain ennakkotapausta tässä nyt haetaan. Odotin jotain 10 peliä, mutta tuli sitten tuplasti.
 

Craig Berube

Jäsen
Suosikkijoukkue
5th most improved team in the NHL
Pikkasen liian pitkä suspension kyllä mun mielestä! Kyllä joo siitä 3-5 peliä olis voinu hyvin mätkästä mut ei olis tarvinnu sen enempää! Mutta se on vaan mun mielipide!
 

Hyttynen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Aivan älytön rangaistus NHL:ltä. Kanadan mediat lobbasivat kieltämättä hienosti tämän päätöksen.

Seuraavan vastaavanlaisen tilanteen tuomio tulee olemaan kiinnostava.
 

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
Voisit lukea myös aikaisemmat viestit niin tiedät mitä mieltä olen asiasta

Oikeasti rupeaa naurattamaan ja itkettämään samaan aikaan tämän sankarin kommentit.. "Likainen taklaus, ruma niitti, Downie on saatana!"

Selvästi pitäisi käydä sanomassa suurimmalle osalle Jatkoajan NHL-faneista kuinka väärässä he ovat kun edes kyseenalaistavat Rush247'n hienot ja loistavat "perustelut" ja onelinerit! SILMÄ KÄTEEN HEI!

20 ottelua, naurettava tuomio. Jos tahallisista mailan kanssa heilumisista sun muista lähinnä vapaaottelun puolelle menevistä touhuista saa samat tuomiot kuin tästä taklauksesta... ei hyvää päivää. Ei näin NHL, ei näin. Toki Downie-nimilappu antaa ylimääräistä ja se fakta että tämä on ensimmäinen tällainen tänä vuonna, mutta jotain rajaa näissä tuomioissa pitäisi olla.

Sinänsä mielenkiintoinen liiga, sillä itse tuomarit pelissä pysyvät hyvin linjassa kiinni, mutta näillä ylemmän tason kihoilijoilla ei ole minkäänlaista linjaa tuomioissaan. Mutta näillä mennään, todella mielenkiintoista nähdä millaisia tuomiota annetaan kauden aikana. Tulen olemaan pettynyt mikäli taklauksesta jossa vastaanottaja loukkaantuu ei tule 5+ ottelun pelikieltoa.
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuomion pituus on mielestäni ylisuuri. NHL:n kurinpitolaitos on nyt asettanut standardin, jota on mahdoton toteuttaa jatkossa.

Colin Campbell kirjoitti:
While all of the stakeholders in our League agree that hitting is an important part of the essence of the NHL game, all were also unanimous in the belief that where a player deliberately targets an opponent's head, the conduct should be subject to review and the possible assessment of supplemental discipline.

Eli jos tarkoituksella taklaa vastustajaa päähän, pelikieltoa on tulossa. Olen täysin varma, että runkosarjan aikana Colby Armstrong, Ryan Hollweg ym. eivät tule saamaan pitkiä kakkuja osakseen. Heistä kummallakin on tilillään niittejä, joissa pää on ollut kohteena. Tällaista linjausta on mahdoton jatkaa, jo siitäkin syystä että NHL soveltaa sääntöjä eri tavalla eri pelaajille. Downien kaltaista tulokasta kyllä rangaistaan esimerkkinä, mutta Chris Pronger tällä taklauksellaan ei kelvannut esimerkiksi. Vain yhden pelin huili Prongerille tilanteesta langetettiin!
 

myerz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jaa-a
Naurettavan pitkä pelikielto, kun tuolta liigasta löytyy suurempiakin sikailijoita. Koitetaanko tossa muka opettaa rookie samantien "talon" tai liigan tavoille, jotta jatkossa koohotus jäisi vähemmälle? Mitä liiga on tehnyt Marchmentin polvitaklauksille, jotka joskus muinoin päättivät monen pelaajan uran tai pikkusikaa pelaaville kanukeille erinäisissä jengeissä. Näköjään nimi ja se onko jo otteluita alla ratkaisevat. Jos jatkossa joku syyllistyy samanlaiseen tai vielä pahempaan ja saa rangaistukseksi esim 1-2 peliä, niin voidaan kysyä, että onko uskottavuutta enää jäljellä...
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
Kuten on jo todettu Downiesta tehtiin esimerkki. Viime kaudella oli pari kohua herättänyttä taklausta, jotka joidenkin mielestä olivat myöhässä osuneita esim. Neilin ja Janssenin tapaukset. Näiden pois kitkemiseksi otettiin tälle kaudelle käyttöön uudet säännöt (joihin Black Adder aikaisemmin viittaa), jotka antavat tuomareille mahdollisuuden antaa suuret rangaistukset estämisestä (5+peli). Vaikka tässä nyt annettiinkin pelissä tuomio "match--deliberate injury", eli harkittu vahingoittaminen, niin tämä annettu pelikielto on helppo yhdistää NHL:n uuteen linjaan. Myöhäisiä taklauksia ei enää hyväksytä ja lähennytään muutenkin rangaistuskäytännössä eurooppalaista linjaa, eli tästä lähin tuomioita annettaan myös seurasten perusteella. Ottiko NHL nyt askeleen kohti No Hitting Leagueta? Hyväksyn täysin törkeistä ja vaarallisista taklauksista tuomittavat pelikiellot, mutta tässä mentiin liian pitkälle. On mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu jos vaikkapa Ovechkin suorittaa samanlaisen teon, mitä siitä seuraa? 20 ottelua? Vai menetteleekö NHL asiassa yhtälailla viimeisen viiden minuutin instigator jäähyn kanssa? Eli "maineensa vangit" saavat muita pelaajia kovemmat tuomiot?
 

Armoured Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pens
Hieno taklaus. Nyt näyttää ikävä kyllä joo siltä, että NHL:ssäkin aletaan ottaa käyttöön sääntö nimeltä päähän kohdistuva taklaus. Pari peliä maksimissaan pitäisi tosta tulla.
 

ipaz

Jäsen
Jos jatkossa joku syyllistyy samanlaiseen tai vielä pahempaan ja saa rangaistukseksi esim 1-2 peliä, niin voidaan kysyä, että onko uskottavuutta enää jäljellä...

Jos tämä Campbellin linja tulee pitämään jatkossa, niin voidaan olettaa NHL:n siirtyvän kohti eurooppalaista rusettiluistelua jos jokaisesta Downien taklauksen kaltaisesta (tai pahemmasta) aletaan antamaan samanlaisia rapsuja. Pelaajat eivät uskalla enää taklata pitkän palkattoman vapaan pelossa. Taas kerran toivon instigator-säännön poistamista...
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Aivan uskomaton rangaistus! Ikävään suuntaan on menossa NHL:kin näiden rangaistusten suhteen. Tätä menoa viidentoista vuoden sisällä vanha kunnon jääkiekkopeli on tuhottu.
 
Itse tuomitsin Downien taklauksen välittömästi ja olen edelleen sitä mieltä, että se oli sääntöjen vastainen. McAmmondin loukkaantuminen ei sinänsä vaikuta näkemykseeni mitenkään. Tuosa taklauksessa vain vauhti on niin järjettömän kova, ettei siitä voi selvitä täysin vammoitta, varsinkin kun ollaan noinkin lähellä laitaa.

20 matsia on tietysti kohtuuttoman kova tuomio enkä ollenkaan pidä tästä nykysuuntauksesta varsinkin kun Downiesta ollaan tekemässä ennakkotapausta. Jännä tosiaan nähdä mitä jatkossa mätkäistään sääntöjen vastaisista taklauksista, puhumattakaan kunnon pesislyönneistä Simonin tyyliin.

Minulle olisi kelvannut pelikieltoa jotain yhden ja viiden matsin väliltä ja siihen päälle McGrattanin "hienovarainen" muistutus joukkueiden seuraavassa kohtaamisessa.
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
Itse tuomitsin Downien taklauksen välittömästi ja olen edelleen sitä mieltä, että se oli sääntöjen vastainen. McAmmondin loukkaantuminen ei sinänsä vaikuta näkemykseeni mitenkään. Tuosa taklauksessa vain vauhti on niin järjettömän kova, ettei siitä voi selvitä täysin vammoitta, varsinkin kun ollaan noinkin lähellä laitaa.

20 matsia on tietysti kohtuuttoman kova tuomio enkä ollenkaan pidä tästä nykysuuntauksesta varsinkin kun Downiesta ollaan tekemässä ennakkotapausta. Jännä tosiaan nähdä mitä jatkossa mätkäistään sääntöjen vastaisista taklauksista, puhumattakaan kunnon pesislyönneistä Simonin tyyliin.

Minulle olisi kelvannut pelikieltoa jotain yhden ja viiden matsin väliltä ja siihen päälle McGrattanin "hienovarainen" muistutus joukkueiden seuraavassa kohtaamisessa.
Tässä onkin todella mielenkiintoista mitä seuraa kun tapahtuu jokin Bertuzzi, Simon, McSorley luokan ylilyönti? Jos tätä tapausta pidetään vertailuna, niin pitäisi tulla sitten jo koko kauden pelikieltoja!?

Eikä tuota McGrattanin kostoakaan voi kauhean todennäköisenä pitää. NHL:n johto on jo pitkän aikaa poistanut pelistä pelaajien omaa oikeuden käyttöä. Voi olla että tämä on myös NHL:n vastaisku Ducksien mestarijoukkueen pelityyliä kohtaan ja halutaan estää uusien Broad Street Bullien synnyt, koska tämä ajaisi vastoin liigan pyrkimystä tehdä pelistä yhä salonkikelpoisempaa saadakseen uusia katsojia Yhdysvalloista. Miten hyvin tämä jo hyvinkin 15-vuotta kestänyt uudistaminen on tuonut uusia katsojia? Ei kai kauhean hyvin ja USA:ssakin katsojaluvut ovat onnettomat ja TV-sopimukset surkeita. Enää ei voida edes puhua neljästä päälajista (baseball, koripallo, jenkkifutis, lätkä), sillä perinteisesti pienin NHL on pudonnut niin kauas muista esim. tv:n katsojaluvuissa. Itse kuvittelisin tämänkaltaisten tuomioiden lähinnä ajavan vanhoja katsoja pois NHL:ää seuraamasta ja siirtyvän joko muihin sarjoihin ja lajeihin.

Campbell ja Bettman ovat johtaneet NHL jo kohtuuttoman pitkältä tuntuvan ajan ja voisi taas vaihteeksi kysyä ajavatko heidän linjansa lajin etua? Omistajien taskut kuitenkin täyttyvät ilmeisesti sen verran hyvin, että itse pelistä ei välitetä sen enempää. Tuntuu että kaikki sääntöuudistukset jotka ajavat NHL-jääkiekkoä yhäkauemmas alkuperäisestä hyväksytään mukisematta.

Toivottavasti rangaistuksia järkeistetään, tästä ei minusta mitenkään yli 5 ottelua olisi kuulunut antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös