Mainos

Steve Downien taklaus ja siitä annettu rangaistus

• 17 424
  • 142

Rush247

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins+Crosby
Ymmärrän että Liigan päättäjät pyrkivät vähentämään näitä loukkaantumiseen johtavia niittejä, mutta samalla he myös karsivat pelistä pois siihen kuuluvan intensiteetin ja siten sen myötä lätkän syvimmän olemuksen. Lopputuloksena meillä on kaukalopalloa ja sitä en ainakaan itse halua.
NHL-Downien kaltaiset teloitusyritykset=kaukalopallo, hyvin sä vedät.

Pelin nimi on kuitenkin jääkiekko ja noita ylilyöntejä on sattunut aina ja tulee sattumaan aina, halusimme tai emme.
Oletko miettinyt että EHKÄ NHL haluaisi karsia näitä idioottimaisia tekoja ja sen takia hieman ankarampi tuomio kuin normaalisti? Kuka vittu kaipaa tollasta paskaa änäriin?

Eager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Eagles, HPK ja Barça
NHL-Downien kaltaiset teloitusyritykset=kaukalopallo, hyvin sä vedät.

Oletko miettinyt että EHKÄ NHL haluaisi karsia näitä idioottimaisia tekoja ja sen takia hieman ankarampi tuomio kuin normaalisti? Kuka vittu kaipaa tollasta paskaa änäriin?

Samat sanat. Siinä vaan käy niin että jos tällaisista taklauksista ruvetaan antamaan tällaisia penaulteja niin kyllä ne takalukset aikalailla vähenee kun ruvetaan varomaan joka helvetin tilannetta
--> sitä sun neitikiekkoas/kaukalopalloa

Voin ihan rehellisesti myöntää, että ainakin itse kaipaan tollaisiakin taklauksia kuin taklauksia yleensäkkin lätkään siinä missä nättejä maaleja ja hienoja torjuntoja. Ja kuten jo edellisessä viestissä kerroin niin ei toi ollut vielä mitään, sillä niitä paljon rumempiakin taklauksia on nähty ja paljon. Et oo kyl viel nähnyt mitään jos tollasesta jo rupeet itkee. Ei pahalla muttei niin hyvälläkään.

No meillä on aikamoinen näkemysero tässä. Sä et haluu ymmärtää mua ja mä en haluu ymmärtää sua, joten on hieman pattitilanne ja en ainakaan itse jaksa jatkaa tätä lasten eipäs juupas leikkii sillä se ei hyödytä kumpaakaan meistä puhumattakaan muista jatkoaikalaisista. Mä seison vaikka maailman loppuun asti oman mielipiteeni takana ja sä kans omas joten parempi antaa olla ja suunnata energiat muualle jossa niistä on huomattavasti enemmän hyötyä. Mut kiitti kuitenkin tästä antoisasta keskustelusta.

Suosikkijoukkue
Taistelijat
Pelikielto tuntuu kyllä suhteettoman pitkältä, koska vaarallisemmista ja "rikollisemmista" otteista on tullut huomattavasti lyhyempiä pannoja. Minusta kuitenkin tälläisistä tapauksista tulee antaa ainakin vähän pelikieltoa (1-5 peliä), vaikka taklaus olisi teknisesti puhdas, koska nämä aiheuttavat kaukalossa pahimmat loukkaantumiset (pää- & niskavammat).

Taklaus voi siis olla puhdas, mutta tavallaan "moraaliton", jos tahallaan tai vain huolimattomuuttaan ja harkitsematta ajellaan tarpeettoman kovaa. Jääkiekko ei huipullakaan saa olla niin vakavaa, että pelaajien terveyden kunnioittaminen jää kovan pelin jalkoihin. Minusta on moraalisesti paheksuttavaa, jos joku - vaikkakin puhtaasti tai sääntöjen mukaan - teloo jonkun pelaajan sairaalaan tarpeettoman kovalla pelillä. Siksi nämä hurskastelijat, jotka sanovat että taklaus oli täysin puhdas, ovat vähän pihalla. Pitäisikö ymmärtää, että mikä tahansa, vaikka toisen tappaminen on sallittua, kunhan se tapahtuu teknisesti puhtaalla taklauksella? Ja lainpuitteissa saa siis tehdä mitä vaan, mitä vittua jostain moraalista ja toisten ihmisten kunnioittamisesta?

Vahingoille ei tietysti voi mitään, (taklattava saattaa horjahtaa ja löydä päänsä jäähän jne.), mutta herran jeesus tämähän on vaan jääkiekkoo, ja terveys ja oikea elämä on miljoonasti tärkeämpää kuin joku voitettu kaksinkamppailu tai peli. Siksi on parempi jättää se niitti puuntakaa satasen vauhdilla tekemättä. Kyllähän sen kiekon voi ottaa vähän varovaisemmallakin kontaktilla. Sitä on tietysti usein mahdoton todistaa, että yrittikö rikkoja tahallaan vahingoittaa, mutta ainakin oli huolimaton kontaktin kanssa tai sitten silmissä vaan sumeni raivon takia. Toki taklattavallakin on vastuunsa, mutta ”puuntakaatilanteita” tulee, koska ihmisen havaintokyky ei ole aina sataprosenttinen.

Yksi keskeinen pointtini on siis se, että teknisesti puhtaistakin taklauksista voi mielestäni antaa pelikieltoa, jos pelataan tarpeettoman kovaa niin, että jonkun pelaajan terveys vaarantuu. Se on toisarvoista yrittikö pelaaja tarkoituksella vahingoittaa, hänen päänsä sisään emme pääse. Kyseessä oli joko huolimattomuus, yli-innokkuus, kunnioituksen puute tai puhdas vahingoittamistarkoitus – joskus syytä voi toki vierittää myös taklattavalle tai vain huonolle tuurille.

Täytyy muistaa puhtaasta taklauksesta puhuttaessa, että puhtaan taklauksen kriteerit ovat aika vanhat – vähintään parin vuosikymmenen takaa. Lisäksi puhtaan taklauksen kriteerit ovat hämärät sikäli, että ne perustuvat osaltaan kunkin lätkänseuraajan omaan määritelmään. Joka tapauksessa nykyään monet teknisesti puhtaat taklaukset ovat pelaajien terveydelle aika vaarallisia, koska pelaajien voima, nopeus ja koko ovat parissa vuosikymmenessä huomattavasti kasvaneet. Taklauksissa on nykyään valtavasti liike-energiaa, ja niinpä ne ovat aika pommeja, varsinkin jos osuvat puuntakaa päähän.

Nykyään siis pahojen loukkaantumisten välttämiseksi voidaan joutua puuttumaan teknisesti puhtaisiin taklauksiin, koska nekin aiheuttavat useita vaaratilanteita. Onko siis otettava askel kohti ringetteä tai kauniisti sanoen kohti taitokiekkoa pelaajien terveyden nimissä?

------------

Itseäni huvittaa, että täällä jatkoajassa nousee aina jonkinlainen myrsky vesilasissa, jos pelissä sattuu jotain sääntöjen rajamailla olevia tai rajat rikkovia tapauksia. Jos joku on taklannut vähän rumasti, onko se kyynärpää noussut, onko hyppyä jne. Niistä riittää tulikivenkatkuisia kirjoituksia sivukaupalla. Itse kiekollisista tapahtumista ja muusta paljon oleellisemmasta keskustellaan suhteessa vähemmän. Tää on vähän tämmönen skadaali-palsta ja suhteellisuudentaju on vähä sumentunut näissä keskusteluissa. No, nyt olen laittanut itsekin lusikkani tähän soppaan, jos aikaisemmin tyydyin lähinnä huvittuneen sivustaseuraajan rooliin.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Yllättävän kauan Downielta loppujen lopuksi meni, ennen kuin tuli pelikieltoa. Tätä sanomaa ei pidä ymmärtää väärin, minulla ei ole sinällään mitään Downie'ta vastaan, nuorella hyökkääjällä on ollut erittäin kova lapsuus ja häntä on sikäli helppo sympatisoida, mutta hänen pelityylinsä vain sattuu olemaan liian usein liian likainen.

Minä pidän NHL-kiekossa valtavasti pelin fyysisestä puolesta. Rehdit tappelut, kovat taklaukset ja jopa puolilikaiset taklaukset kuuluvat ehdottomasti peliin. Nämä tarkoituksellisen näköiset päänmestaus-taklaukset useiden metrien vauhdilla sen sijaan saavat jäädä ehdottomasti kokonaan pois (enkä mene muuten ostamaan tämän jälkeen hamekangasta).

Mielestäni NHL teki aivan oikein, kun antoi tuosta kovan rangaistuksen. Väärille poluille mennään vasta siinä vaiheessa, kun joku toinen pelaaja ei tule saamaan vastaavanlaisesta taklauksesta vastaavanlaista tuomiota. Pitää oikeasti toivoa, että NHL menisi jatkossa näissä kovalla vauhdilla päähän kohdistuneissa taklauksissa tasapuolisesti.

En tiedä, toivonko tällä liikoja, mutta ainakin Campbell on nyt näyttänyt ja kertonut kaikille, että jatkossa näistä päähän kohdistuvista taklauksista on tulossa aiempaa kovempia sanktioita. Ja tämä on pelkästään lajin etu. Edelleen NHL:ssä näkee mielellään Scott Stevensin kaltaisia kovia pommittajia, mutta näitä kovalla vauhdilla pelkästään vastustajan päätä metsästäviä pelaajia ei tule ikävä.

Mielenkiintoinen poitti oli tuo, mitä Chip Whitley yllä sanoi; ehkä case-Mooren kaltaista tapausta yritetään estää tällä kerralla riittävän ajoissa. NHL ei halua lisää skandaaleja ja suurin sellainen olisi saattanut olla tulossa, mikäli Downie olisi luistellut seuraavassa Ottawa-Philadelphia pelissä ja olisi pitänyt hanskansa kädessä McGrattanin kohdatessaan.

Tämänkin tapauksen jälkeen mediasta on saanut lukea mielenkiintoisia lausuntoja. Ehkä tyypillisin oli tämä Downien lausunto;

"I didn't mean to hurt him and I hope he's OK," Downie said following the game. "My game's to hit and to finish the check. I'm just trying to earn a spot on the roster. It's part of my game and I apologize for him getting hurt. I thought I got him clean. Once we hit the boards after, I asked if he was okay."

Et yrittänyt vahingoittaa häntä? Mitä helvettiä sinä selität? Sinua taklataan ja samassa vaihdossa olet mestaamassa vastustajan päätä älyttömällä vauhdilla lähes oman maalisi takana. Tottakai sinä halusit satuttaa häntä - et ehkä saada häntä vihannekseksi, mutta satuttaa kuitenkin. Ei kukaan voi olla oikeasti niin sokea, ettei näe yhteyttä Downie'hin kohdistuneen aikaisemman taklauksen ja tämän Downien taklauksen välillä, kun eroa on ehkä alle 10 sekuntia.

Ainakin kanssapelaaja McGrattanin kommenttien perusteella tämä ei ollut missään nimessä vahinko ja NHL:n fyysisen pelin eturivissä seisovan McGrattanin mielestä taklaus oli hyvin likainen;

"He'll get what's coming to him next time we play him, that's for sure."

Mediahan oli tietysti tämän kommentin jälkeen McGrattanin perässä ja viittasi jatkokysymyksillään Mooren-tapauksen jälkeisiin Canucks-pelaajien lausuntoihin. Edes nämä eivät saaneet McGrattanin kostohaluja pienemmiksi;

"I don't beat around the bush. I'm not the guy who whips out cliche after cliche, you are going to get a straight answer out of me," McGrattan said. "At least I'm telling him I'm going to do it. I'm not going to blindside him or hit him from behind. That kid may get away with that stuff in junior but he won't get away with it in this league, not for long."

Pitää oikeasti toivoa, että Downie jättää nämä junnusarjatekonsa jatkossa vähemmälle. Nyt hän pelaa NHL:ssä ja hänen pitäisi luoda uraa pelaajana. Hänestä voisi tulla hyvin arvokas kakkosketjun kovaa taklaava hyökkääjä, mutta mikäli hän on vaihto vaihdon jälkeen vastustajien silmätikkuna, eikä pysty hallitsemaan hermojaan taklausten jälkeen, pelaajasta ei tule koskaan mitään erikoista.

Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Minä pidän NHL-kiekossa valtavasti pelin fyysisestä puolesta. Rehdit tappelut, kovat taklaukset ja jopa puolilikaiset taklaukset kuuluvat ehdottomasti peliin. Nämä tarkoituksellisen näköiset päänmestaus-taklaukset useiden metrien vauhdilla sen sijaan saavat jäädä ehdottomasti kokonaan pois (enkä mene muuten ostamaan tämän jälkeen hamekangasta).

Mielestäni NHL teki aivan oikein, kun antoi tuosta kovan rangaistuksen. Väärille poluille mennään vasta siinä vaiheessa, kun joku toinen pelaaja ei tule saamaan vastaavanlaisesta taklauksesta vastaavanlaista tuomiota. Pitää oikeasti toivoa, että NHL menisi jatkossa näissä kovalla vauhdilla päähän kohdistuneissa taklauksissa tasapuolisesti.

Aika lailla samaa mieltä.

Väkisin tässä tulee mieleen viime kevään pudotuspelit ja Prongerin tarkoituksellinen näköinen temppu Holmströmin päähän kohdistuen. Vauhtia ei toki ollut yhtä paljon, mutta tahallinen teko ja pää kohteena. 1 peli, 20 peliä? Leveä on haarukka, tai sitten supertähdillä/playoffseissa on eri säännöt.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
oikea tuomio

Nähtyäni eilen tuon taklauksen, olen sitä mieltä että tuo 20 pelin panna on täysin oikeutettu. Ruma tuo taklaus oli kuin mikä. Kädet ylhäällä ja suoraan päähän tahallaan, ei kahta puhetta.

Jääkiekossa saa ja pitääkin taklata, mutta ei tuolla tavalla.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Mistä tätä hamekangas kukkahattu porukkaa oikein tulee?

...mutta samalla he myös karsivat pelistä pois siihen kuuluvan intensiteetin ja siten sen myötä lätkän syvimmän olemuksen. Lopputuloksena meillä on kaukalopalloa ja sitä en ainakaan itse halua.
Tuo ensimmäinen lauseesi on sitä laatua, että yleensä tällaisten sankareiden viestejä ei kukaan järkevä ihminen pidemmälle lue. Mutta nyt tätä viestiä luinkin minä.

Eager on selvästikin vielä siinä vaiheessa "uraansa", jossa pitää toistella isoilta pojilta opittuja mantroja, sisäistää "pelin sisäinen koodi" ja kelailla koosteita Scott Stevensin taklauksista uskottavuuspisteiden takia. Puhutaan "kunnioituksesta" ja "intensiteetistä", mutta ei tiedetä mitä se tarkoittaa.

Taklaaminen kuuluu jääkiekkoon. Taklaamisen idea on saada kiekko pois vastustajalta ja tehdä sitten maali. Scott Stevens oli pelaaja, joka vielä ymmärsi tämän. Sitä jääkiekkoa minäkin haluan katsoa.

Sen sijaan en halua katsoa sitä jääkiekkoa, jossa taklaaminen on vain show'ta, aivan kuten en halua nähdä tappeluja, jotka on järjestetty kaksi viikkoa etukäteen toisen erän 13. peliminuutille, jotta halliin saataisiin lisää väkeä.

Lisäksi ainakaan minun mielestäni jääkiekko ei ole maailman tärkein asia. Ihan totta, minä kovasti toivon, että Steve Moore ja Dean McAmmond elävät pitkän elämän. Bertuzzi ja Downie voisivat minun puolestani jättää koko NHL:än. Kun Trent McCleary aikoinaan heittäytyi kiekon eteen ja oli kuolla, toivoin miehen selviytyvän. Erikoisia tuntemuksia, vai?

Ihmishenki on minulle tärkeämpi asia kuin perseet penkistä nostava taklaus. Uskokaa tai älkää. Jos se tekee kukkahattutädiksi, niin siinä sitä sitten ollaan. Minun mielestäni pelin henki ja säännöt pitävät olla sellaiset, että todennäköisyys sille, että joku kuolee kentälle, on mahdollisimman pieni. Kokonaan riskiä ei voida estää. Jalkapalloviheriöille porukkaa kuolee jatkuvasti.

Kun näyttää siltä, että pelaajat eivät piripäissään tajua ihmishengen arvoa, ja painavat 120 kiloa ja käyttävät tappavia varusteita, niin pitäähän sitä sitten tehdä jotakin. Jos Downien taklaus olisikin sääntöjen mukainen, niin sääntöjä pitää muuttaa, kun jonkun kuolema alkaa vaikuttaa todennäköiseltä.

NHL:ssä taistellaan Stanley Cupista, toivottavasti niin on jatkossakin. Jos pelin ideaksi muuttuu se, että peliä tärkeämpiä ovat ne sankarit, jotka komeimmin torppaavat vastustajan, niin NHL liittyköön sitten WWE:hen. Sitten voin etsiä jonkun toisen liigan. Rugby Union, anyone?

Suosikkijoukkue
Taistelijat
Ihmishenki on minulle tärkeämpi asia kuin perseet penkistä nostava taklaus. Uskokaa tai älkää. Jos se tekee kukkahattutädiksi, niin siinä sitä sitten ollaan. Minun mielestäni pelin henki ja säännöt pitävät olla sellaiset, että todennäköisyys sille, että joku kuolee kentälle, on mahdollisimman pieni. Kokonaan riskiä ei voida estää. Jalkapalloviheriöille porukkaa kuolee jatkuvasti.

Kun näyttää siltä, että pelaajat eivät piripäissään tajua ihmishengen arvoa, ja painavat 120 kiloa ja käyttävät tappavia varusteita, niin pitäähän sitä sitten tehdä jotakin. Jos Downien taklaus olisikin sääntöjen mukainen, niin sääntöjä pitää muuttaa, kun jonkun kuolema alkaa vaikuttaa todennäköiseltä.

Oikeastaan koko viestin voisin allekirjoittaa. Minusta tässä on tiivistettynä kaikki se, mitä torppausniittejä hehkuttavat lätkäfanit eivät putkiaivoissaan tajua. Kontaktit ovat osa pelitilannetta, joissa kiekkoa yritetään riistää vastustajalta. Taklauksen seurauksilla on siis väliä, ei pelkästään sillä, onko taklaus teknisesti puhdas. Kovankaan kontaktipelin idea ei ole antaa torppausniittejä, joilla pahimmassa tapauksessa tuhotaan jonkun kaverin ura ja terveys.

Joo, säännöt ovat ehkä silloin pielessä, jos "puhtaissakin" kontakteissa alkaa tulla pahoja vammoja. Kontakteja koskevien sääntöjen ei siis tulisi olla mitään luonnon lakien kaltaisia kumoamattomia totuuksia, vaan joskus niitä sääntöjä on ehkä päivitettävä.

LISÄYS: itse Downien taklauksesta olen sitä mieltä, että aika nulikkamainen teko, jonka voi kyllä antaa anteeksi. Siitä huolimatta pieni pelikielto on paikallaan, josko jatkossa kohkaaminen jäisi vähemmälle. Täytyy muistaa kuitenkin, että kyseessä on kokematon kaveri, joka ei kykene vielä pelaamaan aina järkevästi ja joutuu paikkaamaan taitojaan kovalla tsempillä. Välillä niitä ylilyötejä tulee, vaikka ei tietysti saisi. Tuskinpa mitenkään harkitusti torppasi McAmmondia. Vauhti oli kova, mukana myös poikamaista intoa ja huolimattomuutta kontaktissa, ehkä vielä ripaus kostonhalua... siinä tulos.

Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei voi kun nauraa näille spedeille, joiden mielestä taklaus oli puhdas sekä komea pommi ja vika on McAmmondissa, joka ei pitänyt päätä ylhäällä. Vittu järjetön hyppy kyynärpäällä päähän. 20 ottelua on kyllä ylimitoitettu, mutta kenties se oli tarkoituskin, jotta viesti pelaajille menee takuulla perille.

Ja olen fyysisen pelin ystävä. Tuo ei ollut fyysisyyttä.

Ei voi kun nauraa näille spedeille, joiden mielestä taklaus oli puhdas sekä komea pommi ja vika on McAmmondissa, joka ei pitänyt päätä ylhäällä. Vittu järjetön hyppy kyynärpäällä päähän. 20 ottelua on kyllä ylimitoitettu, mutta kenties se oli tarkoituskin, jotta viesti pelaajille menee takuulla perille.

Ei voi kun nauraa niille spedeille, jotka näkevät taklauksessa hypyn tai kyynärpään osuvan McAmmondin päähän. Itseasiassa nauran myös McAmmondille, joka NHL-ammattilaisena itkee mediassa taklauksesta, vaikkei uskaltanut sanoa sanaakaan viime kevään Prongerista, jonka tarjoama kyynärpää oli huomattavasti törkeämpi.

Rangaistus on törkeästi ylimitoitettu ja uskon ettei linja tule pitämään näiden tapausten suhteen. Mielenkiintoiseksi muuten sitten muuttuu se, että nouseeko näiden muiden "törkeyksien", kuten mailalla päähän hakkaamisen rangaistukset samanlaisilla prosenteilla, kuten tässä taklauksessa.

Myöskin mielenkiintoisena pidän sellaista asiaa, että nyt kun puhutaan "serial offendereista" jollaiseksi Steve Downie ei voida laskea, eikö myös pitäisi alkaa pitää kirjaa niistä kavereista, jotka aivotärhdyksiä keräävät? Jossain vaiheessa pitäisi alkaa miettimään, onko myös kaverissa joka kerää peleissä aivotärähdyksiä ihailemalla kiekkoa vikaa.

Huvittavana pidän myös muutaman kirjoittajan asennetta sen suhteen, että heidän mielestään Downie on sika ja McGrattanin tulisi teloittaa hänet. Noh, Bertuzzi tapaus on varmaan vielä muistissa ja siinähän on rangaistusten muodossa ainakin ennakkotapaus olemassa. Muutenkin melko keskusteluformuimaiseen tapaan melko tekopyhiä lausuntoja, tosi normaaliahan se on.

Se mitä koko tapaukseen tulee kokoinaisuudessaan, noh omasta mielestäni taklaus on puhdas ja siitä annettu rangaistus tapaa jääkiekkoa kaukalopallomaiseen suuntaan, kuten SM-Liigassa on tehty jo monien vuosien ajan. Tämä on todella surullista, koska ainakin itselleni jääkiekko on säälimätön laji, jossa todella kovat taklaukset kuuluvat lajiin, sattui niissä tai ei.

En välttämättä haluaisi vetää tätä korttia esiin, mutta itselläni on pelatessa kiekkoa polvi hajonnut kahdesti vuosien aikana todella pahasti. Eka kerta lopetti pelaamisen korkealla tasolla ja toisen kerran jälkeen polveen kanssa ei voi töissäkään käydä. Molemmat vammat tulivat kunnon polvitaklauksista, jälkimmäisessä oli omaakin vikaa, kun piti lähteä väistämään. Tämä lähinnä sen takia, että minä ainakin pystyn itse perustelemaan oman käsitykseni lajista säälimättömänä ja kovana.

Mielestäni melkolailla kohtuuton tuomio noinkin pitkä panna kuin 20 peliä.
Vaikka taklaus on raju, niin ei se mielestäni sisällä mitään selvän sikailun merkkejä, esimerkiksi yhtä selviä kuin Simonin keississä. Monta kertaa olen videopätkää kelaillut ja ei ne kädet nyt juurikaan kovin korkealle nouse. Hieman ryntäyksen makua, mutta änäriltä ehdottomasti hieman harkitsemattomasti annettu tuomio.

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool

Ja olen fyysisen pelin ystävä. Tuo ei ollut fyysisyyttä.

No mä sitten liityn spedejen kerhoon. Olkatoppauksella nassuun vedetyt taklaukset ovat mielestäni erittäin komeita. Pieni hyppy oli omasta mielestäni ainut rike. Muuten olikin sitten erittäin nautittavaa katseltavaa. Loukkaantuminen valitettavaa.

Mailat ja kyynärpäät alhaalla ja lisää tälläista (ilman hyppyä seuraavan kerran).

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jotain pitäisi, muuttaa niin varusteiden materiaalia, kun tulee teräksen kovilla suojilla, jotka ei anna mitään periksi.

Taklauksessa ei esiintynyt hyppyä, jos osaatte katsoa kunnolla ettekä ihaile sitä loppulentoa.

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Jaa, että NHL on nyt ottanut tiukemman linjan taklauksiin. Minulle on ihan sama minkälaisia tuomioita NHL:ssä jaetaan, mutta tämä tuomio ei ole kyllä millään lailla linjassa aikaisempien tuomioiden kanssa. Taklaushan ei missään nimessä ollut puhdas, mutta aikaisempina vuosina tuosta olisi hyvin voinut päästä käytännössä ilman tuomiota. Ehkä NHL menee enemmän eurooppalaiseen suuntaan tässäkin ja tuomioita jaetaan myös teon seurausten suhteen. En ole ihan vakuuttunut tästä linjasta, mutta onhan pelaajien turvallisuus toki erittäin tärkeä asia. Harmittava juttu McAmmondille, uran jatko voi olla vaakalaudalla. Tästä(kin) taklauksesta tuli mieleen Tuckerin taannoinen taklaus Kapaseen, joka ei mielestäni ollut puhdasta taklausta nähnytkään. Olen sitä mieltä, että jos vastaava (Tuckerin) taklaus tulee ensi kautena, niin siitäkin pitäisi tulla yli kymmenen pelin panna, jos nyt vedetty "uusi" linjaus säilyy. En vaan jaksa uskoa, että niin tiukka linja pitää.

ipaz

Jäsen
Jos jotain pitäisi, muuttaa niin varusteiden materiaalia, kun tulee teräksen kovilla suojilla, jotka ei anna mitään periksi.

Tässä se suurin ero/syy aikaan ennen 1990-lukua onkin. Monella pelaajalla on nykyään ulkopuolelta kovalla muovilla päällystettyjä olka- ja kyynärpääsuojia, jotka varmasti sattuvat poskeen kun siihen vauhdilla osuu. Samalla kun pelaajat kasvavat ja vahvistuvat, varusteet kevenevät ja koventuvat, ja vauhti pelissä on kasvanut melkoisiin suhteisiin vaikkapa 1980-luvun niin ei paljon muuta voi odottaa kuin loukkaantumisia.

Vaikka varusteiden tehtävä onkin suojata pelaajaa, niin toimivat ne samalla myös vammojen aiheuttajina. Brendan Shanahan pelaa edelleen vanhoilla 80-luvun hartiasuojilla, mutta taklaa silti paljon ja puhtaasti. Kuitenkaan en ikinä uskoisi Shannyn tai jonkun muun vastaavilla vaahtomuovijofilla pelaavan lähtevän tuollaiseen taklaukseen (Shannyllä nyt tuskin vauhti edes riittäisi) koska tietävät sen satuttavan myös itseään.

Mielenkiintoista on myös se nämä uudet RBK Edge-peliasut luotiin sitä varten, että ne ovat kevyemmät eivätkä kastu, jotta pelaajat pystyvät nopeampiin liikkeisiin joka siis tuo taas lisää vauhtia kaukaloon. Ja taas tapahtuu...

tutzba

Jäsen
Puhdas pommi ja McAmmond voisi opetella pitämään päänsä ylhäällä

Huikea taklaus! Harvoin näkee tuollaisia pommeja --- en minä siitä kyllä törkeää saa millään --- vähän hyppää mutta siinä vaiheessa kun taklaus osuu niin toinen luistin on vielä jäässä

Taklauksestahan ei saa millään puhdasta! Videota olen katsonut ja kelannut noin 50 kertaa, enkä millään pysty olemaan Suolakuninkaan tai Parker27:n kanssa samaa mieltä.

Ensinnäkin, taklaus oli tarpeeton. Myönnetään, että kiekko oli puolustusalueella maalin takana, ja sieltä se olisi kohta voinut mennä maaliin, mutta se, mistä olen jo aikasemminkin saarnannut olisi voinut olla tässäkin tilanteessa paikallaan: taklaajan vastuu. Lajilla ei ole varaa menettää yhtäkään pelaajaa sen takia, että joku ajaa miehen hajalle. Myös taklattavan tehtävä on olla sellaisessa asennossa, ettei itseään telo, mutta tuo tilanne tuli aivan liian nopeasti että McAmmond olisi mitään ehtinyt tekemään.

Hyppäämistä tuossa myös tapahtui. Hiukan ennen osumathetkeä (mielestäni) molemmat luistimet olivat ilmassa, joten törmäyksen voimasta Downie ei ilmaan noussut.

En nyt muista missä maassa, olisiko Norja tai Tanska, on käytössä rangaistuksena tuollaisissa tilanteissa se, että loukkaantumisen aiheuttanut pelaaja on sivussa yhtä pitkään kuin loukkaantunutkin. Voi olla tosin, että sääntö on jo poistunut, mutta uskoisin, että tässä 20 ottelun pelikiellossa päästään aika lailla tuon kanssa samalle linjalle.

Taklaukset kuuluvat jääkiekkoon, onhan tämä kontaktilaji, mutta järki on pidettävä mukana!

Hyttynen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Taklaukseen en ota kantaa, mutta Philly otti ainakin kantaa miehen otteisiin harjoituskaudella:

"The Philadelphia Flyers announced that they have assigned forward Steve Downie to the Flyers’ American Hockey League affiliate, the Philadelphia Phantoms, according to club General Manager Paul Holmgren."

Downien pelikielto ei estä häntä pelaamasta AHL:ää. AHL-pelit eivät kuitenkaan vähennä hänen pelikielto-pelejään.

Flyers todennäköisesti juoksuttaa Downieta edestakaisin farmin ja seuran väliä, niin että kun Downiella ei ole AHL-peliä pelattavana, hänet pidetään Flyers-rosterissa ja pelikieltojen määrä tippuu. Sitten taas mennään takaisin farmiin pelailemaan.

Näin ainakin Ed Moranin artikkelin mukaan:
http://www.philly.com/philly/sports/flyers/20070929_Downies_suspension.html

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Katsoin tuon videon taklauksesta vasta kuin tämä järjetön 20 pelikielto oli langetettu. Odotin näkeväni jotain todella törkeätä ja petyin pahasti. Selkeästi puun takaa ja tarkoituksenhakuinen taklaushan tuo oli, mutta en mä tosta olisi osannut paria matsia enempää tipahtavan.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tuolla Downien taklauksella ja vastustajan kunnioittamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Taklaus suuntautuu päähän, jalat on ilmassa ja kiekko jo muualla. Taklaaminen tuossa tilanteessa ei hyödytä omaa joukkuetta. Eli siis turha ja vaarallinen taklaus - ei mikään murhayritys, mutta täysin tuomittava.

NHL pyrkii nämä kitkemään ja hyvä niin.

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Paljonko penaltya tulee tästä taklauksesta? Mielenkiintoista nähdä mitä johto päättää NHL:ssä. Rypien otti kuitenkin vauhtia omasta päästä ja ajoi suoraan päin vaikkakin Royn ei pitäisi tehdä tuollaisia käännöksiä laidan vieressä.

http://www.youtube.com/watch?v=ZWMFdCdJTJ4

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Paljonko penaltya tulee tästä taklauksesta? Mielenkiintoista nähdä mitä johto päättää NHL:ssä. Rypien otti kuitenkin vauhtia omasta päästä ja ajoi suoraan päin vaikkakin Royn ei pitäisi tehdä tuollaisia käännöksiä laidan vieressä.

Et kait oikeasti rinnasta näitä kahta taklausta? Toisessa kiekko mukana taklattavalla ja toisessa ei. Toisessa taklattava tekee ns. sm-liigamaisen käännöksen laidassa ja toisessa taas ei. Toisessa pysyy taklaajalla jalat maassa ja toisessa taklaaja hyppää.

Ei Rypien kerkiä tuossa enää paljon hidastella siinä vaiheessa, kun näkee et Roy yrittää väistää taklausta pysähtymällä ja kääntämällä selkänsä. Saman linjan mukainen rangaistus tässä tapauksessa olisi maksimissaan kahden ottelun pelikielto.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuolla Downien taklauksella ja vastustajan kunnioittamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Taklaus suuntautuu päähän, jalat on ilmassa ja kiekko jo muualla. Taklaaminen tuossa tilanteessa ei hyödytä omaa joukkuetta. Eli siis turha ja vaarallinen taklaus - ei mikään murhayritys, mutta täysin tuomittava.

NHL pyrkii nämä kitkemään ja hyvä niin.

Mielestäni vakavin asia kuitenkin on tuo taklauksen paikka, joka tekee taklauksesta laitataklauksen. Taklauksesta ei olisi todennäköisesti saanut yhtään mitään, jos taklaus olisi suoritettu laidan suuntaisesti, niin kuin esim. Mäkiaho otti hienosti muutama vuosi sitten jonkun TPS-pelaajan maalin takana. Tässä tapauksessa mennään pää edellä laitaan ja huonommalla tuurilla kaverilta olisi saattanut loppua koko elämä.

Hieno asia, että näihin puututaan isolla kädellä jopa rapakon takana.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy