Mainos

Sportin markkinointi ja viestintä

  • 48 992
  • 182

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ajattelin, etten enää tähän palaa, mutta...surullisen kuuluisassa motarin päädyn ladossa Laihian kupeessa mainostetaan tiistaina klo 9 edelleen seuraavana kotimatsina KalPa-peliä.
Ottelu on päättynyt 12,5 vuorokautta sitten ja Ilves-peliin on aikaa reilu kaksi vuorokautta... Mikään ei muutu, ainakaan tämän osalta.
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Voisivat vaihtaa tilalle lakanan, jossa olisi kaikkien loppukauden pelien päivänmäärät kerralla mainittuna, jos kerran eivät kykene tuota lakanaa muuten pitämään ajan tasalla.
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nyt kehuja, kun aihetta on: motarin lato päivitetty HETI voittoisan Ilves-pelin jälkeen ja nyt siis Ässät -mainos oikealla paikalla ajoissa!
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tänään Pohjalaisen etusivulla komea koko sivun mainos loppuvuoden kotiotteluista. Jopa yksi työkavereistani kysyi, että onko tosiaan Tapaninpäivänä Sport-HIFK -peli Vaasassa? Voisimme lähteä koko perhe katsomaan (neljä henkeä).
Ei muuta kuin motarinpäätyyn taas neljän hengen perhelippuja 40 €:lla ja hyvä tili tulee joulupyhistäkin! Hyvä Sport!

Linkki, kuva Pohjalaisen etusivusta:
 

Liitteet

  • SPORT2.jpg
    SPORT2.jpg
    185,3 KB · kertaa luettu: 408

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Fanituotteita näköjään saatavilla nyt myös Prismasta. Hienoa, että tähän on päästy!

Linkki Instagramiin: Instagram

Olihan noita tosiaan Prismassa jo mestisaikanakin, mutta hyvä, että tekevät paluun. Sit kun saiturit vaan ostais:)
 

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Palstaveljet! Miltä kuulostaisi sellainen tempaus, että Sport printtaisi kerran kaudessa johonkin peliin/peleihin, mihin on haastava saada yleisöä sellaisia mainoslappusia (flyereitä), joita voisi fanit jakaa ihmisten postilaatikoihin ilmaiseksi? Kävelylenkillä, koiran ulkoilutus reissulla tai pyörälenkillä tai ihan muutenvaan.

Flyerissä vois lukea jotain tämänsuuntaista:

Tervetuloa Vaasaan kuparisaaren jäähalliin seuraamaan tiistaina 20.02.2017, kun Sport saa vieraita Hämeestä, kun HPK saapuu Vaasan hornankattilaan. Ota tämä lippu mukaan ja näytä se ostaessasi ottelulippu, osallistut samalla S-ryhmän lahjakorttien arvontaan. Arvonta suoritetaan ottelulipun ostaneiden kesken. S-ryhmä arpoo 20kpl 100€ arvoisia lahjakortteja mihin tahansa S-ryhmän kauppaan.

Tossa lappusessa vois olla ruksittavana myös: Olen käynyt Sportin peleissä a)omistan kausikortin b)muutaman kerran kaudessa c)nyt eka kerta!
Näin sais samalla dataa kampanjan tehosta. Lähinnähän Sportia kiinnostaa nuo uudet jotka saadaan tulemaan paikalle. Flyerissä voisi myös lukea, että tähän peliin tällä lappusella saa viisi euroa ottelulipun hinnasta pois ja kaverin ottelulipun hinnasta 10 euroa.. Tai jotain sinnepäin.

Toki samassa flyerissä voisi olla kaksi vaihtoehtoa kahteen eri peliin esim jos tiistaina on HPK ja ensi keskiviikkona Blues, niin olisi hiukan valinnanvaraa päivän tai vastustajan suhteen, sekä kampanjan mennessä nappiin ei loppuisi tila heti hallista kesken:)

en ole alan ammattilainen, enkä osaa yhtään arvata mitä esim 5000-10000 lipukkeen printtaaminen maksaisi. Enkä tiedä mitä tuollaisen määrän jakaminen esim postin kautta maksaisi, joten en myöskään tiedä sitä hyötykulmaa mikä olisi ilmaisessa jakelussa, mutta tässä tapauksessa jakaminen olisi ainakin sitten ilmaista.

Itse olisin ainakin valmis jakamaan kävelylenkillä näitä omalla kylällä no problem! Näitä lippusia vois sitten halukkaat hankkia vaikka 300 nippu kerrallaan ottamalla yhteyttä toimistoon ja tilaamalla sieltä tai hakemalla toimistolta suoraan.

Miltä kuulostaa onko ihan perseestä? Onko jollain kenties parempaa tietoa tollasten printtien hinnoista? Onko muita täydentäviä ideoita? Tää jos saa myötätuulta, niin vois ehdottaa Heikille...
 

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Miten olis? Ottakaa kantaa. Tänään yleisöä uskomattomat 2503 ja kassa kiittää ja ykköspyssy on jo tulossa, eiku... Mielestäni kaikki kivet pitäis koittaa kääntää, että niitä katsojia saatais lisää nimenomaan uusia satunnaiskatsojia tuhat lisää auttais jo helvetisti. Onko muilla mitää ideoita millä saataisiin markkinoitua Sportia?

Netti on nopea ja edullinen, mutta tuntuu että joka tuutti on täynnä netti sitä netti tätä. Yllä ehdottamani old school postilaatikkomainonta + porkkana voisi olla yksi vastaus...

Tätä menoa meille ei hyvä heilu.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Netti on nopea ja edullinen, mutta tuntuu että joka tuutti on täynnä netti sitä netti tätä. Yllä ehdottamani old school postilaatikkomainonta + porkkana voisi olla yksi vastaus...
Somessa Sport on näkynyt tällä kaudella erittäin hyvin. Mitä nyt haastatteluita saisi olla ehkä enemmän, mutta toisaalta on saatu tuo Kotkan matkassa sarja.

Joskushan on jaettu Pohjalainen ilmaiseksi jokaiseen talouteen ja samalla siinä on ollut koko etusivun peittävä Sportin mainos. Tuosta ei varmaan mainostaminen enää parane, joten jos tuollainen kampanja onnistuisi Pohjalaisen kanssa järjestää, niin nyt olisi oikea hetki.

Lisäksi olen aiemmin ehdottanut, että ihmisiä saataisiin keskustaan/kouluille jakamaan tunniksi tai pariksi mainoksia. Resurssipula varmaan vaivaa, mutta eiköhän jostain tämän seuran sisältä (tai miksei ulkopuoleltakin) löytyisi pari-kolme henkilöä, jotka tuon ehtisivät toteuttaa.
 

Sporttia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Valitettavasti nykyisillä istumapaikkojen hinnoilla 37,50€/30,50€/24,50€ suuri yleisö valitsee vain Kärpät/HIFK/Tappara ottelut. Seisomalippu maksaa kanssa 17,50€.

Se on vähän hankala seuran markkinoida pelejä, kun ei suuren yleisö kiinnostus ja lippujen hinta selvästikään kohtaa paitsi parin vastustajan kohdalla. Jos väki ei ole kiinnostunut playoff-paikan taistelusta, niin loput pelit ovat katsojamääriltään luokkaa 2500-3000 paitsi Kärpät ja KooKoo sekä runkosarjan viimeinen kotipeli Ilvestä vastaan.

Tavisyleisöä kiinnostaa isot nimet ja tv:stä tutut pelaajat, kuten nähtiin lauantaina Tapparaa vastaan. Harmi että Kiviranta tai Salo eivät mahtuneet U20-kisoihin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
En ole oikein vakuuttunut, ettäkö suoramarkkinoinnin lisääminen olennaisesti parantaisi näitä arkipelien katsojamääriä. Toki yrittää voi sitäkin. Tätä nykyä Sport kuitenkin näkyy kaupungilla kiitettävästi.

Kyllä ihmiset tietävät, että joka viikko on mahdollisuus seurata liigakiekkoa. Syystä tai toisesta paikalle ei vaan tällä hetkellä vaivauduta. Tuote ei ole marginaalitleisön mielestä tässä maailman ajassa riittävän kiinnostava, halli ahdistaa, liput liian kalliita jne.

Vaikka laji itsessään on menettänyt osan suosiostaan, niin joku syy siihenkin on, että Vaasassa kontataan nyt muitakin enemmän. Ihan tuollaisia mestisajan lukemia monissa arkipeleissä, mikä on kyllä hieman pelottavaa. Mikään ei myöskään tue suoraan sitä teoriaa, että talousalueen vauraus ratkaisisi sen, miten paljon porukkaa peleissä käy. Lätkä on tavallisen kansan laji, ja Vaasassakin lama vaikuttaa.

Kyllä mä lähtisin kokeilemaan tarjouskampanjoiden kautta, josko arkipelit sitten myisivät paremmin.
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
En ole oikein vakuuttunut, ettäkö suoramarkkinoinnin lisääminen olennaisesti parantaisi näitä arkipelien katsojamääriä.

Kyllä mä lähtisin kokeilemaan tarjouskampanjoiden kautta, josko arkipelit sitten myisivät paremmin.

Markkinoinnin kasvattamisella voidaan vaikuttaa katosjamääriin jonkin verran. Lippujen hintoja alentamalla voidaan vaikuttaa katsojamääriin jonkin verran. Tästä syystä en hirveästi lisäsatsauksia maksullisiin markkinointikanaviin tekisi ja tästä syystä en lähtisi lippujen hintoja polkemaan. Lopputulos voi olla taloudellisesti negatiivinen.

Minä en usko enää siihen, että ottelun katsojamäärät suoraan määrittäisivät seuran tai sarjan suosion. Itse en juurikaan kerkeä paikalle peleihin, mutta silti kannatan ja "rakkaudella" suhtaudun omaan seuraani. Sport on näistä elämän "toisarvoisista" asioista ykkönen. Tai miten tämän nyt kuvaisi :)

Me elämme nyt vain maailmassa, jossa omaa joukkuetta voi kannattaa myös kotisohvalta käsin ja silti tuntea olevansa osa seuraa, kannattajakultturia ja kannattajaporukkaa. Toimintaan voi osallistua ihan näin verkon välityksellä. On otteluseurantaketjut ja muut kanavat käytössä. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa väitöskirjan.

Tästä tullaankin siihen, että seurojen on haettava katsojatuloja korvaavia tulonlähteitä. Näinhän myös Sportissa tehdään. Ollaan mukana tapahtumajärjestäjänä jne...urheiluseuran pyörittäminen vaatii todella monialaista osaamista nykypäivänä.

Tämä on aihe, josta voisi kirjoittaa loputtomasti, mutta jääköön tällä erää tähän.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
halli ahdistaa, liput liian kalliita jne.
Tässä ollaan asian ytimessä. Olen satavarma että moni jättää tulematta tuohon latoon, missä ei pääse edes kunnolla liikkumaan, varsinkaan noilla lippuhinnoilla.
 

Tuima

Jäsen
Kyllä suurin ongelma on nuo lippujen hinnat.
Tässähän käy kuin VR:lle.

Ymmärtäähän sen, että lipputulot ovat kotipelien suurin tulonlähde, mutta korkeilla hinnoilla kuluttajavolyymit jäävät pieniksi. Oheismyynnistä puhumattakaan.

Halvimmat hinnat (seisoma) 12-15€
Halvimmat istumapaikat 17-25€
-> lippujen hintoja voidaan kyllä laskea.
Enemmän rahaa tulee kirstuun. Varsinkin kun kioskien hintoja on nostettu.

Monet tuttavaperheet ovat jättäneet pelit väliin nimenomaan hintojen takia.
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Lisätään nyt omaan edelliseen puheenvuoroon vielä sen verran, että tottahan lipun hinnoilla on merkitystä katsojamääriin. Sitä ei epäile kukaan. MUTTA kysymys kuuluukin ja tämä onkin sitten se vaikeampi rasti...että jos lasketaan lipun hintoja esim. 5€, niin lisääkö se katsojamääriä niin paljon, että tuo hinnan alennus kannattaa ja menee tuoton puolelle? Tähän pitää tietysti laskea myös oheismyynnistä tuleva lisäkate.

Minä olen vähän kyyninen, että jos esim. eilen lipun hinta olisi ollut sen 5€ alhaisempi, olisiko se oleellisesti lisännyt katsojamäärää?

Itse näen kaikkein tärkeimmäksi asiaksi järkevän hintaisen ja joustavan PERHELIPUN tarjoamisen. Joustavalla takoitan, että perheitä on niin eri kokoisia ja muotoisia, että kaikille pitää löytyä se omalle perheelle sopiva perhelippu.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
-
Itse näen kaikkein tärkeimmäksi asiaksi järkevän hintaisen ja joustavan PERHELIPUN tarjoamisen. Joustavalla takoitan, että perheitä on niin eri kokoisia ja muotoisia, että kaikille pitää löytyä se omalle perheelle sopiva perhelippu.

Erilaisia tarjouspaketteja perheille ja muille kannattaisi viljellä paljon. Ässille on toiminut kun vähän väliä on näitä 3 matsia istumaan 39e. Lisäksi on näitä aikuinen+lapsi, aikuinen+2 lasta, 2 aikuista + 2 lasta paketteja minkä avulla pääsee halvemmalla peliin.

Tähän tietty bonuksena halvat seisomaliput. Opiskelijat, eläkeläiset ja suolakurkut saavat normaaliin kotiotteluun lipun 5e+toimitusmaksu ennakkoon ostettuna, hallilta muutaman euron kalliimpi. Lukko ja IFK peleihin on omat lisänsä, niihin tulee aina hyvin yleisöä vaikka liput ovatkin kalliimmat.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
MUTTA kysymys kuuluukin ja tämä onkin sitten se vaikeampi rasti...että jos lasketaan lipun hintoja esim. 5€, niin lisääkö se katsojamääriä niin paljon, että tuo hinnan alennus kannattaa ja menee tuoton puolelle? Tähän pitää tietysti laskea myös oheismyynnistä tuleva lisäkate.

Nyt ollaan asian ytimessä. Aivan varmasti tämä on asia jota laskeskellaan kuumeisesti niin Sportin kuin muiden Liigaseurojen toimistoilla. Hiltunenhan Sportin foorumilla toteaa, että mitään paniikkiratkaisuja ei lähdetä toteuttamaan, vaan eletään tämä kausi rauhassa loppuun ja säästetään paukut tulevaan kauteen. Ens kauteen sitten tarkoitus uudistaa koko tuotepaketti. Mielestäni erittäin hyvä linjaus.
Itse en usko, että hallin "ankeus" sinänsä karottaa katsojia, toisaalta halli asettaa omat rajoituksensa oheistarjonnan/-ohjelman järjestämiselle, mikä varmasti vaikuttaa sitäkin enemmän. Televiision, perhe-elämän ynnä muiden vapaa-ajan aktiviteettien kanssa kilpailu on iso haaste, eikä asiaa helpota Liigan täysin järjetön otteluohjelma. Toinen asia on Liigan aivan järkyttävä identiteettikriisi. Kenelläkään ei tunnu olevan hajua mitä Liiga pyrkii olemaan viideen, tai edes kolmen vuoden päästä. Yritä siinä sitten myydä tuotetta. Toinen merkittävä asia on maajoukkuetason pelaajien valuminen ulkomaille. Tosin EHT-höntsiin voisi mielestäni ottaa enemmän myös Liigassa pelaavia pelaajia. Miksei esim. Vänttistä kutsuttu syksyllä maajoukkueeseen, kun johti Liigan maalipörssiä? Noh, tämä keskustelu käytäköön jossain muualla.

Se, missä Sportin pitäisi parantaa, on oman tuotteen myyminen. Vaikka Liigalla ei tunnu strategiaa olevan, niin Sportilla on hyvä sellainen. Se pitäisi vain osata jaksottaa niin, että jokaiselle kaudelle olisi todellisia tavoitteita joiden taakse kannattajien olisi helppo asettua. Tätä kautta olisi voitu jo alunperin myydä "The Playoffkautena". Itsekään en tähän oikein kauden alla uskonut, mutta ehkä olisin jos Sportin toimesta sellainen selkeä tavoite oltaisiin asetettu. Tähän on nyt vihdoin herätty, "Vain playoffpaikka kelpaa"-kampanjalla, mutta riittääkö se? Jostain pitäis nyt kaivaa se Pohjalainen uho, jolla saadaan hype luotua. Pitäiskö pyytää Tamia apuun?

EDIT: Nyt välähti! Siltalopin Janne Siirilä kameroineen mukaan Porin matkalle, työnimellä "Porin valloitus II, taistelu playoffpaikasta tiivistyy"
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
EDIT: Nyt välähti! Siltalopin Janne Siirilä kameroineen mukaan Porin matkalle, työnimellä "Porin valloitus II, taistelu playoffpaikasta tiivistyy"

Ainakin alkukauden vieraspelireissulla/reissuilla oli mukana yksi Siltalopin työntekijöistä, liekö sitten juuri kyseinen Janne, kun en tyyppiä tunne, mutta joo: "Kotkan matkassa" voisi välillä vaihtua "Porin valloitus, vol 2:ksi". Ehkä saataisiin jopa uusia jäseniä RA:han ja Ultraseihin.
Viisi bussia kuitenkin lähdössä näillä näkymin. Voisi myös luoda hyvää fiilistä ja sitä myötä tuoda muutamia kymmeniä (?) uusia katsojia Kuparisaareen…

Edit: Ei ollut Janne mukana, kun kuvia aloin tsekkaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Me elämme nyt vain maailmassa, jossa omaa joukkuetta voi kannattaa myös kotisohvalta käsin ja silti tuntea olevansa osa seuraa, kannattajakultturia ja kannattajaporukkaa. Toimintaan voi osallistua ihan näin verkon välityksellä. On otteluseurantaketjut ja muut kanavat käytössä. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa väitöskirjan.

Totta tämä. Olen samaa mieltä, että maailma on muuttunut liigassakin. Enää ei pidäkään verrata viime vuosikymmenelle tai jonnekin 90-luvulle, koska nyky-nuorille esimerkiksi on paljon enemmän viihdetarjontaa kuin mitä omassa nuoruudessa oli. Jääkiekko ei vaan ole enää niin suvereeni viihdetapahtuma kuin ennen.

Ja vaikka kotisohvalle jäävät katsojat ovat pois ottelutapahtuman tunnelmasta, niin ei heitä tarvitse demonisoida kuitenkaan. Eiköhän liigaseuroissa ole laskettu tämä touhu, että kuitenkin televisiointi kannattaa, vaikka osa sitten jääkin kotiin. Kukin tekee parhaansa suosikkiseuransa tukemiseksi. Ainakin uskotaan ja toivotaan näin. Kaikkea ei voi saada. Ei kannattajat voi suinkaan odottaa toinen toisiltaan, että kaikilla on sekä kausikortti että tv maksettuna, että voi tuntea oikeudekseen olla ns. kunnon kannattaja.

Minä olen vähän kyyninen, että jos esim. eilen lipun hinta olisi ollut sen 5€ alhaisempi, olisiko se oleellisesti lisännyt katsojamäärää?

Mä testaisin miten on. Itseasiassa olen vähän kauhuissani, kun itse ostan seisomapaikkalippuja, että istumaan on NOIN kallista. Mennyt ihan ohi nuo hinnat. Pikkaisen tulee sellainen tunne, että tässä on nyt hinnoiteltu hyvätuloisten vaasalaisten maksukyvyn mukaan, mutta moniko heistä todella käy peleissä? Kyllä mä sen verran hyvin tunnen Sportin kannattajakuntaa, että palkkakuitista toiseen elävät duunarit tämän sirkuksen käytännössä rahoittaa. Näköjään Sportissa on lähdetty siitä, että "rahvas" väki on hinnoiteltu pois istumakatsomosta - ja siltähän se kyllä näyttääkin, kuten viimeksi eilen.

Itse näen kaikkein tärkeimmäksi asiaksi järkevän hintaisen ja joustavan PERHELIPUN tarjoamisen. Joustavalla takoitan, että perheitä on niin eri kokoisia ja muotoisia, että kaikille pitää löytyä se omalle perheelle sopiva perhelippu.

Näitä lippuvaihtoehtoja on ehdottomasti mietittävä lisää, että moninaiset tarpeet ja toivomukset täyttyvät. Esimerkiksi itse kaipaan sellaista kolmen ottelun könttälippua seisomapaikoille, jollainen olisi kätevä esim. kotipeliruuhkan aikana. Otteluruuhkassa helposti saattaa laistaa peleistä, mutta jos sulla on jo valmiiksi maksettu lippu niin se vähän "ruoskii" menemään. Porkkanaksi voisi vielä lisätä ilmaisen kahvin tai makkaran tällaiselle lipulle.
 
Viimeksi muokattu:

Raju Erkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport & Vegas Golden knights & Jokerit
Vielä voisi enemmän tuoda esille, kuinka tärkeitä nämä pelit ovat. Viesti ei selkeästi ole mennyt yleisölle perille, koska alle 2500 katsojaa on todella heikko lukema. Nyt pitäisi olla kauden parhaita yleisömääriä, on tärkeimmät pelit. Enemmän vaan mainoksia kaikkialle ja mediassa lisää fiiliksen luontia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Hauskaahan tuossa on se, että ne fanit heiluivat ja lauloivat ottelun jälkeen tuolla siksi niin pitkään, että turvallisuussyistä niitä ei uskallettu sieltä poiskaan päästää. Tiedä sitten onko Sport osasyyllinen kannattajiensa käytökseen pahassakin?

Kyllä se laulu lähti ihan sydämestä. Ei ollu järkkäreillä sen kans mitään tekemisä.

Ps. Laulu raikaa viel
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Näin jälkiviisaana: oiis ollut ihan helevetin hyvää mainosta, jos se Janne Siltalopilta olis tullut ottamaan dokupätkää ja realitya...mutta ehdotettiin , ohi meni, ja matka jatkuu! :-)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös