Sportin talous

  • 1 049 579
  • 3 449

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mehän emme tiedä tarkasti, miten Collinsin ja Aikinsin sopimusten kanssa on neuvoteltu. Useinhan sopimuksista neuvotellaan pitkään ja tj pitää hallitusta ajan tasalla. Niinkin suurta asiaa kuin pelaajalle annettavaa optio-oikeutta seuraavasta kaudesta ei käsittääkseni tj tee ilman hallituksen hyväksyntää. Keväällähän selvisi, että osalla suomalaisista pelaajista oli samanlainen optio-oikeus neuvoteltuina. He kaikki käyttivät optionsa ja jäivät Sportiin. Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö Sportin hallitus olisi optiomenettelyä hyväksynyt.

Miksi teillä on toimitusjohtaja, jos hän joutuu kaikki kysymään hallitukselta? Optiot kuuluvat normaalina käytäntönä pelaajien sopimuksiin ja ovat osa sopimuksen keston määrittelyä. Itse en ymmärrä miksi hallitus pohtisi tällaisia yksityiskohtia, kun talossa on toimitusjohtaja.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Miksi teillä on toimitusjohtaja, jos hän joutuu kaikki kysymään hallitukselta? Optiot kuuluvat normaalina käytäntönä pelaajien sopimuksiin ja ovat osa sopimuksen keston määrittelyä. Itse en ymmärrä miksi hallitus pohtisi tällaisia yksityiskohtia, kun talossa on toimitusjohtaja.

Koska toimitusjohtajan "hanskat ovat ns. hukassa" ja hallitus on tämän ymmärtänyt.

Turhaa täällä yritetään kaataa kaikkea kuraa Saaren niskaan tai vaihtoehtoisesti hallituksen. Saari taitaa olla vain ammattitaidoton tunari ja hallitus Tammisen vietävänä.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Turhaa täällä yritetään kaataa kaikkea kuraa Saaren niskaan tai vaihtoehtoisesti hallituksen. Saari taitaa olla vain ammattitaidoton tunari ja hallitus Tammisen vietävänä.

Eli -300.000€ on Tammisen syytä? Ei se valmentajan vika ole jos kaikkiin pelaajahankintoihin suostutaan. Tyhmähän sellainen koutsi on joka ei lisää pelaajia halua. Miksi koko hallitus ja Saari sitten on Tammisen taluutusnuorassa, hyvä kysymys johon mä en ainakaan tiedä vastausta. Kyllähän homman pitäisi mennä niin että Tammiselle kerrotaan tarkat budjetit joiden mukaan tulee toimia, niin kuin varmaan onkin tehty, ja tehdä selväksi että lisärahoitusta pelaajiin ei tule ellei ryhävalas itse käy kierroksella keräämässä euroja kassaan. Miksi homma silti kusee, niin en tiedä.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Luetunymmärtäminen hakusessa?

Oli joo :D

Eikös tässä pitänyt joku tiedotustilaisuus olla tällä viikolla? Ilmeisesti toimistolla jatketaan samalla kokoonpanolla kuin ennen, kun mitään ei kuulu?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Miksi teillä on toimitusjohtaja, jos hän joutuu kaikki kysymään hallitukselta? Optiot kuuluvat normaalina käytäntönä pelaajien sopimuksiin ja ovat osa sopimuksen keston määrittelyä. Itse en ymmärrä miksi hallitus pohtisi tällaisia yksityiskohtia, kun talossa on toimitusjohtaja.

Niinkuin kirjoitin, en tiedä miten asiat ovat menneet, joten arvailuja ne minun osaltani ovat. Siitä ei päästä kuitenkaan mihinkään, että silloinen hallitus on viime kädessä vastuussa siitä, minkälaisia sopimuksia seuraan on tehty. Optiot ovat normaalia käytäntöä, mutta viime vuoden joukkuetta kasattaessa optiot tästä kaudesta ovat olleet pääsääntöisesti pelaajien päätettävissä. Silloisen hallituksen on ilman muuta täytynyt hyväksyä tuo menettely.

Kyllä hallituksen on tiedettävä tarkasti kaikkien pelaajien sopimusehdot. Niissähän lyödään lukkoon tulevan pelaajabudjetin suuruus.

Joka tapauksessa uskon, että Sportin osalta sopimusmenettelyt ja vastuut on jo selkiytetty ja seuranta tehty aukottomaksi. Sehän tukee vain toimitusjohtajan ja muiden toimijoiden työtä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinkuin kirjoitin, en tiedä miten asiat ovat menneet, joten arvailuja ne minun osaltani ovat. Siitä ei päästä kuitenkaan mihinkään, että silloinen hallitus on viime kädessä vastuussa siitä, minkälaisia sopimuksia seuraan on tehty. Optiot ovat normaalia käytäntöä, mutta viime vuoden joukkuetta kasattaessa optiot tästä kaudesta ovat olleet pääsääntöisesti pelaajien päätettävissä. Silloisen hallituksen on ilman muuta täytynyt hyväksyä tuo menettely.

Kyllä hallituksen on tiedettävä tarkasti kaikkien pelaajien sopimusehdot. Niissähän lyödään lukkoon tulevan pelaajabudjetin suuruus.

Joka tapauksessa uskon, että Sportin osalta sopimusmenettelyt ja vastuut on jo selkiytetty ja seuranta tehty aukottomaksi. Sehän tukee vain toimitusjohtajan ja muiden toimijoiden työtä.

Erikoista että sinulla on noin ääretön luotto Sportin taustaorganisaatioon kaiken tämän sekoilun jälkeen.

Optio on tosiaan sopimuksen kestoa määrittelevä lauseke, jonka käyttäjä useimmiten määräytyy pelaajan tason mukaan. Tarpeeksi hyvät pelaajat pystyvät usein määrittelemään sopimuksensa ehtoja, koska seura haluaa hänet. Tällöin hän jättää itselleen mahdollisimman paljon päätösvaltaa mm. tulevaisuudesta. Ja hyvin luultavasti juuri näin on käynyt Aikinsin tapauksessa eli hänen agentinsa on vaatinut sopimukseen optiovuoden pelaajalle. Tähän Sport on suostunut, koska halusi pelaajan riveihinsä.

Kenellä Vaasan Sportin hallituksessa on jääkiekko-osaamista, kun he haluvat puuttua Tammisen joukkueen rakentamiseen?
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Joka tapauksessa uskon, että Sportin osalta sopimusmenettelyt ja vastuut on jo selkiytetty ja seuranta tehty aukottomaksi. Sehän tukee vain toimitusjohtajan ja muiden toimijoiden työtä.

Epäuskon yllä olevaa niin maan perkeleesti.

Uskon että Sportissa on tilanne, missä oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee. Uskon, että - ainakin ennen - Saari ja Tamminen sooloilivat todella paljon. Nyt - tietojeni mukaan - valta keskitettiin hallitukselle, joka teki päätöksenteosta todella hidasta. Miksi silti tehdään huonoja päätöksiä? Johtunee hallituksen ammattitaidottomuudesta kiekkobusineksessa ja siitä, että Tamminen runnoo asiansa läpi.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Optiot ovat normaalia käytäntöä, mutta viime vuoden joukkuetta kasattaessa optiot tästä kaudesta ovat olleet pääsääntöisesti pelaajien päätettävissä. Silloisen hallituksen on ilman muuta täytynyt hyväksyä tuo menettely.

Ja tämä logiikka perustuu mihin?
Moni toimitusjohtaja kokisi tuon luottamuspulaksi ja lähtisi, jos noin jossain toimittaisiin.
 

ventos

Jäsen
ONKOHAN HIERESSÄ KIVA KIIKKUA?

Lakeuksien miehet ovat puhuneet tuomio on annettu, vaikka oikeudenkäyntiä ei vielä ole käyty. Hyvä te.

Sopii miettiä tarkkaan onko syyllinen yksistään Herra Saari, vai voisiko syyllinen kyseiseen tapahtumaan olla jokin toinen herra jonka nimeä en viitsi mainita, vai voisiko syyllisiä olla jopa enemmän.

On se vaan niin kiva lynkata ihmisiä, vaikka ei ihan varmaa tietoa olekaan kaikista asioista. Jatkakaa.
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Erikoista että sinulla on noin ääretön luotto Sportin taustaorganisaatioon kaiken tämän sekoilun jälkeen.

Ääretön luotto on turhan voimakas sanonta. Mutta luja luottamus minulla on nykyiseen hallitukseen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Joukkue ja valmennus ovat erittäin hyviä. Sportin peli on viihdyttävää ja tehokasta. Hallitus hankkii riittävän lisän omaan pääomaan, minkä turvin Sport voi lähteä uusimaan vähintään viime vuotista urheilullista tulosta.

Kenellä Vaasan Sportin hallituksessa on jääkiekko-osaamista, kun he haluvat puuttua Tammisen joukkueen rakentamiseen?

Kyllähän Tammisella on Sportissa paras ammattitaito menetystyvän joukkueen kokoamiseksi. Tami on koonnut kolme kertaa Sportin joukkueen. Kahdella ensimmäisellä kerralla Sport saavutti hopeat, mutta viime kaudella tuli sitten täysosuma vihdoinkin Vaasaan. Hallituksen tehtävä tulevalle kaudelle oli helppo, koska suurin osa Mestis-mestareista halusi jäädä Sportiin. Suurimmat muutokset Tami halusi ulkolaisiin pelaajiin pl. Cabana. Tämän hallitus siunasi, vaikka se tuli kalliiksi. Luulen, että Tami on halunnut vielä ainakin yhden tai kahden puolustajan (ehkä Jackson ja Immonen) hankkimista, mutta hallitus ei ole tässä taloudellisessa tilanteessa ainakaan vielä suostunut näihin vaatimuksiin. Hallituksella on homma jämäkästi nyt hanskassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kyllähän Tammisella on Sportissa paras ammattitaito menetystyvän joukkueen kokoamiseksi. Tami on koonnut kolme kertaa Sportin joukkueen. Kahdella ensimmäisellä kerralla Sport saavutti hopeat, mutta viime kaudella tuli sitten täysosuma vihdoinkin Vaasaan. Hallituksen tehtävä tulevalle kaudelle oli helppo, koska suurin osa Mestis-mestareista halusi jäädä Sportiin. Suurimmat muutokset Tami halusi ulkolaisiin pelaajiin pl. Cabana. Tämän hallitus siunasi, vaikka se tuli kalliiksi. Luulen, että Tami on halunnut vielä ainakin yhden tai kahden puolustajan (ehkä Jackson ja Immonen) hankkimista, mutta hallitus ei ole tässä taloudellisessa tilanteessa ainakaan vielä suostunut näihin vaatimuksiin. Hallituksella on homma jämäkästi nyt hanskassa.

Et vastannut kysymykseeni, kenellä Sportin hallituksessa on niin kova kiekko-osaaminen, että hän pystyy puuttumaan Tammisen joukkueen kokoamiseen?

Ymmärrän, että hallitus luo strategian seuralle ja antaa budjetin toimijoille, mutta sitä en ymmärrä että jokainen pelaajasopimus pitäisi hyväksyttää hallituksessa. Optio on kuitenkin vain sopimustekninen juttu, jolla määritellään sen pituutta. Vaikea kuvitella Tammista soittamassa Hiltuselle: "Tami tässä terve. Voinko antaa Möttöselle vuoden option sopimukseen?"...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Nyt - tietojeni mukaan - valta keskitettiin hallitukselle, joka teki päätöksenteosta todella hidasta. Miksi silti tehdään huonoja päätöksiä? Johtunee hallituksen ammattitaidottomuudesta kiekkobusineksessa ja siitä, että Tamminen runnoo asiansa läpi.

Mitä huonoja päätöksiä on tehty sen jälkeen, kun päätöksenteko on sinun tietojesi mukaan keskitetty hallitukselle?

Halmelalle. Minulle ei auennut, mitä tarkoitit. Voisitko selventää, niin vastaan sitten.
 
Eli -300.000€ on Tammisen syytä? Ei se valmentajan vika ole jos kaikkiin pelaajahankintoihin suostutaan.

Ei millään hyvällä, mutta kyllä on faneillekin ne uudet pelaajat kelvanneet.

Olisivatko fanit valittaneet, jos Saari olisi todennut, että ketään ei hankita?

Epäilen, että Julle on saanut meuhkaamisellaan puolen Pohjanmaata sen verran villeiksi, että realismi saattaa kadota.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Halmelalle. Minulle ei auennut, mitä tarkoitit. Voisitko selventää, niin vastaan sitten.

Mä luulen että ei tuota enempää voi selventää. Ei mitään pahaa tai henkilökohtaista, mutta sanoithan tässä ketjussa jo aiemmin ettet ymmärrä mikä on budjetti, ja nyt et ymmärrä toimitusjohtajan toimenkuvaa. Joten en haluaisi niistä enää vääntää kanssasi. Ja toisaalta, eikös Saaresta ollut jo oma ketju?

Mielenkiintoista olisi nähdä se tilinpäätös, sekä tietää tulevan kauden varainhankinnasta enemmän. Jos kerran velkaa on reippaasti, ja silti pelaajabudjetti näyttäisi muodostuvan aika korkeaksi, niin kuka lystin maksaa?
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Olisivatko fanit valittaneet, jos Saari olisi todennut, että ketään ei hankita?

En tiedä. Itselle olisi kelvannut aivan hyvin että kaikki paitsi Aikins ja Prudden jatkavat. Uusia pelaajia ei olisi tarvinnut tänne roudata jos olisi ollut selvillä että tehdään 300K€ persnettoa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Et vastannut kysymykseeni, kenellä Sportin hallituksessa on niin kova kiekko-osaaminen, että hän pystyy puuttumaan Tammisen joukkueen kokoamiseen?

Minun on vaikea vastata hallituksen jäsenten jääkiekkoasiantuntemuksesta yhtään mitään, koska siitä minulla ei ole tietoa. Totesin, että Tammisella on se riittävä asiantuntemus Sportissa. Onhan siellä apuna nyt myös Jukka Suutari, jonka täsmähankinnat Dickenson ja McGregor ovat osoittautuneet harjoitusotteluissa napakympeiksi.

Hallitus on käsittääkseni puuttunut jo nyt joukkueen kokoamiseen jäädyttämällä Tamin ja Suutarin esittämät lisähankinnat kieltämättä kapeaan pakkikalustoon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun on vaikea vastata hallituksen jäsenten jääkiekkoasiantuntemuksesta yhtään mitään, koska siitä minulla ei ole tietoa. Totesin, että Tammisella on se riittävä asiantuntemus Sportissa. Onhan siellä apuna nyt myös Jukka Suutari, jonka täsmähankinnat Dickenson ja McGregor ovat osoittautuneet harjoitusotteluissa napakympeiksi.

Hallitus on käsittääkseni puuttunut jo nyt joukkueen kokoamiseen jäädyttämällä Tamin ja Suutarin esittämät lisähankinnat kieltämättä kapeaan pakkikalustoon.

No miksi sitten puhuit aikaisemmin hallituksen roolista yksittäisten pelaajien optioiden määrittelyissä? Hallitus antaa raamit joiden sisällä suorittava organisaatio toimii. Eihän mikään organisaatio voi olla tehokas, jos sillä ei ole valtaa tehdä päätöksiä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mä luulen että ei tuota enempää voi selventää. Ei mitään pahaa tai henkilökohtaista, mutta sanoithan tässä ketjussa jo aiemmin ettet ymmärrä mikä on budjetti, ja nyt et ymmärrä toimitusjohtajan toimenkuvaa. Joten en haluaisi niistä enää vääntää kanssasi.

Tämä selvä. Kirjoitin budjeteista aiemmin, että olen tehnyt niitä ja seurannut niitä työelämässäni kyllästymiseen asti. Toimitusjohtajien toimenkuvia on niin monta kuin on seuraakin. Minun pääväittämäni oli se, että viime kauden joukkuetta kasattaessa hallitus oli tietoinen siitä, että tj Saari neuvotteli osalle pelaajasopimuksista pelaajille optio-oikeudet.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
No miksi sitten puhuit aikaisemmin hallituksen roolista yksittäisten pelaajien optioiden määrittelyissä?

Kyse on ollut edellisen hallituksen aikana tehdyistä optioista pelaajille ja olen väittänyt, että tuskin Saari on niitä omin päin neuvotellut ilman hallituksen hyväksyntää.

Nykyisen hallituksen aikana tehdyistä pelaajasopimuksista (Dickenson, McGregor, Bergman, Kuusisto) ei minulla ole tietoa. Saaren toimenkuvaa muutettiin viime keväänä, niinkuin mendietakin kirjoitti.
 
Minun on vaikea vastata hallituksen jäsenten jääkiekkoasiantuntemuksesta yhtään mitään, koska siitä minulla ei ole tietoa. Totesin, että Tammisella on se riittävä asiantuntemus Sportissa.

Eli hallituksen kiekkoasiantuntemuksesta sinulla ei ole tietoa, mutta Tammisen riittävästä asiantuntemuksesta on?
Voisitko kertoa miten tämä Tammisen riittävä asiantuntemus näkyy?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on ollut edellisen hallituksen aikana tehdyistä optioista pelaajille ja olen väittänyt, että tuskin Saari on niitä omin päin neuvotellut ilman hallituksen hyväksyntää.

Nykyisen hallituksen aikana tehdyistä pelaajasopimuksista (Dickenson, McGregor, Bergman, Kuusisto) ei minulla ole tietoa. Saaren toimenkuvaa muutettiin viime keväänä, niinkuin mendietakin kirjoitti.

Ymmärrätkö, ettei näillä optioilla ole mitään tekemistä Fortumin optioiden kanssa vaan sopimuksen pituuden kanssa?

Eli Sportin hallitus haluaa puuttua Tammisen joukkueen rakenteluun jokaisen pelaajan kohdalla? Kenellä se osaaminen siellä hallituksessa on, joka pystyy kertomaan tehdäänkö Aikinsille kahden vuoden sopimus, koska se ei tule muuten Vaasaan vai jätetäänkö sopimus tekemättä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös