Sportin markkinointi ja viestintä

  • 47 909
  • 182

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Näyttäis tänä vuonna muutkin liigaseurat vähentäneen markkinointia alkavaan kauteen liittyen. Yleinen taloustilanne varmasti vaikuttaa passivoitumisen taustalla ainakin jonkin verran. Perinteistä katukuvamarkkinointia on Sport tehnyt ja kyllä sille on yhä paikkansa, kun ihmiset kaupungilla liikkuvat.

Perinteisessä mediassa soisi Sportin olevan enemmän esillä, mutta siihen ei ole helppoa yksipuoleisesti vaikuttaa. Some on tietysti tärkeä kanava varsinkin nuoremman yleisön tavoittamiseksi sekä jääkiekkoinnostuksen kasvattamisessa nuorempaan yleisöön. Youtube-kanavalleen Sport on tehnyt kesän aikana kivoja eri henkilöiden Sport-suhteeseen liittyviä hyvin henkilöhtaisia lyhytdokumentteja. Nämä ovat olleet oikein mukavaa katsottavaa.

Kyllä siellä vähän yritystäkin on. Mutta eikö Sport-kannattajat esimerkiksi käytä Youtubea ollenkaan? Nimittäin yleensäkin some-kanavissa toivoisi enemmän vastavuoroisuutta myös yleisöltä. Vaadimme sitä ja tätä, mutta esimerkiksi Sportin Youtube-kanavalla ei ole juurikaan tilaajia ja videot saavat yleensä vain muutamia satoja katsojia. Eihän nykytilanne siinä valossa oikein kannusta Sportin väkeäkään panostamaan.

Kyllähän se välillä haiskahtaa vähän siltä, että suuressa yleisössä on sitä Tuumme sitten, kun menestytte -asennetta
 

Winger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Ihmisillä on muutakin viihdettä nykyään kun hoki ja perjantai sauna, tässä tapellaan huomiosta järjettömän hyvän kauden pelanneen Vepsun ja miljoonan muun viihdykkeen kanssa.
Ihan vain mielenkiinnosta, kun en välttämättä tiedä. Mitä ne miljoonat muut viihdykkeet ovat? Digi digi digi ja some? Pelaaminen? Dokaus?
 

castorpollux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spårt, VPS, Wasa Royals, Suomen maajoukkueet
Tulipa tuossa mieleen, että Kärpät on vuosia ollut "puolen Suomen joukkue" ja meillä kun toivottavasti vihdoin auki saatua tuo lossiyhteys naapuriin myös pysyy auki, että ollaanko me sitten "KOKO Kveeninmaan joukkue - Hela Kvenlands lag? Koko Pohjolan? Hela Nordens lag? Ruotsin suosituin SM-liigajoukkue?
 

flanderi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä tässä markkinoinnissa ja viestinnässä on vähän vielä tekemistä, kun olisi loistava paikka laittaa klippiä eilisistä maaleista ja hehkuttaa uutta pelaajaa kunnolla, mutta ei. Täytyy kissojen ja koirien kans ettiä, että mistähän löytäis eilisen maalit..
 

Backster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Flyers, Chelsea
Kyllä tässä markkinoinnissa ja viestinnässä on vähän vielä tekemistä, kun olisi loistava paikka laittaa klippiä eilisistä maaleista ja hehkuttaa uutta pelaajaa kunnolla, mutta ei. Täytyy kissojen ja koirien kans ettiä, että mistähän löytäis eilisen maalit..

No onko löytynyt?

T. Minä en ole
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Harjoitusotteluiden maalikoosteet ovat yleensä kotijoukkueen harteilla, mikäli kamerat yleensä paikalla ovat. Ellei JYP ole kuvannut niin tuskin mistään löytyykään. Itse ottelustriimistä on turha odottaa mitään klippejä nettiin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kyllä tässä markkinoinnissa ja viestinnässä on vähän vielä tekemistä, kun olisi loistava paikka laittaa klippiä eilisistä maaleista ja hehkuttaa uutta pelaajaa kunnolla, mutta ei. Täytyy kissojen ja koirien kans ettiä, että mistähän löytäis eilisen maalit..

Ei varmaan ihan pienellä kustannuksella heilahda edes ok-tasoinen videotuotanto Vaasasta Jyväskylään, joten mielestäni on ihan ok olla järjestävän joukkueen klippien varassa. Nyt niitä ei valitettavasti taida olla.
 

Melarus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei varmaan ihan pienellä kustannuksella heilahda edes ok-tasoinen videotuotanto Vaasasta Jyväskylään, joten mielestäni on ihan ok olla järjestävän joukkueen klippien varassa. Nyt niitä ei valitettavasti taida olla.
En tiedä mikä lasketaan pieneksi kustannukseksi, mutta jos ja kun seuralla varmasti on mediasta vastaavia henkilöitä palkkalistoillaan, niin ei muuta kuin bussiin mukaan ja vieraspeleihin tuottamaan sisältöä. Antaa sitten vaikka vapaapäivän sellaisena "mediatyhjänä" päivänä. Selasin nopsasti Sportin strategian, niin sieltä luetun perusteella voisi olettaa, että tuon tason viestintään panostettaisiin.

Itse olen erittäin tyytyväinen Ilveksen tapaan tuottaa sisältöä. Pelin aikana tulee jo klippejä sekä Cmoren kuvasta, että itse kuvattuja. Pelien jälkeen ja ennen uusia pelejä nostetaan jatkuvasti sellaista pientä "huumaa" näyttämällä klippejä hienoista tilanteista, juhlivista kannattajista jne. Vaikka Ilves pelaa taloudellisesti eri kategoriassa tällä hetkellä Sportin kanssa, niin en usko, että mediaan rahallisesti panostettaisiin mitään järkyttäviä summia enemmän. Se mitä siellä on, niin kunnianhimoa ja osaamista. Alla linkki Ilveksen strategiaan. Sieltä voi katsoa fanikokemuksesta ja brändistä. On muuten mielenkiintoista verrata Ilveksen ja Sportin strategioita keskenään. Voisi kuvitella saman henkilön olleen tekemässä molempia... sen verran samankaltaisuutta niin visuaalisesti kuin sisällöllisesti. Vai onko tuo joku liigan yleinen strategiapohja, johon kaikki sitten lisäävät omat kuvansa ja värinsä?

 

Kotka1939

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Onhan tuolla eilisestä pelistä myös kuvamateriaalia paikanpäältä. Ei se mediakaveri kuitenkaan noita maalikoosteita pystyisi sieltä tuottamaan ellei kuvaisi koko ajan itse kameralla peliä... Cmoren kanssa varmasti helpompaa koosteiden teko, koska Liigan kumppani. Eilinen peli tuli SolidSportista, johon JYPin porukka/yhteistyökumppani lähetyksen tuotti. Materiaali on heidän omaansa ja jos he eivät koostetta tee, sitä ei silloin ole käytettävissä.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Meistä jokainen on paras Sportin markkinoija ellei Sport nyt itse vieläkään siihen kunnolla pysty. Jokainen kääntää keskustelun Sportista myönteiseksi ja positiiviseksi ja haastaa ihmisiä matseihin niin kotiin kuin vieraisiin. Viedään ihmisiä peleihin, jotka ei oo aiemmin käyneet. Camoon Vaasa ja maakunta.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Laitetaan nyt tänne; Saako jotain kalenterimerkintöinä valmiina kotiottelut? Ei jaksais naputella manuaalisesti.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Markkinointi on nyt päättänyt kertoa eri henkilöiden avulla lähestyvästä kotiavauksesta. Esim Mikko Manner, Vesku Jokinen ja Joel Kiviranta. Luulen, että somea seuraava kansa alkaa olla tiedotettu. Mutta entä ne, jotka eivät somea seuraa?
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Markkinointi on nyt päättänyt kertoa eri henkilöiden avulla lähestyvästä kotiavauksesta. Esim Mikko Manner, Vesku Jokinen ja Joel Kiviranta. Luulen, että somea seuraava kansa alkaa olla tiedotettu. Mutta entä ne, jotka eivät somea seuraa?
Voit vaikka aloittaa ovelta ovelle kertomisen :D
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Markkinointi on nyt päättänyt kertoa eri henkilöiden avulla lähestyvästä kotiavauksesta. Esim Mikko Manner, Vesku Jokinen ja Joel Kiviranta. Luulen, että somea seuraava kansa alkaa olla tiedotettu. Mutta entä ne, jotka eivät somea seuraa?
On täällä kadunvarsimainoksissa ainakin Kivihaan ympäristössä "ylpeästi punavalkoinen" sloganilla olevia kylttejä.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mä tykkään nyt kovasti Sportin tavasta toimia. Junnut nostetaan hienosti esiin. Redi kiertää kouluja muutaman pelaajan kanssa. Ylihienoa. Pelikin on kovasti mieluista kunhan voittoja alkaa tulla enenevässä määrin.

Seura reagoi hienosti pelaajamarkkinoilla. Nyt saa olla ylpeä toiminnasta. Ekassa matsissa ylitettiin yleisössäkin jo neljä tuhatta. Toivottavasti katsomossa meno vain yltyy. Sarjaa alempana myös Narrien ja Espoon kannattajat virittelevät haastetta Red Armylle ja Ultrasille tulevaisuutta varten. Toivotaan, että katsomossakin voidaan edelleen kulkea tiennäyttäjänä katsomokulttuurissa.
 

Kotka1939

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sportin markkinointi sakkaa, tänään jäädään alle 3000 todennäköisemmin Ammattitaidottomuuttako ???.
Sehän oli melko selvä, sillä aika iso määrä peruskatsojista suuntaan syystäkin Seinäjoelle tänään tai jäävät katsomaan himaan Ruudusta. Se tekee äkkiä 1000 katsojan loven. Käsittääkseni siellä on jotakin lippukamppista ollut, sillä motarin pääty melko hyvin ”myyty”.

Tämä peli ei ole sattuneesta syystä vertailukelpoinen tai paniikkinappulan aihe. Nyt tuntuu, että täällä syytellään markkinointia tai valmennusta ihan joka asiasta. Varmasti syytäkin on, mutta hieman kalvoa silti. Seuraavat kaksi peliä (lukko ja pelsut) kertovat enemmän missä mennään. Molemmat, kuten KalPakin, ei mitään yleisö magneetteja Vaasassa ole koskaan olleet.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Vissiin ihan pätevä kaveri tämä uusi markkinointijohtaja Jonne Kemppainen tehtävässään, kun yleisö löytää taas paremmin halliin ja kumppanien määrä kasvaa. Ei nyt tietenkään yksin hänen ansiotaan ole, mutta paljon uusia ja toimivia lähestymiskulmia markkinointiin lienee tuonut tullessaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös